Рішення
від 16.11.2023 по справі 804/7078/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2023 року Справа № 804/7078/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіСидоренко Д.В. за участі секретаря судового засіданняДидочкіна О.А. за участі: представника позивача в режимі ВКЗ представника відповідача Лосєв Д.В. Писаревський О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення заборгованості,-

Обставини справи: 25 жовтня 2016 року Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС (далі СДПІ з ОВП у м. Дніпропетровську МГУ ДФС, відповідач), в якому просило:

- визнати неправомірною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС щодо невчинення дій по здійсненню на користь Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість за березень 2016 року у сумі 1 054 372, 64 грн., за травень 2016 року у сумі 7 741 302, 73, за червень 2016 року у сумі 2 710 929, 70 грн.;

- зобов`язати Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС надати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів - Головному управлінню Державної казначейської служби у Дніпропетровській області, висновок із зазначенням суми, що підлягає автоматичному відшкодуванню з бюджету на рахунок ПАТ "ПІВДГЗК" за березень 2016 року у сумі 1 054 372, 64 грн., за травень 2016 року у сумі 7 741 302, 73, за червень 2016 року у сумі 2 710 929, 70 грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2016 року (суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії було задоволено. Визнано неправомірною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС щодо невчинення дій по здійсненню на користь Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість за березень 2016 року у сумі 1054 372,64 грн., за травень 2016 року у сумі 7741302,73, за червень 2016 року у сумі 2710929,70 грн. Зобов`язано Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС надати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів - Головному управлінню Державної казначейської служби у Дніпропетровській області, висновок із зазначенням суми, що підлягає автоматичному відшкодуванню з бюджету на рахунок ПАТ "ПІВДГЗК" за березень 2016 року у сумі 1054372,64 грн., за травень 2016 року у сумі 7741302,73, за червень 2016 року у сумі 2710929,70 грн. Присуджено із Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС за рахунок бюджетних асигнувань на користь Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (код ЄДРПОУ 00191000) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2756,00 грн.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 року апеляційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників в м.Дніпропетровську було залишено без задоволення, а постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2016 без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24.09.2021 року касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби було задоволено частково. Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 року у справі №804/7078/16 - скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 року апеляційну скаргу Офісу великих платників податків ДФС в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2017 року у справі №804/7078/16 було залишено без задоволення. Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.10.2017 року у справі №804/7078/16 залишено без змін.

Адміністративна справа №804/7078/16 повернулася з Третього апеляційного адміністративного суду до Дніпропетровського окружного адміністративного суду на новий розгляд, та протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.03.2022 року передана на розгляд судді Сидоренко Д.В.

Ухвалою суду від 24.03.2022р. прийняти до провадження адміністративну справу №804/7078/16 до розгляду в порядку загального позовного провадження, з призначенням підготовчого засідання.

14.04.2022р. засобами електронного зв`язку та 19.04.2022р. засобами поштового зв`язку до суду подана заява про зміну предмету позову, згідно якої позивач просить:

- визнати неправомірною бездіяльність Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо неподання органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів - Головному управлінню Державної казначейської служби у Дніпропетровській області, висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету на рахунок АТ "ПІВДГЗК" за березень 2016 року - 1054372,64 грн., за травень 2106 року - 3508204,69 грн., за червень 2016 року - 405276,53 грн., на загальну суму 4967853,86 грн.;

- стягнути з Державного бюджету України на користь Акціонерного товариства "Південний гірничо - збагачувальний комбінат" (код ЄДРПОУ 001910000) заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за березень 2016 року - 1054372,64 грн., за травень 2106 року - 3508204,69 грн., за червень 2016 року - 405276,53 грн., на загальну суму 4967853,86 грн.

В обґрунтування змінених позовних вимог позивач зазначає, що платником були подано податкові декларації з податку на додану вартість за періоди: березень 2016 (декларація №9061001863 від 20.04.2016), травень 2016 року (декларація 9101756889 від 17.06.2016) та червень 2016 року (декларація 9125610818 від 20.07.2016), заявами про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4). Станом на час нового розгляду справи невідшкодованими залишаються суми ПДВ за березень 2016 року 1054372,64 грн., за травень 2016 року - 3508204,69 грн., за червень 2016 року 405276,53 грн. Також, позивач зазначає, що під час судового оскарження змінилося чинне законодавство України в частині бюджетного відшкодування ПДВ та змінилась правозастосовна практика Верховного Суду, і змінилися фактичні обставини справи, тому наявні підстави саме для стягнення бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

14.04.2022р. до суду надійшло клопотання представника позивача про залучення співвідповідача.

Ухвалою суду від 21.04.2022р. допущено заміну відповідача в адміністративній справі №804/7078/16 Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС (код ЄДРПОУ 39736283) правонаступником Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079)

Ухвалою суду від 21.04.2022р. залучено до участі у справі співвідповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області.

11.08.2022р. від позивача надійшли додаткові пояснення щодо наказу №168 від 04.11.2016 року та Закону №2260-ІХ від 12.05.2022р.

02.09.2022р. через Електронний суд від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення щодо зміни законодавства у сфері бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, із посиланням на неналежність способу захисту прав платника шляхом стягнення бюджетної заборгованості з ПДВ.

Ухвалою суду від 21.10.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 06.12.2022 року зупинено провадження у адміністративній справі 804/7078/16 до набрання законної сили судовим рішенням Великої Палати Верховного Суду у адміністративній справі №140/1770/19.

Ухвалою суду від 24.04.2023 року поновлено провадження у адміністративній справі №804/7078/16 за позовом Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

19.05.2023р. через Електронний суд від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення щодо неналежності способу захисту прав платника шляхом стягнення бюджетної заборгованості з ПДВ.

07.06.2023р. від позивача надійшли додаткові пояснення щодо подання відомостей щодо змінених реквізитів рахунку платника податків на який необхідно перерахувати суму бюджетного відшкодування, а саме позивач зазначає, що спірні декларації подано без помилок, відповідно відсутні підстави для подання уточнюючих розрахунків. Також, позивач зазначає про наявність розбіжностей щодо сум ПДВ вказаним Східним МУ ДПС по роботі з ВПП (2670940,19 грн.) та сумою за даними товариства (3508204,69 грн.).

09.06.2023р. через Електронний суд від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення в яких вказано, що згідно з даними Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на теперішній час обліковується сума податку на додану вартість, яка заявлена АТ«ПІВДГЗК» до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку на зазначених в заявах суми, у тому числі згідно заяв до декларацій від 20.04.2016 № 9061001863 в сумі 1 054 372,64 грн., від 20.05.2016 № 9081707265 в сумі 1 014 887,20 грн., від 17.06.2016 № 9101756889 в сумі 2 670 940,19 грн., від 20.07.2016 № 9125610818 в сумі 405 276,53 грн., від 19.08.2016 № 9150114574 в сумі 789 770,79 грн., від 18.10.2016 № 9195816094 в сумі 261 140,80 грн.

Також в пояснення відповідач зазначив, що незважаючи на узгодженість зазначеної в заяві суми, зі сторони Східного МУ по роботі з ВПП, сума не надійшла на рахунок АТ«ПІВДГЗК» в зв`язку з тим, що рахунки підприємства, зазначені в додатку 4 до декларації ПДВ за 2016 рік, не відповідають міжнародну номеру/структурі банківського рахунку, а саме IBAN (які введені з 13.01.2020 згідно вимогам стандарту ISO 13616).

27.06.2023р. через Електронний суд від відповідача надійшли додаткові письмові, в яких відповідач зазначає, що розбіжність у сумі 837 264,5 грн., виникла 22.07.2016 внаслідок необхідності виконання рішень суду чинних на момент заявленої до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку суми податку. Також зазначає, що суми які підлягають бюджетному відшкодуванню узгоджені за результатами судового оскарження (на користь платника) згідно заяв до декларації за березень 2016 року від 20.04.2016 №9061001863 в сумі 1 054 372,64 грн., за травень 2016 року від 17.06.2016 №9101756889 в сумі 2 670 940,19 грн., за червень 2016 року від 20.07.2016 №9125610818 в сумі 405 276,53 грн., станом на звітну дату не відшкодовані органами Державної казначейської служби, внаслідок не відповідності банківських рахунків вимогам стандарту IBAN.

10.07.2023р. та 24.08.2023р. через Електронний суд від позивача надійшли додаткові письмові, в яких позивач, зокрема зазначає, що суми бюджетного відшкодування за березень 2016 року, травень 2016 року, червень 2016 року вважаються узгодженими саме з 21.05.2016, 21.07.2016, 20.08.2016 відповідно.

01.09.2023р. від відповідача надійшли додаткові пояснення, згідно яких за результатами камеральних перевірок, запитуваних декларацій, були складені довідки, а саме: за березень 2016 від 23.05.2016 №36/28-01-51-03/00191000, за травень 2016 від 20.07.2016 №55/28-01-51-03/00191000, за червень 2016 від 19.08.2016 №66/28-01-51-02/00191000, та відповідно до наказу №68 від 04.11.2016, проведена документальна позапланова перевірка позивача (акт від 16.12.2016р. №18/28-01-51-02/00191000). Оригінали довідок та матеріали перевірки вилучені слідчими Територіального управління ДБР.

25.09.2023 року відповідачем подані додаткові пояснення щодо узгодженості спірних сум бюджетного відшкодування. Також відповідач додатково зазначив, що згідно відповіді Територіального управління ДБР, 16.10.2019 року процесуальним керівником у кримінальному провадженні №42018040000001515 - прокурором Дніпропетровської області прокуратури здійснено тимчасовий доступ до речей та документів, які перебували у володінні Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

15.11.2023р. через Електронний суд від відповідача надійшли додаткові письмові, в яких відповідач зазначає, що 15.11.2023 року отримано відповідь від Дніпропетровської обласної прокуратури про те, що матеріали тимчасового доступу до речей і документів у кримінальному провадженні №42018040000001515 були передані старшому слідчому Територіального управління ДБР, розташованого у м.Полтава. У подальшому, вказаний слідчий призначив за матеріалами тимчасового доступу до речей і документів судову експертизу, передавши частину матеріалів провадження експертові.

Співвідповідач Головне управління ДКС України явку свого представника в судове засідання не забезпечило, про дату, місце і час розгляду справи повідомлявся належним чином.

В судовому засіданні представники позивача та відповідача Східного міжрегіонального управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків підтримали свої правові позиції в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, та з огляду на положення ч.6 ст.77 КАС України, розглянувши наявні у матеріалах справи документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

УСТАНОВИВ:

Публічним акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" подано до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби податкові декларації з податку на додану вартість за наступні періоди:

-березень 2016 (декларація №9061001863 від 20.04.2016);

-травень 2016 року (декларація 9101756889 від 17.06.2016);

-червень 2016 року (декларація 9125610818 від 20.07.2016).

Разом з деклараціями ПДВ ПАТ «ПІВДГЗК» подало до СДПІ з ОВП у м.Дніпропетровську МГУ ДФС України заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4), а саме:

-березень 2016 року - 72 651 891,00 грн., з них відшкодовано - 71 597 518,36 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 104 від 27.05.2016 року;

-травень 2016 року - 107 052 261,00 грн., з них відшкодовано - 99 310 958,27 грн., що підтверджується платіжним дорученням №225 від 31.08.2016 року;

-червень 2016 року 68 068 441,00 грн., з них відшкодовано - 65 357 511,30 грн., що підтверджується платіжним дорученням №226 від 31.08.2016 року.

З метою перевірки окремих питань дотримання вимог податкового законодавства ПАТ «ПІВДГЗК», на підставі підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.4, пункту 78.1 статті 72, статті 82 Податкового кодексу України, Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС прийнято наказ №68 від 04.11.2016р. «Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ «Південний ГЗК» (т.3, а.с. 179).

Відповідно до вищезазначеного розпорядчого документу, наказано провести документальну позапланову виїзну перевірку ПАТ «Південний ГЗК» з питань дотримання вимог податкового законодавства при формуванні податкового кредиту з податку на додану вартість по задекларованим фінансово-господарським операціям з наступними контрагентами: ПІДПРИЄМЕЦЬФІЗИЧНА ОСОБА ОСОБА_1 (код за РНОКПП НОМЕР_1 ) за квітень червень 2016 року, ТОВ «НАФТОПРОМТОРГ» (код ЄДРПОУ 37790532) за квітень травень 2015 року, ТОВ «ТАТЕЛЕКТРОМАШ-СЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 34684849) за червень 2016 року, ПАТ «НОВОКРАМОТОРСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД» (код за ЄДРПОУ 5763599) за травень 2016 року, ТОВ «ІСТЕК» (код за ЄЛРПОУ 32510349) за березень червень 2015 року, ТОВ «ПРОМРУДМАШ» (код за ЄДРПОУ 31385598) за квітень червень 2016 року, ТОВ «ЕКСІМТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 25004967) за червень-серпень, жовтень 2014 року, березень 2016 року, ТОВ «УКРАЇНСЬКА ГІРНИЧО-ТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ (код за ЄДРПОУ 31551049) за жовтень 2015 року, травень червень 2016 року, ТОВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ВИРБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «КРИВОРІЖДОРВИБУХПРОМ (код за ЄДРПОУ 34440022) за липень-серпень 2014 року, квітень-липень, листопад-грудень 2015 року, квітень 2016 року, ТОВ «ЕКОСПЕЦІНВЕСТ» (код за ЄДРПОУ 331143184) за квітень, червень 2016 року, ТОВ «ЛІТПРОМ-КРИВБАС» (код за ЄДРПОУ 33143184) за травень червень 2016 року, ТОВ «КОМПАНІЯ ТРАНС ІНВЕСТ» (код за ЄДРПОУ 38465370) травень-червень 2016 року, ТОВ «АЛЬЯНСПРОМБУД» (код за ЄДРПОУ 38788723) за березень 2016 року, ТОВ «РЕМКОМУНЕЛЕКТРОТРАНС» (код за ЄДРПОУ 38465370) за квітень травень 2016 року, ПАТ «ЕЛЕКТРОМАШПРОМСЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 547647) за травень-червень 2016 року, ПП «СПЕЦКОНТАКТ» (код за ЄДРПОУ 32410436) за травень-червень 2016 року, ПАТ «ДОНЕЦЬККОКС» (код за ЄДРПОУ 00191112) за липень 2016 року, ТОВ «ПОКРІВЕЛЬНО-ФАСАДНИЙ ЦЕНТР» (код за ЄДРПОУ 37272634) за червень 2016 року, ТОВ «РЕММАРКБУД» (код за ЄДРПОУ 31932903) за квітень 2016 року, ТОВ «ФІРМА ЛАЙТ-ТЕК» (код за ЄДРПОУ 37458975) за червень 2016 року, ПП «ТРАНЗИТ ВЕСТ» ( код за ЄДРПОУ 30735103) за травень 2016 року, ТОВ «АЛЬЯНС ГРУП» (код за ЄДРПОУ 31223283) за травень 2016 року, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ОБЄДНАННЯ «ЗАВОД СТАЛЕВИХ ТРУБ» (код за ЄДРПОУ 36206330) за травень 2016 року, ТОВ «АЕРЛАЙН» (код за ЄДРПОУ 36465159) за травень 2016 року, ТОВ «НВП «АДАМАНТ» (код за ЄДРПОУ 35928576) за квітень 2016 року, ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «БЕРДЯНСЬКИЙ КАБЕЛЬНИЙ ЗАВОД» (код за ЄДРПОУ 20332460) за травень 2015 року, ТОВ «ЗАВОД «РЕМКОМУНЕЛЕКТРОТРАНС» (код за ЄДРПОУ 32598622) за травень-червень 2015 року, ТОВ «ПРОМЕКСІМ ДОНЕЦЬК» (код за ЄДРПОУ 36559105) за березень, червень-липень 2015 року, ТОВ «УКРМАШПОСТАВКА» (код за ЄДРПОУ 38236917) за березень 2015 року, ТОВ «КАСКАД-КР» (код за ЄДРПОУ 37215037) за серпень-грудень 2014 року, січень-серпень 2015 року, ПП «ТРАНСБУД-КР» (код за ЄДРПОУ 34810807) за липень-грудень 2014 року, січень, травень, червень 2015 року, ТОВ «КРИВОРІЖЕЛЕКТРОМОНТАЖ» (код за ЄДРПОУ 33759279) за серпень-листопад 2014 року, червень-липень 2015 року, ТОВ «МЕДІКОМ» (код за ЄДРПОУ 32975288) за листопад-грудень 2015 року, ТОВ «УКРМЕТАЛУРГЗАБЕЗПЕЧЕННЯ» (код за ЄДРПОУ 34915545) за жовтень 2015 року, ТОВ «СОКОЛ-КР» (код за ЄДРПОУ 35928225) за травень 2015 року, ТОВ «БУД-ІНДУСТРІЯ» (код за ЄДРПОУ 35229870) за квітень 2015 року, ТОВ «ВОСТОК-МЕТАЛУРГ-РЕСУРС» (код за ЄДРПОУ 32280887) за червень 2015 року, ТОВ «СЕГМЕНТ» (код за ЄДРПОУ 30734838) за січень 2015 року, ТОВ «ЕНЕРГОПРОЕКТБУД» (код за ЄДРПОУ 36418011) за лютий, квітень 2015 року, ТОВ «ПРОМЕМП» (код за ЄДРПОУ 34910353) за травень 2015 року.

Як зазначено в постанові Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.04.2017р. у справа №804/969/17 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/68399775) за результатами перевірки було складено акт від 16.12.2016 року №18/28-01-51-02/00191000, у висновках якого встановлено порушення позивачем п п.185.1 ст.185, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.201.1, 200.1, 200.2, 200.4 ст.200, п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу, в результаті чого публічним акціонерним товариством «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» завищено суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ у розмірі 25 039 304 грн., у тому числі (період відображення у складі податкового кредиту декларації з ПДВ, уточнюючих розрахунків до декларацій з ПДВ), у т.ч. у розрізі звітних (податкових) періодів: червень 2014- 353 328 грн., липень 2014 - 691 628 грн., серпень 2014 - 1 217 136 грн., вересень 2014 - 920 738 грн., жовтень 2014 -1 331 393 грн., листопад 2014 - 293 091 грн., грудень 2014 - 1 501 695 грн., січень 2015 - 770 327 гри., лютий 2015 - 226 709 грн., березень 2015 - 1 333 123 грн., квітень 2015 - 52 503 грн., травень 2015 - 1 757 150 грн., червень 2015 -2 048 293 грн., липень 2015 -1 104 663 грн., серпень 2014 - 1 341 468 грн., жовтень 2015 - 1 263 777 грн., листопад 2015 - 49 484 гри., грудень 2015 - 303 572 грн., квітень 2016 - 1 014 887 грн., травень 2016-2619915 грн., червень 2016 - 4 518 370 грн., липень 2016 - 326 055 грн., що призвело до:

- заниження суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість у розмірі 3 485 404 грн., у т.ч. у розрізі звітних (податкових) періодів: липень 2014 - 1 044 956 грн., жовтень 2014 - 2 158 979 грн., листопад 2014 - 281 469 грн.;

- завищення суми заявленого бюджетного відшкодування на загальну суму ПДВ у розмірі 21 553 900 грн., у т.ч. у розрізі звітних (податкових) періодів: вересень 2014 - 1 217 136 грн., грудень 2014 - 104 774 грн., січень 2015 -1 501 695 грн., лютий 2015 - 808 719 грн., березень 2015 - 1 521 441 грн., квітень 2015 - 52 503 грн., травень 2015 - 1 757 150 грн., червень 2015 - 1 816 504 грн., липень 2015 - 872 375 грн., серпень 2015 -1 573 257 грн., вересень 2015 - 232 288 грн., жовтень 2015 - 1 263 777 грн., листопад 2015 - 49 484 грн., грудень 2015 - 303 572 грн., квітень 2014 - 1 014 887 грн., травень 2016 - 2 619 915 грн., червень 2016 - 3 035 330 грн., липень 2016 - 1 809 095 грн.:

- п.85.2, ст.85 Податкового кодексу, що передбачає відповідальність платника податків відповідно до п.121.1 ст.121 Податкового кодексу.

05.01.2017р. Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби прийнятті податкові повідомлення-рішення форми «В1» від 05.01.2017 року №0000025102 на суму 32 330 854,50 грн., з яких: 21 553 903,00 грн. - сума завищення бюджетного відшкодування та 10 776 951,50 грн. штрафні санкції, форми «Р» від 05.01.2017 року №0000015102 на суму 5 228 106,00 грн., з яких: 3 485 404,00 грн. - сума заниження податкового зобов`язання та 1 742 702,00 грн. - штрафні санкції та №0000035102 на суму штрафних санкцій у розмірі 510,00 грн. (т.2, а.с. 173-177).

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.04.2017р. у справі №804/969/17 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/68399775), яка залишена без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018р. у справі №804/969/17 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/73482046) визнані протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування платників у м.Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС від 05.01.2017 року №0000025102, №0000015102 та №0000035102. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Ухвалою Верховного Суду від 18.06.2018р. у справі №804/969/17 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/74730209) касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.04.2017 та Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018 у справі №804/969/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень повернуто особі, яка її подала.

Згідно з наданого відповідачем витягу з Реєстру узгоджених але не відшкодованих сум (т.3 а.с.142), а також відомостями з сайту Міністерства фінансів України (https://mof.gov.ua/uk/vat-refund/results) по платнику ПАТ «ПІВДГЗК», індивідуальний податковий номер 1910004055, наявні наступні відомості щодо сум заявлених до бюджетного відшкодування:

-дата подання заяви 17.06.2016; номер податкової декларації або уточнюючого розрахунку 9101756889; сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг 107,052,261.00; узгоджена сума бюджетного відшкодування з урахуванням відшкодованих сум, результатів перевірок, поточних грошових зобов`язань та зменшень відповідно до уточнюючих розрахунків тощо 2,670,940.00; дата узгодження органом ДПС суми бюджетного відшкодування 08.10.2020; причина повернення ДКСУ платіжного документа (37) не вірно заповнені реквізити отримувача (IBAN/РАХУНОК/МФО);

-дата подання заяви 20.04.2016; номер податкової декларації або уточнюючого розрахунку 9061001863; сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг 72,651,891.00; узгоджена сума бюджетного відшкодування з урахуванням відшкодованих сум, результатів перевірок, поточних грошових зобов`язань та зменшень відповідно до уточнюючих розрахунків тощо 1,054,373.00; дата узгодження органом ДПС суми бюджетного відшкодування 08.10.2020; причина повернення ДКСУ платіжного документа (37) не вірно заповнені реквізити отримувача (IBAN/РАХУНОК/МФО);

-дата подання заяви 20.07.2016; номер податкової декларації або уточнюючого розрахунку 9125610818; сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг 68,068,441.00; узгоджена сума бюджетного відшкодування з урахуванням відшкодованих сум, результатів перевірок, поточних грошових зобов`язань та зменшень відповідно до уточнюючих розрахунків тощо 405,277.00; дата узгодження органом ДПС суми бюджетного відшкодування 09.10.2020; причина повернення ДКСУ платіжного документа (37) не вірно заповнені реквізити отримувача (IBAN/РАХУНОК/МФО);

Вважаючи неправомірною бездіяльність відповідача щодо неподання висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, та у зв`язку з частковим відшкодуванням спірної суми бюджетного відшкодування і законодавчими змінами порядку бюджетного відшкодуванням, позивач звернувся до суду із заявою про зміну предмету позову.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.

Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначає, що бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків закріплено у статті 200 Податкового кодексу України.

Як слідує зі змісту вимог пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.2 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню) при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з п.200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом. Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.

Згідно з пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню) передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з п.200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

За приписами пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Як визначено пунктами 200.8, 200.10 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), до податкової декларації платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій.

Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, податковий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування у разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Згідно з пунктом 200.11 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), контролюючий орган має право провести документальну перевірку платника податку в разі, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від`ємного значення, сформованого за операціями:

-за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками;

-з придбання товарів/послуг у платників податку, що використовували спеціальний режим оподаткування, визначений відповідно до статті 209 цього Кодексу, за період до 1 січня 2016 року.

Пунктом 200.12 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню) передбачалося, що контролюючий орган зобов`язаний протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки:

або подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету;

або за заявою платника податку до відповідного контролюючого органу зарахувати таку суму в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

Згідно із пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), на підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.

Відповідно до із пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки сум бюджетного відшкодування, визначених у пункті 200.11 цієї статті, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування у звітному (податковому) періоді, та зараховує таку суму заниження до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду;

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Відповідно до пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

Згідно пункту 200.17 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню), джерелом сплати бюджетного відшкодування (у т.ч. заборгованості бюджету) є доходи бюджету, до якого сплачується податок. Забороняється обумовлювати або обмежувати виплату бюджетного відшкодування наявністю або відсутністю доходів, отриманих від цього податку в окремих регіонах України.

Так, станом на час формування суми податку, що підлягала бюджетному відшкодуванню, механізм взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість визначався Порядком взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 №39 (Порядок №39).

Відповідно до пункту 6 Порядку №39, у разі коли за результатами проведення перевірок платника податку з урахуванням вимог ст.ст.73,83 Податкового кодексу України підтверджено достовірність нарахованої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, орган державної податкової служби складає висновок про суми відшкодування податку на додану вартість, в якому зазначає суму, що підлягає відшкодуванню з державного бюджету.

Згідно із пунктом 7 Порядку №39, орган державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку зобов`язаний подати органові державної казначейської служби висновок протягом: 3-х робочих днів після закінчення камеральної перевірки податкової декларації платника податку, який має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; 5-ти робочих днів після закінчення перевірки платника податку, який не має права на автоматичне відшкодування ПДВ.

Пунктом 8 Порядку №39 визначено, що державна податкова служба надсилає на постійній основі до Державної казначейської служби узагальнену інформацію про обсяги сум бюджетного відшкодування ДВ, визначені у висновках. Порядок та строки надсилання такої інформації визначаються Державною податковою службою.

Відповідно до пункту 9 Порядку №39, на підставі висновку та узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках, орган державної казначейської служби перераховує платникові податку зазначену у висновку суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку, відкритий в обслуговуючому банку, протягом: 3-х операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; 5-ти операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.

Отже, за вищезазначеними правилами, у разі підтвердження контролюючим органом достовірності нарахування платником податку суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, контролюючий орган зобов`язаний був скласти та надіслати органу державної казначейської служби висновок про суму відшкодування податку на додану вартість.

21.12.2016 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в України», який набрав чинності з 01.01.2017, яким змінено порядок бюджетного відшкодування ПДВ платникам цього податку, який не передбачає надання контролюючим органом відповідного висновку та його направлення до органу державного казначейства. Відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Так, згідно з підпунктами 200.7.1, 200.7.2 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України (тут і надалі, в редакції з 01.01.2017), формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

За приписами пункту 200.12 статті 200 Податкового кодексу України зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зокрема, з: ґ) дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами «а», «г» і «ґ» цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

Відповідно до пункту 200.13 статті 200 Податкового кодексу України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів.

При цьому, пунктами 52 та 56 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими цей підрозділ був доповнений Законом №1797-VІІІ, визначено, що до 10.01.2017 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов`язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 01.01.2017, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.

До 01.02.2017 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету (пункт 56).

Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26 затверджено Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (Порядок № 26), який, згідно з пунктом 3 цієї постанови набирав чинності з 01.04.2017.

Зазначеною постановою встановлено, що до набрання чинності цим Порядком бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість за заявами, включеними до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, сформованого згідно з пунктом 52 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, здійснюється у порядку, що діяв до 01.01.2017.

Відповідно до положень пункту 4 Порядку № 26 орган ДФС вносить до Реєстру, зокрема, такі дані: дату подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку у банку, поданої у складі податкової декларації з податку на додану вартість, або уточнюючого розрахунку з податку на додану вартість (в разі їх подання); суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначену в кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; дату початку та закінчення проведення перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дату поданої до органу ДФС заяви у разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування; дату складення та вручення платнику податку акта перевірки; суму узгодженого органом ДФС бюджетного відшкодування за кожною заявою та дату її узгодження.

Згідно з пунктом 6 Порядку №26 інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДФС на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Пунктом 12 Порядку № 26 передбачено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.

У зв`язку з набранням чинності Порядком № 26, з 01.04.2017 втратив чинність Порядок № 68, який передбачав, що реєстри формуються ДФС за даними: прийнятих територіальними органами ДФС податкових декларацій з податку на додану вартість або уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість, передбачених абзацом четвертим пункту 50.1 статті 50 Податкового кодексу України, та заяв, поданих у складі податкових декларацій або уточнюючих розрахунків; податкової інформації, зібраної та отриманої органами доходів і зборів, відповідно до глави 7 Податкового кодексу України.

Пунктом 10 Порядку № 68 встановлено, що друга частина реєстрів містить інформацію, зокрема, про: зазначену у заяві суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в банку; дату узгодження територіальним органом ДФС зазначеної у заяві суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню.

Таким чином, реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, які діяли як до 01.04.2017, так і після цієї дати, передбачають його інформаційне наповнення, зокрема, внесення інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню платнику ПДВ, контролюючим органом щодо цього платника.

При цьому, у разі внесення заяви про бюджетне відшкодування до Реєстру відповідно до Порядку №68, який діяв до 01.04.2017, відповідна інформація мала бути включена у сформований до 10.01.2017 єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та у Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.

Бюджетне відшкодування за такими заявами до 01.04.2017 мало здійснюватися у раніше визначеному порядку, тобто зі складанням контролюючим органом відповідного висновку та його наданням територіальному органу Державної казначейської служби України.

Водночас, починаючи з 01.04.2017 передумовою для отримання платником ПДВ належної йому суми бюджетного відшкодування є відображення органом ДФС в Реєстрі інформації про її узгодження.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 09.07.2020 у справі №821/852/17, від 10.06.2020 у справі №640/1032/19, від 15.01.2020 у справі №360/746/19, від 19.02.2019 у справі №810/2980/17, від 27.02.2018 у справі №822/1877/16.

В даному випадку, згідно з відомостями з Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, датами узгодження органом суми бюджетного відшкодування зазначені 08.10.2020р. та 09.10.2020р.

Відповідно до положень пп.17.1.7 п.17.1 ст.17 ПК України платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб).

З аналізу наведених норм слідує право платника податків, у разі якщо вважає, що контролюючим органом прийнято рішення, або вчинена дія (бездіяльність), які суперечать законодавству чи виходить за межі повноважень контролюючого органу, звернутися до податкового органу вищого рівня або до суду з їх оскарженням.

Разом з тим, рішення (дія чи бездіяльність) контролюючого органу, як суб`єкта владних повноважень, повинні вважатися правомірними, поки інше не установлено уповноваженим суб`єкт у результаті розгляду та вирішення справи.

Матеріали справи не містять відомостей щодо встановлення неправомірності відображення у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість даних про дати узгодження органом суми бюджетного відшкодування за березень 2016 (декларація №9061001863 від 20.04.2016), травень 2016 року (декларація 9101756889 від 17.06.2016) та червень 2016 року (декларація 9125610818 від 20.07.2016).

Отже, станом на дату (08.10.2020р. та 09.10.2020р.) узгодження спірних сум бюджетного відшкодування, відсутній законодавчо визначений обов`язок контролюючого органу щодо подання органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про суму відшкодування податку на додану вартість, внаслідок чого безпідставними є позовні вимоги про визнання неправомірною бездіяльність Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Щодо позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України на користь Акціонерного товариства "Південний гірничо - збагачувальний комбінат" (код ЄДРПОУ 001910000) заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за березень 2016 року - 1054372,64 грн., за травень 2106 року - 3508204,69 грн., за червень 2016 року - 405276,53 грн., на загальну суму 4967853,86 грн., суд зазначає також про їх безпідставність з огляду на наступне.

Як вказувалося вище, згідно з наданого відповідачем витягу з Реєстру узгоджених але не відшкодованих сум (т.3 а.с.142), наявні відомості щодо спірних сум заявлених до бюджетного відшкодування, а саме про причини повернення ДКСУ платіжного документа - не вірно заповнені реквізити отримувача (IBAN/РАХУНОК/МФО).

Так, разом з деклараціями ПДВ ПАТ «ПІВДГЗК» подало до СДПІ з ОВП у м.Дніпропетровську МГУ ДФС України заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4), із зазначенням чинних на той час подання реквізитів банківського рахунку для перерахунку узгодженої суми бюджетного відшкодування ПДВ.

В подальшому, з 5 серпня 2019 року в Україні стартувало запровадження міжнародного номера банківського рахунку IBAN відповідно до вимог стандарту ISO 13616. З 1 листопада 2019 року застосування IBAN стало обов`язковим для клієнтів усіх банків України під час здійснення переказів коштів як у національній, так і в іноземних валютах, зокрема під час транскордонних переказів.

Порядок зміни рахунку платника податків, у разі їх зміни, визначений пунктом 21 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 № 21, згідно якого у разі зміни рахунка платника податків, зазначеного в раніше поданій заяві про повернення суми бюджетного відшкодування (Д4) (додаток 4), на який платник податків виявив бажання отримати бюджетне відшкодування, такий платник має право у складі декларації подати заяву (Д4) (додаток 4), в якій зазначає відомості щодо змінених реквізитів рахунку платника податків, на який необхідно перерахувати суму бюджетного відшкодування.

Східним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків листом від 11.11.2021 № 5713/6/32-00-50-01-14 (т.3 а.с.14) запропоновано подати АТ «ПІВДГЗК», відповідно Порядку №21, заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (додаток 4) з уточненням відомостей щодо реквізитів рахунку платника податків, яким необхідно перерахувати суми бюджетного відшкодування, зазначені в раніше поданих заявах АТ«ПІВДГЗК» в загальній сумі 6 196 388,15 грн.

Проте, позивач не скористався правом подання у складі декларації заяву (Д4) (додаток 4), в якій зазначив би відомості щодо змінених реквізитів рахунку платника податків, на який необхідно перерахувати суму бюджетного відшкодування, що унеможливлює здійснення органом Казначейства, у строки передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України, перерахування відшкодування на рахунок платника податку в обслуговуючому банку.

Разом з тим, неможливість органом Казначейства здійснити заходи з перерахування узгодженої суми бюджетного відшкодування, внаслідок невідповідності рахунків платника податків вимог стандарту ISO 13616, виключає можливість стягнення з Державного бюджету України на користь Акціонерного товариства "Південний гірничо - збагачувальний комбінат" узгодженої суми бюджетного відшкодування.

Враховуючи встановлені обставини відсутності бездіяльності контролюючого органу та підстав для стягнення узгодженої суми бюджетного відшкодування, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог, та як наслідок необхідність відмови в задоволенні позову повністю.

Зважаючи на те, що у задоволенні позовної заяви відмовлено, судові витрати, понесені позивачем при зверненні до суду із цим позовом, не відшкодовуються.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 27 листопада 2023 року.

Суддя Д.В. Сидоренко

Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115205312
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та стягнення заборгованості

Судовий реєстр по справі —804/7078/16

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 12.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні