Справа № 420/21842/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2023 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9222893/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 11.07.2023 року в ЄРПН, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №50 від 12.07.2023 року в ЄРПН, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №51 від 12.07.2023 року в ЄРПН, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року, подані Фермерським господарством «АГРОФАТТОРІЯ» з моменту їх надходження до реєстру.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзиву на цю заяву, а позивачу - відповіді на відзиви.
Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що в квитанціях про зупинення реєстрації складених податкових накладних підставою для зупинення слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, однак відсутність в них конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. В квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165. На думку позивача, посилання контролюючого органу у квитанціях на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкових накладних, тобто у квитанціях наведена формальна пропозиція для платника надати документи, без зазначення їх предметного та вичерпного переліку, надання якого є достатньою підставою для поновлення реєстрації податкових накладних. Позивач вважає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникає можливість прояву нічим не обмеженої дискреції. Таким чином, вказані обставини призводять до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не має змоги належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкових накладних. Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, теж є незаконним. Оскаржувані рішення не містить жодного обґрунтування відносно того, які саме первинні документи, надані ФГ «АГРОФАТТОРІЯ», складені із порушенням законодавства та в чому саме полягає таке порушення, які вимоги законодавства порушено при складанні документів. Позивач вважає, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.
З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідачі позов не визнають та зазначають, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. За отриманими Квитанціями з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена. Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття щодо реєстрації/відмову в реєстрації податкових накладних. На виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем було подано до контролюючого повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Відповідачі вказують, що комісією прийнято оскаржувані рішення у зв`язку із тим, що надані документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. На думку відповідачів, позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідачів, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» є юридичною особою, основним видом діяльності якого є за КВЕД - 01.11 Вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур; інші - 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.30 Відтворення рослин; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Відповідно до інвентаризаційного опису №7 типової форми №М-21 станом на 07.07.2023 року в ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» на складі с. Лучинське Роздільнянського району Одеської області зберігається Ріпак (озимий) у кількості 248,5 тон (фактична наявність), в т.ч. урожай 2023 року - 248,5 тон.
Згідно податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік (звітна) у ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» у власності та/або користуванні знаходиться 421,3205 гектар земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до бухгалтерської довідки №3 у ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» станом на 05.01.2023 року наявні авто та с/г техніка: автомобілі - КАМАЗ, ЗИЛ, МАЗ; трактор колісний - MT3-893, МТЗ-892; причіп - ГКБ-8535, 2ПТС-4, ППС-20; сівалка - С35,4 АСТРА; борона дискова - БДШ-8,2; жниварка - ЖНС-6; навантажувач тракт - НТ-1200.
10.07.2023 року Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» (Постачальник) уклало з ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН» (Покупець) договір поставки №519/1-152250, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а покупець прийняти та оплатити товар - насіння ріпаку 1 класу українського походження урожаю 2023 року насипом; кількість (вага) товару складає 200 тон (двісті тон 00 кг) +/- 5% за вибором Покупця; кінцева кількість (вага) товару визначається під час переважування транспорту в пункті призначення; ціна товару складає 12192,98 гривень за одну метричну тону, крім того ПДВ 1707,02 гривень; максимальна загальна вартість товару за договором з ПДВ складає 2779999,44 гривень; постачальник здійснює поставку товару в повному об`ємі на умовах DAP згідно ІНКОТЕРМС в редакції 2010 року ТОВ «Сервіс Грейн», вул. Металична, 3, м. Арциз, Арцизький район, Одеська обл., Україна, 68400 (Зерновий склад) в строк до 17.07.2023 року; покупець здійснює оплату 86% вартості поставленого товару протягом трьох банківських днів від дати отримання оригіналів наступних документів: рахунку-фактури, видаткової накладної, реєстру прийнятих транспортних засобів з розрахунком кінцевої ціни товару; оплата решти вартості товару здійснюється протягом трьох банківських днів від дати отримання наступних документів: податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником в ЄРПН, оригіналу ТТН на поставку товару з відміткою зернового складу про прийняття товару.
На виконання умов договору від 10.07.2023 року №519/1-152250 Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» поставило згідно з видатковою накладною №48 від 11.07.2023 року насіння ріпаку 1 класу українського походження урожаю 2023 року у кількості 72,74 т загальною сумою з ПДВ 1011085,80 грн., у тому числі ПДВ 124168,43 грн., та виставило рахунок на оплату №48 від 11.07.2023 року.
ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН» 13.07.2023 року здійснило оплату 869528,23 грн. за насіння ріпаку 1 класу урожаю 2023 року згідно платіжної інструкції №00411958 від 13.07.2023 року, що становить 86% від повної вартості рахунку на оплату згідно умов договору поставки.
Також, на виконання умов договору від 10.07.2023 року №519/1-152250 Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» поставило згідно з видатковою накладною №50 від 12.07.2023 року насіння ріпаку 1 класу українського походження урожаю 2023 року у кількості 99,58 т загальною сумою з ПДВ 1363184,14 грн., у тому числі ПДВ 167408,58 грн., та виставило рахунок на оплату №50 від 12.07.2023 року.
ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН» 14.07.2023 року здійснило оплату 1172341,09 грн. за насіння ріпаку 1 класу урожаю 2023 року згідно платіжної інструкції №00412073 від 14.07.2023 року, що становить 86% від повної вартості рахунку на оплату згідно умов договору поставки.
Крім того, на виконання умов договору від 10.07.2023 року №519/1-152250 Фермерське господарство «АГРОФАТТОРІЯ» поставило згідно з видатковою накладною №51 від 12.07.2023 року насіння ріпаку 1 класу українського походження урожаю 2023 року у кількості 25,84 т загальною сумою з ПДВ 359175,92 грн., у тому числі ПДВ 44109,32 грн., та виставило рахунок на оплату №51 від 12.07.2023 року.
ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН» 14.07.2023 року здійснило оплату 308885,74 грн. за насіння ріпаку 1 класу урожаю 2023 року згідно платіжної інструкції №00412066 від 14.07.2023 року, що становить 86% від повної вартості рахунку на оплату згідно умов договору поставки.
За результатами здійснення вказаних господарських операцій за фактом поставки товару ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» виписало та направило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року, проте позивачем отримано квитанції про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, реєстрація податкової накладної Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1205 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено показник «D» та «Р». Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем направлено до комісії Головного управління ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 18.07.2023 року, №2 від 18.07.2023 року, №3 від 25.07.2023 року та копій наступних документів: договір поставки №519/1-152250 від 10 липня 2023 року; виписка з ЄДРПОУ; наказ про призначення голови ФГ «АГРОФАТТОРІЯ»; протокол Установчих зборів учасників ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» №1 від 11.09.2017 року; протокол Загальних зборів учасників ФГ «АГРОФАТОРІЯ» №2/21 від 18.01.2021 року; довіреності №388 від 10.07.2023 року, №386 від 10.07.2023 року; видаткові накладні №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року; товарно-транспортні накладні №0005810, №005807, №0005809 від 10.07.2023 року, №0005815, №005814, №0005818, №0005812 від 11.07.2023 року, №0005821 від 11.07.2023 року; реєстри прийнятої продукції з лабораторними показниками; інвентаризаційний опис №7 типової форми №М-21 станом на 07 липня 2023 року; бухгалтерська довідка №07/07-2023 від 07.07.2023 року (урожай ріпаку 2023 року); бухгалтерська довідка №3 про наявність авто та с/г техніки в ФГ«АГРОФАТТОРІЯ» станом на 05.01.2023 року; рахунки на оплату №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року; платіжні інструкції №00411958 від 13.07.2023 року, №00412073 від 14.07.2023 року, №00412066 від 14.07.2023 року; виписка з банку з 01.07 по 18.07.2023 року; реєстри накладних №СГ000620 від 11.07.2023 року, №СГ000642 від 12.07.2023 року, №СГ000664 від 12.07.2023 року на прийняте зерно з визначенням якості; звірка розрахунків ТОВ «АДМ ЮКРЕЙН» за 2023 рік; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року форм 4-сг (річна); звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01 липня 2023 року форми 37-сг; податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи ФГ «АГРОФАТТОРІЯ» за 2023 рік; податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік; довідка про підтвердження статусу 4 групи єдиного податку в 2023 році №22610/6/15-32-04-09-06 від 19.05.2023 року.
Проте, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9222893/41592139 від 20.07.2023 року, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року відмовлено в реєстрації податкових накладних №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податку надано копії документів, які складені з порушенням законодавства, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Позивач не погодився із зазначеними рішеннями та звернувся до Державної податкової служби України зі скаргами про їх скасування, проте рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач не погодився із рішеннями №9222893/41592139 від 20.07.2023 року, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року та звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до п. 12, 13 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та перевірка, за результатами якої формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Згідно п. 3 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 5, 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п. 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних вбачається, що контролюючий орган сформував висновок про відповідність податкових накладних п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, що є достатнім для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Додатком 3 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій зазначено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно висновків Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, які враховуються судом, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Крім того, згідно висновків Верховного Суду у постанові від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18, які враховуються судом, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, для кожного критерію передбачений самостійний список документів, за умови подання якого, приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на Вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів.
Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Крім того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки не зазначено чіткого переліку наданих позивачем документів, які були складені із порушенням законодавства, що могло б позбавити можливості відповідача прийняти рішення про реєстрацію цих податкових накладних.
Також, суд встановив, що позивачем до податкового органу надавалися первинні документи щодо яких відповідачі не зазначають будь-яких невідповідностей та не можливість встановити зміст і обсяг господарських операцій за цими документами, їх дефектність, тощо.
Таким чином, оскаржувані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9222893/41592139 від 20.07.2023 року, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року є необґрунтованими та протиправними, а тому підлягають скасуванню судом.
Враховуючи протиправність оскаржуваних рішень, Державна податкова служба України має бути зобов`язана судом здійснити реєстрацію податкових накладних №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту їх надходження до реєстру.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.
Враховуючи те, що позовні вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є похідною вимогою від визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 8052,00 грн. у відповідності до ст. 139 КАС України має бути стягнута з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ».
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» (вул. Шевченка, буд. 45, с. Лучинське, Роздільнянський р-н., Одеська обл., 67411, код ЄДРПОУ 41592139) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9222893/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 11.07.2023 року в ЄРПН, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №50 від 12.07.2023 року в ЄРПН, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №51 від 12.07.2023 року в ЄРПН, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року, подані Фермерським господарством «АГРОФАТТОРІЯ» з моменту їх надходження до реєстру - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9222893/41592139 від 20.07.2023 року, №9222894/41592139 від 20.07.2023 року, №9222895/41592139 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» №48 від 11.07.2023 року, №50 від 12.07.2023 року, №51 від 12.07.2023 року з моменту їх надходження до реєстру.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «АГРОФАТТОРІЯ» (вул. Шевченка, буд. 45, с. Лучинське, Роздільнянський р-н., Одеська обл., 67411, код ЄДРПОУ 41592139) сплачений судовий збір у розмірі 8052,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115311880 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні