ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий І інстанції: Сліденко А.В.
30 листопада 2023 р. Справа № 520/7306/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,
Суддів: Бегунца А.О. , Рєзнікової С.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року по справі за адміністративним позовом приватної фірми «ВІКТОРІЯ» до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В с т а н о в и в:
03.04.2023 позивач приватна фірма «ВІКТОРІЯ» (далі ПФ «ВІКТОРІЯ», підприємство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС в Харківській області, контролюючий орган) в якому просить: скасувати податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Харківській області від 04.01.2023 № 0001210414, яким на підставі акту перевірки від 19.09.2022 № 3921/Ж5/17-00-04-06/30236045 за встановлені порушення п.п. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49, п. 203.1 ст. 203 Податкового кодексу України (далі ПК України), - порушення граничних термінів подання податкових декларацій з податку на додану вартість за лютий-червень 2022, на підставі п.п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 і п. 120.1 ст. 120 ПК України до підприємства застосований штраф в розмірі 1.700 грн.
В обґрунтування вимог, позивач вказує про те, що можливість виконання податкових обов`язків підприємством відновилась з 22.06.2022, а тому подання податкових декларацій з ПДВ за лютий червень 2022 - 08.08.2022 не містить складу порушення п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (далі ПК України), оскільки податкова звітність подана протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таким можливостей платником податків, тобто до 30.08.2022.
Наполягав, що у спірних правовідносинах контролюючим органом ГУ ДПС у Рівненській області було неправомірно складено Акт камеральної перевірки від 19.09.2022 № 3921/Ж5/17-00-04-06/30236045, а ГУ ДПС в Харківській області протиправно винесено оскаржувані податкові повідомлення - рішення.
Також позивач вказує, що підприємством подавалися заперечення до Акту перевірки та додаткові документи і пояснення, зокрема документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин і обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПК України, поданих у порядку, встановленому ст. 86.8 цього Кодексу.
Заперечуючи вимоги адміністративного позову, відповідач зазначив, що заявник подав податкові декларації з ПДВ за звітні податкові періоди лютий - червень 2022 лише - 08.08.2022, хоча граничний строк подачі цих документів обов`язкової податкової звітності припадав на - 20.07.2022, що передбачено п.п.69.1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України «Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-ІХ.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 (розгляд справи відбувся за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) вимоги адміністративного позову ПФ «ВІКТОРІЯ» задоволено.
Судовим рішенням визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України від 04.01.2023 № 0001210414.
В обґрунтування прийнятого рішення судом зазначено, що відповідачем не доведено факт вчинення позивачем податкового правопорушення (недотримання вимог п. 49.1.18 ст. 49, п. 203.1 ст. 203, п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ). Суд зазначив, що у межах спірних правовідносин усі підзаконні акти на подальший розвиток положень п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України в частині запровадження механізмів, процедур та правил підтвердження/визнання здатності чи нездатності учасника суспільних відносин забезпечити виконання власного податкового обов`язку були прийняті вже після настання події подачі заявником до контролюючого органу документів обов`язкової податкової звітності з ПДВ за звітні податкові періоди - лютий - червень 2022 - 08.08.2022.
Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі ГУ ДПС у Харківській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, що відповідно до пункту 1 розділу 3 Порядку підтвердження № 255 контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) на підставі пояснень та документів, що надає платник податків .
Посилається на те, що під час складання акту камеральної перевірки рішення яке б звільняло позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових декларацій було відсутнє.
Вказує, що в порушення норм п.п. 49.19.2 п. 49.18 ст. 49, з урахуванням вимог п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ ПФ «ВІКТОРІЯ» подано податкові декларації з ПДВ за лютий - червень 2022 з порушенням граничного терміну. ГУ ДПС у Харківській області звертає увагу суду, що позивачем не наведено та не надано жодного доказу в спростування висновків акту перевірки.
З огляду на те, що позивач не спростовує встановлених актом перевірки порушень, то висновки акту перевірки є обґрунтованими прийнятими ГУ ДПС у Харківській області оскаржуваного рішення, та як наслідок відсутність підстав для його скасування.
Аргументи, наведені контролюючим органом в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у відзиві на позов.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач ПФ «ВІКТОРІЯ», просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, обґрунтовуючи таке прохання доводами, які по сутті аналогічні підставам звернення до суду, викладеними у позовній заяві.
Зазначає, що підприємство поновило свої податкові можливості 22.06.2022 реєстрацію податкових накладних, тому відповідно до п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, підприємство звільняється від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків за умови подання звітності протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. 21.09.2022 до податкового органу підприємство подало заяву про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання та у подальшому надало до ГУ ДПС в Харківській області додаткові документи до заяви про відсутність можливостей своєчасного виконання податкових зобов`язань під час воєнного стану (п. 69.1 підрозд.10 розд. ХХ ПК України).
Посилається на те, що прийняте попереднє рішення від 04.10.2022 № 251/20-40-18-04-25 (помилково викреслено слово «попереднє») і рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 02.11.2022 № 2137/20-40-18-04-24 не отримували. Тому вважали, що підтверджуючі документи прийняті та враховані і заява про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (п.69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ШКУ) задоволена.
За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судовим розглядом справи встановлено, що 19.09.2022 ГУ ДПС у Рівненській області проведено камеральну перевірку платника податків ПП «ВІКТОРІЯ» з питання своєчасності подання податкової звітності з податку на додану вартість за період лютий червень 2022.
Результати проведеної перевірки оформлені Актом від 19.09.2022 № 3921/Ж5/17-00-04-06/30236045 (далі - Акт № 3921).
Згідно Акту № 3921 ГУ ДПС у Рівненській області камеральною перевіркою встановлено порушення ПФ «ВІКТОРІЯ» п.п. 49.18.1, п. 49.18 ст. 49, п. 203.1 ст. 203, п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, а саме, податкова декларація за податковий період лютий 2022 року, граничний строк подання 19.07.2022 року, подана підприємством 08.08.2022 року; податкова декларація за податковий період березень 2022 року, граничний строк подання 19.07.2022 року, подана підприємством 08.08.2022 року; податкова декларація за податковий період квітень 2022 року, граничний строк подання 19.07.2022 року, подана підприємством 08.08.2022 року; податкова декларація за податковий період травень 2022 року, граничний строк подання 19.07.2022 року, подана підприємством 08.08.2022 року; податкова декларація за податковий період червень 2022 року, граничний строк подання 20.07.2022 року, подана підприємством 08.08.2022 року.
30.09.2022 підприємством були подані до ГУ ДПС у Рівненській області заперечення на Акт № 3921, в яких позивач зазначив, що підприємство є підприємством оптової торгівлі та займається постачанням зварювальних матеріалів та матеріалів, супутніх виконанню зварювальних робіт. Офіс підприємства знаходиться за адресою - м. Харків, вул. Данилевського, буд. 32, кв. 62. Склад із готовою продукцією знаходиться за адресою - м. Харків, вул. Велика Панасівська, 210. Інших місць фактичного виконання діяльності підприємства немає.
ПФ «Вікторія» посилалось на те, що 24.02.2022 роботу підприємства було зупинено, оскільки співробітники не змогли дістатися до своїх робочих місць. Через постійні бомбардування частина співробітників покинула м. Харків і не виходять на роботу і сьогодні з невідомих причин. У місті було зупинено громадський транспорт.
Також підприємство зазначило, що у зв`язку з дуже високим ризиком для життя співробітників при роботі в умовах постійних обстрілів міста та неможливістю у зв`язку з цим виконання колективом підприємства своїх робочих обов`язків підприємство прийняло рішення подати заяву про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (п. 69.1 підрозділ 10 розділ ХХ ПК України), яку надали 21.09.2022.
До означених заперечень позивачем у якості додатку додана заява про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану на 1 аркуші (а.с. 9-11).
ГУ ДПС у Рівненській області розглянув заперечення заявника на Акт № 3921 і листом від 13.10.2022 № 3448/Ж12/17-00-04-06-09 повідомив про те, що залишив висновки Акту № 3921 без змін (а.с. 12-14)..
21.09.2022 ПФ «ВІКТОРІЯ» на ім`я керівника ЦОП Шевченківського від ДПІ ГУ ДПС у Харківській області було подано заяву про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (п. 69.1 підрозділ 10 розділ ХХ ПК України). Підприємство просило прийняти рішення щодо неможливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на період з 24.02.2022 до відновлення можливості їх виконання (а.с. 102).
04.10.2022 ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення (попереднє рішення) № 251/20-40-18-04-25 щодо можливості своєчасного виконання платником податків ПФ «ВІКТОРІЯ» свого податкового обов`язку, в якому зазначено, що у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків у відповідності до Переліку документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (зазначено усього 17 пунктів). Рішення вручено позивачу 19.10.2022 року (а.с. 55-57, 53).
13.10.2022 ПФ «ВІКТОРІЯ» було подано додаткові документи до заяви про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (п. 69.1 підрозділ 10 розділ ХХ ПК України): розпорядження № 1в від 02.05.2022 року «Щодо режиму роботи в умовах війни» на 1 аркуші; табелі відпрацьованого робочого часу за період лютий-вересень 2022 року на восьми аркушах; пояснення головного бухгалтера ОСОБА_1 на вуї аркушах; довідка від лікаря для підтвердження стану здоров`я ОСОБА_1 на 1 аркуші, фото підтвердження на 10 аркушах (а.с. 76-101).
02.11.2022 ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення № 2137/20-40-18-04-25 щодо можливості своєчасного виконання платником податків ПФ «ВІКТОРІЯ» свого податкового обов`язку, у зв`язку з відсутністю відповідних документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи (а.с. 47).
04.01.2023 контролюючий орган ГУ ДПС у Харківській області із посиланням на складений ГУ ДПС у Рівненській області Акт № 3921 прийняв податкове повідомлення рішення № 0001210414 про накладення 1 700.00 грн. штрафу відповідно до п.120.1 ст.120 ПК України (а.с. 15, 52).
16.01.2023 у до ДПС України позивачем скерована скарга на податкове повідомлення рішення № 0001210414 від 04.01.2023 (а.с. 17-21). Рішенням ДПС України від 02.12.2023 строк розгляду скарги продовжений (а.с. 22) та рішенням ДПС України від 20.03.2023 року в задоволені скарги ПФ «ВІКТОРІЯ» відмовлено (а.с. 23-26).
Не погоджуючись з висновком суду першої інстанції, колегія суддів зазначає, що згідно з підпунктами 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Згідно з пунктом 76.1 статті 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Згідно з п. 202.1 ст. 202 ПК України звітним (податковим) періодом справляння ПДВ є один календарний місяць.
Відповідно до п. 203.1 ст. 203 ПК України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Як то указано у п. 49.2 ст. 49 ПК України, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
За правилом п.п. 49.18.1 ст. 49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Пунктом 57.1 ст. 57 та п. 203.2 ст. 203 ПК України передбачено, що сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, який у подальшому продовжувався. Зокрема, Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 16.11.2022 № 2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції Закону України від 15.03.2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану») визначалось, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (п. 69.1).
Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються (п. 69.2).
Законом України від 12.05.2022 року №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, зокрема внесені зміни до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та відновлено проведення камеральних перевірок
Так, Законом України № 2260 передбачено звільнення від відповідальності платників податків, які мають можливість виконувати податкові обов`язки, якщо вони зареєструють зазначені ПН та РК в ЄРПН до 15.07.2022 року, до 20.07.2022 року подадуть відповідну податкову звітність та не пізніше 31.07.2022 сплатять відповідні податки та збори.
Таким чином, 19.07.2022 завершувався граничний термін, зокрема для подання податкової декларації з ПДВ (для платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо подання податкової звітності) за лютий, березень, квітень та травень 2022 року згідно з абз.3 п.п. 69.1 п.69 підрозд.10 розд. ХХ ПК України;
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який набрав чинності 06.09.2022 затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (далі по тексту Порядок підтвердження № 225);
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента (далі по тексту - Перелік документів);
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з пунктом 1 розділу 2 Порядку підтвердження № 255 до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу 2 Порядку підтвердження № 255 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 у № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити:
повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
податкову адресу платника податків;
найменування контролюючого органу, до якого подається заява;
дату подання заяви;
чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;
інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;
підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.
Пунктом першим розділу 3 Порядку підтвердження № 255 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Так, Переліком № 225, визначено вичерпний перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, який розширеному тлумаченню не підлягає. Так, платник податків має надати такі документи:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 №599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II ПК України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Виходячи із системного аналізу положень Порядку підтвердження № 255 його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
Платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.
Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати достатній перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо нього обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.10.2023 у справі № 160/19575/22.
Матеріали справи посвідчують ту обставину, що позивачем не було надано до контролюючого органу документів, які передбачені Порядком підтвердження № 225, наслідком чого є факт прийняття відповідачем рішення від 02.11.2022 № 2137/20-40-18-04-25 щодо можливості ПФ «ВІКТОРІЯ» своєчасного виконання свого податкового обов`язку.
Колегія суддів зазначає, що в додаткових поясненням на адресу контролюючого органу від 13.10.2022 року позивач посилається, у тому числі на письмові пояснення бухгалтера підприємства та табелі обліку використання робочого часу працівників підприємства за період з лютого по вересень 2022.
Як убачається із табелів обліку використання робочого часу працівників підприємства за червень 2022, - головний бухгалтер підприємства у червні 2022 відпрацювала 30 годин/5 днів, аналогічно - у липні 2022, у серпні 2022 34 години/14 днів. Разом з тим, письмові пояснення головного бухгалтера підприємства не містять інформації щодо причин, які унеможливили подання підприємством податкової звітності до 08.08.2022 року. Також колегія суддів зауважує, що згідно з означених пояснень, - події, наслідки яких відображені на фото, що додані до додаткових пояснень підприємства від 13.10.2022, мали місце 15.09.2022, тобто після подання (08.08.2022) підприємством податкової звітності.
Колегія суддів погоджується з доводами позивача про те, що відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (втратив чинність 27.12.2022), Харківська міська територіальна громада перебувала у Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року
Разом з тим, колегія суддів відхиляє доводи позивача поро те, що підставами неможливості виконання ПФ «ВІКТОРІЯ» своїх податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є перебування ПФ «ВІКТОРІЯ» (податкова адреса м. Харків, вулиця Данілевського, б. 32, квартира/офіс 62, склад готовою продукції м. Харків, вулиця Велика Панасівська, 210) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації (п.п. 6 п. 1 розділу П Порядку підтвердження № 225), оскільки м. Харків, розташований в районі проведення воєнних (бойових) дій, не знаходився в оточенні (блокуванні).
Колегія суддів зазначає, що Порядком підтвердження № 225 чітко визначено коло суб`єктів (платників податків), на яких поширюється його дія, які не можуть виконувати податкові обов`язки за чітко виокремленими підставами неможливості виконання податкових обов`язків, спричинених саме військовою агресією російської федерації.
При системному аналізі наданих позивачем документів у спірному випадку відповідач не встановив причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, нанесення йому матеріальної шкоди та можливістю виконання позивачем податкового обов`язку на момент розгляду поданої позивачем заяви.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач виконав покладений на нього обов`язок та запропонував позивачу у попередньому рішенні надати додатково документи, які і підтверджували б настання таких наслідків і подій, що унеможливлюють виконання саме цим платником свого податкового обов`язку. Таких документів позивач контролюючому органу не надав.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що у відповідача не було правових підстав для визнання позивача таким, що не може виконувати свої податкові обов`язки, оскільки надані під час розгляду цієї справи позивачем докази не спростовують висновків та позиції ГУ ДПС у Харківській області щодо можливості виконання податкового обов`язку ПФ «Вікторія».
Отже, суд першої інстанції неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права у спірних відносинах, у зв`язку із чим дійшов помилково висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, а відтак апеляційна скарга підлягає задоволенню, судове рішення скасуванню з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволені вимог адміністративного позову ПФ «ВІКТОРІЯ».
Інші доводи та заперечення сторін на висновки на висновки колегії суддів не впливають.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
За наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення (п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України).
Підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміні рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права (п.п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України).
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 292, 293, 308, 310, 311, 313, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року скасувати з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні вимог адміністративного позову приватної фірми «Вікторія».
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. Мельнікова Судді А.О. Бегунц С.С. Рєзнікова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115314642 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні