Справа №621/2911/23
Пр. №2/621/783/23
Рішення
іменем України
11 грудня 2023 року м. Зміїв
Зміївський районний суд Харківської області в складі:
головуючого судді Шахової В.В.,
за участю секретаря судового засідання Девятерикової А.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Зміїв в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Державного підприємства "Іскра", Фонду державного майна України про визнання протиправною відмови у виділенні та передачі земельної ділянки (паю) та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до ДП "Іскра", Фонду державного майна України в якому просить суд: 1) Визнати протиправним відмову ДП «ІСКРА» за погодженням з Фондом державного майна України у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні ДП «ІСКРА» № 20 від 28.04.2023.; 2) Зобов`язати Відповідачів виділити та передати мені, як пенсіонеру та колишньому працівнику підприємства, відповідно до проекту приватизації земельну ділянку (пай), що знаходиться у державній власності та у постійному користуванні ДП «ІСКРА»; 3) Судові витрати покласти на відповідачів.
В обґрунтування позову вказав, що він є пенсіонером, у минулому працівником Державного підприємства ««ІСКРА»». У 2018 році його було запрошено на збори трудового колективу ДП «ІСКРА» і повідомлено, що ДП «ІСКРА» було включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації. Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 05.06.2019 № 4818-СГ ДП «ІСКРА» було надано дозвіл на розробку проекту приватизації земель.
На виконання вищезазначеного наказу ДП «ІСКРА» було замовлено виготовлення проекту приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «ІСКРА».
Тобто, ГУ Держгеокадастром у Харківській області було надано ДП «ІСКРА» дозвіл на розробку проекту приватизації та виділу земель підприємства ще у 2019 році. Проте, жодних відомостей щодо приватизації з тих пір, виділу чи можливості отримання земельної ділянки (паю) у власність працівникам державного підприємства йому не було відомо.
Тому, 01.03.2023 ним було направлено заяву до ДП «ІСКРА» щодо виділення та передачі йому, як пенсіонеру та колишньому працівнику підприємства, земельної ділянки (паю).
30.05.2023 ним було отримано лист № 20 від 28.04.2023 про відмову у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні ДП «ІСКРА».
Свою відмову ДП «ІСКРА» мотивувало тим, що ними були виконано всі вимоги щодо приватизації земель державної власності, які перебувають у постійному користуванні, відповідно до вимог Статуту підприємства, орган управління - Фонд державного майна України повинен був в такому випадку надати згоду щодо приватизації земель, а саме згоду на відчуження земель державної власності з постійного користування.
На підставі цього ДП «ІСКРА» було направлено 03.12.2021 лист на погодження приватизації земельних ділянок (згідно встановленому переліку) для подальшої передачі працівникам підприємства, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) відповідно розробленого проекту.
У відповідь на лист ДП «ІСКРА» Фондом державного майна України 12.01.2022 було направлено відповідь № 10-47-468 «Щодо приватизації земельних ділянок», в якій було зазначено наступне.
«Так як на сьогоднішній день чіткої процедури приватизації земельних ділянок держаних сільськогосподарських підприємств, які не входять до складу ЄМК, не розроблено, а Верховною Радою України готується у другому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Тому, у зв`язку з відсутністю законодавчо визначеного механізму розпаювання земель під час приватизації, приватизація агропромислових підприємств має бути здійснена після врегулювання такого питання на законодавчому рівні.»
На підставі наведено ДП «ІСКРА» відмовило йому у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні підприємства.
У зв`язку з наведеним, так як нормами Земельного кодексу України та Законом України «Про землеустрій» визначена процедура приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, а з 2021 року був розроблений проект приватизації земель для передачі їх працівникам ДП «ІСКРА», але ДП «ІСКРА» за погодженням з Фондом державного майна України відмовило йому у виділенні та передачі земельної ділянку (пай), посилаючись на відсутність у законодавстві чіткої процедури приватизації земельних ділянок держаних сільськогосподарських підприємств, із зазначенням, що таке питання буде врегульовано прийняттям окремих нормативно-правих актів, то це є порушенням його прав, як працівника державного сільськогосподарського підприємства, у отриманні земельної ділянки (паю).
Представник ДП «ІСКРА» надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позову. В обгрунтування відзиву зазначив, що рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 05.06.2019 № 4818-СГ підприємству було надано дозвіл на розробку проекту приватизації земель.
На виконання вищезазначеного наказу ДП «ІСКРА» було замовлено виготовлення проекту приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «ІСКРА».
Враховуючи те, що станом на 2021 рік, ДП «ІСКРА» були виконано всі вимоги щодо приватизації земель державної власності, які перебувають у постійному користуванні, відповідно до вимог Статуту підприємства (ч. 25 п. 10.7 розділу 10 та пп.11.1.1 розділу 11) орган управління - Фонд державного майна України повинен був в такому випадку надати згоду щодо приватизації земель, а саме згоду на відчуження земель державної власності з постійного користування.
На підставі цього ДП «ІСКРА» було направлено 03.12.2021 лист на погодження приватизації земельних ділянок (згідно встановленому переліку) для подальшої передачі працівникам підприємства, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) відповідно розробленого проекту.
У відповідь на лист ДП «Іскра» Фондом державного майна України 12.01.2022 було направлено відповідь про неможливість такого погодження, у зв`язку з відсутністю законодавчо визначеного механізму розпаювання земель під час приватизації.
На підставі вищезазначеного, ДП «ІСКРА» було вимушено відмовити у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні підприємства, так як не було отримання згоду Фонду державного майна України, а ДП «ІСКРА» не є уповноваженим органом розпоряджатися самостійно таким майном.
Представник Фонду державного майна України також надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позову. В обгрунтвання відзиву, окрім аналогічних доводів, які були зазначені у відзиві Державним підтриємством «Іскра», зауважило на законодавчій забороні в період воєнного стану у безоплатній передачі у приватну власність земель державної, комунальної власності. Також просили застосувати позовну давність до спірних правовідносин.
Ухвалою судді від 01.08.2023 відкрито провадження по справі в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 17.10.2023 визнано поважною причину пропуску відповідачем Фондом державного майна України строку для подання відзиву на позовну заяву. Прийнято відзив Фонду державного майна України до розгляду.
Ухвалою суду від 17.10.2023 підготовче провадження у справі закрито. Призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача та позивач в судове засідання не з`явилися, причини неявки суду не повідомили.
Відповідачі у судове засідання, повторно, не з`явились, про час та місце розгляду справи повідомлені. Причин неявки суду не повідомили.
Враховуючи те, що в справі достатньо матеріалів для розгляду справи по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін та їх представників.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши та проаналізувавши докази, які містяться в матеріалах справи, дійшов наступних висновків.
Сторонами по справі не заперечувалось, отже не підлягає доказуванню те, що ОСОБА_1 у минулому був працівником Державного підприємства ««ІСКРА»».
У 2018 році були проведені збори трудового колективу ДП «ІСКРА» і повідомлено, що ДП «ІСКРА» було включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації.
Також, наказом № 447 від 27.03.2018 Фонд державного майна України затвердив перелік об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2018 році, ДП «ІСКРА» зазначено у Додатку 2 такого наказу. Наказами Фонду від 27.12.2018 № 1637, від 28.12.2019 № 1574 та від 06.01.2021 № 5 продовжено приватизацію ДП «ІСКРА»
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 05.06.2019 № 4818-СГ ДП «ІСКРА» було надано дозвіл на розробку проекту приватизації земель.
На виконання вищезазначеного наказу ДП «ІСКРА» було замовлено виготовлення проекту приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «ІСКРА».
03.12.2021 ДП «ІСКРА» на погодження приватизації земельних ділянок (згідно встановленому переліку) для подальшої передачі працівникам підприємства, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) відповідно розробленого проекту.
Фондом державного майна України 12.01.2022 було направлено відповідь № 10-47-468 «Щодо приватизації земельних ділянок». У відповіді зазначено, що оскільки на сьогоднішній день чіткої процедури приватизації земельних ділянок держаних сільськогосподарських підприємств, які не входять до складу ЄМК, не розроблено, а Верховною Радою України готується у другому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю), то приватизація має бути здійсненна після врегулювання даного питання на законодавчому рівні.
28.04.2023 ДП «Іскра» листом № 20 повідомило ОСОБА_1 про відмову йому у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у користуванні підприємтва.
Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
За приписами статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Згідно із абзацом другим пункту 8 Перехідних положень ЗК України члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств та працівники державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності цим Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа.
Згідно положеннями статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.
Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 ЗК України.
Відповідно дочастин 3,4,5статті 118Земельного кодексуУкраїни громадяни-працівники державнихта комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій,а такожпенсіонери зїх числа,зацікавлені водержанні безоплатноу власністьземельних ділянок,які перебуваютьу постійномукористуванні цихпідприємств,установ таорганізацій,звертаються зклопотанням проприватизацію цихземель довідповідного органувиконавчої владиабо органумісцевогосамоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.
Проте, суд зазначає, що відповідно до приписів ст. 19 Конституцій України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.02.2010 № 318-р «Деяки питання збереження об`єктів державної власності», з метоюзбереження об`єктівдержавної власностіта недопущенняздійснення неправомірнихдій щодозаволодіння нимиДержавному комітетовііз земельнихресурсів разоміз заінтересованимицентральними органамивиконавчої владита іншими суб`єктамиуправління об`єктамидержавної власності,у томучислі Національнимита галузевимиакадеміями наук,не допускатипогодження документів,прийняття рішень,на підставіяких можездійснюватися відчуження здержавної власностіземельних ділянок,наданих упостійне користуваннядержавним підприємствам,установам та організаціям (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, що підлягають приватизації, та земельних ділянок, відчуження яких здійснюється для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності), до законодавчого врегулювання питання щодо визначення порядку їх відчуження.
На сьогоднішній день, питання розпаювання земель державних підприємств не врегульовано.
Крім того, відповідно до п.п. 5 п. 27 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Суд зазначає, що станом на день прийняття рішення суду, в Україні діє правовий режим воєнного стану.
Таким чином, на сьогоднішній день встановлена законодавча заборона (п.п. 5 п. 27 Перехідних положень ЗК України) на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність.
З урахуванням вищезазначеного, суд дійшов висновку про відому в задоволенні позову, у зв`язку з його необрунтованістю.
Заява Фонду державного майна України про застосуванн позовної давності не розглядається, у зв`язку з відмовою в задоволенні позову по суті.
Питання щодо розподілу судових витрат суд вирішує відповідно до ст. 141 ЦПК України.
Керуючись ст. ст. 2, 19, 76-81, 89 , 133, 141, 258, 259, 263-265, 268, 273, 352 ЦПК України, суд -
в и р і ш и в:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Державного підприємства "Іскра", Фонду державного майна України про визнання протиправною відмови у виділенні та передачі земельної ділянки (паю) та зобов`язання вчинити певні дії відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено повністю або частково в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення або в порядку ч.2 ст. 354 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасника справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.
Повний текст судового рішення складено та підписано 11.12.2023.
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Державне підприємство "Іскра" (ЄДРПОУ 00852909, адреса: 63451, Харківська область, Чугуївський район, с. Велика Гомільша).
Відповідач: Фонд державного майна України (ЄДРПОУ 00032945, адреса: 01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, 18/9).
Суддя В.В. Шахова
Суд | Зміївський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 12.12.2023 |
Номер документу | 115519420 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Зміївський районний суд Харківської області
Шахова В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні