РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2023 року справа № 580/8201/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Гаражно-будівельного кооперативу Зірочка-1 до Черкаської міської ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Гаражно-будівельний кооператив Зірочка-1 (18000, м. Черкаси, вул. Оборонна, 18) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси. вул. Б.Вишневецького, 36) в якому позивач просить:
-визнати протиправним та скасувати п. 3 рішення Черкаської міської ради від 13.07.2023 №43-150 в частині надання гаражно-будівельному кооперативу Зірочка-1 земельної ділянки площею 3,8740 га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) в оренду на 10 років;
-зобов`язати Черкаську міську раду прийняти рішення про надання гаражно-будівельному кооперативу Зірочка-1 земельної ділянки площею 3,8740га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) у власність згідно затвердженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу Зірочка-1 загальною площею 3,9847 га, в т.ч. площею 3,8740 га у власність та площею 0,1107га в оренду під гаражі по вул. Оборонній, 18, м. Черкаси для розміщення та експлуатації будівель і споруд дорожнього господарства, код КВЦПЗ 12.04.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що всупереч проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК «Зірочка - 1» у власність, відповідач спірним рішенням затвердив передачу земельної ділянки в оренду під гаражі по АДРЕСА_1 . Вказує, що рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення, однак останнє є невмотивованим, оскільки відповідачем не визначено конкретних підстав прийнятого рішення (у спірному рішенні не визначено, які саме порушення вимог Закону були порушені при поданні документів). З урахуванням зазначеного, вважає, що оскаржуване рішення Черкаської міської ради є частково протиправним, а тому підлягає частковому скасуванню.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 13.09.2023 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження (без виклику учасників справи) на підставі ст. 260, 262 КАС України.
Представник відповідача просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю з підстав викладених у відзиві. Зокрема представником зазначено, що рішення є обгрунтованим, оскільки на земельну ділянку наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування. При цьому, позивач не визначив, з яким конкретним матеріальним чи нематеріальним благом пов`язаний його інтерес та що цей інтерес слід захистити (не обґрунтував свій особистий, безпосередній, індивідуальний інтерес), оскільки розмір орендної плати та розмір ставки земельного податку є аналогічні.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Згідно виписки з ЄДРПОУ - Гаражно-будівельний кооператив Зірочка-1 зареєстрований 12.12.1990 за основним видом діяльності: 81.10 «Комплексне обслуговування об`єктів».
Статутом ГБК Зірочка-1, затверджений загальними зборами від 06.02.2016, передбачено, що останній за напрямком діяльності є гаражно будівельний (будівництво, ремонт та експлуатація гаражів, в тому числі і багатоповерхових для зберігання автотранспортних засобів членів кооперативу).
Рішенням Черкаської міської ради № 2-3322 від 12 квітня 2018 року надано Гаражно-будівельному кооперативу «Зірочка-1» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,3482 га, з неї: земельну ділянку, на яку наявні містобудівні обмеження та обтяження щодо землекористування пов`язані із реалізацією містобудівної документації в оренду, решту у власність по АДРЕСА_1 під гаражі.
Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ГБК «Зірочка - 1» загальною площею 3,9847 га, в.т.ч.: площею 3,8740 га у власність та площею 0,1107 га в оренду під гаражі по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, код КВЦПЗ 12.04.
14 березня 2023 року у відповідності до клопотання за вх. №01-08/11065, проект землеустрою подано на затвердження до Черкаської міської ради.
13 липня 2023 року Черкаською міською радою прийнято рішення №43-150 «Про надання ГБК «Зірочка - 1» земельних ділянок в оренду по АДРЕСА_1 », яким вирішено:
-зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою міста Черкаси на земельні ділянки площею 3,8740га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) та площею 0,1107га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0030), в межах визначених документацією із землеустрою.
-затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно -будівельному кооперативу «Зірочка-1» загальною площею 3,9847га, в т. ч,: площею 3,8740га у власність та площею 0,1107га в оренду під гаражі по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства код КВЦПЗ 12.04.
-надати гаражно - будівельному кооперативу «Зірочка-1» в оренду на 10 років земельні ділянки: площею 3,8740 га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) та площею 0,1107га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0030) по АДРЕСА_2 під існуючі гаражі, з них: площею 3,9651га за рахунок власного землекористування та площею 0,0196га за рахунок земель Черкаської міської ради.
Також в рішенні визначено, що на земельну ділянку площею 3,8740га наявні містобудівніобмеження та обтяження землекористування, а саме:
-охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи площею 0,5802 га;
-пов`язані із встановленням земельного сервітуту (право проходу, проїзду до доріг загального користування), а саме: площею 0,0024 га на користь ПАТ «Черкасиобленерго» та ПП «Антарес», площею 0,0117 на користь ПП «Антарес», площею 0,0060 га та площею 0,0236 га на користь ПАТ «Черкасиобленерго».
На земельну ділянку площею 0,1107 га наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, а саме:
-зона особливого-режиму забудови площею 0,1107 га;
-охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи площею 0,1107 га;
-пов`язані із встановленням земельного сервітуту (право проходу, проїзду до доріг загального користування) площею 0,0015 га на користь ПАТ «Черкасиобленерго» та ПП «Антарес».
Земельні ділянки віднести до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Цільове призначення - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (код КВЦПЗ - 12.04.).
Не погоджуючися з прийнятими рішеннями в частині надання земельної ділянки площею 3,8740га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) в оренду на 10 років, позивач звернувся до суду.
Суд звернув увагу, що рішення Черкаською міської ради №43-150 не містить підстав для відмови у наданні земельної ділянки площею 3,8740 га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) у власність, а п. 2 рішення суперечить п. 3 рішення.
Надаючи правову оцінку, суд виходить з такого.
Суспільні відносини щодо володіння, користування та розпорядження землею врегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - ЗК України).
Згідно ч. 1 ст. 3 ЗК України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Пунктом 34 ч. 1ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування від 21 травня 1997 р. №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 1 ст. 71 Закону №280/97-ВР передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, ЗК України та іншими Законами України, що регулюють земельні відносини.
Згідно з вимогами ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 41 ЗК України, встановлено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації. Житлово-будівельні (житлові) та гаражно-будівельні кооперативи можуть набувати земельні ділянки у власність за цивільно-правовими угодами.
Частиною 1 ст. 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Згідно з ч. 2 ст. 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Як вбачається з матеріалів справи, ГБК «Зірочка - 1» виконано вимоги ЗК України та здійснено виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 3,9847 га, в.т.ч.: площею 3,8740 га у власність та площею 0,1107 га в оренду під гаражі по АДРЕСА_1 у відповідності до рішенням Черкаської міської ради № 2-3322 від 12 квітня 2018 року і подано на затвердження до Черкаської міської ради.
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.(ч. 15 ст. 123 ЗК України).
Як встановлено судом, ГБК «Зірочка - 1» дотримано порядок отримання земельної ділянки у власність та в оренду.
Крім того, рішення Черкаської міської ради від 13.07.2023 №43-150 «Про надання ГБК «Зірочка - 1» земельних ділянок в оренду по вул. Оборонній, 18», затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно -будівельному кооперативу «Зірочка-1» загальною площею 3,9847га, в т. ч,: площею 3,8740га у власність та площею 0,1107га в оренду під гаражі по вул. Оборонній, 18, м. Черкаси для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства код КВЦПЗ 12.04.
Проте, пунктом 3 вирішено надати гаражно - будівельному кооперативу «Зірочка-1» в оренду на 10 років земельні ділянки: площею 3,8740 га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0029) та площею 0,1107га (кадастровий номер 7110136700:05:005:0030) по АДРЕСА_2 під існуючі гаражі, з них: площею 3,9651га за рахунок власного землекористування та площею 0,0196га за рахунок земель Черкаської міської ради.
Одночасно, суд зазначає, що у зв`язку з розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ та подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України воєнний стан продовжено на дату ухвалення рішення у цій справі.
Відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей, як безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення воєнного стану в Україні діє встановлена Законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.
Враховуючи викладене, спірне рішення прийнято в межах повноважень наданих ЗК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із ч. 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати не підлягають до відшкодування.
Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позов відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115142963 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні