Рішення
від 07.12.2023 по справі 460/870/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 грудня 2023 року м. РівнеСправа №460/870/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративної справи за позовом:

Приватне підприємство "Рівне Транс" доВідділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови,В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство Рівне Транс (далі - ПП Рівне Транс, позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області (далі відповідач), у якому просить: визнати протиправною та скасувати постанову від 20.12.2022 №347369 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.11.2022 в ході рейдової перевірки працівниками органу Укртрансбезпеки складено акт перевірки, в якому зафіксовано порушення ПП Рівне Транс транспортного законодавства, а саме: перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт". 20.12.2022 на підставі означеного акту перевірки відповідач виніс постанову №347369, якою застосував до позивача адміністративного-господарський штраф у сумі 17000,00 грн. Позивач вважає таку постанову протиправною, оскільки 14.11.2022 водієм було надано уповноваженим особам Укртрансбезпеки всі необхідні документи, які підтверджують здійснення регулярних перевезень пасажирів за маршрутом Рівне ПВА Шпанів (графік №1), зокрема, паспорт маршруту №1712, який містить документи, визначені ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт". Проте, працівники органу Укртрансбезпеки проігнорували наявність у водія такого паспорта.

Ухвалою від 13.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву, а позивачем відповіді на відзив.

Відповідач подав до суду відзив, у якому заперечив проти позовних вимог. Зокрема, зазначив, що 14.11.2022 працівниками органу Укртрансбезпеки було проведено рейдову перевірку транспортних засобів, якими здійснюється перевезення пасажирів та вантажів у межах України і міжнародному сполученні, за додержанням вимог транспортного законодавства. В ході рейдової перевірки транспортного засобу марки "БАЗ" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , власником якого є позивач, встановлено порушення транспортного законодавства, а саме: перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 14.11.2022 №336482. Зазначив, що 20.12.2022 на підставі вказаного акта перевірки відповідачем прийнято постанову №347369, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт". Зауважив, що під час перевірки водієм не надано документів на підтвердження регулярних перевезень, а саме: схеми маршруту, розкладу руху. Відсутність усіх необхідних документів, визначених положеннями вищевказаного Закону, на момент проведення рейдової перевірки знайшло своє відображення в акті від 14.11.2022 № 336482, з текстом якого водій транспортного засобу ознайомився та акт підписав. Звернув увагу на те, що абзацом 7 пункту 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, встановлено, що строк дії договору або дозволу, який укладається (видається) за результатами конкурсу, становить від трьох до п`яти років. При цьому, паспорт №1712 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень Рівне ПВА-Шпанів (пред`явлений водієм при проведенні рейдової перевірки 14.11.2022) розроблений та затверджений 30.11.2016. Відтак, із вищезазначеного вбачається, що автомобільний перевізник ПП Рівне Транс здійснював регулярні пасажирські перевезення з порушенням нормативно-правових актів, а саме Закону України Про автомобільний транспорт, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту №176, Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту № 278, Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1081. Вважає, що орган державного контролю діяв у межах, у спосіб та на підставі повноважень, визначених чинним законодавством. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги повністю. Крім того, зазначив, що твердження представника Укртрансбезпеки про порушення перевізником статей 34, 44 Закону України Про автомобільний транспорт, пункту 14 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176, пункту 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, пунктів 1.3, 1.4 Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.05.2010 № 278, є надуманими та безпідставними. Адже під час перевірки державні інспектори сфотографували обкладинку копії паспорта №1712 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за маршрутом Рівне ПВА -Шпанів, погодженого з Управлінням превентивної діяльності ГУНП в Рівненській області та затвердженого перевізником ПП Рівне Транс 30.11.2016, в якому містилась схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду, графік режиму праці та відпочинку водіїв, а також зміни до цього паспорту з наявними в ньому документами. Проте, державний інспектор лише перелистав надані йому документи, не вникаючи в їх суть. Крім того, водій графі акта № 336482 Пояснення водія про причини порушень зазначив: З актом я не згідний, після цього проставив у ньому свій підпис.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач повністю підтримав позицію, викладену у відзиві. Звернув увагу на те, що відповідно до пункту 2.1 Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.05.2010 № 278, паспорт маршруту включає відомості про зміни на маршруті, проте внесення таких змін не продовжує строк дії паспорта маршруту.

Клопотань щодо розгляду справи з викликом учасників від сторін не надходило.

З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, встановивши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

В період з 14.11.2022 по 20.11.2022 на підставі щотижневого графіка рейдових перевірок від 11.11.2022 №015701 та відповідно до направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) від 11.11.2022 №11533/37/27-22, уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області проводилась рейдова перевірка (перевірки на дорозі) транспортних засобів, якими здійснюються перевезення пасажирів (в т.ч. автомобілями-таксі) в межах України і міжнародному сполученні, за додержанням вимог Закону України Про автомобільний транспорт, Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту на а/д М-06 Київ-Чоп, 268 км+182; 271 км+330; 373 км; 432 км+500; а/д М-07 Київ-Ковель-Ягодин, 303 км+700; а/д Н-25 Городище-Рівне-Старокостянтинів, 137 км; в м. Рівне; Вараському р-ні, Дубенському р-ні, Рівненському р-ні, Сарненському р-ні.

14.11.2022 в м. Рівне (Рівне ПВА) на виконання вищевказаного заходу було здійснено перевірку транспортного засобу марки "БАЗ" (автобус) з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , який перебуває у власності ПП Рівне Транс. Транспортним засобом керував водій ОСОБА_1 .

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 14.11.2022 №336482, у якому зафіксовано порушення статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" при здійсненні регулярних пасажирських перевезень, а саме: перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки розкладу руху та схеми маршруту.

Водій акт перевірки підписав із зауваженнями про незгоду з таким актом.

За результатами розгляду справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту, на підставі акта перевірки від 14.11.2022 №336482, начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області винесено постанову від 20.12.2022 №347369 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до ПП Рівне Транс за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 частини першої статті 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" (перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт") застосовано штраф у сумі 17000,00 грн.

Вважаючи таку постанову органу Укртрансбезпеки протиправною, ПП Рівне Транс звернулося до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд враховує таке.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулюється Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі Закон №2344-III).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Положення №103), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Частиною четвертою статті 6 Закону №2344-III та підпунктом 1 пункту 4 Положення №103 встановлено, що реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення №103 до завдань Укртрансбезпеки належить, зокрема, здійснення відповідно до законодавства державного нагляду (контролю) з питань безпеки на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

За змістом розпорядження Кабінету Міністрів України 02.12.2021 №1579-р територіальним органом Укртрансбезпеки на території Рівненської області є Відділ державного нагляду (контролю) у Рівненській області.

Відповідно до ч.12 ст.6 Закону №2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Викладене спростовує твердження позивача про те, що територіальний орган не наділений повноваженнями здійснювати контроль за додержанням умов перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області.

Крім того, статтею 6 Закону №2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (ч.14).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України (ч.17).

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується (ч.18).

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право, зокрема, здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути (ч.19).

Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.21).

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт, визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі Порядок №1567).

Пунктом 4 Порядку №1567 встановлено, що рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Пунктом 12 Порядку №1567 визначено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин (п.13 Порядку №1567).

Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пункту 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Статтею 39 Закону №2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України;

для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Таким чином, суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, в тому числі за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 39 та ст. 48 Закону №2344-III, є автомобільний перевізник, який здійснює таке перевезення.

З наданих позивачем документів суд встановив, що ПП Рівне Транс (код ЄДРПОУ 33871785) здійснює господарську діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом, та відповідно до ліцензії серії АГ №503840, виданої 18.01.2011 Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті, має дозвіл на внутрішні перевезення пасажирів автобусами.

Транспортний засіб марки "БАЗ" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , 2005 року виготовлення, згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу від 07.10.2015 серії НОМЕР_2 належать на праві власності ПП Рівне Транс.

21.11.2016 між ПП Рівне Транс (Перевізник) та Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації (Організатор перевезень) було укладено договір №1312 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА Шпанів (гр. № 3) із строком дії до 20.11.2021.

Організатором перевезень надано перевізнику Дозвіл для роботи на автобусному маршруті Рівне ПВА Шпанів (гр.№ 3), який дійсний до 20.11.2021.

Крім того, 02.01.2019 між ПП Рівне Транс (Перевізник) та Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації (Організатор перевезень) було укладено договір №1408 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА Шпанів (гр. № 1) із строком дії до 01.01.2024.

Організатором перевезень надано перевізнику Дозвіл для роботи на автобусному маршруті Рівне ПВА Шпанів (гр. № 1), який дійсний до 01.01.2024.

Як стверджує позивач, під час здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА Шпанів перевізником забезпечено водія транспортного засобу, який здійснює таке перевезення, паспортом приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712, який містить всі необхідні документи, передбачені статтею 39 Закону №2344-III.

Зі змісту вказаного паспорту встановлено, що він затверджений ПП Рівне Транс та погоджений Управлінням превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Рівненській області 30.11.2016, що підтверджується відповідними відмітками на такому паспорті та листом Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Рівненській області від 30.11.2016 №2461/116/39/02-2016.

Копію паспорту було пред`явлено водієм транспортного засобу марки "БАЗ" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 уповноваженим особам Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області в ході проведення рейдової перевірки 14.11.2022.

Факт пред`явлення водієм до перевірки паспорту приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712 підтверджується відповідачем у відзиві, а також долученою до нього копією першої сторінки такого паспорту.

Разом з тим, покликаючись до положень абзацу 7 пункту 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, відповідач зазначив, що строк дії договору або дозволу, який укладається (видається) за результатами конкурсу, становить від трьох до п`яти років, в той час, як паспорт приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712, що пред`явлений до перевірки 14.11.2022, розроблений та затверджений 30.11.2016, при цьому внесення змін у такий паспорт не продовжує строк його дії, на який останній затверджений.

Суд не погоджується з такою позицією відповідача з огляду на таке.

Вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів, встановлює Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.05.2010 № 278 (далі Порядок №278).

Відповідно до п.1.3 Порядку №278 автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, - таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.

Згідно з п.2.1 Порядку №278 паспорт маршруту включає: схему маршруту; характеристику маршруту, у тому числі відомості щодо усіх залізничних переїздів, через які проходить автобусний маршрут (у разі їх наявності); копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів; графік режиму праці та відпочинку водіїв; таблицю вартості проїзду, затверджену перевізником (для регулярних перевезень); список пасажирів (для регулярних спеціальних перевезень), перевезення яких передбачено договором про регулярні спеціальні перевезення та які застраховані в установленому законодавством порядку (крім маршрутів регулярних спеціальних перевезень у межах населеного пункту та маршрутів, що виходять за межі території населеного пункту, протяжність яких не більше ніж 50 кілометрів, туристично-екскурсійних перевезень, а також перевезення осіб, що перетинають лінію розмежування в Донецькій і Луганській областях та адміністративний кордон між Автономною Республікою Крим та Херсонською областю); відомості про зміни на маршруті; умови здійснення перевезень на маршруті (для регулярних спеціальних перевезень); акт відповідності паспорта автобусного маршруту умовам здійснення перевезень на маршруті (для регулярних спеціальних перевезень); договір про надання послуг (для регулярних спеціальних перевезень); відомості про виявлені порушення умов здійснення перевезень пасажирів, що розміщуються на зворотному боці титульного аркуша паспорта (для регулярних спеціальних перевезень).

У паспорті маршруту зазначають назву маршруту, яка складається з назв початкового та кінцевого пунктів маршруту (зупинок), а для приміських, міжміських автобусних маршрутів загального користування - з назв автостанцій, у разі їх відсутності - з назв зупинок, передбачених розкладом руху.

Пунктом 2.8 Порядку №278 передбачено, що у відомостях про зміни на маршруті зазначається інформація про всі зміни до схеми руху, кількості, тривалості та розташування зупинок, розкладу руху та інші зміни, які здійснюються організатором перевезень чи замовником послуг за згодою перевізника або без згоди перевізника у випадках, передбачених законодавством.

Окремі аркуші з відповідними змінами, погодженими з організатором перевезень, а у разі внесення змін до схеми автобусного маршруту або характеристики маршруту - також із відповідним уповноваженим підрозділом Національної поліції України, підшиваються до паспорта маршруту з одночасним внесенням відповідної інформації до відомостей про зміни на маршруті.

За змістом пункту 2.13 Порядку №278 затвердження паспорта діючого автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 1) здійснюється перевізником;

затвердження паспорта автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень (додаток 2) здійснюється замовником послуг за погодженням з організатором перевезень на відповідній території (у частині маршруту та графіка руху);

затвердження паспорта нового автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 3) здійснюється організатором перевезень на відповідній території.

Уповноважений підрозділ Національної поліції України розглядає протягом 30 днів та в цей самий строк погоджує паспорти маршрутів (у частині схеми автобусного маршруту та характеристики маршруту) за умови дотримання вимог безпеки перевезень або надає обґрунтовану письмову відповідь із зазначенням причин відмови в погодженні (п.3.4 Порядку №278).

Положення розділу IV Строк дії паспорта маршруту Порядку №278 стосуються виключно паспортів автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень та не містить умов щодо строку дії паспортів автобусного маршруту регулярних перевезень.

Водночас, пункт 5.1 Порядку №278 передбачає, що паспорт маршруту регулярних перевезень перевізника, який за результатами конкурсу не отримав права на обслуговування маршруту або з яким розірвано договір про організацію перевезень чи анульовано дозвіл на перевезення пасажирів, є нечинним.

Аналіз вищевикладених правових норм свідчить на користь того, що паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень набирає чинності з моменту його затвердження та втрачає чинність у разі: 1) неотримання перевізником права на обслуговування маршруту; 2) розірвання з перевізником договору про організацію перевезень; 3) анулювання дозволу на перевезення пасажирів.

Як встановлено судом з матеріалів справи, позивач здійснює організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА Шпанів з листопада 2016 року на підставі договору від 21.11.2016 №1312 та продовжує його здійснювати до 01.01.2024 відповідно до договору від 02.01.2019 №1408.

При цьому, доказів розірвання таких договорів та анулювання дозволу на перевезення пасажирів на момент здійснення рейдової перевірки матеріали справи не містять, як не містять доказів визнання нечинним паспорта приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712 в судовому порядку.

Викладене спростовує покликання відповідача на нечинність такого паспорту на час виникнення спірних правовідносин.

Крім того, суд зауважує, що паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень розробляється та затверджується саме на маршрут таких перевезень, а не на договір про організацію перевезень.

Більше того, уповноважені особи Укртрансбезпеки в акті від 14.11.2022 №336482 не вказували на таке порушення, як нечинність паспорта приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712, а тому питання нечинності вказаного паспорта не було предметом дослідження при розгляді відповідачем справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та, як наслідок, підставою для прийняття спірної постанови.

Як встановлено судом, паспорт за №1712 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень № 1408 Рівне ПВА Шпанів відповідає вимогам п.2.1 Порядку №278 та містить, зокрема, схему маршруту та розклад руху регулярних перевезень, а тому уповноваженими особами Укртрансбезпеки в ході проведення перевірки безпідставно не взято до уваги наявність у водія такого паспорта.

Встановлені судом обставини дають підстави для висновку, що складання відносно позивача акта від 14.11.2022 №336482 як перевізника, який здійснює регулярні пасажирські перевезення, з покликанням на ненадання ним усіх необхідних документів для таких перевезень (схеми маршруту та розклад руху), є безпідставним та необґрунтованим, а саме складання акта перевірки з неточними відомостями не може бути належною підставою для притягнення такого суб`єкта господарювання до адміністративно-господарської відповідальності.

При цьому, покликання відповідача на ознайомлення та підписання акта перевірки водієм транспортного засобу, як на обставину ненадання таким водієм всіх необхідних документів, передбачених статтею 39 Закону №2344-ІІІ, не заслуговують на увагу суду, оскільки він підписаний водієм із зауваженням про незгоду з таким актом.

Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за відсутності належних та достовірних доказів вчинення правопорушення, що свідчить про невідповідність оскарженого рішення суб`єкта владних повноважень критеріям обґрунтованості, добросовісності та розсудливості.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач не довів правомірності оскарженої постанови, в той час як позивачем позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами, а тому позов слід задовольнити повністю.

Документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору суд присуджує на користь позивача відповідно до частини першої статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Приватного підприємства Рівне Транс до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області від 20.12.2022 №347369 про застосування до Приватного підприємства Рівне Транс адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн.

Стягнути на користь Приватного підприємства Рівне Транс за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2481,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Приватне підприємство "Рівне Транс" (вул. Гагаріна, 30, м. Рівне, 33022. ЄДРПОУ/РНОКПП 33871785)

Відповідач - Відділ державного нагляду (контролю) у Рівненській області (вул. Небесної сотні, 34, м. Рівне, 33011. ЄДРПОУ/РНОКПП Державної служби України з безпеки на транспорті 39816845)

Повний текст рішення складений 07 грудня 2023 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115480745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —460/870/23

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 07.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні