Рішення
від 08.12.2023 по справі 420/13170/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13170/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи справу за адміністративним позовом товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. № 8386379/41884343;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 1 до податкової накладної № 11 від 25.05.2021 р.;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. №8386381/41884343;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 3 до податкової накладної № 2 від 07.12.2021 р.;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. №8386380/41884343;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 2 до податкової накладної № 3 від 13.08.2021 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що між позивачем та ОК Житлово-будівельний кооператив «Вільямс» було укладено договір підряду №19/05/2021 від 19.05.2021 року, згідно умов якого позивач зобов`язався виконати роботи з зовнішнього електропостачання будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків. Вартість робіт становила 2000 000 грн., з урахування ПДВ, умови оплати аванс в розмірі 100 відсотків від загальної вартості. 10.08.2021 року сторонами було укладено додаткову угоду №1, відповідно до якої сторони погодили збільшити ціну договору на 3000 000 грн., 01.12.2021 року сторони знову погодили збільшити суму договору до 4 500 000 грн., вказані збільшення були пов`язані із збільшенням обсягів роботи. Позивачем у відповідності до умов договору були виставлені рахунки замовнику щодо оплати 100 відсотків авансу від ціни договору. Так, рахунок №78 від 20.05.2021 року на суму 2 000 000 грн., оплачений замовником 25.05.2021 року в повному обсязі, рахунок №126 від 13.08.2021 року на суму 1 000 000 грн., оплачений замовником 13.08.2021 року та рахунок №168 від 03.12.2021 року на суму 1 500 000 грн., який також було оплачено замовником. За фактом першої події, а саме перерахування авансів позивачем було складено та відправлено на реєстрацію відповідні податкові накладні №11 від 25.05.2021 року по факту оплати 2 000 000 грн., №2 від 07.12.2021 року по факту оплати 1 500 000 грн., та №3 від 13.08.2021 року по факту оплати 1 000 000 грн. Вказані податкові накладні були зареєстровані. При цьому ОК Житлово-будівельний кооператив «Вільямс» не є платником податку на додану вартість, а тому податкова накладна, а в подальшому розрахунок корегування не передавався замовнику та складався на неплатника податку із зазначенням причини 02 Складені на постачальника неплатника податку. З моменту укладення додаткової угоди №2 та здійснення 100 відсоткової оплати позивач повинен був розпочати виконання робіт на об`єкті, однак 24.02.2022 року настали форс-мажорні обставини, що в подальшому, на підставі листа від 07.07.2022 року від замовника, останній на підставі ст. 849 ЦКУ відмовляється від договору, та у зв`язку з тим, що роботи ще не виконувалися просив повернути сплачені кошти. 13.07.2022 року не заперечуючи проти фактичного припинення договору та повернення коштів, позивач повернув частково замовнику передоплату в розмірі 4 000 000 грн. За фактом вказаної події позивачем подані наступні розрахунки корегування до раніше оформлених податкових накладних.: розрахунок № 1 від 13.07.2022 року до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року; розрахунок №3 від 13.07.2022 року до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року; розрахунок №2 від 13.07.2022 року до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року. Вказані розрахунки корегування подані на реєстрацію 13.07.2022 року, але відповідно до Квитанцій вони були прийняті однак реєстрацію зупинено внаслідок того, що платник відповідає п.8 Критерію ризикованості платника податку. 01.03.2023 року, 03.03.2023 року позивачем були надані пояснення щодо вказаної господарської операції. Рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування в ЄРПН комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних №8386379/41884343 від 07.03.2023 року, №8386381/41884343 від 07.03.2023 року та №838680/41884343 від 07.03.2022 року в реєстрації відмовлено в зв`язку із неподанням платником податків копії документів, зокрема первинних документів щодо постачання та або придбання товарів, послуг їх зберігання, навантаження, рахунків фактур тощо (але які документи можуть свідчити про факт придбання матеріалів, виконання робіт якщо податкова накладна оформлена за результатами отримання авансу для наступного придбання матеріалів та виконання робіт).

Як зазначає представник позивача в адміністративному позові, в даному випадку змістом господарської операції щодо котрої складалися корегування кількісних і вартісних показників є виключно повернення коштів отриманих позивачем попередньо в якості передоплати від замовника, однак внаслідок невиконання робіт по договору, що обумовлено форм-мажорними обставинами, надання будь-яких документів, окрім договору, листа про розірвання договору та виписок із банку, які підтверджують рух коштів в даній господарській операції не можливо.

Крім того, представник позивача наголошує, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.07.2022 року по справі №420/8002/22, залишеного буз змін рішенням П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2022 року, визнано незаконним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби Одеської області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 01.06.2022р. № 129973, зобов`язано виключити ТОВ Комунікаційно-будівельна компанія» з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

З урахуванням викладеного представник позивача вважає, вказані рішення протиправним та такими, що підлягають скасуванню, оскільки позивачем були надані всі необхідні документи та пояснення необхідні для здійснення реєстрації відповідних розрахунків корегувань кількісних та вартісних показників.

Ухвалою суду від 12.06.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі Витребувано у відповідача Головного управління ДПС в Одеській області належним чином завірені копії матеріалів, що стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення, матеріалів які надіслані позивачем з повідомленням про надання пояснень та документів, а також витягу з протоколу Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації щодо внесення платників до Журналу ризикових платників в частині внесення товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» (код ЄДРПОУ 41884343, адреса: вул. Комітетська, буд. 24, корпус Б, офіс 5, м. Одеса, 65091) до переліку ризикових платників податків; інформацію та належним чином засвідчені копії документів, на її підтвердження, що стала підставою для прийняття рішення про внесення товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» (код ЄДРПОУ 41884343, адреса: вул. Комітетська, буд. 24, корпус Б, офіс 5, м. Одеса, 65091) до переліку ризикових платників податків.

Від представника відповідачів до суду надійшов відзив, в якому останній не погоджується з доводами представника позивача та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що обов`язок довести реальність здійснення господарської операції та підтвердження її належними доказами покладається виключно на позивача, надані позивачем первинні документи мають відповідати Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». За отриманою Квитанцією №1 позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена, оскільки відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація податкових накладених/розрахунків корегування в ЄРПН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації податкові накладні/розрахунки корегування в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в розрахунку корегування. Позивачем були надані пояснення та копії документів, разом з чим, не було надано договірну ціну та кошторисну документацію. Крім того представник відповідача вказує про відсутність у платіжних дорученнях усіх обов`язкових реквізитів.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну датою її подання до ДПС України представник відповідачів повідомляє, що згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. З урахуванням наведеного, правові вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.

Таким чином, оскаржувані рішення комісії регіонального рівня є повністю обґрунтованими, а позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» такими, що не підлягають задоволенню. При цьому, дії контролюючих органів щодо зупинення реєстрації податкової накладної та подальшого прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, - є такими, що відповідають критеріям, встановленим ч. 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» зареєстроване як юридична особа 23.01.2018 року. Місце знаходження юридичної особи: 65091, м. Одеса, вул. Комітетська, 24 Б. Зареєстрованими видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» за класифікатором видів економічної діяльності є: 61.10 Діяльність у сфері проводного електрозв`язку. (а.с.-46-47).

Як вбачається з матеріалів справи, між товариством з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» та ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» був укладений договір підряду № 19/05/21 від 19.05.2021 року. Згідно вказаного договору товариство з обмеженою відповідальністю «КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» взяло на себе зобов`язання виконувати роботи з зовнішнього електропостачання будівництва та обслуговування багатоквартирних будинків й будівель, які до них належать, за адресою: Одеська область, Овідіопольськой район, с. Мізікевича, масив 10, ж/м «Дружній», земельна ділянка №27, кадастровий номер 5123755800:02:009:0007, що здійснюються в 2021 році. Відповідно до п. 1.2 підрядник зобов`язується виконувати власними силами роботи, передбачені проектно-кошторисною документацією та умовами договору. Склад і обсяг робіт, виконуваних Підрядником в рамках цього Договору, визначаються на підставі Договірної ціни та кошторисної документації, що є невід`ємною частиною цього договору.(п 1.3). Відповідно до п. 2.1, 2.2, 2.3 договору визначено, що загальна вартість робіт, які виконуються за даним договором складає 2 000 000 грн. у тому числі ПДВ 333 333, 33 грн., та розрахована на підставі Договірної ціни та кошторисної документації, що є невід`ємною частиною цього Договору. Зміна договірної ціни оформлюється сторонами шляхом укладення додаткових угод до цього Договору. Всі платежі за цим Договором проводяться Замовником шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника в такий спосіб: передоплата в розмірі 100 відсотків від вартості робіт, визначеної п. 2.1 цього Договору, становить 2 000 000 грн., протягом п`яти банківських днів з моменту підписання Договору і виставлення рахунку на оплату. (а.с.-31-33).

10.08.2021 року сторони домовилися змінити загальну вартість робіт, шляхом укладення додаткової угоди №1 до Договору підряду №19/05/21 від 19.05.2021 року, та відповідно п.2.1 Договору викласти в наступній редакції: «Загальна вартість робіт, які виконуються за даним Договором складає 3 000 000 грн., в тому числі ПДВ 500 000 грн. та розрахована на підставі Договірної ціни та кошторисної документації, що є невід`ємною частиною цього Договору.

01.12.2021 року сторони домовилися змінити загальну вартість робіт, шляхом укладення додаткової угоди №2 до Договору підряду №19/05/21 від 19.05.2021 року, та відповідно п.2.1 Договору викласти в наступній редакції: «Загальна вартість робіт, які виконуються за даним Договором складає 4 500 000 грн., в тому числі ПДВ 750 000 грн. та розрахована на підставі Договірної ціни та кошторисної документації, що є невід`ємною частиною цього Договору.

Відповідно до умов договору ТОВ КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» виставили рахунки ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» щодо оплати авансу в розмірі 100 відсотків від вартості робіт, а саме:

Рахунок №78 від 20.05.2021 року на загальну суму 2 000 000 грн., оплачений Замовником 25.05.2021 року в повному обсязі згідно платіжного доручення №1504; (а.с 35-36).

Рахунок №126 від 13.08.2021 року на загальну суму 1 000 000 грн., оплачений Замовником 13.08.2021 року згідно платіжного доручення №2770; (а.с.-37-38

Рахунок №168 від 03.12.2021 року на загальну суму 1 500 000 грн., оплачений замовником повністю згідно платіжного доручення №4715.(а.с.-39)

За фактом першої події, а саме перерахування авансів ТОВ КОМУНІКАЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» було складно та відправлено на реєстрацію податкові накладні №11 від 25.05.2021 року по факту оплати 2 000 000 грн., №2 від 07.12.2021 року по факту отримання оплати 1 500 000 грн., №3 від 13.08.2021 року по факту отримання оплати 1000 000 грн.

Як зазначає представник позивача в адміністративному позові, вищевказані податкові накладні були зареєстровані контролюючим органом. В подальшому

24.02.2022 року настали непередбачувані обставини, а саме збройна агресія з боку російської федерації.

07.07.2022 року від ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» на адресу позивач надійшов лист відповідно до якого кооператив зазначає, що у зв`язку із форс-мажорними обставинам, початком військової агресії російської федерації проти України та введенням на території України військового стану ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» відповідно до ст. 849 ЦК України відмовляється від договору підряду №19/05/21 від 19.05.2021 року та зазначає, що оскільки фактично роботи на об`єкті не виконувалися, сплачені авансові кошти просимо повернути в повному обсязі на розрахунковий рахунок ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС». Після повернення коштів останній жодних претензій до ТОВ «КОМЕРЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» немає.

Згідно платіжного доручення №323 від 13.07.2022 року позивач не заперечуючи проти фактичного припинення договору, повернув частково отриману від Замовника передоплату у сумі 4 000 000 грн. (а.с.42-43).

В подальшому як зазначає позивач в адміністративному позові та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «КОМЕРЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» було подано до контролюючого органу з розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року.

Згідно отриманої квитанції (а.с.-16), розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року було прийнято, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=1.8161%, «Р»=6466.66

01.03.2023 року позивачем були подані до податкового органу пояснення з додатковими доказами, а саме: копії правовстановлюючих документів, копії дозвільних документів, копії договорів оренди приміщень, копії договору оренди техніки, копію штатного розкладу, копію 20-ОП, копії декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, копію Договору підряду від 19.05.2021 року №19/05/21, копії договірної ціни, локального кошторису, копію оборотно-сальдових відомостей по рахунку 361 за травень 2021 року та за липень 2022 року по дог. №19/05/21 від 19.05.2021 року.

07.03.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних регіонального рівня (відповідача) прийняте рішення № 8386379/41884343 (а.с.-21) щодо відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних в зв`язку із неподанням платником податків копій документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «КОМЕРЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» було подано до контролюючого органу розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №3 до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року.

Згідно отриманої квитанції (а.с.-8, 10), розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №3 до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року було прийнято, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=1.7394%, «Р»=6466.66.

03.03.2023 року позивачем були подані до податкового органу пояснення (а.с.-11-12) з додатковими доказами, а саме: копії правовстановлюючих документів, копії дозвільних документів, копії договорів оренди приміщень, копії договору оренди техніки, копію штатного розкладу, копію 20-ОП, копії декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, копію Договору підряду від 19.05.2021 року №19/05/21, копії договірної ціни, локального кошторису, копію оборотно-сальдових відомостей по рахунку 361 за грудень 2021 року, липень 2022 року та картка по рахунку 361 за липень 2022 року із ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» по дог. №19/05/21 від 19.05.2021 року.

07.03.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних регіонального рівня (відповідача) прийняте рішення № 8386381/41884343 (а.с.-13) щодо відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних в зв`язку із неподанням платником податків копій документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «КОМЕРЦІЙНО БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» було подано до контролюючого органу розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №2 до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року.

Згідно отриманої квитанції (а.с.24, 26), розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №2 до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року було прийнято, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=1.8161%, «Р»=6466.66.

03.03.2023 року позивачем були подані до податкового органу пояснення (а.с.-27-28) з додатковими доказами, а саме: копії правовстановлюючих документів, копії дозвільних документів, копії договорів оренди приміщень, копії договору оренди техніки, копію штатного розкладу, копію 20-ОП, копії декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, копію Договору підряду від 19.05.2021 року №19/05/21, копії договірної ціни, локального кошторису, копію оборотно-сальдових відомостей по рахунку 361 за серпень 2021 року, липень 2022 року та картка по рахунку 361 за липень 2022 року із ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «ВІЛЬЯМС» по дог. №19/05/21 від 19.05.2021 року.

07.03.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних регіонального рівня (відповідача) прийняте рішення № 8386380/41884343 (а.с.-29) щодо відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних в зв`язку із неподанням платником податків копій документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями контролюючого органу про відмову в реєстрації розрахунків корегувань до податкових накладних, позивач звернувся до суду.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.201.7. ст.201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

11 січня 2020 року набрав чинності порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), затверджений постановою КМУ №1165 від 11 грудня 2019 року Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 3 Порядку №1165 3. Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом;

5) у податковій накладній/розрахунку коригування відображені виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1-24 УКТЗЕД (крім підакцизних товарів), за умови, що такі накладна/розрахунок складені платником податку, який належить до мікропідприємства або малого підприємства відповідно до частини другої статті 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та основним видом діяльності якого є хоча б один з таких видів економічної діяльності відповідно до КВЕД: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11); вирощування рису (01.12); вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (01.13); вирощування винограду (01.21); вирощування зерняткових і кісточкових фруктів (01.24); вирощування ягід, горіхів та інших фруктів (01.25); відтворення рослин (01.30); розведення великої рогатої худоби молочних порід (01.41); розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів (01.42); розведення овець і кіз (01.45); розведення свиней (01.46); розведення свійської птиці (01.47); морське рибальство (03.11); прісноводне рибальство (03.12); морське рибництво (аквакультура) (03.21); прісноводне рибництво (аквакультура) (03.22); виробництво м`яса (10.11); виробництво м`яса свійської птиці (10.12); виробництво м`ясних продуктів (10.13); перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків (10.20); виробництво фруктових і овочевих соків (10.32); виробництво олії та тваринних жирів (10.41); виробництво маргарину і подібних харчових жирів (10.42); перероблення молока, виробництво масла та сиру (10.51); виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості (10.61); виробництво хліба та хлібобулочних виробів, виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання (10.71); виробництво сухарів і сухого печива, виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок тривалого зберігання (10.72); виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів (10.73); виробництво цукру (10.81); виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів (10.82); виробництво чаю та кави (10.83); виробництво прянощів і приправ (10.84); виробництво готової їжі та страв (10.85); виробництво дитячого харчування та дієтичних харчових продуктів (10.86); виробництво інших харчових продуктів, не віднесених до інших угрупувань (10.89); виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах (10.91); виробництво безалкогольних напоїв, виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки (11.07).

Ознаки безумовної реєстрації, зазначені у цьому підпункті, застосовуються протягом періоду дії воєнного стану, введеного відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як слідує з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації розрахунків корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року, №3 від 13.07.2022 року до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року, №2 від 13.07.2022 року до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року слугувало те, що платник податків відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію розрахунків корегування кількісних і вартісних показників, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.

У додатку № 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п. 8 «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

Водночас, в порушення норм 10-11 Порядку № 1165, в квитанціях про зупинення реєстрації розрахунків корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року, №3 від 13.07.2022 року до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року, №2 від 13.07.2022 року до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Крім того, у квитанціях про зупинення реєстрації розрахунків корегування до податкових накладних відсутня інформація, які саме документи необхідно було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації розрахунків корегування кількісних і вартісних показників, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Разом з цим, суд враховує, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду (справа №420/8002/22) від 19.07.2022 р., яке набрало законної сили 13.10.2022 року, визнано незаконним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС Одеської області про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» критеріям ризиковості платника податку від 01.06.2022р. №129973 та зобов`язано виключити ТОВ «КОМУНІКАЦІЙНО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року затверджено "Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Відповідно до п.п. 9-12 Порядку №520 Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

При цьому, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

З огляду на зазначене, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваними спірними рішеннями комісії ГУ ДПС в Одеській області відмовлено у реєстрації розрахунків корегування кількісних і вартісних показників, а підставою зазначеного рішення зазначено неподання платником податку копій документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку корегування прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування чіткого переліку документів.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку корегування прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 27.01.2022 року (380/2365/21), від 18.06.2019 року (справа № 0740/804/18), від 23.10.2018 року (справа № 822/1817/1).

Судом встановлено, що позивач здійснює господарську діяльність, зокрема за КВЕД 61.10 Діяльність сфері проводного електрозв`язку.

Відповідно до вимог податкового кодексу України та постанови КМУ №1165 від 11 грудня 2019 позивачем подано пояснення і документи на підтвердження інформації, зазначених в розрахунках корегування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року, №3 від 13.07.2022 року до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року, №2 від 13.07.2022 року до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року, а отже позивачем підтверджено настання обставини, яка давала підстави для складення та направлення до контролюючого органу вищенаведених розрахунків корегування.

Суд зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних та розрахунків корегувань складених до податкових накладених, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН розрахунків корегувань, реєстрація яких були зупинені згідно із відповідними квитанціями.

Аналогічного висновку дійшов Верховних суд у постанові від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.

При цьому у постанові від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22 Верховних суд насамперед, звернув увагу на те, що при розгляді таких спорів (предметом позову у справі були рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкові накладні та зареєструвати їх в ЄРПН.

В свою чергу слід зазначити, що позивачем здійснено господарську діяльність яка в повній мірі відповідає зареєстрованому виду господарської діяльності, та документально підтверджена необхідність реєстрації розрахунків корегувань до попередньо зареєстрованих податкових накладних, оскільки договір підряду було розірвано ще до початку виконання робіт по ньому, при цьому після передоплати здійсненої Замовником та після реєстрації податкових накладних складних на виконання умов договору та по факту отриманої оплати від Замовника. Оскільки отримані кошти від Замовника були повернуті позивачем, у останнього виникла необхідність у здійсненні відповідних корегувань.

За таких обставин, зважаючи на те, що розрахунки корегувань складені на суму частково повернутих коштів замовнику, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, щодо наявності достатніх підстав для зупинення реєстрації розрахунків корегувань, а надані платником з повідомленнями документи є недостатніми для здійснення реєстрації відповідних розрахунків корегувань кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 року №1 до податкової накладної №11 від 25.05.2021 року, №3 від 13.07.2022 року до податкової накладної №2 від 07.12.2021 року, №2 від 13.07.2022 року до податкової накладної №3 від 13.08.2021 року.

Суд також враховує висновки Верховного суду, викладені в постановах від 27.04.2020 у справі№360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а. Так, суд касаційної інстанції наголошує на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податків копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

З урахуванням викладеного, Головним управлінням ДПС в Одеській області не доведено правомірності прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. № 8386379/41884343; від 07.03.2023 р. №8386381/41884343; від 07.03.2023 р. №8386380/41884343, а тому позовні вимоги в частині визнання таких рішень протиправним та їх скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 1 до податкової накладної № 11 від 25.05.2021 р.; від 13.07.2022 р. № 3 до податкової накладної № 2 від 07.12.2021 р.; від 13.07.2022 р. № 2 до податкової накладної № 3 від 13.08.2021 р.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини та наведені норми права, беручи до уваги те, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визнані протиправним та такими що підлягають скасуванню, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, слід зобов`язати Державну податкову службу України, зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 1 до податкової накладної № 11 від 25.05.2021 р.; від 13.07.2022 р. № 3 до податкової накладної № 2 від 07.12.2021 р.; від 13.07.2022 р. № 2 до податкової накладної № 3 від 13.08.2021 р.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Суд звертає увагу відповідача, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Зазначене узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 р. у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст. 242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі РуїсТоріха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

За подання даного адміністративного позову позивачем сплачено суму судового збору у розмірі 8055,00 грн, платіжні доручення №74 від 03.03.2023 року, №75 від 03.03.2023 року, №76 від 03.03.2023 року (а.с103-105).

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, слід стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 8052,00 грн (2684,00*3).

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.

Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. № 8386379/41884343.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 1 до податкової накладної № 11 від 25.05.2021 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. №8386381/41884343.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 3 до податкової накладної № 2 від 07.12.2021 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 р. №8386380/41884343.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 13.07.2022 р. № 2 до податкової накладної № 3 від 13.08.2021 р.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» (вул. Комітетська, буд. 24, корпус Б, офіс 5, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 41884343) сплачений судовий збір у розмірі 8052,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.

Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Комунікаційно будівельна компанія» (вул. Комітетська, буд. 24, корпус Б, офіс 5, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 41884343);

Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 440069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5);

Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Шевченківський район, Львівська площа, будинок 8)

Суддя П.П. Марин

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115512113
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/13170/23

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 08.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні