ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
21 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 160/1359/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Коршуна А.О., Чепурнова Д.В.,
розглянувши в у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року
в адміністративній справі №160/1359/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» до Виконавчого комітету Криворізької міської ради, Відділу з питань реклами виконкому Криворізької міської ради про визнання протиправними та скасування рішенні та наказу, визнання автоматично продовженими на період воєнного стану на три місяці з дня його припинення чи скасування дозволів на розміщення зовнішньої реклами, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року у справі №160/1359/23 в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» до Виконавчого комітету Криворізької міської ради, Відділу з питань реклами виконкому Криворізької міської ради про визнання протиправними та скасування рішенні та наказу, визнання автоматично продовженими на період воєнного стану на три місяці з дня його припинення чи скасування дозволів на розміщення зовнішньої реклами відмовлено.
Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку позивачем по справі з підстав неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи та неправильного застосування норм матеріального права, у зв`язку з чим останній просить його скасувати та ухвалити нове рішення по цій справі, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не надано належної оцінки тим обставинам, що Кабінет Міністрів України здійснює регулювання порядку розміщення зовнішньої реклами в населених пунктах, шляхом прийняття відповідних Типових правил. На виконання своєї функції та враховуючи введення воєнного стану на території України, Кабінетом Міністрів України прийнято спеціальний нормативно-правовий акт, який діє обмежено в часі та залежить лише від дії воєнного стану на території України. Постанова від 18.03.2022 №314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» є спеціальним нормативно-правовим документом, який визначає порядок забезпечення господарської діяльності під час воєнного стану та лише щодо тих ліцензій та документів дозвільного характеру, регулювання яких здійснює Кабінет Міністрів України. За таких обставин, позивач вважає, що посилання Виконавчого комітету Криворізької міської ради, як на підставу прийняття оскаржуваного рішення, закінчення терміну дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами є неправомірним, враховуючи введення воєнного стану на час прийняття спірного рішення та ту обставину, що у відповідності до приписів пп. 5 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 №314 строк дії строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.
Виконавчий комітет Криворізької міської ради подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що постанова Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» надала право підприємцям та компаніям, котрі планують здійснювати регульовану законодавством господарську діяльність, працювати без потреби проходження відповідних ліцензійних, дозвільних чи адміністративних процедур. Для отримання права на таку діяльність суб`єкт господарювання повинен тільки подати декларацію за дуже спрощеною і зручною процедурою. Отже, вказана постанова встановлює певний порядок саме для процедури ліцензування, набуття права на зайняття господарською діяльності, для її започаткування та її запровадження. Таким чином, даний нормативний документ регламентує правовідносини пов`язані виключно зі спрощенням процедури отриманням ліцензії, що надають дозвіл на зайняття господарською діяльністю та щодо продовження цих ліцензій. Цей факт підтверджується також і Додатком №2 до Постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022. Так, даний Додаток №2 не містить у своєму переліку такого виду господарської діяльності як розміщення зовнішньої реклами. Питання стосовно подовження терміну дії дозвільних документів у правовідносинах, пов`язаних із розміщенням зовнішньої реклами регламентуються Законом України Так постанова Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» надала право підприємцям та компаніям, котрі планують здійснювати регульовану законодавством господарську діяльність, працювати без потреби проходження відповідних ліцензійних, дозвільних чи адміністративних процедур. Для отримання права на таку діяльність суб`єкт господарювання повинен тільки подати декларацію за дуже спрощеною і зручною процедурою. Отже, вказана постанова встановлює певний порядок саме для процедури ліцензування, набуття права на зайняття господарською діяльності, для її започаткування та її запровадження. Таким чином, даний нормативний документ регламентує правовідносини пов`язані виключно зі спрощенням процедури отриманням ліцензії, що надають дозвіл на зайняття господарською діяльністю та щодо продовження цих ліцензій. Цей факт підтверджується також і Додатком № 2 до Постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022. Так, даний Додаток № 2 не містить у своєму переліку такого виду господарської діяльності як розміщення зовнішньої реклами. Питання стосовно подовження терміну дії дозвільних документів у правовідносинах, пов`язаних із розміщенням зовнішньої реклами регламентуються Законом України дозволи на розміщення зовнішньої реклами мають продовжуватись у відповідності до відповідних норм законодавства, а твердження позивача, що строк дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №№995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 автоматично продовжений є хибним та таким, що не відповідає діючому законодавству, яке регулює відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами. Отже, вимоги, зазначені у приписі №43 від 03.05.2022, рішення виконкому Криворізької міської ради від 20.07.2022 №511 та наказ про проведення демонтажу рекламного засобу №6 від 26.07.2022 є законними та не підлягають скасуванню. Вимога щодо скасування рішення виконкому Криворізької міської ради №511 від 20.07.2022 «Про дозволи на розміщення зовнішньої реклами» в повному обсязі є неправомірною враховуючи той факт, що стосується інших суб`єктів господарювання, інших адрес та інших правовідносин, відношення до яких права та інтереси позивача не мають.
Відділ з питань реклами виконкому Криворізької міської ради також подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що уся система ліцензування, дозвільних та адміністративних процедур ґрунтується на нормах відповідних профільних законів. Аналізуючи норми законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про адміністративні послуги», «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг», повноважень Кабінету Міністрів України скасовувати визначений законом обов`язок суб`єктів господарювання отримувати ті чи інші дозвільні документи чи ліцензії не передбачено. Закони України «Про Кабінет Міністрів України», «Про правовий режим воєнного стану» та Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» таких повноважень уряду теж не визначають. Також, жодних змін на підставі постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» в означені норми чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, не вносилось та на теперішній час, зазначені вище законодавчі акти є чинними та обов`язковими для застосування. Згідно зі статтями 19 та 116 Конституції України органи державної влади зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а Кабінет Міністрів України забезпечує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України. Цим нормам Конституції кореспондують приписи Закону України «Про Кабінет Міністрів України», стаття 3 якого передбачає, що діяльність уряду ґрунтується, зокрема, на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади. Отже, за відсутності визначених законами повноважень Кабінету Міністрів України змінювати встановлений законами порядок отримання права на здійснення господарської діяльності дія його постанови №314 може створювати ієрархічну колізію, оскільки ті ж самі відносини одночасно регулюються на рівні законів та підзаконного акта. Правило, яке використовується для подолання цієї колізії, передбачає, що в такому випадку застосовуються норми актів вищої юридичної сили. Виходячи з аналізу вищезазначених норм чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, дозволи на розміщення зовнішньої реклами мають продовжуватись у відповідності до відповідних норм законодавства, а твердження позивача, що строк дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №№995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 автоматично продовжений є хибним та таким, що не відповідає діючому законодавству, яке регулює відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами. Тому, відділом з питань реклами, у відповідності до наданих повноважень на підставі 10.3.4 Порядку у зв`язку з закінченням терміну дії дозволів №№995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 та не зверненням позивача з відповідною заявою щодо їх продовження, було направлено позивачу припис про усунення порушень порядку розміщення рекламних засобів у м. Кривому Розі №43 від 03.05.2022, з вимогою демонтувати рекламні засоби по означеним дозволам у зв`язку із закінченням терміну їх дії, а виконавчим комітетом Криворізької міської ради було прийнято рішення №511 від 20.07.2022 «Про дозволи на розміщення зовнішньої реклами», яким, зокрема, у зв`язку з тим, що позивачем означений припис виконано не було, відділу з питань реклами було доручено забезпечити виконання вимог пп. 10.2, 10.3, 10.7 Порядку розміщення зовнішньої реклами, затвердженого рішенням міської ради від 28.11.2007 №1995, на підставі чого відділом було проведено демонтаж означених конструкцій на підставі наказу про проведення демонтажу рекламного засобу №6 від 26.07.2022.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.
Проаналізувавши вимоги та підстави апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи в їх сукупності, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» зареєстроване у встановленому законом порядку як юридична особа 14 грудня 2015 року та здійснює господарську діяльність за наступними напрямками: код КВЕД - 73.11 Рекламні агентства (основний); код КВЕД - 62.01 Комп`ютерне програмування; код КВЕД - 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації; код КВЕД - 74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну; код КВЕД - 74.20 Діяльність у сфері фотографії; код КВЕД - 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; код КВЕД - 58.19 Інші види видавничої діяльності; код КВЕД - 18.12 Друкування іншої продукції (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань додається до позовної заяви).
ТОВ «Медіа Тєк» отримало дозволи на розміщення зовнішньої реклами:
- №995 (бігборд двосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на вул. Дніпровське шосе, м. Кривий Ріг) виданий 24.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 24.04.2007 №250, строк дії якого продовжено до 24.04.2022;
- №1043 (бігборд двосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на вул. Дніпровське шосе (тролейбусне депо №2), м. Кривий Ріг) виданий 24.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 24.04.2007 №250, строк дії якого продовжено до 24.04.2022;
- №1244 (бігборд двосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на вул. Дніпровське шосе, 14, м. Кривий Ріг) виданий 03.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 27.04.2007 №271, строк дії якого продовжено до 27.04.2022;
- №1249 (бігборд двосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на мкрн. 4-й Зарічний, 22, м. Кривий Ріг) виданий 03.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 27.04.2007 №271, строк дії якого продовжено до 27.04.2022;
- №1264 (бігборд двосторонній типу «призматрон», розміром 3,0 м х 6,0 м на перехресті вул. Соборності, 27 та пр-ту Металургів, м. Кривий Ріг) виданий 03.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 27.04.2007 №271, строк дії якого продовжено до 27.04.2022;
№988 (бігборд недвосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на вул. Башкирська (привокзальна площа), м. Кривий Ріг) виданий 24.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 24.04.2007 №250, строк дії якого продовжено до 24.04.2022;
№1048 (бігборд двосторонній, розміром 3,0 м х 6,0 м на вул. Олександра Поля (напроти будинку №28А), м. Кривий Ріг) виданий 24.04.2007 на підставі рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради від 24.04.2007 №250, строк дії якого продовжено до 24.04.2022;
03.05.2022 Відділом з питань реклами виконкому Криворізької міської ради винесено припис №43 про усунення порушень порядку розміщення рекламних засобів у м. Кривому Розі, у якому відповідач посилається на закінчення терміну вищезазначених дозволів на розміщення зовнішньої реклами та вимагає у позивача у семиденний термін з моменту отримання припису усунути зазначені у ньому порушення шляхом демонтажу рекламних конструкцій тиру «білборд» (дозволи №995,1043,1244,1249,1264, 988,1048).
04.05.2022 ТОВ «Медіа Тєк» було отримано від Відділу з питань реклами виконкому Криворізької міської ради припис №43 про усунення порушень порядку розміщення рекламних засобів у м. Кривому Розі від 03.05.2022.
Вказаний припис обґрунтовано тим, що рекламні конструкції типу «білборд» (дозволи №995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048) розміщенні після закінчення терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, а відтак позивачу було висунуто вимогу у семиденний термін з моменту отримання припису усунути зазначене у ньому порушення, шляхом демонтажу рекламних конструкцій типу «білборд» (дозволи №995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048) та повідомити про демонтаж Відділ з питань реклами виконкому Криворізької міської ради.
У відповідь на вказаний припис позивачем було направлено на адресу Відділу з питань реклами виконкому Криворізької міської ради заяву з обґрунтуванням підстав для автоматичного продовження строку дії вищевказаних дозволів на розміщення зовнішньої реклами. Позивачем зазначено, що 18.03.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №314 «Про врегулювання деяких питань забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», згідно п.п.5 п.1 якої строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період дії воєнного стану. В свою чергу термін дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №995,1043, 1244, 1249, 1264, 988,1048 сплинув під час дії на території України воєнного стану.
Дана заява отримана відділом з питань реклами виконкому Криворізької міської ради 04.05.2022 та зареєстрована за вх. №161/32.
Листом від 31.05.2022 за №17/32/239 Відділ з питань реклами виконкому Криворізької міської ради на адресу позивача повідомив наступне: «Відносини пов`язані з розповсюдженням зовнішньої реклами у місті Кривому Розі, зокрема відносини, пов`язані з отриманням га припиненням дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами визначені у Порядку розміщення зовнішньої реклами в місті, затвердженого рішенням Криворізької міської ради від 28.11.2007 року №1995, із змінами, норми якого, відповідно до яких продовжуються дозволи на розміщення зовнішньої реклами, повністю ототожнюються з Типовими правилами. Означені законодавчі акти є нормами прямої дії, які регламентують конкретну сферу суспільних відносин у галузі виробництва, розповсюдження, споживання, та інше, саме реклами. Постанова Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 року «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» регламентує суспільні відносини у сфері отримання права декларації на право на провадження господарської діяльності у період воєнного стану. Тож, жодних змін на підставі постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 року «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» в означені норми чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, не вносилось. На теперішній час, дані законодавчі акти є чинними та обов`язковими для застосування. Відповідно статті 119 Конституції України органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тому, дозволи на розміщення зовнішньої реклами мають продовжуватися у відповідності до відповідних норм законодавства.».
20.07.2022 Виконавчим комітетом Криворізької міської ради прийнято рішення №511 «Про дозволи на розміщення зовнішньої реклами», п.п.1.2 п.1 якого вирішено забезпечити виконання вимог п.п. 10.2, 10.3, 10.7 Порядку розміщення зовнішньої реклами, затвердженого рішенням міської ради від 28.11.2007 №1995, зі змінами, щодо рекламних засобів, власники яких не виконали в установлені строки приписи робочого органу (додаток 2).
26.07.2022 Відділом з питань реклами виконкому Криворізької міської ради прийнято наказ №6 «Про проведення демонтажу рекламних засобів» визначених додатком №2 до рішення виконкому міської ради від 20.07.2022 №511.
У подальшому, 02.08.2022 проведено демонтажні роботи вищевказаних рекламних засобів про що складено відповідний акт.
Правомірність рішення Криворізької міської ради №511 від 20.07.2022 та наказу Відділу з питань реклами виконкому Криворізької міської ради №6 від 26.07.2022 є предметом судового розгляду у цій справі.
З урахуванням положень ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що дозволи на розміщення зовнішньої реклами мають продовжуватись у відповідності до відповідних норм законодавства, а твердження позивача, що строк дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №№995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 автоматично повинен бути продовжений є безпідставними та такими, що не відповідають діючому законодавству, яке регулює відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про рекламу» зовнішня реклама - це реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. При цьому зовнішня реклама на територіях, будинках та спорудах розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб).
Абзацом 2 частини першої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 №2806-IV передбачено, що порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 13 пункту 13 частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» надання дозволу на розміщення реклами, належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад як повноваження в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку.
Абзацом четвертим частини першої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» передбачено, що строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом.
Представницький орган місцевого самоврядування розглядає та приймає на пленарних засіданнях рішення щодо видачі, переоформлення, анулювання або відмови у видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності протягом місяця з дня одержання від суб`єкта господарювання відповідної заяви.
Отже, отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, а також продовження строку його дії є дозвільною процедурою у розумінні статті 1 Закону №2806-IV, відтак, на дану процедуру поширюються норми зазначеного закону.
Пунктами 1, 3 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №2067 від 29.12.2003 (далі - Типові правила), встановлено, що ці Правила регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.
Згідно з частиною 2 Типових правил дозвіл - це документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці; а в частині 3 даних Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
Відповідно до абзацу другого пункту 3 Типових правил видача (відмова у видачі, переоформленні, видачі дубліката, анулювання) дозволу на розміщення зовнішньої реклами здійснюється відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Згідно з пунктами 3 та 5 Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
Для регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами сільська, селищна, міська рада може утворювати відділ, управління, інший виконавчий орган або покладати відповідні функції на існуючий відділ, управління (далі - робочий орган).
Згідно з пунктом 6 Типових правил, до повноважень робочого органу, зокрема, належить, розгляд заяв розповсюджувачів зовнішньої реклами на надання дозволу, внесення змін у дозвіл, переоформлення дозволу та продовження строку його дії; підготовка проекту рішення виконавчого органу ради щодо надання дозволу чи про відмову у його наданні.
Відповідно до пункту 45 Типових правил контроль за додержанням цих Правил здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад та інші органи відповідно до законодавства.
З аналізу вищевказаних приписів слідує, що робочий орган виконавчого органу здійснює підготовку проекту рішення виконавчого органу ради щодо надання дозволу чи про відмову у його наданні. При цьому, контроль за виконанням повноважень робочого органу здійснює безпосередньо виконавчий орган, до повноважень якого належить прийняття рішення про надання дозволу чи про відмову у його наданні.
Відносини пов`язані з розповсюдженням зовнішньої реклами у місті Кривому Розі, зокрема відносини, пов`язані з отриманням та припиненням дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами визначені у Порядку розміщення зовнішньої реклами в місті, затвердженого рішенням Криворізької міської ради від 28.11.2007 №1995, зі змінами, норми якого, відповідно до яких продовжуються дозволи на розміщення зовнішньої реклами, повністю ототожнюються з Типовими правилами.
Щодо посилань позивача на постанову Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 №314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до даної постанови було установлено:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб`єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Органи ліцензування, дозвільні органи та суб`єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб`єкта господарювання (для юридичної особи - організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи-підприємця - прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).
Відтак постанова Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» надала право підприємцям та компаніям, котрі планують здійснювати регульовану законодавством господарську діяльність, працювати без потреби проходження відповідних ліцензійних, дозвільних чи адміністративних процедур. Для отримання права на таку діяльність суб`єкт господарювання повинен тільки подати декларацію за дуже спрощеною і зручною процедурою.
Отже, вказана постанова встановлює певний порядок саме для процедури ліцензування, набуття права на зайняття господарською діяльності, для її започаткування та на запровадження. Таким чином, даний нормативний документ регламентує правовідносини пов`язані виключно зі спрощенням процедури отриманням ліцензії, що надають дозвіл на зайняття певними видами господарської діяльності та щодо продовження цих ліцензій.
Натомість питання стосовно подовження терміну дії дозвільних документів у правовідносинах, пов`язаних із розміщенням зовнішньої реклами регламентуються Законом України «Про рекламу», Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067, які не містять імперативної норми щодо автоматичного подовження строку дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами у випадку закінчення строку їх дії.
Отже, з точки зору законності, застосування постанови №314 і діяльність на підставі декларації та дозволів суд першої інстанції правильно зазначив, що уся система ліцензування, дозвільних та адміністративних процедур ґрунтується на нормах відповідних профільних законів. Аналізуючи норми законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про адміністративні послуги», «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг», повноважень Кабінету Міністрів України скасовувати визначений законом обов`язок суб`єктів господарювання отримувати ті чи інші дозвільні документи чи ліцензії не передбачено. Закони України «Про Кабінет Міністрів України», «Про правовий режим воєнного стану» та Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» таких повноважень уряду теж не визначають.
Суд першої інстанції правильно наголосив на тому, що жодних змін на підставі постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» у зазначені вище норми чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, не вносилось та на теперішній час, зазначені вище законодавчі акти є чинними та обов`язковими для застосування.
Згідно зі статтями 19 та 116 Конституції України органи державної влади зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а Кабінет Міністрів України забезпечує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України. Цим нормам Конституції кореспондують приписи Закону України «Про Кабінет Міністрів України», стаття 3 якого передбачає, що діяльність уряду ґрунтується, зокрема, на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади.
Таким чином, за відсутності визначених законами повноважень Кабінету Міністрів України змінювати встановлений законами порядок отримання права на здійснення господарської діяльності дія його постанови №314 може створювати ієрархічну колізію, оскільки ті ж самі відносини одночасно регулюються на рівні законів та підзаконного акта.
Крім того, важливим в контексті спірних правовідносин є те, що відповідно до н.3.2.11 Порядку розміщення зовнішньої реклами в місті, затвердженого рішенням Криворізької міської ради №1995 від 28.11.2007, зі змінами, (далі - Порядок), зі змінами, дозвіл погоджується з: власником місця розташування рекламного засобу або уповноваженим ним органом (особою); департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради.
На вимогу робочого органу дозвіл погоджується: патрульною поліцією у м. Кривому Розі Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції - у разі розміщення зовнішньої реклами на перехрестях, біля дорожніх знаків, світлофорів, пішохідних переходів та зупинках транспорту загального користування; центральним або місцевим органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини та об`єктів природно-заповідного фонду - у разі розміщення зовнішньої реклами в межах зон охорони пам`яток історії та архітектури і в межах об`єктів природно-заповідного фонду; утримувачем інженерних комунікацій - у разі розміщення зовнішньої реклами в межах охоронних зон цих комунікацій.
Зазначені у цьому пункті органи та особи погоджують дозвіл до п`яти робочих днів від дати звернення заявника.
Перелік органів та осіб, з якими погоджується дозвіл є вичерпним.
Погодження дійсне протягом строку дії дозволу.
З наведеного слідує, що дозвіл на розміщення зовнішньої реклами обмежений у часі, а при його продовжені обов`язковою умовою є згода на подальше розташування рекламної конструкції всіх органів визначених робочим органом та зазначених у п. 3.2.11 Порядку та у п. 16 Типових правил.
Верховний Суд України у постанові від 25.03.2014 по справі №21-23а14 також дійшов висновку, що дозвіл на розміщення зовнішньої реклами може бути продовжений лише на певний строк. При цьому безумовною підставою для видачі такого дозволу є документально підтверджена згода власників (уповноважених ними органів) територій, будинків та споруд на розміщення об`єктів зовнішньої реклами із визначеним строком дії згоди.
Аналогічна позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 20.02.2023 у справі №160/11429/21.
З урахуванням наведеного суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що застосування норм постанови Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» призведе до порушень вищевказаних норм чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, а також призведе до порушень прав та інтересів осіб, які згідно цих норм повинні надати позивачу згоду на подальше розміщення рекламних засобів.
Відтак, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що виходячи з аналізу вищезазначених норм чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, дозволи на розміщення зовнішньої реклами мають продовжуватись у відповідності до відповідних норм законодавства, а твердження позивача, що строк дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №№995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 автоматично повинен бути продовжений є безпідставними та такими, що не відповідають діючому законодавству, яке регулює відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами.
Таким чином, вимоги, зазначені у оскаржуваних позивачем рішенні виконкому Криворізької міської ради від 20.07.2022 №511 та наказу про проведення демонтажу рекламного засобу №6 від 26.07.2022 є правомірними та не підлягають скасуванню.
Поряд із зазначеним, враховуючи те, що продовження дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами має відбуватись з урахуванням положень норм чинного законодавства, які регулюють відносини у сфері розміщення зовнішньої реклами, судова колегія вважає правильним висновок суду першої інстанції, що вимога позивача про визнання автоматично продовженими на період воєнного стану на три місяці з дня його припинення чи скасування, дозволів на розміщення зовнішньої реклами №995, 1043, 1244, 1249, 1264, 988, 1048 виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» є безпідставною та задоволенню не підлягає.
За даних обставин суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про відмову у задоволенні позову прийнято без неправильного застосування норм матеріального права, тому останнє підлягає залишенню без змін.
Доводи апеляційної скарги позивача спростовуються дослідженими у справі доказами і не можуть бути підставою для скасування рішення суду, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 311, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Медіа Тєк» залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року у справі №160/1359/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.325 Кодексу адміністративного судочинства України, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку, встановленому ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяА.О. Коршун
суддяД.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115111222 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні