Рішення
від 05.12.2023 по справі 400/7029/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2023 р. справа № 400/7029/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., в спрощеному позовному провадженні з повідомленням учасників справи, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001,

провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06.05.2021 р. № 5407488-2407-1423

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.05.21 р. № 5407488-2407-1423 про визначення суми податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у сумі 99 122,93 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що спірне рішення є протиправним, оскільки сума зобов`язання не відповідає умовам договору оренди землі з урахуванням додаткової угоди та нормам Податкового кодексу України. Також позивач зазначив, що він щороку сплачує суми орендної плати, визначені умовами договору до бюджету в повному обсязі.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає, що суму орендної плати позивачу розраховано відповідно до вимог чинного законодавства, а тому спірне податкове повідомлення-рішення скасуванню не підлягає.

Суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Судом замінено відповідача на правонаступника - Головне управління ДПС у Миколаївській області.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

06.05.21 р. відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення, яким позивачу визначено зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у сумі 99 122,93 грн.

Відповідно до розпорядження Березанської РДА від 11.04.05 р. за № 216, між Березанською райдержадміністрацією Миколаївської області та громадянином ОСОБА_1 12.04.05 р. був укладений договір оренди земельної ділянки площею 120,64 га ріллі, кадастровий номер земельної ділянки 4820983200:05:000:0161, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 967 185,81 грн., договір зареєстрований за № 040500700172. Термін дії договору оренди 49 років. Орендна плата за земельну ділянку була визначена у сумі 11 501,82 грн. за рік відповідно до розрахунку, проведеного управлінням економіки райдержадміністрації та затвердженого розпорядженням голови РДА від 11.04.05 р. за № 217.

15.08.11 р. між сторонами була укладена додаткова угода до договору оренди землі від 12.04.05 р. за № 040500700172. Додаткова угода зареєстрована у відділі ДЗК у Березанському районі 24.11.11 р. за № 48209000400560. Цією додатковою угодою до договору була затверджена нова редакція пункту 7 Договору, а саме: розмір орендної плати був встановлений у розмірі 37 662,22 грн. за рік відповідно до розрахунку, проведеного управлінням економіки райдержадміністрації та затвердженого розпорядженням голови РДА від 14.02.11 р. за № 71. З розрахунку вбачається, що орендна плата визначена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. В додатковій угоді від 15.08.11 р. вказано, що усі інші умови договору оренди від 12.04.05 р. за № 040500700172 залишаються без змін. Відповідно до п. 8 договору, обчислення розміру орендної плати здійснюється без урахування індексів інфляції.

Відповідач у відзиві для визначення суми орендної плати навів розрахунок: 37 662,22-розмір орендної плати згідно додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 12.04.15 р. х 1,249-коефіціент індексації грошової оцінки відповідно до листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.15 р. № 6-28-0.22-215/2-15) х 1,2-коефіціент індексації грошової оцінки відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.16 р. № 6-28-0.22-201/2-16 х 1,756-коефіціент, відповідно до постанови КМУ від 31.10.11 р. № 1185 « Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», що дорівнює 99 122,93 грн.

Відповідно до п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України (далі ПК України), нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст. 271.1.1 ПК України)

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) (ст. 274 ПК України).

Відповідно до ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно зі ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

З огляду на вищезазначені норми, контролюючий орган нараховує фізичним особам суму плати за землю до 1 липня поточного року, які видають платнику податку податкове повідомлення - рішення.

При цьому, базою оподаткування є нормативна грошова оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди земельної ділянки, але для земельної ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено не може бути менше 3% та не може бути більше 12% їх нормативно грошової оцінки.

Для визначення розміру орендної плати встановлюється грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Таким чином, для розрахунку суми орендної плати відповідач повинен використовувати 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка відповідно до п. 3 договору оренди землі від 12.04.05 р. складає 967 185 грн. та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель та який щорічно розраховується Держгеокадастром.

В матеріалах справи відсутня технічна документація на земельну ділянку, тому суд може дійти висновку, якщо позивачем був укладений договір в 2005 р., то й технічна документація та визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки відбулось в 2005 р., тому контролюючий орган повинен перемножити коефіцієнти індексації з 2005 р. до 2019 р. визначені Держгеокадастром та визначити один коефіцієнт для позивача, який помножити на 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідач суду доказів розрахунку коефіцієнта індексації відповідно до вимог ПК України не надав. У розрахунку зазначені коефіцієнти - 1,249 за 2014 р. та 1,2 за 2015 р. та не наведені інші коефіцієнти за період з 2005-2019 р.р.

Посилання відповідача на проведення розрахунку орендної плати з застосуванням 1,756-коефіціенту відповідно до постанови КМУ № 1185 від 31.10.11 р. не узгоджується з чинним законодавством, оскільки застосування такого коефіцієнта не передбачено нормами Податкового Кодексу України.

Крім того, постановою КМУ №1185 від 31.10.11 р., на яку посилається відповідач у відзиві, були внесені зміни у розділ ІІ Методики нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою КМУ № 213 від 23.03.95 р. та доповнено п. 5 абзацом такого змісту: «Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756." На підставі постанови КМУ № 831 від 16.11.16 р., яка набрала чинності 01.03.17 р. розділ ІІ з Методики був виключений та такого коефіцієнту з 01.03.17 р. не визначено.

Крім того, вказана методика нормативної грошової оцінки земель станом на час виникнення спірних правовідносин (після відповідних змін) регламентувала нормативну грошову оцінку земель виключно населених пунктів, а не сільськогосподарських земель.

Таким чином, відповідач не надав суду розрахунок суми орендної плати позивача відповідно до норм Податкового кодексу з урахуванням коефіцієнта індексації, застосував при розрахунку складових орендної плати коефіцієнти, які зроблені математично невірно та із застосуванням коефіцієнтів, які не передбачені чинним законодавством, тому суд вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

З огляду на вищезазначене, маються підстави для задоволення позову.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.

Позивачем сплачено судовий збір в сумі 991,22 грн., який підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Доказів понесення інших судових витрат сторонами до суду не надано.

Керуючись ст. ст. 2, 19, 139, 241-246, 262 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ( АДРЕСА_1 ) РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ЄДРПОУ ВП 44104027), задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.05.21 р. № 5407488-2407-1423.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ЄДРПОУ ВП 44104027) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ( АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 991,22 грн. (дев`ятсот дев`яносто одна гривня 22 коп.).

4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено07.12.2023
Номер документу115416093
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —400/7029/21

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 05.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 31.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні