Постанова
від 27.05.2024 по справі 600/1125/23-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 травня 2024 року

м. Київ

справа № 600/1125/23-а

адміністративне провадження № К/990/1929/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 600/1125/23-а

за позовом Приватного підприємства "Оіл Старт"

до Головного управління ДПС у Чернівецькій області

про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 (головуючий суддя: Маренич І.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 (колегія у складі: головуючого судді: Сушка О.О., суддів: Мацького Є.М., Залімського І. Г.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Приватне підприємство "Оіл Старт" звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 05.08.2019 на законних підставах отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 24020314201900180, терміном дії з 05.08.2019 по 05.08.2024. Однак, оскаржуваним розпорядженням дану ліцензію протиправно анульовано з порушенням норм статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", які передбачають вичерпний перелік підстав для анулювання ліцензії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульної автозаправної станції, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно на цю модульну автозаправну станцію не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта згідно статтею 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Також суди зазначили, що приписи абзацу 3 частини сорок статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" № 481/95-ВР від 19.12.1995 не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. В свою чергу, Головне управління ДПС у Чернівецькій області не вказав який саме документ підлягав поданню Приватним підприємством "Оіл Старт" для отримання ліцензії, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 10.01.2024 Головне управління ДПС у Чернівецькій області засобами поштового зв`язку подано до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 в якій скаржник просить скасувати вказані рішення, ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що справа має дуже важливе значення для формування єдиної практики застосування норм права судами першої та другої інстанцій, зокрема норм статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» № 481/95-ВР від 19.12.1995 з урахуванням частини третьої статті 18 цього Закону, у правовідносинах, які мають певні особливості.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Вказану касаційну скаргу зареєстровано в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у цій справі визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 30.01.2024 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 у справі №600/1125/23-а залишено без руху. Надано скаржнику десятиденний строк для усунення недоліків шляхом подання документа про сплату судового збору. Роз`яснено, що невиконання в установлений судом строк вимог ухвали є підставою для її повернення заявнику.

10. Ухвалою Верховного Суду від 28.02.2024 поновлено Головному управлінню ДПС у Чернівецькій області строк на касаційне оскарження у справі №600/1125/23-а та відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 у справі за позовом Приватного підприємства "Оіл Старт" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії.

11. Ухвалою Верховного Суду від 27.05.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Як встановлено судами попередніх інстанції, приватне підприємство "Оіл Старт" зареєстровано як юридична особа 06.02.2018, номер запису в Єдиному державному реєстр, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10291020000000992, що підтверджується відомостями з Єдиною державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області. Основним видом господарської діяльності Приватного підприємства "Оіл Старт" за КВЕД є: 47.30 роздрібна торгівля пальним.

13. Згідно з договором суборенди земельної ділянки від 31.07.2018 суборендар (позивач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,12 а, яка розташована за адресою в межах села Остриця, Герцаївського району Чернівецької області, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 7320784000:01:002:1046. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права позивач є суборендарем вказаної земельної ділянки .

14. Позивачем було подано до відповідача документи для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме:

- заява щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним;

- договір від 31.07.2018 на право користування позивачем земельною ділянкою площею 0,12 га, кадастровий номер 7320784000:01:1046 в с.Остриця Герцаївського району;

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права користування земельною ділянкою, номер запису про інше речове право-27511753;

- витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7304658892019 від 25.07.2019;

- договір № 31/05-18 від 31.05.2018 між ТОВ "Петрометал Україна" та ПП "Олі Старт" на придбання останнім Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Novа 1202/21/SВ;

- паспорт на пункт паливозаправний № 0052/18 та колонки паливороздавальної Nova;

- товаро-транспортної накладної № 21/08 від 21.08.2018 р. на доставку Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Nova 1202/21/SВ;

- дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних та пожежонебезпечних зонах, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 25 липня 2019 року № 0129.19.77;

- дозвіл на експлуатацію устаткування, пов`язаного з використанням та зберіганням небезпечних речовин - Пункту паливозаправного ПЗП2-17/10-1-1, ТУ У 28.1-33290985-005:2015, р.в. 2018, Україна з ПРК Nova1202.21SВ, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 06.09.2018, № 0164.18.77;

- паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в с. Остриця, Герцаївського району Чернівецької області за №08 виданий відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Герцаївської райдержадміністрації 05.08.2019.

15. На підставі заяви та доданих до неї документів, 05.09.2019 відповідачем видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним № 24020314201900180 терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024, за адресою місця торгівлі: вул. Садова, 2, Герцаївський район, Чернівецька область, автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.08.2019 до 05.08.2021, з 05.08.2021 до 05.08.2022, з 05.08.2022 до 05.08.2023.

16. 31.03.2022 відділом містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини управління екології, агропромислового комплексу, містобудування та архітектури Чернівецької районної адміністрації Чернівецької області ПП "Оіл Старт" було видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (модульної АЗС) за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2. До вказаного паспорта прив`язки додано схему розміщення ТС (М 1.500), згідно якої до складу модульної АЗС включено газозаправну станцію (реєстраційний № 8 від 31.03.2022).

17. 18.01.2023 позивач звернувся з заявою до відповідача з метою долучення до ліцензійної справи № 24020314201900180 завірених заявником копій документів:

- паспорта прив`язки (реєстраційний № 08) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- схеми розміщення ТС (М 1:500) модульної АЗС модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- дозволу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 28.01.2022 № 0010.22.77.

18. Управління стратегічних розслідувань в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України направило на адресу Головного управління ДПС у Чернівецькій області листа вих. № 402/55/123/01-2023 від 03.02.2023, відповідно до якого, вказаним Департаментом встановлено факт подання заявником неналежних документів, а саме паспорту прив`язки тимчасової споруди яким визначено місце встановлення тимчасової споруди та благоустрій прилеглої території, що є неналежним документом, який підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до чинного законодавства.

19. Враховуючи наведене, Управління стратегічних розслідування в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України, вказаним листом, направило на адресу відповідача матеріали перевірки для прийняття рішення згідно чинного законодавства та розгляду питання щодо анулювання ліцензії.

20. Згідно з частиною п`ятдесят другою статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", 09.02.2023 Головне управління ДПС у Чернівецькій області прийняло рішення № 105-рл "Про анулювання ліцензії", відповідно до змісту якого зобов`язано Управління контролю за підакцизними товарами (Донець Наталія) забезпечити у порядку, передбаченому чинним законодавством, на підставі факту подання заявником недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, виконання процедури анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ПП "Оіл Старт": реєстраційний № 24020314201900180 від 05.08.2019, терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024 (адреса місця торгівлі пальним: вул. Садова, с. Остриця, Герцаївський район, Чернівецька область).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

22. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

24. Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, передусім повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

25. У касаційній скарзі скаржник наголошує на тому, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано положення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», унаслідок чого, на думку скаржника, суди дійшли неправильного висновку про те, що викладена у листах Державної інспекції архітектури та містобудування від 08.02.2023 № 221/04/18-23, Південно-Західного міжрегіонального управління Державної з питань праці від 19.01.2023 № П13/1/231-23, Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України від 03.02.2023 № 402/55/123/01-2023 інформація не свідчить про наявність підстав для анулювання ліцензії відповідно до абзацу десятого частини п`ятдесят другої статті 15 вищезазначеного Закону.

26. Перевіряючи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій положень статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), колегія суддів виходить із такого.

27. Згідно з частиною першою статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

28. Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

29. Частиною тридцятою статті 15 цього ж Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років

30. Згідно з частинами тридцять другої - тридцять п`ятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

31. Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

32. Відповідно до частини тридцять дев`ятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

33. Зі змісту наведених правових норм вбачається, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального». У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

34. Цей висновок узгоджується із правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 06.04.2021 у справі № 240/8544/20.

35. Судами з`ясовано, що на підставі заяви та доданих до неї документів, 05.08.2019 відповідачем видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024, за адресою місця торгівлі: вул. Садова, 2, Герцаївський район, Чернівецька область, автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.08.2019 до 05.08.2021, з 05.08.2021 до 05.08.2022, з 05.08.2022 до 05.08.2023.

36. 18.01.2023 позивач звернувся з заявою до відповідача з метою долучення до ліцензійної справи № 24020314201900180 завірених заявником копій документів :

- паспорта прив`язки (реєстраційний № 08) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- схеми розміщення ТС (М 1:500) модульної АЗС модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- дозволу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 28.01.2022 № 0010.22.77.

37. Головне управління ДПС у Чернівецькій області звернулось з листом від 19.01.2023 № 465/5/24-13-09-01-02 до Державної інспекції архітектури та містобудування про надання інформації щодо видачі суб`єкту господарювання ПП «Оіл Старт» документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства (а.с. 69-71).

38. Так, на адресу ГУ ДПС у Чернівецький області надійшов лист Державної інспекції архітектури та містобудування від 08.02.2023 № 221/04/18-23, відповідно до якого встановлено, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку - замовник - ПП «Оіл Старт» (код ЄДРПОУ: 41916432) за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2, інформація та документи станом на дату надання відповіді не виявлено (а.с. 72-73).

39. Відповідно до листа Південно-Західного міжрегіонального управління Державної з питань праці від 19.01.2023 № П13/1/231-23 (вх. ДПІС 487/5 від 20.01.2023), встановлено, що суб`єктом господарювання ПП «Оіл Старт», ЄДРПОУ 41916432 - не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки «Заповнення, злив балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним газом» за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с.Остриця, вул. Садова, 2 (а.с. 74 ).

40. Листом від 03.02.2023 № 402/55/123/01-2023 Департамент стратегічних розслідувань Національної поліції України, повідомив Головне управління ДПС у Чернівецькій області, що працівниками управління стратегічних розслідувань в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України, під час проведення аналізу документів, поданих разом із заявою на отримання ліцензії № 24020314201900180 від 05.08.2019 ПП «Оіл Старт», ЄДРПОУ 41916432, за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с.Остриця, вул. Садова, 2 встановлено факт подання заявником неналежних документів, а саме паспорту прив`язки тимчасової споруди яким визначено місце встановлення тимчасової споруди та благоустрій прилеглої території, що є неналежним документом, який підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до чинного законодавства. Крім того, законодавством не передбачено внесення до відповідних державних реєстрів реквізити паспорту прив`язки тимчасової споруди. Управління стратегічних розслідування в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України, вказаним листом, направило на адресу відповідача матеріали перевірки для прийняття рішення згідно чинного законодавства та розгляду питання щодо анулювання ліцензії. (а.с. 80-81).

41. Згідно з частиною п`ятдесят другою статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", 09.02.2023 Головне управління ДПС у Чернівецькій області прийняло рішення № 105-рл "Про анулювання ліцензії", відповідно до змісту якого зобов`язано Управління контролю за підакцизними товарами (Донець Наталія) забезпечити у порядку, передбаченому чинним законодавством, на підставі факту подання заявником недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, виконання процедури анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ПП "Оіл Старт": реєстраційний № 24020314201900180 від 05.08.2019, терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024 (адреса місця торгівлі пальним: вул. Садова, с. Остриця, Герцаївський район, Чернівецька область).

42. Суди першої та апеляційної інстанцій, вважаючи, що наведені у спірному розпорядженні підстави не узгоджуються з частини п`ятдесят другої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», задовольнили позов, визнали протиправним та скасували розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023.

43. Проте, колегія суддів вважає такі висновки судів попередніх інстанцій передчасними, з огляду на таке.

44. Відповідно до абзаців дев`ятого та десятого частини п`ятдесятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі, зокрема: отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

45. Згідно із частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

46. Відповідно до частини другої статті 39 Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).

47. Відповідно до правового висновку Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 21.08.2019 у справі № 823/1850/16, розміщення виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного заправника газом відноситься до будівельних робіт і потребує отримання дозволу органу державного архітектурно-будівельного контролю.

48. Цей висновок застосований також у постановах Верховного Суду від 14.07.2020 у справі № 802/1696/16-а, від 26.01.2021 у справі № 826/10130/18, від 20.04.2021 у справі № 817/1269/17, від 27.05.2021 у справі № 823/1955/16, від 23.11.2021 року у справі № 280/2701/19 та від 08.06.2022 у справі № 340/3135/20.

49. Водночас, установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

50. Такий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.

51.Відповідно до пункту 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20 грудня 1997 року (далі - Правила), роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.

52. Відповідно до пункту 3 цих Правил АЗС поділяються на стаціонарні, пересувні та контейнерні.

Стаціонарні АЗС - комплекс споруд для приймання та відпуску нафтопродуктів з наземним або підземним розміщенням резервуарів і з не зблокованими з ними паливо-, масло- та газороздавальними колонками.

На стаціонарних АЗС можуть розташовуватися пункти продажу товарів та надання побутових послуг.

Пересувні АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів.

Контейнерні АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки, зблокованих в єдиному контейнері.

Стаціонарні АЗС розташовуються у населених пунктах, а також на автомобільних дорогах.

Використання пересувних АЗС дозволяється лише для реалізації населенню пічного палива, а також для реалізації палива на місці розташування стаціонарних АЗС у разі проведення їх ремонту або чистки резервуарів.

Використання контейнерних АЗС дозволяється лише в автогосподарствах, на промислових і сільськогосподарських підприємствах, платних стоянках автомобілів, моторних човнів і катерів, пристанях, в гаражних кооперативах та сільській місцевості, де відсутні стаціонарні АЗС.

53. Відповідно до ДБН В.1.1-7 «Автозаправні станції основи проектування та будівництва» АЗС класифікуються за потужністю та технологічними рішеннями, зокрема, АГЗС - Автозаправна станція зріджених вуглеводневих газів пропан-бутан з резервуарами від 20 м до 100 куб. м.

АГЗП - автогазозаправний пункт зріджених газів з надземними резервуарами до 10 куб. м або з підземними до 20 куб. м.

54. Відповідно до ДБН В.2.5-20-2001 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та споруди. Газопостачання» до складу систем газопостачання входять, у тому числі: газонаповнювальні станції (далі - ГНС) і пункти (далі - ГНП), проміжні склади балонів (далі - ПСБ), стаціонарні автомобільні газозаправочні станції (далі - АГЗС) і пункти (далі - АГЗП), резервуарні установки, групові та індивідуальні газобалонні установки (далі - ГБУ ІГБУ), випарні та змішувальні установки ЗВГ.

АГЗС та АГЗП призначені для прийому, зберігання ЗВГ та заправки газобалонних автомобілів.

АГЗП підрозділяються на стаціонарні та тимчасові.

У складі стаціонарного АГЗП передбачаються:

- резервуари для ЗВГ ємкістю до 10 м3, що установлюються надземно (без обвалування);

- резервуари для ЗВГ ємкістю до 20 м3, що установлюються підземко;

- приймальні та заправні колонки;

- обладнання для перекачування газу;

- операторну, туалет;

- засоби пожежогасіння;

- навіс із негорючих матеріалів над технологічним обладнанням;

- систему електропостачання, КВП і А та захист від блискавки;

- сітчасту огорожу із негорючих матеріалів.

У складі тимчасового АГЗП, що працює від автоцистерни з резервуаром, що не перевищує 10 м3, передбачають об`єкти аналогічні для стаціонарних АГЗП, замінивши стаціонарні резервуари для ЗВГ на автоцистерну з резервуаром до 10м3.

Дозволяється встановлювати на АГЗП стаціонарні заправники газу заводського виготовлення, укомплектовані: резервуарами для газу загальним корисним об`ємом до 10 м3, насосами для перекачування газу, заправною колонкою, відповідними газопроводами та КВП.

Транспортна цистерна, що привозить газ від ГНС, повинна установлюватися від стаціонарної цистерни не ближче - 5 м.

55. Отже, для правильного вирішення цієї справи суди мали встановити, чи розміщений АГЗП за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2 цілісним стаціонарним заводським виробом та, відповідно, чи потребувало його розміщення отримання дозволу на будівництво та подальшого введення в експлуатацію.

56. Встановлення цієї обставини має значення для визначення повноти поданих Приватним підприємством "Оіл Старт" документів під час отримання ліцензії для здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, та, відповідно, наявності підстав, передбачених частиною п`ятдесят другою статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

57. Суд також враховує, що відповідно до статті 1 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об`єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру;

небезпечна речовина - хімічна, токсична, вибухова, окислювальна, горюча речовина, біологічні агенти та речовини біологічного походження (біохімічні, мікробіологічні, біотехнологічні препарати, патогенні для людей і тварин мікроорганізми тощо), які становлять небезпеку для життя і здоров`я людей та довкілля, сукупність властивостей речовин і/або особливостей їх стану, внаслідок яких за певних обставин може створитися загроза життю і здоров`ю людей, довкіллю, матеріальним та культурним цінностям.

58. Також, колегія суддів враховує, що відповідно до частини третьої статті 13 Конституції України власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

59. Частиною першою статті 50 Конституції передбачено, що кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

60. З огляду на вищезазначене, колегія суддів доходить висновку про те, що суди попередніх інстанцій не встановили усі обставини, що мають значення для розгляду цієї справи та прийняття у ній законного та обґрунтованого рішення, а саме - не перевірили, чи належить АГЗП за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2 до стаціонарної модульної станції або є пересувною спорудою та, відповідно, чи потребувало її розміщення отримання дозволу на будівництво та подальше введення в експлуатацію.

61. Така правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 09.08.2022 у справі № 600/1125/23-а.

62. Як зазначається у рішенні Конституційного Суду України від 29 серпня 2012 року № 16-рп/2012, Конституція України гарантує здійснення судочинства судами на засадах, визначених у частині третій статті 129 Конституції, які забезпечують неупередженість здійснення правосуддя судом, законність та об`єктивність винесеного рішення тощо. Ці засади, є конституційними гарантіями права кожного на судовий захист, зокрема, шляхом забезпечення перевірки судових рішень в апеляційному та касаційному порядках, крім випадків, встановлених законом (рішення Конституційного Суду України від 2 листопада 2011 року № 13-рп/2011).

63. Відповідно до частини першої статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Згідно з частиною другою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

64. Однак без дослідження і з`ясування наведених вище обставин ухвалені у справі рішення судів попередніх інстанцій не можна вважати законними та обґрунтованими, що відповідно до статті 353 КАС України є достатньою підставою для скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

65. За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області задовольнити частково, рішення судів попередніх інстанцій скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

66. Під час нового розгляду суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові і встановити, відповідно, всі обставини, що стосуються обсягу та змісту спірних правовідносин і охоплюються предметом доказування. Суд повинен дати відповідь на кожний аргумент позивачки та відповідача. У разі необхідності суд може зобов`язати сторони надати докази, яких не буде вистачати для з`ясування цих обставин, або ж витребувати такі докази у інших осіб, у яких вони можуть знаходитися, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог 242 КАС України.

67. Оскільки колегія суддів направляє справу на новий розгляд до суду першої інстанції, то відповідно до статті 139 КАС України судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області задовольнити частково.

Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 скасувати.

Справу за позовом Приватного підприємства "Оіл Старт" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії направити на новий розгляд до Чернівецького окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

СуддіС.Г. Стеценко Л.В. Тацій Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення27.05.2024
Оприлюднено28.05.2024
Номер документу119308719
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —600/1125/23-а

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Постанова від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 16.08.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні