Справа № 317/29/22
Провадження №2/317/59/2023
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2023 року м. Запоріжжя
Запорізький районний суд Запорізької області у складі:
головуючого судді Ткаченко М.О.,
за участю секретаря судового засідання Мазуренко А.О.,
прокурора Лобач О.Л.,
представника позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області до ОСОБА_3 про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння,
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області звернувся до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області з позовом до ОСОБА_3 про витребування із чужого незаконного володіння земельної ділянки про витребування земельної ділянки, посилався на те, що під час здійснення нагляду у формі процесуального керівництва під час досудового розслідування кримінального провадження, внесеного 14.12.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12020085230000184 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст.358, ч. 1 ст.364 КК України, Запорізькою окружною прокуратурою встановлені порушення законодавства при наданні земельних ділянок, розташованих на території Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області, у приватну власність.
Зокрема, у грудні 2020 року до відділу поліції №6 Запорізького районного управління поліції ГУНП в Запорізькій області та до Запорізької обласної прокуратури надійшли звернення депутата Запорізької обласної ради восьмого скликання ОСОБА_4 про те, що рішенням позачергової п`ятдесят восьмої сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області фізичним особам затверджені проекти землеустрою та передані у власність земельні ділянки.
Установлено, що рішенням №12 від 09.10.2020 позачергової п`ятдесят восьмої сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області, затверджено проект землеустрою та безоплатно передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397 площею 0,4224 га, розташовану у межах намеленого пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підставою виникнення права приватної власності у ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,2442 га, зазначено «рішення органу місцевого самоврядування Кушугумської селищної ради від 09.10.2020 № 12».
Так, у зазначеному рішенні №12 від 09.10.2020, прийнятому на 58 позачерговій сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 в межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, площею 0,4224 га, для ведення особистого селянського господарства та безоплатно передано останньому у власність земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397.
У подальшому на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ТОВ «Інвара», до Державного земельного кадастру внесено дані щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, що перебуває у приватній власності ОСОБА_3 ..
Відповідно до інформації Міськрайонного управління Держгеокадастру у Запорізькому районі, упродовж 2020 року документація із землеустрою щодо земельних ділянок на території Кушугумської селищної ради, яка розроблялась ТОВ «Інвар», до місцевого фонду документації землеустрою Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, не надходила.
Державна реєстрація права власності ОСОБА_3 на зазначену земельну ділянку здійснена 26.10.2020 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним №54827937. Як підстава виникнення права власності зазначено рішення органу місцевого самоврядування Кушугумської селищної ради від 09.10.2020 № 12.
Згідно із даними Публічної кадастрової карти України та території Кушугумської територіальної громади Запорізького району Запорізької області в межах населеного пункту розташована земельна ділянка з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га має тип власності приватна, з цільовим призначенням для ведення селянського господарства.
За інформацією Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 08.06.2021 №1108/01-45 протягом 2020 року у Кушугумській селищній раді відбулись 4 сесії сьомого скликання, а саме 12.02.2020 позачергова 53 сесія; 21.05.2020 54 сесія; 19.06.2020 позачергова 55 сесія; 22.07.2020 - позачергова 56 сесія. У Кушугумській селищній раді готувалась 57 чергова сесія сьомого скликання на 16.10.2020, однак ця сесія не відбулась, у зв`язку з відсутністю кворуму серед депутатів. Перша сесія Кушугумської селищної ради 8 скликання відбулась 18.11.2020, на якій земельні питання не розглядались, відповідних рішень з цього приводу селищною радою восьмого скликання не приймалось.
Рішенням Кушугумської селищної ради від 17.11.2021 №45 «Про впорядкування рішень сесій сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області» визначено сесії №57 сьомого скликання та сесію № НОМЕР_1 сьомого скликання Кушугумської селищної ради такими, що не відбулися.
Отже встановлено, що спірна земельна ділянка (кадастровий номер 2322155600:05:009:0397) у власність у порядку встановленому законом не виділялась, оскільки позачергова 58-а сесія сьомого скликання Кушугумської селищної ради від 09.10.2020, рішення якої зазначено у державному реєстрі як підстава виникнення права власності на вказану земельну ділянку у ОСОБА_3 , не проводилась.
Згідно з інформацією, наданою Кушугумською селищною радою Запорізького району Запорізької області, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення та безоплатної передачі у власність ОСОБА_3 земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397 площею 0,4224 га в межах населеного пункту у смт. Кушугум, Запорізького району, Запорізької області, селищною радою не приймались, рішення про присвоєння поштової адреси не приймалось.
Крім того, Кушугумською селищною радою Запорізького району Запорізької області надано інформацію про те, що вищезазначена земельна ділянка не забудовувалась.
Спірна земельна ділянка (кадастровий номер 2322155600:05:009:0397) розташована на території Кушугумської селищної ради Запорізького району в межах населеного пункту та належить до земель комунальної власності.
З урахуванням викладеного, позивач просить витребувати із чужого незаконного володіння ОСОБА_3 земельну ділянку, що розташована у межах населеного пункту у смт Кушугум, Запорізького району, Запорізької області, кадастровий номер 2322155600:05:009:0397 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2205919623000), площею 0,4224 га, на користь Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області та стягнути витрати по сплаті судового збору.
В обґрунтування звернення з вказаною позовною заявою прокурор зазначає, що органом місцевого самоврядування, на який покладено обов`язки щодо розпорядження землями вищезазначеної категорії, жодні заходи з метою поновлення порушених інтересів територіальної громади не вживались, позови про витребування спірних земельних ділянок не пред`являлись.
Вказане є порушенням інтересів держави та надає право керівнику Запорізької окружної прокуратури Запорізької області звернутись до суду в порядкуст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Ухвалою судувід 10.01.2022заяву прозабезпечення позовупершого заступникакерівника Запорізькоїокружної прокуратуриЗапорізької області задоволено. Накладено арешт на земельну ділянку із кадастровим номером 2322155600:05:009:0397 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2205919623000), площею 0,4224 га, розташовану в межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка на праві власності належить ОСОБА_3 ..
Ухвалою суду від 26.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 13.07.2022 зупинено провадження у цивільній справі до набрання законної сили судовим рішенням у цивільній справі за позовом ОСОБА_5 до Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області про визнання протиправним і скасування рішення (ЄУ№ 317/826/22, провадження №2/317/711/2022).
Ухвалою суду від 22.09.2022 провадження у вказаній цивільній справі поновлено.
Ухвалою суду від 11.01.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
Прокурор у судовому засіданні підтримала позов у повному обсязі, просила його задовольнити.
Позивач - представник Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області у судовому засіданні позов підтримала у повному обсязі, просила суд його задовольнити. Зазначала, що Кушугумською селищною радою ніколи не приймалися будь-які рішення, за якими відповідачу передавалась у власність спірна земельна ділянка.
22.02.2022 від голови Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Сосуновського В.С. до суду надійшли письмові пояснення, у яких він вказує, що позов підтримує у повному обсязі та просить здійснювати розгляд справи без його участі. В обґрунтування своє позиції вказує, що Кушугумською селищною радою не приймалось жодних рішень, за якими ОСОБА_3 передавалась у власність спірна земельна ділянка. Крім того, рішенням сесії Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 17.11.2021 № 45 «Про впорядкування рішень сесій сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області» визначені такими, що не відбулись сесії № 57 та № 58 сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області.
Представник відповідача адвокат Косякова З.М. у судовому засіданні позов не визнала, просила суд відмовити у повному обсязі, оскільки відповідач отримав у власність спірну земельну ділянку на законних підставах, а його право власності підтверджується відповідними документами, які містяться в матеріалах справи. Відтак, немає жодних підстав вважати, що спірна земельна ділянка підлягає витребуванню у відповідача.
Заслухавши пояснення прокурора, представника позивача та представника відповідача, допитавши свідків, розглянувши матеріали справи, дослідивши усі докази в сукупності, суд вважає, що позов є законним та обґрунтованим, тому підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачаєтьсяз матеріалівсправи, 09.06.2020 ОСОБА_3 звернувся до голови Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Загребельної Г.О. із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (а.с.172).
Рішенням позачергової п`ятдесят сьомої сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області № 15 від 31.07.2020 ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, орієнтовною площею 0,4224 га (а.с.173).
Згідно з висновком про розгляд документації із землеустрою №11552/82-20 від 19.08.2020 експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області Лобунько А.В. погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства площею 0,4224 га, за адресою: Запорізька область, Запорізький район, в межах смт Кушугум (а.с.174).
Державна реєстрація права власності ОСОБА_3 на зазначену земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, здійснена 26.10.2020 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним №54827937. Як підстава виникнення права власності зазначено рішення органу місцевого самоврядування Кушугумської селищної ради від 09.10.2020 №12 (а.с.42-43).
На підставітехнічної документаціїіз землеустроющодо встановлення(відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ТОВ «Інвар», до Державного земельного кадастру внесено дані щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, що перебуває у приватній власності ОСОБА_3 (а.с.102-103, 175-179).
14.12.2020 року до відділу поліції №6 Запорізького районного управління поліції ГУНП в Запорізькій області та до Запорізької обласної прокуратури надійшло звернення депутата Запорізької обласної ради восьмого скликання ОСОБА_4 про те, що рішенням позачергової п`ятдесят восьмої сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області фізичним особам затверджені проекти землеустрою та передані у власність земельні ділянки. У вказаному зверненні депутат просив провести ретельну перевірку щодо вчинення колишнім селищним головою Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_6 дій, які можуть містити ознаки кримінальних правопорушень, а саме підроблення офіційних документів Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області, у тому числі й розпоряджень селищного голови, рішень, протоколів сесій та результатів поіменного голосування Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області (а.с.16-17).
Листом №01-45/986 від 21.05.2021 Кушугумська селищна рада Запорізького району Запорізької області повідомила Запорізьку окружну прокуратуру про відсутність у селищній раді оригіналів рішень 58-ї позачергової сесії сьомої сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області № 3, № 5, № 6 та №7 від 09.10.2020, рішення 57-ї позачергової сесії сьомої сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області № 13 від 31.07.2020 та відповідних протоколів засідань. Крім того, у листі зазначено, що в Кушугумській селищній раді Запорізького району Запорізької області не проводились 57 позачергова сесія сьомого скликання від 31.07.2020 та 58 позачергова сесія сьомого скликання від 09.10.2020 (а.с.18).
Листом №1108/01-45 від 08.06.2021 Кушугумська селищна рада Запорізького району Запорізької області повідомила Запорізьку окружну прокуратуру про те, що протягом 2020 року у селищній раді відбулись 4 сесії сьомого скликання, а саме: 12.02.2020 позачергова 53 сесія, 21.05.2020 54 сесія, 19.06.2020 позачергова 55 сесія, 22.07.2020 позачергова 56 сесія. Крім цього, у листі зазначено, що в Кушугумській селищній раді готувалась 57 чергова сесія сьомого скликання на 16.10.2020, яка не відбулась у зв`язку з відсутністю кворуму серед депутатів. Перша сесія Кушугумської селищної ради восьмого скликання відбулась 18.11.2020. На даній сесії земельні питання не розглядались, відповідних рішень селищною радою не приймалось (а.с.19-20).
Листом №01-36/1985 від 06.09.2021 Кушугумська селищна рада Запорізького району Запорізької області повідомила Запорізьку окружну прокуратуру про те, що згідно рішення № 54 від 25.02.2021 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Кушугум Запорізького району Запорізької області» нормативна грошова оцінка смт Кушугум становить 159,15 грн. кв.м та буде застосовуватися з 01.01.2022 (а.с. 21).
Листом № 10-17-0.18.1-134/37-21 від 17.08.2021 Управління у Запорізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило, що рішенням Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області № 16 від 28.12.2011 «Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель смт Кушугум» було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель селища Кушугум Запорізького району Запорізької області, виконану Державним підприємством «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Пунктом 2 цього рішення прийнята базова вартість земель селища Кушугум станом на 01.01.2011 на рівні 49,19 грн. кв.м. Пунктом 3 нормативна грошова оцінка земельної ділянки виконана станом на 01.01.2011 і у подальшому вона підлягає індексації відповідно до вимог статті 289 Податкового кодексу України (а.с. 22-24).
Відповідно до інформації Міськрайонного управління Держгеокадастру у Запорізькому районі №10-8-0.181-462/117-21 від 02.06.2021, упродовж 2020 року документація із землеустрою щодо земельних ділянок на території Кушугумської селищної ради, яка розроблялась ТОВ «Інвар», до місцевого фонду документації землеустрою Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, не надходила (а.с.25).
Листом №01-36/2878 від 26.11.2021 Кушугумська селищна рада Запорізького району Запорізької області повідомила Запорізьку окружну прокуратуру про те, що Кушугмська селищна рада не зверталась із позовною заявою до суду про витребування із володіння земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, розташованої у межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області (а.с. 35).
Згідно з інформацією, наданою Кушугумською селищною радою Запорізького району Запорізької області №01-45/2561 від 05.11.2021, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, розташованої у межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, для ведення особистого селянського господарства, селищною радою не приймалося, рішення про присвоєння поштової адреси не приймалось. Крім того, Кушугумською селищною радою Запорізького району Запорізької області надано інформацію про те, що у ході обстеження, проведеного 05.11.2021 року, вищезазначеної земельної ділянки з`ясовано, що межові знаки не встановлені, земельна ділянка не використовується, паркани та будь-які будівлі відсутні (а.с.38-39).
Згідно з інформацією від 06.09.2021 №01-45/2990, наданою Кушугумською селищною радою, вартість земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, розташованої у межах населеного пункту у смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, для ведення особистого селянського господарства, складає 574083,84 грн (а.с.40).
Рішенням Кушугумської селищної ради від 17.11.2021 №45 «Про впорядкування рішень сесій сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області» визначено сесії №57 сьомого скликання та сесію №58 сьомого скликання Кушугумської селищної ради такими, що не відбулися (а.с.41).
Судом було оглянуто відеозапис виступу голови Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області сьомого скликання ОСОБА_6 з приводу того, що 57 сесії Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області сьомого скликання не відбулася, у якому селищна голова зазначає про не проведення 57 сесії у зв`язку з відсутністю кворуму депутатів (а.с.156).
Аналізуючи покази допитаної у судовому засіданні у якості свідка ОСОБА_6 в контексті дослідженого відеозапису, суд дійшов висновку про фактичне не проведення 57 сесії Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області
Крім того, допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_7 , яка у вказаний період була депутатом Кушугумської селищної ради, повідомила суд, що 22.07.2020 відбулась 56 сесія Кушугумської селищної ради, обговорювались питання виділення земельних ділянок, бюджетні питання. 16.10.2020 повинна була відбутися сесія, однак не відбулась, бо не було кворуму, було звернення голови Кушугумської селищної ради щодо сесії, яка не відбулась, у зв`язку із неявкою депутатів. 18.11.2020 відбулась перша сесія скликання, на той час ОСОБА_7 працювала діловодом в сільській раді, в її обов`язки входило реєстрація кореспонденції, заяв громадян. Заяв ОСОБА_3 не бачила, не пам`ятає щоб ОСОБА_3 до неї зверталась, однак зазначила, що на час її відпустки, хтось вів реєстрацію заяв про виділення земельних ділянок через дріб.
Свідок ОСОБА_8 ,яка увказаний періодбула депутатомКушугумської селищноїради,повідомила суд,що сесіювела ОСОБА_6 ,однак сесіяне відбулась,оскільки небуло достатньоїкількості депутатів.Про ОСОБА_3 жодною інформацієюне володіє,оскільки натой періодділоводом була ОСОБА_7 ..Зазначила,що сайтКушугумської сільськоїради Запорізькогорайону Запорізькоїобласті у2020році вжепрацював.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, чинного на час прийняття рішення про надання зазначеної земельної ділянки у приватну власність, до повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями територіальних громад б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до пункту б частини 1 статті 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно зі статтею 40 Земельного кодексу України у редакції, чинній на час прийняття рішення про передачу у власність земельної ділянки, громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.
Таким чином, необхідною передумовою виникнення права приватної власності на земельну ділянку державної чи комунальної власності має бути рішення про передання у приватну власність цієї ділянки, прийняте відповідним органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, які діють від імені власника (висновок Верховного Суду України, викладений у постанові від 31 жовтня 2012 року у справі № 6-53цс12). Тому відсутність такого рішення держави в особі уповноваженого органу означає, що відчуження земельної ділянки не відбулось.
Отже установлено, що спірна земельна ділянка (кадастровий номер 2322155600:05:009:0397) у власність у порядку встановленому Законом не виділялась, оскільки позачергова 58-а сесія сьомого скликання Кушугумської селищної ради від 09.10.2020, рішення якої зазначено у державному реєстрі як підстава виникнення права власності на вказану земельну ділянку у ОСОБА_3 не проводилась.
На позачергових 54, 55 та 56 сесіях сьомого скликання Кушугумської селищної, проведених 21.05.2020, 19.06.2020 та 22.07.2020, відповідно, рішення про передачу в приватну власність ОСОБА_3 земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських будівель, також не приймались.
У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права й обов`язки безпосередньо виникають, зокрема, з актів органів місцевого самоврядування (ч. 4 ст. 11 Цивільного кодексу України). Отже, рішення цих органів можуть бути підставами виникнення цивільних прав та обов`язків (висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 07.11.2018 справа № 488/5027/14-ц).
З наведеного вбачається, що рішення 58 позачергової сесії сьомого скликання Кушугумської селищної ради від 09.10.2020 №12, яке зазначено у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно як підстава виникнення речового права права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, органом місцевого самоврядування не приймалось, тому, відповідно до ч. 4 ст. 11 ЦК України, у ОСОБА_3 право власності на земельну ділянку площею 0,4224 га, розташовану на території Кушугумської селищної ради, не виникло.
Згідно з абзацом першим частини першої статті 116 ЗК України у редакції, чинній на час виникнення правовідносин, громадяни набувають право власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Відповідно до частини другої цієї ж статті, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації (частина перша статті 125 Земельного кодексу України у редакції, чинній на час виникнення правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 126 Земельного кодексу України, право власності та користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Якщо власник вимагає повернення свого майна з володіння особи, яка незаконно ним заволоділа, така позовна вимога підлягає розгляду та вирішенню також за правилами статей 387, 388 Цивільного кодексу України.
Так, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст. 387 ЦК України).
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що право чи інтерес мають бути захищені судом у належний спосіб, який є ефективним (пункт 57 постанови від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17).
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, держава реалізує своє право власності на землі державної власності через відповідні органи державної влади.
До розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому пункту 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (абзац перший пункту 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України).
Спірна земельна ділянка (кадастровий номер 2322155600:05:009:0397) розташована на території Кушугумської селищної ради Запорізького району в межах населеного пункту та належить до земель комунальної власності.
З урахуванням викладеного, повноваження власника щодо спірної земельної ділянки реалізує Кушугумська селищна рада, тому спірна земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_3 на користь саме цього органу.
Оскільки органом місцевого самоврядування, на який покладено обов`язки щодо розпорядження землями вищезазначеної категорії, жодні заходи з метою поновлення порушених інтересів територіальної громади не вживались, позови про витребування спірних земельних ділянок не пред`являлись, вказане є порушенням інтересів держави та надає право керівнику Запорізької окружної прокуратури Запорізької області звернутись до суду в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Відповідно до положень ст. 388 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно із чужого незаконного володіння незалежно від заперечень відповідача про те, що він є добросовісним набувачем, якщо доведе факт вибуття майна з його володіння чи володіння особи, якій він передав майно, не з їхньої волі. Відповідно до ч. 3 ст. 388 Цивільного кодексу України, якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
У спірних правовідносинах рішення Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області чи іншого уповноваженого органу щодо передачі у власність ОСОБА_3 земельної ділянки з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397 не приймалось, тому спірна земельна ділянка вибула із комунальної власності поза волею власника, що відповідно до ст. 388 Цивільного кодексу України є підставою для її витребування у ОСОБА_3 на користь Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у пункті 11 постанови від 18 грудня 2009 року № 14 «Про судове рішення у цивільній справі», у мотивувальній частині рішення слід наводити дані про встановлені судом обставини, що мають значення для справи, їх юридичну оцінку та визначені відповідно до них правовідносини, а також оцінку всіх доказів, розрахунки, з яких суд виходив при задоволенні грошових та інших майнових вимог. Встановлюючи наявність або відсутність фактів, якими обґрунтовувалися вимоги чи заперечення, визнаючи одні та відхиляючи інші докази, суд має свої дії мотивувати та враховувати, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 6 ст. 81 ЦПК України).
За правовими висновками, викладеними у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.04.2023 у справі № 511/2303/19 згідно з вимогами ст. 82 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Так, судом приймається до уваги рішення Запорізького районного суду Запорізької області у справі ЄУН 317/826/22 НП 2/317/98/2023 від 11.01.2023, яке набрало законної сили 21.02.2023 та яким задоволено позов ОСОБА_5 до Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області та визнано протиправним та скасовано рішення чотирнадцятої позачергової сесії восьмого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області № 45 від 17.11.2021 «Про впорядкування рішень сесій сьомого скликання Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області», оскільки воно прийнято не на підставі та поза межами повноважень, що передбачені Конституцією та законами України (а.с.195-197).
Проте, вказане рішення не має преюдиційного значення у цій справі відповідно до ч. 4 ст. 82 ЦПК України, оскільки у справі № 317/826/22 брали участь інші особи, предметом доказування є законність рішення Кушугумської селищної ради від 17.11.2021 № 45, який відрізняється від предмету доказування у справі, що переглядається, - факту прийняття Кушугумської селищної радою рішення № 15 від 31.07.2020 на позачерговій 57 сесії сьомого скликання.
Згідно із вимогами ст. 59 Закону України «По місцеве самоврядування» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1,29 і 31 статті 43 та статтями 55,56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Проте, на офіційному сайті Кушугумської селищної ради за посиланням http://kushugum-rada.gov.ua відсутні публікації проведення 57 та 58 позачергових сесій 7 скликання, результатів поіменного голосування та безпосередні рішення вказаних сесій.
Долучена представником відповідача до матеріалів справа копія постанови слідчого відділу поліції № 6 Запорізького районного управління поліції ГУНП в Запорізькій області про закриття кримінального провадження від 14.12.2020 № 12020085230000184 у зв`язку із закінченням строків досудового розслідування (а.с.160,194) не може бути підтвердженням прийняття Кушугумською селищною радою у встановленому законом порядку рішень на 57 позачерговій сесії сьомого скликання, адже вказана постанова не містить висновку по суті самого кримінального провадження.
Копія листа Управління Державної казначейської служби України у Запорізькому районі Запорізької області від 08.03.2023 № 01-22-10/196 щодо наявності в Управлінні рішення 57 позачергової сесії сьомого скликання від 31.07.2020 № 19 «Про внесення змін та доповнень до рішення сесії від 23.12.2019 № 2 «Про селищний бюджет на 2020 рік зі змінами та доповненнями» (а.с.198-200) також не може бути взято до уваги судом в якості підтвердження проведення вказаної сесії, оскільки наявність в Управлінні такого рішення жодним чином не підтверджує факту прийняття його Кушугумською селищною радою відповідно до вимог закону та обставин того, що 57 позачергова сесія сьомого скликання від 31.07.2020 відбулася.
Таким чином, на підставі долучених до справи доказів у взаємному зв`язку у їх сукупності судом встановлений факт неприйняття Кушугумською селищною радою у встановленому законом порядку 57 та 58 позачергових сесій 7 скликання, а отже, й рішення Кушугумської селищної ради від 09.10.2020 № 12 на підставі якого здійснена державна реєстрація права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 2322155600:05:009:0397, площею 0,4224 га, розташовану на території Кушугумської селищної ради не приймалось, а тому, відповідно до ч. 4 ст. 11 ЦК України, у ОСОБА_3 право власності на цю земельну ділянку площею 0,4224 га, не виникло.
Відповідно до положень ст. 388 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно із чужого незаконного володіння незалежно від заперечень відповідача про те, що він є добросовісним набувачем, якщо доведе факт вибуття майна з його володіння чи володіння особи, якій він передав майно, не з їхньої волі. Відповідно до ч. 3 ст.388 Цивільного кодексу України, якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Водночас, для вирішення питання про витребування спірної земельної ділянки необхідна оцінка балансу інтересів сторін за "трискладовим тестом" як юридичної конструкції, який є засобом перевірки необхідності втручання в права особи, вирішити конфлікт між правами та інтересами власника земельної ділянки Кушугумської селищної ради та добросовісного набувача відповідача у справі.
Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів (стаття 1 Першого протоколу до Конвенції).
Відповідно до усталеної практики ЄСПЛ стаття 1 Першого протоколу до Конвенції закріплює три окремі норми: 1) виражається у першому реченні першого абзацу, закладає принцип мирного володіння майном і має загальний характер; 2) викладена у другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності й обумовлює його певними критеріями; 3) закріплена у другому абзаці та визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна у загальних інтересах. Другу та третю норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, треба тлумачити у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ у справі «"East/West Alliance Limited" проти України» від 23 січня 2014 року (East/West Alliance Limited v. Ukraine, заява № 19336/04), § 166-168).
Критеріями сумісності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також, чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право.
Отже, має існувати розумне співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається, та засобами, які використовуються для її досягнення.
Порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатує, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. І навпаки: встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії.
Повернення спірної земельної ділянки її власнику Кушугумській селищній раді, за встановлених судом обставин відповідає критеріям правомірності втручання держави у право власності, закладеним у ст.1 Першого Протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так, повернення земельної ділянки відповідає вимогам закону, зокрема передбачено ст. 388 ЦК України, а отже здійснюється «відповідно до закону», має «легітимну мету» - для захисту земельних правовідносин, що становить «інтерес держави», а також для задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання щодо майна, яке становить власність територіальної громади. Повернення земельної ділянки у власність громади відповідає вимогам «пропорційності» та «необхідності в демократичному суспільстві», оскільки не призводить до порушення прав відповідача, оскільки ним не доведено, що він користуються вказаною земельною ділянкою, що на вказаній земельній ділянці здійснено забудову. Крім того, відповідача не позбавлено можливості у подальшому набути права власності на земельну ділянку на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності із дотриманням передбачених законом вимог.
Враховуючи вищевикладене, аналізуючи норми діючого законодавства, суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка вибула із комунальної власності поза волею власника, що є підставою для її витребування у ОСОБА_3 на користь Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області, а тому позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до положень ст. 141 ЦПК України підлягає стягненню з відповідача на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Запорізької окружної прокуратури витрати по сплаті судового збору у розмірі 9746 грн 26 коп. (а.с.46,52).
Керуючись ст. 12, 13, 76-82, 89, 158, 258-259, 263-265, 352-354 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Позов першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області до ОСОБА_3 про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння задовольнити.
Витребувати із чужого незаконного володіння ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) земельну ділянку, що розташована у межах населеного пункту смт Кушугум Запорізького району Запорізької області, кадастровий номер 2322155600:05:009:0397 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2205919623000), площею 0,4224 га, на користь Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області. (вул. Соборна, 23, смт Кушугум, Запорізький район, Запорізька область, 70450, ЄДРПОУ 24912102).
Стягнути з ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Запорізької окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909973, вул. Залізнична, 17, м. Запоріжжя, 71701) витрати по сплаті судового збору у розмірі 9746 грн 26 коп (дев`ять тисяч сімсот сорок шість гривень 26 копійок).
Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Запорізького апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 24.11.2023.
Суддя М.О.Ткаченко
Суд | Запорізький районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2023 |
Оприлюднено | 30.11.2023 |
Номер документу | 115264247 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Запорізький районний суд Запорізької області
Ткаченко М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні