Справа № 296/11136/19
1-кп/296/204/23
У Х В А Л А
Іменем України
06 грудня 2023 року.Житомир
Корольовський районний суд м. Житомира в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
секретаря ОСОБА_2
з участю прокурора - ОСОБА_3
обвинувачених ОСОБА_4 , ОСОБА_5
захисників адвокатів ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ,
ОСОБА_8 ,
та представника потерпілого ОСОБА_9
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Житомирі кримінальне провадження №12018060000000142 по обвинуваченню ОСОБА_4 за ч.4, ч.5 ст.191 КК України та ОСОБА_5 за ч.2 ст.367 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
На розгляді в Корольовському районному суді м.Житомира перебуває кримінальне провадження провадження №12018060000000142 по обвинуваченню ОСОБА_4 за ч.4, ч.5 ст.191 КК України та ОСОБА_5 за ч.2 ст.367 КК України.
Згідно обвинувального акту від 01 листопада 2019р., 28.02.2017, відповідно Наказу №64-К товариства з обмеженою відповідальністю «Здраво» (ЄДРПОУ 34603398) (далі ТОВ «Здраво») ОСОБА_4 переведено на посаду керівника департаменту медичного обладнання в департамент медичного обладнання ТОВ «Здраво» з 01 березня 2017 року та, відповідно до Довіреності №3 від 01 березня 2017 року (далі Довіреність), уповноважено бути представником товариства, та представляти інтереси ТОВ «Здраво» у комунальних підприємствах, державних органах влади, у підприємствах усіх форм власності з будь-яких питань, пов`язаних з діяльністю товариства у тому числі приймати участь у публічних та допорогових закупівлях в організаціях будь якої форми власності.
Для виконання представництва ОСОБА_4 відповідно до Довіреності, надавано права, які пов`язані з його безпосередньою діяльністю, в якості керівника департаменту медичного обладнання, а саме:
-укладати будь-які договори або угоди, у тому числі про закупівлю товарів за державні або інші кошти (власні, благодійні і т.п.), які стосуються медичних виробів, товарів медичного призначення, медичного обладнання тощо;
-знайомитися з відповідними документами, подавати, складати, отримувати та підписувати різні документи, у тому числі за процедурами закупівлі та допороговими закупівлями, зокрема: тендерні пропозиції, пропозиції у разі проведення замовником допорогових закупівель, запити клопотання, протоколи, заяви, скарги, довідки, листи, декларації про відповідність продукції вимогам технічного регламенту щодо медичних виробів, інші документи і інформацію пов`язаних з продажом та закупівлею медичних виробів та медичного обладнання, у будь-яких державних і недержавних органах, установах, організаціях, ставити підпис від імені товариства на цих документах, засвідчувати своїм підписом тотожність копій документів їх оригіналам у тому числі вносити пропозиції та зауваження, та виконувати всі інші дії, пов`язані з виконанням цієї довіреності, знімати копії з документів, подавати та отримувати скарги та пропозиції від вказаних в довіреності органах та підприємствах будь якої форми власності, задавати питання іншим особам, заявляти клопотання та відводи, давати усні та письмові пояснення, доводи, міркування щодо питань, які виникають під час здійснення повноважень за цією довіреністю, у тому числі і під час участі в публічних закупівлях у відповідності, але не обмежуючі вимогами Закону України «Про публічні закупівлі».
Крім того, ОСОБА_4 надавалося право надавати доручення та видавати довіреності іншим особам товариства та представництва Товариства в органах та підприємствах будь якої форми власності з наданням повноважень, укладання договорів купівлі-продажу медичних виробів та медичного обладнання, постачання медичних виробів та медичного обладнання, а також повноваження підписання документів, тендерних пропозицій необхідних для участь в публічних закупівлях у відповідності але не обмежуючі вимогами закону України «Про публічні закупівлі». Чинність вказаної довіреності до 31.12.2018.
Відтак в період часу з жовтня 2017 року по грудень 2017 року, ОСОБА_4 , будучи представником товариства та представляючи інтереси ТОВ «Здраво» вчинив злочин за наступних обставин.
Так, Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради (ЄДРПОУ 02012839)18.09.2017 оголошено про проведення процедури відкритих торгів щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33120000-7, а саме, відеогастроскопу у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту, інформацію про що оприлюднено на веб-порталі «PROZORRO» за № UA-2017-09-18-002697-с. очікуваною вартістю 2100 000,00 грн.
12.10.2017 о 13 год. 29 хв. від імені ТОВ «ЗДРАВО» подано тендерну пропозицію щодо закупівлі товару ДК: 021:2015 33120000-7, підписану керівником департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 , відповідно до якої ціна пропозиції становить 2 010 000,00 грн з ПДВ.
23.10.2017 комітетом з конкурсних торгів Управління охорони здоров`я Житомирської міської ради, відповідно до протоколу №26 ТОВ «Здраво» визнано переможцем тендерних торгів.
За результатами проведеної процедури конкурсних торгів, 10.11.2017 між Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради в особі начальника ОСОБА_5 , яка діє на підставі Положення про тендерний комітет управління охорони здоров`я Житомирської міської ради від 31.08.2016 №138, іменоване надалі, як «Замовник» з однієї сторони та ТОВ «Здраво» в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 , який діє на підставі довіреності, іменоване надалі «Учасник», з іншої сторони, укладено Договір №881Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти (далі Договір №881Н/2017), предметом якого є медичне обладнання ДК: 021:2015 33120000-7, а саме, відеогастроскоп у складі відеоінформаційного центру та візка призначений для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту (п. 1.1 Договору №881Н/2017) та Специфікація до Договору №881Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти.
Відповідно до п. 3.1. Договору №881Н/2017 ціна становить 2 010 000,00 гривень (два мільйони десять тисяч гривень 00 копійок) в т.ч. ПДВ 7% 131 495,33 грн. (сто тридцять одна тисяча чотириста дев`яносто п`ять гривень тридцять три копійки).
Відповідно до п. 10.1. цей Договір №881Н/2017 набирає чинності з дня підписання та скріплення печатками Сторін і діє до 31.12.2017, але в будь якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором.
В свою чергу, попередньо, а саме, 23.10.2017 між ТОВ «ЗДРАВО», в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 та директором ТОВ «Хімлаборреакгив» (СДРПОУ 23522853) ОСОБА_10 укладено договір поставки №2087, відповідно до якого кількість придбаної продукції визначається у специфікації.
15.11.2017 з метою виконання зобов`язань по Договору №881Н/2017, ТОВ «Здраво» в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 та ТОВ «Хімлаборреактив», відповідно раніше укладеного договору поставки №2087 від 23.10.2017 підписали Специфікацію №4, якою визначили термін, умови поставки відеогастроскопу у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту та вартість в 1 575 000,00 грн. (з ПДВ).
26.12.2017, відповідно до платіжних доручень №16, №18 грошові кошти в загальній сумі 2 010 000,00 грн. з рахунку №35420123528646 ТУ ДКСУ у Житомирській області (платник УОЗ Житомирська міська рада), перераховано на рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в Печерській філії AT КБ «Приват Банк» м. Київ, на ім`я ТОВ «ЗДРАВО».
Відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення», який визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення, встановлено, що суб`єктами господарювання під час провадження господарської діяльності використовуються вільні та державні регульовані ціни (ст. 10 Закону).
Питання ціноутворення на вироби медичного призначення (медичні вироби) регулюються Порядком формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 №333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення (далі - Порядок №333), постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 №955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» (далі - Постанова №955) та наказом Міністерства охорони здоров`я України від 18.08.2014 №574 «Про затвердження положення про реєстр оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, порядок внесення до нього змін та форм декларації зміни оптово- відпускної ціни на лікарський засіб та виріб медичного призначення».
Так, підпунктом 2 пункту 1 Постанови №955 (в редакції станом на грудень 2017 року) визначено, що на вироби медичного призначення, оптово- відпускні ціни на які внесено до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, передбачено граничні постачальницько-збутові надбавки на рівні не вище ніж 10 %, що нараховуються до задекларованої зміни оптово-відпускної ціни з урахуванням податків та зборів, а граничні торговельні (роздрібні) надбавки - не вище ніж 10%, що нараховуються до закупівельної ціни з урахуванням податків.
Згідно з пунктом 2 Порядку №333, гранична постачальницько-збутова надбавка є максимально допустимим її розміром, який може враховуватися суб`єктом господарювання, що здійснює оптову торгівлю, при визначенні ціни товару.
Оптово-відпускна ціна є ціною одиниці імпортованого товару або ціною одиниці товару, що встановлюється в договорі, укладеному між вітчизняним товаровиробником та суб`єктом господарювання, що здійснює оптову торгівлю товаром (п. 4 Порядку №333).
Таким чином, ОСОБА_4 , будучи службовою особою, у зв`язку із наданими йому Довіреністю №3 від 01.03.2017 адміністративно- господарськими повноваженнями, знаючи, що ТОВ «Здраво», згідно з договором поставки №2087 від 23.10.2017 та Специфікацією №4 від 15.11.2017 до Договору №2087 від 23.10.2017 придбало медичне обладнання - відеогастроскоп у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту в кількості 1 одиниця за ціною 1 575 000,00 грн. (з ПДВ) діючи умисно, шляхом зловживання вищезазначеними повноваженнями, з метою заволодіння бюджетними коштами на користь ТОВ «Здраво», проігнорував зазначені вище вимоги законодавства України, яке регламентує питання ціноутворення на вироби медичного призначення (медичні вироби), які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, та, внаслідок завищення вартості медичного виробу на 277 500,00 грн., незаконно обернув їх на користь ТОВ «Здраво», тим самим завдавши Управлінню охорони здоров`я Житомирської міської ради шкоду на вказану суму.
Своїми умисними діями, які виразилися у заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинені в великих розмірах, ОСОБА_4 вчинив злочин, передбачений ч. 4 ст. 191 КК України.
Крім того, 24.10.2017 Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради (ЄДРПОУ 02012839) оголошено про проведення процедури відкритих торгів щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33160000-9, а саме, устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу, інформацію про що оприлюднено на веб-порталі «PROZORRO» за № UA-2017-10-24-002206-а.
В свою чергу, попередньо, а саме, 23.10.2017 між ТОВ «ЗДРАВО», в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 та ТОВ «Хімлаборреактив» укладено договір поставки №2087 відповідно до якого кількість придбаної продукції визначається у специфікації (п. 2.1 Договору).
14.11.2017 ТОВ «Здраво», згідно зі Специфікацією №2 до договору поставки №2087 від 23.10.2017 придбало медичне обладнання - саме устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу в кількості 1 одиниця за ціною 2 400 000,00 грн. (з ПДВ) при цьому одержувачем товару визначено Комунальну установу «Центральна міська лікарня №1», а адресою поставки: Житомирська область, м. Житомир, вул. Велика Бердичівська, 70.
16.11.2017 о 15 год. 12 хв. від імені ТОВ «ЗДРАВО» подано тендерну пропозицію щодо закупівлі товару ДК: 021:2015 33160000-9, підписану керівником департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 відповідно якої ціна пропозиції становить 3 145 992,00 грн з ПДВ.
22.11.2017 комітетом з конкурсних торгів Управління охорони здоров`я Житомирської міської ради, відповідно до протоколу №40 ТОВ «Здраво» визнано переможцем тендерних торгів.
За результатами проведеної процедури конкурсних торгів, 12.12.2017 між Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради в особі начальника ОСОБА_5 , яка діє на підставі Положення про тендерний комітет управління охорони здоров`я Житомирської міської ради від 31.08.2016 №138, іменоване надалі, як «Замовник» з однієї сторони та ТОВ «Здраво» в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 , який діє на підставі довіреності, іменоване надалі «Учасник», з іншої сторони, укладено Договір №1042Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти, предметом якого є медичне обладнання ДК: 021:2015 33160000-9, а саме, устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу (п. 1.1 Договору) та Специфікація до Договору №1042Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти.
Відповідно до п. 3.1. ціна Договору становить 3 145 992,00 гривень ( Три мільйони сто сорок п`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто дві гривні 00 копійок) в т.ч. ПДВ 7% 205812,56 грн. (двісті п`ять тисяч вісімсот дванадцять гривень п`ятдесят шість копійок).
Відповідно до п. 10.1. цей Договір набирає чинності з дня підписання та скріплення печатками Сторін і діє до 31.12.2017 року, але в будь якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором.
26.12.2017, відповідно до платіжного доручення №17 грошові кошти в загальній сумі 3145992,00 грн. з рахунку №35420123528646 ТУ ДКСУ у Житомирській області (платник УОЗ Житомирська міська рада), перераховано на рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в Печерській філії AT КБ «Приват Банк» м. Київ, на ім`я ТОВ «ЗДРАВО».
Відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення», який визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення, встановлено, що суб`єктами господарювання під час провадження господарської діяльності використовуються вільні та державні регульовані ціни (ст. 10 Закону).
Питання ціноутворення на вироби медичного призначення (медичні вироби) регулюються Порядком формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 №333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення (далі - Порядок №333), постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 №955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» (далі - Постанова №955) та наказом Міністерства охорони здоров`я України від 18.08.2014 №574 «Про затвердження положення про реєстр оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, порядок внесення до нього змін та форм декларації зміни оптово- відпускної ціни на лікарський засіб та виріб медичного призначення».
Так, підпунктом 2 пункту 1 Постанови №955 визначено, що на вироби медичного призначення, оптово-відпускні ціни на які внесено до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, передбачено граничні постачальницько-збутові надбавки на рівні не вище ніж 10 %, що нараховуються до задекларованої зміни оптово- відпускної ціни з урахуванням податків та зборів, а граничні торговельні (роздрібні) надбавки - не вище ніж 10%, що нараховуються до закупівельної ціни з урахуванням податків.
Згідно з пунктом 2 Порядку №333 гранична постачальницько-збутова надбавка є максимально допустимим її розміром, який може враховуватися суб`єктом господарювання, що здійснює оптову торгівлю, при визначенні ціни товару.
Оптово-відпускна ціна є ціною одиниці імпортованого товару або ціною одиниці товару, що встановлюється в договорі, укладеному між вітчизняним товаровиробником та суб`єктом господарювання, що здійснює оптову торгівлю товаром (п. 4 Порядку №333).
Таким чином, ОСОБА_4 , будучи службовою особою, у зв`язку із наданими йому Довіреністю №3 від 01.03.2017 адміністративно- господарськими повноваженнями, знаючи, що ТОВ «Здраво», згідно з договором поставки №2087 від 23.10.2017 та Специфікацією №2 від 14.11.2017 до Договору №2087 від 23.10.2017 придбало медичне обладнання - устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу в кількості 1 одиниця за ціною 2 400 000,00 грн. (з ПДВ) діючи умисно, шляхом зловживання вищезазначеними повноваженнями, з метою заволодіння бюджетними коштами на користь ТОВ «Здраво», проігнорував зазначені вище вимоги законодавства України, яке регламентує питання ціноутворення на вироби медичного призначення (медичні вироби), які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, та, внаслідок завищення вартості медичного виробу на 505992,00 грн. незаконно, обернув їх на користь ТОВ «Здраво», тим самим завдавши Управлінню охорони здоров`я Житомирської міської ради шкоду на вказану суму.
Своїми умисними діями, які виразилися у заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинені в особливо великих розмірах, ОСОБА_4 вчинив злочин, передбачений ч. 5 ст. 191 КК України.
З 01 червня 2016 року ОСОБА_5 , згідно розпорядження міського голови м. Житомира № 410 від 25.05.2016 призначена на посаду начальника управління охорони здоров`я Житомирської міської ради (далі УОЗ).
Відповідно до п.1.1. посадової інструкції начальника УОЗ, затвердженої 18.04.2016 заступником Житомирського міського голови з питань діяльності виконавчих органів (далі - Інструкція), з якою вона була ознайомлена під підпис 01 червня 2016, ОСОБА_5 здійснює керівництво діяльністю управління, розподіляє обов`язки між працівниками, очолює та контролює їх роботу.
Пунктом 1.4. Інструкції визначено, що у своїй діяльності начальник УОЗ керується: Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про державну службу», «Про засади запобігання і протидії корупції» та іншими законами України з питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування; указами і розпорядженнями Президента України, постановами Верховної Ради України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства охорони здоров`я України і управління охорони здоров`я обласної державної адміністрації, розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, розпорядженнями міського голови, рішеннями міської ради, її виконавчого комітету.
Відповідно п. 1.6. Інструкції, ОСОБА_5 повинна знати, окрім іншого, практику застосування чинного законодавства з питань охорони здоров`я, що належать до її компетенції.
Пунктом 2.1. Інструкції визначено, що начальник управління, серед іншого:
-несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління охорони здоров`я міської ради завдань у визначені терміни (п. 2.1.1.);
-здійснює контроль за плануванням і використанням фінансових та матеріально-технічних ресурсів (п.2.1.8.);
-бере участь у роботі рад, комітетів та комісій, створених рішеннями міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови (п.2.1.17).
До прав начальника управління, у відповідності до п.3.1 Інструкції, належить:
-у встановленому порядку готувати запити, отримувати відповідну інформацію, яка необхідна для виконання посадових обов`язків, від державних органів влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій різних форм власності, політичних партій, громадських та релігійних організацій (гі.3.1.3.);
-залучати на договірній основі висококваліфікованих та наукових фахівців з метою розробки планів вирішення актуальних проблем розвитку охорони здоров`я міста, отримання консультацій (п.3.1.8.).
Пунктом 13.6 Положення про УОЗ, начальник управління розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису управління.
Відповідно п.6 Положення про УОЗ, затверджене рішенням Житомирської міської ради №1196 від 21.12.2016 управління, є головним розпорядником коштів міського бюджету по галузі охорони здоров`я, здійснює бухгалтерський облік та звітує за бюджетними програмами, передбаченими в рішеннях про міський бюджет на відповідний рік.
Таким чином, УОЗ є учасником бюджетного процесу - одержувачем бюджетних коштів.
Відповідно до п. 6, ст. 7 Бюджетного кодексу України, принципом ефективності передбачено, що при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів
Кожен учасник бюджетного процесу, відповідно п. 11 ст. 7 Бюджетного кодексу України (принцип відповідальності учасників бюджетного процесу), несе відповідальність за свої дії або бездіяльність на кожній стадії бюджетного процесу.
У період з 19 по 20 липня 2016 року ОСОБА_5 , як начальник УОЗ пройшла навчання за програмою «Публічні закупівлі: Організація електронних торгів в системі PROZORRO», яке проводилося ТОВ Агенство «Консалт» та отримала сертифікат про підвищення кваліфікації за реєстраційним. № 05/40.16п.
У відповідності до вимог ст.ст. 8 та 11 Закону України «Про публічні закупівлі» та прийнятим, згідно наказу УОЗ від 31.08.2016 №138 «Положення про тендерний комітет управління охорони здоров`я Житомирської міської ради» (далі Положення), затвердженим начальником вказаного управління, а саме, ОСОБА_5 , посадові особи замовника УОЗ призначені відповідальними за організацію та проведення процедур закупівлі згідно із Законом. Метою створення' комітету є організація та проведення процедур закупівель на засадах колегіальності та неупередженості.
Керівництво роботою комітету здійснює його голова, який призначається наказом начальника УОЗ та може мати право на підписання договорів про закупівлю у разі надання таких повноважень УОЗ оформлених відповідно до законодавства (п.2.3. Положення).
Власним наказом за №161 21.10.2016 ОСОБА_5 , на виконання Закону України «Про публічні закупівлі» внесла зміни до складу тендерного комітету УОЗ, визначивши себе головою даного тендерного комітету.
Відповідно до Положення на ОСОБА_5 , як голову тендерного комітету, покладено, окрім іншого, наступні обов`язки:
-організовує роботу комітету;
-приймає рішення щодо проведення засідань комітету; пропонує порядок денний засідань комітету;
-веде засідання комітету;
-здійснює інші повноваження, відповідно до законодавства.
Відповідно до п. 2.13 Положення ОСОБА_5 , як голова комітету, персонально відповідає, за виконання покладених на комітет функцій.
Відповідно п 2.7 Положення в процесі роботи комітет забезпечує реалізацію функцій, серед яких:
-планування закупівель, складання та затвердження річного плану закупівель;
-здійснення вибору процедури закупівлі та її проведення;
-забезпечення рівних умов для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця;
-здійснення інших дій, передбачених Законом.
Відповідно Протоколу №2 від 21.10.2016 на ОСОБА_5 , як голову тендерного комітету покладено наступні обов`язки:
-організовує роботу комітету і несе персональну відповідальність за виконання покладених на комітет функцій;
-приймає рішення щодо проведення засідань комітету;
-визначає дату і місце проведення засідань комітету;
-пропонує порядок денний засідань комітету;
-веде засідання комітету;
-призначає заступника (заступників) голови та відповідального секретаря комітету із числа членів комітету;
-визначає функції кожного члену комітету;
-здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
Таким чином, ОСОБА_5 , обіймаючи зазначену посаду здійснювала організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, тобто відповідно до положень п. 1 примітки до ст. 364 КК України є службовою особою.
Відтак, ОСОБА_5 , будучи головою тендерного комітету УОЗ виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них вчинила кримінальне правопорушення при наступних обставинах.
01.09.2017 ОСОБА_5 , перебуваючи в приміщенні Житомирської міської ради, за адресою: м. Житомир, майдан С.П. Корольова 4/2, проводячи засідання тендерного комітету, в порушення режиму економії використання бюджетних коштів, а також принципу максимальної економії та ефективності здійснення закупівель, що передбачено п. 2 ст. З ЗУ «Про публічні закупівлі», не використала об`єктивну можливість особисто та не поклала таку функцію на окремого члена комітету, з проведення запиту цінових пропозицій для визначення оптимальної вартості медичного обладнання, а саме, відеогастроскопу у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту. Оскільки будь якої з дій, а саме: здійснення маркетингового дослідження, вивчення ситуації на ринку, моніторинг комерційних пропозицій потенційних постачальників товарів, надавачів послуг та виконавців робіт як з відкритих джерел, так і безпосередньо консультуючись з ними, досліджувати інформацію щодо цінового діапазону із застосуванням аналітичного модуля bi.prozorro.org, отримувати дані від органів влади, підприємств, установ організацій згідно їх функцій, а також з інших джерел інформації, яка може бути використана для формування очікуваної вартості предмета закупівлі, використано не було, про що свідчить Протокол №19.
Крім того, під час формування тендерної документації, в порушення вимог ч.2 п.п. 2.7-2.10 Положення та Положення про УОЗ щодо необхідності дотримання ЗУ «Про публічні закупівлі», Бюджетного кодексу України, іншими нормативно-правовими актами України, в тому числі, що стосуються державного регулювання цін, ОСОБА_5 а ні особисто, а ні не надавши доручення окремому членові (членам) комітету не внесла пропозицію щодо врахування під час закупівлі учасниками вимог про дотримання законодавства з ціноутворення на медичні вироби, яке регулюється Державою, відповідно п.п. 2 п. 1 Постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» №955 від 17.10.2008 із змінами та п. 4 Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення».
В подальшому, 18.09.2017 о 17 год. 23 хв., використовуючи веб-портал «PROZORRO» за №UA-2017-09-18-002697-с, на виконання рішення Тендерного комітету, визначеного в Протоколі №19 від імені Управління охорони здоров`я Житомирської міської ради (ЄДРПОУ 02012839) оприлюднено оголошено про проведення процедури відкритих торгів та розміщено тендерну документацію щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33120000-7, а саме, відеогастроскопу у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту, очікуваною вартістю 2100000,00 грн. При цьому критерієм вибору переможця визначено «ціна».
04.10.2017 о 15 год. 19 хв. використовуючи веб-портал «PROZORRO» ОСОБА_5 розміщено нову редакцію Тендерної документації, до п. 5 загальних вимог Додатку 4, якої внесено те, що учасник повинен надати Гарантійний лист, яким підтверджується можливість поставки Учасником товару, виключивши вимогу надання авторизаційного листа від виробника або його офіційного представника на території України, про проведення процедури відкритих торгів щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33120000-7, а саме: відеогастроскопу у складі відеоінформаційного центру та візка призначеного для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту, очікуваною вартістю 2 100 000, 00 грн. При цьому критерієм вибору переможця визначено «ціна», що засвідчує накладення електронного підпису останньою.
13.10.2017 о 15 год. 12 хв. проводячи вказаний тендер та відкривши пропозиції учасників, які надійшли від ТОВ «Хімлабреактив» з ціновою пропозицією 2 008 000,00 грн. та ТОВ «Здраво» з ціновою пропозицією 2 010 000,00 грн. переможцем, відповідно Протоколу №24 визначено ТОВ «Хімлабреактив».
23.10.2017, проводячи засідання тендерного комітету, ОСОБА_5 , виступила з пропозицією про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Хімлабреактив» у зв`язку з не поданням у 5 денний термін, з дня оприлюднення на порталі наміру про укладення договору, ТОВ «Хімлабреактив» довідки щодо відсутності заборгованості зі сплати податків і зборів, передбачену п. 2 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» та переходу до розгляду тендерної пропозиції наступного учасника, яким виступило ТОВ «Здраво». (Протокол №26)
В подальшому, вказаного дня, проводячи тендер та розглядаючи пропозицію наступного учасника ОСОБА_5 , в порушення вимог ст. 28 Закону України «Про публічні закупівлі» не розглянула належним чином тендерну пропозицію, про що свідчить відсутність відповідних протоколів та той факт, що обидва учасники тендеру подали аналогічні пакети документів щодо гарантування якості, своєчасності постачання від офіційного представника. Вказані дії, відповідно п. 7 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» свідчать про пов`язаність учасників процедури та ОСОБА_11 , відповідно п. 1 ст. 17 ЗУ «Про публічні закупівлі», повинні були бути відхилені.
Крім того, будучи службовою особою, наділеною організаційно- розпорядчими функціями ОСОБА_5 , як голова тендерного комітету, право, передбачене п. 7 ст. 28 ЗУ «Про публічні закупівлі» щодо звернення за підтвердженням інформації про невідповідність вимогам кваліфікаційним критеріям учасника ТОВ «Хімлабреактив», передбачених в ст. 17 Закону не використала, а тому за результатами засідання комітету тендерних торгів УОЗ, відповідно Протоколу №26 від 23.10.2017 переможцем визнано ТОВ «Здраво».
В подальшому, за результатами проведеного тендеру, 10.11.2017 між Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради в особі начальника ОСОБА_5 , яка діяла на підставі Положення про тендерний комітет управління охорони здоров`я Житомирської міської ради від 31.08.2016 №138, та ТОВ «Здраво» в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 , який діє на підставі довіреності, укладено Договір №881Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти, предметом якого є медичне обладнання ДК: 021:2015 33120000-7, а саме, відеогастроскоп у складі відеоінформаційного центру та візка призначений для проведення діагностики та терапії верхньої частини шлунково-кишкового тракту (п. 1.1 Договору) та Специфікація до Договору №881Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти за ціною 2 010 000, 00 грн.
26.12.2017, відповідно до платіжних доручень №16, №18 грошові кошти в загальній сумі 2 010 000,00 грн. з рахунку №35420123528646 ГУ ДКСУ у Житомирській області (платник УОЗ Житомирська міська рада), перераховано на рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в Печерській філії AT КБ «Приват Банк» м. Київ, на ім`я ТОВ «ЗДРАВО».
В свою чергу, ТОВ «Здраво», діючи умисно, з метою заволодіння бюджетними коштами, порушуючи вимоги, п.п. 2 п. 1 Постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» №955 від 17.10.2008 із змінами та п. 4 Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» завищили вартість проданого товару на сум 500 992,00 грн.
Таким чином, начальник управління охорони здоров`я Житомирської міської ради - голова тендерного комітету ОСОБА_5 , будучи службовою особою, виступаючи від імені розпорядника бюджетних коштів, який здійснює закупівлю, внаслідок невиконання юридично обов`язкових, об`єктивно необхідних та реально можливих дій, порушуючи принцип економії використання бюджетних коштів, не відхилила тендерну пропозицію ТОВ «Здраво» та, відповідно вимог п.3 ч. 1 ст.31 Закону України «Про публічні закупівлі», не відмінила їх, що в подальшому призвело до тяжких наслідків у вигляді збитків завданих бюджету на суму 500 992,00 грн, що у двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.
Своєю бездіяльністю, яка виразились у невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки, ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 367 КК України.
Крім того, ОСОБА_5 , 24.10.2017, перебуваючи в приміщенні Житомирської міської ради, за адресою: м. Житомир, майдан С.П. Корольова 4/2, проводячи засідання тендерного комітету, в порушення режиму економії використання бюджетних коштів, а також принципу максимальної економії та ефективності, здійснення закупівель, що передбачено п. 2 ст.3 ЗУ «Про публічні закупівлі», не використала об`єктивну можливість особисто та не поклала функцію на окремого члена комітету, з проведення запиту цінових пропозицій для визначення оптимальної вартості медичного обладнання, а саме, устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу. Оскільки будь якої з дій, а саме: здійснення маркетингового дослідження, вивчення ситуації на ринку, моніторинг комерційних пропозицій потенційних постачальників товарів, надавачів послуг та виконавців робіт як з відкритих джерел, так і безпосередньо консультуючись з ними, досліджувати інформацію щодо цінового діапазону із застосуванням аналітичного модуля bi.prozorro.org, отримувати дані від органів влади, підприємств, установ організацій згідно їх функцій, а також з інших джерел інформації, яка може бути використана для формування очікуваної вартості предмета закупівлі, використано не було, про що свідчить Протокол №28.
Крім того, під час формування тендерної документації, в порушення ч. 2 п.п. 2.7 -2.10 Положення та Положення УОЗ щодо необхідності дотримання ЗУ «Про публічні закупівлі», Бюджетного кодексу України, інших нормативно-правових актів України, в тому числі, що стосуються державного регулювання цін, ОСОБА_5 ані особисто, ані не надавши доручення окремому членові комітету не внесла вимогу щодо врахування під час закупівлі учасниками вимог щодо дотримання законодавства з ціноутворення на медичні вироби, яке регулюється Державою, відповідно п.п. 2 п. 1 Постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» №955 від 17.10.2008 із змінами та п. 4 Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення».
В подальшому, 24.10.2017 о 14 год. 59 хв., використовуючи веб-портал «PROZORRO» за № UA-2017-10-24-002206-a, на виконання Рішення Тендерного комітету, визначеного в Протоколі №28 від імені Управління охорони здоров`я Житомирської міської ради (ЄДРПОУ 02012839) оприлюднено оголошено про проведення процедури відкритих торгів та розміщено тендерну документацію щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33160000-9, а саме устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу, очікуваною вартістю 3 200 000, 00 грн. При цьому критерієм вибору переможця визначено «ціна».
10.11.2017 о 17 год. 05 хв. використовуючи веб-портал «PROZORRO» ОСОБА_5 розміщено нову редакцію Тендерної документації про проведення процедури відкритих торгів щодо закупівлі медичного обладнання за кодом ДК: 021:2015 33160000-9, а саме, устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу, очікуваною вартістю 3 200 000, 00 грн. При цьому критерієм вибору переможця визначено «ціна», що засвідчує накладення електронного підпису останньою.
20.11.2017 о 15 год. 32 хв. Тендерним комітетом відкрито пропозиції учасників, які надійшли від 2 учасників ТОВ «Сінекс» та ТОВ «Здраво».
22.11.2017 проводячи вказаний тендер, ОСОБА_5 , в порушення вимог п. 4, ст. 28 Закону України «Про публічні закупівлі», яка діє від імені замовника, не розглянула тендерні пропозиції учасників на наявність усіх необхідних документів, передбачених тендерною документацією, а саме, в тендерній пропозиції ТОВ «Здраво» відсутні копії документів, які підтверджують, що запропонований товар ввезений на митну територію України (виготовлений на території України) до закінчення терміну дії Свідоцтва про державну реєстрацію такого виробу, що є порушенням вимог умов п. 6 розділу III та Додатку 4 тендерної документації, внаслідок чого допущено до оцінки відповідні тендерні пропозиції учасників даного тендеру, тендерна пропозиція яких не відповідає умовам тендерної документації.
Надалі, ОСОБА_5 , ігноруючи вимоги ст.30 Закону України «Про публічні закупівлі» та роз`яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 30.12.2016 №3302-06/42560-06, яким покладено обов`язок відхилити тендерну пропозицію учасника, як таку, що не відповідає умовам тендерної документації, виступила, відповідно протоколу засідання тендерного комітету №40 від 22.11.2017 з пропозицією про визнання ТОВ «Здраво» переможцем.
В подальшому, за результатами проведеного тендеру, 12.12.2017 між Управлінням охорони здоров`я Житомирської міської ради в особі начальника ОСОБА_5 , яка діяла на підставі Положення про тендерний комітет управління охорони здоров`я Житомирської міської ради від 31.08.2016 №138 та ТОВ «Здраво» в особі керівника департаменту медичного обладнання ОСОБА_4 , який діяв на підставі довіреності, укладено Договір №1042Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти, предметом якого є медичне обладнання ДК: 021:2015 33160000-9, а саме, устаткування для хірургічних блоків та відеоколоноскопу (п. 1.1 Договору) та Специфікація до Договору №1042Н/2017 про закупівлю товарів за державні кошти за ціною 3 145 992,00 грн.
26.12.2017, відповідно до платіжного доручення №17 грошові кошти в загальній сумі 3 145 992,00 грн. з рахунку №35420123528646 ГУ ДКСУ у Житомирській області (платник УОЗ Житомирська міська рада), перераховано на рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в Печерській філії AT КБ «Приват Банк» м. Київ, на ім`я ТОВ «ЗДРАВО».
В свою чергу, ТОВ «Здраво», діючи умисно, з метою заволодіння бюджетними коштами, порушуючи вимоги, п.п. 2 п. 1 Постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» №955 від 17.10.2008 із змінами та п. 4 Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» завищили вартість проданого товару на суму 277 500, 00 грн.
Таким чином, начальник управління охорони здоров`я Житомирської міської ради - голова тендерного комітету ОСОБА_5 , будучи службовою особою, виступаючи від імені розпорядника бюджетних коштів, який здійснює закупівлю, внаслідок невиконання юридично обов`язкових, об`єктивно необхідних та реально можливих дій, порушуючи принцип економії використання бюджетних коштів, не відхилила тендерну пропозицію ТОВ «Здраво» та відповідно вимог п. 3 ч.1 ст.31 Закону України «Про публічні закупівлі» не відмінила їх, що в подальшому призвело до тяжких наслідків у вигляді збитків завданих бюджету на суму 277 500, 00 грн., що у двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.
Своєю бездіяльністю, яка виразилась у невиконанні службовою особою своїх службових обовязків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч.2 ст. 367 КК України.
Своїми діями ОСОБА_4 вчинив злочини, передьбачені ч.4 ст. 191, ч.5 ст. 191 КК України.
Під час розгляду даного кримінального провадження в суді захисник обвинуваченої ОСОБА_5 заявив клопотання про звільнення обвинуваченої ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності у даному кримінальному провадженні та закриття відносно неї даного кримінального провадження.
Обвинувачена ОСОБА_5 в судовому засіданні повністю підтримав клопотання свого захисника.
Прокурор та інші учасники судового розгляду в судовому засіданні не заперечували щодо задоволення клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_5 .
Суд, розглянувши клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_5 , вислухавши думку обвинуваченої ОСОБА_5 , прокурора та інших учасників кримінального провадження, дійшов висновку про можливість закриття кримінального провадження по обвинуваченню ОСОБА_5 за ч.2 ст. 367 КК України в зв`язку із закінченням строків давності та звільнення обвинуваченої ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності за даною статтею, оскільки з дня вчинення діяння у вчиненні якого обвинувачується ОСОБА_5 до теперішнього часу минув п`ятирічний термін, відповідно до ст. 49 КК України строки давності притягнення до кримінальної відповідальності закінчилися.
Згідно вимог п.3 ч.1 ст. 49 КК України, які діють на даний час, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років, у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у п.2 цієї частини.
Відповідно до ст.12 КК України кримінальне правопорушення передбачене ч.2 ст. 367 КК України відноситься нетяжких злочинів.
Санкція ч.2 ст. 367 КК України за якою обвинувачується ОСОБА_5 передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатколвуваних мінімумів доходів громадян або без такого.
З обвинувального акту вбачається, що ОСОБА_5 обвинувачується у вчиненні вищевказаного кримінального правопорушення в жовтні-грудні 2017, а саме, пройшло понад п`ять років до дня винесення рішення по даному кримінальному провадженню.
Раніше ОСОБА_5 до кримінальної відповідальності не притягувалася.
На підставі вище викладеного, керуючись ст. 284 - 286 КПК України, ст. 49 КК України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звільнити від кримінальної відповідальності за ч.2 ст. 367 КК України, в зв`язку із закінченням строків давності.
Кримінальне провадження №12018060000000142 по обвинуваченню ОСОБА_4 за ч.4, ч.5 ст.191 КК України та ОСОБА_5 за ч.2 ст.367 КК України, в частині обвинувачення ОСОБА_5 за ч.2 ст.367 КК України, закрити в зв`язку із закінченням строків притягнення до кримінальної відповідальності, відповідно до ст. 49 КК України.
Запобіжний захід стосовно ОСОБА_5 у виді особистого зобов`язання, після набрання ухвалою законної сили скасувати.
Ухвала може бути оскаржена протягом семи діб до Житомирського апеляційного суду через Корольовський районний суд м. Житомира з дня її проголашення.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію ухвали. Копія ухвали негайно після її проголошення вручається обвинуваченому та прокурору. Копія ухвали не пізніше наступного дня після її ухвалення надсилається учасникам судового провадження, які не були присутніми в судовому засіданні.
Головуючий суддя ОСОБА_1
Суд | Корольовський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2023 |
Оприлюднено | 11.12.2023 |
Номер документу | 115474328 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти власності Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем |
Кримінальне
Корольовський районний суд м. Житомира
Аксьонов В. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні