Рішення
від 30.11.2023 по справі 460/20587/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

30 листопада 2023 року м. Рівне№460/20587/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю доПідприємства готель "ДРУЖБА" про стягнення адміністративно-господарські санкції, -В С Т А Н О В И В:

Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) звернулось з позовом до Підприємства готель «Дружба» (далі відповідач), в якому просить суд стягнути з Підприємства готель «Дружба» на користь держави адміністративно-господарську санкцію в сумі 72451,11 грн. та пені 4289,04 грн., а всього 76740,15 грн.

В обґрунтування заявленого позову зазначається, що позивачем встановлено та підтверджено доказами, що робочі місця для осіб з інвалідністю відповідачем не створювались, оскільки відповідно до інформації, наданої центром зайнятості, Підприємство готель «Дружба» не подавало звітності за формою 3-ПН протягом 2022 року. Тому, в порушення вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» відповідач не забезпечив визначеного нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що є підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій та пені. Також, позивачем подано заяву про поновлення строку звернення до суду, в якій зазначається, що ухвалою суду від 26.07.2023 позовну заяву по справі № 460/16389/23 повернуто у зв`язку з несплатою судового збору. Разом з тим, Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю є бюджетною установою. Кошти для оплати судового збору надійшли на рахунок позивача лише 10.08.2023 та 18.08.2023 перераховані Рівненського окружному адміністративному суду. З наведених підстав, просив поновити строк на звернення до суду з позовом та задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 04.09.2023 позовну заяву залишено без руху.

13.09.2023 позивачем подано до суду клопотання про поновлення строку звернення до суду, яке мотивоване тим, що позивачем, починаючи з травня місяця 2023 року здійснювалися всі можливі заходи, а саме скеровано пропозиції про проведення змін по КПКВК 2507110 щодо збільшення кошторисних призначень за КЕКВ 2800, щоб у встановлений законом строк звернутися до суду із позовною заявою з додержанням вимог, встановлених статтями 160, 161 КАС України. Однак, кошти за відповідними бюджетними призначеннями надійшли лише в серпні 2023 року, що позбавило позивача можливості вчинити процесуальну дію у встановлений строк та не залежало від його волі. Позивач вважає, що причини пропуску строку є поважними, що є підставою для поновлення строку.

Ухвалою суду від 25.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

27.10.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву від директора Підприємства готель «Дружба» І. Дем`янець, за змістом якого просив у задоволенні позову відмовити повністю. Відповідач зазначає, що згідно з направленням на працевлаштування № 17542109010004001 від 01.09.2021 Дубровицькою районною філією Рівненського обласного центру зайнятості на Підприємство готель «Дружба» направлено на робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю ОСОБА_1 . 09.09.2021 по Підприємству готель «Дружба» видано Наказ № 33/1 про прийняття на роботу такої особи з інвалідністю та направлено повідомлення про прийняття до ГУ ДПС у Рівненській області. 10.09.2021 дана особа з інвалідністю приступила до виконання своїх посадових обов`язків. Відповідачем вказує, що ним виконано вимогу нормативу робочих місць в розумінні ст. 19 Закону № 875-ХІІ та працевлаштовано 1 особу з інвалідністю, а не лише створено 1 робоче місце. Відповідачем 01.09.2021 подано звітністю про попит на робочу силу Форми 3-ПН, після чого 10.09.2021 на виконання нормативу за направленням на працевлаштування було забезпечено роботою 1 особу з інвалідністю. Період роботи такої особи тривав з 10.09.2021 по 07.04.2022. Вказане свідчить про виконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів, встановлених ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та належне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості осіб з інвалідністю для працевлаштування. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

31.10.2023 до суду надійшла відповідь на відзив керівника Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю С. Балахно, в якому зазначено, що вказані доводи відповідача щодо даної особи з інвалідністю не можуть братися до уваги, так як особа протягом звітного 2022 року пропрацювала всього 4 місяці, що ніяк не впливає на виконання нормативу (така позиція викладена в листах Мінсоцполітики від 26.03.2017 № 1/6-172, від 27.01.2009 № 1/6-30/06). Позивач наголошує, що відповідачем так і не було подано доказів та не доведено у відзиві на позовну заяву, що ним був виконаний нормативний обов`язок щодо подачі звіту за формою 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) впродовж 3-х робочих днів з дати відкриття вакансії, а саме після 07.04.2022, коли було звільнено особу з інвалідністю. Відповідач повинен був самостійно нарахувати та сплатити до 15.04.2023 за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю адміністративно-господарську санкцію в Державний бюджет України, що ним зроблено не було. Відповідач не погодився з нарахованою сумою адміністративно-господарської санкції на не сплатив її, тому позивач відповідно до ст. 19 Закону № 875-ХІІ був змушений звернутись до суду для вирішення даного спору.

Згідно з положеннями ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у 2022 році по Підприємству готель «Дружба» (код ЄДРПОУ 3003186):

середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік - 8;

середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, - 0;

норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1;

фонд оплати праці штатних працівників - 1159217,69 грн.;

середня річна заробітна плата штатного працівника - 144902,21 грн.;

кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю - 0,00;

сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 72451,11 грн.

Розрахунок пені: облікова ставка Національного банку України - 25% річних; кількість днів 365; відсотки від ставки НБУ 120%; сума заборгованості 72451,11 грн.; розрахунковий розмір пені 0,08% = (25 х 120 : 100 : 365); сума пені за один день 57,96 грн.; кількість днів прострочення - 74; загальна сума пені 4289,004 грн.

Листом від 21.04.2023 № 304/01-15 позивач додатково проінформував про те, що відповідачу був надісланий через електронний кабінет підприємств, фізичних осіб, що використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України Розрахунок АГС, що був сформований на підставі показників (даних), що надані для контролюючих органів за основним місцем обліку без можливості їх коригування Фондом. У разі незгоди з нарахованими сумами АГС роботодавець має право в порядку досудового врегулювання спору надати власний розрахунок АГС з підтверджуючими документами. А в разі відмови від сплати сум АГС та пені відділення Фонду стягуватиме в судовому порядку.

Листом від 31.05.2023 № 210 Сарненська філія Рівненського обласного центру зайнятості Рівненського обласного центру зайнятості повідомила позивача, що у 2022 року Підприємство готель «Дружба» (код ЄДРПОУ 30031986) не подавало Інформацію про попит на робочу силу (вакансії) за формою 3-ПН, в тому числі для працевлаштування осіб з інвалідністю до Дубровицької РФ Рівненського обласного центру зайнятості.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно з вимогами ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії для них щодо рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначені Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі - Закон № 875-XII).

Відповідно до ч.1-2 ст.18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань особи з інвалідністю, наявних у неї професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

Згідно з ч.3 ст.18 вказаного Закону (в редакції до внесення змін Законом України від 18.10.2022 №2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю», який набрав чинності 06.11.2022) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В редакції Закону України від 18.10.2022 №2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю», ч.3 ст.18 Закону № 875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, виходячи з наведених норм, обов`язки роботодавців стосовно забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування полягають:

-у виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць;

-у створенні для них умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;

-у забезпеченні інших соціально-економічних гарантій, передбачених чинним законодавством;

-у наданні державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, а до 06.11.2022 також у поданні звітів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За приписами ч.1 ст.19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч.2 ст.19 Закону № 875-XII).

Відповідно до ч.6 ст.19 Закону № 875-ХІІ (в редакції Закону України від 18.10.2022 № 2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю»), Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.

Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

За вимогами ч.1 ст.20 Закону № 875-XII, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону №875-ХІІ порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно з ч.3 ст.20 Закону №875-ХІІ сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України (ч.4 ст.20 Закону №875-ХІІ).

Частиною 5 статті 20 Закону №875-ХІІ, у разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Відповідно до ст.238 Господарського кодексу України (далі - ГК України) до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків, та за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин відповідно до ст.218 ГК України є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Таким чином, при вирішенні питання про правомірність стягнення адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права щодо відповідальності за порушення зобов`язань та встановлення в діях або бездіяльності роботодавця складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності - адміністративно-господарських санкцій.

Відповідно до п.2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 (втратив чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 553 від 02.06.2023) звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Згідно з п.4 ч.3 ст.50 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 №5067-VI (далі - Закон №5067-VI) роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про, зокрема, попит на робочу силу (вакансії).

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 31.05.2013 №316 «Про затвердження форм звітності №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядку її подання» (чинний до 07.07.2022) затверджено форму звітності та інструкцію щодо її заповнення, де передбачено звітування по вакансіям для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно до пункту 5 розділу І наказу №316, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Зі змісту листа Сарненської філії Рівненського обласного центру зайнятості судом встановлено, що Підприємство готель «Дружба» не подавало до служби зайнятості у 2022 році звіту за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу» (вакансії) для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідачем не спростовано, що до набрання чинності Законом України від 18.10.2022 № 2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» 06.11.2022, яким було скасовано реєстрацію у територіальних відділеннях Фонду та подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідач не був зареєстрований у відділенні Фонду та не подавав щорічну звітність, що є порушенням діючого до 06.11.2022 законодавства.

Зважаючи на те, що Підприємством готель «Дружба» не подавався звіт за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» на протязі 3-х робочих днів з дати відкриття вакансії, суд дійшов висновку про те, що відповідач не вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення правопорушення, а тому наявні підстави для стягнення з позивача адміністративно-господарських санкцій та пені.

Вказаний висновок узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною в постанові від 13.03.2023 у справі №460/5056/21.

Щодо доводів відповідача про те, що упродовж 2022 року у ТОВ Підприємстві готель «Дружба» була працевлаштована особа з інвалідністю ОСОБА_1 , то суд зазначає таке.

Направленням на працевлаштування №17542109010004001 від 01.09.2021 органу Державної служби зайнятості підтверджено, що ОСОБА_1 була направлена на вільне робоче місце (покоївка) до Підприємство готель «Дружба» як особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку.

Згідно з долученими до матеріалів справи копіями наказів Підприємства готель «Дружба» № 33/1 від 09.09.2021, № 15/1 від 06.04.2022, ОСОБА_1 прийнята на роботу на посаду покоївка з 10.09.2021 та звільнена з 07.04.2022.

Суд враховує, що виконання підприємством свого обов`язку щодо працевлаштування особи з інвалідністю на роботу з того моменту, з якого у підприємства виник цей обов`язок, виключає обставини для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій та нарахування пені.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 18.06.2020 по справі №815/3117/18, який є обов`язковим для суду в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.

Відповідно до листа Мінсоцполітики №1/6-172 від 26.03.2017 норми щодо працевлаштування осіб з інвалідністю будуть вважатись виконаними, якщо інвалід працював на підприємстві 6 місяців звітного року, а дані табельного обліку використання робочого часу працівників відповідають цим шести місяцям звітного року з ч.2 пункту 3, 2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату №286 від 28.09.2015.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 працювала у відповідача впродовж 2022 року з 01.01.2022 до 07.04.2022, тобто менше 6 місяців.

Оскільки обов`язок щодо працевлаштування осіб з інвалідністю в межах нормативів на відповідний рік виник у Підприємства готель «Дружба» з січня 2022 року, докази того, що працевлаштована особа з інвалідністю працювала на підприємстві 6 місяців звітного року в матеріалах справи відсутні, то суд вважає, що відповідачем не виконано вимог чинного законодавства щодо дотримання нормативів працевлаштування осіб з інвалідністю.

За наведеного в сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачем не надано будь-яких належних доказів того, що ним вживалися всі залежні від нього заходи щодо виділення та створення робочих місць для осіб з інвалідністю; обставини наявності заборгованості не ним спростовані.

Оскільки відповідачем не дотримано вимог, встановлених ч.1 ст.19 Закону №875-ХІІ в частині виконання нормативу з працевлаштування інвалідів за 2022 рік, він зобов`язаний відповідно до закону сплатити до Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції в розмірі середньорічної заробітної плати за кожне робоче місце, не зайняте особою з інвалідністю.

Доказів сплати адміністративно-господарських санкцій відповідачем не надано.

Частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У сукупності викладеного, суд дійшов до висновку, що доводи позивача є обґрунтованими, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Підприємства готель «Дружба» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити повністю.

Стягнути з Підприємства готель «Дружба» на користь держави адміністративно-господарську санкцію в сумі 72451,11 грн. та пені 4289,04 грн., а всього - 76740,15 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 30 листопада 2023 року

Учасники справи:

Позивач - Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Замкова, 10 А/1,м. Рівне,Рівненська обл., Рівненський р-н,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 13979356)

Відповідач - Підприємство готель "ДРУЖБА" (вул. 1000-ліття Дубровиці, 2,м. Дубровиця,Сарненський район, Рівненська область,34100, ЄДРПОУ/РНОКПП 30031986)

Суддя У.М. Нор

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2023
Оприлюднено04.12.2023
Номер документу115344707
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —460/20587/23

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні