Постанова
від 19.06.2024 по справі 621/2911/23
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД


Постанова

Іменем України

19 червня 2024 року

м. Харків

справа № 621/2911/23

провадження № 22-ц/818/901/24

Харківський апеляційний суд у складі:

головуючого - Пилипчук Н.П.,

суддів колегії - Маміної О.В. Тичкової О.Ю.,

за участю секретаря - Львової С.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Харків цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного підприємства "Іскра", Фонду державного майна України про визнання протиправною відмови у виділенні та передачі земельної ділянки (паю) та зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 на рішення Зміївського районного суду Харківської області від 11 грудня 2023 року, ухвалене суддею Шаховою В.В.,

В С Т А Н О В И В :

У липні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до ДП "Іскра", Фонду державного майна України в якому просив суд: визнати протиправним відмову ДП «ІСКРА» за погодженням з Фондом державного майна України у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні ДП «ІСКРА» № 20 від 28.04.2023.; зобов`язати Відповідачів виділити та передати йому, як пенсіонеру та колишньому працівнику підприємства, відповідно до проекту приватизації земельну ділянку (пай), що знаходиться у державній власності та у постійному користуванні ДП «ІСКРА»; Судові витрати покласти на відповідачів.

В обґрунтування позову вказав, що він є пенсіонером, у минулому працівником Державного підприємства «ІСКРА». У 2018 році його було запрошено на збори трудового колективу ДП «ІСКРА» і повідомлено, що ДП «ІСКРА» було включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації. Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 05.06.2019 № 4818-СГ ДП «ІСКРА» було надано дозвіл на розробку проекту приватизації земель.

На виконання вищезазначеного наказу ДП «ІСКРА» було замовлено виготовлення проекту приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «ІСКРА».

Тобто, ГУ Держгеокадастром у Харківській області було надано ДП «ІСКРА» дозвіл на розробку проекту приватизації та виділу земель підприємства ще у 2019 році. Проте, жодних відомостей щодо приватизації з тих пір, виділу чи можливості отримання земельної ділянки (паю) у власність працівникам державного підприємства йому не було відомо.

Тому, 01.03.2023 ним було направлено заяву до ДП «ІСКРА» щодо виділення та передачі йому, як пенсіонеру та колишньому працівнику підприємства, земельної ділянки (паю).

30.05.2023 ним було отримано лист № 20 від 28.04.2023 про відмову у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні ДП «ІСКРА».

Свою відмову ДП «ІСКРА» мотивувало тим, що ними були виконано всі вимоги щодо приватизації земель державної власності, які перебувають у постійному користуванні, відповідно до вимог Статуту підприємства, орган управління - Фонд державного майна України повинен був в такому випадку надати згоду щодо приватизації земель, а саме згоду на відчуження земель державної власності з постійного користування.

На підставі цього ДП «ІСКРА» було направлено 03.12.2021 лист на погодження приватизації земельних ділянок (згідно встановленому переліку) для подальшої передачі працівникам підприємства, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) відповідно розробленого проекту.

У відповідь на лист ДП «ІСКРА» Фондом державного майна України 12.01.2022 було направлено відповідь № 10-47-468 «Щодо приватизації земельних ділянок», в якій було зазначено наступне.

«Так як на сьогоднішній день чіткої процедури приватизації земельних ділянок державних сільськогосподарських підприємств, які не входять до складу ЄМК, не розроблено, а Верховною Радою України готується у другому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Тому, у зв`язку з відсутністю законодавчо визначеного механізму розпаювання земель під час приватизації, приватизація агропромислових підприємств має бути здійснена після врегулювання такого питання на законодавчому рівні.»

На підставі наведеного ДП «ІСКРА» відмовило йому у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у постійному користуванні підприємства.

У зв`язку з наведеним, так як нормами Земельного кодексу України та Законом України «Про землеустрій» визначена процедура приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, а з 2021 року був розроблений проект приватизації земель для передачі їх працівникам ДП «ІСКРА», але ДП «ІСКРА» за погодженням з Фондом державного майна України відмовило йому у виділенні та передачі земельної ділянку (пай), посилаючись на відсутність у законодавстві чіткої процедури приватизації земельних ділянок держаних сільськогосподарських підприємств, із зазначенням, що таке питання буде врегульовано прийняттям окремих нормативно-правих актів, то це є порушенням його прав, як працівника державного сільськогосподарського підприємства, у отриманні земельної ділянки (паю).

Рішенням Зміївського районного суду Харківської області від 11 грудня 2023 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Державного підприємства "Іскра", Фонду державного майна України про визнання протиправною відмови у виділенні та передачі земельної ділянки (паю) та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено в повному обсязі.

В апеляційній скарзі представник позивача просить рішення суду першої інстанції скасувати та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що на сьогоднішній день з огляду на розпорядження КМУ від 11.02.2019 року № 318-р «Деякі питання збереження об`єктів державної власності» питання розпаювання земель державних підприємств не врегульовано. Втім, ч. 9, 10 ст. 10 ЦПК України законодавцем було встановлено, що якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону) , а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права). Вказує, що правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема Конституцією України та приписами ЗК України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами. Зазначає, що позивач, як пенсіонер, який у минулому був працівником ДП «Іскра», у складі збору трудового колективу, під час трудових зборів було прийнято рішення звернутися до Держгеокадастру у Харківській області про надання дозволу щодо приватизації землі, яка перебуває у постійному користуванні ДП «Іскра» для подальшого виділу сільськогосподарських земель (пайв) своїм працюючим та колишнім працівникам. Вказує, що з огляду на відсутність чіткого механізму приватизації земельних ділянок державних підприємств, то суд має керуватися ч. 9 ст. 10 ЦПК України та вирішувати спірні відносини виходячи із загальних засад законодавства (аналогія права). Вказує, що нормами Земельного кодексу України та ЗУ «Про землеустрій» визначена процедура приватизації земель державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, а з 2021 року був розроблений проект приватизації земель для передачі їх працівникам ДП «Іскра» , але ДП «Іскра» за погодженням з Фондом держмайна України відмовило позивачу у виділенні та передачі земельної ділянки, посилаючись на відсутність у законодавстві чіткої працедури приватизації земельних ділянок державних підприємств, із зазначенням, що таке питання буде врегульовано прийняттям окремих нормативно-правових актів, є порушенням прав позивача, як працівника державного підприємства, який наразі є пенсіонером, у отриманні земельної ділянки.

У відповідності до статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судова колегія, заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 у минулому був працівником Державного підприємства «ІСКРА».

У 2018 році були проведені збори трудового колективу ДП «ІСКРА» і повідомлено, що ДП «ІСКРА» було включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації.

Також, наказом № 447 від 27.03.2018 Фонд державного майна України затвердив перелік об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2018 році, ДП «ІСКРА» зазначено у Додатку 2 такого наказу. Наказами Фонду від 27.12.2018 № 1637, від 28.12.2019 № 1574 та від 06.01.2021 № 5 продовжено приватизацію ДП «ІСКРА»

Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 05.06.2019 № 4818-СГ ДП «ІСКРА» було надано дозвіл на розробку проекту приватизації земель.

На виконання вищезазначеного наказу ДП «ІСКРА» було замовлено виготовлення проекту приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «ІСКРА».

03.12.2021 ДП «ІСКРА» на погодження приватизації земельних ділянок (згідно встановленому переліку) для подальшої передачі працівникам підприємства, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) відповідно розробленого проекту.

Фондом державного майна України 12.01.2022 було направлено відповідь № 10-47-468 «Щодо приватизації земельних ділянок». У відповіді зазначено, що оскільки на сьогоднішній день чіткої процедури приватизації земельних ділянок держаних сільськогосподарських підприємств, які не входять до складу ЄМК, не розроблено, а Верховною Радою України готується у другому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю), то приватизація має бути здійсненна після врегулювання даного питання на законодавчому рівні.

28.04.2023 ДП «Іскра» листом № 20 повідомило ОСОБА_1 про відмову йому у виділенні та передачі земельної ділянки (паю), що знаходиться у користуванні підприємства.

Порядок отримання земельних ділянок у приватну власність регламентовано Земельним кодексом України.

Відповідно до п. б ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з ч.1-3 ст. 78 Земельного кодексу України правовласності наземлю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи, територіальні громади та держава.

Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, шляхом безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

За правилами встановленими ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств та працівники державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності цим Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа.

Статтею 118 ЗК України також визначено, що громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.

Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Разом з тим, згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 318-р від 11.02.2010 «Деякі питання збереження об`єктів державної власності» з метою збереження об`єктів державної власності та недопущення здійснення неправомірних дій щодо заволодіння ними Державному комітетові із земельних ресурсів разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади та іншими суб`єктами управління об`єктами державної власності, у тому числі Національними та галузевими академіями наук, не допускати погодження документів, прийняття рішень, на підставі яких може здійснюватися відчуження з державної власності земельних ділянок, наданих у постійне користування державним підприємствам, установам та організаціям (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, що підлягають приватизації, та земельних ділянок, відчуження яких здійснюється для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності).

Крім того, під час дії воєнного стану в Україні безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (пп. 5 п. 27 розділу Х Земельного кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель»).

Водночас заборона не поширюється на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам, розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу в приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності Земельним кодексом України.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку стосовно того, що станом на дату ухвалення ним рішення, до Земельного кодексу України було внесено зміни, відповідно до яких, підпунктом 5 пункту 27 Перехідних положень вказаного кодексу встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей, а саме: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

За таких обставин, колегія суддів визнає, що суд першої інстанції всебічно і повно з`ясував, обставини, що мають значення для справи і доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 381-382, 384, 389 ЦПК України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 - залишити без задоволення.

Рішення Зміївського районного суду Харківської області від 11 грудня 2023 року - залишити без змін.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення у випадках, передбачених ст. 389 ЦПК України.

Головуючий - Н.П. Пилипчук

Судді - О.В. Маміна

О.Ю. Тичкова

СудХарківський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено21.06.2024
Номер документу119864522
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —621/2911/23

Постанова від 19.06.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Пилипчук Н. П.

Ухвала від 17.01.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Пилипчук Н. П.

Ухвала від 17.01.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Пилипчук Н. П.

Ухвала від 27.12.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Пилипчук Н. П.

Рішення від 11.12.2023

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Шахова В. В.

Ухвала від 17.10.2023

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Шахова В. В.

Ухвала від 17.10.2023

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Шахова В. В.

Ухвала від 17.10.2023

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Шахова В. В.

Ухвала від 01.08.2023

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Шахова В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні