ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2024 року справа №200/4928/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,
за участю секретаря судового засідання Передерія Є.О.,
представника позивача Рябка С.О.,
представника відповідачів Біловол В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року по справі № 200/4928/23 (суддя І інстанції Зінченко О.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом в якому просив визнати протиправними і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області №9055977/32091916 від 23.06.2023р., №9055979/32091916 від 23.06.2023р., №9055978/32091916 від 23.06.2023р., №9055980/32091916 від 23.06.2023р.;- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №5 від 29.05.2023р., №6 від 29.05.2023р., №7 від 29.05.2023р., №8 від 29.05.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023 за № 9055977/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 5 від 29.05.2023 складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №5 від 29.05.2023 складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023р.. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023р. за № 9055979/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 6 від 29.05.2023р., складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №6 від 29.05.2023р. складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023р.. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023р. за № 9055978/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 7 від 29.05.2023р. складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №7 від 29.05.2023р. складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023р.. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2023р. за № 9055980/32091916 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 8 від 29.05.2023р. складеної ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК ЄДРПОУ 32091916. Зобов`язано Державну податкову службу України (юридична адреса:04053, м. Київ, площа Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №8 від 29.05.2023р. складену ТОВ ОБ`ЄДНАННЯ „ВЕК, датою її фактичного надходження до контролюючого органу 29.05.2023р..
Не погодившись з таким рішенням, Головним управління ДПС у Донецькій області подано апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач зазначає, що рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій. Відповідач також посилається на те, що реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу. Відтак, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є втручання в дискреційні повноваження контролюючого органу. Належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України повторно розглянути питання щодо реєстрації відповідної податкової накладної.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі. Просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Апеляційний суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідачів, представника позивача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач є юридичною особою, яке зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, проспект Миру, будинок 2.
Видами діяльності позивача є: будівництво житлових і нежитлових будівель (основний) КВЕД 41.20; неспеціалізована оптова торгівля КВЕД 46.90; діяльність інжирінгу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах КВЕД 71.12; інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у. КВЕД 74.90; будівництво доріг та автострад КВЕД 42.11; будівництво залізниць і метрополітену КВЕД 42.12.
24.03.2023р. між АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» (надалі - Замовник) та ТОВ «ОБ`ЄДНАННЯ «ВЕК» (надалі-Підрядник) укладено Договір №3-ЗЄ-ДЛТ.
Згідно п.1.1 Договору Підрядник зобов`язується виконати роботи по капітальному ремонту чотирьох стрілочних переводів №54, №2, №27, №25 (надалі - Роботи), а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити Роботи.
Відповідно до п.5.4 оплата виконаних робіт здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Підрядника протягом дії договору шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок в наступному порядку: 35% - передплата на підставі виставленого рахунку Підрядником протягом 5 календарних днів з дати підписання цього Договору на підставі виставленого рахунку Підрядником 65% - протягом 30 календарних днів з дати підписання сторонами Акту приймання виконаних підрядних робіт. Довідки про вартість виконаних підрядних робіт.
Замовнику виставлений рахунок №1 від 03.04.2023р.. Оплата здійснена, що підтверджується платіжними дорученнями №2915550, №2915551, №2915552, №2915553 від 07.04.2023р..
За фактом здійснення Замовником попередньої оплати зареєстровано ПН №1, 2, 3, 4 від 07.04.2023р., що підтверджується квитанціями №2 від 27.04.2023р..
29.05.2023р. між сторонами підписано акти виконання робіт з додатками по кожному стрілочному переводу, а саме:
Акт виконаних робіт № 1 стрілочний перевод № 2, сума 476011,86 грн з ПДВ, передплата 187228,72 грн з ПДВ. Податкова накладна № 6 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 288783,14 грн з ПДВ;
Акт виконаних робіт № 2 стрілочний перевод № 25, сума 605086,28 грн з ПДВ, передплата 187228,73 грн з ПДВ. Податкова накладна № 7 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 417857,56 грн з ПДВ;
Акт виконаних робіт № 3 стрілочний перевод № 27, сума 456811,88 грн з ПДВ, передплата 187228,73 грн з ПДВ. Податкова накладна № 5 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 269583,16 грн з ПДВ;
Акт виконаних робіт № 4 стрілочний перевод № 54, сума 601846,28 грн з ПДВ, передплата 187228,72 грн з ПДВ. Податкова накладна № 8 від 29.05.2023, подана на реєстрацію 08.06.2023 на різницю між попередньою оплатою та виконаними роботами 414617,56 грн з ПДВ;
Відповідно до квитанцій від 08.06.2023р., реєстрацію податкових накладних № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023 зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, підстава обсяг постачання товару/послуги 42.12 товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, показник D = 0%, P =0. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено на адресу відповідача № 1 повідомлення №4, 6, 7, 8 від 08.06.2023р. з письмовими поясненнями щодо ПН, реєстрацію яких зупинено. Разом з поясненнями надано копії документів про господарські операції.
Відповідач №1 надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН №8995431/32091916 від 14.06.2023р., №8995429/32091916 від 14.06.2023р., №8995430/32091916 від 14.06.2023р., №8995428/32091916 від 14.06.2023р., якими зазначено про необхідність надання первинних документів щодо постачання послуг, а саме: актів приймання передачі товарів (робіт, послуг). В графі «Додаткова інформація» зазначено: «не встановлено підставу для виникнення податкових зобов язань відповідною датою та сумою. Платником податків не надано підтверджуючі документи стосовно виникнення податкового зобов язання а саме: акти наданих послуг відповідною датою та сумою. Також не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом, що свідчить про реальність здійснення господарської операції».
Позивачем 15.06.2023р. подані повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів №1, 2, 3, 4 від 15.06.2023р. з документами: актами приймання-виконання будівельних робіт, довідками про вартість виконаних робіт та актом звірки взаєморозрахунків з квітень-травень 2023р..
23.06.2023р. відповідачем №1 прийняті рішення №9055977/32091916, №9055979/32091916, №9055978/32091916, №9055980/32091916 про відмову в реєстрації податкових накладних. Підстава для відмови «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, відсутні дати підпису КБ-3».
Позивачем подано скаргу до комісії вищого рівня та спрямовані додаткові пояснення до скарги.
06.07.2023р. комісією вищого рівня ДПС України прийняті рішення №54923/32091916/2, №54945/32091916/2, №54991/32091916/2, №54987/32091916/2, якими позивачу у задоволенні скарги відмовлено з підстав ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарних описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинної у спірний період) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №341) ( далі Порядок №1246) пунктом 12 якого передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
У відповідності до пунктів 13, 14 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 (далі Порядок №1165) , пунктом 3 якого визначений перелік ознак за якими податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Пунктом 10 Порядку № 1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість затверджені Додатком № 1 до Порядку № 1165.
За приписами пункту 12 Порядку № 1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У відповідності з пунктами 13-17 Порядку № 1165 у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної наведено перелік Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Колегія суддів вважає, що аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), згідно пункту 2 якого прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У пункті 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
З аналізу даного переліку вбачається, що він не має виключного характеру. Наведене у ньому формулювання може включати казує на дозвіл надання певних документів, містить їх приклад. Таке не виключає можливості надати інші документи або не надавати частину із перелічених у ньому документів.
Абзацом першим пункту 6 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
Згідно з пунктами 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
У відповідності до вимог пункту 11 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Колегія суддів вважає, що обов`язок надання документів платником податків кореспондує із правом контролюючого органу на витребування в платника податків певних документів у передбачених законом випадках. Втім, контролюючий орган під час витребування від платника податків документів, має визначити їх перелік, платник податку має чітко розуміти що саме від нього вимагає орган владних повноважень та мати можливість передбачати наслідки своєї поведінки в залежності від виконання чи невиконання вимоги контролюючого органу. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не довільно, на власний розсуд. Відсутність чіткої вимоги податкового органу до платника податків стосовно надання певного документу виключає можливість визнання правомірним застосування до такого платника негативних наслідків через невиконання такої вимоги.
З наявних в матеріалах справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних № 5, № 6, №7, №8 від 29.05.2023р. судом встановлено, що такі містять вимоги про надання пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.
Зважаючи на це платник податків мав можливість на свій розсуд визначити, якими документами він може підтвердити реальність господарської операції, за наслідками якої ним була складена спірна податкова накладна.
У такому разі відсутні підстави стверджувати про невиконання позивачем обов`язку надати конкретні документи.
Як свідчать матеріали справи, позивачем були надані пояснення та копії документів, що складені під час здійснення господарської операції.
Отже, матеріалами справи підтверджено надання позивачем відповідних пояснень та копій документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено спірні податкові накладні.
В свою чергу, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
При цьому, матеріалами справи не підтверджено обставину виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем господарської операції, що виключає ризик порушення позивачем норм податкового законодавства.
Рішення Комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 23.06.2023р. №9055977/32091916, №9055979/32091916, №9055978/32091916, №9055980/32091916 про відмову в реєстрації податкових накладних № 5, №6, №7, №8 від 29.05.2023р. не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальне посилання на те, що причиною його прийняття є надання платником податку копій первинних документів, складених із порушенням законодавства. У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) зазначено, що відсутні дати підпису КБ-3.
При цьому, не враховано, що позивачем надано акти приймання-виконання будівельних робіт, довідки про вартість виконаних робіт та акт звірки взаєморозрахунків за квітень-травень 2023, оформлені належним чином, які відповідач № 1 залишив поза увагою під час розгляду пояснень щодо зупинення податкових накладних. Окрім того, для підтвердження реальності здійснення даних господарських операцій позивач надав також всі наявні у нього первинні документи.
Всі зазначені документи долучені позивачем до позовної заяви. В той же час відповідачами суду не доведено, що такі документи відсутні в контролюючого органу при розгляді питання, пов`язаного із реєстрацією податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про те, що відсутність у рішенні відповідача конкретних мотивів неприйняття наданих позивачем документів до уваги вплинуло на передбачене п. 9 ч.2 ст. 2 КАС України право особи на участь у процесі прийняття рішення. Адже не усвідомлюючи можливих недоліків чи неповноти у наданих платником податків документах, останній не в змозі усунути їх та у повній мірі реалізувати надане йому законом право на оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Відповідно до п. 10 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, скарга повинна містити, зокрема, інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня.
Пунктом 11 того самого Порядку визначено, що платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Неналежне мотивування причин відхилення пояснень платника податку та наданих ним документів ставить під сумнів дійсний їх розгляд комісією регіонального рівня. Без одержання зворотного зв`язку у формі відповідного обґрунтування в рішенні, платник податку не може адекватно навести причини незгоди з таким рішенням та спростувати сумніви комісії, надавши додаткові документи.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства і є достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Отже, у контролюючого органу були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації спірних податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про те, що оскаржені рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідають критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, а тому правомірно визнано їх протиправним та скасовано.
Зважаючи на те, що судом встановлено протиправність рішення відповідача щодо відмови реєстрації спірних податкових накладних, то, відповідно, вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати ці податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДПС України , є також обґрунтованою.
Колегія суддів вважає, що у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Під час розгляду цієї справи судом встановлено протиправність рішення відповідача щодо відмови реєстрації спірних податкових накладних, позивачем доведено надання ним документів, які є належними і достатніми для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому доводи апеляційної скарги щодо втручання у дискреційні повноваження, колегією суддів не прийнято до уваги.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення рішення, їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанцій норм матеріального права, у апеляційній скарзі не наведено.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасуваннярішення суду першої інстанції не вбачається.
Апеляційний суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року по справі № 200/4928/23 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року по справі № 200/4928/23 - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина постанови прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 08 лютого 2024 року.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 08 лютого 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 08 лютого 2024 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук
Судді А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116867869 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні