Постанова
від 22.11.2023 по справі 480/6924/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2023 р.Справа № 480/6924/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Жигилія С.П. , Мінаєвої О.М. ,

за участю секретаря судового засідання Кругляк М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18.01.2023, головуючий суддя І інстанції: Н.В. Савицька, м. Суми, по справі № 480/6924/22

за позовом ОСОБА_1

до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції , Головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів інформації та громадських формувань у Сумській області Управління державної реєстрації ПСМУ МЮ Дермельової Олени (державного реєстратора)

про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2022 року до Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) із адміністративним позовом до Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) (далі відповідач 1), Головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів інформації та громадських формувань у Сумській області Управління державної реєстрації Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Олени Дермельової (державний реєстратор) (далі відповідач 2, державний реєстратор) про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність державного реєстратора Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) Олени Дермельової щодо державної реєстрації нової редакції Статуту громадської організації-юридичної особи -Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890);

- визнати протиправною бездіяльність державного реєстратора Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Олени Дермельової щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо громадської організації-юридичної особи - Роменська райони організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890);

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Північно- Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Олени Дермельової від 20 квітня 2022 року про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо громадської організації-юридичної особи - Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890);

- зобов`язати відповідача провести державну реєстрацію нової редакції Статуту юридичної особи - Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890), затвердженого Протоколом від 2 лютого 2022 року конференції (загальних зборів) членів (учасників) громадської організації-юридичної особи - Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890);

- зобов`язати відповідача провести державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок (код ЄДРПОУ 34254890), що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 18 січня 2023 року у справі №480/6924/22 відмовлено в повному обсязі в задоволенні позову ОСОБА_1 до Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), Головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів інформації та громадських формувань у Сумській області Управління державної реєстрації Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Олени Дермельової (державний реєстратор) про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії.

Позивач, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи та неповне дослідження доказів, просив суд апеляційної інстанції рішення суду першої інстанції скасувати та увалити нове рішення, яким задовольнити вимоги позову в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач вказав, що засновники Роменської РО УТМР добровільно визнали у 2002 році її місцевим осередком УТМР, тоді як за нормами Закону України «Про громадські об`єднання» та свідоцтвом №26 від 01.12.2005 вона є самостійною юридичною особою осередком УТМР на добровільних засадах. У відомостях з Єдиного державного реєстру як Роменської РО УТМР, так і Громадської організації «УТМР», відсутні відомості про Роменську РО УТМР як відокремлений підрозділ Громадської організації «УТМР». Крім того, попередня редакція Статуту УТМР (до редакції від 26.05.2016) не містила такого поняття як відокремлений підрозділ громадської організації зі статусом юридичної особи.

Наполягаючи своїй позиції, апелянта зазначає, що положення Статуту УТМР в редакції 26.05.2016 не відповідають нормам чинного законодавства, адже визнання місцевих осередків УТМР, які є самостійними юридичними особами районними організаціями УТМР, суттєво обмежило їх самостійну цивільну правоздатність та дієздатність. Разом з тим, за вимогами частини третьої статті 1 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може мати своїми членами лише фізичних осіб, а тому не може мати колективних членів, зокрема, таких як місцевий осередок зі статусом юридичної особи.

Доводячи свої вимоги позивач зауважує, що оскаржуване рішення державного реєстратора засноване положеннях статуту сторонньої юридичної особи, який взагалі був відсутній у реєстраційній справі Роменської РО УТМР Статут ГО «УТМР». Апелянт наполягає, що у такому рішення державним реєстратором робиться ствердний висновок про те, що Роменська РО УТМР здійснює свою діяльність на підставі Статуту ГО «УТМР» в редакції 26.05.2016, тоді як такого статуту матеріали реєстраційної справи Роменської РО УТМР не містять. Більш того, матеріали даної судової справи також не містять Статуту ГО «УТМР» в редакції 26.05.2016, а також рішення про державну реєстрацію такого статуту відповідна реєстраційна справа не містить.

Вказуючи на самостійність Роменської РО УТМР, апелянт посилається на правові висновки викладені Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 22.01.2019 у справі №915/1674/15 та Верховним Судом у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у постанові від 02.06.2021 у справі № 585/2261/19. Позивач також посилання доводячи свою позицію приводить на судові рішення про поновлення його на посаді. Приведене обґрунтування позивач приводить як підстави для скасування рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18 січня 2023 року у справі №480/6924/22.

Не погоджуючись із доводами апеляційної скарги відповідачем 1 подано до суду апеляційної інстанції письмовий відзив, в якому просить залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки вважає дане рішення суду законним та обґрунтованим.

Відповідно до статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які сторони посилаються в апеляційній скарзі та відзиві на неї дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно копії матеріалів реєстраційної справи Роменську районну організацію Українського товариства кисливців і рибалок було легалізовано Роменським районним управління юстиції 06.03.2002 без статусу юридичної особи на підставі документів, поданих засновниками Роменської РО УТМР ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ), відповідно до яких Роменська РО УТМР керувалася єдиним статутом Українського товариства мисливців і рибалок (оригінали документів реєстраційної справи Роменської РО УТМР були вилучені 30.09.2019 на підставі ухвали слідчого судді Ковпаківського районного суду м.Суми про тимчасовий доступ до документів від 17.09.2019 по справі № 592/14349/19).

У подальшому Роменським міськрайонним управлінням юстиції, за результатом розгляду документів, поданих для надання Роменській РО УТМР статусу юридичної особи, було видано наказ № 52-ОД від 30.11.2005 про надання Роменській РО УТМР статусу юридичної особи та Свідоцтво № 26 від 01.12.2005 про реєстрацію об`єднання громадян, відповідно до якого Роменська РО УТМР є осередком всеукраїнської громадської організації, територією діяльності якого є Роменський район Сумської області.

Станом на дату конференції (загальних зборів) членів (учасників) Роменської РО УТМР (02.02.2022) дана організація у своїй діяльності керувалася Статутом Громадської організації «Українське товариство мисливців і рибалок», затвердженим протоколом Позачергового з`їзду УТМР №1/2016 від 26.05.2016 та зареєстрованим Головним територіальним управілнням юстиції у місті Києві 14.07.2016, і вказана реєстраційна дія щодо державної реєстрації статуту УТМР не була скасована та у судовому порядку не оскаржувалася.

Державним реєстратором Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Дермельовою О.В., за результатом розгляду заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про Роменську РО УТМР та документів, поданих 23.02.2022 для державної реєстрації змін до відомостей про Роменську РО УТМР, було прийнято рішення про відмову відповідно до пункту 6 частини першої статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", яким передбачена відмова у державній реєстрації, якщо на реєстрацію подані документи, які суперечать статуту громадського формування.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції виходив з того, що доводи позивача про те, що рішенням ОСОБА_4 про відмову у державній реєстрації змін було порушено принцип самоврядності в діяльності Роменської РО УТМР є безпідставним, оскільки державним реєстратором Дермельовою О.В. лише проведено перевірку поданих документів на відповідність статуту УТМР. Окрім того, 25.01.2019 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області було подано протокол президії Всеукраїнської ради УТМР № 13-3 від 20.12.2018, яким ОСОБА_1 було виключено із членів УТМР. Інформація про скасування (визнання недійсним) відповідного рішення президії Всеукраїнської ради УТМР відсутня.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Предметом спору в даній справі є виключно законність та обґрунтованість дій відповідача щодо дотримання вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» при прийнятті рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

Статтею 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV (в редакції станом на момент прийняття оскаржуваного рішення державним реєстратором, надалі за текстом Закон № 755-IV) визначено терміни, які вживаються у відповідному значенні в даному законі, зокрема:

- громадські формування - політичні партії, структурні утворення політичних партій, громадські об`єднання, місцеві осередки громадського об`єднання із статусом юридичної особи, професійні спілки, їх об`єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки та їх об`єднання, творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок, постійно діючі третейські суди, організації роботодавців, їх об`єднання, відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, представництва, філії іноземних благодійних організацій;

- державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації, нотаріус;

- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи;

- установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.

Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців (стаття 3 Закону № 755-IV).

У відповідності до частин першої та другої статті 6 Закону № 755-IV державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус.

Державний реєстратор: приймає документи; встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей; перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

У відповідності до частини четвертої статті 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи, зокрема: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії; рішення уповноваженого органу юридичної особи про передачу за договором повноважень виконавчого органу юридичній особі - у разі внесення змін до відомостей про юридичну особу, яка виконує повноваження виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю, що перебуває у статусі резидента ОСОБА_5 відповідно до Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні" та передало повноваження виконавчого органу такого товариства юридичній особі; відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації. За положеннями частини другої статті 25 Закону № 755-IV, включає в себе, зокрема, перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

У той же час, за вимогами пункту 6 частини першої статті 28 Закону № 755-IV підставами для відмови у державній реєстрації є подання документів, які суперечать статуту громадського формування.

Частиною сьомою статті 28 Закону № 755-IV визначено, що повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації розміщуються на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг у день відмови у державній реєстрації.

Таким чином, законодавцем визначено процедуру вчинення реєстраційних дій необхідних для внесення до Єдиного державного реєстру змін про юридичну особу. Внесення відомостей до Єдиного державного реєстру здійснюється державним реєстратором на підставі поданих заявником документів або на підставі визначеного переліку судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиний державний реєстр.

Одночасно, державний реєстратор наділений повноваженнями щодо перевірки документів, поданих для внесення змін до Єдиного державного реєстру та щодо відмови у її здійсненні. Законодавством визначено виключний перелік підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи.

З огляду на приведені вище положення державний реєстратор наділений повноваженнями для ухвалення рішення про відмову у державній реєстрації, за умови, що документи подані на реєстрацію суперечать статуту громадського формування.

Як встановлено із матеріалів справи колегією суддів та учасниками справи не заперечувалось, що Роменську районну організацію Українського товариства мисливців і рибалок (надалі по тексту - Роменська РО УТМР) було легалізовано Роменським районним управління юстиції 06.03.2002 без статусу юридичної особи на підставі документів, поданих засновниками Роменської РО УТМР ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ), відповідно до яких Роменська РО УТМР керувалася єдиним статутом Українського товариства мисливців і рибалок. Оригінали вказаних документів реєстраційної справи Роменської РО УТМР були вилучені 30.09.2019 на підставі ухвали слідчого судді Ковпаківського районного суду м.Суми про тимчасовий доступ до документів від 17.09.2019 по справі № 592/14349/19.

У подальшому Роменським міськрайонним управлінням юстиції, за результатом розгляду документів, поданих для надання Роменській РО УТМР статусу юридичної особи, було видано наказ № 52-ОД від 30.11.2005 про надання Роменській РО УТМР статусу юридичної особи та Свідоцтво № 26 від 01.12.2005 про реєстрацію об`єднання громадян, відповідно до якого Роменська РО УТМР є осередком всеукраїнської громадської організації, територією діяльності якого є Роменський район Сумської області (а.с.111-112 том 1).

02 лютого 2022 року проведено конференцію (загальних зборів) членів (учасників) Роменської РО УТМР (02.02.2022) (а.с.15-18 том 1), за результатами якої складено протокол у відповідності до якого учасниками прийнято ряд рішень, зокрема, про затвердження Статуту Роменської РО УТМР та подання його на реєстрацію разом із змінами до відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також про обрання керівником Роменської РО УТМР ОСОБА_1 та членами Президії Роменської РО УТМР двох осіб ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .

У відповідності до змісту Статуту Громадської організації «Роменська РО УТМР», затвердженого рішенням конференції (загальних зборів) членів (учасників) громадської організації юридичної особи Роменська РО УТМР, протокол від 02.02.2022 (а.с. 19-29 том 1), визначено наступні положення, зокрема:

-п.п.1.1-1.3 розділу "Загальні положення" - Громадська організація «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок» є добровільним об`єднанням, яке здійснює захист прав і свобод своїх членів, задоволення їх суспільних, зокрема, економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів в організації та проведенні полювання, любительського і спортивного рибальства, активного та здорового відпочинку. Громадська організація «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок» у своїй діяльності керується Конституцією України, законодавством України, а також цим Статутом. Цей статут викладений у відповідності з нормами Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про громадські об`єднання», іншого законодавства і визначає порядок створення, діяльності, реорганізації та ліквідації Громадської організації «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок» (надалі по тексту Організація);

-п.1.11 розділу "Загальні положення" Організація створюється на невизначений строк і є осередком Українського товариства мисливців і рибалок;

-п.3.7 розділу 3 "Правовий статус організації" - Організація набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи управління, повноваження та порядок створення яких визначаються законодавством України та цим Статутом. Органами управління Організації є: Загальні збори її членів (часників) вищий орган управління, Президія Виконавчий орган та Рада орган управління, який уповноважується Загальними зборами представляти інтереси Організації в період між проведенням Загальних зборів.

Для внесення змін до відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 23 лютого 2022 року ОСОБА_1 подано заяву про державну реєстрацію юридичної особи-громадських формування щодо змін у найменування, органів управління, керівництва та установчих документів (а.с. 11-14 том 1).

За результатом розгляду вказаної заяви державним реєстратором Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Дермельовою О.В. було прийнято рішення про відмову відповідно до пункту 6 частини першої статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", яким передбачена відмова у державній реєстрації, якщо на реєстрацію подані документи, які суперечать статуту громадського формування (а.с.200-202 том 1).

У відповідності до тексту повідомлення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських об`єднань від 20.04.2022 №129-05.5-22-ЗВ (а.с. 115-116 том 1) колегією суддів встановлено, що приймаючи рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, за заявою ОСОБА_1 від 23.02.2022 державний реєстратор виходив за наступного.

Так, відповідно до копій матеріалів реєстраційної справи Роменської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок та положення п.1.11 Статуту Громадської організації «Українське товариство мисливців і рибалок» в редакції від 26.05.2016 Роменська РО УТМР є відокремленим підрозділом ( районною організацією, місцевим осередком) УТМР та керується єдиним Статутом УТМР.

Відповідно до вимог п.1.11 Статуту УТМР відокремлений підрозділ УТМР зі статусом юридичної особи може мати своє Положення, яке затверджується президією Всеукраїнської ради УТМР і регулює діяльність відповідного відокремленого підрозділу. Проте, відповідно до протоколу конференції (загальних зборів) членів (учасників) громадської організації юридичної особи Роменська РО УТМР від 02.02.2022 (надалі Протокол) було затверджено та подано для проведення державної реєстрації змін установчий документ «Статут громадської організації «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок», а не Положення. Також відсутні відомості про затвердження даного установчого документу президією Всеукраїнської ради УТМР, що суперечить вимогам п.1.11 Статуту УТМР.

При вирішенні четвертого питання порядку денного Протоколу керівником Роменської РО УТМР було обрано ОСОБА_1 , однак відповідно до пункту 6.1.2 Статуту УТМР рішення про зміну керівників відокремлених підрозділів УТМР, які діють зі статусом юридичної особи, приймаються керівними органами цих підрозділів за погодженням із президією Всеукраїнської ради УТМР. У поданому заявником пакеті документів відсутні відомості, що підтверджують факт погодження президією Всеукраїнської ради УТМР прийнятого у Протоколі рішення про зміну керівника Роменської РО УТМР, що не відповідає вимогам пункту 6.1.2 Статуту УТМР.

Протокол містить рішення про внесення змін до відомостей про органи управління Роменської РО УТМР, а саме: вищим органом зазначено «Загальні збори», виконавчим - «Президія», що суперечить пунктам 6.1.3, 6.4 Статуту УТМР, відповідно до яких вищим органом управління районної організації УТМР є «Конференція» відповідної районної організації, в період між конференціями - «Рада» відповідної районної організації.

Протоколом було прийнято рішення про обрання членами Президії Роменської РО УТМР двох осіб ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , що суперечить Статуту УТМР, відповідно до пункту 6.5 якого для керівництва поточною роботою рада організації Товариства обирає зі свого складу строком на 7 років президію ради Кримської республіканської, обласної, регіональної, районної, міськрайонної, міської організації УТМР. Таким чином, обрання Президії ради належить до повноважень Ради організації, а не загальних зборів (конференції) районної організації.

Оцінивши приведене державним реєстратором обґрунтування відмови у здійсненні державної реєстрації, колегія суддів не вбачає підстав для визнання вказаного рішення державного реєстратора протиправним, зважаючи на наступне.

Так, виходячи із копії Свідоцтва № 26 від 01.12.2005 про реєстрацію об`єднання громадян (а.с. 111 -112 том 1) Роменська РО УТМР є осередком всеукраїнської громадської організації, територією діяльності якого є Роменський район Сумської області.

Станом на дату конференції (загальних зборів) членів (учасників) Роменської РО УТМР (02.02.2022) дана організація у своїй діяльності керувалася Статутом Громадської організації «Українське товариство мисливців і рибалок» (надалі Статут УТМР), затвердженим протоколом Позачергового з`їзду УТМР №1/2016 від 26.05.2016 та зареєстрованим Головним територіальним управлінням юстиції у місті Києві 14.07.2016 (а.с. 90-106 том 1).

У відповідності до пункту 1.10. Статуту УТМР єдину систему Товариства складають його відокремлені підрозділи: Кримська республіканська, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська обласні, Київська міська, Севастопольська регіональна, районні, міжрайонні, міськрайонні, міські організації УТМР.

Згідно пункту 1.11 Статуту УТМР відокремлені підрозділи (місцеві осередки) Товариства, які діяли із статусом юридичної особи на день введення в дію Закону України «Про громадські об`єднання», зберігають такий статус за рішенням з`їзду Товариства. Відокремлені підрозділи товариства зі статусом юридичних осіб в своїй діяльності керуються єдиним Статутом Українського товариства мисливців і рибалок, а також можуть мати своє Положення, яке затверджується президією Всеукраїнської ради Товариства та регулює діяльність відповідного відокремленого структурного підрозділу.

Оскільки вимога щодо необхідності затвердження копії Статуту УТМР місцевими осередками (районними організаціями) Громадської організації «Українське товариство мисливців і рибалок» (надалі - УТМР) у статуті УТМР відсутня, то дія статуту УТМР на відповідні місцеві осередки (районні організації) УТМР поширюється після затвердження відповідного статуту та його подальшої державної реєстрації, і не потребує його затвердження та реєстрації місцевими осередками УТМР.

При цьому, колегія суддів зазначає, що реєстраційна дія щодо державної реєстрації Статуту УТМР не була скасована та у судовому порядку не оскаржувалася, тим більше вона не є предметом позову у даній справі.

Крім того, відповідно до частини другої статті 13 Закону України «Про громадські об`єднання» відокремлені підрозділи громадського об`єднання не є юридичними особами, крім випадків, передбачених цим Законом. Відокремлені підрозділи громадського об`єднання (в тому числі всеукраїнського) утворюються та здійснюють свою діяльність на основі статуту громадського об`єднання. Відокремлені підрозділи громадського об`єднання зі статусом юридичної особи можуть мати своє положення, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання.

Виходячи з приведених положення Закону України «Про громадські об`єднання» та пункту 1.11 Статуту УТМР, відокремлені підрозділи громадського об`єднання зі статусом юридичної особи, можуть мати своє Положення, а не Статус.

Згідно відомостей Реєстру громадських об`єднань, який відповідно до частини першої статті 7 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» є невід`ємною архівною складовою частиною Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі - ЄДР або Єдиний державний реєстр), УТМР має статус всеукраїнської громадської організації.

Відповідно до пункту 6.1.2 статуту УТМР для кожного відокремленого підрозділу Товариства зі статусом юридичної особи рішення вищестоящих керівних органів УТМР є обов`язковими до виконання.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що Роменська РО УТМР є місцевим осередком (відокремленим підрозділом зі статусом юридичної особи, районною організацією) Громадської організації «Українське товариство мисливців і рибалок» та керується єдиним статутом УТМР, а також власного установчого документа (положення) не мала та не затверджувала.

Натомість, відповідно до протоколу конференції (загальних зборів) членів (учасників) Роменської РО УТМР від 02.02.2022 було затверджено установчий документ у формі Статуту громадської організації «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок», а не Положення. Між іншим, вказаний установчий документ не містив відомості про його затвердження президією Всеукраїнської ради УТМР, що суперечить вимогам пункту 1.11 Статуту УТМР.

Відтак, колегія суддів вважає доведеним наявність відмінностей/розбіжностей між вимогам пункту 1.11 Статуту УТМР та формою установчого документа громадської організації «Роменська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок» затвердженого на конференції 02.02.2022.

Крім того, за четвертим питанням порядку денного конференції 02.02.2022 керівником Роменської РО УТМР було обрано ОСОБА_1 .

Хоча у відповідності до пункту 6.1.2 Статуту УТМР рішення про зміни місцезнаходження, припинення діяльності, зміни керівників відокремлених підрозділів УТМР, які діють зі статусом юридичної особи, приймаються керівними органами цих підрозділів за погодженням із президією Всеукраїнської ради УТМР.

Як зазначено державним реєстратором у повідомлення про відмову у вчиненні державної реєстрації, заявником не було подано відомості, що підтверджують факт погодження президією Всеукраїнської ради УТМР прийнятого на конференції 02.02.2022 рішення про зміну керівника Роменської РО УТМР.

Іншого позивачем в ході розгляду справи в суді не приведено, тоді як ним заперечується взагалі обставина підпорядкування за положеннями Статуту УТМР, Роменської РО УТМР до УТМР.

При цьому, протокол від 02.02.2022 за результатами конференції Роменської РО УТМР містить рішення про внесення змін до відомостей про органи управління Роменської РО УТМР, а саме: вищим органом зазначено «Загальні збори», виконавчим - «Президія».

Згідно із пунктами 6.1.3, 6.4 Статуту УТМР вищим керівним органом відокремлених підрозділів товариства Кримської республіки, обласної, регіональної, районної, міжрайонної, міськрайонної, міської організації Товариства є відповідно конференції Кримської республіки, обласної, регіональної, районної, міжрайонної, міськрайонної, міської організації УТМР, яка скликається один раз на 7 років.

Рада Кримської республіки, обласної, регіональної, районної, міжрайонної, міськрайонної, міської організації УТМР здійснює керівництво діяльності цих організацій в період між конференціями.

Відтак, за положеннями Статуту УТМР вищим органом управління районної організації УТМР є «Конференція» відповідної районної організації, а в період між конференціями здійснює керівництво діяльності районної організації - «Рада» відповідної районної організації.

Отже, питання шосте протоколу конференції Роменської РО УТМР від 02.02.2022 про внесення змін до відомостей про органи управління Роменської РО УТМР (вищим органом зазначено «Загальні збори», виконавчим - «Президія»), суперечить пунктам 6.1.3, 6.4 Статуту УТМР

Також, за питанням шостим Протоколу конференції Роменської РО УТМР від 02.02.2022 було прийнято рішення про обрання членами Президії Роменської РО УТМР двох осіб ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .

У відповідності до пункту 6.5 Статуту УТМР для керівництва поточною роботою рада організації Товариства обирає зі свого складу строк на 7 років президію ради Кримської республіки, обласної, регіональної, районної, міжрайонної, міськрайонної, міської організації УТМР.

Таким чином, обрання Президії ради належить до повноважень Ради організації, а не загальних зборів (конференції) районної організації.

Отже, положення Протоколу конференції Роменської РО УТМР від 02.02.2022 про обрання членами Президії Роменської РО УТМР двох осіб ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , суперечить пункту 6.5 Статуту УТМР.

За таких обставин колегія суддів вважає, що державний реєстратор приймаючи рішення дійшов вірного висновку про наявність підстав для відмови в державній реєстрації змін до установчих документів позивача, оскільки подані для реєстрації документи, суперечать статуту громадського формування.

З огляду на приведене, колегія суддів апеляційного суду не вбачає підстав вважати, що було порушено принцип самоврядності в діяльності Роменської РО УТМР, при ухваленні рішення про відмову у державній реєстрації змін, оскільки державним реєстратором Дермельовою О.В. лише було проведено перевірку поданих документів на відповідність статуту УТМР, що і передбачено положеннями Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Доводи апеляційної скарги про те, що Роменською РО УТМР, як громадським об`єднанням зі статусом юридичної особи, обрано форму установчого документу згідно з вимогами статті 87 Цивільного кодексу України у вигляді статуту, а також те, що Роменська районна організація УТМР не є відокремленим підрозділом УТМР зі статусом юридичної особи, а є самостійною юридичною особою осередком УТМР на добровільних засадах, у зв`язку з чим, дія статуту УТМР в редакції 2016 року на Роменську районну організацію не розповсюджується, колегія суддів вважає безпідставними, з огляду на наступне.

Так, спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань, є Закон України «Про громадські об`єднання».

У відповідності до абзацу 3 частини другої статті 13 приведеного Закону відокремлені підрозділи громадського об`єднання зі статусом юридичної особи можуть мати своє положення, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання. Положення про відокремлений підрозділ громадського об`єднання містить інформацію про найменування відокремленого підрозділу, назву керівних (та в разі потреби контролюючих) органів, порядок обрання (призначення), строк повноважень, перелік повноважень керівних (та в разі потреби контролюючих) органів. Положення про відокремлений підрозділ громадського об`єднання не може суперечити законам та статуту громадського об`єднання.

Відтак, на законодавчому рівні визначено, що відокремлені підрозділи громадського об`єднання зі статусом юридичної особи може мати своє положення, яке не може суперечити законам та статуту громадського об`єднання.

У відповідності до положень пункту 1.3 Статуту УТМР (в редакції станом на 19.07.2005) (а.с. 35-55 том 2) для виконання структурних завдань товариства юридичними особами можуть бути районні (міжрайонні), міські організації, які діють за власними статутами, реєстрація яких здійснюється на підставі рішення ради обласної, Київської міської та Севастопольської регіональної організації, або президії, цього Статуту або статуту обласної, Київської міської та Севастопольської регіональної організації у відповідності до чинного законодавства України.

Однак, згідно із постановою засідання ради Сумської обласної організації УТМР від 17.11.2005 (а.с. 34 том 2) на підставі пункту 1.3 Статуту УТМР (в редакції станом на 19.07.2005) надано статус юридичної особи, зокрема, Роменській районній організації як осередку Сумської обласної організації УТМР.

Із змісту копії заяви ОСОБА_1 , як голови Роменської районної організації УТМР, від 29.11.2005 адресованої начальнику Роменського міжрайонного управління юстиції (а.с. 32 том 2) колегією суддів встановлено, що останній просив на підставі постанови Сумської обласної організації УТМР від 17.11.2005 надати статус юридичної особи Роменській районній організації УТМР з подальшою діяльністю згідно до єдиного Статут Українського товариства мисливців і рибалок.

Поряд з цим, за змістом «повідомленням про зміни в Статуті УТМР» підписаного Головою Роменської районної організації УТМР Гаркушою Ю.Є., адресоване начальнику Роменського міжрайонного управління юстиції Сумської області (а.с. 59 том 2) від 05.12.2008, 27 червня 2008 року відбувся з`їзд Українського товариства мисливців і рибалок (УТМР), на якому було внесено зміни і доповнення до Статуту УТМР, яким керується у своїй діяльності, зокрема, районні організації УТМР на території Сумської області.

Таким чином, з приведеного вбачається, що Роменська районна організація УТМР ще з початку її заснування керується у своїй діяльності положеннями Статуту УТМР, оскільки з моменту створення та до часу надання Роменській районній організації УТМР статусу юридичної особи, остання не мала власного статуту, а керувалась Статутом УТМР.

У зв`язку з чим, при здійснення своєї діяльності, прийнятті та реєстрації власних установчих документів, Роменська районна організація УТМР повинна керуватися діючим статутом УТМР, який не є скасованим.

При цьому, колегія суддів зауважує, що діючим Статутом УТМР (в редакції 2016 року) не передбачено право відокремленого підрозділу затверджувати свій власний статут, всупереч положенням статуту УТМР.

Крім того, згідно пункту 8 Розділу V «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про громадські об`єднання» місцеві осередки всеукраїнських (міжнародних) громадських організацій, які діяли зі статусом юридичної особи на день введення цього Закону в дію, за рішенням вищого органу управління всеукраїнської (міжнародної) громадської організації зберігають за собою статус юридичної особи після введення в цього Закону в дію.

У відповідності до пункту 1.11 Статуту УТМР в редакції 2016 року відокремлені підрозділу (місцеві осередки) Товариства, які діяли із статутом юридичної особи на день введення в дію Закону України «Про громадські об`єднання», зберігають такий статус за рішенням з`їзду Товариства. Відокремлені підрозділи Товариства, юридичний статус яких не було збережено у встановленому законом порядку, втрачають такий статус. Відокремлені підрозділи Товариства зі статутом юридичної особи в своїй діяльності керуються єдиним Статутом УТМР, а також можуть мати своє Положення, яке затверджується президією Всеукраїнської ради Товариства та регулює діяльність відповідного відокремленого структурного підрозділу. Положення про відокремлений підрозділ Товариства не може суперечити законам та цьому Статуту. Відокремлені підрозділи Товариства, які створюються Товариством без статуту юридичної особи, а також відокремлені підрозділи, які за рішенням Товариства втратили статус юридичної особи, здійснюють свою діяльність за єдиним Статутом Товариства.

Отже, виходячи зі змісту пункту 1.11 Статуту УТМР в редакції 2016 року та пункту 8 Розділу V «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про громадські об`єднання», у зв`язку з набранням чинності вказаним Законом врегулювання правового статусу місцевих осередків громадських організацій (зі статутом чи без статуту юридичної особи) залежить від рішення вищого органу управління всеукраїнської (міжнародної) громадської організації.

Таким чином, відокремлені підрозділу (місцеві осередки) УТМР, які діяли із статутом юридичної особи на день введення в дію Закону України «Про громадські об`єднання», зберігають такий статус за рішенням з`їзду УТМР. Відокремлені підрозділи УТМР, юридичний статус яких не було збережено у встановленому законом порядку, втрачають такий статус.

Судом першої інстанції в оскаржуваному рішення встановлено, що УТМР було надано інформацію про те, що на позачерговому з`їзді УТМР, який відбувся у травні 2016 року, за Роменською РО УТМР як за відокремленим підрозділом (місцевим осередком) УТМР збережено статус юридичної особи, яка входить в єдину систему УТМР в якості відокремленого підрозділу (місцевого осередку).

Окрім того, в ході судового розгляду в суді апеляційної інстанції із пояснень представника позивача встановлено, що рішення з`їзду УТМР про збереження статусу юридичної особи Роменської районної організації УТМР існує, однак про його існування позивачу стало відомо нещодавно.

За таких обставин доводи позивача про те, що на Роменську РО УТМР дія Статуту УТМР в редакції 2016 року не поширюється, колегія суддів вважає безпідставними.

Твердження апелянта про те, що визначення у Статуті УТМР в редакції 2016 року місцевих осередків УТМР як відокремлених підрозділів, оскільки за вимогам частини третьої статті 1 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може мати членами (учасниками) лише фізичних осіб, а не юридичних осіб, колегія суддів вважає безпідставними виходячи з наступного.

Так, у відповідності до положень частини третьої статті 1 Закону України «Про громадські об`єднання» громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Дійсно із тексту Статуту УТМР вбачається, зокрема п.4.2, що членами УТМР можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, досягли 18 років (для мисливців) і 16 років (для рибалок).

Разом з тим, за вимогами статті 13 Закону України «Про громадські об`єднання» визначено, що громадське об`єднання зі статусом юридичної особи може мати відокремлені підрозділи, які утворюються за рішенням відповідного керівного органу громадського об`єднання згідно із статутом, у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Відокремлені підрозділи громадського об`єднання не є юридичними особами, крім випадків, передбачених цим Законом. Відокремлені підрозділи громадського об`єднання утворюються та здійснюють свою діяльність на основі статуту громадського об`єднання. Відокремлені підрозділи громадського об`єднання зі статусом юридичної особи можуть мати своє положення, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання.

З приведеного вбачається, що дійсно засновниками (членами, учасниками) громадського об`єднання можуть бути лише фізичні особи, тоді як за вимогами Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може мати відокремлені підрозділи.

Таким чином, районні організації УТМР не є членами УТМР, а мають статус відокремленого підрозділу Товариства.

Відтак, колегія суддів вважає безпідставними твердження позивача про те, що існування відокремлених підрозділів громадського об`єднання зі статусом юридичної особи суперечить вимогам Закону України «Про громадські об`єднання».

Щодо доводів апеляційної скарги про те, що норми Статуту УТМР не відповідають нормам чинного законодавства, колегія суддів не приймає їх до уваги, оскільки рішення про державну реєстрацію Статуту УТМР в редакції 2016 року є чинним, а предметом розгляду даної справи не є відповідність нормам чинного законодавства положень Статуту УТМР.

Посилання позивача на те, що нова редакція Статуту УТМР у 2016 році не була зареєстрована належним чином, що випливає із відомостей приведених в листі №872 від 12.07.2016 Головного територіального управління юстиції у місті Києві, колегія суддів вважає безпідставним, оскільки рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про громадське об`єднання зі статусом юридичної особи Громадської організації «УТМР» від 12.07.2016 №872, яким і було затверджено зміни до Статуту УТМР, є чинним, не оскаржувалась та набрало законну силу (а.с. 43 том 1).

Більш того, у відповідності до пункту 7 Розділу V «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про громадські об`єднання» всеукраїнські та міжнародні громадські організації, зареєстровані на день введення цього Закону в дію, вважаються громадськими організаціями, що підтвердили свій всеукраїнський статус. Місцеві осередки таких громадських організацій можуть враховуватися для цілей частин сьомої - дев`ятої статті 19 цього Закону як їх відокремлені підрозділи.

Також, за даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 54-58 том 1) 14.07.2016 за №10741050010011965 здійснено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи Громадської організації «Українського товариства мисливців і рибалок» (код ЄДРПОУ 00020623).

Доводи позивача приведені в апеляційній скарзі стосовно заперечення підпорядкування за положеннями Статуту УТМР, Роменської РО УТМР до УТМР, оскільки затвердженням Статуту УТМР у новій редакції 2016 року було значно обмежено права відокремлених підрозділів УТМР без їх відома колегія суддів вважає безпідставними, адже предметом спору у даній справі є оскарження рішення державного реєстратора, а не положень Статуту УТМР у новій редакції 2016 року.

Посилання апеляційної скарги на правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.01.2019 у справі №915/1674/15, колегія суддів вважає нерелевантним до правовідносин у даній справі, в тому числі, з огляду на те, що за результатами розгляду справи №915/1674/15 констатовано правомірність вирішення відповідного спору судами господарської юрисдикції.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовані посиланнями на судові рішення про поновлення позивача на роботі, в тому числі, постанову Верховного Суду від 02.06.2021 у справі № 585/2261/19, колегія суддів не бере до уваги, оскільки предметом позову є саме трудові відносини працівника та висловленими в постанові Верховного Суду висновками не було спростовано те, що Роменська РО УТМР входить у структуру УТМР, керується єдиним статутом УТМР.

Окрім того, 25.01.2019 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області було подано протокол президії Всеукраїнської ради УТМР № 13-3 від 20.12.2018, яким ОСОБА_1 було виключено із членів УТМР. Інформація про скасування (визнання недійсним) відповідного рішення президії Всеукраїнської ради УТМР в матеріалах адміністративної справи відсутня.

Враховуючи встановлені у справі обставини та вищевикладене, колегія суддів доходить висновку про те, що державний реєстратор Дермельової Олени Володимирівни, приймаючи рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Роменської PO УTMP, яке є предметом оскарження, діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та діючими законами України, у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити.

Інші доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не спростовують докази, досліджені та перевірені в суді першої інстанції та не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному рішенні.

Суд також зауважує, що Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі «Трофимчук проти України» ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 24.01.2020 (справа № 420/2921/19).

За викладених обставин, враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач при прийнятті оскаржуваної постанови діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, порядок та процедура проведення перевірки дотримані, а тому права позивача не були порушені.

Таким чином, суд першої інстанції всебічно і повно встановив обставини справи в їх сукупності і ухвалив рішення у відповідності до норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, отже відсутні підстави для його скасування.

Згідно статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18.01.2023 по справі № 480/6924/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)Я.М. МакаренкоСудді(підпис) (підпис) С.П. Жигилій О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 24.11.2023

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115176468
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —480/6924/22

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 18.01.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні