Рішення
від 23.11.2023 по справі 420/16026/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16026/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянув у письмовому провадженні в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Малиновський РТЦК та СП про визнання протиправними та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , за участю третьої особи без самостійних вимог та СП, за результатом розгляду якого, згідно щодо предмета спору на стороні відповідача Малиновський РТЦК уточнення позовних вимог, позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ командира ВЧ № НОМЕР_1 про мобілізацію ОСОБА_1 .

- зобов`язати військову частину № НОМЕР_2 прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 з огляду на перенаправлення ОСОБА_1 для несення військової служби до військової частини НОМЕР_2 та виключення зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що вважає призов на військову службу та залучення до лав Збройних сил України незаконним з огляду на його непридатність до несення військової служби через захворювання хронічний церебральний кістозний арахноїд, ретроцеллебелярна арахноїдальна кіста, яка уразила головний мозок, що підтверджується результатами медичного дослідження.

Ухвалою суду від 07.08.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

02.11.2023 року електронним засобом зв`язку, від представника відповідача, Військової частини НОМЕР_1 , надійшов відзив, в якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними, необґрунтованими та такими, що суперечать вимогам чинного законодавства. Представник вказує, що нормами законодавства, саме, Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки Одеської області наділено повноваженнями з призову громадян на військову службу, службу за призовом під час мобілізації. У військової частини НОМЕР_1 такі повноваження відсутні. Військова частина НОМЕР_1 , як структурний елемент військового формування Збройних Сил України, виконує визначені завдання та призначена для оборони України, захисту її суверенітету, державної незалежності і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності у разі збройної агресії, збройного конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосереднього ведення воєнних (бойових) дій. В даному випадку позивач був зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 на підставі іменного списку Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Одеської області від 17.04.2023. Тому твердження Позивача про те, що командир військової частини НОМЕР_1 не мав права призивати його на військову службу не відповідає дійсності, у зв`язку з тим, що командир військової частини НОМЕР_1 не вчиняв такої дії. Щодо скасування наказу командира військової частини НОМЕР_1 «про мобілізацію» представник зазначив наступне.

До позовної заяви не додано наказу командира військової частини НОМЕР_1 «про мобілізацію», відсутній його номер та дата, у зв`язку з чим незрозуміло який саме наказ позивач хоче скасувати. У військовій частині НОМЕР_1 взагалі не видавався та відсутній наказ. «про мобілізацію», як зазначає позивач. Витяг з наказу про зарахування до списків військової частини НОМЕР_1 , або будь який документ пов`язаний з проходженням служби конкретним військовослужбовцем надається за його рапортом встановленим порядком, будь які обмеження доступу до такої інформації відсутні. За час проходження служби у військовій частині НОМЕР_1 , з 18.04.2023 по 24.05.2023, позивач не звертався з рапортом про надання йому витягів або копій будь яких документів щодо проходження ним служби. 22.05.2023 року згідно наказу командира військової частини НОМЕР_1 позивач виключений зі списків особового складу вч НОМЕР_1 та всіх видів забезпечення і направлений для подальшого проходження служби до військової частини НОМЕР_2 на підставі розпорядження начальника організаційно-штатного управління-заступника начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 01.02.2023 №300/ПУ/265/П/дск.

09.10.2023 року від представника ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшли пояснення, в яких останні заперечує щодо задоволення позовних вимог. Представник вказує, що 24 лютого 2022 року, у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави Законом України № 2105-ІХ затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 69 Про загальну мобілізацію" відповідно до якого було оголошено, та проводиться загальна мобілізація. Строк проведення загальної мобілізації продовжувався Указами Президента України. Так, позивач, який на момент його призову на військову службу за загальною мобілізацією, був військовозобов`язаним, та як зазначено вище зобов`язаний був пройти медичне обстеження. В свою чергу, позивач стверджує про той факт, що він пройшов медичне обстеження військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_2 і якою, як він стверджує у позовній заяві, був визнаний придатним до військової служби. На момент виникнення спірних правовідносин, в частині, щодо непогодження його з висновком військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_3 , будь-яких пропозицій, заяв та скарг на адресу ВЛК Малиновського РТЦК та СП та штатної ВЛК Одеського обласного ТЦК та СП, а в подальшому, до ВЛК Південного регіону від позивача, в порядку і на умовах, які визначені Законом України «Про звернення громадян» та Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735. в строк, який визначений Законом України Про звернення громадян", ним не подавалися та не оскаржувалася, у тому числі і до штатних ВЛК». Тому, доводи позивача щодо на його думку, незаконності призову його на військову службу та залучення до лав Збройних Сил України, який себе вважає непридатним до несення військової служби через захворювання, а саме, хронічний церебральний кістозний арахиоїд, ретроцеллебелярна арахноїдальна кіста, яка уразила головний мозок, що підтверджується результатами його медичного обстеження, матеріали яких, наявні у справі с необґрунтованими, та такими, що суперечать конституційним принципам щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України. В поясненнях зазначено, що позивач про зміну місця проживання та стан здоров`я, у визначений законом строк (7-днів) не повідомив належним чином Малиновський РТЦК та СП, та впродовж 2014 року по 17.04.2023 не проходив медичне обстеження ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 , та не надав своєчасно медичні висновки щодо змін етапу здоров`я, тому його доводи щодо аргументу, що військово-лікарською комісією його було визнано придатним до несення військової служби, де він на теперішній час проходить військову службу, до якої, як він вважає, має протипоказання, є необґрунтованими, та такими, що підлягають відхиленню судом.

Військовою частиною НОМЕР_2 , ухвалу суду про відкриття провадження у справі, позов з додатками, уточнення до позову, супровідний лист та інші документи, отримано 13.09.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 51). Однак, відзиву на позовну заяву до суду не надано.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , є громадянином України, відповідно до довідки Департаменту надання адміністративних послуг №В5-163366-ф/л від 28.11.2018 року проживає в АДРЕСА_1 .

Відповідно до наявних в матеріалах справи результатів проведення магнітно-резонансної терапії від 18.02.2022 року, ОСОБА_1 лікарем ОСОБА_2 , здійснено висновок (мовою оригіналу): «МР картина арахноидальных изменений ликворокистозного характера. Ретроцеребеллярная арахноидальная киста». (а.с.7).

Так, з матеріалів справи встановлено, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 18.04.2023 року №110, відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом солдат за призовом по мобілізації ОСОБА_3 , курсант навчального взводу навчальної роти 1 навчального батальйону, ВОС-100221 А, 3365311819, який прибув з Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Одеська область вважати таким, що « 18» квітня 2023 року прибув для подальшого проходження служби, з « 18» квітня 2023 року зараховано на всі види забезпечення, на котлове забезпечення зарахувати з сніданку « 19» квітня 2023 року та призначити на посаду курсанта до навчальних батальйонів військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків, військове звання за штатом "солдат", встановити посадовий оклад 2470 гривень на місяць.

Підстава: іменний список Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Одеської області від 17.04.2023року (а.с.78).

Згідно наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.04.2023 року №148 ОСОБА_1 з 24.05.2023 року виключено та наказано вважти таким, що справи і посаду здав і вибув в розпорядження командирів військових частини для подальшого проходження служби.

Підстава: розпорядження начальника організаційно-штатного управління-заступника начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 01.02.2023 року №300/ПУ/265/П/дск (а.с.79).

Судом з позову встановлено, що позивач вважає призов на військову службу та залучення до лав Збройних сил України незаконним з огляду на його непридатність до несення військової служби через захворювання хронічний церебральний кістозний арахноїд, ретроцеллебелярна арахноїдальна кіста, яка уразила головний мозок, що підтверджується результатами медичного дослідження.

У зв`язку з непогодженням про призов на військову службу та задля проходження повторного медичного огляду та встановлення невідповідності позивача до несення військової служби у зв`язку зі станом здоров`я, позивач, на ім`я командувача ВЧ НОМЕР_1 , подав рапорт, в якому просив забезпечити надання йому законної можливості повторного проходження військово-лікарської комісії з метою встановлення факту наявності в нього захворювання, що унеможливлює несення військової служби, а саме: просив видати направлення на медичний огляд військово-лікарською комісією та пакет інших необхідних документів (а.с.5).

Даний рапорт датований 11.05.2023 року.

Суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів про направлення саме даного рапорту на ім`я командувача ВЧ НОМЕР_1 та отримання даного рапорту адресатом (рекомендоване повідомлення з описом вкладення).

Адвокат позивача звернулась до Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Одеської області з адвокатським запитом від 11.05.2023 року, в якому просила надати їй надати мені, адвокату ОСОБА_4 :

- копію або витяг з наказу про мобілізацію ОСОБА_1 , який рахується за ВЧ№ НОМЕР_1 .

- копію висновку військово-лікарської комісії відносно придатності ОСОБА_1 до несення військової служби (а.с.19).

Малиновським районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки Одеської області на адвокатський запит надано відповідь від 29.05.2023 року, в якій зазначено, що відповідно до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 довідки ВЛК оформляються в день медичного огляду і видаються на руки особі, що пройшла медичний огляд. Оскільки, довідка ВЛК, після проходження громадянином ОСОБА_5 видана була йому на руки, при вибутті до військової частини НОМЕР_3 , разом із військовим квитком, а копії цих довідок РТЦК та СП не виготовляє. Тому, надати копію висновку ВЛК відносно придатності громадянина ОСОБА_6 до несення військової служби, нажаль, не є можливим. Щодо надання витягу із наказу начальника Малиновського РТЦК та про мобілізацію громадянина ОСОБА_7 , проінформовано, що відповідно до приписів п.3 наказу Генерального штабу Збройних Сил України від 30.01.2023 року №12 Про затвердження «Переліку відомостей Збройних Сил України, що становлять службову інформацію (ПСІ-23)» відомості, які містяться у наказах з мобілізації військовозобов`язаних є службовою інформацією. Тому, надати копію або витяг із наказу про мобілізацію громадянина ОСОБА_7 , нажаль, неможливо (а.с.18).

Отже, з встановлених під час дослідження матеріалів справи обставин, вбачається, що позивач оскаржує наказ командира ВЧ НОМЕР_1 про мобілізацію ОСОБА_1 та просить зобов`язати військову частину НОМЕР_2 прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 з огляду на його пере направлення для несення військової служби до військової частини НОМЕР_2 та виключення зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 з підстав того, що не погоджується з висновком ВЛК про придатність до несення військової служби, адже на його думку, в нього є підстави для звільнення з військової служби та направлення його на повторний медичний огляд.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби здійснюється на підставі Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 року № 2232-ХІІ.

Згідно з ч. 10 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022 року, №259/2022 від 18.04.2022 року, №341/2022 від 17.05.2022 року, №573/2022 від 12.08.2022 року, №757/2022 від 07.11.2022 року, №58/2023 від 06.02.2023 року, №254/2023 від 01.05.2023 року, №451/2023 від 26.07.2023 року строк дії воєнного часу продовжувався.

Указом Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію та, зокрема місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб - підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку:

1) своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини;

2) здійснення призову військовозобов`язаних, резервістів на військову службу, їх доставки до військових частин та установ Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, інших військових формувань України;

Відповідно до ст.1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» 21 жовтня 1993 року № 3543-XII мобілізація комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Правовою основою мобілізаційної підготовки та мобілізації є Конституція України, Закон України "Про оборону України", цей та інші закони України, а також видані відповідно до них нормативно-правові акти (ст.2 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» 21 жовтня 1993 року № 3543-XII).

Відповідно до положень ч.1, ч.5, ч.6, ч.8 ст.4 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» 21 жовтня 1993 року № 3543-XII організація і порядок проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

Вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення.

Рішення про проведення відкритої мобілізації має бути негайно оголошене через медіа.

З моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

Відповідно до ч.1 та ч.3 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» 21 жовтня 1993 року № 3543-XII громадяни зобов`язані: з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

Під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Відповідно до положень ст.4 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» Збройні Сили України та інші військові формування комплектуються військовослужбовцями шляхом:

призову громадян України на військову службу;

прийняття громадян України на військову службу за контрактом.

Генеральний штаб Збройних Сил України проводить розподіл призовників за станом здоров`я та рівнем освіти пропорційно між Збройними Силами України та іншими військовими формуваннями.

Разом з тим, суд зазначає, що Постановою КМУ від 23 лютого 2022 року №154 затверджено «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки» відповідно до п.1. якого територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Пунктом 8 «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки» визначено, що завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених обов`язків є виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, керівництво військовим обліком призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, контроль за його станом, зокрема в місцевих органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування та в органах, що забезпечують функціонування системи військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ та Служби зовнішньої розвідки), забезпечення в межах своїх повноважень адміністрування (територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя) та ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) (районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), проведення заходів приписки громадян до призовних дільниць, призову громадян на військову службу, проведення відбору кандидатів для прийняття на військову службу за контрактом, участь у відборі громадян для проходження служби у військовому резерві Збройних Сил, підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів, забезпечення організації соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил (далі - збори), ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів з числа військовослужбовців Збройних Сил (далі - пенсіонери) та членів їх сімей, участь у військово-патріотичному вихованні громадян, у виконанні завдань з підготовки та ведення територіальної оборони, здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства.

Відповідно до положень п.9 «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки» відповідно до покладених на них завдань:

ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб;

оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам;

здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов`язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки): на військову службу за призовом осіб офіцерського складу; на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву); на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку).

Отже, з урахуванням наведеного вище нормативного регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що саме територіальні центри комплектування та соціальної підтримки ведуть військовий облік військовозобов`язаних та резервістів, здійснюють заходи призову громадян на військову службу за призовом під час мобілізації,

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до ч.10 ст.2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення №402).

Медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП (п.3.1 глави 3 розділу II Положення №402).

Відповідно до п. 3.8 Положення №402 3.8. За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов:

"Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час";

"Обмежено придатний до військової служби";

"Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю


(вказати спеціальність)";

"Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю


(вказати спеціальність)";

"Придатний до військової служби".

Постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.

Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:

"Придатний до військової служби";

"Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)";

"Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

Як встановлено судом та не заперечується позивачем військово-лікарською комісією позивача визнано придатним до несення військової служби та наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 18.04.2023 року №110 відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом солдат за призовом по мобілізації ОСОБА_1 зараховано до списків військової частини НОМЕР_1 .

Отже, позивач пройшов військово-лікарську комісію, за результатами якої визнаний придатним до служби та наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 18.04.2023 року №110 зарахований до списків військової частини НОМЕР_1 .

Наказ про командира ВЧ НОМЕР_1 про мобілізацію ОСОБА_1 в матеріалах справи відсутній.

Відповідно до п.12 Типового положення про орган військового управління, військову частину, заклад, установу, безпосередньо підпорядковані Міністерству оборони України затвердженого Наказ Міністерства Оборони України 15.04.2019 року № 177 керівник структурного підрозділу в межах своїх повноважень видає накази з основної діяльності підрозділу, з адміністративно-господарської діяльності та накази по стройовій частині.

В свою чергу, вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення.

Враховуючи, що саме Указом Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України постановлено оголошено проведення загальної мобілізації та відсутністю будь-якого наказу командира ВЧ № НОМЕР_1 про мобілізацію ОСОБА_1 судом не встановлено належних підстав для задоволення позовних вимог щодо скасування наказу командира ВЧ № НОМЕР_1 про мобілізацію ОСОБА_1 .

Підстави та умови звільнення з військової служби визначені положеннями ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до положень ч.4 ст.26 даного Закону військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:

2) під час дії воєнного стану:

а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;

б) за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку або про непридатність до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців;

в) у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;

г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):

у зв`язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років;

у зв`язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, але якій не встановлено інвалідність;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я;

у зв`язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

у зв`язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

військовослужбовці-жінки - у зв`язку з вагітністю;

військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;

один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;

військовослужбовці, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

перебування на утриманні військовослужбовця трьох і більше дітей віком до 18 років;

якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.

Суд зазначає, що жодна з вказаних підстав, за дослідженням обставин справи, судом не встановлена та позивачем не доведена, а тому у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині зобов`язння військової частини№ НОМЕР_2 прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 з огляду на перенаправлення ОСОБА_1 для несення військової служби до військової частини № НОМЕР_2 та виключення зі списків особового складу військової частини № НОМЕР_1 .

Відповідно до ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Керуючисьст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , за участю третьої особи Малиновський РТЦК та СП про визнання протиправними та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до ст.255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1 ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_4 ).

Відповідач: Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ: НОМЕР_5 ).

Відповідач: Військова частина НОМЕР_2 ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ: НОМЕР_6 )

Третя особа: Малиновський РТЦК та СП (вул. Заньковецької, 7/7, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ: 36503293)

Повний текст рішення складений та підписаний судом 23.11.2023 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115174577
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/16026/23

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні