Рішення
від 24.11.2023 по справі 200/4928/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 листопада 2023 року Справа№200/4928/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зінченка О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ВП код ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (юридична адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

08 вересня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (далі-позивач), через свого представника адвоката Рябка С.О., який діє на підставі ордеру від 01.09.2023, звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Донецькій області (далі- відповідач №1), Державної податкової служби України (далі- відповідач № 2), в якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області №9055977/32091916 від 23.06.2023р., №9055979/32091916 від 23.06.2023р., №9055978/32091916 від 23.06.2023р., №9055980/32091916 від 23.06.2023р.;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №5 від 29.05.2023, №6 від 29.05.2023, №7 від 29.05.2023, №8 від 29.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також позивач просив суд встановити судовий контроль за виконанням рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі- ПК України) ним складені податкові накладні: № 5 від 29.05.2023, № 6 від 29.05.2023, № 7 від 29.05.2023, № 8 від 29.05.2023 (далі ПН), та направлено їх для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно із отриманими квитанціями зазначені ПН прийнято, але їх реєстрацію зупинено, підстава обсяг постачання товару/послуги 42.12 товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, показник D = 0%, P =0. Позивачем направлено на адресу відповідача № 1 повідомлення за №№ 4, 6, 7, 8 від 08.06.2023 з письмовими поясненнями щодо ПН, реєстрацію яких зупинено. Разом з поясненнями надано копії документів, які, на думку позивача, підтверджують реальність господарських операцій.

Відповідач №1 надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією про реєстрацію ПН в ЄРПН №8995431/32091916 від 14.06.2023, №8995429/32091916 від 14.06.2023, №8995430/32091916 від 14.06.2023, №8995428/32091916 від 14.06.2023, а саме: актів приймання передачі товарів (робіт, послуг). В графі «Додаткова інформація» зазначено: «не встановлено підставу для виникнення податкових зобов язань відповідною датою та сумою. Платником податків не надано підтверджуючі документи стосовно виникнення податкового зобов язання а саме: акти наданих послуг відповідною датою та сумою. Також не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом, що свідчить про реальність здійснення господарської операції».

Позивачем подано повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів за №№ 1, 2, 3, 4 від 15.06.2023 з документами: актами приймання-виконання будівельних робіт, довідками про вартість виконаних робіт та актом звірки взаєморозрахунків з квітень-травень 2023.

Відповідачем №1 прийняті рішення №9055977/32091916 від 23.06.2023, №9055979/32091916 від 23.06.2023, №9055978/32091916 від 23.06.2023, №9055980/32091916 від 23.06.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних. Підстава для відмови «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, відсутні дати підпису КБ-3».

Позивачем подано скаргу до комісії вищого рівня та спрямовані додаткові пояснення до скарги.

06.07.2023 комісією вищого рівня ДПС України прийняті рішення №54923/32091916/2, №54945/32091916/2, №54991/32091916/2, №54987/32091916/2, якими позивачу у задоволенні скарги відмовлено з підстав ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарних описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Позивач вважає, що такі рішення є не тільки формальними, але і протилежними за змістом рішенню Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, який при прийнятті рішеннь про відмову у реєстрації податкових накладних посилався на інші обставини. Така поведінка відповідачів є неправомірною і незрозумілою, різні за змістом рішення відповідачів ставлять позивача у стан правової невизначеності і не надають можливості виконати вимоги Податкового кодексу України щодо обов`язку зареєструвати податкові накладні.

Також позивач просить встановити судовий контроль за виконанням рішення, оскільки у нього є підстави вважати, що рішення у цій справі не буде виконуватись ДПС України.

Ухвалою суду від 12 вересня 2023 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК до Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху, встановлено особі, яка звернулася із позовною заявою, десятиденний строк від дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду трьох примірників позовної заяви із зазначенням коректної назви та юридичної адреси відповідача № 1, а також докази сплати судового збору (оригінал квитанції) у загальному розмірі 10736,00 грн.

Представником позивача усунуто недоліки, зазначені в ухвалі шляхом надання до суду трьох примірників позовної заяви із зазначенням коректної назви та юридичної адреси відповідача № 1, а також надано обґрунтовану заяву з посиланням на правові висновки Верховного Суду, що містяться в постанові від 25.04.2023 у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №300/3800/22, з розглядуваного питання.

Ухвалою суду від 20 вересня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області (ВП код ЄДРПОУ 44070187), Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування відзиву зазначив, що ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК станом на дату зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН та прийняття рішеннь про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, не вносилось Комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН (далі комісія ГУ ДПС) до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Згідно із відомостями інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК виписано наступні податкові накладні (далі - ПН): від 29.05.2023 № 5 на загальну суму 269 583,16 грн., в тому числі ПДВ 44 930,53 грн. за номенклатурою «Роботи по капітальному ремонту стрілочного переводу №27 інв. номер №10000057788/0000» код послуги згідно з ДКПП 42.12. В подальшому зазначену податкову накладну 08.06.2023 відправлено підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН; від 29.05.2023 № 6 на загальну суму 288 783,14 грн., в тому числі ПДВ 48130,52 грн. за номенклатурою «Роботи по капітальному ремонту стрілочного переводу №2, інв. номер №10000057788/0000» код послуги згідно з ДКПП 42.12. В подальшому зазначену податкову накладну 08.06.2023 відправлено підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН; від 29.05.2023 № 7 на загальну суму 417 857,56 грн., в тому числі ПДВ 69642,93грн. за номенклатурою «Роботи по капітальному ремонту стрілочного переводу No25 інв. номер No10000057788/0000» код послуги згідно з ДКПП 42.12. В подальшому зазначену податкову накладну 08.06.2023 відправлено підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН; від 29.05.2023 № 8 на загальну суму 414 617,56 грн., в тому числі ПДВ 69 102,93 грн. за номенклатурою «Роботи по капітальному ремонту стрілочного переводу №54 інв. номер №10000057788/0000» код послуги згідно з ДКПП 42.12. В подальшому зазначені податкові накладні 08.06.2023 відправлено підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН. У відповідності до пунктів 5, 6 Порядку №1165, подані на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, після проведення перевірки на відповідність ознакам безумовної реєстрації, автоматично перевірені щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій, які зазначено у додатку 3 до Порядку №1165. Після цього, за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної встановлено, що відображені в них операції відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, тому реєстрацію таких ПН зупинено на підставі пункту 7 Порядку №1165.

У зв`язку з зупиненням реєстрації вищевказаних ПН, згідно з пунктами 8, 10 Порядку №1165, а також пункту 17 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (далі Порядок №1246), до електронного кабінету ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК засобами електронного зв`язку надіслано перші квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників щодо зупинення реєстрації. На думку контролюючого органу ним дотримано усі вимоги, зазначені у пунктах 10, 11 Порядку 1165. Пропозицію надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, викладено у відповідності до вимог пунктів 4,5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).

Згідно із пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, відповідно до пункту 9 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 Порядку № 520, розглядає комісія регіонального рівня.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 ТОВ «ОБ`ЄДНАННЯ «ВЕК» на розгляд комісії контролюючих органів надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Згідно із пунктом 9 Порядку № 520, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних проаналізовано письмові пояснення та копії документів, які надані платником податків та у встановлені терміни прийняті рішення щодо направлення повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку 520 із пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме: від 14.06.2023 № 8995430/32091916 (додається) до ПН від 29.05.2023 №5 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; від 14.06.2023 № 8995431/32091916 до ПН від 29.05.2023 №6 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій копій первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; від 14.06.2023 № 8995429/32091916 до ПН від 29.05.2023 №7 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій копій первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; від 14.06.2023 № 8995428/32091916 до ПН від 29.05.2023 №8 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій копій первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки.

На підставі розгляду надісланих ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК повідомлень про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та сканкопій доданих до них документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 23.06.2023 № 9055977/32091916, від 23.06.2023 № 9055979/32091916, 23.06.2023 № 9055978/32091916, 23.06.2023 № 9055980/32091916 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства - відсутність обов`язкових реквізитів, а саме, відсутні дати підписання КБ-3.

Відповідач № 2 вважає, що позивачем не надано контролюючому органу належним чином оформлені копії первинних документів на підтвердження реальності господарської операції та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а тому рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті правомірні і не підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, повідомляє, що встановлення судового контролю за виконанням судових рішень є заходом превентивного впливу на відповідача у справі з метою своєчасного виконання своїх зобов`язань у межах відповідної справи.

При цьому норми ст. 382 КАС України не перебувають у правовій колізії зі ст. 129-1 Конституції України, ст. 370 КАС України, ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», а, насамперед, мають на меті упередити поставлення під сумнів чинність та авторитет судового рішення. Тому встановлення судового контролю за виконанням рішення та зобов`язання ДПС України подати звіт про виконання цього рішення може бути застосовано лише у разі наявності обґрунтованих сумнівів, що рішення суду не буде виконано. Твердження позивача, про те, що «у справах такої категорії склалась практика ігнорування та невиконання Державною податковою службою рішень адміністративних судів на користь платників податків, які набрали законної сили» є необгрунтованим, на думку відповідача №2, а тому позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Відповідачем № 1 також надано відзив за змістом аналогічний відзиву Державної податкової служби України.

Відповідач № 1 надав клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. В обґрунтування свого клопотання зазначив, що для повного та всебічного встановлення обставин по справі є необхідність розгляду справи у загальному позовному провадженні.

Ухвалою суду від 13 жовтня 2023 року залишено без задоволення клопотання представника відповідача № 1 - Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи № 200/4928/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, за правилами загального позовного провадження.

Представник позивача адвокат Рябко С.О надав також клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін. В обґрунтування свого клопотання зазначив, що для повного та всебічного встановлення обставин по справі є необхідність розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 18 жовтня 2023 року залишено без задоволення клопотання представника позивача Рябка С.О. про розгляд справи № 200/4928/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Представником позивача надано відповідь на відзив, відповідно до якої наполягає на задоволенні позовних вимог, зазначає, що ним надіслано повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів № 1, 2, 3, 4 від 15.06.2023 р. з документами: актами приймання-виконання будівельних робіт №1, 2, 3, 4 від 29.05.23 р., довідками про вартість виконаних робіт від 29.05.23 р. (в яких чітко вказані дати їх підписання) та акти звірки взаєморозрахунків за квітень-травень 2023р., які надані позивачем разом із позовом (додатки №14, 15, 18).

Копії довідок про вартість виконаних робіт за формою КБ-3, які надіслано позивачем разом із повідомленнями №8 від 09.06.23, №7 від 09.06.23, №6 від 08.06.23, №4 від 08.06.23 і копії яких надає відповідач № 1, долучені до пояснень помилково, і не стосувались даних операцій, а при наданні додаткових пояснень з документами на вимогу відповідача, позивачем надані довідки за формою КБ-3, які стосувались операцій по виписаним податковим накладним, проте не були враховані відповідачем № 1.

Зауважує, що відповідач, на його думку, вибірково надаючє лише копії довідок, що надавались з повідомленнями №8 від 08.06.23, №7 від 08.06.23, №6 від 08.06.23, №4 від 08.06.23, проте не надає копії довідок, що надані разом із повідомленнями про надання додаткових документів та пояснень.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, код ЄДРПОУ 32091916 є юридичною особою, яке зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2.

Видами діяльності позивача є: будівництво житлових і нежитлових будівель (основний) КВЕД 41.20; неспеціалізована оптова торгівля КВЕД 46.90; діяльність інжирінгу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах КВЕД 71.12; інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у. КВЕД 74.90; будівництво доріг та автострад КВЕД 42.11; будівництво залізниць і метрополітену КВЕД 42.12.

24.03.2023 між АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» (надалі - Замовник) та ТОВ «ОБ`ЄДНАННЯ «ВЕК» (надалі-Підрядник) укладено Договір №3-ЗЄ-ДЛТ.

Згідно п.1.1 Договору Підрядник зобов`язується виконати роботи по капітальному ремонту чотирьох стрілочних переводів №54, №2, №27, №25 (надалі - Роботи), а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити Роботи.

Відповідно до п.5.4 оплата виконаних робіт здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Підрядника протягом дії договору шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок в наступному порядку:

35% - передплата на підставі виставленого рахунку Підрядником протягом 5 календарних днів з дати підписання цього Договору на підставі виставленого рахунку Підрядником

65% - протягом 30 календарних днів з дати підписання Сторонами Акту приймання виконаних підрядних робіт. Довідки про вартість виконаних підрядних робіт.

Замовнику виставлений рахунок №1 від 03.04.2023. Оплата здійснена, що підтверджується платіжними дорученнями №2915550, №2915551, №2915552, №2915553 від 07.04.2023.

За фактом здійснення Замовником попередньої оплати зареєстровано ПН №1, 2, 3, 4 від 07.04.2023, що підтверджується квитанціями №2 від 27.04.2023.

29.05.2023 між сторонами підписано акти виконання робіт з додатками по кожному стрілочному переводу, а саме:

Акт виконаних робіт № 1 стрілочний перевод № 2, сума 476011,86 грн з ПДВ, передплата 187228,72 грн з ПДВ. Податкова накладна № 6 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 288783,14 грн з ПДВ;

Акт виконаних робіт № 2 стрілочний перевод № 25, сума 605086,28 грн з ПДВ, передплата 187228,73 грн з ПДВ. Податкова накладна № 7 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 417857,56 грн з ПДВ;

Акт виконаних робіт № 3 стрілочний перевод № 27, сума 456811,88 грн з ПДВ, передплата 187228,73 грн з ПДВ. Податкова накладна № 5 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 269583,16 грн з ПДВ;

Акт виконаних робіт № 4 стрілочний перевод № 54, сума 601846,28 грн з ПДВ, передплата 187228,72 грн з ПДВ. Податкова накладна № 8 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 414617,56 грн з ПДВ;

Відповідно до квитанцій від 08.06.2023, реєстрацію податкових накладних № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, підстава обсяг постачання товару/послуги 42.12 товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, показник D = 0%, P =0. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем направлено на адресу відповідача № 1 повідомлення № 4, 6, 7, 8 від 08.06.2023 з письмовими поясненнями щодо ПН, реєстрацію яких зупинено. Разом з поясненнями надано копії документів про господарські операції.

Відповідач №1 надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН №8995431/32091916 від 14.06.2023, №8995429/32091916 від 14.06.2023, №8995430/32091916 від 14.06.2023, №8995428/32091916 від 14.06.2023, якими зазначено про необхідність надання первинних документів щодо постачання послуг, а саме: актів приймання передачі товарів (робіт, послуг). В графі «Додаткова інформація» зазначено: «не встановлено підставу для виникнення податкових зобов язань відповідною датою та сумою. Платником податків не надано підтверджуючі документи стосовно виникнення податкового зобов язання а саме: акти наданих послуг відповідною датою та сумою. Також не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом, що свідчить про реальність здійснення господарської операції».

15.06.2023 позивачем подані повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів №1, 2, 3, 4 від 15.06.2023 з документами: актами приймання-виконання будівельних робіт, довідками про вартість виконаних робіт та актом звірки взаєморозрахунків з квітень-травень 2023.

23.06.2023 відповідачем №1 прийняті рішення №9055977/32091916, №9055979/32091916, №9055978/32091916, №9055980/32091916 про відмову в реєстрації податкових накладних. Підстава для відмови «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, відсутні дати підпису КБ-3».

Позивачем подано скаргу до комісії вищого рівня та спрямовані додаткові пояснення до скарги.

06.07.2023 комісією вищого рівня ДПС України прийняті рішення №54923/32091916/2, №54945/32091916/2, №54991/32091916/2, №54987/32091916/2, якими позивачу у задоволенні скарги відмовлено з підстав ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарних описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п. 62.1.2 п. 62.1 ст.62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК Україниінформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Згідно пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У відповідності з п. 187.1. ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису. База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається, виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс). (абзац перший пункту 201.7 статті 201 ПК України).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є така відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Критерії ризиковості здійснення операцій є додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.

Реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена з посиланням на п. 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з яким таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до п.п.10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З 14.12.2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до п. 5 Порядку перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 5, № 6, №7, №8 від 29.05.2023.

Податковим органом зупинено реєстрацію зазначених податкових накладних та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З наявних в матеріалах справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних № 5, № 6, №7, №8 від 29.05.2023 судом встановлено, що такі містять вимоги про надання пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.

Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 12.04.2023 року (справа № 500/1836/22), від 27.01.2022 року (справа № 380/2365/21), від 18.06.2019 року (справа № 0740/804/18), від 23.10.2018 року (справа № 822/1817/1).

Судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.

Судом досліджено пояснення ТОВ «ОБ`ЄДНАННЯ «ВЕК`до ПН № 5, №6, №7,№ 8 від 29.05.2023, а також документи, надані до позову.

При цьому, матеріалами справи не підтверджено обставину виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення ТОВ «ОБ`ЄДНАННЯ «ВЕК» господарської операції, що виключає ризик порушення позивачем норм податкового законодавства.

Рішення Комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 23.06.2023 №9055977/32091916, №9055979/32091916, №9055978/32091916, №9055980/32091916 про відмову в реєстрації податкових накладних № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальне посилання на те, що причиною його прийняття є надання платником податку копій первинних документів, складених із порушенням законодавства. У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) зазначено, що відсутні дати підпису КБ-3.

Проте, на переконання суду, такі висновки контролюючого органу є безпідставними, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, позивачем надано акти приймання-виконання будівельних робіт, довідки про вартість виконаних робіт та акт звірки взаєморозрахунків за квітень-травень 2023, оформлені належним чином, які відповідач № 1 залишив поза увагою під час розгляду пояснень щодо зупинення податкових накладних. Окрім того, для підтвердження реальності здійснення даних господарських операцій позивач надав також всі наявні у нього первинні документи.

При цьому всі зазначені документи долучені позивачем до позовної заяви. В той же час відповідачами суду не доведено, що такі документи відсутні в контролюючого органу при розгляді питання, пов`язаного із реєстрацією податкових накладних.

Також аналіз документів вказує на те, що вони оформлені належним чином, а тому сумнівів у їх достовірності у суду не виникає. Відтак, доводи контролюючого органу, якими обґрунтоване оскаржуване рішення, про відсутність таких документів є безпідставними.

Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Крім того, слід зазначити, що при вирішенні питання про правомірність відмови в реєстрації податкової накладної, адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Оцінка документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій можлива лише за результатами проведеної документальної перевірки платника податків податковим органом.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічні правові висновки викладено Верховним Судом в постановах від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 та від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22.

Приймаючи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку, що досліджені судом документи, які були надані позивачем, складені з дотриманням вимог законодавства і є достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Отже, у контролюючого органу відсутні правові підстави для відмови у реєстрації податкових накладних № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023.

Таким чином, суд приходить висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної, як передумови прийняття оскаржуваних рішень, оскільки у квитанції контролюючим органом не вказано конкретного переліку документів, яких позивач повинен був надати, а тому суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено, що існують підстави для зупинення реєстрації податкових накладних позивача № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 у зв`язку із встановленням саме п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і не доведено дотримання вимог Порядку №1165 та процедури зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, встановленої зазначеним Порядком.

Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Позовна вимога про зобов`язання відповідача - 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 є похідною від позовних вимог про оскарження рішеннь про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Оскільки рішення Комісії ГУ ДПС в Донецькій області від 23.06.2023. №9055977/32091916, №9055979/32091916, №9055978/32091916, №9055980/32091916 про відмову у реєстрації ПН №5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 є протиправними та підлягають скасуванню з мотивів, наведених судом вище, то, враховуючи норми Порядку №1246, підлягають задоволенню і позовні вимоги про зобов`язання відповідача, а саме ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 складені ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача в частині визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Донецькій області №9055977/32091916 від 23.06.2023р., №9055979/32091916 від 23.06.2023, №9055978/32091916 від 23.06.2023, №9055980/32091916 від 23.06.2023 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №5 від 29.05.2023, №6 від 29.05.2023, №7 від 29.05.2023, №8 від 29.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Стосовно встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом подання до суду в установлений судом термін з дня набрання рішенням суду законної сили звіт про виконання судового рішення, слід зазначити наступне.

Частиною першою статті 382 КАС України встановлено, що суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

З аналізу викладених норм вбачається, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, а не його обов`язком.

З огляду на викладене, а також приймаючи до уваги обставини даної справи, враховуючи особливості покладення обов`язків згідно цього рішення, суд вважає, що зазначена вимога позивача є передчасною, а у випадку невиконання рішення відповідачем в подальшому по цій справі, позивач не позбавлений права на звернення до суду для контролю за виконанням рішення суду.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

У розглядуваному випадку, спірні рішення, які скасовано судом прийнято Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Донецькій області, а тому, на переконання суду, за рахунок бюджетних асигнувань саме такого суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі - Головного управління ДПС у Донецькій області, підлягають відшкодуванню судові витрати на користь позивача пропорційно до розміру його задоволених вимог, а саме у розмірі 10 736,00 грн.

Керуючись статтями 2-17, 19, 20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ВП код ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (юридична адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023 за № 9055977/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 5 від 29.05.2023 складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916.

Зобов`язати Державну податкову службу України (юридична адреса: 04053, м. Київ, площа Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №5 від 29.05.2023 складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916), датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023 за № 9055979/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 6 від 29.05.2023 складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916.

Зобов`язати Державну податкову службу України (юридична адреса:04053, м. Київ, площа Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №6 від 29.05.2023 складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916), датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023 за № 9055978/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 7 від 29.05.2023 складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916.

Зобов`язати Державну податкову службу України (юридична адреса:04053, м. Київ, площа Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №7 від 29.05.2023 складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916), датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023 за № 9055980/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 8 від 29.05.2023 складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916.

Зобов`язати Державну податкову службу України (юридична адреса:04053, м. Київ, площа Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №8 від 29.05.2023 складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916), датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023.

Стягнути з Головного управління ДПС у Донецькій області (ВП код ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2, код ЄДРПОУ: 32091916) витрати по сплаті судового збору у розмірі 10736,00 (десять тисяч сімсот тридцять шість гривень 00 копійок) грн.

Повний текст рішення складено та підписано 24 листопада 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя О.В. Зінченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115205691
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/4928/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

Постанова від 08.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 08.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 24.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні