Постанова
від 23.11.2023 по справі 600/1125/23-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/1125/23-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Маренич І.В.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

23 листопада 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Оіл Старт" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії,

В С Т А Н О В И В :

В березні 2023 року позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023 року.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023 року.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що приватне підприємство "Оіл Старт" зареєстровано як юридична особа 06 лютого 2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстр, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10291020000000992, що підтверджується відомостями з Єдиною державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області. Основним видом господарської діяльності Приватного підприємства "Оіл Старт" за КВЕД є: 47.30 роздрібна торгівля пальним.

Згідно договору суборенди земельної ділянки від 31.07.2018 р. суборендар (позивач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,12 а, яка розташована за адресою в межах села Остриця, Герцаївського району Чернівецької області, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 7320784000:01:002:1046. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права позивач є суборендарем вказаної земельної ділянки .

Позивачем було подано до відповідача документи для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме:

- заява щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним;

- договір від 31.07.2018р. на право користування позивачем земельною ділянкою площею 0,12 га, кадастровий номер 7320784000:01:1046 в с.Остриця Герцаївського району;

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права користування земельною ділянкою, номер запису про інше речове право-27511753;

- витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7304658892019 від 25.07.2019р.;

- договір №31/05-18 від 31.05.2018р. між ТОВ "Петрометал Україна" та ПП "Олі Старт" на придбання останнім Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Novа 1202/21/SВ;

- паспорт на пункт паливозаправний №0052/18 та колонки паливороздавальної Nova;

- товаро-транспортної накладної №21/08 від 21.08.2018 р. на доставку Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Nova 1202/21/SВ;

- дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних та пожежонебезпечних зонах, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 25 липня 2019 року №0129.19.77;

- дозвіл на експлуатацію устаткування, пов`язаного з використанням та зберіганням небезпечних речовин - Пункту паливозаправного ПЗП2-17/10-1-1, ТУ У 28.1-33290985-005:2015, р.в. 2018, Україна з ПРК Nova1202.21SВ, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 06.09.2018р, №0164.18.77;

- паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в с. Остриця, Герцаївського району Чернівецької області за №08 виданий відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Герцаївської райдержадміністрації 05.08.2019р.

На підставі заяви та доданих до неї документів, 05.09.2019 р. відповідачем видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним № 24020314201900180 терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024, за адресою місця торгівлі: АДРЕСА_1 , автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.08.2019 до 05.08.2021, з 05.08.2021 до 05.08.2022, з 05.08.2022 до 05.08.2023.

31.03.2022 року відділом містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини управління екології, агропромислового комплексу, містобудування та архітектури Чернівецької районної адміністрації Чернівецької області ПП "Оіл Старт" було видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (модульної АЗС) за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2. До вказаного паспорта прив`язки додано схему розміщення ТС (М 1.500), згідно якої до складу модульної АЗС включено газозаправну станцію (реєстраційний №8 від 31.03.2022р).

18.01.2023 р. позивач звернувся з заявою до відповідача з метою долучення до ліцензійної справи №24020314201900180 завірених заявником копій документів :

- паспорта прив`язки (реєстраційний №08) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- схеми розміщення ТС (М 1:500) модульної АЗС модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- дозволу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 28.01.2022 №0010.22.77.

Управління стратегічних розслідувань в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України направило на адресу Головного управління ДПС у Чернівецькій області листа вих. №402/55/123/01-2023 від 03.02.2023 року, відповідно до якого, вказаним Департаментом встановлено факт подання заявником неналежних документів, а саме паспорту прив`язки тимчасової споруди яким визначено місце встановлення тимчасової споруди та благоустрій прилеглої території, що є неналежним документом, який підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до чинного законодавства. Крім того, законодавством не передбачено внесення до відповідних державних реєстрів реквізитів паспорту прив`язки тимчасової споруди.

Враховуючи наведене, Управління стратегічних розслідування в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України, вказаним листом, направило на адресу відповідача матеріали перевірки для прийняття рішення згідно чинного законодавства та розгляду питання щодо анулювання ліцензії.

Згідно ч. 52 ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, 09.02.2023 Головне управління ДПС у Чернівецькій області прийняло рішення № 105-рл Про анулювання ліцензії, відповідно до змісту якого зобов`язано Управління контролю за підакцизними товарами (Донець Наталія) забезпечити у порядку, передбаченому чинним законодавством, на підставі факту подання заявником недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, виконання процедури анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ПП "Оіл Старт" : реєстраційний № 24020314201900180 від 05.08.2019, терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024 (адреса місця торгівлі пальним: вул. Садова, с. Остриця, Герцаївський район, Чернівецька область).

Позивач, не погоджуючись з винесеним розпорядженням про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" №222-VIII від 02.03.2015 ліцензуванню підлягають виробництво і торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами і пальним, зберігання пального, яка ліцензується відповідно до Закону № 481/95-ВР.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" від 23.11.2018 № 2628-III були внесені зміни до ч. 20 ст. 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" № 481/95-ВР від 19.12.1995, які згідно з Прикінцевими та перехідними положеннями Закону від 23.11.2018 № 2628-III набирають чинності з 01.07.2019, та з 01.07.2019 запроваджується ліцензування роздрібної торгівлі пальним.

Відповідно до ч. 21 ст. 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Частиною 32 ст. 15 цього ж Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Згідно ч. 34 - 37 ст. 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

За змістом ч. 40 ст. 15 Закону № 481/95-ВР визначено, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідно ч. 42 ст. 15 Закону № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Частиною 43 ст. 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що у разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Згідно ч. 47 ст. 15 Закону № 481/95-ВР вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Підстави анулювання ліцензії визначені ч. 52 ст. 15 Закону № 481/95-ВР. Так, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

- заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- несплати чергового платежу за ліцензію;

- встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

- встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

- рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

- порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

- отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

- встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

- встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

- встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

- порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

- відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог ст. 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Нормами ч. 53 ст. 15 Закону № 481/95-ВР встановлено, що ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Отже, підставою для анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним може бути: заява суб`єкта господарювання; рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання; несплата чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії; рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів); рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку; рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем, порушення вимог ст. 15-3 Закону України № 481/95-ВР щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

З матеріалів справи встановлено, що на підставі заяви та доданих до неї документів, 05.08.2019 відповідачем видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024, за адресою місця торгівлі: АДРЕСА_1 , автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.08.2019 до 05.08.2021, з 05.08.2021 до 05.08.2022, з 05.08.2022 до 05.08.2023

Оскаржуваним розпорядженням Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 09.02.2023 № 105-рл Про анулювання ліцензії, відповідно до ч. 52 ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального анульовано, зокрема: ліцензію позивача на право роздрібної торгівлі пальним.

Таким чином, вищезазначене розпорядження прийнято контролюючим органом у зв`язку з отриманням інформації від уповноважених органів про встановлення факту подання заявником (позивачем) недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Слід враховувати, що правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень це документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Конституційним Судом України в рішенні від 08.06.2016 № 3-рп/2016 зазначено, що принцип юридичної визначеності не виключає визнання за органом державної влади певних дискреційних повноважень у прийнятті рішень, однак у такому випадку має існувати механізм запобігання зловживанню ними.

Відповідно до п. п. 4.1.4 п. 4.1. ст. 4 ПК України закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податку. Належне застосування вищенаведеного принципу забезпечує реалізацію однієї зі складових верховенства права - правової визначеності. Саме можливість платника податків чітко розуміти та передбачати правові наслідки вчинюваних дій має фундаментальне значення для правильності його застосування.

В даному випадку, наведений механізм полягає в обов`язку контролюючого органу визначити, конкретні законодавчі та фактичні підстави для прийняття рішення про анулювання ліцензії. Також, обов`язковим в разі обрання підстави для скасування ліцензії отримання інформації - джерело такої інформації.

Проте, з вищезазначеного розпорядження неможливо встановити фактичної підстави для анулювання раніше наданої позивачу ліцензії, що породжує неоднозначне трактування спірного розпорядження, та, як наслідок, впливає на можливість реалізації позивачем права на оскарження розпорядження в разі незгоди з його правомірністю.

В подальшому, на адвокатський запит від 13.02.2023, листом Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 17.02.2023 повідомлено позивача про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі отримання від уповноважених органів інформації про встановлення факту подання заявником (позивачем) недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, а саме: паспорту прив`язки тимчасової споруди яким визначено місце встановлення тимчасової споруди та благоустрій прилеглої території, що є неналежним документом, який підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до чинного законодавства.

Відтак, фактичні підстави для прийняття оскаржуваного розпорядження розкрито лише в доданій до листа відповідача інформації уповноваженого органу, надісланому позивачу на адвокатський запит після прийняття оскаржуваного розпорядження.

Згідно наявних документів, пункт паливозаправний (модульна заправка автомобільним паливом) за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням (заводським виробом) та не потребує здійснення будівельно-монтажних робіт для його встановлення, переміщення якого може відбуватися без заподіяння йому шкоди.

За змістом ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначені Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок № 244).

Пунктом 1.3. Порядку № 244 визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Згідно пунктів 2.1. - 2.3. Порядку № 244, підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (ТС) є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До цієї заяви додаються графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) /місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.

За відсутності законодавчо встановленої заборони на здійснення підприємницької діяльності з роздрібної реалізації пального з використанням тимчасових споруд або вимог до такої діяльності, з яких буде вбачатись така заборона, відповідач позбавлений права вимагати від особи - власника (користувача) тимчасової споруди документи, складення яких відносно такої споруди не передбачено законодавством (щодо введення в експлуатацію).

Таким чином, за зазначених умов надання власником (користувачем) тимчасової споруди документу щодо введення в експлуатацію тимчасової споруди за формою передбаченою законодавчо є неможливим.

05.08.2019 відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Герцаївської райдержадміністрації Приватному підприємству «Оіл Старт» було видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в с. Остриця Герцаївського району Чернівецької області за №08.

Позивачем, разом із заявою на отримання вищезазначеної ліцензії, подано копію паспорту прив`язки групи тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності від 05.08.2019 за реєстраційним № 08.

При цьому, питання достатності документів для отримання права на реалізацію пального підлягало дослідженню самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Відповідно до пункту 3.38 Державних будівельних норм "Планування та забудова територій" ДБН Б.2.2.-12:2019, які затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 № 104, модульна автозаправна станція - це автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням паливороздавальних колонок (ПРК) та резервуарів зберігання палива. Відповідно до вказаних ДБН Б.2.2.-12:2019 скорочення АГЗП означає автогазозаправочний пункт.

Частиною 2 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності відповідно до ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" віднесено до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію (пункт 7), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406.

Отже, розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульної автозаправної станції, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно на цю модульну автозаправну станцію не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта згідно ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

06.09.2018 Управління Держпраці у Чернівецькій області видало позивачу дозвіл № 0164.18.77, яким позивачу дозволено експлуатувати устаткування пов`язане з використанням та зберіганням небезпечних речовин, згідно якого обладнання включене у склад модульної автозаправної станції. Таким чином, Управління Держпраці у Чернівецькій області дозволило позивачеві експлуатувати вищезгадану модульну автозаправну станцію.

Частиною 1 ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність", згідно якої будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Згідно ч. 2 ст. 39 Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).

Водночас установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.

Таким чином, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 09.08.2022 у справі № 580/2513/21.

Приписи абз. 3 ч. 40 ст. 15 Закону № 481/95-ВР не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. В свою чергу, відповідач не вказав який саме документ підлягав поданню позивачем для отримання ліцензії, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.

Отже, що оскаржуване розпорядження від 09.02.2023 № 105-рл "Про анулювання ліцензії" є протиправним та підлягає скасуванню.

Посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки, згідно якої належна позивачу АГЗС відноситься до об`єктів підвищеної небезпеки та відноситься до класу наслідків (відповідальності) СС3 суд не приймає до уваги, оскільки згадана постанова втратила чинність 16.09.2022 та не була чинною на час прийняття оскаржуваного розпорядження.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115177276
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —600/1125/23-а

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Постанова від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 16.08.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні