ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2023 року Справа № 160/18733/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіСліпець Н.Є. за участі секретаря судового засіданняЛебеденко В.В. за участі: предтавника позивача представника відповідача Кісуріної В.С. Ферафонтова Ю.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
УСТАНОВИВ:
26.07.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» (далі позивач) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №000/165/5001 від 27.02.2023 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем «Податок на додану вартість» у сумі 686 475,00 грн., з них основний платіж 549 180,00 грн., штрафна санкція 137 295,00 грн.
Позов обґрунтовано протиправністю спірного податкового повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №000/165/5001 від 27.02.2023 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем «Податок на додану вартість» у сумі 686 475,00 грн., з них основний платіж 549 180,00 грн., штрафна санкція 137 295,00 грн, через хибне тлумачення контролюючим органом норм податкового законодавства щодо термінів реєстрації податкових накладних в умовах воєнного часу та періоду відображення податкового кредиту за таких умов.
31.07.2023 ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» про відстрочення сплати судового збору - відмовлено, позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви, з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом надання до суду документу про сплату судового збору у розмірі 10 297,13 грн.
07.08.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із платіжним дорученням про сплату судового збору у розмірі 10297,13 грн.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче судове засідання на 07.09.2023 о 10:30 год.
23.08.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що камеральною перевіркою даних, задекларованих ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» у податковій звітності з ПДВ за березень 2022 року (акт від 20.09.2022 №310/32-00-50-01/32098010), встановлено порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу, відповідно до яких виявлено факти включення підприємством до складу податкового кредиту: сум ПДВ по незареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковим накладним за березень 2022 року у розмірі - 549 179,45 грн.; сум ПДВ по податковим накладним, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням законодавчо встановлених строків, передбачених підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України за березень 2022 у розмірі - 435 290,20 грн. В результаті чого ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» було завищено податковий кредит по декларації з ПДВ за березень 2022 на 984 470 грн. За результатами акту камеральної перевірки, з урахуванням рішення постійної комісії з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, винесено податкове повідомлення-рішення (далі -ППР) форми «Р» від 14.11.2022 на збільшення податкових зобов`язань з ПДВ за березень 2022 - ППР №000329/5001 на загальну суму 1 230 587,50 грн., в т.ч. ПДВ - 984 470 грн., штраф 25% - 246 117,50 грн. (акт від 20.09.2022 №310/32-00-50-01/32098010). З огляду на зміни, внесені Законом України від 13.12.2022 №2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, на виконання вимог протоколу засідання постійної комісії Східного МУ ДПС по роботі з ВПП з розгляду спірних питань, які виникають під час або після проведення документальних перевірок, у тому числі під час розгляду заперечень до актів перевірок, розпочатих до 01.01.2021, від 20.01.2023 № 22/32-00-01-01-27, відповідно до Алгоритму дій для головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків, Рішенням керівника Східного МУ ДПС по роботі з ВПП від 23.02.2023 №22/32-00-50-01-12 по ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» скасовано ППР форми «Р» від 14.11.2022 №000329/5001; винесено нове ППР форми «Р» від 27.02.2023 №000/165/5001 із зазначенням нової суми податкових зобов`язань на загальну суму ПДВ 686 475,00 грн. (основний платіж 549 180,00 грн. та штрафна санкція у розмірі 137 295,00 грн.), яке винесено за результатами акту камеральної перевірки від 20.09.2022 №310/32-00-50-01/32098010, в частині завищення податкового кредиту по незареєстрованим в ЄРПН підприємствами ТОВ «ПРОФРЕММОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 34811161), ТОВ «СК КБЦ» (код ЄДРПОУ 40288660), ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 41449359) податковим накладним на загальну суму ПДВ 549 179,45 грн. Так, відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України - при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Пунктом 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України - не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. Згідно з п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України - відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. За таких обставин відповідач просив у задоволенні позову відмовити.
29.08.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив в якій, представник заперечує доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву та зазначає, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року №2120 внесено до Податкового кодексу України зміни. зокрема, підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" доповнено пунктами 32-1 і 32-2. Згідно з п. 32.2: тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивач керуючись вищевказаною нормою ПК України відобразив в податковій декларації суми податкового кредиту за незареєстрованими податковими накладними на підставі первинних документів за звітний період березень 2022 року. Згідно Акту перевірки від 20.09.2022 року за №310/32-00-50-01/32098010 ТОВ «Промспецбуд» включено до складу податкового кредиту за березень 2022 року податкових накладних, які не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 549 179,45 грн., а саме: 1)по ТОВ «ПРОФРЕММОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 34811161) на суму ПДВ 366 076,13грн.;2) по ТОВ «СК КБЦ» (код ЄДРПОУ 40288660) на суму ПДВ 78 861,40грн.; 3) по ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» код ЄДРПОУ 41449359) на суму ПДВ 104 241,92грн. Взаємовідносини ТОВ «Промспецбуд» з вказаними контрагентами підтверджуються первинними документами. Позивач керуючись нормами Конституції України, нормами ПК України, роз`ясненнями ДПС України та на підставі первинних документів, правомірно відобразив в податковій декларації суми податкового кредиту за незареєстрованими податковими накладними за звітний період березень 2022 року. Враховуючи вищевикладене, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
04.09.2023 до суду від відповідача надійшли заперечення проти позову в яких він просить у задоволені позовних вимог відмовити, оскільки висновки перевірки відносно порушення ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» Податкового кодексу є обгрутнованими та відповідають нормам чинного податкового законодавства.
06.09.2023 до суду від представника позивача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.
13.09.2023 до суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в режимі відеоконференції.
13.09.2023 до суду від представника позивача надійшли пояснення, в яких позивач враховуючи відповідь на відзив та заперечення на позовну заяву просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
15.09.2023 ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» про проведення судового засідання у режимі відеоконференції в адміністративній справі №160/18733/23 задоволено.
17.10.2023 року усною ухвалою суду, із занесенням до протоколу засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті 14.11.2023 року о 10:00 год.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила задовольнити позов з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні обставини, викладені у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив підтримав, проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача, заперечення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку даних ТОВ «Промспецбуд», зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) з податку на додану вартість за звітні податкові періоди березень 2022 року.
За результатами проведеної перевірки складено Акт від 20.09.2022 № 310/32-00-5-01/32098010, яким зафіксовано порушення вимог пп. 69.1 п. 69 «Інші перехідні положення», розділу XX «Перехідні положення», 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу, відповідно до яких виявлено факти включення підприємством до складу податкового кредиту:
1.сум ПДВ по незареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковим накладним за березень 2022 року у розмірі - 549 179,45 грн.;
2.сум ПДВ по податковим накладним, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням законодавчо встановлених строків, передбачених підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України за березень 2022 у розмірі - 435 290,20 грн.
В результаті чого ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» було завищено податковий кредит по декларації з ПДВ за березень 2022 на 984 470 грн.
В акті перевірки від 20.09.2022 податковий орган вказав, що відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не надає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту.
За результатами акту камеральної перевірки, з урахуванням рішення постійної комісії з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, винесено податкове повідомлення-рішення (далі -ППР) форми «Р» від 14.11.2022 на збільшення податкових зобов`язань з ПДВ за березень 2022 - ППР №000329/5001 на загальну суму 1 230 587,50 грн., в т.ч. ПДВ - 984 470 грн., штраф 25% - 246 117,50 грн. (акт від 20.09.2022 №310/32-00-50-01/32098010).
Рішенням керівника Східного міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків від 23.02.2023 №22/32-00-50-01-12 по ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД»:
-скасовано ППР форми «Р» від 14.11.2022 №000329/5001;
-винесено нове ППР форми «Р» від 27.02.2023 №000/165/5001 із зазначенням нової суми податкових зобов`язань на загальну суму ПДВ 686 475,00 грн. (основний платіж 549 180,00 грн. та штрафна санкція у розмірі 137 295,00 грн.), яке винесено за результатами акту камеральної перевірки від 20.09.2022 №310/32-00-50-01/32098010, в частині завищення податкового кредиту по незареєстрованим в ЄРПН підприємствами ТОВ «ПРОФРЕММОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 34811161), ТОВ «СК КБЦ» (код ЄДРПОУ 40288660), ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 41449359) податковим накладним на загальну суму ПДВ 549 179,45 грн.;
Вищевказане податкове повідомлення - рішення було оскаржено позивачем в адміністративному порядку.
Згідно рішення про результати розгляду скарги від 09.06.2023 року №14646/6/990006-01-01-06, ДПС залишила без змін податкове повідомлення - рішення, а скаргу позивача - без задоволення.
З матеріалів спарви вбачається, що позивач оскаржує податкове повідомлення-рішення в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ за незареєстрованими податковими накладними по господарських операціях з наступними контрагентами: ТОВ «ПРОФРЕММОНТАЖ», ТОВ «СК КБЦ», ТОВ «ЛІЕАЙН ТОРГ» на загальну суму 686 475,00 з них (549 179,45 грн податкових зобов`язань та 137 295,00 грн штрафних санкцій).
Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).
Відповідно до п. 54.3 ст. 54 та пп. 54.3.1 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Порядок оформлення результатів перевірки визначено у ст.86 ПК України.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України - результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.
Відповідно до п.86.2. ст.86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Таким чином, акт перевірки є носієм інформації щодо наявності правопорушень з боку платника податків та містить висновки щодо предмету перевірки.
Згідно з п. 198.2 ст. 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (п. 201.1 ст. 201 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно).
Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Тобто, за загальним правилом право на формування податкового кредиту виникає у платника податків лише на підставі податкових накладних в тому податковому періоді, коли вони зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-IX від 12.05.2022 внесено зміни до Податкового кодексу України у розділ XX «Перехідні положення».
Відповідно п. 32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України - тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:
- включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;
- отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Тобто, у період з лютого по травень 2022 року спеціальна норма ПК України дозволяла формувати податковий кредит на підставі первинних документів без обов`язкової реєстрації податкової накладної.
Відповідно до п.п. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (які відповідно до Закону №2260-ІХ застосовуються починаючи з 27.05.2022) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Абзацом 3 п. 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Згідно з абзацом 12 п. 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Відповідно до п. 69.1.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України було прийнято наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» №225 від 29.07.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303, який набув чинності 06.09.2022.
Нормами цього Порядку визначено процедуру на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
З аналізу наведених норм ПК України випливає висновок, що платники податку продавці (постачальники) товарів (робіт, послуг) поділяються на три категорії:
-які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки;
-в яких відновилась можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки;
-в яких відсутня можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.
В залежності від того, до якої категорії віднесено платника податку, ПК України встановлює їм можливість без притягнення до відповідальності виконати свій обов`язок по реєстрації податкових накладних:
-до 15 липня 2022 року які мають можливість;
-протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей в яких відновилась можливість;
-протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні в яких відсутня можливість.
При цьому, покупці (отримувачі) товарів (робіт, послуг) мають обов`язок уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, сформований на підставі первинних документів відповідно до п.32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, у разі відсутності факту реєстрації їх контрагентами податкової накладної у зазначені строки.
Поряд з цим, норми п. п.32-2 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України не містять жодних додаткових умов чи обмежень щодо можливості формування платником податків податкового кредиту на підставі первинних документів по факту настання першої події.
Таким чином, право платника податку - покупця товарів (робіт, послуг) на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту за відсутності зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних, поставлено в залежність від того, до якої з вищезазначених категорій віднесено його контрагента-продавця. Лише після встановлення кінцевих часових меж необхідності реєстрації податкових накладних можливо визначити строк виконання таким платником податку обов`язку щодо коригування податкового кредиту.
Суд звертає увагу, що відповідачем в акті перевірки від 20.09.2022 взагалі не досліджувалось питання наявності можливості в контрагентів позивача провести реєстрацію податкових накладних по господарських операціях, за якими ТОВ «Промспецбуд» сформований податковий кредит.
Тобто, відповідачем не встановлено граничних строків виконання контрагентами позивача обов`язку по реєстрації податкових накладних.
Також акт перевірки не містить відомостей про притягнення контрагентів позивача до відповідальності за нереєстрацію чи несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за наявності такої можливості.
Тому, суд не бере до уваги доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях, щодо необхідності коригування позивачем сформованого на підставі первинних документів податкового кредиту саме до 15.07.2022.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, підставою прийняття оскаржуваних повідомлень-рішень стала відсутність реєстрації контрагентами позивача податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Частиною першою статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Так, ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» на підтвердження правомірності формування податкового кредиту за березень 2022 року від контрагентів постачальників надав первинні документи: платіжні доручення, видаткові накладні та акти надання послуг, на підтвердження здійснення господарської діяльності, яка відповідає основному виду діяльності позивача.
Суд зазначає, що такі документи первинного обліку містять всі необхідні реквізити, не мають недоліків за формою чи змістом. Актом перевірки та рішенням про результати розгляду скарги не встановлено порушення позивачем порядку оформлення або складання таких первинних (розрахункових) документів відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Таким чином, ТОВ «ПРОМСПЕЦБУД» надано документи первинного обліку, що містять всі необхідні реквізити, що надає йому право на формування податкового кредиту відповідно до положень Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану № 2260-IX від 12.05.2022.
Враховуючи положення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-ІХ від 12.05.2022, суд доходить висновку, що позивачем правомірно сформовано податковий кредит на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Тому, в діях позивача відсутні податкові порушення, які б призвели до заниження р.18 декларацій з податку на додану вартість за березень 2022 року.
Отже, податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №000/165/5001 від 27.02.2023 року підлягає скасуванню.
Решта доводів та заперечень сторін на правомірність прийнятого рішення суду не впливають та висновків суду не спростовують.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, а також обставини, встановлені у ходу судового розгляду справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову в розмірі 10297,13 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією №2476 від 02.08.2023 року.
З урахуванням положень статті 139 КАС України та відповідно до задоволених вимог, судові витрати пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду підлягає стягненню в розмірі в сумі 10297,13 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 90, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» (50064, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Рудна, буд.47/35, код ЄДРПОУ 32098010) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 57, код ЄДРПОУ 43968079) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №000/165/5001 від 27.02.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 57, код ЄДРПОУ 43968079) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промспецбуд» (50064, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Рудна, буд.47/35, код ЄДРПОУ 32098010) в рахунок відшкодування судових витрат зі сплати судового збору 10297,13 грн (десять тисяч двісті дев`яносто сім гривень 13 коп).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 23.11.2023.
Суддя Н.Є. Сліпець
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115139820 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні