ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" вересня 2010 р. Справа № 11/5-НМ
Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого судді Будішев ської Л.О.
суддів: Веденяп іна О.А.
Іонні кової І.А.
при секретарі Соморо вій В.А. ,
за участю представників ст орін:
від позивача: не з'явився,
від відповідача: не з'явився ,
від прокуратури: Сич Ю.М. (посвідчення №52)
розглянувши апеляційне по дання першого заступника про курора Житомирської області
в інтересах держави в особі Кам'янобрідської сільської ради
на рішення господарського суду Житомирської області
від "08" лютого 2010 р. у справі № 11/5-НМ (суддя Маріщенко Л.О.)
за позовом товариства з обм еженою відповідальністю "Лаб радорит" (с.Кам'яний Брід
Коростишівського району Ж итомирської області)
до Кам'янобрідської сільсь кої ради (с.Кам'яний Брід Коро стишівського району
Житомирської області)
про зобов'язання вчинити пе вні дії,
ВСТАНОВИВ:
22 січня 2010 року товариство з о бмеженою відповідальністю "Л абрадорит" звернулося в госп одарський суд Житомирської о бласті з позовом до Кам'янобр ідської сільської ради про з обов'язання відповідача затв ердити проект землеустрою що до відведення земельних діля нок в оренду:
- ділянки №1 для будівництва комплексу заводів по глибок ій переробці каменю та вироб ництва щебеню площею 7,6962 га; ка дастровий номер 1822582401:01:005:0013;
- ділянки №2 для розширення в иробничого майданчика по обс луговуванню Кам'янобрідсько го родовища лабрадориту площ ею 0,3993 га на землях с. Кам'яний Бр ід Коростишівського району з передачею земель в оренду Т ОВ "Лабрадорит" за адресою: с. К ам'яний Брід Коростишівськог о району Житомирської област і; кадастровий номер 1822582401:01:004:0024.
Також, позивач просив зобов 'язати відповідача укласти з позивачем на підставі Типов ого договору оренди землі, за твердженого Постановою Кабі нету Міністрів України від 03.0 3.2004р. № 220, договір оренди строко м на 5 років та орендною ставк ою 5% від нормативної грошової оцінки вказаних земельних д ілянок №1 і №2.
Рішенням господарського с уду Житомирської області від 08.02.2010р. у справі №11/5-НМ позов задо волено.
Зобов'язано Кам'янобрідськ у сільську раду затвердити п роект землеустрою щодо відве дення земельних ділянок в ор енду: ділянки №1 для будівницт ва комплексу заводів по глиб окій переробці каменю та вир обництва щебеню площею 7,6962 га, кадастровий номер 1822582401:01:005:0013; діл янки №2 для розширення виробн ичого майданчика по обслугов уванню Кам'янобрідського род овища лабрадориту площею 0,3993 г а на землях с.Кам'яний Брід Кор остишівського району з перед ачею земель в оренду ТОВ "Лабр адорит" за адресою: с.Кам'яний Брід Коростишівського район у Житомирської області, када стровий номер 1822582401:01:004:0024.
Зобов'язано Кам'янобрідськ у сільську раду укласти з ТОВ "Лабрадорит" на підставі Типо вого договору оренди землі, з атвердженого Постановою Каб інету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220, договір оренди строк ом на 5 років та орендною ставк ою 5% від нормативної грошової оцінки наступних земельних ділянок: ділянки № 1 для будівн ицтва комплексу заводів по г либокій переробці каменю та виробництва щебеню площею 7,696 2 га, кадастровий номер 1822582401:01:005:0013 ; ділянки № 2 для розширення ви робничого майданчика по обсл уговуванню Кам'янобрідськог о родовища лабрадориту площе ю 0,3993 га на землях с.Кам'яний Брі д Коростишівського району з передачею земель в оренду ТО В "Лабрадорит" за адресою: с.Ка м'яний Брід Коростишівського району Житомирської області , кадастровий номер 1822582401:01:004:0024.
Стягнуто з Кам'янобрідсько ї сільської ради на користь Т ОВ "Лабрадорит" 85грн. державно го мита, 236грн. витрат на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу.
Не погоджуючись з прийняти м рішенням, перший заступник прокурора Житомирської обла сті в особі Кам`янобрідської сільської ради звернувся в Ж итомирський апеляційний гос подарський суд з апеляційним поданням, в якому просив скас увати рішення суду першої ін станції і прийняти нове ріше ння про відмову в задоволенн і позову, посилаючись на пору шення норм матеріального пра ва.
Апеляційне подання мотиву є, зокрема, наступним:
- рішенням Кам'янобрідської сільської ради від 08.12.2006р. "Про з атвердження матеріалів попе реднього погодження та надан ня дозволу на виготовлення п роекту відведення земельної ділянки" затверджено виснов ки попереднього погодження а кта вибору земельної ділянки та надано ТОВ "Лабрадорит" доз віл на розробку проекту земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок в оренду площе ю 7,7га для будівництва комплек су заводів по глибокій перер обці каменю та виробництва щ ебеню та земельну ділянку пл ощею 0,40 га для розширення виро бничого майданчика по обслуг овуванню Кам'янобрідського р одовища лабрадориту. Строк д ії вказаного рішення станови ть 12 місяців, тобто ТОВ "Лабрад орит" протягом вказаного стр оку повинно розробити проект відведення та подати його на затвердження сесії сільсько ї ради. ТОВ "Лабрадорит" зверну лося до Кам'янобрідської сіл ьської ради на предмет затве рдження проекту відведення т а надання земельних ділянок в оренду в жовтні 2009 року, тобто за межами встановленого ріш енням сесії сільської ради с троку;
- розроблений проект відвед ення земельної ділянки не по годжений органами охорони ку льтурної спадщини, державног о геологічного контролю та о рганам державного гірничого нагляду;
- на думку апелянта, не відпо відає дійсності твердження с уду, що проект відведення про йшов державну експертизу зем левпорядної документації;
- вважає хибним посилання су ду на Закон України "Про оренд у державного та комунального майна", оскільки в даному випа дку застосовується спеціаль ний закон, зокрема, Закон Укра їни "Про оренду землі";
- оскільки необхідною умово ю укладення договору оренди земельної ділянки, яка переб уває у державній або комунал ьній власності, є наявність р ішення відповідного органу п ро надання земельної ділянки , то зобов'язання цього органу укласти такий договір за від сутності вказаного рішення є порушенням його виключної к омпетенції на здійснення пра ва власності від імені украї нського народу та управління землями, передбаченої Конст итуцією України та Законом У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні".
В судовому засіданні проку рор підтримав апеляційне под ання, вважає рішення господа рського суду Житомирської об ласті незаконним та необґрун тованим, просить його скасув ати та прийняти новий судови й акт, яким задовольнити позо вні вимоги Першого заступник а прокурора Житомирської об ласті в інтересах держави в о собі Кам`янобрідської сільсь кої ради.
Представники позивача та в ідповідача в судове засіданн я не з'явились.
Зважаючи на те, що про дату, ч ас та місце розгляду апеляці йного подання позивач та від повідач були повідомлені нал ежним чином, колегія суддів в важає, що нез'явлення предста вників позивача та відповіда ча в судове засідання не пере шкоджає розгляду апеляційно го подання по суті.
Заслухавши пояснення прок урора, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи а пеляційного подання, апеляці йний господарський суд дійшо в висновку про те, що апеляцій не подання підлягає задоволе нню, виходячи з наступного.
Як зазначає позивач в позов ній заяві, рішенням Кам'янобр ідської сільської ради від 23.0 5.2006р. ТОВ "Лабрадорит" надано до звіл на збір матеріалів попе реднього погодження місця ро зташування земельних діляно к, а 08.12.2006р. відповідачем затвер джено висновок попереднього погодження акту вибору земе льної ділянки і надано дозві л на виготовлення проекту ві дведення земельних ділянок д ля передачі в оренду ТОВ "Лабр адорит", а саме:
- ділянки № 1 для будівництва комплексу заводів по глибок ій переробці каменю та вироб ництва щебеню площею 7,6962 га; ка дастровий номер 1822582401:01:005:0013;
- ділянки № 2 для розширення в иробничого майданчика по обс луговуванню Кам'янобрідсько го родовища лабрадориту площ ею 0,3993 га на землях с. Кам'яний Бр ід Коростишівського району з передачею земель в оренду Т ОВ "Лабрадорит" за адресою: с. К ам'яний Брід Коростишівськог о району Житомирської област і, кадастровий номер 1822582401:01:004:0024.
Відповідно до довідки упра вління Держкомзему у Корости шівському районі Житомирськ ої області від 14.12.2009р. №01-12/890, норма тивна грошова оцінка земельн ої ділянки № 1 площею 76962 кв.м. ста новила 1049762 грн., земельної діля нки № 2 - 55503 грн.
Для отримання вказаних зем ельних ділянок в оренду пози вачем був укладений договір із землевпорядною організац ією на розробку проекту земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок та сплачено за це кошти.
Також позивачем погоджено проект відведення з усіма не обхідними органами, тобто пр оект пройшов державну експер тизу, ділянці присвоєний кад астровий номер, здійснена гр ошова оцінка земель.
Крім цього, позивачем були у кладені угоди на оплату резе рвування земельної ділянки в ід 01.12.2009р., предметом яких є стро кове платне користування вка заними ділянками строком на 1 рік з платою 5 % від нормативно ї грошової оцінки.
З листів від 02.10.2009р. вх. № 186, від 20.11.2009р. № 331, від 13.01.2010р. №9 видно, що ТО В "Лабрадорит" неодноразово з верталося до Кам'янобрідсько ї сільської ради для затверд ження проекту та прийняття р ішення про укладання договор у оренди, однак відповідач рі шення з цього питання не прий няв.
Зважаючи на те, що плата за к ористування земельними діля нками, яка сплачується позив ачем відповідно до Угод на оп лату резервування земельних ділянок складає 5% від нормати вної грошової оцінки та врах овуючи розмір плати за землю , які встановлюються сільськ ою радою в аналогічних випад ках, позивач просить суд зобо в'язати відповідача затверди ти проект землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок в оренду та укласти договір о ренди, в якому передбачити що місячний розмір орендної пла ти 5% від нормативної грошової оцінки.
Як зазначалось вище, рішенн ям господарського суду Житом ирської області від 08.02.2010р. позо в задоволено.
Однак, колегія суддів не пог оджується з таким висновком суду першої інстанції з наст упних підстав.
Статтями 116, 125 Земельного код ексу України визначено, що гр омадяни та юридичні особи на бувають права власності та п рава користування земельним и ділянками із земель держав ної або комунальної власност і за рішеннями органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування в межах їх повноважень.
Юридична особа, яка бажає от римати земельну ділянку в ор енду із земель державної або комунальної власності, пода є до відповідного органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування за місц ем розташування земельної ді лянки заяву (клопотання).
За правилами ст. ст.118, 123 Земел ьного кодексу України, оформ ленню права на земельну діля нку для юридичної особи пере дує виготовлення проекту зем ельної ділянки, згоду на розр облення якого надає відповід ний орган виконавчої влади а бо орган місцевого самовряду вання. Проект відведення зем ельної ділянки погоджується з органом по земельних ресур сах, природоохоронними і сан ітарно-епідеміологічними ор ганами, органом архітектури та подається на розгляд держ аної адміністрації або орган у місцевого самоврядування. Потім такий орган розглядає проект у місячний термін та п риймає відповідне рішення (п ро затвердження проекту та н адання земельної ділянки або його відхилення).
За правилами пункту 34 части ни 1 ст.26 Закону України "Про міс цеве самоврядування", виріше ння відповідно до закону пит ань земельних відносин є вик лючною компетенцією пленарн их засідань сільських, селищ них, міських рад.
Законом передбачена можли вість оскарження рішення орг ану місцевого самоврядуванн я прийнятого за результатам и розгляду проекту землевідв едення (п. 9 ст. 123 ЗК). Такий спосі б захисту прав передбачений, зокрема, у пункті 10 частини 2 ст атті 16 ЦК України.
При цьому, вказані норми пер едбачають оскарження рішень , дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування аб о органу виконавчої влади до суду, який має надати правову оцінку їх відповідності вим огам закону, але не наділений повноваженнями щодо вирішен ня питань, віднесених до комп етенції вказаних органів, у т ому числі затвердження проек ту відведення.
З приписів вищенаведеного законодавства вбачається, щ о для вирішення питання про з атвердження проекту землеві дведення та подальшого прийн яття рішення про надання в ор енду земельної ділянки (на пі дставі якого і укладається д оговір оренди землі) ці питан ня необхідно включити до пор ядку денного та розглянути н а сесії міськради.
Що стосується вимоги позив ача зобов'язати відповідача укласти з позивачем на підст аві Типового договору оренди землі, затвердженого Постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 03.03.2004р. № 220, договір оренд и строком на 5 років та орендн ою ставкою 5% від нормативної г рошової оцінки вказаних земе льних ділянок №1 і №2, то колегі я суддів зазначає наступне.
Згідно зі статтею 13 Констит уції України, земля є об'єктом права власності Українськог о народу. Від імені Українськ ого народу права власника зд ійснюють органи державної вл ади та органи місцевого само врядування в межах, визначен их цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст. 142-145 Конст итуції України, до матеріаль ної основи органів місцевого самоврядування, крім інших о б' єктів, належить земля, упр авління якою здійснюють тери торіальні громади через орга ни самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийнятт я рішень. Права органів самов рядування захищаються у судо вому порядку.
Приписами статті 124 Земельн ого кодексу України встановл ено, що передача в оренду земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування шляхом укладення дого вору оренди земельної ділянк и.
Підставою для укладення до говору оренди є виключно ріш ення відповідного компетент ного органу виконавчої влади або органу місцевого самовр ядування.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 З акону України "Про місцеве са моврядування в Україні", пита ння надання земельної ділянк и в оренду вирішується на пле нарному засіданні ради - се сії, а спори про поновлення по рушених прав юридичних і фіз ичних осіб, що виникають в рез ультаті рішень, дій чи бездія льності органів або посадови х осіб місцевого самоврядува ння, вирішуються в судовому п орядку.
З аналізу вказаних норм, які регулюють земельні правовід носини, вбачається, що наданн я земельної ділянки із земел ь державної або комунальної власності в оренду шляхом ук ладення відповідного догово ру здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за р езультатами розгляду заяви ( клопотання) особи, яка бажає о тримати земельну ділянку в о ренду, поданої відповідно до ст.16 Закону України "Про оренд у землі".
Таким чином, приписами дано ї правової норми встановлено , що укладенню договору оренд и передує рішення органу міс цевого самоврядування щодо п ередачі в оренду земельної д ілянки, яке є підставою для ук ладення договору оренди.
Як свідчать матеріали спра ви, відповідач - Кам'янобрідсь ка сільська рада рішення щод о передачі позивачу в оренду земельної ділянки не прийма в (доказів про протилежне поз ивачем суду не надано).
За змістом ст.16 Закону Украї ни "Про оренду землі", сторони укладають договір оренди лиш е у разі згоди орендодавця пе редати земельну ділянку в ор енду.
Зважаючи на те, що необхідно ю умовою укладення договору оренди земельної ділянки, як а перебуває комунальній влас ності, є наявність рішення ві дповідного органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки, зобов'яза ння цього органу укласти з по зивачем договір оренди за ві дсутності відповідного ріше ння є порушенням передбачено го Конституцією України викл ючного права місцевої ради н а здійснення права власності від імені Українського наро ду та управління землями, яке підлягає захисту.
При таких обставинах, вимог и щодо зобов'язання власника укласти договір оренди земе льної ділянки без відповідно го рішення ради суперечить в имогам ст.ст.123, 124 Земельного ко дексу України, не узгоджуєть ся з виключними правами орга нів місцевого самоврядуванн я щодо розпорядження земельн ими ділянками та є підставою для відмови у задоволенні по зову.
Враховуючи викладене вищ е, рішення господарського су ду Житомирської області від 08 лютого 2010 року підлягає скасу ванню з прийняттям нового рі шення про відмову в задоволе нні позову.
Керуючись ст.ст.101,103-105 Господа рського процесуального коде ксу України, Житомирський ап еляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційне подання пе ршого заступника прокурора Ж итомирської області в інтере сах держави в особі Кам`янобр ідської сільської ради задов ольнити.
2. Рішення господарського су ду Житомирської області від 08 лютого 2010 року скасувати.
Прийняти нове рішення.
В задоволенні позову відмо вити.
3. Справу №11/5-НМ повернути до г осподарського суду Житомирс ької області.
Головуючий суддя: Будішевська Л.О.
судді:
Ве деняпін О.А.
Іо ннікова І. А.
Віддрук. 5прим.
1 - у справу,
2, 3 - сторонам (рекоменд.),
4 - прокуратурі Житомирської області
5 - в наряд
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2010 |
Оприлюднено | 08.10.2010 |
Номер документу | 11533071 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Черпак Ю.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні