Рішення
від 23.11.2023 по справі 420/24733/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24733/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці Карпова Павла Віталійовича до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування наказу, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

Державний інспектор відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці Карпов Павло Віталійович звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Одеської митниці, в якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Одеської митниці Державної митної служби України від 08.09.2023 № 113-дс «Про накладення дисциплінарного стягнення» відносно державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса -внутрішній» ОСОБА_1 у виді догани за вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктами 1,6,7,8 частини 1 статті 8 Закону України «Про державну службу», посадових обов`язків, передбачених пунктами 1,3,5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що наказом накладено дисциплінарне стягнення у вигляді догани за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1,6,7,8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України «Про державну службу», посадових обов`язків, передбачених пунктами 1,3,5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці, затвердженої 17.11.2021 начальником Одеської митниці Юрієм Герасімовим, що нібито призвело до порушення вимог пункту 4.5.9 розділу IV Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631. Позивач з наказом не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки він винесений всупереч вимог статей 147, 148, 149 КЗпП України.

11.10.2023 року від представника Одеської митниці надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що за митними деклараціями №UA500520/2023/000060, UA500520/2023/000062 здійснено митне оформлення товарів на адресу ТОВ "ЛАЙТНІНГ" (код ЄДРПОУ 42955493), товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 AH 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronicx» за кодом 8507 20 80 90 УКТ ЗЕД, до яких застосовано пільгу за кодом « 231», яка пов`язана із звільненням від сплати ввізного мита та ПДВ. Перевіркою з окремих питань було встановлено, що у відповідності до вимог УКТ ЗЕД, правила 6 Основних правил інтерпретації класифікації товарів, пояснень до товарної позиції 8507 товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий Caravan EXTREME Edition Gel…» класифікується за кодом 8507 10 80 90 УКТ ЗЕД. Такий підхід до класифікації подібного за функціональними характеристиками товару цього ж виробника підтверджується Рішенням про визначення коду товару Київської митниці від 23.02.2023 № KT-UA100000-0041-2023. Митне оформлення товарів за товарною позицією 850710 згідно з УКТ ЗЕД, звільнення від оподаткування митними платежами Законами України від 13.12.2022 за № 2836-ІХ та № 2837-ІХ не передбачено, митне оформлення таких товарів здійснюється з оподаткуванням та сплатою митних платежів на загальних підставах.

13.10.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримала вимоги викладені в позовній заяві та просила позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Заяви чи клопотання від сторін.

11.10.2023 до суду від представника Одеської митниці разом з відзивом на позов надійшло клопотання про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін, яке обґрунтовано тим, що складність даної справи полягає у характері спірних правовідносин та предметі спору, які потребують надання усних пояснень з метою з`ясування всіх обставин.

25.10.2023 року від представника Одеської митниці надійшли заперечення на відповідь на відзив.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Одеської митниці про розгляд справи №420/24733/23 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Обставини справи.

ОСОБА_1 працює на посаді державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці.

На виконання наказу Одеської митниці від 31.03.2023 року № 138 «Про проведення перевірки з окремих питань» (зі змінами, внесеними наказом Одеської митниці №233 від 31.05.2023 року), відповідно до Порядку організації та проведення внутрішніх перевірок у Державній митній службі України, затвердженого наказом Держмитслужби від 20.01.2020 року № 15, Одеською митницею проведено перевірку (з окремих питань) дотримання посадовими особами Одеської митниці вимог чинного законодавства під час здійснення митного контролю та митного оформлення товарів за митними деклараціями від 16.02.2023 року №UA500520/2023/000060 та №UA500520/2023/000062.

Наказом Одеської митниці від 04.08.2023 № 104-дс порушено дисциплінарне провадження стосовно державного інспектора відділу митного оформлення № 3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці Павла Карпова, та створено дисциплінарну комісію з розгляду дисциплінарної справи.

Відповідно до вказаного Акта підставою для проведення перевірки слугувало повідомлення про можливі корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення з боку посадових осіб Одеської митниці, що надійшло на адресу Держмитслужби.

Актом перевірки встановлено, що 16.02.2023 за митними деклараціями №UA500520/2023/000060, №UA500520/2023/000062 (далі-МД) здійснено митне оформлення товарів па адресу ТОВ "ЛАЙТНШГ" (код ЄДРПОУ 42955493), товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 AH 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronicx» за кодом 8507 20 80 90 УКТ ЗЕД, до яких застосовано пільгу за кодом « 231», яка пов`язана із звільненням від сплати ввізного мита та ПДВ. Сума наданої пільга становить - 26159,03 грн. Законами України від 13.12.2022 №2837-ІХ, від 13.12.2023 №2836-ІХ внесені зміни до розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України, Податкового кодексу України та інших законів України та визначено звільнення від оподаткування ввізним митом товари, що ввозяться па митну територію України для вільного обігу підприємствами або громадянами, у тому числі переміщуються (пересилаються) на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, що класифікуються за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД, зокрема: зокрема, у товарній позиції 8507 згідно з УКТЗЕД, а саме: 8507 20 (крім товарів цивільної авіації), 8507 30, 8507 40 00 00, 8507 50 00 00, 8507 60 00 00, 8507 80 00 00, 8507 90 (крім товарів цивільної авіації). Митне оформлення за митними деклараціями: № UA500520/2023/000060 завершено 16.02.2023 о 10.04 год. посадовою особою Одеської митниці ОСОБА_1 . Товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie MO All 12 V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronic») за кодом 8507 20 80 90 УКТ ЗЕД, із застосуванням пільги за кодом « 231»; № UA500520/2023/000062 завершено 16.02.2023 о 12.57 год. посадового особою Одеської митниці Карповим Павлом Віталійовичем. Товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 ATI 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronic») за кодом 8507 20 80 90 УКТ ЗЕД, із застосуванням пільги за кодом «231». У відповідності до статті 69 Митного кодексу України (далі - МКУ передбачено, що разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Перевіркою з окремих питань було встановлено, що у відповідності до вимог УКТ ЗЕД, правила 6 Основних правил інтерпретації класифікації товарів, пояснень до товарної позиції 8507 товар «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий Caravan EXTREME Edition Gel...» класифікується за кодом 8507 10 80 90 УКТ ЗЕД. Такий підхід до класифікації подібного за функціональними характеристиками товару цього ж виробника підтверджується Рішенням про визначення коду товару Київської митниці від 23.02.2023 № KT-UA100000-0041 -2023. Митне оформлення товарів за товарною позицією 850710 згідно з УКТ ЗЕД, звільнення від оподаткування митними платежами Законами України від 13.12.2022 за № 2836-ІХ та № 2837-ІХ не передбачено, митне оформлення таких товарів здійснюється з оподаткуванням та сплатою митних платежів па загальних підставах. За результатом проведеної перевірки правильності класифікації у товарній підкатегорії 8507 20 80 90 згідно УКТЗЕД товару з описом в гр.31 МД «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 AH 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronic»), оформленого за митними деклараціями від 16.02.2023 № UA500520/2023/000060 та№ UA500520/2023/000062, встановлено наступне. Під час здійснення митних формальностей за митними деклараціями від 16.02.2023 № UA500520/2023/000060 та № UA500520/2023/000062 автоматизованою системою управління ризиками не згенеровано форми митного контролю, які передбачали би додаткову перевірку класифікації коду товару, залучення спеціалізованого підрозділу, взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД, або проведення повного/часткового митного огляду. На момент проведення митного оформлення товару «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 AH 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгївсльиа марка: Electronicx» за інформацією згідно з наданими товаро-супровідпими документами заявлений опис товару в гр. 31 вищевказаних МД не суперечив задекларованому коду 8507 20 80 90 згідно з УКТЗЕД. В свою чергу посадовою особою підрозділу митного оформлення здійснено контроль правильності класифікації товарів, під час виконання митних формальностей за МД від 16.02.2023 № UA500520/2023/000060 та № UA500520/2023/000062, на підставі документів, наданих до митного оформлення, та обсягів митного контролю, визначених достатніми для забезпечення додержання правил класифікації товарів, за результатами застосування системи управління ризиками.

01.09.2023 року головою Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Одеської митниці за результатами дисциплінарного провадження на ім`я в.о. начальника Одеської митниці внесено подання, яким рекомендовано керівнику митниці розглянути питання щодо притягнення старшого державного інспектора відділу митного оформлення № 3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани.

Наказом Одеської митниці від 08.09.2023 року № 113-дс «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 » ОСОБА_1 , за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України «Про державну службу», своїх посадових обов`язків, передбачених пунктами 1, 3, 5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення № 3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці, затвердженої 17.11.2021 начальником Одеської митниці Юрієм Герасимовим, що призвело до порушення вимог пункту 4.5.9 розділу IV Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631, притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани.

Не погоджуючись із вказаним наказом позивач звернулась з позовом до суду.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 17 ч. 1 ст. 4 КАС України визначено, що публічна служба діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Згідно з частиною другою статті 5 Закону України від 10.12.2015 № 889-VIII «Про державну службу» (далі - Закон № 889-VIII) відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до ст.8 Закону № 889-VIII державний службовець зобов`язаний: 1) дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) дотримуватися принципів державної служби та правил етичної поведінки; 3) поважати гідність людини, не допускати порушення прав і свобод людини та громадянина; 4) з повагою ставитися до державних символів України; 5) обов`язково використовувати державну мову під час виконання своїх посадових обов`язків, не допускати дискримінацію державної мови і протидіяти можливим спробам її дискримінації; 6) забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; 7) сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки та умови контракту про проходження державної служби (у разі укладення); 8) виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; 9) додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції; 10) запобігати виникненню реального, потенційного конфлікту інтересів під час проходження державної служби; 11) постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності та удосконалювати організацію службової діяльності; 12) зберігати державну таємницю та персональні дані осіб, що стали йому відомі у зв`язку з виконанням посадових обов`язків, а також іншу інформацію, яка відповідно до закону не підлягає розголошенню; 13) надавати публічну інформацію в межах, визначених законом. Державні службовці виконують також інші обов`язки, визначені у положеннях про структурні підрозділи державних органів та посадових інструкціях, затверджених керівниками державної служби в цих органах, та контракті про проходження державної служби (у разі укладення).

Згідно з ч.1 ст. 64 Закону № 889-VIII за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.

В силу вимог ч.1 ст. 65 Закону № 889-VIII підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

Згідно з ч.2 ст. 65 Закону № 889-VIII дисциплінарними проступками є: 1) порушення Присяги державного службовця; 2) порушення правил етичної поведінки державних службовців; 3) вияв неповаги до держави, державних символів України, Українського народу; 4) дії, що шкодять авторитету державної служби; 5) невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень; 6) недотримання правил внутрішнього службового розпорядку; 7) перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення; 8) невиконання вимог щодо політичної неупередженості державного службовця; 9) використання повноважень в особистих (приватних) інтересах або в неправомірних особистих інтересах інших осіб; 10) подання під час вступу на державну службу недостовірної інформації про обставини, що перешкоджають реалізації права на державну службу, а також неподання необхідної інформації про такі обставини, що виникли під час проходження служби; 11) неповідомлення керівнику державної служби про виникнення відносин прямої підпорядкованості між державним службовцем та близькими особами у 15-денний строк з дня їх виникнення; 12) прогул державного службовця (у тому числі відсутність на службі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин; 13) поява державного службовця на службі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; 14) прийняття державним службовцем необґрунтованого рішення, що спричинило порушення цілісності державного або комунального майна, незаконне їх використання або інше заподіяння шкоди державному чи комунальному майну, якщо такі дії не містять складу кримінального або адміністративного правопорушення; 15) рийняття державним службовцем рішення, що суперечить закону або висновкам щодо застосування відповідної норми права, викладеним у постановах Верховного Суду, щодо якого судом винесено окрему ухвалу.

Відповідно до ч.3 ст. 65 Закону № 889-VIII правилом державний службовець не може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності, якщо минуло шість місяців з дня, коли керівник державної служби дізнався або мав дізнатися про вчинення дисциплінарного проступку, не враховуючи час тимчасової непрацездатності державного службовця чи перебування його у відпустці, або якщо минув один рік після його вчинення або постановлення відповідної окремої ухвали суду.

Згідно з ч.1 ст. 66 Закону № 889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.

Частиною першою статті 67 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.

За змістом частин першої, десятої, одинадцятої статті 69 вказаного Закону для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія). Результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення. Суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів зобов`язаний прийняти рішення на підставі пропозиції Комісії або подання дисциплінарної комісії або надати вмотивовану відмову протягом цього строку.

Відповідно до ч.1 ст. 77 Закону № 889-VIII рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення.

Згідно з ч.2 ст. 77 Закону № 889-VIII у рішенні, яке оформляється наказом (розпорядженням), зазначаються найменування державного органу, дата його прийняття, відомості про державного службовця, стислий виклад обставин справи, вид дисциплінарного проступку і його юридична кваліфікація, вид застосованого дисциплінарного стягнення.

Частиною шостою статті 77 Закону № 889-VIII визначено, що державному службовцю видається під розписку належним чином завірена копія наказу (розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження не пізніше наступного робочого дня після прийняття відповідного рішення.

Процедуру здійснення дисциплінарними комісіями з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія) дисциплінарних проваджень стосовно державних службовців визначено Порядком здійснення дисциплінарного провадження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року № 1039 (далі - Порядок № 1039).

Відповідно до ч.ч.4, 5 Порядку № 1039 дисциплінарне провадження розпочинається з дати видання наказу (розпорядження) про порушення дисциплінарного провадження та завершується виданням наказу (розпорядження) про накладення на державного службовця, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження, дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження. Тривалість здійснення дисциплінарного провадження не може перевищувати 45 календарних днів. За потреби зазначений строк може бути продовжений міністром або суб`єктом призначення, але не більш як до 60 календарних днів.

Пунктом 24 Порядку № 1039 передбачено, що з метою збору інформації про обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, для визначення ступеня вини, характеру і тяжкості дисциплінарного проступку Комісією, дисциплінарною комісією формується дисциплінарна справа. Пункт 25 Порядку № 1039 щодо змісту дисциплінарної справи відповідає приписам ч.2 ст.73 Закону.

Відповідно до п.31 Порядку № 1039 Комісія, дисциплінарна комісія запрошує державного службовця на своє засідання для надання пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, та пропонує надати таке пояснення у письмовому вигляді.

Державний службовець має право бути присутнім на засіданні Комісії, дисциплінарної комісії для надання пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження; знайомитися з матеріалами дисциплінарної справи відповідно до статті 76 Закону, у тому числі в установленому законом порядку запитувати та отримувати відповідні документи, їх копії, надавати пояснення, а також відповідні документи та матеріали щодо обставин, які досліджуються; заявляти клопотання про необхідність одержання і долучення до матеріалів дисциплінарної справи нових документів, одержання додаткових пояснень осіб, яким можуть бути відомі обставини справи; користуватися правовою допомогою адвоката або іншого уповноваженого ним представника.

Пунктом 32 Порядку №1039 визначено, що про дату, час і місце та спосіб проведення засідання Комісії, дисциплінарної комісії державному службовцю повідомляється шляхом вручення інформації чи документів або надсилання їх поштою за адресою місця проживання/перебування чи на його адресу електронної пошти, або з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку за наявними в особовій справі контактними даними. Таке повідомлення здійснюється не менш як за п`ять календарних днів до дня проведення засідання Комісії, дисциплінарної комісії.

Комісія, дисциплінарна комісія може прийняти рішення про перенесення засідання для надання пояснення державним службовцем з урахуванням строків здійснення дисциплінарного провадження. Рішення про перенесення засідання може бути прийнято в разі, коли державний службовець вперше не прибув на засідання або не підключився до засідання дистанційно у випадках, передбачених абзацами першим і другим пункту 19-1 цього Порядку, повідомивши про поважні причини своєї відсутності, зокрема з підстав виникнення технічних проблем, що унеможливили його участь у засіданні в режимі відеоконференції. У разі перенесення засідання Комісія, дисциплінарна комісія повідомляє про це державному службовцю відповідно до абзаців першого і другого цього пункту.

У разі коли державний службовець не прибув на засідання або не підключився до засідання дистанційно у випадках, передбачених абзацами першим і другим пункту 19-1 цього Порядку, і не повідомив про поважні причини своєї відсутності, а також не надав письмових пояснень щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, Комісія, дисциплінарна комісія складає акт про відмову від надання пояснень. Відсутність державного службовця на засіданні Комісії, дисциплінарної комісії не перешкоджає здійсненню дисциплінарного провадження.

Згідно з п.33 Порядку № 1039 Комісія, дисциплінарна комісія розглядає належним чином сформовану дисциплінарну справу та за результатами такого розгляду приймає рішення про наявність чи відсутність у діях державного службовця дисциплінарного проступку та підстав для його притягнення до дисциплінарної відповідальності, про що зазначається у протоколі засідання.

Комісія, дисциплінарна комісія повинна встановити: чи мали місце обставини, на підставі яких порушено дисциплінарне провадження; чи містять дії державного службовця ознаки дисциплінарного проступку; чим характеризується дисциплінарний проступок, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до державної служби; чи підлягає державний службовець притягненню до дисциплінарної відповідальності; який вид дисциплінарного стягнення може бути застосований до державного службовця.

Висновки суду.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що для застосування дисциплінарного стягнення уповноваженому органу необхідно встановити наявність всіх елементів складу дисциплінарного проступку - об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта, суб`єктивної сторони, а також врахувати інші обставини, що мають значення: ступінь тяжкості, наявність шкоди, особу працівника. Об`єктивна сторона дисциплінарного проступку складається з протиправної поведінки суб`єкта (працівника), шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними і поведінкою особи, що притягається до відповідальності. Протиправність поведінки полягає у порушенні трудових обов`язків, закріплених нормами загального та спеціального законодавства про працю: Кодексом законів про працю України, Законом № 889-VIII, правилами внутрішнього розпорядку, статутами, положеннями, посадовими інструкціями, а також у порушенні або невиконанні наказів і розпоряджень власника, уповноваженої ним адміністрації.

Так, дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх обов`язків. Так, складовими дисциплінарного проступку є дії або бездіяльність працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) та порушенням або ж неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.

Недоведеність хоча б одного з цих елементів виключає наявність складу дисциплінарного проступку.

Об`єктивна сторона дисциплінарного проступку складається з протиправної поведінки суб`єкта (працівника), шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними й поведінкою особи, що притягається до відповідальності. Протиправність поведінки полягає в порушенні трудових обов`язків, закріплених нормами загального та спеціального законодавства про працю: Кодексом законів про працю України, Законом України «Про державну службу», правилами внутрішнього розпорядку, статутами, положеннями, посадовими інструкціями, а також у порушенні або невиконанні наказів і розпоряджень власника, уповноваженої ним адміністрації.

Саме на роботодавцеві лежить обов`язок надати докази фактів винного вчинення працівником дисциплінарного проступку.

Отже, наказ про притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності повинен містити чітке формулювання суті та обставин допущеного працівником проступку, підстави прийняття рішення про притягнення до відповідальності, час вчинення й час виявлення самого проступку, а також обґрунтування обрання певного виду стягнення, з урахуванням передбачених законодавством обставин.

Аналогічна правова позиція відображена у постановах Верховного Суду від 09.12.2019 року у справі № 813/3820/17, від 01.11.2022 року у справі № 380/3045/21.

Зі змісту оскаржуваного наказу вбачається, що на думку відповідача, об`єктивна сторона дисциплінарного проступку, вчиненого ОСОБА_1 , полягає у тому, що він неналежно виконував обов`язки, передбачені пунктами 1, 3, 5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення № 3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці, затвердженої 17.11.2021 начальником Одеської митниці Юрієм Герасимовим, що призвело до порушення вимог пункту 4.5.9 розділу IV Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631.

Відповідно до п.п. 1, 3, 5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення № 3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці, затвердженої 17.11.2021 року, основними посадовими обов`язками є, зокрема, здійснення контролю за дотриманням суб`єктами ЗЕД та громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України; здійснення контролю за правильністю класифікації товарів згідно з Української класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, поданих до митної оформлення, та після завершення процедур їх митного контролю та митного оформлення; здійснення контролю за повнотою та своєчасністю сплати митних платежів; з визначенням країни походження та застосуванням декларантом податкових пільг; здійснення перевірки сертифікатів про походження товарів, що ввозяться на митну територію України на умовах угод про вільну торгівлю, укладених Україною, та в режимі найбільшого сприяння.

Відповідно до п.4.5 розділу 4 Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року № 631 (далі Порядок №631), при здійсненні митного оформлення МД виконуються такі митні формальності: перевірка дотримання строків подання МД (у випадках, визначених законодавством); перевірка наявності відміток про завершення переміщення товарів (у випадках, визначених законодавством з питань митної справи); контроль із застосуванням СУР, в тому числі оцінка ризику за МД шляхом аналізу ЕК МД та ЕК ДМВ (ЕМД та ЕДМВ) за допомогою АСУР; перевірка правильності класифікації товарів; перевірка правильності визначення країни походження товарів; перевірка дотримання встановлених до задекларованих товарів заходів нетарифного регулювання (відсутність визначених законодавством заборон щодо переміщення або поміщення у відповідний митний режим задекларованих товарів; наявність відповідних документів, наявність в МД відомостей про відповідні документи або відомостей про відмітки у товаросупровідних документах); перевірка наявності задекларованих товарів у митному реєстрі об`єктів права інтелектуальної власності; перевірка правильності застосування пільг в оподаткуванні; перевірка правильності визначення митної вартості товарів.

Контроль співставлення (автоматизоване порівняння) даних, які містяться в ЕК МД (ЕМД), та інших документів, поданих для митного оформлення, зокрема: співставлення реквізитів уповноваженого банку, зазначеного у графі 28 МД, з даними, що містяться в переліку вповноважених банків України в ЄАІС митних органів України; співставлення курсу валюти України до іноземної валюти, зазначеного у графі 23 МД, з офіційним курсом валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки та відомості про яку зазначено в лівому підрозділі графи 22 МД, на день подання МД до оформлення; перевірка наявності діючих санкцій, застосованих до українського суб`єкта зовнішньоекономічної діяльності та/або іноземного суб`єкта господарської діяльності згідно із Законами України та/або міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; співставлення з картками відмови та МД, в оформленні яких відмовлено; співставлення відомостей, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України, з інформацією, що міститься в уніфікованих електронних дозвільних документах, що надходять з інших державних органів; співставлення відомостей про нарахування митних та інших платежів, а також про застосування заходів гарантування їх сплати з інформацією, що міститься в електронних гарантійних документах, виданих гарантами та розміщених в ЄАІС митних органів України, та з інформацією про наявність та суму коштів авансових платежів (передоплати), внесених платником податків згідно зі статтею 299 Кодексу на рахунки, відкриті на ім`я митного органу, як попереднє грошове забезпечення сплати майбутніх митних платежів; співставлення з інформацією, що надходить з митних та правоохоронних органів іноземних держав.

Згідно з п.1 розділу ІІ Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року № 650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 грудня 2022 року № 455) (далі Порядок №650), посадові особи Підрозділу, ПМО здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час виконання митних формальностей.

Відповідно до п.2 розділу ІІ Порядку № 650 контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності: опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно до вимог Кодексу; відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу.

Судом встановлено, що відповідно до митних декларацій №UA500520/2023/000060 та№ UA500520/2023/000062 від 16.02.2023 року в графі 31 «Вантажні місця та опис товарів» зазначено найменування товару «Акумулятор свинцевий, кислотний, гелевий, призначені для використання в системах аварійного живлення, сонячних установках, перетворювачах напруги в іншому обладнанні в якому батареї працюють циклічно, у герметизованому прямокутному корпусі, не потребують обслуговування, ємність 140А.год: Caravan EXTREME Edition Gel Batterie 140 AH 12V Wohnmobil Boot Versorgung. Для власного та цивільного використання (Для особистого користування співробітниками компанії під час відключення електроенергії). Торгівельна марка: Electronicx».

Згідно з графи 33 митної декларації товар задекларовано за кодом УКТ ЗЕД 8507 20 80 90, до яких застосовано пільгу за кодом « 231», яка пов`язана із звільненням від сплати ввізного мита та ПДВ

Суд зазначає, що відповідно до УКТ ЗЕД акумулятори електричнi, включаючи сепаратори для них, прямокутної (в тому числi квадратної) або будь-якої iншої форми, наприклад, акумулятори свинцевi класифікуються у товарній позиції 8507.

Також, суд звертає увагу, що гелевий акумулятор це свинцеве джерело енергії, в якому електроліт між пластинами знаходиться у вигляді гелю в абсорбованому стані, що означає, що це джерело енергії не обслуговується і повністю герметичне. Принцип його дії нічим не відрізняється від інших типів акумуляторів.

Гелеві акумулятори використовуються: у телекомунікаційних та інших системах зв`язку; для обладнання систем відеоспостереження, безпеки, охоронної, протипожежної та іншої сигналізації; у системах безперебійного живлення серверних станцій; як джерело живлення для медичного, лабораторного, торговельного та іншого спеціалізованого обладнання; у системах накопичення енергії від альтернативних джерел (АКБ для сонячних батарей); для забезпечення автономного чи аварійного освітлення; як акумулятори для блоків безперебійного живлення та UPS.

Гелеві акумулятори не використовуються в автомобілях для запуску поршневих двигунів, оскільки мають проблеми з відданням великого струму, якого потребує стартер двигуна. Основне призначення GEL-батареї - робота в якості буферної або тягової, але не стартерної.

Зазначене підтверджується висновком Торгово-промислової палати (Закон України Про торгово-промислові палати в України 671/97-ВР в редакції від 31.03.2023 року, підстава - 2849-ІХ ст.11 п.2 (Методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов`язковими для застосування на всій території України.) та експертним висновком №ВЕ -8/57 від 02.08.2023 року Чорноморського підприємства Одеської регіональної ТПП.

Так, відповідно до Закону України «Про внесення зміни до розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року № 2837-I, Розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України доповнено пунктами 921-923.

Відповідно до якого п.921 доповнено наступним змістом: тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, але не більше ніж до 1 травня 2023 року, звільняються від оподаткування ввізним митом товари, що ввозяться на митну територію України для вільного обігу підприємствами або громадянами, у тому числі переміщуються (пересилаються) на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, що класифікуються за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД:

2710 19 93 00, 3914 00 00 00, 7020 00 80 00, 7225 11 00 00, 7325 10 00 00, 7605 11 00 00, 7607 (тільки для промислового використання), 8407 90 10 00, 8407 90 80 00, 8407 90 90 00, 8408 90 41 00, 8408 90 43 00, 8408 90 45 00, 8408 90 47 00, 8408 90 61 00, 8408 90 65 00, 8408 90 67 00, 8408 90 81 00, 8408 90 85 90, 8408 90 89 90, 8421 21 00 00, 8421 99 90 00, 8481 80 59 00, 8501 61 80 90, 8501 62 00 90, 8501 63 00 90, 8501 64 00 00, 8502 (електрогенераторні установки), 8503 00, 8504 (трансформатори, частини трансформаторів, інвертори, крім 8504 21 00 00, 8504 22 10 00, 8504 22 90 00, 8504 23 00 00, 8504 31 21 00, 8504 31 29 00, 8504 31 80 00, 8504 32 00 90, 8504 50 95 90, та товарів цивільної авіації), 8507 20 (крім товарів цивільної авіації), 8507 30, 8507 40 00 00, 8507 50 00 00, 8507 60 00 00, 8507 80 00 00, 8507 90 (крім товарів цивільної авіації), 8517 62 00 00, 8517 69 90 00, 8517 70 00 90, 8535, 8536, 8537, 8546, 8547 90 00 00, 9014 80 00 00, 9025 19 80 98.

Також з матеріалів справи вбачається, що дисциплінарна справа не містить пояснень безпосереднього керівника державного службовця з приводу обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження; пояснення інших осіб, яким відомі обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження (за наявності).

Отже, висновки дисциплінарної комісії, викладені в поданні від 01.09.2023 року ґрунтуються на обставинах, викладених в Акті про результати проведення перевірки з окремих питань від 14.07.2023 року на виконання наказу № 104-дс від 04.08.2023 року.

Оцінюючи обґрунтованість спірного наказу, суд виходить із того, що відповідний висновок має прийматися на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, підтверджених доказами, які були досліджені під час розгляду дисциплінарної справи та які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню.

Оцінюючи встановлені судом фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, а судом не встановлено в діях ОСОБА_1 дисциплінарного проступку за порушення вимог пункту 4.5.9 розділу IV Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631.

Відсутність дисциплінарного проступку унеможливлює притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для прийняття відповідачем оскаржуваного наказу від 08.09.2023 року№ 113-дс.

Згідно з ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та достатності, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської митниці на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1073,60 грн.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці Карпова Павла Віталійовича ( АДРЕСА_1 ) до Одеської митниці (вул. Лип Івана та Юрія, 21А, м. Одеса, 65078) про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ Одеської митниці Державної митної служби України від 08.09.2023 № 113-дс «Про накладення дисциплінарного стягнення» відносно державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса -внутрішній» ОСОБА_1 у виді догани за вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктами 1,6,7,8 частини 1 статті 8 Закону України «Про державну службу», посадових обов`язків, передбачених пунктами 1,3,5 розділу 3 посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення №3 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці.

3. Стягнути з Одеської митниці (код ЄДРПОУ 44005631) на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1073,60 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя А.В. Бутенко

Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115141599
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування наказу

Судовий реєстр по справі —420/24733/23

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні