П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/3488/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Боднарюк Олег Васильович
Суддя-доповідач - Сушко О.О.
23 листопада 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Берегометської селищної територіальної виборчої комісії, третіх осіб, які не заявляють самостійний вимог на предмет спору Берегометської селищної ради, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області щодо винесення наступних постанов та скасувати:
- постанову №1 від 23.05.2023 "Про виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду, справа №600/2023/20-а, рішення №92708322 від 09.11.2020 року", із змінами внесеними постановою №4 від 07.06.2023 року.
- постанову №2 від 23.05.2023 "Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської селищної ради і визнання обраним наступного депутата Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25.10.2020 року", із змінами внесеними постановою №4 від 07.06.2023 року;
- постанову №3 від 23.05.2023 "Про реєстрацію депутата Берегометської селищної ради VIII скликання, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року";
- п. 1 та 2 постанови №4 від 07.06.2023 "Про внесення змін до деяких постанов Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області".
Відповідно до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що 09.11.2020 Чернівецьким окружним адміністративним судом (в межах виборчого процесу) прийнято рішення в справі № 600/2223/20-а, яким визнано протиправними дії Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області, в частині внесення в протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області "Про результати виборів депутатів Берегемотської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 неправдивих відомостей та скасовано вказаний протокол; зобов`язано Берегометську селищну територіальну виборчу комісію Вижницького району Чернівецької області здійснити розрахунок та скласти новий протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 із врахуванням вимог ст. 257-260 ВК України та додатку до постанови ЦВК від 23.10.2020 №419 "Роз`яснення щодо встановлених результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)".
Рішення набрало законної сили 12.11.2020, згідно відомостей КП "Діловодство спеціалізованого суду".
13.11.2020 Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району на виконання вказаного вище рішення суду прийнято постанову "Про здійснення розрахунку до протоколу "Про результати виборів депутатів Берогометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі".
Зі змісту постанови вбачається, що до Чернівецького окружного адміністративного суду було подано позов кандидата на посаду депутата Берегометської селищної ради ОСОБА_3 . У результаті розгляду справи суд встановив здійснити розрахунок та скласти новий протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі".
На виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду в справі №600/2223/20-а від 09 листопада 2020 року, а також із врахуванням вимог ст. 257-260 ВК України та додатку до постанови ЦВК від 23.10.2020 №419 "Роз`яснення щодо встановлених результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) Берегометська територіальна селищна виборча комісія Вижницького району постановила:
- здійснити розрахунок та скласти уточнений протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
- надати відомості про зміни щодо обраних депутатів Берегометської селищної ради відділу ведення Державного реєстру виборців Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області для подальшого надсилання Центральній виборчій комісії.
- цю постанову розмістити для подальшого ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії.
Цього ж числа, 13.11.2020 складено Протокол з позначкою «уточнений» Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної раді в єдиному багатомандатному виборчому окрузі", в якому міститься перелік обраних депутатів селищної ради, в тому числі під №18 ОСОБА_4 .
23.05.2023 Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району прийнято постанову №1 "Про виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду, (оригінал змісту) - справа №600/2023/20-а рішення №92708322 від 09.11.2020 року", за змістом якої внесено зміни у додатки 22, 26 Протоколу уточненого Берегометської селищної ТВК Вижницького району Чернівецької області "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 13.11.2020.
23.05.2023 на засіданні Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області, згідно протоколу №2 від 23.05.2023 року вирішено: "Достроково припинити повноваження депутата Берегометської селищної ради VІІІ скликання ОСОБА_4 , у зв`язку з приведення у відповідність до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №600/2023/20- а від 09.11.2020 року рішення №92708322".
23.05.2023 Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району, прийнято постанову №2 "Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської селищної ради і визнання обраним наступного депутата Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", за змістом якої достроково припинено повноваження депутата Берегометської селищної ради VIII скликання ОСОБА_4 , у зв`язку з приведенням у відповідність до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №600/2223/20-а від 09.11.2020 рішення №92708322, та визнано обраним депутатом Берегометської селищну ради VIII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Чернівецької територіальної організації ПП "Єдина альтернатива" ОСОБА_2 .
Цього ж числа, 23.05.2023 на засіданні Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області, згідно протоколу №3 від 23.05.2023 вирішено: "зареєструвати депутаткою Берегометської селищної ради VIII скликання від Чернівецької територіальної організації ПП Єдина альтернатива" ОСОБА_2 , у зв`язку з приведення у відповідність до рішення Чернівецького адміністративного суду у справі №600/2023/20-а від 09.11.2020 Рішення №927083.
23.05.2023 Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району прийнято постанову "Про реєстрацію депутата Берегометської селищної ради VІІІ скликання, обраного та місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", за змістом якої зареєстровано депутатом Берегометської селищної ради VIII скликання від Чернівецької територіальної організації ПП "Єдина альтернатива" ОСОБА_2 .
07.06.2023 Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району прийнято постанову № 4 "Про внесення змін до деяких постанов Берегометської селищної ради територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області", якою відповідно до статей 36, 37, 206 Виборчого кодексу України внесено зміни (окрім іншого) до постанови Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області від 23.05.2023р. № 1, виклавши пункт 1 цієї постанови у такій редакції:
"1. Здійснити розрахунок та скласти новий протокол з позначкою "Уточнений" Берегометської селищної ТВК Вижницького району Чернівецької області Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з врахуванням вимог статей 257-260 Виборчого кодексу України та постанови ЦВК від 23.10.2020р. №419";
2. Внести до постанови Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області від 23.05.2023р. № 2 такі зміни: Найменування постанови викласти в такій редакції: "Про визнання обраним депутатом Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року"; пункт 1 виключити; пункт 2 викласти у такій редакції: "2. На підставі протоколу з позначкою "Уточнений" Берегометської селищної територіальної виборчої комісії від 23.05.2023 року "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" визнати обраним депутатом Берегометської селищної ради (ЄБВО), кандидата в депутати від Чернівецької територіальної організації ПП "Єдина альтернатива" ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , освіта повна вища, юрист Центру надання безоплатної правової допомоги, позапартійна, місце проживання: АДРЕСА_1 ."
Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, стосовно тверджень позивача про те, що останній не запрошувався на засідання виборчої комісії щодо розгляду питання про дострокове припинення його повноважень та як наслідок реєстрації наступного у списку депутата, слід зазначає наступне.
В силу п. 1.7 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України (надалі - Порядок), народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК № 173 від 10.08.2020 року визначено, що кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Виборчим кодексом України та законами України.
Згідно п. 2.1. Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання.
Пунктом 2.2. Порядку визначено, що виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Кодексу та цього Порядку у формі відкритих засідань.
У відповідності до вимог п. 4.4. Порядку на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проекту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.
За змістом пункту 4.5. Порядку інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання розміщується на стенді офіційних матеріалів виборчої комісії, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання.
Як свідчать наявні в справі матеріали, Берегометською селищною територіальною виборчою комісією на стендах оголошень вивішувались оголошення (які наявні в матеріалах справи), із вказівкою дати та часу засідання виборчої комісії, зокрема, які відбулись 23.05.2023 та 07.06.2023, що в свою чергу свідчить про те, що позивачеві було відомо чи/або фактично могло бути відомо про час, місце проведення засідання виборчої комісії та його порядок денний. З огляду на наведене, є безпідставними наведені вище аргументи позивача з даного приводу, як не доведені та спростованні матеріалами справи.
Що стосується повноважень Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області, з питань винесення спірних постанов, про дострокове припинення повноважень позивача, як депутата Берегометської селищної ради та визнання обраним наступного депутата і його реєстрацію, слід зазначити наступне.
Як встановлено судом вище, 23.05.2023 на засіданні Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області , згідно протоколу №2 від 23.05.2023 вирішено: "достроково припинити повноваження депутата Берегометської селищної ради VІІІ скликання ОСОБА_4 , у зв`язку з приведення у відповідність до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №600/2023/20-а від 09.11.2020 рішення №92708322".
Цього ж числа, 23.05.2023 відповідачем прийнято постанову №2 "Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської селищної ради і визнання обраним наступного депутата Берегометської селищної ради па місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", за змістом якої достроково припинено повноваження позивача, у зв`язку з приведенням у відповідність до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №600/2223/20-а від 09.11.2020 рішення №92708322, та визнано обраним депутатом Берегометської селищну ради VIII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Чернівецької територіальної організації ПП "Єдина альтернатива" ОСОБА_2 .
Слід звернути увагу на те, що відповідач неодноразово в протоколах, а також постановах за результатами таких протоколів помилково ідентифікує рішення суду під різними реєстраційними номерами: №600/2023/20-а та №600/2223/20-а, яке власне являється на думку відповідача підставою прийняття спірних рішень.
Згідно з частинами 2, 3 статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
Статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку; припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; обрання його депутатом іншої місцевої ради; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів чи активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави; його смерті.
Повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв`язку: з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі; з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.
Наведеними нормами законодавства визначено вичерпний перелік підстав припинення повноважень депутата, а також і повноважний орган відповідна рада, який приймає рішення за наявності вказаних вище підстав про припинення повноважень депутата.
Статтею 206 Виборчого кодексу України визначений перелік повноважень територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів, зокрема: територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу; реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення; розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом; інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови; затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям; вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням; сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями; забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення; заслуховує ін виборчому окрузі з врахуванням вимог статей 257-26
Виходячи з переліку повноважень ТВК визначених Кодексом, правом достроково припинити повноваження депутата селищної ради відповідач не наділений.
Положеннями статті 284 ВК України передбачено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу. Реєстрація такої особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
В силу частини 5 статті 283 ВК України у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3- 6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатам селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата. У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.
Вимогами п. 3-6 частини першої та ч. 4 ст. 231 ВК України встановлено, що такими обставинами є: 3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; 4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата па посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; 5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; 6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку.
Частиною 4 статті 231 ВК України передбачено, що у разі смерті кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія приймає рішення про вибуття такого кандидата з балотування, а щодо кандидатів, включених до виборчих списків місцевих організацій партій, - також про виключення його з єдиного та територіального виборчих списків організації партії.
Тобто, виборчим законодавством не передбачено інших підстав для застосування вимог ст. 284 ВК України про дострокове припинення повноважень депутата та визнання наступним депутатом за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії, блоку, - ніж ті, які перелічені вище.
Слід звернути увагу на те, що частиною 1 статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) передбачено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону (частина 1 статті 25 Закону).
Відповідно до частини 3 статті 19 Закону виборчі комісії зобов`язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.
Слід зазначити, що територіальна виборча комісія це створений орган з метою забезпечення організації та підготовки проведення місцевих виборів, а питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено. Відтак, виборча комісія під час розгляду та прийняття такого роду рішень, перевищила надані їй повноваження і діяла всупереч вимогам Закону.
Отже, сукупність встановлених у цій справі обставин у поєднанні з нормативними актами, які регулюють спірні відносини, дають суду підстави дійти висновку, що до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено вирішення питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради, а також законодавством України не передбачено винесення будь-яких рішень щодо них.
Наведений висновок суду, узгоджується з висновками, які викладені у Постанові Центральної виборчої комісії від 15.06.2017 № 123.
Очевидним є те, що відповідач у спірних правовідносинах перевищив надані повноваження, шляхом прийняття спірних постанов №1-3 від 23.05.2023, і такі постанови за своєю сутті являються протиправними. Разом з тим, як зазначалось вище, відповідач усвідомлюючи протиправність своїх рішень, 07.06.2023 прийняв постанову №4, якою вніс зміни до постанов №1-3. При цьому, слід також звернути увагу і на те, що 23.05.2023 на засіданні Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області, згідно протоколу №2 від 23.05.2023 вирішено тільки: "Достроково припинити повноваження депутата Берегометської селищної ради VІІІ скликання ОСОБА_4 . У свою чергу, постановою №2 цього ж числа, відповідач окрім припинення повноважень депутата вирішив: «Визнати обраним депутата Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю - кандидата в депутати від Чернівецької територіальної організації ПП "Єдина альтернатива" ОСОБА_2 , в той час коли протокольно (протокол №2) таке рішення не обговорювалось.
У причинному зв`язку, оскаржувані Постанови №№1-4 доповнюють одна-одну, і стосуються позбавлення статусу депутата особи-позивача і визнання обраним наступного депутата, за межами виборчого процесу без фактичного прийняття рішення про підсумки виборів.
За таких обставин протиправність дій Берегометської селищної територіальної виборчої комісії полягає в прийнятті рішень та винесенні постанов із перевищенням її повноважень, та відповідно до вимог ч. 15 ст. 36 ВК України такі рішення, які суперечать законодавству України та/або прийняті з перевищенням повноважень, підлягають скасуванню.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 09.11.2020 Чернівецьким окружним адміністративним судом прийнято рішення в справі № 600/2223/20-а, яким визнано протиправними дії Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області в частині внесення в протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області "Про результати виборів депутатів Берегемотської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 неправдивих відомостей та скасовано вказаний протокол і зобов`язано Берегометську селищну територіальну виборчу комісію здійснити розрахунок та скласти новий протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 із врахуванням вимог ст. 257-260 ВК України та додатку до постанови ЦВК від 23.10.2020 №419 "Роз`яснення щодо встановлених результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)". Рішення набрало законної сили 12.11.2020, згідно відомостей КП "Діловодство спеціалізованого суду".
За результатами прийнятого судом рішення, 13.11.2020 відповідачем прийнято постанову №36 "Про здійснення розрахунку до протоколу "Про результати виборів депутатів Берогометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" згідно рішення суду.
На виконання цього судового рішення, а також із врахуванням вимог ст. 257-260 ВК України та додатку до постанови ЦВК від 23.10.2020 №419 "Роз`яснення щодо встановлених результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) Берегометська територіальна селищна виборча комісія Вижницького району постановила:
- здійснити розрахунок та скласти уточнений протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі";
- надати відомості про зміни щодо обраних депутатів Берегометської селищної ради відділу ведення Державного реєстру виборців Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області для подальшого надсилання Центральній виборчій комісії;
- цю постанову розмістити для подальшого ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії.
Разом з тим, 13.11.2020 складено протокол з позначкою «уточнений» Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної раді в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" в якому міститься перелік обраних депутатів селищної ради, в тому числі під №18 ОСОБА_4 .
В ході розгляду справи, судом досліджені три наявні в матеріалах справи протоколи "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної раді в єдиному багатомандатному виборчому окрузі", а саме від 02.11.2020 (за результатами голосування), від 13.11.2020 «уточнений» (на виконання рішення суду), та від 23.05.2023 (на повторне виконання рішення суду).
За змістом статті 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".
Очевидним є те, що відповідач приймаючи спірні рішення на виконання рішення суду, діяв поза межами виборчого процесу, встановлюючи при цьому результати голосування, шляхом прийняття відповідного протоколу від 23.05.2023, який теж за своє суттю є протиправним і підлягає скасуванню.
При цьому, необхідно зазначити і те, що предметом цього спору являються Постанови №№1-4, які призвели до припинення повноважень депутата-позивача і визнання обраним депутатом наступного кандидати - третьої особи. Водночас, суд в межах спірних правовідносин не наділений повноваженнями перевіряти і давати оцінку «Протоколу про результати виборів депутатів…» від 13.11.2020, а тим більше перевіряти факти, які стосуються розрахунків та складення такого протоколу на виконання рішення суду у справі №600/2223/23-а. А тому, суд першої інстанції вірно відхилив аргументи відповідача в частині, які стосуються невірних розрахунків при прийнятті протоколу від 13.11.2020 на виконання рішення суду.
Крім того, є необґрунтованими та безпідставними доводи відповідача з приводу того, що постановою Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області № 4 від 07 червня 2023 року, останнім самостійно було усунуто недоліки оскаржуваних постанов № 1, 2, 3 від 23.05.2023, які станом на день розгляду справи вже втратили свою юридичну силу, оскільки після консультацій з представниками Центральної виборчої комісії, на засіданні 07.06.2023 було внесено в них зміни з метою приведення у відповідність до вимог Виборчого кодексу України та чинного законодавства. За своє суттю, Постанови №№ 1, 2, 3 від 23.05.2023 на час вирішення цього спору є чинними в редакціях з внесеними змінами Постановою №4. Відтак, твердження про відсутність предмету спору є безпідставними, з урахуванням також і заяви позивача про збільшення позовних вимог.
Щодо аргументів відповідача про те, що у відповідача відсутня заява позивача на реєстрацію його депутатом, то вони також є безпідставними. Слід зазначити, що обов`язок по зберіганню і переданню такої заяви до архівних установ покладено кодексом саме на відповідача. В межах даної справи судом надається оцінка діям відповідача щодо винесення спірних постанов на виконання рішення суду, а не у зв`язку з відсутністю заяви позивача, що окрім іншого і не було підставою для прийняття Постанов №№1-4. Слід зазначити і те, що відповідач виявивши факти втрати, знищення, тощо… документів, які стосуються виборчого процесу, не позбавлений права звернутись до правоохоронних органів, а не вживати заходів по припиненню повноважень депутата, а тим більше визнавати обраним наступного кандидата по списку поза межами виборчого процесу.
Відтак, відповідач приймаючи ухвалені постанови діяв протиправно та всупереч вимогам законодавства.
В свою чергу, слід в чергове звернути увагу на те, що постанови Берегометської селищної територіальної виборчої комісії: №2 від 23.05.2023 "Про визнання обраним депутатом Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25.10.2020 року" із змінами внесеними постановою №4 від 07.06.2023, №3 від 23.05.2023 "Про реєстрацію депутата Берегометської селищної ради VIII скликання, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", пункти 1 та 2 постанови №4 від 07.06.2023 "Про внесення змін до деяких постанов Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області", за своєю правовою природою є похідними за наслідками прийняття постанови №1 від 23.05.2023 "Про виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду, справа №600/2023/20-а, "Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської серищної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року". Вказані рішення у причинному зв`язку стосуються одних наслідків - припинення повноважень депутата, визнання обраним іншого депутата та його реєстрація, а тому підлягають скасуванню саме як протиправні рішення в чинній редакцій з внесеними змінами, без необхідності визнання протиправними дій відповідача.
Водночас, належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправними рішень і їх скасування, а не визнання протиправними дій і скасування рішень, що відповідає вимогам статті 245 КАС України.
В ході розгляду справи встановлено, що за результатами прийняття протиправних Постанов №№1-4 відповідачем прийнято Протокол уточнений №1 від 23.05.2023 "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі", який позивачем не оскаржується. Разом з тим, вказаний протокол є чинним документом, який є протиправним і підлягає скасуванню в зв`язку з визнанням протиправними і скасування Постанов №1-4, які власне і є наслідком прийняття такого протоколу. Відтак, суд першої інстанції вірно в цій частині вийшов за межі позовних вимог з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115144989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо місцевих виборів, з них оскарження результатів виборів |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні