Рішення
від 23.11.2023 по справі 620/13835/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 листопада 2023 року Чернігів Справа № 620/13835/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої суддіЖитнякЛ.О.

за участі секретаряСтасюк Т.В.,

представника позивачаЧередниченка А.М.,

представника відповідачаТруби А.В.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у судовому засіданні в режимі відеоконференції в залі суду справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» (далі ПАТ «Укрнафта») звернулоя до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУ ДПС у Чернігівській області, ГУ ДПС), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00 та від02.06.2023 №5812/ж10/25-01-07-00.

Суд ухвалою від18.09.2023 відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду в порядку загального позовного провадження. В подальшому, суд ухвалою від04.10.2023 розгляд справи вирішив проводити в режимі відеоконференції.

В обгрунтування позову ПАТ «Укрнафта» зазначає, що податкові зобов`язання з рентної плати за спеціальне використання води сплачені та надійшли на єдиний казначейський рахунок у строки, визначені Податковим кодексом України, податкові декларації з рентної плати за спеціальне використання води подані своєчасно та прийняті контролюючим органом, а тому позивач не погоджується з прийнятими на підставі Акта документальної позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи від02.05.2023 №4474/Ж/25-01-07-01-01 податковими повідомленнями-рішеннями від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00, від02.06.2023 №5812/ж10/25-01-07-00. Вважає їх необгрунтованими, безпідставними, такими що не відповідають податковому законодавству і підлягають скасуванню.

Наголошує, що зазначення в деклараціях коду іншого платника податку, в нашому випадку - юридичної особи ПАТ «Укрнафта» (00135390) замість структурної одиниці - Гнідинцівського газопереробного заводу (00136875), під час декларування та сплати сум грошового зобов`язання у строк, встановлений пунктом 57.1 статті 57 ПК України, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. А оскільки такі суми зараховуються на єдиний казначейський рахунок, то вказання іншого платника у платіжних дорученнях під час сплати суми податкового зобов`язання чи інші неточності не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов`язання. Разом з тим, в деклараціях про сплату рентної плати платником зазначено ПАТ «Укрнафта», Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта», а в платіжних дорученнях на перерахування сум рентної плати платником вказано Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (код 00136875).

Таким чином вважає, що перерахування грошових зобов`язань з рентної плати за спеціальне використання води із зазначенням коду іншого платника, що не призвело до негативних наслідків для бюджетів всіх рівнів, не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату грошових зобов`язань у визначений відповідною нормою ПК України строк.

Відповідачем, в межах встановленого судом строку, подано відзив на позов, в якому Головне управління ДПС у Чернігівській області не погоджується з позовними вимогами, вважає їх безпідставними та такими, що не ґрунтуються на нормах права. Зазначає, що оскільки платниками рентної плати є первинні водокористувачі суб`єкти господарювання незалежно від форми власності, у тому числі юридичні особи та їх філії, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів власними водозабірними спорудами і відповідним обладнанням для забору води (п.255.1 ст.255 ПК України), то платником рентної плати як первинний водокористувач на підставі дозволу на спеціальне водокористування є Філія. Філія декларує податкові зобов`язання з рентної плати, обчислені з урахуванням обсягів води, визначених дозволом на спеціальне водокористування, та подає податкову декларацію з рентної плати до контролюючого органу за місцезнаходженням водного об`єкта.

Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій він підтримує, викладені у позовній заяві обгрунтування, та просить позов задовольнити повністю.

Представником відповідача подані додаткові пояснення, в яких наголошується, що в ході проведення перевірки встановлено, що Гнідинцівським газопереробним заводом ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00136875) не подано за місцем податкової реєстрації до контролюючого органу податкові декларації з рентної плати за спеціальне використання води за період з 01.01.2017 по 30.09.2020.

В судовому засіданні представник позивача позов просив задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у заявах по суті спору.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, у задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

На підставі наказу Головного управління ДПС у Чернігівській області від11.04.2023 №766-п в період з 12.04.2023 по 25.04.2023 державними інспекторами Головного управління ДПС у Чернігівській області на Гнідинцівському газопереробному заводі публічного акціонерного товариства «Укрнафта» проводилася позапланова виїзна документальна перевірка заводу (код 00136875) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2017 по 30.09.2022.

За результатами перевірки складено акт документальної позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи від02.05.2023 №4474/Ж5/25-01-07-01-01 (далі - Акт).

Відповідно до змісту Акту від02.05.2023 контролюючий орган прийшов до висновків щодо наступних порушень платником податків:

п.255.1, п.255.3, п.п.255.11.1, пп.255.11.2, пп.255.11.10, пп.255.11.17 п.255.11 ст.255, п.257.1, п.257.2, пп.257.3.4. п.257.3 ст.257 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податкові зобов`язання з рентної плати за спеціальне використання води за період І кв. 2017 року- III кв. 2020 року на загальну суму 1192890,44 грн;

п.49.1 п.49.2, пп.49.18.2 п.49.18 ст.49 Податкового кодексу України - неподання за місцем податкової реєстрації до контролюючого органу податкових декларацій з рентної плати за спеціальне використання води за період І кв. 2017 року - III кв. 2020 року;

абз.12 п.3.1. п.3.2-п.3.5. розділу III Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку (форма 1ДФ), а саме- в податкових розрахунках (форма 1 ДФ) за II-IV кв. 2017 року, III-IV кв. 2018 року та IV кв. 2019 року мали місце недостовірні відомості за «169» ознакою доходу про платників податку.

15.05.2023 ПАТ «Укрнафта» були надіслані заперечення до Акту на адресу ГУ ДПС у Чернігівській області. 01.06.2023 ГУ ДПС у Чернігівській області розглянуто заперечення на Акт та зроблено висновок, що зазначені заперечення не є достатньо обґрунтованими та не можуть бути враховані при винесенні податкових повідомлень-рішень.

02.06.2023 відповідачем винесено податкові повідомлення-рішення №5811/ж10/25-01-07-00 та №5812/ж10/25-01-07-00.

Підставою для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень є висновки Акту від02.05.2023 №4474/Ж5/25-01-07-01-01:

про заниження рентної плати за спеціальне використання води шляхом ненарахування податкових зобов`язань з рентної плати за спеціальне використання води для поверхневих та підземних водних об`єктів за період І кв. 2017 року - III кв. 2020 року на загальну суму 1192890,44 грн, що є порушенням п.255.1, п.255.3, пп.255.11.1, пп.255.11.2, пп.255.11.10, пп.255.11.17 п.255.11 ст.255, п.257.1, п.257.2, пп.257.3.4. п.257.3 ст.257 Податкового кодексу України, та на підставі п.123.1. ст.123 Податкового кодексу України здійснено нарахування штрафних санкцій у розмірі 10% на загальну суму 119289,04 грн.

неподання за місцем податкової реєстрації до контролюючого органу податкових декларацій з рентної плати за спеціальне використання води за період І кв. 2017 року - III кв. 2020 року, що є порушенням п.49.1,п.49.2, пп 49.18.2 п.49.18 ст.49 Податкового кодексу України. На підставі пп.54.3.3. п.54.3. ст.54 і п.120.1 ст.120 Податкового кодексу України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 5100 грн.

15.06.2023 позивачем в порядку адміністративного оскарження до Державної податкової служби України була надіслана скарга №01/01/09/24/05/01-02/02/212 на зазначені податкові повідомлення-рішення з вимогами їх скасування.

За результатами розгляду скарги рішенням Державної податкової служби України від17.08.2023 №23440/6/99-00-06-03-01-06, податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Чернігівській області від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00 та №5812/ж10/25-01-07-00 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення.

Вважаючи податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що скалися між сторонами спору, суд зазначає про таке.

Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі ПК України, Кодекс), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1 ст.1 ПК України).

Підпунктом 16.1.3. п.16.1. ст.16 ПК України визначено, що платники податку зобов`язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п.36.1 ст.36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, (п.46.1 ст.46 ПК України).

Згідно з п.49.1 ст.49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Відповідно до п.49.2 ст.49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Підпунктом 49.18.2. п.49.18 ст.49 ПК України визначено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).

Підпунктом 54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України передбачено, що згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Згідно з пп.251.1.4 п.251.1 ст.251 ПК України, рентна плата складається з рентної плати за спеціальне використання води.

Спеціальним водокористуванням є забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів (ч.1 ст.48 Водного кодексу України).

Статтею 49 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до п.255.1 ст.255 ПК України, платниками рентної плати за спеціальне використання води (далі - рентна плата) є:

первинні водокористувачі - суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів;

суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Порядок обчислення платниками податкових зобов`язань з рентної плати, встановлено п.255.11 ст.255 ПК України, у відповідності до якого рентна плата обчислюється платниками, виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об`єктів, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок рентної плати та коефіцієнтів.

Згідно з п.257.1 ст.257 ПК України, базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу.

Водокористувачі самостійно обчислюють, зокрема рентну плату за спеціальне використання води щокварталу наростаючим підсумком з початку року, у якому було здійснено таке використання (пп.255.11.1 п.255.11 ст.255 ПК України).

Згідно з п.257.3 ст.257 ПК України, платник рентної плати до закінчення визначеного розділом II цього Кодексу граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, визначений цією статтею, подає до відповідного контролюючого органу за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст.46 цього Кодексу, податкову декларацію.

Підпунктом 268.7.1 п.268.7 ст.267 ПК України встановлено, що податкові агенти сплачують збір за своїм місцезнаходженням щоквартально, у визначений для квартального звітного (податкового) періоду строк та відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал, або авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому - до 28 (29) включно) на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Податкові агенти, які сплачують збір авансовими внесками, відображають у податковій декларації за звітний (податковий) квартал суми нарахованих щомісячних авансових внесків. При цьому остаточна сума збору, обчислена відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал (з урахуванням фактично внесених авансових платежів), сплачується такими податковими агентами у строки, визначені для квартального звітного (податкового) періоду.

Згідно з пп.268.7.3 п.268.7 ст.268 ПК України, базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному кварталу.

Відповідно до пп.257.3.4 п.257.3 ст.257 ПК України, платник рентної плати до закінчення визначеного розд. II ПК України граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, визначений ст.257 ПК України, подає до відповідного контролюючого органу за місцем податкової реєстрації за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст.46 ПК України, податкову декларацію, яка містить, зокрема, додатки з рентної плати за спеціальне використання води.

Філії, відділення, інші відокремлені підрозділи водокористувача, які мають банківські рахунки, ведуть окремий бухгалтерський облік своєї діяльності, складають окремий баланс, подають податкові декларації з рентної плати - за своїм місцем податкової реєстрації (пп.255.11.17 п.255.11 ст.255 ПК України).

Якщо до складу водокористувача входять структурні підрозділи, які не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку своєї діяльності, не складають окремого балансу, податкові декларації подаються і рентна плата вноситься водокористувачем, до складу якого входять такі структурні підрозділи, за місцезнаходженням водних об`єктів та за ставками рентної плати, встановленими для цих водних об`єктів (пп.255.11.18 п.255.11 ст.255 ПК України).

Водночас, платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку) (п.63.3 ст.63 ПК України).

Форма податкової декларації з рентної плати (далі - декларація) затверджена наказом Міністерства фінансів України від17.08.2015 №719 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від07.11.2016 №927), із змінами та доповненнями.

Невід`ємною частиною декларації є додатки. Відповідний тип додатка забезпечує обчислення податкового зобов`язання за відповідним видом об`єкта оподаткування. Зокрема, розрахунки з рентної плати за спеціальне використання води Гнідинцівським газопереробним заводом ПАТ «Укрнафта» здійснюються у додатку 5.

З аналізу викладених норм слідує, що якщо місце обліку платника рентної плати за спеціальне використання води не збігається з місцезнаходженням водних об`єктів або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність з використанням обсягів води, отриманих шляхом забору з таких водних об`єктів, то такому платнику необхідно стати на облік і подати податкову декларацію з рентної плати з відповідними додатками за неосновним місцем обліку - місцезнаходженням водних об`єктів або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність з використанням обсягів води, отриманих шляхом забору з таких водних об`єктів.

Якщо суб`єкт господарювання має розташовані на територіях інших, ніж головне підприємство, адміністративно-територіальних одиниць структурні підрозділи, якими здійснюється використання води, отриманої шляхом забору з водних об`єктів, то такий суб`єкт господарювання повинен стати на облік як платник рентної плати за спеціальне використання води за такими неосновними місцями обліку в контролюючих органах за місцезнаходженнями таких водних об`єктів.

У відповідності до Положення «Про Гнідинцівський газопереробний завод публічного акціонерного товариства «Укрнафта», ГНІДИНЦІВСЬКИЙ ГАЗОПЕРЕРОБНИЙ ЗАВОД (далі - ГПЗ) входить до складу ПАТ «Укрнафта» на правах структурної одиниці (філії) і діє на підставі даного Положення (п.1.2.) з місцезнаходженням: 17600, Україна, Чернігівська обл., Варвинський район, смт. Варва (п.1.4.)

ГПЗ діє з метою забезпечення виконання завдань і функцій, передбачених статутом ПАТ «Укрнафта» і цим Положенням ГПЗ є провідною структурною одиницею ПАТ «Укрнафта» з питань переробки газу і підготовки нафти, підготовки і переробки газового конденсату (п.1.5.). В своїй діяльності ГПЗ керується чинним законодавством України, Статутом ПАТ «Укрнафта», внутрішніми розпорядчими актами ПАТ «Укрнафта» та цим Положенням (п.1.6.). ГПЗ в межах наданих повноважень, в порядку передбаченому внутрішніми розпорядчими документами ПАТ «Укрнафта», за погодженням та/або відповідно до довіреності ПАТ «Укрнафта» має право користуватися і розпоряджатися закріпленим за ГПЗ майном, згідно з законодавством України, Статутом ПАТ «Укрнафта» та Положенням про управління майном ПАТ «Укрнафта» (п.п.8. п.3.1.).

Як вбачається з матеріалів справи, 02.11.2016 Департаментом екології та природніх ресурсів Чернігівської обласної державної адміністрації видано дозвіл Укр.№569 на спеціальне водокористування Публічному акціонерному товариству «Укрнафта» (для Гнідинцівського газопереробного заводу Публічного акціонерного товариства «Укрнафта»), терміном дії 5 років (т.2 а.с.56-63).

Як встановлено судом, Гнідинцівським газопереробним заводом ПАТ «Укрнафта» в період І квартал 2017 року - III квартал 2020 року щоквартально, на основі показників про фактичне використання поверхневих та підземних вод (технічна та питна) формувалися та подавалися до контролюючого органу - Прилуцької об`єднаної державної податкової інспекції головного управління ДФС у Чернігівській області (Варвинське відділення) (2505) податкові декларації з рентної плати за спеціальне використання води.

Платником у даних деклараціях було зазначено ПАТ «Укрнафта», Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (п.3 податкових декларацій). Підписантами декларацій були посадові особи Гнідинцівського ГПЗ ПАТ «Укрнафта»: керівники - Дядик М.М. та Наслєдніков С.В.; головні бухгалтери - Максюта О.Ю. та Парахненко Т.І. (т.1).

Також, у додатках до поданих декларацій зазначалися і реквізити дозвільного документу, на підставі якого Гнідинцівським ГПЗ ПАТ «Укрнафта» здійснювалося спецводокористування - Дозвіл Укр№569А ЧРН від02.11.2016 (копії декларацій з додатками знаходяться в матеріалах справи).

На підставі поданих декларацій, Гнідинцівським ГПЗ ПАТ «Укрнафта» у строки, визначені Податковим кодексом України, здійснювалося перерахування рентних платежів за спеціальне використання води на єдиний казначейський рахунок. В платіжних дорученнях про сплату рентних платежів отримувачем зазначено Управління казначейства у Варвинському районі (13020100); призначення платежу - *101, 00135390; збір за спецвикористання природних ресурсів; Барва с/рада), (Гнідинцівський ГПЗ). Зазначені платіжні доручення, як і податкові декларації, також містять підписи керівників та головних бухгалтерів Гнідинцівського газопереробного заводу ПАТ «Укрнафта».

Зазначені обставини відповідачем не заперечувались та не спростовувались.

При цьому, податкові декларації прийняті та відображені в електронному кабінеті ДПС за кодом ПАТ «Укрнафта» (00135390), платник - ПАТ «Укрнафта», Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта», там же зафіксовано і платіжні доручення по сплаті рентної плати за спецвикористання води та факт зарахування сплачених коштів на відповідний рахунок казначейства - УК у Варвинському р-ні/13020100.

Частиною 5 ст.45 Бюджетного кодексу України встановлено: податки і збори (обов`язкові платежі) визнаються зарахованими до доходу державного бюджету з моменту їх надходження на єдиний казначейський рахунок. Тобто з моменту зарахування суми податкового зобов`язання на єдиний казначейський рахунок таке зобов`язання є виконаним.

З наведеного слідує, що перерахування грошових зобов`язань з рентної плати за спеціальне використання води Гнідинцівським газопереробним заводом здійснювалось зі свого поточного банківського рахунку, із зазначенням в призначенні платежу коду ЄДРПОУ - Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (00136875).

Таким чином, встановленими в ході розгляду справи обставинами, що підкріплено відповідними доказами, підтверджено надходження рентних платежів на відповідний казначейський рахунок що, на думку суду, не призводить до негативних наслідків для бюджетів всіх рівнів, а отже і не є достатньою правовою підставою для висновку про ненарахування та несплату грошових зобов`язань у визначений ст.267 ПК України строк платником податку Гнідинцівський ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (00136875).

Враховуючи наведене, податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо висновку відповідача про порушення п.49.1 п.49.2, пп49.18.2 п.49.18 ст.49 Податкового кодексу України у вигляді неподання за місцем податкової реєстрації до контролюючого органу податкових декларацій з рентної плати за спеціальне використання води за період І кв. 2017 року - III кв. 2020 року, суд зауважує, що оскільки платниками рентної плати є первинні водокористувачі суб`єкти господарювання незалежно від форми власності, у тому числі юридичні особи та їх філії, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів власними водозабірними спорудами і відповідним обладнанням для забору води (п.255.1 ст.255 ПК України), то платником рентної плати як первинний водокористувач на підставі дозволу на спеціальне водокористування є Філія.

Саме Філія декларує податкові зобов`язання з рентної плати, обчислені з урахуванням обсягів води, визначених дозволом на спеціальне водокористування, та подає податкову декларацію з рентної плати до контролюючого органу за місцезнаходженням водного об`єкта.

Як встановлено судом, податкові декларації прийняті та відображені в електронному кабінеті ДПС за кодом ПАТ «Укрнафта» (00135390), в той же час, останні мають бути відображені за кодом Гнідинцівський газопереробний завод ПАТ «Укрнафта» (00136875).

А отже, у контролюючого органу, станом на момент проведення перевірки, були відсутні підстави вважати, що декларації подані саме Гнідинцівським газопереробним заводом ПАТ «Укрнафта» (00136875), що дає підстави для висновку про неподання за місцем податкової реєстрації до контролюючого органу податкових декларацій з рентної плати за спеціальне використання води за період І кв. 2017 року - III кв. 2020 року.

Таким чином, на думку суду, податкове повідомлення-рішення від02.06.2023 №5812/ж10/25-01-07-00 скасуванню не підлягає.

За практикою Європейського суду з прав людини, викладеною, зокрема, у рішенні від23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції», адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих v справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів, має саме податкове управління.

Відповідно до пункту 30 рішення ЄСПЛ у справі Hirvisaari v. Finland від27.09.2001 рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Згідно з пунктом 29 рішення ЄСПЛ у справі RuizTorija v. Spain від09.12.1994 статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

За змістом пункту 41 висновку No 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Водночас у практиці ЄСПЛ (рішення у справах Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від23.09.1982, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від21.02.1986, Щокін проти України від LA10.2010, Серков проти України від 07.07.2011, Колишній король Греції та інші проти Греції від13 11.2000, Булвес АД проти Болгарії від22.01.2009, Трегубенко проти України від03.11.2004, East/WestAllianceLimited проти України від23.01.2014) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання держави у право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції, а саме: 1) чи є втручання законним; 2) чи має воно на меті суспільний, публічний інтерес; 3) чи є такий захід (втручання у право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Втручання держави у право на мирне володіння майном є законним, якщо здійснюється на підставі нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким і передбачуваним з питань застосування та наслідків дії його норм.

Втручання є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення суспільного, публічного інтересу втручання держави у право на мирне володіння майном може бути виправдано за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності. Саме національні органи влади мають здійснювати первісну оцінку наявності проблеми, що становить суспільний інтерес, вирішення якої б вимагало таких заходів. Поняття суспільний інтерес мас широке значення (рішення у справі Колишній король Греції та інші проти Греції). Крім того, ЄСПЛ також визнає, що й саме по собі правильне застосування законодавства, безперечно, становить суспільний інтерес (рішення у справі Трегубенко проти України).

Критерій пропорційності передбачає, що втручання у право власності розглядатиметься як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе індивідуальний і надмірний тягар. При цьому з питань оцінки пропорційності ЄСПЛ, як і з питань наявності суспільного, публічного інтересу, визнає за державою досить широку сферу розсуду, за винятком випадків, коли такий розсуд не ґрунтується на розумних підставах.

З урахуванням вищевикладеного, висновки, зазначені Головним управлінням ДПС у Чернігівській області в акті перевірки, частково знайшли своє підтвердження, а тому позов ПАТ «Укрнафта» належить задовольнити шляхом визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Відповідно до частини 3 цієї статті при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 139, 227, 229, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень - рішень задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від02.06.2023 №5811/ж10/25-01-07-00.

В решті позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» 19682,69 грн (дев`ятнадцять тисяч шістсот вісімдесят дві гривні 69 коп.) судових витрат, відповідно до частини задоволених вимог.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач - Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» (пров.Несторівський, 3-5, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 00135390);

Відповідач - Головне управління ДПС у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124).

Повний текст рішення суду складено 05.12.2023.

Суддя Л.О. Житняк

Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено07.12.2023
Номер документу115418458
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —620/13835/23

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні