Рішення
від 20.11.2023 по справі 400/1695/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 листопада 2023 р. № 400/1695/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Дидіної А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомДержавного підприємства "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП", вул. Знаменська, 4,Миколаїв,54037, до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001, треті особиАкціонерне товариство "Українська оборонна промисловість", вул. Дегтярівська, 36,м. Київ,04119, провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 19.11.2021 № 1017614290702, № 1017714290702, № 1017914290702, 1017814290702, № 1018014290715,

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство «Миколаївській авіаремонтний завод «НАРП» звернувся до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення відповідача від 19.11.2021 №1017614290702, №1017714290702, №1017914290702, №1017814290702, №1018014290715. Свої позовні вимоги підприємство обґрунтувало тим, що відповідно до п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, крім документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків, документальних позапланових перевірок з підставі визначених 78.1.7 та 78.1.8 ст.78 ПК України. Отже, з 18.03.2020 на території України на період карантину встановлено мораторій на проведення будь-яких перевірок, окрім виключень, вказаних у вищезазначеній нормі, при цьому планові документальні перевірки не підпали під такі виключення. Дію карантину продовжено на всій території України та на час виникнення спірних правовідносин в цій справі, дія карантину не завершена. Таким чином, проведена відповідача документальна планова перевірка позивача є незаконною, оскільки проведена в період дії мораторію. Відповідно до судової практики Верховного Суду проведення незаконних перевірки, має наслідком визнання протиправними рішень прийнятих на підставі таких перевірок.

Відповідач позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити, свою позицію аргументував тим, право на проведення документальних перевірок передбачено п.4 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»», а також постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок». Позивач допустив ревізорів до перевірки, а тому на теперішній час не може посилатися на ту обставину, що перевірка була проведена протиправна.

Третя особа, підтримала позицію позивача, просила в задоволенні позову відмовити, також наполягала на тому, що проведення планової перевірки в період мораторію є протиправним.

В судових засіданнях, представники позивача, відповідача та третьої особи, підтвердили власні позиції, викладені у процесуальних заявах по суті справи.

Суд розглянув справу у відкритому судовому засіданні, за участю сторін, в режимі відеоконференції, в загальному провадженні. В судовому засіданні 20.11.2023 проголошено вступне та резолютивну частини судового рішення, повний текст рішення підписано 24.11.2023.

Дослідив матеріали справи, вислухав представників сторін, суд встановив наступне.

ДП «Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП» (код ЄДРПОУ 09794409) зареєстровано як юридична особа 21.10.1993 року та перебуває на податковому обліку як платник податків з 15.08.2002.

Основним видом діяльності ДП «НАРП» є виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устаткування.

26.08.2021 Головним управління ДПС у Миколаївській області видано наказ №1613-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ДП «НАРП», яким на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, ст.77 п.82.1 ст.82 Податкового кодексу України та п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», призначено документальну планову виїзну перевірку ДП «Миколаївській авіаремонтний завод «НАРП» з 07.09.2021 тривалістю 20 робочих днів.

26.08.2021 Головним управління ДПС у Миколаївській області повідомлено ДП «Миколаївській авіаремонтний завод «НАРП» про проведення з 07.09.2021 документальної планової виїзної документальної перевірки.

В період з 07.09.2021 по 11.10.2021 спеціалісти Головного управління ДПС у Миколаївській області провели документальну планову виїзну перевірку ДП «Миколаївській авіаремонтний завод «НАРП» та склали Акт перевірки від 20.10.2021 №7572/14-29-07-02/09794409.

Під час перевірки ревізори дійшли висновку, що ДП «Миколаївській авіаремонтний завод «НАРП» в порушення п.44.1, п.44.2 ст.44, п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134, п.135.1 ст.135, п.п.140.5.9 п.140.5 ст.140 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено податок на прибуток на загальну суму 7017501 гривень, занижено податок на прибуток на суму 5931662 гривень, порушено п.1 ст.11-1 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», занижено частину чистого прибутку (доходу) на загальну суму 9449700 гривень, п.185.1 ст.185, п.198.1, п.198.3, ст.198, п.2001, п.200.4 ст.200 ПК України завищено суму податку на додану вартість, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за грудень 2020 року на 308901 гривень, завищення від`ємного значення різниці між сумою податкових зобов`язань та податкового кредиту в період, що перевірявся на суму 264066 гривень, порушення вимог п.п.168.1.2, 168.1.4, п.168.1 ст.168 п.п. а) п.176.2 ст.176 ПК України несвоєчасно перерахування податку на доходи фізичних осіб під час виплати доходу у вигляді заробітної плати працівникам підприємства за період 01.10.2017 по 30.06.2021 на загальну суму 36990,42 гривень, п.4 ч.2 ст.6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску загальнообов`язкове державне соціальне страхування» звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за січень 2018 року контролюючого органу подано несвоєчасно; ч.5 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у перевіряємий період встановлено недонарахування додаткової бази, що спричинило не нарахування єдиного внеску на суми різниці між мінімальною заробітною платою та фактично нарахованою заробітною платою на загальну суму 5074,18 гривень, п.1 ч.2 ст.6 ч.5 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску загальнообов`язкове державне соціальне страхування» заниження суми єдиного внеску в окремі звітні періоди на загальну суму 4140,78 гривень, п.1 ч.2 ст.6 ч.13 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а саме не донарахування суми єдиного внеску в результаті заниження його ставки на суму 1107,99 гривень.

За результатами цієї документальної планової виїзної перевірки Головним управління ДПС у Миколаївській області 19.11.2021 прийняти податкові повідомлення-рішення №1017614290702, яким збільшено суму грошового зобов`язання ДП «Миколаївській авіаремонтний завод НАРП» за платежем частина чистого прибутку (доходу) господарській операцій, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону на суму 9120874 гривень, №1017714290702 про збільшення грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств і організацій на суму 7414577,50 гривень, №1017814290702 про зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за листопад 2020 року на суму 154450,5 гривень, №101914290702 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 264066 гривень.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

За змістом підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Стаття 77 ПК України визначає порядок проведення документальних планових перевірок

Згідно з пунктами 77.1-77.4 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік. Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу в першому та одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок. Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.

Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово у своїх рішеннях, зокрема у справах у справах № 265/6582/16-ц, № 487/10128/14-ц, № 487/10132/14-ц, № 924/1473/15 звертала увагу на те, що відповідно до принципу jura novit curia («суд знає закони») навіть неправильна юридична кваліфікація сторонами спірних правовідносин не звільняє суд від обов`язку застосувати для вирішення спору належні приписи юридичних норм.

18.03.2020 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», відповідно до якого, встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, а також документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

В подальшому наступними змінами, дію мораторію на проведення перевірок було продовжено по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №651 від 27.06.2023 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, скасований з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України.

Таким чином, протягом 18.03.2020 по 30.06.2023 в Україні діяв мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок, у тому числі розпочатих та не завершених до запровадження карантину, передбачений п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

Законом України від 17 вересня 2020 року №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»», у пункту 4 розділу II, передбачено, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

Керуючись зазначеною нормою, Кабінетом Міністрів України 03.02.2021 року видано постанову №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними;

- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України (в редакції на момент винесення спірних наказів) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Вирішуючи колізію між нормами п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України про встановлення мораторію на проведення документальних перевірок в період з 18.03.2020 по 30.06.2023, а також 4 розділу II Закону України №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» та постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021, суд виходить з наступного.

По-перше, постанова Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» визнана протиправною та нечинною рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.01.2022 у справі №640/18314/21. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 05.07.2022 зазначене рішення залишено в силі.

По-друге, відповідно до правових висновків Верховного Суду, які викладені у від 22.02.2022 у справі № 420/12589/21, від 15.04.2022 у справі № 160/5267/21, від 27.04.2022 у справі № 140/1846/21, від 17.05.2022 у справі № 520/592/21, від 06.07.2022 у справі № 360/1182/21, від 01.09.2022 у справі № 640/16093/21, від 23.02.2023 у справі № 160/20112/21, від 05.09.2023 у справі № 440/6926/21, від 21.09.2023 у справі № 420/5325/22, від 13.09.2023 у справі № 300/629/22, від 27.09.2023 у справі № 280/958/22 та багатьох інших, проведення податковим органом перевірки на підставі постанови КМУ №89 від 03.02.2021 всупереч чинному і нескасованому мораторію на проведення перевірок є неправомірним. Своєю чергою встановлення обставин щодо неправомірності проведення відповідачем перевірки, за наслідками якої й було прийнято спірні рішення, є достатнім для висновку про їх протиправність.

Верховним Судом зокрема зазначено, що постанова Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 89 прийнята не на підставі та не на виконання Податкового кодексу України та законів з питань митної справи, у зв`язку з чим не може вважатися складовою податкового законодавства, а тому не підлягає застосуванню у питаннях, пов`язаних з оподаткуванням.

Мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Податкового кодексу України, зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуюче викладене, суд вимушений позов ТОВ «Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП» задовольнити у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Державного підприємства "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" (вул. Знаменська, 4,Миколаїв,54037 09794409) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 44104027) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 19.11.2021 № 101761429074, 1017714290702, 1017914290702, 1017814290702, 1018014290715.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 44104027) на користь Державного підприємства "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" (вул. Знаменська, 4,Миколаїв,54037 09794409) судові витрати в розмірі 24810 (двадцять чотири тисячі вісімсот десять) гривень.

4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 24.11.2023

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115174180
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —400/1695/22

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні