Рішення
від 24.11.2023 по справі 380/20447/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 листопада 2023 рокусправа № 380/20447/23Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Партнер ДРО до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю Партнер ДРО звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області. Позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №01137513010413 від 23.05.2023.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Головне управлінням ДПС у Львівській області за результатами проведеної камеральної перевірки ТОВ Партнер ДРО з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України дійшло висновків про порушення позивачем гранично допустимих строків для відповідної реєстрації, що потягло за собою нарахування штрафних санкцій на суму 14 560,57 грн. Позивач стверджує, що реєстрація податкових накладних в ЄРПН поза граничними строками відбулася не з вини підприємства, оскільки 12.01.2023 слідчим управлінням розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого управління Головного управління Національної поліції у Львівській області старшим лейтенантом поліції Заболоцьким О.В. в рамках кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №4202214000000279 від 14.09.2022, на підставі ухвали слідчого судді Галицького районного суду м. Львова у справі №461/7119/22 від 29.12.2022, було проведено обшук на п`ятому поверсі у приміщенні ТОВ НВК Зефір, що знаходиться за адресою : м. Дрогобич, вул. Раневицька,5а. У ході проведення обшуку було виявлено та вилучено предмети та документи згідно опису речей і документів, які було вилучено на підставі ухвали слідчого судді, в тому числі: системний блок марки DELL, який перебував у користуванні головного бухгалтера ТОВ Партнер ДРО Ткач В.С. та цілу низку первинної бухгалтерської документації, необхідної для складання та подання на реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Відтак, позивач вказує, що порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН відбулося через обставини, що не залежали від підприємства, отже у його діях відсутні ознаки податкового правопорушення, а також підстави для застосування штрафних санкцій.

Ухвалою суду від 05.09.2023 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовних вимог не визнав та зазначив, що у ході перевірки встановлено несвоєчасну реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкових накладних, відображених в акті перевірки №11127/13-01-04-13-07/44727967 від 02.05.2023. Посилання позивача на протокол обшуку від 12.01.2023 та опис речей та документів, що були вилучені, не можуть братись судом до уваги, оскільки датою складання податкових накладних, по яких порушені терміни реєстрації вказані в акті камеральної перевірки є з 16.12.2022 по 30.12.2022. Відповідно реєстрація податкових накладних повинна здійснюватися з дати складання таких накладних до 15.01.2023 включно. Інформація про терміни реєстрації податкових накладних знаходиться у вільному доступі. Отже, наведені платником аргументи про вилучені предмети та документи 12.01.2023 не забороняли йому здійснити реєстрацію податкових накладних до цього моменту до 12.01.2023, не порушуючи встановлені Кодексом терміни реєстрації в ЄРПН. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив представник позивача вважає наведені відповідачем у відзиві аргументи безпідставними та необґрунтованими.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що посадовою особою ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Партнер ДРО щодо дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних..

За результатами перевірки складено акт від 02.05.2023 №11127/13-01-04-13-07/44727967.

Перевіркою встановлено, що позивачем порушено вимоги п. 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погоджуючись із висновками проведеної перевірки, Товариство з обмеженою відповідальністю Партнер ДРО подано додаткові пояснення від 15.05.2023 до акту камеральної перевірки №11127/13-01-04-13-07/44727967 від 02.05.2023.

За результатами розгляду заперечення, листом від 23.05.2023 № 15836/6/13-01-04-13-14 Головне управленням ДПС у Львівській області повідомило позивача про правомірність складеного ним Акту та викладених у ньому висновків перевірки.

На підставі акта перевірки від 02.05.2023 №11127/13-01-04-13-07/44727967 ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 23.05.2023 №01137513010413, яким на підставі пункту яким на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 14 560,57 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН в ЄРПН до позивача застосовано такі штрафні санкції:

- по ПН № 55 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 8619,44 грн., що становить 861,94 грн.;

- по ПН № 64 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 10089 грн., що становить 1008,90 грн.;

- по ПН № 61 від 29.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 3307,15 грн., що становить 330,72 грн;

- по ПН №60 від 29.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 2478,74 грн., що становить 247,87 грн;

-по ПН №66 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 8391,78 грн, що становить 839,18 грн;

-по ПН №27 від 16.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 1940 грн, що становить 194 грн;

-по ПН №59 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3438,26 грн, що становить 1343,83 грн;

-по ПН №47 від 27.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 13250 грн, що становить 1325 грн;

-по ПН №54 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3760,45 грн, що становить 376,05 грн;

-по ПН №62 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 9856 грн, що становить 985,60 грн;

-по ПН №52 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3224,35 грн, що становить 322,44 грн;

-по ПН №58 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 4995,50 грн, що становить 499,55 грн;

-по ПН №63 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 8389,02 грн, що становить 838,90 грн;

-по ПН №51 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3177,95 грн, що становить 317,80 грн;

-по ПН №49 від 27.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 13729,77 грн, що становить 1372,98 грн;

-по ПН №48 від 27.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 4541,60 грн, що становить 454,16 грн;

-по ПН №46 від 27.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 11603,49 грн, що становить 1160,35 грн;

-по ПН №53 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 5889,58 грн, що становить 588,96 грн;

-по ПН №57 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 7881,64 грн, що становить 788,16 грн;

-по ПН №50 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 7264,81 грн, що становить 726,48 грн;

-по ПН №65 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 9777 грн, що становить 977,70 грн.

Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до п. 3.1 ст. 3 ПК України податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.

Згідно з п. 4.4 ст. 4 ПК України установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою Автономної Республіки Крим, сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу (п. 5.2 ст. 5 ПК України).

Положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

Для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

Для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Так, за змістом пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а-г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Натомість, як слідує з акту камеральної перевірки від 02.05.2023, порушення позивачем вимог пункту 201.10 статті 201 ПК в частині граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкових накладних мало місце в січні 2023 року. Зокрема, як уже наголошувалось судом вище, ТОВ Партнер ДРО несвоєчасно зареєстровано податкові накладні в ЄРПН, а саме: ПН № 55 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки) 10% штрафу від суми ПДВ 8619,44 грн., що становить 861,94 грн.; ПН № 64 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 10089 грн., що становить 1008,90 грн.; ПН № 61 від 29.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 3307,15 грн., що становить 330,72 грн; ПН №60 від 29.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 2478,74 грн., що становить 247,87 грн; ПН №66 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 8391,78 грн, що становить 839,18 грн; ПН №27 від 16.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 1940 грн, що становить 194 грн; ПН №59 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3438,26 грн, що становить 1343,83 грн; ПН №47 від 27.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 13250 грн, що становить 1325 грн; ПН №54 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3760,45 грн, що становить 376,05 грн; ПН №62 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 9856 грн, що становить 985,60 грн; ПН №52 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3224,35 грн, що становить 322,44 грн; ПН №58 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 4995,50 грн, що становить 499,55 грн; ПН №63 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 8389,02 грн, що становить 838,90 грн; ПН №51 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3177,95 грн, що становить 317,80 грн; ПН №49 від 27.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 13729,77 грн, що становить 1372,98 грн; ПН №48 від 27.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 4541,60 грн, що становить 454,16 грн; ПН №46 від 27.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 11603,49 грн, що становить 1160,35 грн; ПН №53 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 5889,58 грн, що становить 588,96 грн; ПН №57 від 28.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 7881,64 грн, що становить 788,16 грн; ПН №50 від 28.12.2022, дата реєстрації 26.01.2023 (11 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 7264,81 грн, що становить 726,48 грн; ПН №65 від 30.12.2022, дата реєстрації 25.01.2023 (10 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 9777 грн, що становить 977,70 грн.

В даному випадку сам факт наявності порушення строків реєстрації податкових накладних не заперечується позивачем. Також і суд погоджується з висновками контролюючого органу щодо наявності таких порушень, позаяк вони є підтвердженими та прослідковуються із матеріалів справи. Водночас платник податків зауважує, що на дату застосування штрафних санкцій відповідач мав керуватись пунктами 89-90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку таким доводам позивача суд зважає на те, що на час проведення камеральної перевірки та прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення (січень 2023 року) діяли інші положення Податкового кодексу України, якими регулювалися особливості справляння податку на додану вартість та застосування до платників штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Так, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ Про внесення змін до розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування, який набув чинності 08.02.2023, положення підрозділу 2 розділу XX ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача-платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів. .

Отже, вказаними змінами на період дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його припинення або скасування установлено спеціальні строки для реєстрації платниками ПДВ податкових накладних в ЄРПН (збільшені у порівнянні із загальними строками, визначеними п. 201.10.ст. 201 ПК України).

Крім того, цими змінами зменшено розміри штрафів, що можуть накладатися на платників ПДВ за порушення ними відповідних граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Приміром, якщо згідно із п. 120-1.1 ст. 120 ПК України розмір штрафу у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів становить 10 відсотків суми ПДВ, від 16 до 30 календарних днів 20 відсотків суми ПДВ зазначеної у податковій накладній, то згідно з п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України лише 2 відсотки та 5 відсотків відповідно.

Водночас спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції у загальному розмірі, а не у розмірі, визначеному Законом № 2876-IX на період дії воєнного стану.

Означені дії контролюючого органу суд вважає протиправними і такими, що не відповідають фактичним обставинам справи та чинному податковому законодавству.

Тобто суд погоджується з висновками камеральної перевірки про недотримання позивачем граничного строку реєстрації податкових накладних в ЄРПН, але вважає, що санкції за вчинене ним порушення визначені відповідачем неправомірно та без урахування запроваджених законодавцем гарантій і пільг для платників ПДВ в умовах дії воєнного стану.

Також судом встановлено, що 12.01.2023 слідчим управлінням розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого управління Головного управління Національної поліції у Львівській області старшим лейтенантом поліції Заболоцьким О.В. в рамках кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №4202214000000279 від 14.09.2022, на підставі ухвали слідчого судді Галицького районного суду м. Львова у справі №461/7119/22 від 29.12.2022, було проведено обшук на п`ятому поверсі у приміщенні ТОВ НВК Зефір, що знаходиться за адресою : м. Дрогобич, вул. Раневицька,5а. У ході проведення обшуку було виявлено та вилучено предмети та документи згідно опису речей і документів, які було вилучено на підставі ухвали слідчого судді, в тому числі: системний блок марки DELL, який перебував у користуванні головного бухгалтера ТОВ Партнер ДРО ОСОБА_1 та цілу низку первинної бухгалтерської документації.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Вищенаведені приписи дають підстави для висновку про те, що саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

З системного аналізу наведених положень вбачається, що для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.03.2020 року у справі №826/1700/18.

Проте, в даному випадку відсутня протиправна бездіяльність ТОВ Партнер ДРО щодо не реєстрації в ЄРПН податкових накладних виписаних у грудні 2022 року своєчасно, оскільки предмети та документи згідно опису речей і документів, в тому числі: системний блок марки DELL, який перебував у користуванні головного бухгалтера ТОВ Партнер ДРО ОСОБА_1 та первинна бухгалтерська документація були вилучені на підставі ухвали слідчого судді від 12.01.2023.

Крім того, при вирішенні справи суд керується основними засадами податкового законодавства України.

Зокрема, відповідно до пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 ПК України у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, застосовується принцип презумпцію правомірності рішень платника податків.

Вказаний підхід національного законодавства узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), що сформувалась з питань імперативності правила про прийняття рішення на користь платників податків. Так, у своїх рішеннях ЄСПЛ неодноразово звертав увагу на те, що у разі існування неоднозначності в тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків необхідно віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків; національне законодавство має відповідати вимозі якості закону, щоб воно було доступним для заінтересованих осіб, чітким і передбачуваним у застосуванні (Щокін проти України, заяви № 23759/03 та № 37943/06, рішення від 14 жовтня 2010 року; Серков проти України, заява № 39766/05, рішення від 7 липня 2011 року).

З огляду на викладене суд вважає, що в контексті спірних правовідносин тлумачення релевантних норм податкового законодавства не на користь платника податків не відповідатиме вищезазначеному принципу та конвенційним стандартам.

Таким чином суд доходить висновку про неправомірність нарахованої суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні № 01137513010413 від 23.05.2023, що в свою чергу свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України.

Додатково суд наголошує, що при наданні правової оцінки підставам відповідальності і розміру податкового зобов`язання, нарахованого контролюючим органом, суд не вправі підміняти собою такий орган та приймати рішення щодо зміни чи визначення суми податкового зобов`язання. Суд, виключно, досліджує прийняті рішення суб`єкта владних повноважень на предмет їх відповідності закону (постанова Верховного Суду від 28.03.2023 по справі № 260/433/19).

За таких обставин оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 01137513010413 від 23.05.2023 підлягає визнанню протиправним та скасуванню в повному обсязі.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд також при прийнятті рішення враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема, у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість основних доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та дій і докази, надані стороною позивача, суд приходить до переконання, що позов належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки судом задоволено адміністративний позов, тому сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 2684,00 грн. підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 139, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №01137513010413 від 23.05.2023.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Партнер ДРО судовий збір в розмірі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115242841
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/20447/23

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 18.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 24.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні