Рішення
від 06.12.2023 по справі 520/27359/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2023 року № 520/27359/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом керівника Куп`янської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального некомерційного підприємства «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради про зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

29.09.2023 року керівник Куп`янської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради, в якому просив суд зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради (код ЄДРПОУ 02002948) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946, що розташоване за адресою: вул. Осіянська, 23, смт. Великий Бурлук, Куп`янський район, Харківська область, а саме:

- встановити таблички позначення покажчика маршруту руху до захисної споруди та біля вхідних дверей до захисної споруди цивільного захисту;

-захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння, системою внутрішнього протипожежного водопостачання, системою пожежної автоматики;

- технічний стан захисної споруди цивільного захисту привести у відповідність вимогам з утримання:

- експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди привести у відповідність вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;

- захисну споруду забезпечити системами каналізації;

- забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

- визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд;

- захисну споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами, необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;

- проводити ремонт захисної споруди відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх функціонального призначення.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем, на думку позивача, не усунуто порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 76946.

Відзив на позовну заяву від Комунального некомерційного підприємства «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради до суду не надійшов.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що на території Куп`янського району наявна захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 76946, що розташоване за адресою: вул. Осіянська, 23, смт. Великий Бурлук, Куп`янський район, Харківська область.

Балансоутримувачем захисної споруди є Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня».

У вересні 2021 року Куп`янським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання КНП «Великобурлуцька центральна лікарня» вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами вказаного заходу складено акт від 15.09.2021 № 109 та надано КНП «Великобурлуцька центральна лікарня» припис від 15.09.2021 № 106 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної небезпеки, який отримано особисто під підпис директором КНП «Великобурлуцька центральна лікарня» Величком О.П.

За змістом вказаного припису КНП «Великобурлуцька центральна лікарня» необхідно було усунути наступні порушення, що стосуються захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946:

- встановити таблички позначення покажчика маршруту руху до захисної споруди та біля вхідних дверей до захисної споруди цивільного захисту;

- захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння, системою внутрішнього протипожежного водопостачання, системою пожежної автоматики;

- технічний стан захисної споруди цивільного захисту привести у відповідність вимогам з утримання;

- експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди привести у відповідність вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;

- захисну споруду забезпечити системами каналізації;

- забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

- визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд;

- захисну споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами, необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;

- проводити ремонт захисної споруди відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх функціонального призначення.

Згідно актів від 23.09.2021 та від 22.06.2023 оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946, балансоутримувачем якої є Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня», стан захисної споруди є обмежено працездатним.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до вимог частини 3-5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VІІІ Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Згідно зі ст. 4 Кодексу цивільного захисту України цивільним захистом є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до ч.5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально - технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації) за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувачами захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначення (крім споруди, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту);

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укритті.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Балансоутримувач відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579 забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п.6 розділу VIIІ Вимог).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичність огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складання документів (актів, приписів) за його результатами (підпункту 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежену готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмеженою готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважаться готовою до використання за призначенням (підпункти 9 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають.

Балансоутримувачем захисної споруди № 76946 є Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня».

Згідно актів від 23.09.2021 та від 22.06.2023 оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946, балансоутримувачем якої є Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня», стан захисної споруди є обмежено працездатним.

Так, відповідачем не доведено усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 76946.

За таких обставин, КНП «Великобурлуцька центральна лікарня» допущено порушення законодавства щодо забезпечення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946 у належному технічному стані та готовності до укриття населення, у зв`язку з чим, на момент звернення до суду протирадіаційного укриття № 76946 оцінюється як обмежено готове до укриття населення.

Отже, надаючи правову оцінку доводам позивача, наведеним в обґрунтування позову, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Комунального некомерційного підприємства «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946, що розташоване за адресою: вул. Осіянська, 23, смт. Великий Бурлук, Куп`янський район, Харківська область, а саме: встановити таблички позначення покажчика маршруту руху до захисної споруди та біля вхідних дверей до захисної споруди цивільного захисту; захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння. системою внутрішнього протипожежного водопостачання, системою пожежної автоматики; технічний стан захисної споруди цивільного захисту привести у відповідність вимогам з утримання; експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди привести у відповідність вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; захисну споруду забезпечити системами каналізації; забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів; визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд; захисну споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами, необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю; проводити ремонт захисної споруди відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх функціонального призначення.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов керівника Куп`янської окружної прокуратури Харківської області (вул. Харківська, 7, м. Куп`янськ, Харківська обл., 63601) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків, 61013) до Комунального некомерційного підприємства «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради (62602, Харківська обл., Куп`янський район, cмт. Великий Бурлук, вул. Осіянська, 23) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Великобурлуцька центральна лікарня» Великобурлуцької селищної ради (код ЄДРПОУ 02002948) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76946, що розташоване за адресою: вул. Осіянська, 23, смт. Великий Бурлук, Куп`янський район, Харківська область, а саме:

- встановити таблички позначення покажчика маршруту руху до захисної споруди та біля вхідних дверей до захисної споруди цивільного захисту;

- захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння. системою внутрішнього протипожежного водопостачання, системою пожежної автоматики;

- технічний стан захисної споруди цивільного захисту привести у відповідність вимогам з утримання;

- експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди привести у відповідність вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;

- захисну споруду забезпечити системами каналізації;

- забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

- визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд;

- захисну споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами, необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;

- проводити ремонт захисної споруди відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх функціонального призначення.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено08.12.2023
Номер документу115450298
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/27359/23

Постанова від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 06.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні