Справа № 420/26843/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЬМІРА ГРЕЙН до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду та просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про накладення штрафу за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти і корми від 14 липня 2023 року № 10 та закрити справу.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 10.05.2023 року було подано заяву про погодження переміщення ВРХ на пасовище на літній період 2023 року, отримало дозвіл на розробку технічної документації та знаходиться в процесі виготовлення кадастрового номеру. Станом на 10.05.2023 ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН не встигло виготовити кадастровий номер земельної ділянки, в зв`язку з чим не мало можливості зареєструвати пасовище в реєстрі потужностей операторів ринку. При цьому, товариство потребувало виводу корів на пасовище, оскільки настав сезон випасу ВРХ, а в користуванні не було інших угідь. Після переміщення тварин управлінням було складено протоколи про адміністративне правопорушення щодо посадових осіб. Винні особи були покарані, однак управлінням було складено припис, де приписано усунути ці ж самі порушення, які фактично неможливо усунути за жодних умов. Також, залучення ветеринарного інспектора можливе після отримання дозволу Держпродспоживслужби на переміщення ВРХ, надати який було відмовлено. Виконати припис не можливо, оскільки тварини вже переміщені, відсутній дозвіл на переміщення та неможливо залучити державного ветеринарного інспектора. Своїми діями по забороні доступу ВРХ підприємства на пасовище управління фактично позбавляє ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН можливості утримувати таку худобу. ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН надавались документи, що підтверджують облік усіх тварин в господарстві, в тому числі щодо їх народження, ідентифікаційних номерів, усіх переміщених тварин між господарствами, а також про забій, утилізацію та падіж тварин, проте такі документи не були враховані. Також, в господарстві проводиться протиепізоотичні та ветеринарно-санітарні заходи, профілактичні щеплення та профілактичні серологічні дослідження на бруцельоз. Крім того, розмір штрафу, який підлягав застосуванню мав становити 53600,00 грн. (6700,00 х 8), а не 57600 грн.
Від представника відповідача Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області надійшов відзив, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що за результатами проведеного заходу державного контролю складено акт від 23.05.2023 № 555, в якому зафіксовано порушення, а також у зв`язку з виявленими порушеннями 23.05.2023 Головним управлінням видано припис № 37. Про виконання припису суб`єкт господарювання ТОВ «Пальміра Грейн» повинен був письмово (з відповідним документальним підтвердженням) повідомити орган державного нагляду (контролю) до 23.06.2023. З метою перевірка виконання ТОВ «Пальміра Грейн» припису від 23.05.2023 № 37 проведено перевірку, за результатами якої складено акт від 27.06.2023 № 689 та протокол. 14.07.2023 за результатами розгляду справи в.о. заступника начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, головним державним ветеринарним інспектором Одеської області Ткаченко А.Б. винесено постанову від 14.07.2023 № 10 про накладення штрафу за порушення Закону № 2042-VIII, законодавства про харчові продукти у розмірі 57 600, 00 гривень, відповідно до п. 19 ч. 1 статті 65 Закону № 2042-VIII за невиконання, несвоєчасне виконання законних вимог (приписів) посадової особи компетентного органу, його територіального органу щодо усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми. ТОВ «Пальміра Грейн» взагалі не зверталось до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області з заявою про реєстрацію потужностей оператора ринку за адресою: 67031, Одеська область, Березівський район, Миколаївська селищна територіальна громада, с. Широке, поблизу земельної ділянки (на відстані близько 800 метрів) з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371. Жодних доказів на підтвердження того, що ТОВ «Пальміра Грейн» зверталось до Головного управління з заявою про проведення державної реєстрації потужностей позивачем не надається. Згідно з пунктом 1 розділу VI Порядку № 642 власник/утримувач має право на переміщення тварини лише у разі, якщо тварину ідентифіковано відповідно до розділу ІІІ цього Порядку, зареєстровано в Реєстрі тварин і на неї видано паспорт тварини. Таким чином, у будь-якому разі при недотриманні вимог Порядку № 642 переміщення тварин не дозволяється. Письмове повідомлення про виконання припису від 23.05.2023 № 37 з відповідними підтверджуючими документами до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області не надходило, позаплановою перевіркою стану виконання припису встановлено, що ТОВ «Пальміра Грейн» не виконано усі вимоги припису, а тому Головне управління застосувало до позивача штраф у відповідності до вимог п. 19 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин». Представник позивача також не надає жодних доказів на підтвердження того, що ТОВ «Пальміра Грейн» направляли письмове повідомлення про виконання припису від 23.05.2023 № 37 з відповідними підтверджуючими документами. Таким чином, твердження представника позивача про те, що виконати вимоги припису вони фактично не могли, оскільки тварини вже були переміщені та знаходилися на пасовищі, є такими, що спростовуються нормами чинного законодавства, адже при недотриманні вимог Порядку № 642 переміщення тварин не дозволяється. Надані реєстри обліку корів датовані 27.06.2023, тобто останнім днем позапланової перевірки стану виконання припису. Ні при проведенні першої перевірки відповідно до наказу 16.05.2023 № 449 та посвідчення (направлення) від 16.05.2023 № 149, ні на виконання припису таких документів ТОВ «Пальміра Грейн» посадовим особам не надавали. Більше того, датування вказаних реєстрів 27.06.2023 додатково свідчить про несвоєчасність виконання ТОВ «Пальміра Грейн» припису, адже відповідно до припису від 23.05.2023 № 37 позивач мав усунути усі порушення у термін до 23.06.2023. Під час проведення позапланових заходів державного контролю (інспектування) позивач ТОВ «Пальміра Грейн» не надавали посадовим особам Головного управління документи, які б підтверджували проведення на потужностях позивача заходів, спрямованих на дотримання вимог проведення профілактичних щеплень проти сибірки, дотримання вимог планових досліджень на бруцельоз, дотримання вимог застосування профілактично ветеринарно-санітарних заходів щодо здоров`я тварин, щодо проведення планових профілактичних серологічних досліджень на бруцельоз, щодо проведення алергічних досліджень на туберкульоз. Крім того, з тексту постанови Головного управління від 14.07.2023 № 10 слідує, що на ТОВ «Пальміра Грейн» вирішено накласти штраф у розмірі вісім мінімальних заробітних плат 57600 грн 00 коп. (п`ятдесят сім тисяч шістсот грн 00 коп.), тобто, текстуальне вираження розміру штрафу повністю співпадає з розміром, який визначений п. 19 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», однак, при відображенні числового значення розміру визначеного штрафу (57600 грн 00 коп.) допущено технічну описку й замість вірної суми штрафу « 53600» вказано « 57600».
Ухвалою суду від 09 жовтня 2023 року прийнято до розгляду позовну заяву та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 08 грудня 2023 року відмовлено у задоволенні заяви представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
11 травня 2023 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області надійшла заява товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЬМІРА ГРЕЙН про проведення позапланового заходу державного контролю (а.с. 1 т. 2).
16 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято наказ № 449 про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у формі інспектування на потужностях ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН за адресою: Одеська обл.., Березівський р-н, с. Широке, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371 (а.с. 1 з.б. -2 т. 2)
16 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області видано посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 149 (а.с. 2 з.б. 3 т. 2).
23 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 555 (а.с. 3 з.б. 15 т. 2), яким встановлено порушення ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН вимог законодавства, а саме:
1)ст. 34 ЗУ № 2498-XII - пасовище за адресою: 67031, Одеська обл., Березівський район, Миколаївська селищна територіальна громада, с. Широке, поблизу земельної ділянки (на відстані близько 800 метрів) з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371, що використовується Товариством за договором оренди не зареєстроване у відповідних державних органах ветеринарної медицини;
2)абз. 4 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - не надано підтверджуючих документів щодо обліку усіх тварин в господарстві, в тому числі щодо їх народження, ідентифікаційних номерів, усіх переміщень тварин між господарствами, а також про забій, утилізацію та падіж тварин;
3)абз. 6 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - переміщення тварин здійснюється без ідентифікаційних документів;
4)абз. 6 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - дані про усі переміщення тварин, надходження нових тварин до господарства, а також забій, утилізацію, падіж тварин до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини протягом п`яти робочих днів з дати таких дій або подій не надаються;
5)частина шоста статті 15, пункти 2, 3 частини другої статті 32 ЗУ № 2498-XII; пункт 23 Правил транспортування тварин; підпункт 4.2.4 пункту 4.2 розділу IV Порядку використання, затвердженого наказом № 652 - супроводжувальні ветеринарні документи не надані;
6)пункт 4 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - переміщення тварин з потужностей (об`єктів), де вони утримуються, проведено без дозволу державного інспектора ветеринарної медицини;
7)підпункт «г» пункту 5, пункт 7 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано договір щодо ветеринарного обслуговування тварин для встановлення діагнозу та лікування хворих тварин, оператор потужності не звертався за послугами лікаря ветеринарної медицини;
8)підпункти 2.4.1 2.4.4 пункту 2.4 глави 2 Інструкції з сибірки - не надано доказів щодо дотримання вимог проведення профілактичних щеплень проти сибірки;
9)пункт 3.3 глави 3 Інструкції з бруцельозу - не надано докази щодо дотримання вимог планових досліджень на бруцельоз;
10)підпункт «а» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів щодо дотримання вимог Ветеринарно-санітарних заходів, включаючи зоогігієнічні вимоги та умови, що мають забезпечуватися на потужностях для утримання тварин;
11)підпункт «б» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів, що тварини забезпечені якісними та безпечними кормами і водою;
12)підпункт «в» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів щодо дотримання вимог застосування профілактично ветеринарно-санітарних заходів щодо здоров`я тварин;
13)частина третя статті 10 ЗУ № 3447-IV - не надано договір щодо ветеринарного обслуговування тварин та договір проведення ветеринарні процедури щодо тварин здійснюють особи, які мають відповідну фахову освіту;
14) частина перша статті 35 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів, що тварини, які надійшли до стада з інших потужностей (об`єктів) були піддані обов`язковому профілактичному карантину протягом визначеного періоду;
15)пункт третій глави 4 Календаря профілактичних щеплень, затверджений наказом № 595 - не надано підтверджуючих документів щодо профілактичних щеплень працівників;
16)пункт 6 Порядку, затвердженого постановою № 559; пункт 28 Переліку професій, затвердженого постановою № 559 - не надано журнал реєстрації особистих медичних книжок про проходження обов`язкових профілактичних медичних оглядів;
17)ч. 2 статті 12 ЗУ № 1645- ІІІ; абзац перший пункту 11 Правил проведення медоглядів, затверджених наказом № 280 - не надано погоджені з відповідним головним державним санітарним лікарем списки працівників для проведення обов`язкового періодичного медичного огляду;
18) розділ III Порядку, затвердженого наказом № 642 - ідентифікація і реєстрація тварин не відповідає вимогам Порядку ідентифікації та реєстрації великої рогатої худоби, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 04 грудня 2017 року № 642, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2018 року за № 166/31618 не надано підтверджуючих документів щодо переміщення тварин;
19)пункт 1 розділу IV Порядку, затвердженого наказом № 642 - не надано підтверджуючих документів щодо ведення своєчасного обліку усіх тварин господарства;
20)п. 3 розділу IV Порядку, затвердженого наказом № 642 - не надано підтверджуючих документів , що облік тварин ведеться на паперових носіях шляхом ведення книги обліку ідентифікованих тварин або в електронному форматі;
21)пункт 5 Правил проведення медоглядів, затверджених наказом № 280; глава 28 Переліку професій; пункт 7.1 глави 7 Інструкції з туберкульозу - не надано доказів, що обслуговуючий персонал та працівники господарства проходять обов`язкові профілактичні медичні огляди;
22)підпункт 4.3.6 пункту 4.3 глави 4 Інструкції з бруцельозу - не надано доказів щодо заборони доступу сторонніх осіб та транспорту;
23)пункт 7.2 глави 7 Інструкції з туберкульозу; пункт 10.3 глави 10 Інструкції з бруцельозу - працівників не забезпечено спеціальним одягом та взуттям, відсутні засоби для знезараження рук, взуття, одягу, не створено умови для зберігання спецодягу і взуття, а також прання спецодягу;
24)пункт 7.3 глави 7 Інструкції з туберкульозу - відсутня аптечка першої медичної допомоги, не облаштовано душові кімнати та кімнати для відпочинку;
25)пункт 3.3 глави 3 Інструкції з бруцельозу - не надано доказів щодо проведення планових профілактичних серологічних досліджень на бруцельоз (бугаїв-плідників, корів, нетелів, телиць, буйволів);
26)пункт 2.2, 2.4, 2.5, 2.7, 2.8 глави 2 Інструкції з туберкульозу - не надано доказів щодо проведення алергічних досліджень на туберкульоз.
23 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області винесено припис щодо усунення порушень виявлених під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 37, яким визначено ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН повідомити про виконання припису письмово (з відповідним документальним підтвердженням) до 23.06.2023 року (а.с. 15 з.б. 17 т. 2).
21 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято наказ № 613 про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у формі інспектування на потужностях ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН за адресою: Одеська обл.., Березівський р-н, с. Широке, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371 (а.с. 17 з.б. 18 т. 2).
21 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області видано посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 196, підстава перевірка виконання ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН припису від 23.05.2023 № 37 (а.с. 18 з.б. 19 т. 2).
27 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 689 (а.с. 19 з.б. 31 т. 2), яким встановлено порушення ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН вимог законодавства, а саме:
1)ст. 34 ЗУ № 2498-XII - пасовище за адресою: 67031, Одеська обл., Березівський район, Миколаївська селищна територіальна громада, с. Широке, поблизу земельної ділянки (на відстані близько 800 метрів) з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371, що використовується Товариством за договором оренди не зареєстроване у відповідних державних органах ветеринарної медицини;
2) абз. 4 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - не надано підтверджуючих документів щодо обліку усіх тварин в господарстві, в тому числі щодо їх народження, ідентифікаційних номерів, усіх переміщень тварин між господарствами, а також про забій, утилізацію та падіж тварин;
3)абз. 6 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - переміщення тварин здійснюється без ідентифікаційних документів;
4)абз. 6 ч. 1 ст. 5 ЗУ № 1445-VI - дані про усі переміщення тварин, надходження нових тварин до господарства, а також забій, утилізацію, падіж тварин до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини протягом п`яти робочих днів з дати таких дій або подій не надаються;
5)частина шоста статті 15, пункти 2, 3 частини другої статті 32 ЗУ № 2498-XII; пункт 23 Правил транспортування тварин; підпункт 4.2.4 пункту 4.2 розділу IV Порядку використання, затвердженого наказом № 652 - супроводжувальні ветеринарні документи не надані;
6)пункт 4 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - переміщення тварин з потужностей (об`єктів), де вони утримуються, проведено без дозволу державного інспектора ветеринарної медицини;
7)підпункти 2.4.1 2.4.4 пункту 2.4 глави 2 Інструкції з сибірки - не надано доказів щодо дотримання вимог проведення профілактичних щеплень проти сибірки;
8)пункт 3.3 глави 3 Інструкції з бруцельозу - не надано докази щодо дотримання вимог планових досліджень на бруцельоз;
9)підпункт «а» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів щодо дотримання вимог Ветеринарно-санітарних заходів, включаючи зоогігієнічні вимоги та умови, що мають забезпечуватися на потужностях для утримання тварин;
10)підпункт «б» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів, що тварини забезпечені якісними та безпечними кормами і водою;
11)підпункт «в» пункту 5 частини першої статті 37 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів щодо дотримання вимог застосування профілактично ветеринарно-санітарних заходів щодо здоров`я тварин;
12)частина перша статті 35 ЗУ № 2498-XII - не надано доказів, що тварини, які надійшли до стада з інших потужностей (об`єктів) були піддані обов`язковому профілактичному карантину протягом визначеного періоду;
13)розділ III Порядку, затвердженого наказом № 642 - ідентифікація і реєстрація тварин не відповідає вимогам Порядку ідентифікації та реєстрації великої рогатої худоби, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 04 грудня 2017 року № 642, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2018 року за № 166/31618 не надано підтверджуючих документів щодо переміщення тварин; -
14)пункт 1 розділу IV Порядку, затвердженого наказом № 642 - не надано підтверджуючих документів щодо ведення своєчасного обліку усіх тварин господарства;
15)п. 3 розділу IV Порядку, затвердженого наказом № 642 - не надано підтверджуючих документів , що облік тварин ведеться на паперових носіях шляхом ведення книги обліку ідентифікованих тварин або в електронному форматі;
16)пункт 7.2 глави 7 Інструкції з туберкульозу; пункт 10.3 глави 10 Інструкції з бруцельозу - працівників не забезпечено спеціальним одягом та взуттям, відсутні засоби для знезараження рук, взуття, одягу, не створено умови для зберігання спецодягу і взуття, а також прання спецодягу;
17)пункт 7.3 глави 7 Інструкції з туберкульозу - відсутня аптечка першої медичної допомоги, не облаштовано душові кімнати та кімнати для відпочинку;
18)пункт 3.3 глави 3 Інструкції з бруцельозу - не надано доказів щодо проведення планових профілактичних серологічних досліджень на бруцельоз (бугаїв-плідників, корів, нетелів, телиць, буйволів);
19)пункт 2.2, 2.4, 2.5, 2.7, 2.8 глави 2 Інструкції з туберкульозу - не надано доказів щодо проведення алергічних досліджень на туберкульоз.
27 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено протокол про порушення посадовими особами ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми (а.с. 31 з.б. - 33).
03 липня 2023 року на адресу ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН направлено повідомлення про час і місце розгляду справи за порушення ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми, яке було отримано 11 липня 2023 року (а.с. 33 з.б. - 35).
14 липня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області винесено постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» законодавства про харчові продукти та корми № 10 (а.с. 24-26 т. 1, а.с. 35 з.б. - 36).
ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН направлено скаргу на постанову від 14.07.2023 року № 10, яка рішенням від 04.09.2023 року Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів залишена без задоволення (а.с. 38-45 т. 2).
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до ст. 4 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом.
Згідно ст. 5 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 7 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Згідно ст. 12 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
Правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України визначає Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин».
Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 65 ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» юридичні особи і фізичні особи - підприємці несуть відповідальність за такі правопорушення, зокрема, невиконання, несвоєчасне виконання законних вимог (приписів) посадової особи компетентного органу, його територіального органу щодо усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі п`яти мінімальних заробітних плат.
З матеріалів справи вбачається, що 23 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 555, яким встановлено порушення ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН - 26 вимог законодавства (а.с. 3 з.б. 15 т. 2).
Примірник акту перевірки № 555 від 23.05.2023 року отримано заступником директора ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН.
При цьому, в графі «пояснення, зауваження або заперечення» відсутні будь-які зауваження та вказано «порушення будуть усунені».
23 травня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області винесено припис щодо усунення порушень виявлених під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 37, яким визначено ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН повідомити про виконання припису письмово (з відповідним документальним підтвердженням) до 23.06.2023 року (а.с. 15 з.б. 17 т. 2).
Припис від 23.05.2023 року № 37 отримано заступником директора ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН.
27 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини № 689, яким встановлено порушення ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН - 19 вимог законодавства (а.с. 19 з.б. 31 т. 2),
При цьому, порушення ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН вимог законодавства, які зазначені в акті № 689 від 27.06.2023 року відповідають порушенням вимог законодавства, які зафіксовані в акті № 555 від 23.05.2023 року.
27 червня 2023 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено протокол про порушення посадовими особами ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми, яким зафіксовано порушення невиконання, несвоєчасне виконання законних вимог (приписів) посадової особи компетентного органу, його територіального органу щодо усунення порушень Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, а саме: - пасовище за адресою: 67031, Одеська обл., Березівський район, Миколаївська селищна територіальна громада, с. Широке, поблизу земельної ділянки (на відстані близько 800 метрів) з кадастровим номером 5123583000:01:002:0371, що використовується Товариством за договором оренди не зареєстроване у відповідних державних органах ветеринарної медицини; - не надано підтверджуючих документів щодо обліку усіх тварин в господарстві, в тому числі щодо їх народження, ідентифікаційних номерів, усіх переміщень тварин між господарствами, а також про забій, утилізацію та падіж тварин; - переміщення тварин здійснюється без ідентифікаційних документів; - дані про усі переміщення тварин, надходження нових тварин до господарства, а також забій, утилізацію, падіж тварин до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини протягом п`яти робочих днів з дати таких дій або подій не надаються; - супроводжувальні ветеринарні документи не надані; - переміщення тварин з потужностей (об`єктів), де вони утримуються, проведено без дозволу державного інспектора ветеринарної медицини; - не надано доказів щодо дотримання вимог проведення профілактичних щеплень проти сибірки; - не надано докази щодо дотримання вимог планових досліджень на бруцельоз; - не надано доказів щодо дотримання вимог Ветеринарно-санітарних заходів, включаючи зоогігієнічні вимоги та умови, що мають забезпечуватися на потужностях для утримання тварин; - не надано доказів, що тварини забезпечені якісними та безпечними кормами і водою; - не надано доказів щодо дотримання вимог застосування профілактично ветеринарносанітарних заходів щодо здоров`я тварин; - не надано доказів, що тварини, які надійшли до стада з інших потужностей (об`єктів) були піддані обов`язковому профілактичному карантину протягом визначеного періоду; - ідентифікація і реєстрація тварин не відповідає вимогам Порядку ідентифікації та реєстрації великої рогатої худоби, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 04 грудня 2017 року № 642, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2018 року за № 166/31618 не надано підтверджуючих документів щодо переміщення тварин; - не надано підтверджуючих документів щодо ведення своєчасного обліку усіх тварин господарства; - не надано підтверджуючих документів , що облік тварин ведеться на паперових носіях шляхом ведення книги обліку ідентифікованих тварин або в електронному форматі; - працівників не забезпечено спеціальним одягом та взуттям, відсутні засоби для знезараження рук, взуття, одягу, не створено умови для зберігання спецодягу і взуття, а також прання спецодягу; - відсутня аптечка першої медичної допомоги, не облаштовано душові кімнати та кімнати для відпочинку; - не надано доказів щодо проведення планових профілактичних серологічних досліджень на бруцельоз (бугаїв-плідників, корів, нетелів, телиць, буйволів); - (10) не надано доказів щодо проведення алергічних досліджень на туберкульоз (а.с. 31 з.б. - 33).
Протокол від 27.06.2023 року отримано заступником директора ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН, в графі «пояснення особи, щодо якої складено протокол, або її представника чи запис про відмову від надання пояснень» вказано «пояснень не має, заперечення відсутні».
Таким чином, за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини щодо перевірки виконання ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН припису від 23.05.2023 № 37 посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області встановлено невиконання припису від 23.05.2023 № 37.
При цьому, позивачем, ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН, не заперечується невиконання в повному обсязі припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 23.05.2023 № 37.
Суд не приймає до уваги надані представником позивача копії реєстрів, опису тварин, актів та звітів, оскільки складання та підписання вказаних документів не свідчить про своєчасне виконання ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН вимог припису № 37 від 23.05.2023 року.
Будь-яких доказів на підтвердження того, що ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН в межах встановленого строку зверталось до контролюючого органу Держпродспоживслужби щодо надання підтверджуючих документів на виконання вимог припису № 37 від 23.05.2023 року, суду не надано.
Також, суд вважає неспроможними доводи представника позивача щодо неможливості виконання окремих вимог припису № 37 від 23.05.2023 року, оскільки ані під час отримання припису, ані в межах встановленого строку його виконання, ані під час проведення перевірки виконання такого припису ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН не вказувало про наявність об`єктивних причин, які перешкоджали товариству усунути порушення вимог законодавства, які виявлені під час проведення перевірки.
Крім того, у випадку незгоди з приписом № 37 від 23.05.2023 року ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН не було позбавлене можливості його оскаржити в порядку та строки визначені чинним законодавством України.
Будь-яких доказів на підтвердження того, що припис № 37 від 23.05.2023 року скасовано суду не надано.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області правомірно накладено на ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН штраф у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 65 ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин».
В той же час, з матеріалів справи вбачається, що постановою від 14 липня 2023 року № 10 на ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН накладено штраф у розмірі восьми мінімальних заробітних плат на суму 57600,00 грн.
Законом України Про Державний бюджет України на 2023 рік установлено з 1 січня 2023 року мінімальну заробітну плату у місячному розмірі - 6700 гривень.
Отже, з урахуванням положень п. 19 ч. 1 ст. 65 ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» розмір штрафу, який підлягав застосуванню до ТОВ ПАЛЬМІРА ГРЕЙН повинен був скласти 53600,00 грн. (8 х 6700 грн.).
Таким чином, оскаржувана постанова Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 14 липня 2023 року № 10 в частині розміру штрафу 4000,00 грн. є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню шляхом визнання протиправною та скасування постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 14 липня 2023 року № 10 в частині застосування штрафу у розмірі 4000,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, з Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЬМІРА ГРЕЙН слід стягнути судовий збір у розмірі 186,27 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЬМІРА ГРЕЙН (код ЄДРПОУ 43690308, адреса місцезнаходження: 67050, Одеська область, Миколаївський район, с. Стрюкове, вул. Максименка, 47) до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (код ЄДРПОУ 40342996, адреса місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6) про визнання протиправною та скасування постанови, - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 14 липня 2023 року № 10 в частині застосування штрафу у розмірі 4000,00 грн.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (код ЄДРПОУ 40342996, адреса місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЬМІРА ГРЕЙН (код ЄДРПОУ 43690308, адреса місцезнаходження: 67050, Одеська область, Миколаївський район, с. Стрюкове, вул. Максименка, 47) судовий збір у розмірі 186,27 грн. (сто вісімдесят шість гривень 27 копійок).
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2023 |
Оприлюднено | 11.12.2023 |
Номер документу | 115512242 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні