Постанова
від 28.11.2023 по справі 909/198/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" листопада 2023 р. Справа №909/198/23

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого суддіКравчук Н.М.

суддівЗваричО.В.

Матущак О.І.

секретар судового засідання Михалишин С.В.

розглянувшиапеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю

Нова Долина, б/н від 01.06.2023 (вх. № апеляційного суду 01 05/1809/23 від 07.06.2023)

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 09.05.2023 (головуючий суддя Фанда О.М., повний текст рішення виготовлено 12.05.202)

у справі № 909/198/23

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Добробут 16/18/20" (далі ОСББ "Добробут 16/18/20"), м. Соснівка, Львівська область

до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю "Нова Долина" (далі ТзОВ "Нова Долина) , м. Долина, Івано-Франківська область

про розірвання договорів про надання послуг з управління багатоквартирними будинками

за участю учасників справи:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

На розгляді Господарського суду Івано-Франківської області перебувала справа №909/198/23 за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Добробут 16/18/20" про розірвання договорів про надання послуг з управління багатоквартирними будинками.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 09 травня 2023 року у справі №909/198/23 позов задоволено; розірвано договір від 15.07.2021 №15/07/21-76 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком , який розташований за адресою : Львівська область, Червоноградський район, м. Соснівка, по вул. Театральна, 16, укладений між ТзОВ "Нова Долина" та співвласниками багатоквартирного будинку в особі заступника Червоноградського міського голови; розірвано договір від 15.07.2021 №15/07/21-78 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, який розташований за адресою : Львівська область, Червоноградський район, м. Соснівка, по вул. Театральна, 18, укладений між ТзОВ "Нова Долина" та співвласниками багатоквартирного будинку в особі заступника Червоноградського міського голови; розірвано договір від 15.07.2021 №15/07/21-79 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, який розташований за адресою: Львівська область, Червоноградський район, м. Соснівка, по вул. Театральна, 20, укладений між ТзОВ "Нова Долина" та співвласниками багатоквартирного будинку в особі заступника Червоноградського міського голови; стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Нова Долина" на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Добробут 16/18/20" - 8052,00 грн. судового збору .

Приймаючи рішення, місцевий господарський дійшов висновку, що чинним законодавством передбачено право співвласників будинку на розірвання договору з управителем, в тому числі у разі прийняття рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком, і це не залежить від будь-яких інших умов, крім наявності відповідного рішення співвласників будинку та направлення існуючому управителю повідомлення з додержанням вказаного строку.

Не погоджуючись з даним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Нова Долина" подало апеляційну скаргу, в якій вказує, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, не враховано надані ним докази та аргументи, а відтак, винесено незаконне рішення, просить його скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимоги повністю. Зокрема, скаржник зазначає, що cам факт створення (реєстрації) ОСББ не є підставою для розірвання договору на управління багатоквартирним будинком, укладеного відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Окрім того, зазначає, що з моменту призначення управителя для будинків по вул. Театральна, 16, 18 та 20 у м. Соснівка діяв Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», проте, після створення ОСББ була нова редакція вказаного Закону , якою чітко передбачено, що зміна форми та способу утримання будинку є винятковою компетенцією співвласників багатоквартирного будинку. Апелянт покликається на Протокол № 3 зборів ОСББ від 01.10.2021, яким оформлено результати зборів співвласників багатоквартирних будинків по вул. Театральна, 16, 18 та 20 у м. Соснівка, і з якого вбачається , що рішення щодо зміни форми управління будинком (відкликання управителя) не набрало необхідної кількості голосів. Не погоджується скаржник також з висновком суду про ототожнення поняття «балансоутримувача» (колишній ЖЕК), де істотною умовою для розірвання договору має настати факт зміни та способу утримання будинку, та поняття «управитель», у випадку якого треба дотримати процедури розірвання договору на управління будинком за рішенням співвласників.

28.06.2023 на адресу Західного апеляційного господарського суду від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Добробут 16/18/20» надійшов відзив б/н від 22.06.2023 (вх. № 01-04/4364/23 від 28.06.2023) на апеляційну скаргу, в якому позивач повністю заперечує вимоги апеляційної скарги, вважає її безпідставною, необґрунтованою та такою, що не підлягає до задоволення. Спростовуючи доводи апеляційної скарги, позивач зазначає, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку було утворено правомірно, збори співвласників та прийняття відповідних рішень на зборах здійснювалося згідно із чинним законодавством, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків (ч.1 ст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»). Вважає, що судом правильно встановлено, що співвласники, прийнявши рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору. Окрім того, звертає увагу суду на те, у зв`язку зі створенням та реєстрацією ОСББ «Добробут 16/18/20» відбулась фактична зміна форми управління, позивач реалізував своє право на розірвання договорів управління шляхом переходу на управління шляхом самозабезпечення. Позивач прийняв відповідні рішення, оформлені протоколами зборів співвласників, про що повідомлено ТзОВ «Нова Долина». Судом першої інстанції перевірено ту обставину, що позивач звертався до відповідача з повідомленням про державну реєстрацію ОСББ «Добробут 16/18/20» та вимогою розірвати договори про надання послуг з управління багатоквартирними будинками, проте, згода на таке розірвання відповідачем не була надана.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 12.06.2023 (колегією суддів у складі: Малех І.Б. (головуючий суддя), Бойко С.М. та Бонк Т.Б.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Нова Долина, б/н від 01.06.2023 (вх. № апеляційного суду 01-05/1809/23 від 07.06.2023) на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 09 травня 2023 року у справі № 909/198/23.

У зв`язку із закінченням строку відрядження судді Малех І.Б. до Західного апеляційного господарського суду, розпорядженням керівника апарату суду № 429 від 15.09.2023 призначено автоматизовану заміну складу суду для розгляду справи № 909/198/23.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 вересня 2023 року справу № 909/198/23 розподілено колегії суддів у складі: Кравчук Н.М.(головуючий суддя), судді: БойкоС.М. та Бонк Т.Б.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 18.09.2023 справу №909/198/23 прийнято до провадження колегією суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Кравчук Н.М., суддів: Бойко С.М. та Бонк Т.Б. Справу № 909/198/23 призначено до розгляду в судовому засіданні на 31.10.2023.

У зв`язку із перебуванням у відпустці з 30.10.2023 по 03.11.2023 суддів-членів колегії Бойко С.М. та Бонк Т.Б., здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями. Згідно з витягом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2023 склад колегії по розгляду справи №909/198/23 визначено: головуючий суддя Кравчук Н.М., судді Матущак О.І. та Зварич О.В.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 31.10.2023 розгляд апеляційної скарги відкладено на 28.11.2023.

28.11.2023 сторони в судове засідання не з`явились, хоча про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

За змістом ч.12 ст.270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Слід зазначити, що Західний апеляційний господарський суд неодноразово відкладав розгляд апеляційної скарги ТзОВ «Нова Долина» з метою забезпечення принципу змагальності судового процесу та рівності його учасників перед законом і судом, враховуючу незабезпечення учасниками справи явки уповноважених представників у судові засідання, вказуючи при цьому, що участь представників сторін в судовому засіданні визначається на їх власний розсуд; неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Також у відповідності до ст. 197 ГПК України учасники справи не були позбавлені права взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні суду, а також поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Однак, позивач та відповідач правом на участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, а також поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів не скористалися.

Виходячи зі ст. 129 Конституції України, ст. 2 ГПК України своєчасний розгляд справи є одним із завдань судочинства, що відповідає положенням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо права кожного на справедливий розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Зважаючи на те, що явка представників учасників справи обов`язковою не визнавалась, матеріали справи є достатніми для перевірки правильності застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу № 909/198/23 за їх відсутності, запобігаючи одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Суд апеляційної інстанції у відповідності до ст. 269 ГПК України переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши учасників справи, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.

Рішенням виконавчого комітету Червоноградської міської ради Львівської області від 13.07.2021 №98 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків" за результатами проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у м. Соснівка» на підставі протоколу засідання конкурсної комісії від 12.07.2021 виконавчий комітет Червоноградської міської ради Львівської області вирішив призначити ТзОВ "Нова Долина" управителем багатоквартирних будинків у м. Соснівка, згідно переліку в додатку.

У відповідності до Додатку №1 до вказаного рішення виконавчою комітету від 13.07.2021 визначено і багатоквартирні будинки №16, 18, 20 по вул. Театральна в м. Соснівка, Червоноградського району, Львівської області.

15.07.2021 між співвласниками багатоквартирних будинків №16, 18, 20 по вул. Театральна в м. Соснівка, Червоноградського району, Львівської області від імені яких діє заступник голови Червоноградської міської ради з питань діяльності виконавчих органів ради Мисак М.І та ТзОВ "Нова Долина" (Управитель) укладено договори про надання послуг з управління багатоквартирними будинками № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79 за умовами яких Управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирними будинками №16, 18, 20 по вул. Театральна в м. Соснівка, Червоноградського району, Львівської області, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору (п.1 договору).

Пунктом 9.3 вказаних вище договорів передбачено, зокрема, що дія цих договорів припиняється: у разі закінчення строку, на який його укладено, якщо одна із сторін повідомила про відмову від договору відповідно до п.9.4 договору.

Згідно з п.9.4 договорів № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79 від 15.07.2021 , якщо протягам строку дії цих договорів співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або обрання іншого Управителя, ці договори достроково припиняються через два місяці з дати отримання Управителем повідомлення від співвласників (уповноважено ними особи) про таке рішення.

Окрім того, пунктом 9.6. договорів визначено, що у разі припинення їх дії не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, Управитель передає новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку: - наявну технічну документацію на такий будинок; - інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років; - інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років; - дані бухгалтерського обліку доходів і витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх років; - майно, передане управителю будинку за рішенням співвласників.

Протоколом №1 установчих зборів об`єднанння співвласників багатоквартирних будинків №16, 18, 20 по вул. Театральна в м. Соснівка, Червоноградського району, Львівської області створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Добробут 16/18/20" та затверджено Статут ОСББ"Добробут 16/18/20".

21.09.2021 внесено запис про державну реєстрацію ОСББ "Добробут 16/18/20" та затвердження Статуту ОСББ"Добробут 16/18/20", що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, копія якої долучена до матеріалів справи (а.с. 33).

30.09.2021 відбулося списання багатоквартирних будинків №16, 18, 20 по вул. Театральна в м. Соснівка, Червоноградського району, Львівської області з балансу КП "Соснівкажитлокомунсервіс", про що складено відповідні акти, погоджені виконкомом Червоноградської міської ради, до сфер управління якого відноситься КП "Соснівкажитлокомунсервіс" (копії актів долучено до матеріалів справи).

01 жовтня 2021 року рішенням співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом загальних зборів № 3, співвласники вирішили відмовитись від послуг керуючої компанії ТзОВ "Нова Долина" та розірвати спірні договори.

Зверненням №К-68 від 29.10.2021 ОСББ "Добробут 16/18/20" повідомило ТзОВ "Нова Долина" про розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирними будинками та долучено копію протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку за №3 від 01.10.2021.

Листом вх. №285 від 26.11.2021 ТзОВ "Нова Долина" відмовило ОСББ "Добробут 16/18/20" в розірванні договору з посиланням на те, що протокол загальних зборів від 01.10.2021 не відповідає вимогам Закону України "Про особливості здійсненні права власності багатоквартирному будинку" №417-VIII від І4 травня 2015 року і що голова ОСББ не має повноважень на розірвання договору з управлінням.

Зверненнями №К-1901 від 04.11.2021, №6728 від 05.11.2021, №189/02-31, №7371 від 30.11.2021 від 11.11.2021, №8074 від 28.12.2021, №591 від 31.01.2022, №1 від 10.02.2022, №ЗГ/223-2022 від 04.03.2022 голова правління ОСББ "Добробут 16/18/20" Костів А.Б. просив заступника міського голови Червоноградської ОТГ Мисака М., у зв`язку із створенням ОСББ "Добробут 16/18/20" та відсутністю договірних відносин з управляючою компанією "Нова Долина", відкликати підписи у договорах №15/07/21-76, 15/07/21-78 та 15/07/21-79 від 15.07.2021 , стосовно будинків Театральна 16,18, 20.

У відповідь на вказані вище звернення , виконавчий комітет Червоноградської міської ради Львівської області листами за № 3/24-10542/2-14 від 06.12.2021, №3/16-10719/2-14 від 10.12.2021, 3/16-11068/2-14 від 22.12.2021, №3/16-544/2-14 від 28.01.2022, №3/16-712/7-14 від 03.02.2022, №18 від 11.02.2022, №ЗГ/302-2022 від 25.03.2022 «Про розгляд звернення» повідомив, що співвласники багатоквартирного будинку після створення ОСББ мають право відмовитись від послуг управляючої компанії, попередивши про це управителя, призначення на конкурсній основі, не пізніше ніж за 2 місяці до дня розірвання договору.

Голова ОСББ неодноразово зверталась до відповідача з претензіями, просила не надсилати мешканцям платіжок та не поширювати мешканцям будинків неправдиві відомості, у зв`язку із прийнятим рішенням про зміну форми управління житловими будинками та дострокове розірвання договорів. Також просила передати уповноваженій особі ОСББ "Добробут 16/18/20": акти виконаних робіт, за жовтень, листопад, грудень 2021 та січень 2022 в будинках 16, 18, 20 по вулиці Театральна, кошториси запланованих робіт в будинках 16, 18, 20 по вулиці Театральна, згідно яких нараховується абонплата, інформацію про показники лічильників електроенергії в будинках 16, 18, 20 по вулиці Театральна, згідно яких проводиться нарахування витрат на електропостачання в зазначених будинках.

Крім того, ОСББ "Добробут 16/18/20" неодноразово зверталось до відповідача про розірвання договорів, зокрема, листами № К-68 від 29.10.2021, №К-475 від 16.11.2021, однак, останній відповідями №285 від 26.11.2021 та 10.12.2021 відмовив у їх розірванні.

Разом з тим, відповідач в подальшому продовжує направляти на адреси власників квартир спірних будівель рахунки за послуги управління будинку, в той час, як управління вказаними будинками здійснює позивач по справі.

Вказана обставина зумовила позивача звернутись з даним позовом до суду.

При винесенні постанови колегія суддів керувалася таким.

За своєю правовою природою укладені між позивачем та відповідачем договори № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком є договорами про надання послуг.

Частиною 1 ст. 901 Цивільного кодексу України унормовано, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Зі змісту ст. ст. 15, 16 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського кодексу України слідує, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб та в порядку, що встановлений договором або законом. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів в тому числі є припинення правовідношення.

Частиною 1 ст. 598 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

Відповідно до статті 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" багатоквартирний будинок - це житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку - фізична особа-підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Частинами п`ятою, шостою статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Згідно із частиною першою статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Відповідно до частини першої статті 11 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Відповідно до ст. 907 Цивільного кодексу України договір про надання послуг може бути розірваний, у т.ч. шляхом односторонньої відмови від договору, в порядку та на підставах, встановлених цим Кодексом, іншим законом або за домовленістю сторін. Порядок і наслідки розірвання договору про надання послуг визначаються домовленістю сторін або законом.

Частинами першою, четвертою пункту 5 статті 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом.

Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.

Пунктом 33 Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2015 р. № 712, встановлено, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.

Враховуючи вищевикладене, а також умови п. 33 Типового договору співвласниками багатоквартирного будинку відповідно до вимог закону та умов Типового договору було реалізовано своє право на зміну форми управління та дострокове розірвання договору.

Окрім того, п.9.4 договорів № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79 передбачено, що якщо протягом строку дії цих договорів співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або обрання іншого управителя, ці договори достроково припиняються через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноважено ними особи) про таке рішення.

Спеціальним законом, який регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку є Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до ч. ч. 1, 14, ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Як вбачається з матеріалів справи, 21.09.2021 внесено запис про державну реєстрацію ОСББ "Добробут 16/18/20" та затвердження Статуту ОСББ"Добробут 16/18/20".

Статтю 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

Відповідно до ч.1, 5 ст. 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право, зокрема, задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення, визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори. Договори з управителем укладаються об`єднанням відповідно до закону.

Верховний Суд зазначає, що передбачене ч. ч. 1, 5 ст. 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" право співвласників будинку на припинення договору з управителем, в тому числі у разі прийняття рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком, не залежить від будь-яких інших умов, крім наявності відповідного рішення співвласників будинку та направлення відповідного повідомлення існуючому управителю (Постанова КГС ВС від 25 листопада 2021 року у справі №904/3550/21)

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду в постанові від 05.07.2019 у справі №910/6167/18, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду №917/1208/18 від 13.11.2019, № 921/753/16-г/11 від 11.06.2019.

Факт волевиявлення співвласників багатоквартирного будинку підтверджується рішенням, оформленим Протоколом №3 зборів ОСББ від 01.10.2021, про що було повідомлено ТзОВ «Нова Долина».

Як зазначалося вище, позивач звертався до відповідача з повідомленням про державну реєстрацію ОСББ "Добробут 16/18/20", з вимогою розірвати договори про надання послуг з управління багатоквартирними будинками, проте, згода на таке розірвання відповідачем не надана.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог в частині розірвання договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79.

Також необхідно зазначити, що при укладенні договорів № 15/07/21-76, №15/07/21-78 та №15/07/21-79, ТзОВ «Нова Долина» не заперечувало, а погодилося з його умовою про можливість дострокового припинення цього договору, якщо співвласники приймуть рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого, що й сталося в даному випадку, про що свідчить наявне в матеріалах справи рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформлене протоколом № 3 від 01.10.202021.

Окрім того, з моменту прийняття співвласниками рішення про створення ОСББ на установчих зборах та реєстрації ОСББ "Добробут 16/18/20", співвласники прийняли рішення про зміну форми управління.

Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено три форми управління багатоквартирним будинком: - самостійне управління багатоквартирним будинком співвласниками; - управління багатоквартирним будинкам управителем; - управління багатоквартирним будинком об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ).

За змістом приписів ст.ст. 12, 13 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління, якщо функції з управління будинком за рішенням загальних зборів об`єднання не передано управителю. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.

Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та Статутом об`єднання.

Наведене вище дає підстави для висновку про те, що з моменту державної реєстрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, та у разі відсутності рішення зборів об`єднання про передачу функцій з управління будинком іншій особі, такі функції переходять саме до об`єднання.

Як правильно встановлено судом, рішенням загальних зборів не приймалось рішення про передачу функцій управління управителю.

Отже, починаючи з 21.09.2021 (дата державної реєстрації) ОСББ "Добробут 16/18/20" набуло повної цивільної правоздатності щодо реалізації повноважень, передбачених Статутом об`єднання.

Створення ОСББ в багатоквартирних будинках №16, АДРЕСА_1 та №20 по вул. Театральна у м. Соснівка є підтвердженням факту надання власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних будинках повноважень ОСББ щодо управління, утримання і використання спільного майна цього багатоквартирного будинку.

Твердження ТзОВ "Нова Долина" про те, що рішення про розірвання договорів та відмова від послуг ТзОВ Нова Долина" не набрали необхідної кількості голосів, визначених Законом України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», є безпідставним, адже у даному випадку рішення загальних зборів співвласників ОСББ приймається у відповідності та на підставі Закону України "Про Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а не на підставі ЗУ "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

З огляду на викладене вище в сукупності, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 09 травня 2023 року у справі №909/198/23 відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції, не можуть слугувати підставою для скасування або зміни оскаржуваного рішення суду.

Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1-3 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки, апеляційна скарга до задоволення не підлягає, то відповідно понесені судові витрати на сплату судового збору за подання апеляційної скарги залишаються за скаржником.

Керуючись, ст.ст. 269, 270, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Нова Долина залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 09 травня 2023 року у справі №909/198/23 залишити без змін.

3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбаченні ст.288 ГПК України.

5.Справу повернути до Господарського суду Івано-Франківської області.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текс складено 08.12.2023

Головуючий суддяН.М. Кравчук

судді О.В. Зварич

О.І. Матущак

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено13.12.2023
Номер документу115536700
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Розірвання договорів (правочинів) надання послуг

Судовий реєстр по справі —909/198/23

Повістка від 16.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 02.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Постанова від 28.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні