Рішення
від 28.11.2023 по справі 440/13055/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/13055/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/13055/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіті-Строй 2017" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Головного управління ДПС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

01.09.2023 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіті-Строй 2017" (надалі - ТОВ "Сіті-Строй 2017", Товариство), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС (надалі - ГУДПС) у Донецькій області, ГУДПС у Полтавській області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №13 від 05.01.2023 стосовно ТОВ "Сіті-Строй 2017", зобов`язавши при цьому ГУДПС у Донецькій області виключити ТОВ "Сіті-Строй 2017" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на обставини порушення прав Товариства через протиправність, як на його думку, висновку про відповідність ТОВ "Сіті-Строй 2017" пункту 6 Критеріїв ризиковості платників податку, який зроблений без з`ясування обставин зміни місцезнаходження Товариства з м. Мирноград Донецької області, яке перебуває в тимчасовій окупації, на м. Полтаву, що призвело до зупинення роботи підприємства, що у свою чергу зумовило неможливість виконання свого податкового обов`язку платника, в тому числі і подання декларацій з ПДВ.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 вищезазначену позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Ухвалою суду від 20.09.2023 заперечення представника ГУДПС у Полтавській області проти розгляду за правилами спрощеного позовного провадження справи залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 26.09.2023 до участі у справі №440/13055/23 як співвідповідача залучено ГУДПС у Вінницькій області.

Ухвалою суду від 26.10.2023 клопотання представника ГУДПС у Вінницькій області щодо розгляду за правилами загального позовного провадження справи №440/13055/23 залишено без задоволення.

21.09.2023 засобами системи "Електронний суд" від ГУДПС у Донецькій області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник зазначив, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення ГУДПС у Донецькій області фактично не було уповноважене на прийняття рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. У свою чергу такими повноваженнями було наділене ГУДПС у Вінницькій області. З огляду на це ГУДПС у Донецькій області не в змозі забезпечити виконання ухвали суду про відкриття провадження у справі в частині надання доказів, які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення, так як не має доступу до зазначених документів (а.с. 60-61).

25.09.2023 засобами системи "Електронний суд" від ГУДПС у Полтавській області до суду надійшло клопотання про вилучення неналежного відповідача, в якому представник зазначив, що ГУДПС у Полтавській області є неналежним відповідачем у справі, оскільки рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №13 від 05.01.2023 стосовно ТОВ "Сіті-Строй 2017" приймалося ГУДПС у Донецькій області у той час коли Товариство не перебувало на обліку в ГУДПС у Полтавській області. У зв`язку з цим представник просив суд замінити відповідача на належного, а також відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

З огляду на пояснення, які надійшли від ГУДПС у Донецькій області, суд таку заміну не здійснював, натомість ухвалою від 26.09.2023 залучив до участі у справі як співвідповідача ГУДПС у Вінницькій області.

03.10.2023 засобами системи "Електронний суд" від ГУДПС у Полтавській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник висловив свої заперечення проти задоволення позову, де повторив тезу про те, що ГУДПС у Полтавській області є неналежним відповідачем. По суті заявленого позову зазначив, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії) є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків у порядку передбаченому ПК України. Віднесення платника до ризикових є дискреційним повноваженням податкового органу, з огляду на що скасування спірного рішення не призведе до поновлення порушених прав позивача (а.с. 79-83).

24.10.2023 до суду від ГУДПС у Вінницькій області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник висловив свої заперечення проти задоволення позову. Зазначив, що Комісією ГУДПС у Вінницькій області 05.01.2023 було проведено аналіз платників податків, які відповідають п. 6 Критеріїв ризиковості "Платником податків не подано звітність з ПДВ за останні 2 податкових періоди", та прийнято рішення від 05.01.2023 №13 про внесення платника до переліку ризикових. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено, що ТОВ "Сіті-Строй 2017" (код 41085012) реалізував капітальний ремонт Новогродівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 по вул. Паркова, 30, м. Новогродівка Донецької області, оренду нерухомого майна у періоді з лютого 2022 року по травень 2022 року. Згідно з базами даних ДПС та наданих копій документів встановлено, що Товариством не подано податкові декларації з ПДВ за період лютий-грудень 2022 року. Платником ТОВ "Сіті-Строй 2017" не подано до ГУДПС у Вінницькій області заяву та документи з метою підтвердження неможливості виконання податкового обов`язку, що й обумовило у подальшому прийняття Комісією рішення від 08.02.2023 №74 про залишення платника в переліку ризикових. Додав, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУДПС) є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків у порядку передбаченому ПК України. Віднесення Комісією податкового органу певного платника до переліку ризикових є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. У подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до Додатку 3 до цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. На останок повідомив, що відповідно до наказу ДПС №468 від 15.06.2023 про внесення змін до наказу ДПС №173 від 28.03.2022 внесено зміни, відповідно до яких ГУДПС у Вінницькій області припинило виконувати функції ГУДПС у Донецькій області (а.с. 90-101).

Правом на подачу відповіді на жоден з відзивів позивач не скористався.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ТОВ "Сіті-Строй 2017" (код ЄДРПОУ 41085012) зареєстроване у статусі юридичної особи за місцем знаходження: Донецька обл., м. Мирноград, пров. Лісний, 1, про що в Реєстрі 15.09.2021 вчинено запис за №1002591070016000882 (а.с. 29). Основним видом зареєстрованої економічної діяльності позивача є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель. 11.05.2017 ТОВ "Сіті-Строй 2017" зареєстроване платником податку на додану вартість. З 18.02.2023 Товариством змінено місце реєстрації на м. Полтава, вул. Шевченка, 44, а місце податкового обліку - на ГУДПС у Полтавській області (а.с. 30).

05.01.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №13, про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким ТОВ "Сіті-Строй 2017" (код 41085012) відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, визнано таким, що відповідає п. 6 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 31).

У зв`язку з цим директор ТОВ "Сіті-Строй 2017" ОСОБА_1 31.01.2023 подала до ГУДПС у Донецькій області електронне повідомлення №1 про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке відповідно до квитанції №2 не було прийнято у зв`язку з невідповідністю кількості додатків приєднаних до повідомлення (а.с. 41).

Того ж дня директор ТОВ "Сіті-Строй 2017" ОСОБА_1 подала до ГУДПС у Донецькій області електронне повідомлення №2 про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, до якого приєднала Повідомлення про неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, наказ ТОВ "Сіті-Строй 2017" №2503 від 25.03.2022 "Про призупинення трудового договору працівників підприємства" та список працівників з якими призупиняється трудовий договір (а.с. 34-36).

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.02.2023 №74 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 31.01.2023 №2 прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 6 Критеріїв ризиковості платника податку) (а.с. 33).

З відзиву ГУДПС у Вінницькій області суд з`ясував, що спірне рішення №13 від 05.01.2023 прийнято Комісією ГУДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а не Комісією ГУДПС у Полтавській області, як помилково вважає позивач.

Крім цього 24.03.2023 заступник начальника вже ГУДПС у Полтавській області Рябкова А.М. в порядку надання інформації щодо розгляду заяви ТОВ "Сіті-Строй 2017" про неможливість своєчасного виконання платником податків обов`язків від 31.01.2023 №1 (вх. №1147/7/16-31 від 08.03.2023) листом за №9306/6/16-31-04-02-03 повідомила, що заява ТОВ "Сіті-Строй 2017" не відповідає вимогам, оскільки підприємством не зазначено які саме податкові обов`язки не має можливості виконати та не конкретизовано з яких податків і зборів. Крім того, підприємством до заяви про неможливість своєчасного виконання податків обов`язків надано лише копію наказу про призупинення трудового договору працівників підприємства та копію листа до працівників. При цьому наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи виконати свій податковий обов`язок (а.с. 42).

Зміст вказаного листа та відповідні дії ГУДПС у Полтавській області не охоплюються предметом спору, який натомість зводиться до оскарження платником рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.01.2023 №13 стосовно ТОВ "Сіті-Строй 2017" про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України).

За визначенням, наведеним у пп. 15.1 ст. 15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

В силу приписів пп. 16.1.3 п. 16 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п. 49.2 ст. 49 ПК України, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Згідно з п. 49.18 ст. 49 ПК України, податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період

Відповідно до п. 202.1 ст. 202 ПК України, звітним (податковим) періодом є один календарний місяць.

Згідно з п. 203.1 ст. 203 ПК України, податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, згідно з пп. 47.1.1 п. 47.1 ст. 47 ПК України, несуть: юридичні особи, резиденти або нерезиденти України, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи.

Відповідно до встановлених судом обставин справи, фактичною підставою прийняття спірного рішення про відповідність платника критеріям ризиковості слугували обставини не подання позивачем до контролюючого органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди (за період лютий-грудень 2022 року), що відповідає пункту 6 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (надалі - Критерії ризикосоті), які є додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (надалі - Порядок №1165), а також обставини неподання платником до ГУДПС у Вінницькій області заяви та документів з метою підтвердження неможливості виконання податкового обов`язку.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому пункт 6 Критеріїв ризиковості, який покладено в основу спірного рішення, передбачає випадок, за якого платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.

Таким чином рішення контролюючого органу про віднесення платника податків до категорії ризикових за пунктом 6 Критеріїв обумовлено не лише самим фактом неподання платником податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди, а ще й обов`язком урахування контролюючим органом вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Так, Законом України від 12.05.2022 №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (надалі - Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, згідно з якими, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Цей стан триває і дотепер.

Статтею 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Статтею 9 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" встановлено, що в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Відповідно ж до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Цим же підпунктом визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження" відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України було затверджено:

-Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

-Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Цей наказ, що набрав чинності з 06.09.2022, був прийнятий з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Як повідомляє представник позивача, первинні документи ТОВ "Сіті-Строй 2017" залишилися за місцем попередньої реєстрації підприємства у м. Мирноград, а тому надати такі копії документів Товариство не має можливості з огляду на об`єктивні обставини, які жодним чином не залежать від його волі. 18.02.2023 Товариством змінено адресу реєстрації і єдиною підставою цьому слугувала загальновідома обставина, що сталася 24.02.2022. У зв`язку з настанням цих подій Товариство звернулося до ГУДПС у Донецькій області з листом №115-п від 23.06.2022 через електронний кабінет, яким повідомлено контролюючий орган про неможливість вивезення первинної документації з огляду на той факт, що Донецька область, у тому числі й м. Мирноград є територією активних бойових дій.

Однак оцінку обставинам, повідомленим Товариством у листі №115-п від 23.06.2022, жодним з контролюючих органів надано не було, відповідних доказів матеріали справи не містять, пояснень з цього приводу жоден з відповідачів не надає.

Згідно з пунктом 6 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності та після дати набрання чинності цим Порядком виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації втратили можливість їх виконувати, застосовуються такі правила.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації втратили можливість виконувати податкові обов`язки, вживають заходи, передбачені пунктом 3 цього розділу, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.

Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Всупереч описаній вище процедурі контролюючий орган попереднього рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку не приймав, пропозицій щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків не надавав, натомість одразу прийняв рішення №13 від 05.01.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Як зазначалося вище, ТОВ "Сіті-Строй 2017" 18.02.2023 змінено місце реєстрації, оскільки попереднє місцезнаходження позивача після повномасштабного вторгнення РФ на територію України опинилося в безпосередній близькості до зони бойових дій, а згодом - у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

16.04.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України", підпунктом 1 пункту 1 якої встановлено, що перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №75 від 25.04.2022 затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 12 травня 2022 року (далі - Перелік).

Зміни до Переліку вносилися понад 20 разів.

Починаючи з 29.04.2022 і до моменту втрати чинності 27.12.2022 Мирноградська міська територіальна громада перебувала у такому переліку.

У подальшому наказом від 22.12.2022 №309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Мирноградська міська територіальна громада включена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією з 24.02.2022 (Дата виникнення можливості бойових дій).

Жодної з цих обставин спірне рішення відповідача, як і відзив на позовну заяву, не відображають, що свідчить про невиконання контролюючим органом обов`язку встановлювати причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин на платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Разом з цим факт перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями РФ, відповідно до підпункту 6 пункту 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів, може бути однією з підстав неможливості виконання податкових обов`язків.

Проте, ГУДПС у Вінницькій області такі обставини не враховані під час прийняття оскаржуваного рішення.

З урахуванням наведеного та зважаючи на те, що протягом спірного періоду підприємство хоча й не подавало податкові декларації, однак провадило господарську діяльність та формувало відповідні податкові зобов`язання, беручи до уваги приписи пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України в редакції Закону №2260-IX від 12.05.2022, а також беручи до уваги факт включення Мирноградської міської територіальної громади до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією з 24.02.2022 і відповідного повідомлення вказаних обставин контролюючому органу, суд робить висновок про те, що оскаржене рішення прийнято з порушенням процедури його прийняття, без урахування усіх обставин та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

У зв`язку з цим суд визнає протиправним та скасовує рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №13 від 05.01.2023, яке прийняте Комісією ГУДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а не Комісією ГУДПС у Полтавській області, як помилково вважає позивач.

Тож відповідну позовну вимогу слід задовольнити частково.

Доводи відповідачів з приводу того, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії) є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків, а тому віднесення платника до ризикових є дискреційним повноваженням податкового органу, з огляду на що скасування спірного рішення не призведе до поновлення порушених прав позивача, суд визнає помилковими, оскільки віднесення комісією податкового органу певного платника до переліку ризикових є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. У подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Таким чином спірне рішення безпосередньо впливає на обсяг прав та обов`язків платника податків, у зв`язку з чим може бути предметом судового оскарження.

До того ж відповідно до пункту 2 розділу ІІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

При цьому не підлягає задоволенню вимога позивача щодо зобов`язання ГУДПС у Донецькій області виключити ТОВ "Сіті-Строй 2017" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, оскільки по-перше - Товариство на теперішній час перебуває на обліку в ГУДПС у Полтавській області, а по-друге - відповідно до абзацу 31 пункту 6 Порядку №1165 в редакції постанови КМ № 574 від 02.06.2023, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Тож ця вимога наразі є передчасною, оскільки лише рішення суду, яке набрало законної сили, може бути підставою для Комісії ГУДПС у Полтавській області (за основним місцем обліку позивача) для виключення Товариства з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

За таких обставин позов у цілому слід задовольнити частково.

З огляду на факт часткового задоволення позовних вимог, з урахуванням того, що порушення прав позивача допущено з боку ГУДПС у Вінницькій області, суд у відповідності до вимог ч. 3 ст. 139 КАС України дійшов висновку про необхідність стягнення саме з ГУДПС у Вінницькій області на користь позивача 1/2 частини судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 1342,00 грн.

Керуючись статтями 242-246, 255, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіті-Строй 2017" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Головного управління ДПС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №13 від 05.01.2023 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку

В решті вимог - позов залишити без задоволення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіті-Строй 2017" частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіті-Строй 2017" (код ЄДРПОУ 41085012; вул. Шевченка, 44, м. Полтава, 36039).

Відповідач: Головне управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187; вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька область, 87515)

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36014).

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 44069150; вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його підписання до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч. 8 ст. 18, ч. ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115243562
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/13055/23

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 28.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні