ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
11.12.2023справа №910/14896/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження
справу № 910/14896/23
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Апогєй» (просп. Миру, буд. 22/1-Н, кв. 1, м. Чорноморськ, Одеська обл., 68003; ідентифікаційний код 34421853)
до товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербудліфт» (вул. Ракетна, буд. 26, м. Київ, 03028; ідентифікаційний код 33296023)
про стягнення 247 532,43 грн,
без виклику представників сторін.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю «Апогєй» (далі - ТОВ «Апогєй») звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербудліфт» (далі - ТОВ «Інтербудліфт»): 182 000 грн основної заборгованості, що утворилася у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов укладеного сторонами договору на монтаж та введення в експлуатацію ліфтового обладнання від 01.08.2019 №63 (далі - Договір); 5 460 грн пені; 8 930,47 грн 3% річних та 51 141,96 грн втрат від інфляції, а всього 247 532,43 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що:
- 01.08.2019 ТОВ «Апогєй» (підрядник) та ТОВ «Інтербудліфт» (замовник) укладено Договір, відповідно до якого підрядник взяв на себе зобов`язання щодо виконання комплексу робіт з монтажу, пусконалагоджування та реєстрації в Головному управлінні Держпраці в Одеській області ліфтового обладнання, а замовник - оплатити підряднику вартість виконаних робіт за ціною, визначеною Договором;
- на виконання умов Договору 23.09.2019 на рахунок позивача надійшла попередня оплата у розмірі 50% від загальної вартості робіт, що складає 182 000 грн, в тому числі ПДВ 20% - 30 333,33 грн;
- 17.01.2022 позивач виконав свої зобов`язання в повному обсязі та належним чином, що підтверджує акт виконаних робіт (форми КБ-2в) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма КБ-3), які скріплені печатками та містять підписи уповноважених представників сторін;
- обов`язок щодо остаточної оплати відповідачем виник 25.01.2022 у сумі 182 000 грн, в тому числі ПДВ 30 333,33 грн, проте станом на 13.09.2023 (дата підписання позову) відповідач виконав свої зобов`язання за Договором;
- у зв`язку з невиконанням відповідачем умов укладеного Договору позивачем нараховано 5 460 грн пені, 8 930,47 грн 3% річних та 51 141,96 грн втрат від інфляції.
2. Процесуальні дії у справі
Ухвалою господарського суду міста Києва від 02.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; зобов`язано:
- позивача протягом п`яти днів:
з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду оригінали всіх документів, доданих до позовної заяви, що стосуються предмету спору (для огляду);
з дня отримання від відповідача відзиву на позовну заяву подати до суду відповідь на відзив в порядку статті 166 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання вказаних документів відповідачу.
- відповідача протягом:
п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду: відзив на позов в порядку статті 165 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання відзиву і доданих до нього документів позивачу; документи, що підтверджують повноваження представників (накази, довіреності, тощо), - оригінали для огляду, належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи;
п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив подати до суду заперечення на відповідь на відзив в порядку статті 167 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання зазначених документів позивачу.
Вказану ухвалу було надіслано відповідачу на адресу, зазначену у позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується відміткою канцелярії суду на звороті такої ухвали.
До матеріалів справи долучено конверт-повернення з адреси місцезнаходження відповідача з відміткою відділення поштового зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».
Слід зазначити, що як на момент відкриття провадження у даній справі, так і станом на день прийняття рішення у даній справі у відповідача відсутній електронний кабінет.
Пунктом 5 частини шостої статті 242 ГПК України передбачено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Крім того, судом враховано, що у відповідності до частини другої статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання. Судові рішення також можуть публікуватися в друкованих виданнях із додержанням вимог цього Закону.
- це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень (частина друга статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень»).
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про доступ до судових рішень» судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.
З огляду на викладене відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитися з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень та подати у встановлені ГПК України строки відзив на позовну заяву.
Позивачем 05.10.2023 подано суду для огляду скан-копії оригінали документів, копії яких додано до позовної заяви.
ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
01.08.2019 ТОВ «Апогєй» (підрядник) і ТОВ «Інтербудліфт» (замовник) було укладено Договір, за умовами якого:
- замовник доручає, а підрядник бере на себе зобов`язання з виконання комплексу робіт з монтажу, пусконалагоджуванню та реєстрації в Головному управлінні Держпраці в Одеській області ліфтового обладнання (далі - обладнання), замовник зобов`язується оплатити підряднику вартість виконання робіт за ціною, визначеною Договором (пункт 1.1 Договору);
- загальна вартість Договору включає ПДВ 20%, вартість монтажник, пусконалагоджувальних робіт, підготовку необхідної документації та передачу в експлуатацію ліфтового обладнання (пункт 1.2 Договору);
- склад, вартість робіт та обладнання визначені у договірній ціні (додатки №1 і №2 до Договору) (пункт 1.3 Договору);
- місце проведення робіт: на об`єкті замовника - м. Чорноморськ (пункт 1.4 Договору);
- загальна вартість Договору становить 364 000 грн, у тому числі ПДВ 20% - 60 666,67 грн, що складається із вартості монтажних, пусконалагоджувальних робіт та передання в експлуатацію ліфтового обладнання та сплачується таким чином:
1 етап оплачується замовником за 5 днів до початку монтажних робіт, на підставі належним чином оформленого рахунка від підрядника, у розмірі 50% від загальної вартості робіт, що складає 182 000 грн, у тому числі ПДВ 20% - 30 333,33 грн;
2 етап оплачується замовником на підставі підписаного акта виконаних робіт (форма КБ-2в) протягом 5 робочих днів після підписання акта технічної готовності обладнання, у розмірі 40% від загальної вартості робіт, що складає 145 600 грн, у тому числі ПДВ 20% - 24 266,67 грн;
3 етап оплачується замовником протягом 5 робочих днів після постановки ліфтів на облік у органах Держпраці, у розмірі 10% від загальної вартості робіт, що складає 36 400 грн, у тому числі ПДВ 20% - 6 066,67 грн (пункт 2.1 Договору);
- при необґрунтованому порушенні терміну оплати виконаних робіт, замовник сплачує підряднику пеню в розмірі 1% від вартості робіт за кожен день прострочення, але не більше 1,5% від загальної вартості Договору (пункт 6.3 Договору);
- Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами (пункт 9.1 Договору);
- Договір діє до 31.12.2019, але у будь-якому випадку до повного виконання прийнятих на себе сторонами зобов`язань, включаючи виконання підрядником гарантійних зобов`язань за Договором (пункт 9.2 Договору).
На виконання умов Договору відповідачем 23.09.2019 за перший етап робіт було перераховано позивачу 182 000 грн, що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «Апогєй».
17.01.2022 сторонами було підписано та скріплена печатками юридичних осіб довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за січень 2022 року та акт приймання виконаних будівельних робіт за січень 2022 року №01-63/1 на суму 364 000 грн.
Позивачем 08.07.2022 було надіслано ТОВ «Інтербудліфт» лист №03/07, в якому ТОВ «Апогєй» просило відповідача сплатити 182 000 грн заборгованості за Договором, 5 460 грн пені, 2 513,10 грн 3% річних і 22 604,40 грн втрат від інфляції.
Проте даний лист було повернуто позивачу з відміткою відділення поштового зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
Статтею 875 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.
Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.
До договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до частини першої статті 526 ЦК України зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно зі статтею 525 ЦК України одностороння відмова від зобов?язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов?язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У частині першій статті 546 ЦК України зазначено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).
За приписами статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3% річних в порядку статті 625 ЦК України є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
ВИСНОВКИ
Так, заборгованість відповідача складається з 145 600 грн за 2 етап робіт (оплата на підставі підписаного акта виконаних робіт (форма КБ-2в) протягом 5 робочих днів після підписання акта технічної готовності обладнання) і 36 400 грн за 3 етап робіт (оплата протягом 5 робочих днів після постановки ліфтів на облік у органах Держпраці).
Згідно з підпунктом 32 пункту 4 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (в редакції, чинній на момент укладення Договору [далі - Положення]), Держпраці відповідно до покладених на неї завдань веде облік підіймальних споруд (вантажопідіймальних кранів та машин, ліфтів, ескалаторів, канатних доріг, підйомників, фунікулерів тощо), парових та водогрійних котлів, посудин, що працюють під тиском, трубопроводів пари та гарячої води, атракціонів, об`єктів нафтогазового комплексу та інших об`єктів.
Підпунктом 1 пункту 6 Змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №617, підпункт 32 виключено.
Відповідно до підпунктів 9.1.1 - 9.1.5 і підпункту 9.1.7 пункту 9.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 01.09.2008 №190, новоустановлені ліфти, крім малого вантажного, підлягають реєстрації в територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці.
Реєстрація проводиться відповідно до вимог цього розділу.
Для реєстрації суб`єкт господарювання, у власності або в користуванні якого є ліфти та який має намір їх експлуатувати, подає письмову заяву (додаток 3 цих Правил), паспорт ліфта (додаток 4 до цих Правил) та акт технічної готовності ліфта (ГСТУ 36.1-001-97).
У заяві зазначаються відомості про дозвіл на експлуатацію ліфтів, який отримано суб`єктом господарювання відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.05-2003, або копія договору з організацією, яка має такий дозвіл на експлуатацію ліфтів.
У паспорті ліфта повинен бути запис про призначення особи, відповідальної за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфта, і електромеханіка, відповідального за справний стан ліфта.
Акт технічної готовності ліфта складається організацією, яка змонтувала ліфт або виконала його заміну, реконструкцію чи модернізацію, та вкладається в паспорт ліфта разом з такою документацією:
- протокол перевірки ланцюга між нульовим проводом вводу і зануленими елементами електроустатковання (ГСТУ 36.1-001-97);
- протокол перевірки опору заземлювача (ГСТУ 36.1-001-97);
- протокол перевірки стану ізоляції електроустатковання і електричних мереж ліфта (ГСТУ 36.1-001-97);
- протокол виміру повного опору петлі «фаза-нуль» (ГСТУ 36.1-001-97);
- акт на приховані роботи (перекриття, установлення закладних деталей тощо);
- акт готовності будівельної частини (додаток 5 до цих Правил).
У разі встановлення двох або більше ліфтів в одному машинному приміщенні в монтажному (установчому) кресленні кожного ліфта повинно бути зображене загальне машинне приміщення із зазначенням розміщення устатковання всіх ліфтів, позначається нумерація і вказується відстань між елементами устатковання ліфтів, а у разі розміщення ліфтового устатковання в одній загальній шахті, яка не розділена по всій висоті перегородкою, в установчому кресленні кожного ліфта повинна бути зображена загальна шахта, позначається нумерація і вказуються відстані між елементами устатковання суміжних ліфтів.
На реєстрацію нововиготовленого ліфта подається паспорт ліфта або дублікат паспорта, складений виробником.
Реєстрація здійснюється не пізніше ніж у десятиденний строк з дня одержання документів територіальним органом виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці.
У разі відмови в реєстрації повинно бути письмово вказано причину відмови з посиланням на відповідні пункти цих Правил.
Разом з тим, позивачем не подано суду жодних доказів підписання сторонами акта технічної готовності обладнання та постановки ліфтів на облік, які є підставою для здійснення відповідачем оплати 182 000 грн, у зв`язку з чим вимоги ТОВ «Апогєй» про стягнення з ТОВ «Інтербудліфт» 182 000 грн основної заборгованості задоволенню не підлягають.
Що ж до стягнення з відповідача 5 460 грн пені, 8 930,47 грн 3% річних і 51 141,96 грн втрат від інфляції, то такі вимоги також не підлягають задоволенню, оскільки є похідними від первісної вимоги.
За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору слід покласти на позивача.
Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Відмовити у задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Апогєй» (просп. Миру, буд. 22/1-Н, кв. 1, м. Чорноморськ, Одеська обл., 68003; ідентифікаційний код 34421853) до товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербудліфт» (вул. Ракетна, буд. 26, м. Київ, 03028; ідентифікаційний код 33296023) про стягнення 247 532,43 грн.
2. Витрати зі сплати судового збору покласти на товариство з обмеженою відповідальністю «Апогєй» (просп. Миру, буд. 22/1-Н, кв. 1, м. Чорноморськ, Одеська обл., 68003; ідентифікаційний код 34421853).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11.12.2023.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115541377 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні