Рішення
від 01.12.2023 по справі 911/2071/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" грудня 2023 р. Справа № 911/2071/22

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

розглянувши матеріали справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи)

за позовом Фастівської міської ради (08500, Площа Соборна, буд. 1, м. Фастів, Київська область)

до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційної фірми Телерадіосервіс (08500, вул. Соборна, буд. 13, м. Фастів, Київська область)

про стягнення 105 688, 72 грн

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Фастівська міська рада Київської області звернулась в Господарський суд Київської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна фірма Телерадіосервіс про стягнення 105 688, 72 грн як безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером: 3211200000:09:009:0023, місцезнаходження якої: вул. Соборна, 13, м. Фастів, Київська область.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що відповідач, набувши у власність цілісний майновий комплекс, який розташований за адресою: вул. Соборна, 13, м. Фастів, Київська область, та знаходиться на земельній ділянці площею 0, 0376 га з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023, здійснює користування вказаною земельною ділянкою без відповідних правовстановлюючих документів, без укладання договору оренди, внаслідок чого позивачем було недоотримано безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.01.2023 р. відкрито провадження у справі № 911/2071/22 за позовом Фастівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна фірма Телерадіосервіс про стягнення 105 688, 72 грн і визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи), встановлено сторонам строки для подачі відповідних заяв по суті спору.

Відповідач про розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи) був повідомлений належним чином, відзив на позовну заяву та інші заяви по суті спору не надав. Обов`язок по повідомленню відповідача про час та місце судового засідання судом виконано, так як усі процесуальні документи по справі направлені відповідачу за його адресою реєстрації місцезнаходження: 08500, вул. Соборна, буд. 13, м. Фастів, Київська область, та за всіма іншими адресами, що вказані у позовній заяві і містяться у матеріалах справи. Про зміну адреси місцезнаходження відповідач позивача і суд не повідомляв.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається із матеріалів справи, а саме із Інформаційної довідки № 311257878 від 30.09.2022 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відповідач - ТОВ ВКФ Телерадіосервіс є власником цілісного майнового комплексу загальною площею 496, 9 кв.м, що розташований за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Соборна, будинок 13, підставою для державної реєстрації на який: свідоцтво про право власності, серія та номер 29-к, видане 18.08.1994 р., видавник: Фонд Державного майна України; акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, від 18.08.1994 р.

Рішенням Фастівської міської ради Київської області № 6/18-ХХХІІІ-ІV від 07.07.2005 р. Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по оформленню права оренди земельної ділянки по вул. Соборній, 13 ТОВ Телерадіосервіс надано дозвіл ТОВ ВКФ Телерадіосервіс на виготовлення технічної документації по оформленню права оренди земельної ділянки орієнтовною площею 0,362 га в м. Фастові по вул. Соборній, 13 під існуючим адміністративно-виробничим приміщенням за рахунок земель міської ради (категорія земель землі житлової та громадської забудови) для здійснення обслуговування та ремонту побутової техніки.

Рішенням Фастівської міської ради Київської області № 39/6-XL-VII від 03.05.2018 р. Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування в м. Фастів по вул. Соборна, № 13 ТОВ ВКФ Телерадіосервіс надано дозвіл ТОВ ВКФ Телерадіосервіс на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування в м. Фастів по вул. Соборна, №13 площею 0,0376 га за рахунок земель міської ради (категорія земель землі житлової та громадської забудови).

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3201062452022 від 12.09.2022 р. за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Соборна, будинок 13 сформована земельна ділянка з кадастровим номером: 3211200000:09:009:0023, площею 0,0376 га, категорія земель землі житлової та громадської забудови, дата державної реєстрації: 13.08.2020 р., власником якої є Фастівська міська рада.

У листопаді 2020 р. позивач звернувся до відповідача із листом Вих. № 06-31/5120 від 26.11.2020 р. щодо зобов`язання оформити земельну ділянку, у якому він повідомив відповідача про те, що станом на листопад 2020 р. звернень щодо затвердження відповідного проекту землеустрою до Фастівської міської ради не надходило, договір оренди земельної ділянки не укладено, а оренда плата не сплачується, у зв`язку з чим позивач вимагав подати звернення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Соборній, 13 в м. Фастів.

Рішенням Виконавчого комітету Фастівської міської ради № 656 від 30.12.2021 р. Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, зокрема було затверджено акт комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 55 від 29.12.2021 року «Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ «Телерадіосервіс».

Безпідставно збережені кошти (збитки) в сумі 122 456,89 грн. нараховані у розмірі несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою 3211200000:09:009:0023, площею 0,0376 га, з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, що розташована в м. Фастів по вул. Соборна, №13 за період з 01.01.2019 року по 31.12.2021 року.

У січні 2022 р. позивач звернувся до відповідача із листом № 06-31/151 від 13.01.2022 р. щодо сплати по акту у якому він повідомив відповідача про те, що на комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, засідання якої відбулось 29.12.2021 р. було розглянуто питання щодо використання ТОВ ВКФ Телерадіосервіс земельної ділянки 3211200000:09:009:0023 без правовстановлюючих документів.

Рішенням Виконавчого комітету Фастівської міської ради № 266 від 15.09.2022 р. Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 25 від 25.08.2022 року Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ ВКФ Телерадіосервіс було затверджено акт комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 25 від 25 серпня 2022 року Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ ВКФ Телерадіосервіс. Безпідставно збережені кошти (збитки) в сумі 105 688,72 грн нараховані у розмірі несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою 3211200000:09:009:0023, площею 0,0376 га, що розташована за адресою: м. Фастів по вул. Соборна, 13 за період з 01.09.2019 року по 31.08.2022 року.

У листопаді 2022 р. позивач звернувся до відповідача з претензією № 06-31/2975 від 22.09.2022 р., щодо зобов`язання оформити земельну ділянку по вул. Соборна, 13 в м. Фастів та сплатити безпідставно збережені кошти (збитки), у якій він вимагав у десятиденний термін з дня отримання даних вимог подати звернення до виконавчого комітету Фастівської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки по вул. Соборна, 13 в м. Фастів Київської області ТОВ ВКФ Телерадіосервіс в оренду та сплатити зазначену в Акті Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ ВКФ Телерадіосервіс № 25 від 25.08. 2022 року суму, а саме 105 688, 72 грн. Факт направлення претензії відповідачу підтверджується фіскальним чеком № 3000453105 від 22.09.2022 р.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти у вигляді несплаченої орендної плати з користування земельною ділянкою по вул. Соборна, 13 в м. Фастів, Київської області з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023 за період з 01.09.2019 р. по 31.08.2022 р. в сумі 105 688, 72 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно з частинами 1 4 ст. 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ч. 9 ст. 791 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.

2. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

3. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.

4. Структура кадастрових номерів земельної ділянки визначається Кабінетом Міністрів України.

5. Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.

6. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

7. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.

8. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Підпунктом 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктом 288.1. ст. 288 цього ж кодексу передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 цього ж кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Частиною 1 ст. 15 цього ж закону визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з ч. 7 ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до абзаца 2 ст. 20 "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до абзаца 3 ст. 23 цього ж закону Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.2 ст. 120 Земельного кодексу України (у редакції, чинній станом на дату набуття відповідачем права власності на майновий комплекс, розміщений на спірній земельній ділянці) якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Статтею 125 цього ж кодексу передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Водночас Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давного Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна. Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі № 924/856/20.

Таким чином, положення глави 15, статей 120, 125 ЗК України, статті 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, від 21.05.2019 у справі № 924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справах № 22/207/15 і № 922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 922/2413/19.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України, при цьому, суд вважає за потрібне зазначити, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, і саме тому із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплати за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташовано. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.

Такий самий правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі № 925/230/17, а також у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/22.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212- 1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави. Отже, встановлення саме таких обставин входить до предмета доказування у межах вирішення спору у цій справі (аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/22).

Судом встановлено, що відповідачем на підставі свідоцтва про право власності, серія та номер 29-к, виданого 18.08.1994 р. Фондом Державного майна України та акта приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, від 18.08.1994 р. було набуто у приватну власність цілісний майновий комплекс загальною площею 496, 9 кв.м, що розташований за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Соборна, будинок 13. Зазначений цілісний майновий комплекс, як вбачається із матеріалів справи, розташований на земельній ділянці площею 0,0376 га, кадастровий номер 3211200000:09:009:0023, за адресою: м. Фастів по вул. Соборна, 13.

При цьому, відповідачем на виконання рішення Фастівської міської ради Київської області № 39/6-XL-VII від 03.05.2018 р. Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування в м. Фастів по вул. Соборна, № 13 ТОВ ВКФ Телерадіосервіс не було належним чином оформлене право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023, на якій розташовано належне відповідачу майно та здійснювалось фактичне користування вказаною земельною ділянкою без належного оформлення права користування нею.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна ТОВ ВКФ Телерадіосервіс як власник такого майна стало фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, тому саме із цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельною ділянкою (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розташовано майно.

Однак, як вбачається із матеріалів справи, а саме із Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3201062452022 від 12.09.2022 р. земельна ділянка, кадастровий номер 3211200000:09:009:0023, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТОВ ВКФ Телерадіосервіс, за користування якою позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти у вигляді несплаченої орендної плати, була сформована лише 13.08.2020 р. (визначено її площу і межі), їй присвоєно кадастровий номер, відомості про неї внесено до Державного земельного кадастру. Таким чином зазначена земельна ділянка під нерухомим майном відповідача була сформована як об`єкт цивільних прав в розумінні ст. 791 ЗК України з 13.08.2020 р., що виключає можливість обчислення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою до 13.08.2020 р., оскільки об`єктом оренди може бути тільки земельна ділянка як сформований у встановленому законодавством порядку об`єкт цивільних прав (аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 922/392/18).

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у відповідача - ТОВ ВКФ Телерадіосервіс, як фактичного користувача земельної ділянки, виникло зобов`язання повернути власнику вказаної земельної ділянки - Фастівській міській раді безпідставно збережені кошти, які він мав сплатити за користування нею за період з 13.08.2020 р. по 31.08.2022 р. (з урахуванням заявленого позивачем періоду з 01.09.2019 р. по 31.08.2022 р.).

Щодо визначення суми безпідставно збережених коштів, що підлягає стягненню з відповідача, суд вважає за потрібне зазначити наступне.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 цього ж кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до абзаца 2 ст. 20 "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до абзаца 3 ст. 23 цього ж закону Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1533 від 23.11.2020 р., витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 375 від 01.12.2021 р., витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 21711 від 11.07.2022 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023, що розміщена за адресою: Київська область, місто Фастів, вул. Соборна, 13 становила 590 903, 10 грн в 2020 р., 583 128, 06 грн в 2021 р. та 641 440, 87 грн в 2022 р.

Рішенням Фастівської міської ради № 18-LVI-VII від 13.06.2019 р. Про плату за оренду земель Фастівської міської ради в 2020 році встановлено ставку орендної плати для підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності за земельні ділянки комунальної власності, що використовуються для обслуговування та ремонт побутової техніки 7 % від нормативної грошової оцінки.

Рішенням Фастівської міської ради № 7-LXXVII-VII від 02.06.2020 р. Про плату за оренду земель Фастівської міської ради в 2021 році встановлено ставку орендної плати для підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності за земельні ділянки комунальної власності, що використовуються для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування 5 % від нормативної грошової оцінки.

Рішенням Фастівської міської ради № 15-IX-VIII від 15.06.2021 р. Про встановлення плати за землю встановлено ставку орендної плати на 2022 р. для підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності за земельні ділянки комунальної власності, що використовуються для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування 5 % від нормативної грошової оцінки.

Отже, розрахунок загальної суми безпідставно збережених коштів за час фактичного користування земельною ділянкою відповідачем у період з 13.08.2020 р. по 31.08.2022 р. виглядає наступним чином:

Сума безпідставно збережених коштів за 2020 р. складає 15 900, 33 грн виходячи з наступного: 590 903, 10 Ч 7 % = 41 363, 22 грн сума орендної плати, визначена міською радою за рік.

При цьому, як суд зазначав вище, обов`язок у відповідача повернути Фастівській міській раді безпідставно збережені кошти, які він мав сплатити за користування земельною ділянкою виник у нього з 13.08.2020 р., а тому сума безпідставно збережених коштів за серпень 2020 р. обраховується не за повний місяць і складає 2 112, 61 грн (111, 19 грн Ч 19 днів). Отже, 2 112, 61 грн + (3 446, 93 грн Ч 4 місяці) = 15 900, 33 грн.

Сума безпідставно збережених коштів за 2021 р. складає 29 156, 40 грн;

Сума безпідставно збережених коштів за 2022 р. складає 21 381, 36 грн;

Станом на час розгляду справи відповідач обов`язок щодо повернення безпідставно збережених коштів за час фактичного користування земельною ділянкою площею 0,0376 га з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023 за адресою: Київська область, місто Фастів, вул. Соборна, 13 (з 13.08.2020 р. по 31.08.2022 р.), не виконав і загальний розбір заборгованості складає 66 438, 09 грн, що підтверджується Інформаційною довідкою № 311257878 від 30.09.2022 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3201062452022 від 12.09.2022 р., Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1533 від 23.11.2020 р., Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 375 від 01.12.2021 р., Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 21711 від 11.07.2022 р., рішенням Виконавчого комітету Фастівської міської ради № 656 від 30.12.2021 р. Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, рішенням Виконавчого комітету Фастівської міської ради № 266 від 15.09.2022 р. Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам № 25 від 25.08.2022 року Про стягнення безпідставно збережених коштів (збитків) з ТОВ ВКФ Телерадіосервіс, претензією № 06-31/3418 від 27.07.2016 р., листом № 06-31/3230 від 04.09.2018 р., актом № 55 від 29.12.2021 р. комісії з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачавам, листом Вих. № 06-31/5120 від 26.11.2020 р. щодо зобов`язання оформити земельну ділянку, листом № 06-31/151 від 13.01.2022 р. щодо сплати по акту, наявними у матеріалах справи.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У процесі розгляду справи, відповідачем не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували належне виконання ним свого обов`язку щодо повернення безпідставно збережених коштів за час фактичного користування земельною ділянкою площею 0,0376 га з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023 за адресою: Київська область, місто Фастів, вул. Соборна, 13, за період з 13.08.2020 р. по 13.08.2022 р.

Враховуючи вищезазначене, вимоги позивача про стягнення із відповідача безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,0376 га з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023 за адресою: Київська область, місто Фастів, вул. Соборна, 13, за період з 01.09.2019 р. по 31.08.2022 р., у загальному розмірі 105 688, 72 грн підлягають частковому задоволенню в частині стягнення із відповідача безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,0376 га з кадастровим номером 3211200000:09:009:0023 за адресою: Київська область, місто Фастів, вул. Соборна, 13, за період з 13.08.2020 р. по 31.08.2022 р., у загальному розмірі 66 438, 09 грн.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційної фірми Телерадіосервіс (08500, вул. Соборна, буд. 13, м. Фастів, Київська область; ідентифікаційний код 20602758) на користь Фастівської міської ради (08500, Площа Соборна, буд. 1, м. Фастів, Київська область; ідентифікаційний код 34446857) 66 438 (шістдесят шість тисяч чотириста тридцять вісім) грн. 09 (дев`ять) коп. основної заборгованості та судові витрати 1559 (одна тисяча п`ятсот п`ятдесят дев`ять) грн 60 (шістдесят) коп. судового збору.

3.Відмовити в задоволенні інших позовних вимог.

4.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя В.М.Бацуца

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення01.12.2023
Оприлюднено08.12.2023
Номер документу115442019
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —911/2071/22

Рішення від 01.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні