Рішення
від 27.11.2023 по справі 743/543/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження №2/748/812/23 Єдиний унікальний № 743/543/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"27" листопада 2023 р.м. Чернігів

Чернігівський районний суд Чернігівської області у складі :

головуючого судді Хоменко Л.В.,

за участю секретаря Базарної М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області до ОСОБА_1 , треті особи: Приватне підприємство «Ясна - Плюс», Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Придніпров`є», Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислова компанія «Придніпров`є» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області звернувся до суду з позовом, у якому просить припинити громадянці Російської Федерації ОСОБА_1 право власності на належне їй майно:

- земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0296 площею 0,2499 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.12.2019, номер запису про право власності 34625789 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 50200380 від 13.12.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0616 площею 0,05 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.12.2019, номер запису про право власності 34625027 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 50199552 від 13.12.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0295 площею 0,2605 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33842898 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349899 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0617 площею 0,05 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради (колишньої Малинівської сільської ради) Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33842301 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349234 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0011 площею 2,1338 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33841496 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49348287 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0012 площею 1,9846 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33843623 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49350636 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:03:001:0042, площею 0,2315 га, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташованої по АДРЕСА_1 , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.08.2019, номер запису про право власності 33013822 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 48450824 від 30.08.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

Просить стягнути з відповідача на користь Чернігівської обласної прокуратури: (отримувач - Чернігівська обласна прокуратура, банк отримувача - Державна казначейська служба України м. Київ; рахунок отримувача - ІІА248201720343140001000006008) понесені витрати на сплату судового збору у сумі 18 788 грн.

Вимоги мотивує тим, що громадянка Російської Федерації ОСОБА_1 впродовж серпня, жовтня та грудня 2019 року набула право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області та впродовж року не виконала покладений на неї обов`язок відчужити земельні ділянки упродовж встановленого законодавством України річного строку, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності на такі земельні ділянки підлягає припиненню, шляхом їх конфіскації за рішенням суду.

Ухвалою судді Чернігівського районного суду Чернігівської області від 05 жовтня 2023 року прийнято справу до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Чернігівського районного суду Чернігівської області від 31 жовтня 2023 року закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд по суті.

Прокурор Драшпуль Н.О. у судове засідання не з`явилась, надала заяву, у якій просить розглянути справу без її участі, позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити. Не заперечує проти заочного розгляду справи.

Представникпозивача Головногоуправління Держгеокадаструу Чернігівськійобласті у судове засідання не з`явився.

Відповідач ОСОБА_1 у судовезасідання нез`явилась, про причини неявки суд не повідомила, про день та час розгляду справи повідомлялась належним чином.

Треті особи - Приватне підприємство «Ясна - Плюс», Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Придніпров`є», Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислова компанія «Придніпров`є» у судове засідання своїх представників не забезпечили, про день та час розгляду справи повідомлялись належним чином.

У зв`язку з розглядом справи за відсутності всіх учасників справи, відповідно до положень ч. 2ст.247ЦПК України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованим приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 13.12.2019 під № 1560, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0296 площею 0,2499 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0296 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 34625789 від 13.12.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 50200380 від 13.12.2019).

На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованим приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 13.12.2019 під № 1557, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0616 площею 0,05 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради (колишньої Малинівської сільської ради) Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0616 зареєстровано за ОСОБА_2 (номер запису про право власності 34625027 від 13.12.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 50199552 від 13.12.2019).

Окрім того, на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованим приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 25.10.2019 під № 1316, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0295 площею 0,2605 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0295 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 33842898 від 25.10.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349899 від 25.10.2019).

На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованим приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 25.10.2019 під № 1313, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0617 площею 0,05 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради (колишньої Малинівської сільської ради) Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0617 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 33842301 від 25.10.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349234 від 25.10.2019).

На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованого приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 25.10.2019 під № 1310, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0011 площею 2,1338 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0011 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 33841496 від 25.10.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 49348287 від 25.10.2019).

На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованого приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 25.10.2019 під № 1319, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0012 площею 1,9846 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області.

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0012 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 33843623 від 25.10.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 49350636 від 25.10.2019).

На підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом зареєстрованого приватним нотаріусом Ріпкинського районного нотаріального округу Чернігівської області в реєстрі від 30.08.2019 під № 1035, ОСОБА_1 (громадянка Російської Федерації, код НОМЕР_1 ) набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:03:001:0042 площею 0,2315 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована по АДРЕСА_1 .

На підставі вказаного свідоцтва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:03:001:0042 зареєстровано за ОСОБА_1 (номер запису про право власності 33013822 від 30.08.2019, індексний номер рішення про державну реєстрацію 48450824 від 30.08.2019).

Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки перебувають в оренді, зокрема:

з кадастровим номером 7424456000:04:005:0296, передана в користування приватного підприємства «Ясна - Плюс» на 15 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.12.2020, номер запису 39911460; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 55924681 від 24.12.2020);

з кадастровим номером 7424484200:08:010:0616, передана в користування приватного підприємства «Ясна - Плюс» на 15 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24.12.2020, номер запису 40056961; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 56059886 від 04.01.2021);

з кадастровим номером 7424456000:04:005:0295, передана в користування приватного підприємства «Ясна - Плюс» на 15 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.12.2020, номер запису 39611983; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 55600702 від 09.12.2020);

з кадастровим номером 7424484200:08:010:0617, передана в користування приватного підприємства «Ясна - Плюс» на 15 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24.12.2020, номер запису 40057108; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 56059822 від 04.01.2021);

з кадастровим номером 7424456000:04:001:0011, передана в користування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Придніпров`є» на 10 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису 33841737; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 49348287 від 25.10.2019);

з кадастровим номером 7424456000:04:001:0012, передана в користування Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК «Придніпров`є» на 10 років (договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.10.2017, номер запису 22797032; індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 37543138 від 12.10.2017).

Встановлений законодавством України кінцевий строк відчуження земельних ділянок з кадастровими номерами: 7424456000:04:005:0296, 7424484200:08:010:0616 сплив 13.12.2020; земельних ділянок з кадастровими номерами: 7424456000:04:005:0295, 7424484200:08:010:0617, 7424456000:04:001:0011, 7424456000:04:001:0012 закінчився 25 жовтня 2020 року, а земельної ділянки з кадастровим номером 7424456000:03:001:0042 - 30 серпня 2020 року.

Таким чином, громадянка Російської Федерації ОСОБА_1 впродовж серпня, жовтня та грудня 2019 року набула право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Любецької селищної ради Чернігівського (колишнього Ріпкинського) району Чернігівської області та впродовж року не виконала покладений на неї обов`язок відчужити земельні ділянки, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Враховуючи, що отримані ОСОБА_3 у власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами: 7424456000:04:005:0296, 7424484200:08:010:0616,7424456000:04:005:0295,7424484200:08:010:0617,7424456000:04:001:0011, 7424456000:04:001:0012, 7424456000:03:001:0042 нею добровільно не відчужені упродовж встановленого законодавством України річного строку, право власності на такі земельні ділянки підлягає припиненню, шляхом їх конфіскації за рішенням суду.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції, про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів, не обмежено.

Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 лютого 1986 року, «Щокін проти України» від 14 жовтня 2010 року, «Сєрков проти України» від 7 липня 2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23 листопада 2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22 січня 2009 року, «Трегубенко проти України» від 2 листопада 2004 року, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду».

Принцип «пропорційності» передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством, і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються.

Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).

Правовий статус та порядок використання, зокрема, земель сільськогосподарського призначення визначено Земельним кодексом України (далі - ЗК України).

У відповідності до ч.ч. 1-3 ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Згідно ч.3 ст. 22 ЗК України (в редакції, чинній на момент державної реєстрації земельних ділянок) землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, серед іншого, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до ч. 5 ст. 22 ЗК України набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч. 3-4 ст. 81 ЗК України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті (у разі прийняття спадщини).Землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Поряд ізцим,згідно ч.ч.1,2ст.145ЗК Україниякщо доособи переходитьправо власностіна земельнуділянку,яка зацим Кодексомне може,набуватися неюу власність, ця ділянкапідлягає відчуженнюїї власникомпротягом року з моменту переходу такого права.

У разі,якщо відповіднодо законувласник земельноїділянки зобов`язанийвідчужити їїпротягом певногостроку іземельна ділянкане булавідчужена нимпротягом такогостроку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Відповідно до довідки Управління державної міграційної служби України в Чернігівській області від 06 листопада 2023 року фактів документування паспортом громадянина України громадянки Російської Федерації ОСОБА_1 не виявлено, вона була документована посідкою на постійне проживання серії НОМЕР_2 зі строком дії " безстроково".

Враховуючи, що ОСОБА_1 не дотримано передбаченої земельним законодавством процедури щодо відчуження набутих земельних ділянок сільськогосподарського призначення протягом року, такі земельні ділянки з кадастровими номерами 7424456000:04:005:0296, 7424484200:08:010:0616,7424456000:04:005:0295,7424484200:08:010:0617,7424456000:04:001:0011, 7424456000:04:001:0012, 7424456000:03:001:0042 підлягають конфіскації за рішенням суду.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 145 ЗК України позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Таким органом згідно чинного законодавства є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальні органи.

У відповідності до п. в абз. 1 ст. 143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі, зокрема конфіскації земельної ділянки.

Таким чином, обраний Чернігівською окружною прокуратурою спосіб захисту порушених інтересів держави, а саме: припинення права власності громадянки Російської Федерації ОСОБА_1 на земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами7424456000:04:005:0296,7424484200:08:010:0616,7424456000:04:005:0295,7424484200:08:010:0617,7424456000:04:001:0011,7424456000:04:001:0012,7424456000:03:001:0042, шляхом їх конфіскації на користь держави в повній мірі відповідає вимогам законодавства.

Крім того, чинним законодавством передбачено порядок відшкодування колишньому власнику земельної ділянки її вартості внаслідок конфіскації та відчуження її уповноваженим органом.

В даному випадку наявна «справедлива рівновага» між державним (суспільним) інтересом та приватним інтересом власника оспорюваних земельних ділянок, оскільки остання мала достатньо часу та засобів для реалізації свого права та виконання свого обов`язку, однак до цього часу земельні ділянки не відчужила, що порушує вимоги земельного законодавства та потребує невідкладного втручання уповноваженого органу.

Вказане узгоджується і з правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду у справі № 513/444/15-ц від 23.01.2018.

Поряд із цим", про відсутність у відповідача наміру виконати обов`язок, щодо відчуження оспорюваних земельних ділянок також свідчить факт дії на сьогодні договорів оренди.

Відповідно до ч.3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів, держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

В силу ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Так, у рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № З-рп/99 у справі про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді щодо визначення поняття «інтереси держави» висловлено позицію про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п.3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів (п. 4 мотивувальної частини).

Верховний Суд у справі № 804/4585/18 (постанова від 05.11.2019) сформулював правову позицію, відповідно до якої «інтереси держави» є оціночним поняттям, що охоплює широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом, надмірна формалізація поняття «інтереси держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів такі, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 та від 17.10.2018 у справі №910/11919/17).

Так, у постанові Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 суд дійшов висновку, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі, якщо захист цих інтересів, не здійснює або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.

Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.04.2019 у справі № 906/506/18, від 11.04.2019 у справі № 904/583/18, від 13.02.2019 у справі № 914/225/18, від 21.05.2019 у справі № 921/31/18. На думку Верховного Суду, нездійснення захисту полягає у тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звернувся.

Велика палата Верховного Суду у постанові по справі № 912/2385/18 від 26.05.2020 прийшла до висновку (п.п. 77-81): бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необгрунтованим.

Згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінетів Міністрів України № 15 від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Підпунктами 42 пункту 4 вищевказаного Положення передбачено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань подає позов про конфіскацію земельної ділянки у випадках, визначених законом.

Держгеокадастр реалізує надані йому повноваження самостійно та через територіальні органи. Таким органом на території Чернігівської області є| Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 23.12.2021 № 603, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Відповідно до підпункту 34 пункту 4 даного Положення, Управління подає позов про конфіскацію земельної ділянки у випадках, визначених законом.

Наведене свідчить, що Управління наділене повноваженнями щодо подання до суду позову про конфіскацію земельної ділянки у випадках, визначених законом.

Чернігівською окружною прокуратурою до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області було скеровано запит з метою встановлення вжитих вказаним органом заходів з метою конфіскації у ОСОБА_1 земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які не були відчужені нею протягом року.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, наданого у відповідь на запит Чернігівської окружної прокуратури (долучений в якості додатків до позову), вказаний орган до суду не звертався та не планує звертатися до суду з позовом про конфіскацію земельних ділянок внаслідок відсутності видатків на сплату судового збору.

Недотримання відповідачем вимог законодавства України безумовно порушує також публічні інтереси держави, як інституту, який покликаний врегулювати відносини у певній сфері.

Звернення прокурора в даному випадку з позовом до суду спрямоване на відновлення законності при вирішенні суспільно значимого питання, а саме: недопущення володіння громадянином Російської Федерації землями сільськогосподарського призначення на території України без належних на те правових підстав.

Таким чином на підставі викладено позовні вимоги прокурора підлягають задоволеннню у повному обсязі.

Відповідно до положень ч.2 ст. 141 ЦПК України сплачений позивачем судовий збір у випадку задоволення позовних вимог підлягає відшкодуванню на його користь з відповідача.

Керуючись ст. ст.4,13,76-83,95,141,247,258,259,263-265 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В :

Позовні вимоги заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області до ОСОБА_1 , треті особи: Приватне підприємство «Ясна - Плюс», Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Придніпров`є», Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислова компанія «Придніпров`є» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації - задовольнити.

Припинити громадянці Російської Федерації ОСОБА_1 право власності на належне їй майно:

- земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0296 площею 0,2499 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.12.2019, номер запису про право власності 34625789 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 50200380 від 13.12.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0616 площею 0,05 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.12.2019, номер запису про право власності 34625027 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 50199552 від 13.12.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:005:0295 площею 0,2605 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33842898 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349899 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424484200:08:010:0617 площею 0,05 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради (колишньої Малинівської сільської ради) Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33842301 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49349234 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0011 площею 2,1338 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33841496 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49348287 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:04:001:0012 площею 1,9846 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.10.2019, номер запису про право власності 33843623 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 49350636 від 25.10.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області;

- на земельну ділянку з кадастровим номером 7424456000:03:001:0042, площею 0,2315 га, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташованої по АДРЕСА_1 , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.08.2019, номер запису про право власності 33013822 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 48450824 від 30.08.2019) шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Чернігівської обласної прокуратури: (отримувач - Чернігівська обласна прокуратура, банк отримувача - Державна казначейська служба України м. Київ; рахунок отримувача - ІІА248201720343140001000006008) 18 788 грн. понесені витрати на сплату судового збору.

Позивач: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, код ЄДРПОУ 39764881, місце знаходження: м. Чернігів, вул. П`ятницька, 11-а.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою АДРЕСА_2 .

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі, якщо повне рішення не було вручено в день його проголошення учасник справи має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Хоменко Л.В.

СудЧернігівський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115212654
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —743/543/23

Рішення від 27.11.2023

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Хоменко Л. В.

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Хоменко Л. В.

Ухвала від 05.10.2023

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Хоменко Л. В.

Ухвала від 28.08.2023

Цивільне

Ріпкинський районний суд Чернігівської області

Павленко О. В.

Ухвала від 25.08.2023

Цивільне

Ріпкинський районний суд Чернігівської області

Павленко О. В.

Ухвала від 02.08.2023

Цивільне

Ріпкинський районний суд Чернігівської області

Павленко О. В.

Ухвала від 21.06.2023

Цивільне

Ріпкинський районний суд Чернігівської області

Павленко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні