Рішення
від 30.11.2023 по справі 500/5297/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5297/23

30 листопада 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного малого підприємства "Люкс" до Тернопільської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Монако" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне мале підприємство "ЛЮКС" (надалі, позивач) звернулося до суду з позовом Тернопільської міської ради (надалі, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Монако", в якому просить, з врахуванням уточнень, визнати протиправною бездіяльність Тернопільської міської ради, яка полягала в неналежному розгляді 03.03.2023 заяви ПМП "ЛЮКС" від 16.08.2022 щодо надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 0,4052 га за кадастровим номером 6110100000:01:009:0072, за адресою: м.Тернопіль, вул Тернопільська, зобов`язати Тернопільську міську раду повторно розглянути заяву ПМП "ЛЮКС" від 16.08.2022 і прийняти рішення про надання ПМП "ЛЮКС" дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0,4052 га, з кадастровим номером 6110100000:01:009:0072, за адресою: м.Тернопіль, вул. Тернопільська.

Позов обґрунтований тим, що позивач вважає, що Тернопільська міська рада допустила протиправну бездіяльність щодо розгляду його заяви про поділ земельної ділянки, не прийнявши відповідно до вимог Земельного кодексу України рішення про надання чи відмову у наданні позивачу відповідного дозволу. Просить врахувати, що така бездіяльність призвела до юридичної невизначеності позивача в питанні поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:01:009:0072, що, як наслідок призводить до порушення права позивача на отримання в користування земельної ділянки для розміщення та обслуговування належної йому будівлі, та належного оформлення такого права користування. Звернув увагу суду на тому, що чинним законодавством не передбачено права органу місцевого самоврядування за результатами розгляду клопотання про надання згоди на поділ земельної ділянки не прийняти ні рішення про надання згоди на розробку проєкту землеустрою щодо поділу земельної ділянки, ні про відмову в наданні згоди заявнику.

Ухвалою суду від 25.08.2023 позовну заяву залишено без руху, та у встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху шляхом подання нової редакції позовної заяви з уточненими позовними вимогами.

На виконання вказаної ухвали суду позивачем подано до суду адміністративний позов у новій редакції.

Ухвалою суду від 05.09.2023 позовну заяву залишено без руху, та у встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху.

На виконання вказаної ухвали суду позивач подав до суду письмове клопотання, в якому просив залучити до участі у даній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Монако".

Ухвалою суду від 15.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Вказану ухвалу суду відповідач отримав 15.09.2023, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, однак у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву до суду не надходило.

Крім цього, ухвалу про відкриття провадження у справі направлено на адресу третьої особи, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак до суду повернувся конверт з довідкою поштового відділення про те, що "адресат відсутній за вказаною адресою".

У відповідності до частини 11 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства (надалі, КАС України), у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Від третьої особи на адресу суду письмових пояснень не надходило.

Судом встановлено, що 16.08.2022 ПМП "ЛЮКС" звернулося до Тернопільської міської ради із заявою, в якій просило надати дозвіл на поділ (об`єднання) земельної ділянки площею 0,4052 га, наданої для будівництва (обслуговування) багатоквартирного житлового будинку з об`єктом торгово-розважальної та ринкової інфраструктури за адресою вул.Тернопільська.

У відповідності до Витягу з Протоколу Постійної комісії з питань містобудування №2.25 від 13.02.2023, комісією погоджено проект рішення міської ради "Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою вул.Тернопільська, 8а, наданої в користування ПМП "ЛЮКС".

Також, згідно Витягу з Протоколу Постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та екології №3.25 від 15.02.2023, комісією не прийнято рішення "Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою вул.Тернопільська, 8а, наданої в користування ПМП "ЛЮКС".

Відповідно до Витягу з Протоколу двадцять третьої сесії міської ради від 03.03.2023, міською радою за результатом розгляду питання про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою вул.Тернопільська, 8а, наданої в користування ПМП ЛЮКС - рішення не прийнято.

Як вбачається зі змісту листа Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №5095/2023 від 06.03.2023, проект рішення "Про надання дозволу на поділ земельної ділянки за адресою вул.Тернопільська, 8а, наданої в користування ПМП "ЛЮКС" було подано на розгляд двадцять третьої сесії міської ради восьмого скликання 03.03.2023. За результатом розгляду рішення не прийнято.

Не погоджуючись з такою позицією відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 Земельного кодексу України, статтями 26, 33, 59 Закону № 280/97-ВР.

Як передбачено п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 59 Закону № 280/97-ВР рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету.

За приписами частини десятої вказаної статті акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

За змістом ч. 1-3 ст. 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Пунктом б ч.1 ст.81 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Відповідно до пп. б ч.1 ст.121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Згідно з частиною першою статті 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частинами першою та другою статті 79-1 ЗК України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)

Відповідно до частини п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно із частинами шостою, сьомою статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.

Надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта.

Натомість, коли йдеться про формування земельної ділянки з частини вже сформованого земельного масиву, що має кадастровий номер, її відведення відбувається на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Так, згідно із частиною першою статті 25 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, до видів якої належить технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок (пункт «й» частини другої статті 25).

За загальним правилом, визначеним положеннями статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Згідно із статтею 56 вищезазначеного Закону, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає:а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку;г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчену згоду на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Зміст наведених норм права свідчить про те, що поділ та об`єднання земельних ділянок за свою суттю фактично є формуванням нової чи нових земельних ділянок, що передбачає певну процедуру щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, його погодження та затвердження в порядку, встановленому ЗК України, який визначає вичерпний перелік підстав для відмови у наданні такого дозволу, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналогічні висновки містяться в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.04.2021 р. по справі №0640/4182/18.

При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд вважає, що чинним законодавством не передбачено права органу місцевого самоврядування за результатами розгляду клопотання про надання згоди на поділ земельної ділянки не прийняти жодного рішення: ні рішення про надання згоди, ні відмову у наданні такої згоди.

Як слідує з матеріалів справи, у спірному випадку, за наслідками розгляду клопотання позивача про надання дозволу на поділ (об`єднання) земельної ділянки площею 0,4052 га, наданої для будівництва (обслуговування) багатоквартирного житлового будинку з об`єктом торгово-розважальної та ринкової інфраструктури за адресою вул.Тернопільська, станом на день звернення до суду з даною позовною заявою відповідачем не прийнято жодного рішення, у розумінні Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та КАС України, що підтверджується Витягом з Протоколу двадцять третьої сесії міської ради від 03.03.2023, листом Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №5095/2023 від 06.03.2023.

Відтак, суд вважає, що у спірному випадку відповідачем станом на 03.03.2023 не здійснено розгляд заяви позивачів у передбачений законом спосіб, а саме, не прийнято по суті жодного з рішень про надання дозволу на поділ (об`єднання) земельної ділянки площею 0,4052 га, наданої для будівництва (обслуговування) багатоквартирного житлового будинку з об`єктом торгово-розважальної та ринкової інфраструктури за адресою вул.Тернопільська, чи вмотивовану відмову, чим допущено протиправну бездіяльність.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Тернопільської міської ради повторно розглянути заяву ПМП "ЛЮКС" від 16.08.2022 і прийняти рішення про надання ПМП "ЛЮКС" дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0,4052 га, з кадастровим номером 6110100000:01:009:0072, за адресою: м.Тернопіль, вул. Тернопільська, суд вважає, що така позовна вимога не підлягає до задоволення з огляду на наступне.

У відповідності до змісту частини другої ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Так, в ході розгляду даної справи судом встановлено, що 03.11.2023 Тернопільська міська рада, розглянувши звернення Приватного малого підприємства "ЛЮКС" від 16.08.2022, керуючись ст.ст. 12,79-1, 120, 122, 123 Земельного кодексу України, Законами України "Про землеустрій", "Про оренду землі", "Про державний земельний кадастр", "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології, прийняла рішення "Про розгляд звернення ПМП "ЛЮКС", відповідно до якого вирішила відмовити у наданні дозволу ПМП "ЛЮКС" на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,4052 га (кадастровий номер 6110100000:01:009:0072), наданої для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського харчування за адресою вул.Тернопільська, 8а, яка перебуває в оренді, згідно договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в книзі записів реєстрації договорів оренди землі в Тернопільській міській раді від 27.05.2013 за №4836 на дві окремі земельних ділянки площами 0,3529 га та 0,0523 га.

Суд звертає увагу, що розгляд клопотання позивача від 16.08.2022 шляхом прийняття відповідного рішення, відповідачем здійснено після звернення до суду з даним позовом 21.08.2023, а не на сесії, що відбулась 03.03.2023.

Зокрема, 03.11.2023 за №8/32/135 Тернопільською міською радою звернення ПМП "ЛЮКС" від 16.08.2022 належним чином розглянуте та прийняте рішення, форма якого відповідає вимогам Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та, на думку суду, є актом індивідуальної дії у розумінні КАС України, і який, відповідно, може бути оскаржений ПМП "ЛЮКС у порядку та у спосіб, встановленими законом.

Відповідно до частин першої та другої ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість основних доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та дій і докази, надані стороною позивача, суд приходить до переконання, що адміністративний позов належить задовольнити частково.

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Тернопільської міської ради щодо неналежного розгляду 03.03.2023 заяви ПМП "ЛЮКС" від 16.08.2022 щодо надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 0,4052 га за кадастровим номером 6110100000:01:009:0072, за адресою: м.Тернопіль, вул Тернопільська.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської міської ради на користь Приватного малого підприємства "Люкс" 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено та підписано 30 листопада 2023 року.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Реквізити учасників справи:

позивач - Приватне мале підприємства "Люкс" (місцезнаходження: вул. Тернопільська, 8А, м. Тернопіль,46012 код ЄДРПОУ 14027899);

відповідач - Тернопільська міська рада (місцезнаходження: вул. Листопадова, 5, м.Тернопіль, Тернопільська область,46001 код ЄДРПОУ:34334305);

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Монако" (місцезнаходження вул. Тернопільська, 8А, м. Тернопіль,46012 код ЄДРПОУ 41740917).

Головуюча суддяДерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2023
Оприлюднено04.12.2023
Номер документу115312830
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —500/5297/23

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 25.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні