ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" листопада 2023 р. Справа № 911/2261/23
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Панченко К. О.
за участю представників учасників справи:
від позивача (у режимі відеоконференції): Клочко В. В. (адвокат ордер серії ВН № 1264649 від 17.07.2023 р.);
від відповідача: Терещенко Л. В. (адвокат ордер серії СВ №1064033 від 13.09.2023 р.);
розглянувши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Логістик інвест центр (07353, вул. Дубрівська, буд. 8-А, с. Старі Петрівці, Вишгородський район, Київська область)
до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія Релакс (08700, вул. Каштанова, буд. 16, м. Обухів, Обухівський район, Київська область)
про стягнення 1 459 000, 83 грн
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ТОВ Логістик інвест центр звернулось в Господарський суд Київської області із позовом до ТОВ БК Релакс про стягнення 1 459 000, 83 грн пені за несвоєчасне виконання робіт.
Позовні вимоги обґрунтовані позивачем неналежним виконанням відповідачем свого обов`язку щодо виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу, що знаходиться за адресою: вул. Дубрівська, буд. 8-а, с. Старі Петрівці, Вишгородський район, Київська область згідно з договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вілиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, додаткової угоди № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.07.2023 р. відкрито провадження у справі № 911/2261/23 за позовом ТОВ Логістик інвест центр до ТОВ БК Релакс про стягнення 1 459 000, 83 грн, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 13.09.2023 р.
01.09.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив б/н від 31.08.2023 р. на позовну заяву про стягнення неустойки за договором підряду № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. по справі № 911/2261/23, що долучено судом до матеріалів справи, в якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
04.09.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 04.09.2023 р. про об`єднання позовів в одне провадження, в якому він просив об`єднати в одне провадження справу № 911/2261/23 та № 911/1912/23.
06.09.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь б/н від 06.09.2023 р. на відзив, що долучено судом до матеріалів справи.
13.09.2023 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 27.09.2023 р.
18.09.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення б/н від 17.09.2023 р. (на відповідь на відзив), що долучено судом до матеріалів справи.
27.09.2023 р. за наслідками розгляду судом у судовому засіданні вищевказаного клопотання відповідача про об`єднання позовів в одне провадження, суд дійшов висновку про відмову в його задоволенні за безпідставністю і необґрунтованістю.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.09.2023 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 18.10.2023 р.
18.10.2023 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 08.11.2023 р.
06.11.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 06.11.2023 р. про стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
13.11.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 13.11.2023 р. про долучення доказів, разом із додатками, що долучені судом до матеріалів справи.
13.11.2023 р. через системy Електронний суд до канцелярії суду від позивача надійшли заперечення б/н від 13.11.2023 р. проти задоволення клопотання відповідача про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.
08.11.2023 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 15.11.2023 р.
15.11.2023 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
30.04.2015 р. між ТОВ Логістик інвест центр (надалі - Замовник) та ТОВ БК Релакс (надалі - Підрядник ) укладено договір № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області згідно з умов пункту 1.1. якого в порядку та умовах, визначених у цьому Договорі, Підрядник зобов`язується на свій ризик, з використанням власного обладнання, устаткування та матеріалів, виконати за плату комплекс робіт (в подальшому «Роботи») з улаштування покриття будівлі складу Замовника, що знаходиться по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області (в подальшому - Об`єкт), а Замовник зобов`язується прийняти виконані ним належним чином Роботи та оплатити їх вартість (надалі Договір).
Відповідно до п. 2.1. Договору загальна вартість Робіт за Договором визначається згідно із Договірною ціною № 1 (Додаток № 1 до Договору), включає в себе всі прямі та непрямі витрати Підрядника на виконання Робіт, його винагороду та ризики, вартість усіх матеріалів необхідних для виконання Робіт та становить: 4 657 458, 16 грн. (чотири мільйона шістсот п?ятдесят сім тисяч чотириста п?ятдесят вісім гривень шістнадцять копійок), крім того ПДВ - 931 491, 63 грн. (дев?ятсот тридцять одна тисяча чотириста дев?яносто одна гривня шістдесят три копійки), всього з ПДВ - 5 588 949,79 грн. (п?ять мільйонів п?ятсот вісімдесят вісім тисяч дев?ятсот сорок дев?ять гривень сімдесят дев?ять копійок).
Згідно з пунктом 2.2. Договору вартість Робіт, визначена у п. 2.1 цього Договору, є твердою і може бути змінена в разі зміни об?ємів чи обсягів робіт та в інших випадках виключно за погодженням Сторін шляхом укладення відповідної додаткової угоди до цього Договору.
Пунктом 2.3. Договору визначено, що остаточна вартість виконаних Робіт визначається як сума всіх підписаних Сторонами Актів здачі - приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати і не може перевищувати вартості фактично виконаних Робіт.
Відповідно до п. 3.2.1. Договору до початку виконання Робіт Замовник надає Підряднику попередню оплату (авансовий платіж), необхідний для придбання першої партії матеріалів, в обсязі 4 000 (чотири тисячі) квадратних метрів профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі RAL 7004, інших супутніх матеріалів, та розгортання й проведення першого етапу Робіт, в розмірі: 2 168 857, 36 грн. (два мільйона сто шістдесят вісім тисяч вісімсот п?ятдесят сім гривень тридцять шість копійок), крім того ПДВ - 433 771, 47 грн. (чотириста тридцять три тисячі сімсот сімдесят одна гривня сорок сім копійок), всього з ПДВ - 2 602 628, 83 грн. (два мільйони шістсот дві тисячі шістсот двадцять вісім гривень вісімдесят три копійки), протягом трьох банківських днів з дати отримання від Підрядника відповідного рахунку. Підтвердженням завершення першого етапу Робіт є підписаний Сторонами Акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати.
Згідно з п. 3.2.2. Договору після завершення першого етапу Робіт, Замовник розраховується з Підрядником за фактично виконані ним роботи та надає авансовий платіж для придбання другої завершальної партії матеріалів, в обсязі 5 120 (п?ять тисяч сто двадцять) квадратних метрів профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі RAL 7004, інших супутніх матеріалів, та проведення другого етапу Робіт, в розмірі: 1 670 700, 80 грн. (один мільйон шістсот сімдесят тисяч сімсот гривень вісімдесят копійок), крім того ПДВ 334 140, 16 грн. (триста тридцять чотири тисячі сто сорок гривень шістнадцять копійок), всього з ПДВ - 2 004 840, 96 грн. (два мільйони чотири тисячі вісімсот сорок гривень дев?яносто шість копійок), протягом трьох банківських днів з дати отримання від Підрядника відповідного рахунку. Підтвердженням завершення другого етапу Робіт є підписаний Сторонами Акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати.
Пунктом 3.2.3. Договору визначено, що кінцевий розрахунок за виконані Підрядником Роботи в розмірі: 817 900, 00 грн. (вісімсот сімнадцять тисяч дев`ятсот гривень 00 копійок), крім того ПДВ - 163 580, 00 грн. (сто шістдесят три тисячі п`ятсот вісімдесят гривень 00 копійок), всього з ПДВ 981 480, 00 (дев`ятсот вісімдесят одна тисяча чотириста вісімдесят) гривень нуль копійок, з урахуванням ПДВ, буде здійснено Замовником протягом 5-ти банківських днів з дати підписання останнього Акту здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати, а також здійснення Підрядником остаточного прибирання Об`єкту, в т.ч від будівельного сміття. Розрахунки за виконані Підрядником Роботи (етапи Робіт) здійснюється Замовником згідно Договірної ціни на підставі підписаних Сторонами Актів здачі - приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати протягом 5 (п?яти) банківських днів з дати підписання Сторонами відповідних Актів здачі - приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати, з пропорційним вирахуванням наданого Замовником Підряднику авансового платежу.
Згідно з п. 4.1. Договору Підрядник зобов?язаний розпочати виконання Робіт за цим Договором не пізніше 3 (трьох) робочих днів з дня підписання цього Договору та отримання авансового платежу, згідно п. 3.2.1. Договору, та зобов?язується завершити усі Роботи та здійснити остаточне прибирання Об`єкта - до 21 листопада 2022 року.
Відповідно до п. 4.2. Договору строки виконання Робіт можуть за згодою Сторін змінюватися шляхом укладання додаткової угоди до цього Договору, у разі:
4.2.1. несприятливих погодних умов, які перешкоджають виконанню Робіт;
4.2.2. виникнення обставин непереборної сили;
4.2.3. порушення умов фінансування Замовником;
4.2.3. внесення змін до об?ємів або обсягів Робіт.
Згідно з п. 4.4. Договору зупинення або призупинення виконання Робіт з ініціативи Підрядника допускається у випадку (за умови попереднього (не менше ніж за 5-ть днів) письмового повідомлення Замовника):
-ненадання Замовником фронту робіт;
-ненадання Замовником доступу до інженерних мереж водо -електропостачання;
-порушення Замовником оплати Робіт на 5 (п?ять) і більше банківських днів;
-якщо подальше виконання цих Робіт може призвести до ненормованих деформацій будівельних конструкцій, втрати їх несучої здатності чи обрушень;
-в інших випадках істотного порушення умов Договору Замовником.
Відповідно до п. 4.8. Договору здача-приймання виконаних Робіт (етапів Робіт) за Договором здійснюється шляхом підписання Сторонами Актів здачі-приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати.
Згідно з пунктом 4.3. Договору Підрядник за після завершення кожного етапу Робіт надає Замовнику акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати із зазначенням обсягу та вартості виконаних Робіт. Підрядник зобов`язаний разом з Актами здачі-приймання виконаних робіт передати усі акти прихованих робіт за відповідний етап та специфікації (технічні характеристики) матеріалів (профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі), сертифікат якості (профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі) та видаткові накладні. Замовник упродовж наступних 5 (п?яти) робочих днів після отримання вказаних Актів здачі - приймання виконаних робіт (разом з актами прихованих робіт) та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати зобов`язаний: 1) прийняти виконані належним чином Роботи, підписати Акти здачі-приймання виконаних робіт та повернути Підряднику його один примірник, 2) або надати Підряднику мотивовану письмову відмову в підписанні Акту здачі приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати в разі наявності у Замовника зауважень до якості та/або обсягів виконаних Робіт, використаних матеріалів. У разі виявлення Замовником невідповідності обсягів чи вартості виконаних Робіт, зазначених в Акті здачі - приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати, фактичним обсягам виконаних Робіт чи вартості виконаних Робіт, що встановлена Договором, а також у разі виявлення недоліків чи інших дефектів у виконаній Робіт, відхилення від вимог державних будівельних норм, технології виконання таких Робіт та вказівок Замовника, які погіршують якість виконаних Робіт, Сторони проводять контрольні обміри обсягів виконаних Робіт із складанням Акту контрольних обмірів виконаних Робіт та складають Дефектний акт за результатами виявлених недоліків чи дефектів у виконаній Роботі.
Пунктом 5.1.1. Договору визначено, що підрядник зобов`язаний своїми силами, із використанням власного обладнання, устаткування та матеріалів, виконати Роботи якісно, в обсягах і в строки, передбачені цим Договором, і здати Роботи Замовнику в стані, що відповідає вимогам проектної документації, відповідних будівельних норм, правил та стандартам та інших нормативних документів, що встановлюють вимоги до Робіт, визначених даним Договором.
Відповідно до п. 6.1.12. Договору Сторони усвідомлюють, що Договір укладається в період дії воєнного стану, який було введено Законом України № 2101-ІХ від 24.02.2022 р. Про затвердження Указу Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та підтверджують свою спроможність виконувати всі зобов`язання за цим Договором.
Пунктом 6.1.16. Договору визначено, що Сторона, для якої склалася неможливість виконання зобов`язань за цим Договором, повинна негайно повідомити про це іншу сторону, а також сповістити про приблизну тривалість та орієнтовну дату припинення дії форс-мажорних обставин, але не пізніше 5 (п`яти) календарних днів з моменту їх виникнення.
Відповідно до п. 8.1. Договору цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та його скріплення печатками Сторін.
Згідно з п. 8.2. Договору строк цього Договору починає свій перебіг у момент, визначений у п. 8.1 цього Договору, та діє до 31.12.2022 року, але у будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх взаємних зобов`язань, визначених даним Договором.
Одночасно із укладенням договору між позивачем та відповідачем було підписано Додаток № 1 до договору № 15/8-2022/П від 19.09.2022 р. договірна ціна № 1 на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, згідно з яким загальна вартість робіт та матеріалів грн. з ПДВ становить 5 588 949, 79 грн; Додаток № 2 до договору № 15/8-2022/П від 19.09.2022 р. календарний графік на виконання робіт з улаштування покриттям будівлі складу, згідно з яким загальний строк виконання робіт становить 75 (сімдесят п`ять) робочих днів (включаючи суботу) і буде завершено до 21 листопада 2022 року; Додаток № 3 до договору № 15/8-2022/П від 19.09.2022 р.; Додаток № 4 до договору № 15/8-2022/П від 19.09.2022 р. акт передачі-приймання проектної документації та фронту робіт від 19.08.2022 р.
10.10.2022 р. між позивачем та відповідачем було підписано додаткову угоду № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, положеннями якої передбачено, зокрема, наступне:
Викласти п. 1.4 Договору в новій редакції наступного змісту:
« 1.4. Обсяг Робіт, який належить до виконання за цим Договором, визначається Договірними цінами № 1, № 2 (Додатки № 1, № 1/1 до Договору)».
Викласти п. 2.1 Договору в новій редакції наступного змісту:
« 2.1. Загальна вартість Робіт за Договором визначається згідно із Договірними цінами № 1, № 2 (Додатки № 1, № 1/1 до Договору), включає в себе всі прямі та непрямі витрати Підрядника на виконання Робіт, його винагороду та ризики, вартість усіх матеріалів необхідних для виконання Робіт та становить: 4 876 696, 92 грн. (чотири мільйона вісімсот сімдесят шість тисяч шістсот дев`яносто шість гривень 92 коп.), крім того ПДВ 975 339, 39 грн. (дев`ятсот сімдесят п`ять тисяч триста тридцять дев`ять гривень 39 коп.) всього з ПДВ 5 852 036, 31 грн. (п`ять мільйонів вісімсот п`ятдесят дві тисячі тридцять шість гривень 31 коп.)».
Викласти підпункти 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3 Договору в новій редакції та доповнити Договір новим підпунктом 3.2.4 наступного змісту:
« 3.2.1. До початку виконання Робіт Замовник надає Підряднику попередню оплату (авансовий платіж), необхідний для придбання першої партії матеріалів, в обсязі 4 000 (чотири тисячі) квадратних метрів профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі RAL 7004, інших супутніх матеріалів, та розгортання й проведення першого еталу Робіт, в розмірі: 2 168 857, 36 грн. (два мільйона сто шістдесят вісім тисяч вісімсот п?ятдесят сім гривень тридцять шість копійок), крім того ПДВ - 433 771, 47 грн. (чотириста тридцять три тисячі сімсот сімдесят одна гривня сорок сім копійок), всього з ПДВ - 2 602 628, 83 грн. (два мільйони шістсот дві тисячі шістсот двадцять вісім гривень вісімдесят три копійки), протягом трьох банківських днів з дати отримання від Підрядника відповідного рахунку. Підтвердженням завершення першого етапу Робіт є підписаний Сторонами Акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати.
3.2.2. До 20 жовтня 2022 року (включно) Замовник перераховує Підряднику авансовий платіж на накладні витрати та придбання матеріалів визначені у Договірній ціні № 2 (Додаток № 1/1) у розмірі 181 138, 77 грн. (сто вісімдесят одна тисяча сто тридцять вісім гривень 77 коп.), крім того ПДВ- 36 227, 75 грн. (тридцять шість тисяч двісті двадцять сім гривень 75 коп.), всього з ПДВ 217 366, 52 грн. (двісті сімнадцять тисяч триста шістдесят шість гривень 52 коп.).
3.2.3. Після завершення першого етапу Робіт, Замовник розраховується з Підрядником за фактично виконані ним роботи та надає авансовий платіж для придбання другої завершальної партії матеріалів, в обсязі 5 120 (п?ять тисяч сто двадцять) квадратних метрів профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі RAL 7004, інших супутніх матеріалів, та проведення другого етапу Робіт, в розмірі: 1 670 700, 80 грн. (один мільйон шістсот сімдесят тисяч сімсот гривень вісімдесят копійок), крім того ПДВ 334 140, 16 грн. (триста тридцять чотири тисячі сто сорок гривень шістнадцять копійок), всього з ПДВ - 2 004 840, 96 грн. (два мільйони чотири тисячі. вісімсот сорок гривень дев?яносто шість копійок), протягом трьох банківських днів з даги отримання від Підрядника відповідного рахунку. Підтвердженням завершення другого етапу Робіт є підписаний Сторонами Акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати.
3.2.4. Кінцевий розрахунок за виконані Підрядником Роботи в розмірі: 855 999,99 грн. (вісімсот п?ятдесят п?ять тисяч дев?ятсот дев?яносто дев?ять гривень 99 копійок), крім того ПДВ - 171 200,00 грн. (сто сімдесят одна тисяча двісті гривець 00 копійок), всього з ПДВ - 1 027 199,99 (один мільйон двадцять сім тисяч сто дев`яносто дев`ять гривень 99 коп.), буде здійснено Замовником протягом 5-ти банківських днів з дати підписання останнього Акту здачі-приймання виконаних робіт та Довідка про вартість виконаних робіт та витрати, а також здійснення Підрядником остаточного прибирання Об`єкту, в т.ч від будівельного сміття. Розрахунки за виконані Підрядником Роботи (етапи Робіт) здійснюється Замовником згідно Договірних цін на підставі підписаних Сторонами Актів здачі - приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання Сторонами відповідних Актів здачі - приймання виконаних робіт та Довідок про вартість виконаних робіт та витрати, з пропорційним вирахуванням наданого Замовником Підряднику авансового платежу».
Одночасно із укладенням додаткової угоди № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області між позивачем та відповідачем було підписано додаток № 1/1 до договору № 15/8-2022/П від 19.07.2022 р. (в редакції додаткової угоди № 1 від 10.10.2022 р.) Договірна ціна № 2 на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, згідно з яким загальна вартість робіт та матеріалів грн. з ПДВ становить 263 086, 52 грн.
На виконання умов договору договір № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, додаткової угоди № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, позивачем протягом серпня 2022 р. по листопад 2022 р. було перераховано на рахунок відповідача грошові кошти в загальному розмірі 5 714 532, 97 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1104 від 19.08.2022 р. на суму 2 602 628, 83 грн, платіжною інструкцією № 1143 від 16.09.2022 р. на суму 1 769 048, 02 грн, платіжною інструкцією № 1163 від 13.10.2022 р. на суму 217 366, 53 грн, платіжною інструкцією № 1209 від 07.11.2022 р. на суму 889 696, 65 грн, платіжною інструкцією № 1187 від 26.10.2022 р. на суму 235 792, 94 грн наявними у матеріалах справи.
Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві, просить суд стягнути з відповідача пеню, передбачену договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вілиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, за періоди прострочення відповідачем виконання обов`язку щодо своєчасного виконання у повному обсязі робіт з 22.11.2022 р. по 22.05.2023 р. всього на загальну суму 1 459 000, 83 грн у відповідності до виконаного ним розрахунку.
З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із виконанням робіт здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з ч. 1 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Статтею 839 цього ж кодексу передбачено, що підрядник зобов`язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором.
2. Підрядник відповідає за неналежну якість наданих ним матеріалу і устаткування, а також за надання матеріалу або устаткування, обтяженого правами третіх осіб.
Згідно ч. 1 ст. 843 цього ж кодексу у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.
Відповідно до ст. 846 цього ж кодексу строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду.
Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Частиною 1 ст. 530 цього ж кодексу закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно з ст. 610 цього ж кодексу порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У встановлений договором строк і станом на час розгляду справи відповідач свій обов`язок щодо своєчасного виконання у повному обсязі комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу позивача, що знаходиться по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області не виконав, що підтверджується відсутністю, підписаними уповноваженими представниками сторін у встановленому порядку актів здачі-приймання виконаних робіт, актів прихованих робіт та довідок про вартість виконаних робіт та витрати.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ст. 86 цього ж кодексу суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
У процесі розгляду справи відповідачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували належне виконання ним свого обов`язку щодо своєчасного виконання у повному обсязі комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу Замовника, що знаходиться по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області згідно з договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, додаткової угоди № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області.
Згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до п. 3) ч. 1 ст. 611 цього ж кодексу у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки.
Частиною 1 ст. 549 цього ж кодексу передбачено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Частиною 3 цієї ж статті встановлено, що пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно з ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до ч. 4 ст. 231 цього ж кодексу у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Згідно з ч. 6 ст. 232 цього ж кодексу нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Пунктом 6.1.2. договору передбачено, що у разі порушення Підрядником строку виконання Робіт, визначеного п. 4.1. цього Договору, Підрядник сплачує Замовнику (на вимогу останнього) неустойку у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від загальної вартості Робіт за кожен день прострочення за весь період прострочення.
Розрахунок пені від загальної вартості робіт, виконаний позивачем, є обґрунтованим та вірним, а вимоги позивача про стягнення із відповідача пені у розмірі 1 459 000, 83 грн за договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, додаткової угоди № 1 до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області є законними і обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Заперечення відповідача, викладені у відзиві б/н від 01.06.2023 р., щодо неможливості виконання у встановлений договором строк комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область у зв`язку з існуванням обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), що зумовили за період з 19.08.2022 р. по 21.11.2022 р. в Київський області оголошення 117 повітряних тривог, середня тривалість кожної 01:14:21, найдовша повітряна тривоги 10.10.2022 р. тривала 05:37:09, а також непідходящими погодними умовами, - великою кількістю дощових днів у період з вересня 2022 р. по листопад 2022 р., є безпідставними і необґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 617 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.
Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Згідно з ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Відповідно до ст.14 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні торгово-промислова палати України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Згідно з ст. 14-1 цього ж закону Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Відповідно до п. 3.3. Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затверджених рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5), сертифікат (у певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - Сертифікат) - документ, за затвердженими Президією ТПП України відповідними формами, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
Відповідно до п.п. 6.1., 6.2. Регламенту Підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні в редакції від 02.09.2014 року, а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.
Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.
Ознаками форс-мажорних обставин є наступні елементи: вони не залежать від волі учасників цивільних (господарських) відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов`язань за даних умов здійснення господарської діяльності.
Форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.
Наявність форс-мажорних обставин засвідчується Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами відповідно до статей 14, 141 Закону України Про торгово-промислові палати України шляхом видачі сертифіката.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.01.2022 р. у справі № 904/3886/21.
Отже, з наведених норм слідує, що форс-мажорні обставини мають індивідуальний персоніфікований характер щодо конкретного договору та його сторін. Відтак сертифікат видається заінтересованому суб`єкту господарювання на підставі його звернення. Іншого порядку засвідчення форс-мажорних обставин не визначено.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 р. Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України № 2102-IX від 24.02.2022 р. Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб із подальшим продовженням строку його дії.
Листом Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р. засвідчено, що військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) та до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності по зобов`язанням за договорами, виконання яких настало і стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин.
Водночас, вказаний лист носить загальний інформаційний характер, оскільки констатує абстрактний факт без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні. Неможливість виконання договірних зобов`язань особа повинна підтверджувати документально в залежності від її дійсних обставин, що унеможливлюють виконання на підставі вимог законодавства.
Матеріали справи не містять сертифікат, виданий Торгово-промисловою палатою України чи уповноваженими регіональними торгово-промисловими палатами, що засвідчують наявність форс-мажорних обставин, які впливають на реальну можливість виконання зобов`язань відповідача саме за договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вілиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область.
Також, суд вважає за потрібне зазначити, що договір № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область між позивачем та відповідачем був укладений вже в період воєнного стану, а отже відповідач на момент укладення даного договору, взявши на себе зобов`язання по виконанню комплексу робіт був обізнаний про потенційну можливість оголошень повітряних тривог в Київській області.
Окрім того, як було зазначено вище, пунктом 6.1.12. договору передбачено, що Сторони усвідомлюють, що Договір укладається в період дії воєнного стану, який було введено Законом України № 2101-ІХ від 24.02.2022 р. Про затвердження Указу Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та підтверджують свою спроможність виконувати всі зобов`язання за цим Договором.
Заперечення відповідача, викладені у відзиві б/н від 01.06.2023 р., щодо неможливості виконання у встановлений договором строк комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область у зв`язку із вимогами позивача (замовника) щодо збільшення обсягу робіт, затримкою позивача щодо здійснення оплати за такі роботи та, як наслідок здійсненням відповідачем перерозподілу коштів, призначених для виконання інших робіт на придбання необхідних будівельних матеріалів задля виконання додаткових робіт, що зумовило порушення відповідачем строку завершення всіх робіт є також безпідставними і необґрунтованими з огляду на наступне.
Як було встановлено в процесі розгляду справи між позивачем та відповідачем була підписана додаткова угода № 1 від 10.10.2022 р. до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області, в якій сторони дійшли згоди, зокрема, щодо збільшення обсягу та загальної вартості робіт які належить виконати відповідачу за цим Договором, при цьому даною угодою не було змінено строк завершення відповідачем всіх робіт та здійснення остаточного прибирання Об`єкта, - до 21 листопада 2022 р.
Окрім того, як було зазначено вище, даною угодою доповнено Договір новим підпунктом 3.2.4 наступного змісту: до 20 жовтня 2022 року (включно) Замовник перераховує Підряднику авансовий платіж на накладні витрати та придбання матеріалів визначені у Договірній ціні № 2 (Додаток № 1/1) у розмірі 181 138, 77 грн. (сто вісімдесят одна тисяча сто тридцять вісім гривень 77 коп.), крім того ПДВ- 36 227, 75 грн. (тридцять шість тисяч двісті двадцять сім гривень 75 коп.), всього з ПДВ 217 366, 52 грн. (двісті сімнадцять тисяч триста шістдесят шість гривень 52 коп.).
На виконання даного пункту вказаної додаткової угоди, позивачем було перераховано відповідачу 217 366, 53 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1163 від 13.10.2022 р.
Таким чином, позивач у встановлений строк виконав свій обов`язок щодо перерахування авансового платежу на накладні витрати та придбання матеріалів на виконання відповідачем у встановлений договором строк всього обсягу робіт, визначеного як договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, так і додатковою угодою № 1 від 10.10.2022 р. до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області.
Окрім того, відповідач у своєму відзиві б/н від 01.06.2023 р., вказує, що ним 24.04.2023 р. було надіслано шляхом поштового відправлення для підписання на адресу позивача акт здачі-приймання виконаних робіт, довідку про вартість виконаних робіт та витрати, а також інші документи, необхідні для здачі-прийняття виконаних робіт, а тому визначений договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, додатковою угодою № 1 від 10.10.2022 р. до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області обсяг робіт повністю виконаний та з огляду на те, що позивачем у встановлений договором строк не надано мотивовану письмову відмову у підписанні направлених документів, то останнім було їх прийнято 05.05.2023 р.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом під час розгляду справи на підтвердження направлення акта здачі-приймання виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт та витрати, а також інших документів, необхідних для здачі-прийняття виконаних робіт позивачу, відповідачем були додані до його відзиву на позовну заяву накладну № 0214011915787 від 24.04.2023 р. та опис вкладення у цінний лист № 0214011915787 від 24.04.2023 р., в якому серед найменувань предметів відправлених за адресою: вул. Дубрівська, буд. 8-А, с. Старі Петрівці, Вишгородський район, Київська область, зазначений акт на закриття прихованих робіт, рахунок на оплату № 1520 від 21.04.2023 р., пояснювальний лист щодо вартості матеріалів та сертифікат, довідка про вартість, акт передачі-приймання фронту робіт.
Пунктом 4.3. Договору передбачено, що Підрядник за після завершення кожного етапу Робіт надає Замовнику акт здачі-приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати із зазначенням обсягу та вартості виконаних Робіт. Підрядник зобов`язаний разом з Актами здачі-приймання виконаних робіт передати усі акти прихованих робіт за відповідний етап та специфікації (технічні характеристики) матеріалів (профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі), сертифікат якості (профілю сталевого листового ПК 35 0, 57 в кольорі) та видаткові накладні. Замовник упродовж наступних 5 (п?яти) робочих днів після отримання вказаних Актів здачі - приймання виконаних робіт (разом з актами прихованих робіт) та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати зобов`язаний: 1) прийняти виконані належним чином Роботи, підписати Акти здачі-приймання виконаних робіт та повернути Підряднику його один примірник, 2) або надати Підряднику мотивовану письмову відмову в підписанні Акту здачі приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати в разі наявності у Замовника зауважень до якості та/або обсягів виконаних Робіт, використаних матеріалів. У разі виявлення Замовником невідповідності обсягів чи вартості виконаних Робіт, зазначених в Акті здачі - приймання виконаних робіт та Довідки про вартість виконаних робіт та витрати, фактичним обсягам виконаних Робіт чи вартості виконаних Робіт, що встановлена Договором, а також у разі виявлення недоліків чи інших дефектів у виконаній Робіт, відхилення від вимог державних будівельних норм, технології виконання таких Робіт та вказівок Замовника, які погіршують якість виконаних Робіт, Сторони проводять контрольні обміри обсягів виконаних Робіт із складанням Акту контрольних обмірів виконаних Робіт та складають Дефектний акт за результатами виявлених недоліків чи дефектів у виконаній Роботі.
Таким чином, суд дійшов висновку, що накладна № 0214011915787 від 24.04.2023 р. та опис вкладення у цінний лист № 0214011915787 від 24.04.2023 р., в якому серед найменувань предметів відправлених за адресою: вул. Дубрівська, буд. 8-А, с. Старі Петрівці, Вишгородський район, Київська область, зазначений акт на закриття прихованих робіт, рахунок на оплату № 1520 від 21.04.2023 р., пояснювальний лист щодо вартості матеріалів та сертифікат, довідка про вартість, акт передачі-приймання фронту робіт є неналежним доказом, що б підтверджував виконання відповідачем в порядку, передбаченого пунктом 4.3. договору свого обов`язку з надання позивачу для підписання останнім, визначених пунктом 4.3. договору всіх необхідних документів, в тому числі саме акта здачі-приймання виконаних робіт.
Крім того, суд також вважає за потрібне зазначити, що відповідачем не було долучено до матеріалів справи примірників документів, зазначених в описі вкладення у цінний лист № 0214011915787 від 24.04.2023 р. та відправлених позивачу, а саме акт на закриття прихованих робіт, рахунок на оплату № 1520 від 21.04.2023 р., пояснювальний лист щодо вартості матеріалів та сертифікат, довідка про вартість, акт передачі-приймання фронту робіт, що унеможливлює безпосереднього дослідження судом даних доказів, а також відповідачем не надано у процесі розгляду справи акта здачі-приймання всіх робіт та довідки про вартість всіх виконаних робіт за договором, а тому суд вважає, що є недоведеним з боку відповідача факт виконання ним та прийняття позивачем виконаних робіт за договором № 15/8-2022/П від 19.08.2022 р. на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу на вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородський район Київська область, додатковою угодою № 1 від 10.10.2022 р. до договору № 15/8-2022/П на виконання комплексу робіт з улаштування покриття будівлі складу по вулиці Дубрівська, 8-а в селі Старі Петрівці Вишгородського району Київської області.
Крім того, позивач просить суд покласти на відповідача понесені ним витрати на професійну правничу допомогу адвоката у загальному розмірі 50 000, 00 грн.
Згідно з ст. 123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
2. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
3. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи;
3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Відповідно до ст. 124 цього ж кодексу разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
2. У разі неподання стороною попереднього розрахунку суми судових витрат, суд може відмовити їй у відшкодуванні відповідних судових витрат, за винятком суми сплаченого нею судового збору.
3. Попередній розрахунок розміру судових витрат не обмежує сторону у доведенні іншої фактичної суми судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами за результатами розгляду справи.
4. Суд може попередньо визначити суму судових витрат (крім витрат на професійну правничу допомогу), пов`язаних з розглядом справи або певною процесуальною дією. Така попередньо визначена судом сума не обмежує суд при остаточному визначенні суми судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами за результатами розгляду справи.
Статтею 126 цього ж кодексу передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
2. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
3. Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
4. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
5. У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
6. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Частинами 1-8 ст. 129 цього ж кодексу передбачено, що судовий збір покладається:
1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін;
2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
2. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
3. Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судового збору, судовий збір, сплачений відповідачем, компенсується за рахунок держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
4. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:
1) у разі задоволення позову - на відповідача;
2) у разі відмови в позові - на позивача;
3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
5. Під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує:
1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;
2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;
3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо;
4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
6. Якщо сума судових витрат, заявлена до відшкодування, істотно перевищує суму, заявлену в попередньому (орієнтовному) розрахунку, суд може відмовити стороні, на користь якої ухвалено рішення, у відшкодуванні судових витрат в частині такого перевищення, крім випадків, якщо сторона доведе, що не могла передбачити такі витрати на час подання попереднього (орієнтовного) розрахунку.
7. Якщо сума судових витрат, заявлених до відшкодування та підтверджених відповідними доказами, є неспівмірно нижчою від суми, заявленої в попередньому (орієнтовному) розрахунку, суд може відмовити стороні, на користь якої ухвалено рішення, у відшкодуванні судових витрат (крім судового збору) повністю або частково, крім випадків, якщо така сторона доведе поважні причини зменшення цієї суми.
8. Розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, якщо до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Пунктом 3.1. Договору № 080/07-07-2023 від 07.07.2023 р. про надання правничої (правової) допомоги, укладеного між Адвокатським об`єднанням Пролігас та ТОВ Логістик інвест центр визначено, що за правову допомогу, передбачену в п.п. 1.2. Договору Клієнт сплачує Об`днанню винагороду у загальному розмірі 50 000 (п`ятдесят тисяч) гривень.
Понесені позивачем витрати на професійну правничу допомогу адвоката у розмірі 50 000, 00 грн підтверджуються договором 080/07-07-2023 від 07.07.2023 р. про надання правничої (правової) допомоги, укладеного між Адвокатським об`єднанням Пролігас та ТОВ Логістик інвест центр, актом № 1 приймання-передачі наданої правової (правничої) допомоги від 10.07.2023 р. на суму 50 000, 00 грн, платіжною інструкцією № 1716 від 21.07.2023 р. на суму 50 000, 00 грн, випискою з особового рахунку АО Пролігас б/н від 21.07.2023 р., ордером серії ВН № 1264649 від 17.07.2023 р., наявними у матеріалах справи.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати, у тому числі витрати на професійну правничу допомогу адвоката відповідають критеріям реальності адвокатських витрат та розумності їхнього розміру та з урахуванням відсутності клопотання відповідача про зменшення розміру таких витрат, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд-
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія Релакс (08700, вул. Каштанова, буд. 16, м. Обухів, Обухівський район, Київська область; ідентифікаційний код 41609393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Логістик інвест центр (07353, вул. Дубрівська, буд. 8-А, с. Старі Петрівці, Вишгородський район, Київська область; ідентифікаційний код 37256581) 1 459 000 (один мільйон чотириста п`ятдсят дев`ять тисяч) грн 83 (вісімдесят три) коп. пені та судові витрати 21 885 (двадцять одна тисяча вісімсот вісімдесят п`ять) грн 01 (одна) коп. судового збору, 50 000 (п`ятдесят тисяч) грн 00 (нуль) коп. витрат на професійну правничу допомогу адвоката.
3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
29 листопада 2023 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115297478 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бацуца В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні