Постанова
від 22.11.2023 по справі 903/367/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2023 року Справа № 903/367/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Гудак А.В.

судді Олексюк Г.Є.

судді Мельник О.В.

секретар судового засідання Новосельська О.В.

за участю представників сторін:

позивача: Мудрак Ю.І.

відповідача 1: Андріяш Н.В.

відповідача 2: не з"явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Селянського (фермерське) господарства "Гал-Агро" на рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі №903/367/23 (суддя Гарбар І.О., м.Луцьк, повний текст складено 02.08.2023 року)

за позовом Горохівської міської ради

до Селянського (фермерське) господарства "Гал-Агро"

до Луцької районної державної адміністрації Волинської області

про визнання недійсним договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Горохівська міська рада звернулась до Господарського суду Волинської області з позовом до Селянського (фермерського) господарства Гал-Агро, Луцької районної державної адміністрації Волинської області про визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009, укладеного між Горохівською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством Гал-Агро та зареєстрованого у Горохівському реєстраційному центрі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.05.2009 №040908300003.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 року позов задоволено. Визнано недійсним договір оренди землі від 13.02.2009, укладений між Горохівською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством Гал-Агро та зареєстрований у Горохівському реєстраційному центрі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.05.2009 №040908300003. Стягнуто з Селянського (фермерського) господарства Гал-Агро на користь Горохівської міської ради 1342,00 грн витрати по сплаті судового збору. Стягнуто з Луцької районної державної адміністрації Волинської області на користь Горохівської міської ради 1342,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Не погоджуючись з ухваленим рішенням, Селянське (фермерське) господарство Гал-Агро звернулось до суду з апеляційною скаргою в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Волинської області від 01 серпня 2023 року у справі за позовом Горохівської міської ради до Селянського (фермерського) господарства Гал-Агро, Луцької районної державної адміністрації Волинської області про визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову Горохівській міській ради відмовити.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги скаржник посилається на те, що підставою недійсності договору оренди суд першої інстанції поважав помилку його сторони щодо такої істотної умови договору як строк дії договору, а саме договір було укладено на строк 10 років, а не 49 років як зазначено в самому договорі. Вказану обставину суд першої інстанції мотивує єдиним документом - Розпорядженням Горохівської районної державної адміністрації №533 від 31.12.2008 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування господарських будівель і споруд. Будь-яких інших доказів для спростування пункту 8 договору матеріали справи не містять. Поряд з цим у матеріалах справи міститься цілий ряд інших доказів, що підтверджує дійсне волевиявлення сторін щодо більшого терміну дії договору та укладення договору саме на термін, що зазначений у п.8 такого правочину. Зокрема, серед таких письмових доказів наступні: книга записів державної реєстрації актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі згідно запису №142 строк оренди становить 49 років; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ Гал-Агро для обслуговування господарських будівель і споруд; пояснювальна записка, що містить посилання на розпорядження Горохівської РДА від 08.02.2008 р. та визначає термін оренди до 31.12.2057 року; Клопотання СФГ Гал Агро адресоване Горохівській РДА про надання земельної ділянки в оренду на 49 років; розпорядження Горохівської РДА від 08 лютого 2008 року про дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в якому йдеться про термін оренди до 2057 року; умови відведення земельної ділянки (п.1.5. умови відведення - в оренду терміном до 31.12.2057р.); Висновок відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства від 02.09.2008 р. №256. Жодної оцінки таким письмовим доказам суд першої інстанції не надав та мотиви не прийняття їх до уваги в оскаржуваному рішенні не навів.

Скаржник зазначає, що в даному випадку розбіжність у розпорядженні Горохівської районної державної адміністрації Волинської області від 31.12.2008 року №335 та п.8 Договору оренди земельної ділянки є помилкою, допущеною внаслідок недбальства суб`єкта владних повноважень - однієї із сторін договору.

Отже, помилка Горохівської районної державної адміністрації, що знайшла свій прояв в розбіжності в терміні дії Договору у Розпорядженні від 31.12.2008 №533 та п.8 укладеного та належним чином зареєстрованого і діючого на сьогодні договору оренди землі не може та не повинна нести негативних наслідків для іншої сторони договору - СФГ Гал-Агро та позбавляти останню того на що вона розраховувала при укладенні договору, а саме терміну його дії 49 років. Термін дії договору, на котрий розраховувала сторона Орендаря - СФГ Гал-Агро є вкрай важливим з огляду на розташування на земельній ділянці ряду належних СФГ Гал-Агро об`єктів нерухомого майна. Вказана обставина стверджується наявними в матеріалах доказами, зокрема і актом-приймання передачі земельної ділянки, Витягами ВОБТІ в складі технічної документації на землю. Сторона договору - СФГ Гал-Агро підписуючи оскаржуваний договір оренди виходила саме з істотних умовах, обумовлених договором на момент його підписання, а також дій, що обох сторін, що передували укладенню договору, в тому числі клопотанні СФГ Гал-Агро, Розпорядженні від Горохівської РДА від 08.02.2008 р. Відтак, жодної помилки зі сторони орендаря не було.

Також скаржник вважає, що судом першої інстанції повністю проігноровано ту обставину, що Луцька районна державна адміністрація як безпосередня сторона договору заперечила щодо позовних вимог та як інша сторона договору ствердила про відсутність будь-якої помилки в п.8 оскаржуваного договору оренди. Про відсутність будь-якої помилки щодо такої істотної умови як строк дії договору оренди землі свідчить також поведінка (конклюдентні дії) кожної із його сторін, а також Горохівської міської ради як власника земельної ділянки та СФГ Гал-Агро як орендаря. Зокрема слід досліджувати чи змінилось щось у правовій поведінці сторін договору після 2019 року ( на думку суду першої інстанції саме цей рік є роком закінчення строку дії договору оренди).

Грубою помилкою суду першої інстанції скаржник вважає визнання недійсним договору оренди в цілому. Так, навіть якщо виходити з того, що термін дії оскаржуваного договору оренди 10 років визнання такого правочину недійсним в цілому є невірним способом захисту прав позивача.

Щодо не застосованих судом першої інстанції строків позовної давності скаржник зазначає, що предметом судового спору є визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009, відтак, з моменту укладення договору, а саме з 2009 року належний позивач мав змогу дізнатись про обставини, шо слугують підставою заявленого позову, а саме помилку щодо строку його укладення (п.8 Договору оренди).

В даному випадку, скаржник вважає, що суд першої інстанції помилково вважав доведеними обставини щодо наявності помилки щодо строку дії договору оренди та неправильно застосував до даних правовідносин ст.229 ЦК України.

Ухвалою суду від 05.05.2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Селянського (фермерське) господарства "Гал-Агро" на рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі N 903/367/23 та розгляд апеляційної скарги призначено на 11 жовтня 2023 року.

29 вересня 2023 року від Горохівської міської ради надійшов відзив в якому просить суд суд апеляційної інстанції апеляційну скаргу СФГ «Гал-Агро» відхилити, а рішення Господарського суду Волинської області від §1.08.2023 року у справі № 903/367/23 залишити без змін.

11 жовтня 2023 року від представника Селянського (фермерське) господарства "Гал-Агро" адвоката Ульчака Б.І. надійшло клопотання про відкладення розгляду справи з підстав неможливості його участі в судовому засіданні, оскільки він має прийняти участь як адвокат у розгляді кримінальних справ судовий розгляд яких призначений на 9 год. 30 хв. та 11 год. 10 хв. 11.10.2023 року у Луцькому міськрайонному суді. Докази вказаних обставин додані до поданого клопотання.

Представник позивача в судовому засіданні 11.10.2023 року не заперечив щодо задоволення клопотання представника відповідача-1 про відкладення розгляду справи.

В судове засідання 11.10.2023 Луцька районна державна адміністрація Волинської області свого представника не направила, про день, час та місце проведення судового засідання повідомлена належним чином, причини неявки представника суду не повідомила.

Ухвалою суду від 11.10.2023 розгляд апеляційної скарги відкладено на 22.11.2023 року.

30 жовтня 2023 року від Луцької районної державної адміністрації Волинської області надійшли письмові пояснення в якій просила суд задовольнити апеляційну скаргу СФГ «Гал-Агро» в повному обсязі. Розгляд справи проводити за відсутності представника Луцької районної державної (військової) адміністрації.

В судовому засіданні 22.11.2023 року представник відповідача 1 підтримала доводи апеляційної скарги та надала відповідні пояснення. Просила суд скасувати рішення Господарського суду Волинської області від 01 серпня 2023 року у справі за позовом Горохівської міської ради до Селянського (фермерського) господарства Гал-Агро, Луцької районної державної адміністрації Волинської області про визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову Горохівській міській ради відмовити.

Представник позивача в судовому засіданні 22.11.2023 року заперечив доводи апеляційної скарги та надав відповідні пояснення. Просив суд апеляційну скаргу СФГ «Гал-Агро» відхилити, а рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 року у справі № 903/367/23 залишити без змін.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності представника Луцької районної державної адміністрації Волинської області.

Відповідно достатті 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача 1 в судовому засіданні 22.11.2023, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскарженого рішення, оцінивши висновки суду першої інстанції на відповідність дійсним обставинам справи, судова колегія дійшла висновку, апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Гал-Агро" задовольнити, а рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі №903/367/23 скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Горохівської державної адміністрації Волинської області від 08.02.2008 №35 Про дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренд дозволено замовити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, СФГ "Гал-Агро" орієнтовною площею 4,00 га для обслуговування току, мийки автотранспорту, автозаправної станції, авто-вагової, на території господарського двору Підберезівської сільської ради. У місячний термін, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, представити у райдержадміністрацію для їх розгляду та прийняття рішення відповідно до чинного законодавства, а саме надання земельних ділянок в оренду СФГ Гал-Агро терміном до 22 січня 2057 року з орендною платою 450 грн. за 1 га в рік (а.с.188 т.1).

На виконання вказаного розпорядження Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ «Гал-Агро» для обслуговування господарських будівель і споруд, яка розташована на території господарського двору Підберезівської сільської ради, за межами населеного пункту с.Підбереззя, та передається в тимчасове користування на умовах оренди (терміном до 31.12.2057 року) з метою її подальшого викупу для обслуговування господарських будівель і споруд (а.с. 179-245 т.1).

Розпорядженням Горохівської державної адміністрації Волинської області від 31.12.2008 №533 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування господарських будівель і споруд, затверджено СФГ „Гал-Агро проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,13 га для обслуговування господарських будівель і споруд на території Підберезівської сільської ради. Дозволено СФГ „Гал-Агро замовити технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, який посвідчує право оренди земельною ділянкою та надати її в оренду терміном до 1 січня 2019 року з орендною платою 500 грн. за 1 га в рік (а.с.22, 244 т.1).

З технічної документації з землеустрою складанню документа, який посвідчує право оренди на земельну ділянку СФГ «Гал-Агро», яка знаходиться на території Підберезівської сільської ради Горохівського району, Волинської області вбачається, що вказана технічна документація із землеустрою по складанню документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою СФГ «Гал-Агро» площею 31300 кв.м., розроблена приватним підприємцем Юзвик Тамарою Кирилівною. Інвентаризація проведена з метою подальшої передачі земельної ділянки в оренду терміном до 22.01.2057 року згідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування господарських будівель і споруд, підставою для виготовлення технічної документації з землеустрою по інвентаризації земельної ділянки є клопотання СФГ Гал -Агро та Розпорядження Горохівської РДА від 31.12.2008 № 533 (а.с.132-156 т.1).

13 лютого 2009 року між Горохівською районною державною адміністрацією (надалі - Орендодавець) та СФГ Гал-Агро (надалі - Орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір), а саме земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 3,13 га, що знаходиться на території Підберезівської сільської ради Луцького району Волинської області, для обслуговування господарських будівель і споруд.

Пунктом 8 Договору передбачено, що він укладений на 49 до 22 січня 2057 року.

Згідно п.18 договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення (з розробленням) проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: розпорядження РДА.

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 5 днів після державної реєстрації цього договору за актом її приймання передачі.

Вказаний договір зареєстрований у Горохівському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.05.2009 за №040908300003 (а.с.15-18 т.1).

В книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі по Горохівському району Волинської області, розділ 4 Записи державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 19.05.2009 року за № 040908300003 про реєстрацію договору оренди земельної ділянки площею 3,13га, орендар СФГ Гал-Агро, на території Підберезівської сільської ради Горохівського району Волинської області, термін оренди 49 років (витяг з книги записів, а.с.175-177 т.1).

13 лютого 2009 року на підставі розпорядження голови РДА від 31 грудня 2008 року, проведено визначення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки загальною площею 3,13 га під господарськими будівлями і спорудами з метою надання її в оренду для обслуговування будівель і споруд (сільськогосподарське), що підтверджується актом визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а.с.19 т.1).

13 лютого 2009 року власник земельної ділянки Горохівська РДА в особі голови Леоніда Олександров Андрійчука та СФГ „Гал-Агро склали акт прийому - передачі про наступне:

1. Орендодавець передає земельну ділянку загальною площею 3,13 га земель господарського двору під будівлям і спорудами, розташовану на території Підберезівської сільської ради, а Орендар приймає вищевказану земельну ділянку в оренду.

2. Земельна ділянка знаходиться в такому стані: 3,13 га господарського двору (під будівлями і спорудами.

3. На земельній ділянці знаходиться: господарські будівлі і споруди

4. Акт прийому- передачі земельної ділянки є невід`ємною частиною договору (а.с.20 т.1).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020№ 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1, зокрема Горохівська районна державна адміністрація реорганізовується шляхом приєднання до Луцької районної державної адміністрації Волинської області (а.с.32-40 т.1).

Таким чином, Луцька районна державна адміністрація є правонаступником Горохівської районної державної адміністрації.

Згідно із частиною 2 статті 83 Земельного кодексу України (надалі- ЗК України), у комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;

в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до пункту 24 Розділу X Перехідні положення ЗК України, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Отже, Горохівська міська рада стала власником вищевказаної земельної ділянки в силу вимог чинного законодавства України.

Позивач зазначає, що договір оренди землі укладено його сторонами на підставі розпорядження голови Горохівської районної державної адміністрації від 31 грудня 2008 року № 533, яким затверджено СФГ «Гал-Агро» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,13 га для обслуговування господарських будівель і споруд на території Підберезівської сільської ради, а також дозволено СФГ «Гал-Агро» замовити технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, який посвідчує право оренди земельною ділянкою та надано її в оренду терміном до 01 січня 2019 року з орендною платою 500 грн. за 1 га в рік.

Згідно з частиною 1 статті 229 ЦК України, якщо особа, яка вчинила правочин, помилилася щодо обставин, які мають істотне значення, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.

Враховуючи вищевикладене, позивач вважає, що оспорюваний договір оренди землі укладений з порушенням вимог чинного законодавства України, суперечить розпорядженню голови Горохівської РДА від 31.12.2008 р. № 533 в частині строку оренди, що є істотною умовою договору, порушує законні права та інтереси Горохівської міської територіальної громади в особі Горохівської міської ради, тому є недійсним, що стало підставою для звернення позивача до Господарського суду Волинської області з позовом про визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009, укладеного між Горохівською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством Гал-Агро та зареєстрованого у Горохівському реєстраційному центрі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.05.2009 №040908300003.

Поряд з цим, з матеріалів справи вбачається, що за СФГ Гал-Агро на праві власності зареєстроване нерухоме майно за адресою вул.Центральна, буд.78-86, с.Підбереззя, Горохівський р-н. (а.с.225-243 т.1). СФГ Гал-Агро користується земельною ділянкою, вносить орендну плату, що підтверджується квитанціями, до податкових органів подаються податкові декларації з плати за землю (а.с.63-80 т.1).

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін (частина четверта цієї ж статті).

Згідно ч.7 ст.179 ГК України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Частиною 1 статті 124 ЗК України (у редакції, чинній на момент передачі в оренду земельної ділянки) встановлено, що передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно ст.2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із статтею 16 Закону України Про оренду землі у редакції, чинній на момент видачі вказаного вище розпорядження та укладення договору, укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України або за результатами аукціону.

Статтею 15 Закону України Про оренду землі встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Як вбачається із матеріалів справи 13 лютого 2009 року між Горохівською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством СФГ «Гал-Агро» (Орендар) укладено договір оренди землі сільськогосподарського призначення, загальною площею 3,13 га, у тому числі під господарськими будівлями і спорудами 3,13 га на території Підберезівської сільської ради строком на 49 до 22 січня 2057 року, в якому наявні всі істотні умови договору оренди землі передбачені приписами ст.15 Закону України Про оренду землі.

Проте, позивач зазначає, що вказаний договір оренди землі укладено на підставі розпорядження голови Горохівської районної державної адміністрації від 31 грудня 2008 року №533, яким затверджено СФГ Гал-Агро проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,13 га для обслуговування господарських будівель і споруд на території Підберезівської сільської ради, а також дозволено СФГ Гал-Агро замовити технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, який посвідчує право оренди земельною ділянкою та надано її в оренду терміном до 01 січня 2019 року з орендною платою 500 грн. за 1 га в рік, а не до 22 січня 2057 року.

Згідно ст. 204 ЦК України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Презумпція правомірності правочину означає те, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що зумовлює набуття, зміну чи припинення породжує, змінює або припиняє цивільних прав та обов`язків, доки ця презумпція не буде спростована. Таким чином, до спростування презумпції правомірності правочину всі права, набуті сторонами за ним, можуть безперешкодно здійснюватися, а створені обов`язки підлягають виконанню. Спростування презумпції правомірності правочину відбувається тоді: коли недійсність правочину прямо встановлена законом (тобто має місце його нікчемність); якщо він визнаний судом недійсним, тобто існує рішення суду, яке набрало законної сили (тобто оспорюваний правочин визнаний судом недійсним).

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована сторона заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (частина третястаття 215 Цивільного кодексу України).

За правилом частини першоїстатті 215 Цивільного кодексу Українипідставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостоюстатті 203 цього Кодексу, відповідно до яких зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до частини третьоїстатті 203 Цивільного кодексу Україниволевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.

Вирішуючи спори про визнання правочинів недійсними, суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та у разі задоволення позовних вимог зазначати у судовому рішенні, у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Вказаний правовий висновок узгоджується з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 27.11.2018 у справі №905/1227/17.

Відповідно до частини першоїстатті 229 Цивільного кодексу Україниякщо особа, яка вчинила правочин, помилиласящодообставин, які мають істотне значення, такий правочин може бути визнаний судом недійсним. Істотне значення має помилка щодо природи правочину, прав та обов`язків сторін, таких властивостей і якостей майна, які значно знижують його цінність або можливість використання за цільовим призначенням. Помилка щодо мотивів правочину не має істотного значення, крім випадків, встановлених законом.

Правочини, вчинені внаслідок помилки, належать до категорії правочинів, в яких внутрішня воля співпадає з волевиявленням та дійсно спрямована на досягнення мети правочину, але формування такої волі відбулося під впливом обставин, які спотворили справжню волю особи. Помилка - це неправильне сприйняття особою фактичних обставин, що вплинуло на її волевиявлення, за відсутності якого можна було б вважати, що правочин не був би вчинений. Для визнання правочину недійсним як укладеного під впливом помилки необхідно, щоб помилка мала істотне значення. Під помилкою, що має істотне значення, розуміється помилка щодо, зокрема, природи правочину, прав та обов`язків сторін.

Правочин, вчинений під впливом помилки, є оспорюваним. Обставини, щодо яких помилилася сторона правочину, мають існувати саме на момент вчинення правочину. Особа на підтвердження своїх вимог про визнання правочину недійсним повинна довести, що така помилка дійсно була і має істотне значення. Помилка внаслідок власного недбальства, незнання закону чи неправильного його тлумачення однією зі сторін не може бути підставою для визнання правочину недійсним.

Особа на підтвердження своїх вимог про визнання правочину недійсним з цих підстав, повинна довести наявність обставин, які вказують на помилку - неправильне сприйняття нею фактичних обставин правочину, що вплинуло на її волевиявлення.

Упостанові Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №759/17065/14-цзроблено висновок щодо застосуваннястатті 229 Цивільного кодексу Українита вказано, що під помилкою розуміється неправильне, помилкове, таке, що не відповідає дійсності, уявлення особи про природу чи елементи вчинюваного нею правочину. Законодавець надає істотне значення помилці щодо: природи правочину; прав та обов`язків сторін; властивостей і якостей речі, які значно знижують її цінність; властивостей і якостей речі, які значно знижують можливість використання за цільовим призначенням. Особа на підтвердження своїх вимог про визнання правочину недійсним на підставістатті 229 Цивільного кодексу Україниповинна довести, що така помилка дійсно мала місце, а також те, що вона має істотне значення.

Суд першої інстанції, враховуючи те, що оскільки оспорюваний договір оренди землі укладений з порушенням вимог чинного законодавства України, суперечить розпорядженню голови Горохівської РДА від 31.12.2008 № 533 в частині строку оренди, що є істотною умовою договору, дійшов висновку, що договір оренди землі від 13.02.2009 року порушує законні права та інтереси Горохівської міської територіальної громади в особі Горохівської міської ради, тому є недійсним.

Проте, суд апеляційної інстанції висновки суду першої інстанції про те, що договір оренди землі від 13.02.2009 року порушує законні права та інтереси Горохівської міської територіальної громади в особі Горохівської міської ради вважає безпідставними, враховуючи наступне.

Згідно приписів ст.16 Закону України «Про оренду землі» (в редакції чинній на момент укладення договору оренди) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про оренду землі» (в редакції чинній на момент укладення договору оренди) строк дії договору оренди землі визначається за згодою

сторін, але не може перевищувати 50 років.

З матеріалів справи вбачається, що голова СФГ «Гал-Агро» Гнатів А.В. звернувся до Горохівської районної державної адміністрації з клопотанням в якому просив надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 49 років, площею 3,131 га (31300,0 кв.м), для обслуговування існуючих господарських будівель і споруд, яка розташована на території господарського двору Підберезівської сільської ради. Рішення Підберезівської сільської ради про погодження передачі земельної ділянки в оренду та ситуаційна схема місця розташування додаються (а.с. 187 т.1).

Згідно розпорядження Горохівської районної державної адміністрації Волинської області №35 від 08 лютого 2008 року «Про дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду», яким зокрема розглянуто клопотання СФГ «Гал-Агро» від 31.01.2008 №123 про надання земельної ділянки в оренду для обслуговування току, мийки автотранспорту, автозаправної станції, авто-вагової (заява, клопотання, рішення, витяги з реєстру та викопіювання додаються) керуючись статтями 17, 93, 124 Земельного кодексу України, Законами України від 02 жовтня 2003 року №1211 «Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі», від 22 травня 2003 року №858 «Про землеустрій» дозволено замовити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок СФГ «Гал-Агро» орієнтованою площею 4,00 га для обслуговування току, мийки автотранспорту, автозаправної станції, авто-вагової, на території господарського двору Підберезівської сільської ради. Пунктом 1.1 Господарству у місячний термін, проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки, представити у райдержадміністрацію для їх розгляду та прийняття рішення відповідно до чинного законодавства, а саме надання земельної ділянки в оренду, зокрема СФГ „Гал-Агро терміном до 22 січня 2057 року з орендною платою 450 грн. за 1 га в рік (а.с. 188 т.1).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ «Гал-Агро» для обслуговування господарських будівель і споруд, яка розташована на території господарського двору Підберезівської сільської ради, за межами населеного пункту с.Підбереззя, та передається в тимчасове користування на умовах оренди (терміном до 31.12.2057 року), розроблений Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру згідно з розпорядженням Горохівської РДА від 8.02.2008 року за №35, про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки. Даним проектом передбачено відвести СФГ «Гал Агро» земельну ділянку на території Підберезівської сільської ради за межами населеного пункту (с.Підбереззя) загальною площею 3,13 га (31300,0 кв.м.), в тому числі: 3,13 га в оренду, терміном до 31.12.2057 року, з метою її подальшого викупу для обслуговування господарських будівель і споруд (а.с. 179-245 т.1).

Висновком відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Горохівської районної державної адміністрації Волинської області №256 від 02.09.2008 погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном до 22.01.2057 року на території Підберезівської сільської ради, за межами населеного пункту - с.Підбереззя, площею 3,13 га, для обслуговування господарських будівель (а.с. 191 т.1).

Висновком Управління земельних ресурсів у Горохівському районі Головного управління земельних ресурсів у Волинській області №1.11./1631 від 07.08.2008 Враховуючи обґрунтованість" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ «Гал-Агро, згоду Підберезівської сільської ради на вилучення земельної ділянки, управління земельних ресурсів у Горохівському районі погоджено проект землеустрою та вважає можливим відвести згаданому підприємству в оренду терміном до 22.12.2057 року земельну ділянку загальною площею 3,13 га для обслуговування господарського двору (а.с. 192 т.1).

Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 19.12.2008 р. №4580 зробленим Головним управлінням Держкомзему у Волинській області, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується за умови врахування пропозицій та виправлення зауважень. Крім того, у вказаному висновку вказано, що процедура проведення державної експертизи (дослідження, перевірка, аналіз та оцінка землевпорядної документації): проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ «Гал-Арго» розроблений Горохівським районним відділом ДП «Центру ДЗК» на підставі розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 08.02.2008 №35 та договору від 04.08.2008 № 04.01. Проектом землеустрою передбачено падати в оренду терміном на 49 років земельну ділянку загальною площею 31300 кв.м. для обслуговування господарських будівель і споруд з земель Підберезівської сільської ради не наданих у власність чи користування (а.с. 180-181 т.1).

В подальшому на підставі розпорядження Горохівської РДА від 31.12.2008 №533 СФГ «Гал-Агро» замовлена технічна документація з землеустрою по складанню документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 31300 кв.м. з пояснювальної записки якої вбачається, що вказана технічна документація розроблена приватним підприємцем Юзвик Тамарою Кирилівною. Інвентаризація проведена з метою подальшої передачі земельної ділянки в оренду терміном до 22.01.2057 року згідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування господарських будівель і споруд (а.с. 131-156 т.1).

13 лютого 2009 року між Горохівською районною державною адміністрацією (надалі - Орендодавець) та СФГ Гал-Агро (надалі - Орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір), а саме земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 3,13 га, що знаходиться на території Підберезівської сільської ради Луцького району Волинської області, для обслуговування господарських будівель і споруд.

Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, що діяла на момент укладення договору), встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, що діяла на момент укладення договору) встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за ЇЇ несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження -або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

В свою чергу, відповідно до п. 8 вищевказаного договору оренди його укладено на 49 років до 22 січня 2057 року та зазначено, що після закінчення строку дії Орендар має переважне право його поновлення на новий строк. Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі 1565 гривень (500 гривень за 1 га в рік). Пунктами 15, 16, 17 Договору визначені умови використання земельної ділянки, а пунктами 18, 19, 20 - умови і строки передачі земельної ділянки в оренду. Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання Договору передбачена 41 та 42 пунктами відповідно.

Разом з тим, відповідно до статті 18 Закону України «Про оренду землі» (їв редакції, що діяла на момент укладення договору) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Згідно з пунктом 43 Договору, він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

19 травня 2009 року укладений договір оренди землі зареєстрований у Горохівському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040908300003.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі на час виникнення спірних відносин регулювалися, зокрема, Законом України «Про оренду землі», Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2073, Порядком ведення Поземельної книги і Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року №1021 і Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003 року № 174 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за № 641/7962).

Згідно з Порядком ведення Поземельної книги і Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року № 1021, державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини) здійснюється шляхом, внесення відповідних відомостей до Книги записів. Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл). Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється після державної реєстрації земельної ділянки. Дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку. Одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів). Поземельна книга вважається відкритою після зазначення кадастрового номера земельної ділянки і дати її відкриття на титулі Поземельної книги, що завіряється підписом посадової особи, скріпленим печаткою територіального органу Держземагентства. Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки.

Окрім того, згідно Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2073 (який діяв на час виникнення спірних правовідносин), для державної реєстрації договорів оренди юридична або фізична особа (заявник) подає особисто або надсилає поштою до відповідного державного органу земельних ресурсів: заяву про державну реєстрацію договору оренди; договір оренди (у трьох примірниках); план (схему) земельної ділянки, яка надається в оренду' (у трьох примірниках); рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності; результати конкурсу чи аукціону у разі набуття права на оренду земельної ділянки на конкурентних засадах; копію державного акта на право власності на землю, що перебуває у власності фізичних або юридичних осіб.

Крім зазначених документів до заяви додаються: акт перенесення меж земельної ділянки, яка надається в оренду, на місцевість - у разі невизначення їх у натурі; проект відведення земельної ділянки - у разі надання її в оренду із зміною цільового призначення.

Усі подані заявником документи формуються в окрему реєстраційну справу.

Державний орган земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок про державну реєстрацію або обґрунтований висновок про відмову у такій реєстрації і передає реєстраційну справу відповідно виконавчому комітету сільської, селищної та міської ради, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям за місцем розташування земельної ділянки для засвідчення факту державної реєстрації або відмови у такій реєстрації.

Звернутися із заявою про реєстрацію договору може як власник так і орендар земельної ділянки.

Один зареєстрований примірник договору оренди зберігається у реєстраційній справі, яка передається до архіву державного органу земельних ресурсів, другий передається орендарю, а третій - орендодавцю.

Як вбачається з матеріалів справи, в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі в розділі 4 «Записи державної реєстрації договорів оренди землі» здійснено запис - №п/п 142, номер 040908300009, дата 19.05.2009, орендодавець: Горохівська РДА в особі голови Л.А Андрійчука, орендар: СФГ «Гал-Агро», місцезнаходження земельної ділянки: Підберезівська сільська рада, розмір : 3,13 га, цільове призначення: іншого с/г призначення, термін договору 49 років (а.с.176-177 т.1).

Отже, виходячи з системного аналізу вищевикладених обставин, можна зробити висновок, що оскільки Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» було проведено державну реєстрацію спірного договору оренди землі, то він був укладений з дотриманням норм законодавства, чинних на момент його реєстрації.

Відповідно дост. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини"суди застосовують при розгляді справКонвенцію про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Статті 1 Першого протоколуКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а саме: втручання має бути законним, відповідати суспільним інтересам та бути пропорційним переслідуваним цілям одночасно.

Якщо хоча б одного критерію із перелічених не було додержано, то Європейський суд з прав людини констатує порушення державою статті 1 Першого протоколуКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У рішенні ЄСПЛ від 24.06.2003 "Стретч проти Сполученого Королівства" визначено, що майном у статті 1 Першого протоколу до Конвенції, вважається законне та обґрунтоване очікування набути майно або майнове право за договором, укладеним з органом публічної влади.

У рішенні ЄСПЛ у справі "Пайн Велі Девелопмент Лтд та інші проти Ірландії" від 23.10.91 ЄСПЛ зазначив, що статтю 1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати, що таке рішення є дійсним та розраховувати на певний стан речей.

Зі встановлених обставин справи №903/367/23 вбачається, що орендар СФГ «Гал Агро», укладаючи договір оренди землі від 13.02.2009 на умовах, визначених орендодавцем, та належним чином виконуючи його умови, сподівалося, тобто мало "правомірні очікування" на використання земельної ділянки протягом всього строку дії договору узгодженого договором оренди, а саме - строком 49 років, з терміном дії до 2057 року.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що відповідно до п.6 ч.1ст.3 ЦК Українисправедливість, добросовісність та розумність є загальними засадами цивільного законодавства.

Відповідно дост. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами статей76,77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно дост. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи.

Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17 тапостанова Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №129/1033/13-ц).

Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач.

Відповідно дост. 79 ГПК Українинаявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду і на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

Зазначений підхід узгоджується з судовою практикою ЄСПЛ, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосуванняКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод(далі Конвенція) (пункт 1 статті 32 Конвенції). Так, зокрема, у рішенні 23.08.2016 у справі "Дж. К. та Інші проти Швеції" ("J.K. AND OTHERS v. SWEDEN") ЄСПЛ наголошує, що "у країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом" ("beyond reasonable doubt"). Натомість, у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". …Суд повинен вирішити, чи являється вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри".

З матеріалів справи вбачається, що підставою недійсності договору оренди позивач вважає помилку його сторони щодо такої істотної умови договору як строк дії договору, а саме Горохівська міська рада вважає, що договір було укладено на строк 10 років, а не 49 років як зазначено в самому договорі. Вказану обставину позивач доводить єдиним документом - Розпорядженням Горохівської районної державної адміністрації №533 від 31.12.2008 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування господарських будівель і споруд». Будь-яких інших доказів для спростування пункту 8 договору сторона позивача суду не надає.

Таким чином, суд апеляційної інстанції, вирішуючи відповідно до свого внутрішнього переконання питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи враховуючи приписи ст. 79 ГПК України дійшов висновку, що переважна більшість доказів наявних в матеріалах справи свідчить про підтвердження обставини укладення Горохівською районною державною адміністрацією та СФГ «Гал-Агро» договору оренди землі від 13.02.2009 саме - строком 49 років, з терміном дії до 2057 року.

Крім того, колегія суддів відзначає, що договір оренди земельної ділянки від 13.02.2009 р. не містить посилання на Розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 31.12.2008р. №553 що долучено позивачем як єдиний доказ помилки щодо строку договору, В свою чергу, у договорі не вказано, що орендодавець діє саме на підставі розпорядження з такими реквізитами, а п.18 Договору містить посилання на розпорядження РДА без будь-яких ідентифікаційних характеристик такого розпорядження (дати, номера).

В контексті викладеного судова колегія зазначає, що за змістом рішення ЄСПЛ у справі "Рисовський проти України" суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Верховний Суд у постанові від 16.10.2019 у справі №460/762/16-ц, надаючи оцінку помилці органу влади зробив наступний висновок: Ураховуючи наведене, Верховний Суд дійшов висновку, що намагання виправити допущену в минулому органом влади помилку не може мати наслідком непропорційне втручання в нове право відповідача та перекладати на нього всі негативні наслідки такої помилки, оскільки задоволення позову з формальних підстав покладатиме надмірний індивідуальний тягар на особу, яка володіє ділянкою протягом тривалого часу, а отже, порушить справедливий баланс інтересів сторін.

Отже, власна недбалість Горохівської районної державної адміністрації, що знайшла свій прояв в розбіжності в терміні дії договору у розпорядженні від 31.12.2008 №533 та п.8 укладеного та належним чином зареєстрованого і діючого на сьогодні договору оренди землі від 13.02.2009 не може та не повинна нести негативних наслідків для іншої сторони договору СФГ Гал-Агро та позбавляти останнє того на що воно розраховувала при укладенні договору, а саме терміну його дії 49 років. Термін дії договору, на який розраховувала сторона орендаря - СФГ Гал-Агро є вкрай важливим з огляду на розташування на земельній ділянці ряду належних СФГ Гал-Агро об`єктів нерухомого майна. Вказана обставина підтверджується наявними в матеріалах доказами, зокрема витягами Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно у складі проекту землеустрою та технічної документації на землю.

Так, згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17185499 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: заправочна будка за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 86 (а.с. 225 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17186121 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: будівля мийки за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 85 (а.с. 227 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17184408 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: піднавіс за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 84 (а.с. 229 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17179854 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: піднавіс для зерна за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 83 (а.с. 231 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17178748 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: зерносховище за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 82 (а.с. 233 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №19348620 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: кукурудзосховище за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 81 (а.с. 235 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17183678 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: зерносклад за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 79 (а.с. 238 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17186545 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: зерносховище за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 80 (а.с. 240 т.1).

Згідно витягу Комунального підприємства «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17187045 від 24.12.2007 СФГ «Гал Агро» на праві приватної власності володіє об`єктом нерухомого майна: нежитлова будівля, будівля автовагової за адресою: Волинська область, Горохівський район, с.Підбереззя, вул.Центральна, буд. 78 (а.с. 242 т.1).

Таким чином, у справі встановлено, що на спірній земельній ділянці знаходиться об`єкти нерухомого майна відповідача СФГ «Гал Агро», вона надана у межах фактичного землекористування відповідача. Наданням вказаному відповідачу в оренду земельну ділянку площею 3,13 га права та інтереси територіальної громади Горохівської міської ради, сусідніх землекористувачів не порушуються. Отже, втручання держави у право відповідача на мирне користування майном - спірною земельною ділянкою, зважаючи на тривале добросовісне користування земельною ділянкою відповідачем СФГ «Гал Агро», який протиправних дій для заволодіння земельною ділянкою у певному розмірі не вчиняв, має ознаки непропорційного втручання у право відповідача СФГ «Гал Агро» на мирне володіння майном.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що відповідач СФГ «Гал Агро» користується земельною ділянкою з 2009 року, мав потенційне право на надання йому земельної ділянки в оренду у вказаному розмірі та на строк 49 років і реалізував це право. Позбавлення його такого права оренди фактично не переслідує державного чи суспільного інтересу, оскільки з користування відповідача СФГ «Гал Агро» вона не вибуває, а лише призведе до необхідності повторного проходження процедури отримання права оренди не з вини вказаного відповідача, а внаслідок недбальства державних органів.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу, що Верховний Суд України неодноразово висловлював підхід, згідно якого відсутність однієї із істотних умов у договорі оренди землі, передбачених частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі» (у редакції, чинній на момент укладення оспорюваного договору), може бути підставою для визнання такого договору недійсним лише у разі встановлення факту порушення, невизнання або оспорення прав, свобод чи інтересів особи, яка звертається із позовом (постанови від 02 липня 2014 року № 6-88цс14, від 03 вересня 2014 року № 6-94цс14, від 21 вересня 2016 року у справі №6-1512цс16).

Якщо відсутність у договорі однієї з істотних умов не унеможливила виконання договору, зокрема в частині проведення розрахунків, і сторони протягом певного часу виконували договір погодженим способом, то незгода позивача з умовою виконання договору не може бути підставою для визнання її прав порушеними в момент укладення договору та визнання його недійсним з цих підстав (постанова Верховного Суду від 14 липня 2021 року у справі №506/450/19).

Отже, Верховний Суд висловив чітку позицію щодо спірних правовідносин, де зазначив, що звертаючись до суду з такими позовами, не варто обмежуватися лише посиланням на невідповідність договору оренди вимогам законодавства - обов`язково слід довести належними та допустимим доказами факт порушення таким договором прав та інтересів особи, яка звернулася з позовом. У іншому випадку позов буде залишений судом без задоволення.

Доказів факту порушення укладенням договору оренди землі від 13.02.2009 між Горохівської районної державної адміністрації та СФГ «Гал-Агро» прав та інтересів територіальної громади Горохівської міської ради матеріали справи не містять.

У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 05 вересня 2019 року у справі №638/2304/17 зроблено висновок, що "недійсність договору як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність договору не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим".

Таким чином, судом першої інстанції, без з`ясування всіх обставин, які передували укладенню спірного договору оренди землі, власником якої є позивач, без належного встановлення та отримання доказів факту реального порушення прав та інтересів позивача, як власника земельної ділянки, та помилкового висновку про наявність застосування частини першоїстатті 229 Цивільного кодексу України, помилково дійшов висновку про визнання недійсним договору оренди землі від 13.02.2009, укладеного між Горохівською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством Гал-Агро та зареєстрованого у Горохівському реєстраційному центрі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.05.2009 №040908300003.

Щодо заяви представника позивача про застосування строку позовної давності, зазначає наступне.

Відповідно до статті 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Отже, позовна давність - це строк, протягом якого особа може реалізувати належне їй право на отримання судового захисту порушеного цивільного права чи інтересу шляхом пред`явлення в належному порядку нею чи іншою уповноваженою особою позову до суду. Схожі правові висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року у справах № 369/6892/15-ц (провадження № 14-96цс18) та № 469/1203/15-ц (провадження № 14-95цс18).

Згідно зі статтею 257 цього Кодексу загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Частиною першою статті 261 Цивільного кодексу України передбачено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Відповідно до пункту 24 Розділу X «Перехідні положення» ЗК України, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021 року) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Отже, Горохівська міська рада стала власником спірної земельної ділянки в силу вимог чинного законодавства України.

З матеріалів справи вбачається, що 03 березня 2023 року Горохівська міська рада звернулась до Луцької районної військової адміністрації з листом №558/03-23/2-23 в якому просила передати міській раді оригінали договорів оренди землі, що були укладені Горохівською РДА на території колишніх Ватинської, Мирненської, Пустомитівської, Звиняченської, Новосілківської, Холонівської, Вільхівської, Терешківцівської, Скобелківської, Рачинської, Журавниківської, Квасівської, Лемешівської, Мирківської, Пірванченської, Підбереззівської, Печихвостівської сілських рад (які ввійшли до складу Горохівської міської ради) (а.с. 120 т.1).

Листом №742/20/2-23 від 14.03.2023 року Луцька районна військова адміністрація Волинської області на виконання листа Горохівської міської ради від 03 березня 2023 року №558/03-23/2-23 про передачу оригіналів договорів оренди землі, що були укладені Горохівською районною державною адміністрацією надало міській раді вказані договори на підставі акту приймання-передачі затвердженого начальником Луцької районної державної (військової) адміністрації Костиком А.І 13.03.2023 в переліку яких зазначений під № з/п 377 - договір від 19.05.2009 №040908300003 укладений між Горохівською РДА та СФГ "Гал-Агро" (а.с. 121- 128 т.1).

Таким чином, враховуючи дати коли Горохівська міська рада довідалася (14.03.2023) або могла довідатися (з дня набрання чинності пункту 24 Розділу X «Перехідні положення» ЗК України - 27.05.2021) про порушення свого права або про особу, яка його порушила та дату подання позовної заяви (12.04.2023), колегія суддів дійшла висновку, що позивач звернувся до Господарського суду Волинської області з позовом в межах строку позовної давності.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що оскільки в задоволенні позову відмовлено через його необґрунтованість, тому відсутні підстави для розгляду питання щодо застосування позовної давності, про яку заявлено відповідачем СФГ «Гал Агро» у суді першої інстанції.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

Відповідно до ч. 1ст. 277 ГПК Українипередбачено, що підставою для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

За таких обставин, апеляційна скаргаСелянського (фермерське) господарства "Гал-Агро"підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі №903/367/23 - скасуванню.

Згідно ізст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за подання позову та апеляційної скарги покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Селянського (фермерське) господарства "Гал-Агро" на рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі №903/367/23 задовольнити.

2. Рішення Господарського суду Волинської області від 01.08.2023 у справі №903/367/23 скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

3. Стягнути з Горохівської міської ради (45701, Волинська обл., Луцький р-н, м. Горохів, вул. Шевченка, буд. 17, Код ЄДРПОУ 04051276) на користь Селянського (Фермерського) господарства Гал-Агро (45700, Волинська область, місто Горохів, вул.Коцюбинського, 28 А, код ЄДРПОУ 31950660) - 4026,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Доручити видачу судового наказу Господарському суду Волинської області

5. Справу №903/367/23 повернути Господарському суду Волинської області.

6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту в порядку, передбаченому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складений "28" листопада 2023 р.

Головуючий суддя Гудак А.В.

Суддя Олексюк Г.Є.

Суддя Мельник О.В.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115228623
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —903/367/23

Постанова від 07.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Судовий наказ від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Постанова від 22.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні