Рішення
від 23.11.2023 по справі 140/19625/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/19625/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Волдінера Ф. А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Луцької районної ради про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Луцької районної ради (відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Луцької районної ради «Про обрання голови районної ради» №19/9 від 14.06.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.06.2023 було проведено засідання дев`ятнадцятої позачергової сесії Луцької районної ради, на якій рішенням «Про обрання голови районної ради» №19/9 ОСОБА_2 обраного головою цієї ради.

Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки воно прийнято всупереч нормам діючого чинного законодавства України, без дотримання положень Регламенту Луцької районної ради.

Зазначає, що розпорядження про скликання сесії Ради доводиться до відома депутатів Ради і населення непізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії, із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд Ради.

Інформація про скликання сесії Ради оприлюднюється на офіційному веб-сайті Ради за адресою http://r-rada.lutsk.ua та в засобах масової інформації.

Виконавчий апарат Ради забезпечує отримання кожним депутатом Ради проектів рішень та інших матеріалів, необхідних для розгляду питань порядку денного сесії Ради.

Вказує, що повідомлення про скликання дев`ятнадцятої позачергової сесії Луцької районної ради опубліковано на офіційному веб-сайті Ради за адресою http://r-rada.lutsk.ua о 08 год 00 хв 14.06.2023, а тому вважає, що скликання сесії відбулось з порушенням вимог Регламенту, а саме пункту 15.6. (інформацію про скликання позачергової сесії оприлюднено менше ніж за 8 год до її проведення та сама публікація не містила інформації щодо місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд).

З врахуванням викладеного позивач просить задовольнити позов повністю.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідача позовних вимог не визнав та просив відмовити в їх задоволенні з тих підстав, що 17.05.2023 на адресу ради надійшла заява голови районної ради ОСОБА_3 про дострокове припинення ним повноважень голови районної ради відповідно до статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (додається).

Починаючи з 17.05.2023 по 14.06.2023 останній був відсутній на роботі по невідомих причинах, що підтверджується актами про відсутність на роботі та доповідними записками.

Особливості організаційної структури районних рад, відповідно до пункту 1 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», передбачають обрання лише одного заступника голови районної ради. В Луцькій районній раді заступником голови ради обраний ОСОБА_4 .

Однак, оскільки ОСОБА_3 не перебував на робочому місці більше двох тижнів, а дистанційна чи будь-яка інша віддалена форма роботи не передбачена, заступник голови Сівак С.В. згідно розпорядження голови ради від 01.03.2022 №6к був увільнений з 28.02.2023 у зв`язку із зарахуванням до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , скликання сесії в порядку частин 4, 6 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та пункту 15.6. статті 15 Регламенту районної ради було неможливим.

Зауважує, що жодна інша посадова особа в районній раді, відповідно до положень чинного законодавства України, не має повноважень на скликання сесій ради та видання відповідного розпорядження, що також стосується заступників керівника виконавчого апарату, які перебували на роботі протягом зазначеного періоду. В підтвердження додаємо розподіл обов`язків між головою, заступником голови районної ради та заступником керівника виконавчого апарату районної ради, посадову інструкцію заступника керівника, керуючого справами, затверджених розпорядженням голови від 25.01.2021 №8/01-02.

Тому, депутатами районної ради, в порядку визначеному частиною дев`ятою статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в складі не менше як однією третиною складу ради (26 депутатів із 54 - загального складу районної ради) було прийнято рішення про скликання позачергової сесії районної ради. Пропозиція депутатів надійшла на адресу ради 13.06.2023. За рішенням депутатів вирішено скликати позачергову сесію 14.06.2023 о 15 год 30 хв та відповідно до частини одинадцятої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доручити депутату районної ради ОСОБА_5 відкрити позачергову сесію районної ради.

Вважає твердження позивача про те, що скликання 19 позачергової сесії, яка відбулася 14.06.2023 районною радою відбулось з порушенням вимог п. 15.6. Регламенту ради безпідставним та необґрунтованим, оскільки в цьому пункті зазначено, що розпорядження про скликання сесії Ради доводиться до відома депутатів Ради і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії, із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд Ради, однак, в даному випадку розпорядження про скликання сесії не видавалось за відсутності посадових осіб, що вправі видавати, із вищезазначених підстав та сесія не скликалась посадовими особами ради, тому в даному випадку п. 15.6. не може застосовуватись до порядку скликання сесії, за ініціативою депутатів, визначеному у п. 15.4. Регламенту ради.

Таким чином, скликання 19 позачергової сесії 14.06.2023 відбулось з дотриманням процедури та порядку, визначеного у п. 15.4. Регламенту ради та частини дев`ятої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Положення даних норм не містить вимог щодо строків оприлюднення рішення депутатів ради про скликання сесії ради.

Крім того зазначає, що гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим, а відтак прийняте Луцькою районною радою рішення «Про обрання голови районної ради» жодним чином не порушує прав та інтересів позивача, оскільки прийняте відповідно з дотриманням норм чинного законодавства (сесія скликана однією третьою депутатів від загального складу ради, повідомлення про скликання сесії надіслане депутатам ради та оприлюднене на сайті, кількісний склад депутатів на пленарному засіданні забезпечував повноважність такої сесії, рішення про обрання голови ради прийняте більшістю депутатів шляхом таємного голосування, рішення оприлюднене на офіційному веб сайті районної ради і т.д.).

У своїх поясненнях від 18.08.2023 позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.

Луцька районна рада у поясненнях по справі від 06.09.2023 №182/05-04/2-23 додатково зазначила, що висунути кандидатуру позивача могли інші депутати районної ради, фракція в якій перебуває депутат. Інші депутати з`явились, висунули свою кандидатуру та виконали свої обов`язки, визначені Законом.

У письмових запереченнях на пояснення відповідача від 11.09.2023 ОСОБА_1 ще раз наголосив, що відповідачем не надано жодного доказу, який би свідчив про вчинення передбачених Регламентом дій, щодо послідовного скликання позачергової сесії та вчинення дій направлених на дотримання Регламенту.

У поясненнях по справі Луцька районна рада від 20.09.2023 №188/05-04/2-23 додатково вказала, що від депутатів фракції позивача не надходило на адресу ради ніяких заяв про причини неявки на сесію не подано.

В додаткових письмових поясненнях від 22.09.2023 позивач просив задовольнити позов повністю.

Сторони скористались своїм правом на подання до суду заяв по суті справи, в яких письмово виклали свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору, а тому суд вважає можливим розглянути справу за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 17.05.2023 за вх. №144/03-07/1-23 на адресу Луцької районної ради надійшла заява голови районної ради ОСОБА_3 про припинення ним повноважень голови районної ради відповідно до статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

До того заступник голови Сівак С.В. згідно розпорядження голови ради від 01.03.2022 №6к був увільнений з 28.02.2023 у зв`язку із зарахуванням до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 на посаду начальника медичного пункту із числа резерву.

13.06.2023 депутатами районної ради, в порядку визначеному частиною дев`ятою статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» було прийнято рішення про скликання позачергової сесії районної ради .

14.06.2023 о 08 год 00 хв на офіційному сайті районної ради опубліковане повідомлення про скликання ХІХ позачергової сесії Луцької районної ради, яка відбудеться в сесійній залі о 15 год 30 хв.

14.06.2023 на засіданні ХІХ позачергової сесії Луцької районної ради прийнято рішення №19/9 про обрання голови Луцької районної ради восьмого скликання ОСОБА_2 .

Вважаючи вказане рішення неправомірним з підстав його невмотивованості, а також порушення процедури його ініціювання та прийняття, а свої права порушеними, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Змістом спірних правовідносин є дотримання Луцькою районною радою Волинської області вимог чинного законодавства при обранні голови цього органу місцевого самоврядування, зокрема суду належить дати оцінку дотримання відповідачем законодавчої процедури при прийнятті оскаржуваного у справі рішення та, у випадку встановлення делікту в діях відповідача, надати оцінку законності самого рішення.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації і діяльності, правового статусу та відповідальності органів і посадових осіб місцевого самоврядування регламентовано Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР).

Згідно зі статтею 2 Закону №280/97-ВР - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до частини другої статті 10 Закону №280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно пунктів 1, 5 частини першої статті 43 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади; затвердження регламенту ради.

Відповідно до частин чотирнадцятої, п`ятнадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Згідно з частинами першою, другою статті 55 Закону №280/97-ВР голова районної ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.

Відповідно до частини четвертої статті 55 Закону №280/97-ВР голова районної ради у своїй діяльності є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.

Нормами частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина дванадцята статті 46 Закону №280/97-ВР).

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина одинадцята статті 46 Закону №280/97-ВР).

Згідно з частиною четвертою статті 46 Закону №280/97-ВР наступні сесії ради (окрім першої) скликаються: сільською, селищною, міською радою, відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районною, обласною - головою відповідної ради.

Частиною п`ятою статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

За приписами частини шостої статті 46 Закону №280/97-ВР, у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті (частина шоста статті 46 Закону №280/97-ВР).

Згідно з частиною сьомою статті 46 Закону №280/97-ВР сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Відповідно до частини дев`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР, у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Рішенням Луцької районної ради від 28.12.2020 №2/2 затверджено Регламент Луцької районної ради восьмого скликання (далі - Регламент).

Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Регламенту, порядок діяльності Ради, її органів, депутатів, посадових осіб та виконавчого апарату визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про запобігання корупції», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про захист персональних даних», іншими законодавчими актами та цим Регламентом.

Пунктом 1.3 цієї статті Регламенту, передбачено, що Регламент Ради (далі Регламент) є документом, обов`язковим для виконання районною радою та визначає порядок проведення першої сесії Ради, обрання голови Ради, заступника голови Ради, скликання чергової та позачергової сесій Ради, призначення пленарних засідань Ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень Ради про затвердження порядку денного сесії та з процедурних питань, а також порядок роботи сесії ради.

Відповідно до пункту 11.1 статті 11 Регламенту, першу сесію новообраної Ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів Ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу Ради відповідно до закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує Раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів Ради в кількості не більше п`яти осіб представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях Ради до обрання голови Ради.

Згідно статті 13 Регламенту, Рада проводить свою роботу сесійно. Сесія Ради складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Постійна комісія або робоча група ради може проводити своє засідання у перервах пленарного засідання ради у тих випадках, коли питання визнано невідкладним, чи за дорученням ради, якщо пленарне засідання ради пов`язане з прийняттям рішень, проведенням виборів, призначенням або затвердженням на посади посадових осіб.

Статтею 15 Регламенту передбачено порядок скликання сесії ради, а саме:

15.1. Сесія Ради скликається головою Ради за необхідності, але не менше одного разу на квартал. У випадку необхідності скликається позачергова сесія ради.

15.2. Сесія Ради також скликається головою Ради за пропозицією не менше однієї третини депутатів Ради від загального складу Ради або голови районної державної адміністрації за погодженням президії районної ради.

15.3. У разі немотивованої відмови голови Ради або неможливості ним скликати сесію Ради, сесія Ради скликається заступником голови Ради. У цих випадках сесія Ради скликається, якщо голова Ради без поважних причин не скликав сесію Ради у двотижневий строк, після настання умов, передбачених цією статтею.

15.4. У разі якщо посадові особи, зазначені у цій статті, у двотижневий строк не скликають сесію Ради на вимогу однієї третини депутатів Ради від загального складу Ради або голови районної державної адміністрації або у разі якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами відповідної Ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією Ради.

15.5. Сесія ради скликається для розгляду електронної петиції, що набрала необхідну кількість підписів, протягом строку, встановленого для її розгляду.

15.6. Розпорядження про скликання сесії Ради доводиться до відома депутатів Ради і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії, із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд Ради.

15.7. Інформація про скликання сесії Ради оприлюднюється на офіційному веб-сайті Ради за адресою http://r-rada. lutsk.ua та в засобах масової інформації.

15.8. Виконавчий апарат Ради забезпечує отримання кожним депутатом Ради проектів рішень та інших матеріалів, необхідних для розгляду питань порядку денного сесії Ради.

15.9. За згодою депутата ради та за наявності технічної можливості документи направляються йому електронною поштою.

Аналіз правових норм, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, а саме частини сьомої статті 46 Закону №280/97-ВР, дозволяє дійти висновку, що підставою для скликання позачергової сесії селищної ради є ініціатива не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

За встановлених фактичних обставин мали місце умови передбачені приписами частини дев`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР (відсутність посадових осіб районної ради уповноважених на скликання сесії), за яких сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради.

Відповідно до частини десятої статті 46 Закону №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Згідно пункту 15.6 статті 15 Регламенту розпорядження про скликання сесії Ради доводиться до відома депутатів Ради і населення не пізніш, як за 10 днів до сесії, у виняткових випадках - не пізніш, як за день до сесії, із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд Ради.

За загальним правилом скликання сесії в порядку передбаченому наведеними нормами має відбуватись на пізніш, як за 10 днів до сесії, водночас Закон №280/97-ВР та Регламент передбачає можливість доведення рішення про скликання сесії ради до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії, але виключно у виняткових випадках.

Повідомлення про скликання позачергової сесії Луцької районної ради підписано та опубліковано 14.06.2021, що підтверджується наявним в матеріалах справи прінт-скріну з офіційного сайту Луцької районної ради, повідомлення про скликання ХІХ позачергової сесії Луцької районної ради, яка відбудеться о 15 год 30 хв 14.06.2023, було опубліковано о 08 год 00 хв того ж дня, тобто менше ніж за 24 години до проведення позачергової сесії.

Таким чином, під час скликання та проведення позачергової сесії Луцької районної ради 14.06.2023, відповідачем не забезпечено дотримання процедури доведення до відома депутатів і населення питань, які стали предметом розгляду позачергової сесії районної ради.

З вказаного вбачається, що депутати Луцької районної ради та населення не були належним чином повідомлено про скликання сесії та порядок денний сесії Луцької районної ради.

Крім того, відповідачем не наведено жодних фактичних обставин, які мали виключний характер та обумовили підстави скликання позачергової сесії Луцької районної ради, у коротші терміни ніж це передбачено загальним законодавчим правилом про скликання сесії у 10-дений термін.

Пропозиція скликання сесії ради не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради є звичайною обставиною, що передбачена Законом № 280/97-ВР, за якої проводиться скликання сесії ради, та така пропозиція не є винятковим випадком, за наявності якого рішення про скликання сесії повідомляється депутатам не пізніш як за день до такої сесії. Звернення депутатів саме по собі не є виключним випадком, що зумовлює проведення сесії у скорочений строк.

При цьому суд вважає за необхідне вказати на таке.

Частиною шостою статті 55 Закону № 280/97-ВР визначено коло повноважень (функцій) голови районної, обласної, районної у місті ради. Суд не вбачає за необхідне наводити в рішенні вказаний перелік, який до того ж не є вичерпний, однак з його узагальненого аналізу вбачається, що голова ради є фактичним керівником (включно з представницькими функціями) ради, який здійснює загальну координацію та організацію діяльності органу місцевого самоврядування, а відтак посада голови є ключовою для повноцінного та ефективного функціонування відповідної ради, як органу відповідального за реалізацію права жителів певної територіальної громади на місцеве самоврядування.

Зважаючи на наведене, слід дійти висновку, що законодавчо визначена процедура обрання голови органу місцевого самоврядування є законодавчо встановленою гарантією легітимності самого органу, а відтак її дотримання має визначальне значення в системі функціонування органів місцевого самоврядування.

Визначальне значення дотримання процедури обрання голови органу місцевого самоврядування, в свою чергу спонукає до висновків про те, що недотримання цієї процедури не можна віднести до формального порушення, яке не впливає на саме рішення про обрання голови відповідної ради, оскільки таке порушення носить фундаментальний характер, що має вплив на подальшу роботу та функціонування органу місцевого самоврядування як виразника захисту інтересів жителів відповідної територіальної громади.

Виходячи із змісту спірних правовідносин, а також з міркувань розумності та доцільності, суд висновує, що саме по собі порушення процедури у спірних правовідносинах не породжує інших правових наслідків ніж неправомірність прийнятого з встановленими порушеннями рішення.

Таким чином, судом встановлено порушення відповідачем законодавчо закріпленої процедури проведення 14.06.2023 дев`ятнадцятої позачергової сесії, що безпосередньо впливає на законність прийнятого на цій сесії рішення № 19/9, яким обрано голову Луцької районної ради Волинської області та яке є предметом оскарження у даній справі.

Відтак, рішення Луцької районної ради Волинської області від 14.06.2023 № 19/9 є таким, що прийнято всупереч вимогам закону в частині порядку та способу його прийняття.

Водночас, як правильно вказав відповідач, адміністративне судочинство спрямоване на справедливе вирішення судом спорів з метою захисту саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Обов`язковою умовою визнання протиправними рішень суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів цим рішенням суб`єкта владних повноважень. Отже, суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право якої порушене цим рішенням.

Позивач є депутатом Луцької районної ради Волинської області.

Відповідно до частини другої статті 2 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 №93-IV (надалі Закон №93-IV) депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 3 Закону №93-IV депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.

У відповідності до частини другої статті 49 Закону України №280/97 депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов`язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення.

Відповідно до частини другої статті 19 Закону №93-IV депутат місцевої ради серед іншого має право: офіційно представляти виборців у відповідній раді та її органах; пропонувати питання для розгляду їх радою та її органами; вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті; вносити на розгляд ради та її органів пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю; вносити на розгляд ради та її органів проекти рішень з питань, що належать до їх відання, поправки до них; брати участь у дебатах, звертатися із запитами, ставити запитання доповідачам, співдоповідачам, головуючому на засіданні; виступати з обґрунтуванням своїх пропозицій та з мотивів голосування; оголошувати на засіданнях ради та її органів тексти звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об`єднань, якщо вони мають суспільне значення.

Судом вище встановлено, що посада голови ради є ключовою для повноцінного та ефективного функціонування відповідної ради, оскільки голова ради є фактичним керівником (включно з представницькими функціями) ради, який здійснює загальну координацію та організацію діяльності органу місцевого самоврядування.

Виходячи з особливостей статусу депутата місцевої ради, який є повноважним та повноправним членом відповідної ради, при цьому є відповідальним перед виборцями за свою діяльність у відповідній раді, слід дійти висновку, що будь-які аспекти діяльності органу місцевого самоврядування впливають на наданий депутату, як рівноправному члену представницького органу місцевого самоврядування, обсяг прав.

Повідомлення про скликання позачергової сесії з питання обрання голови ради фактично у день її проведення істотно звужують можливості депутатів членів ради належним чином підготуватись до цього вкрай важливого для діяльності ради питання, випрацювати обґрунтовані позицію та ймовірні заперечення. Саме тому законодавцем в спеціальній нормі статті 46 Закону №280/97-ВР встановлено 10-дений термін для скликання сесії ради за визначених обставин. Винятком із цього правила є лише наявність виняткових обставин, які у спірних правовідносинах не встановлено.

Таким чином, суд дійшов переконливого висновку, що обрання голови Луцької районної ради Волинської області очевидно впливають на законні права та інтереси позивача, як члена цього органу місцевого самоврядування.

Крім того, суд звертає увагу, що повідомлення на офіційному сайті Луцької районної ради Волинської області про скликання ХІХ позачергової сесії не містить відомостей про питання, що винесені на розгляд позачергової сесії, що свідчить про те, що населення не було повідомлено про те, що на цій сесії буде вирішуватись питання обрання керівника органу місцевого самоврядування їхньої територіальної громади.

Недотримання відповідачем вимог про повідомлення населення про питання, які передбачається внести на розгляд ради суперечить принципам місцевого самоврядування, які закріплено в статті 4 Закону №280/97-ВР, зокрема, принципам народовладдя і підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною першою та другою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи встановлені по справі обставини, суд вважає, що відповідачем не було надано належних доказів на підтвердження своєї правової позиції, а відтак, приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені законодавством України.

Беручи до уваги наведене, рішення Луцької районної ради «Про обрання голови районної ради» №19/9 від 14.06.2023 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1073,60 грн, сплачений згідно з квитанцією від 13.07.2023.

Керуючись статтями 139, 243-245, 246, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Луцької районної ради «Про обрання голови районної ради» №19/9 від 14 червня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Луцької районної ради на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ).

Відповідач: Луцька районна рада (43001, Волинська область, місто Луцьк район, вулиця Ковельська, 53, ідентифікаційний код юридичної особи 23250933).

Суддя Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115171224
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —140/19625/23

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні