КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2023 року № 320/8623/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Драйв-Транс» до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними та скасування постанов,
у с т а н о в и в:
23.09.2020 до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс" (надалі - позивач) з позовом до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (надалі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 210906 від 1 вересня 2020 року, винесену заступником Начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінським Сергієм Андрійовичем відносно Товариства з обмеженою відповідальністю ДРАИВ-ТРАНС про накладення адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000 грн.;
- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 210907 від 1 вересня 2020 року, винесену заступником Начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінським Сергієм Андрійовичем відносно Товариства з обмеженою відповідальністю ДРАИВ-ТРАНС про накладення адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000 грн.
- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 210908 від 1 вересня 2020 року, винесену заступником Начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінським Сергієм Андрійовичем відносно Товариства з обмеженою відповідальністю ДРАИВ-ТРАНС про накладення адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000 грн.
- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 210909 від 1 вересня 2020 року, винесену заступником Начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінським Сергієм Андрійовичем відносно Товариства з обмеженою відповідальністю ДРАЙВ-ТРАНС про накладення адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним здійснювалось перевезення сипучого вантажу, а саме Шрот сонячний негранульований, що також підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, відтак під час руху по дорозі можливе переміщення вантажу по всім осям транспортного засобу, а також те, що нормативно-допустиму масу автомобіля перевищено не було. Крім того, позивач зазначає, що так, як застосована відповідачем під час зважування Методика не розповсюджується на транспортні засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі, а тому результати вимірювання, здійсненні при відсутності затвердженої Методики, не можна вважати достовірними, зважаючи на неможливість встановлення точного показника навантаження на кожну з осей транспортного засобу з відповідним вантажем. Також, позивач зазначає, що Товариство не було заздалегідь попереджений про день та час слухання справи, внаслідок чого був позбавлений довести свої доводи.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.10.2020 (суддя Журавель В.О.) відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 витребувано докази від Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД", ПП "ЗОЕЗ" та Річкового причалу, які мають бути подані до суду, а саме: - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_2 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - ДАФ НОМЕР_3 та пречепа - НОМЕР_4 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_5 та пречепа - НОМЕР_6 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_7 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_7 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.05.2021 повторно витребувано докази від Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД", ПП "ЗОЕЗ" та Річкового причалу, а саме: - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_2 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - ДАФ НОМЕР_3 та пречепа - НОМЕР_4 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_5 та пречепа - НОМЕР_6 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_7 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо; - належним чином засвідченні копії документів щодо автомобіля - МАН НОМЕР_1 та пречепа - НОМЕР_7 , автомобільний перевізник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драйв-Транс", а саме: кількість раз приїзду та від`їзду (час та дата у період з 1 серпня 2020 р. по 2 серпня 2020 р.); документи, які б підтверджували факт зважування та його показники під час відправки автомобіля з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; товарно-транспортні накладні, які надавалися вказаному автомобілю під час випуску з точки пункту навантаження ПП "ЗОЕЗ" та точки пункту розвантаження Річкового вокзалу; видаткові, податкові накладні, документи щодо оприбуткування та відпуску вантажу тощо.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 01.05.2023 за № 949/0/15-23 ОСОБА_1 було звільнено з посади судді Київського окружного адміністративного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №320/8623/20 передано 06.11.2023 на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.11.2023 справу прийнято суддею Парненко В.С. розгляд справи почато спочатку та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідачем подано до суду письмовий відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначає, що 02.08.2020 р. відповідно до акту проведення перевірки ТОВ «Драйв-Транс» виконувало вантажні перевезення із загальною масою 50,8 т, 50,9 т при нормативно допустимій - 40т та 52,01 т, 51,62 т при нормативно допустимій - 44т, заступником начальника Київського міжрегіонального управління Укртраснбезпеки прийнято постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу відповідно до абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», тобто 34000 грн за кожне порушення, а отже оскаржувані постанови прийнято правомірно.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
З матеріалів справи вбачається, що 02.08.2020 інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, відповідно до направлення на перевірку №010141 від 01.08.2020 р. на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів в місцях навантаження і розвантаження, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.
Так, 02.08.2020 співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, були зупинені транспортні засоби: марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_2 ; марки MAN, номерний знак НОМЕР_5 , під керуванням водія ОСОБА_3 ; марки MAN, номерний знак НОМЕР_8 , під керуванням водія ОСОБА_4 , марки DAF, номерний знак НОМЕР_3 , під керуванням водія ОСОБА_5 , автомобільний перевізник ТОВ «Транс Груп Плюс».
Під час габаритно-вагового контролю транспортних засобів встановлено наступне:
-транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 при зважуванні загальна маса становить 52,01т, при нормативно допустимій - 44т;
-транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_5 при зважуванні загальна маса становить 50,8 т, при нормативно допустимій - 44т;
-транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_8 при зважуванні загальна маса становить 51,62 т, при нормативно допустимій - 44т;
-транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_3 при зважуванні загальна маса становить 50,90 т, при нормативно допустимій - 40т;
В подальшому відповідачем прийнято Постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.09.2020:
- № 210906, у якій зазначено, що заступник начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінський Сергій Андрійович, розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, ураховуючи те, що ТОВ «Драйв-Транс», 02.08.2020, Запорізька обл., д. н. НОМЕР_1 , Акт № 221647 допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», постановляю стягнути з ТОВ «Драйв-Транс» адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 грн. Строк пред`явлення до виконання 01.12.2020;
- № 210907, у якій зазначено, що заступник начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінський Сергій Андрійович, розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, ураховуючи те, що ТОВ «Драйв-Транс», 02.08.2020, Запорізька обл., д. н. НОМЕР_5 , Акт № 221645 допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», постановляю стягнути з ТОВ «Драйв-Транс» адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 грн. Строк пред`явлення до виконання 01.12.2020;
- № 210908, у якій зазначено, що заступник начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінський Сергій Андрійович, розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, ураховуючи те, що ТОВ «Драйв-Транс», 02.08.2020, Запорізька обл., д. н. НОМЕР_9 , Акт № 221643 допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», постановляю стягнути з ТОВ «Драйв-Транс» адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 грн. Строк пред`явлення до виконання 01.12.2020;
- № 210909 у якій зазначено, що заступник начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зелінський Сергій Андрійович, розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, ураховуючи те, що ТОВ «Драйв-Транс», 02.08.2020, Запорізька обл., д. н. НОМЕР_3 , Акт № 221641, допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», постановляю стягнути з ТОВ «Драйв-Транс» адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 грн. Строк пред`явлення до виконання 01.12.2020.
Не погодившись із прийнятими постановами про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини між автомобільними перевізниками, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України Про автомобільний транспорт.
У відповідності до абзацу четвертого пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Укртрансбезпеку, шляхом реорганізації (злиття) Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті та Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті (далі - Укртрансінспекція).
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 103 (надалі - Положення № 103), Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
У силу вимог підпунктів 15, 27 пункту 5 Положення №103 Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює: габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
З наведеного вбачається, що відповідач виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу.
Отже, положеннями чинного законодавства визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю.
Вказане узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові Великої Палати від 12 лютого 2020 року по справі № 917/210/19.
Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (надалі - Закон № 2344-III), відповідно до частини 12 статті 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частинами 1, 4 статті 48 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно з абзацом 15 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10 % до 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 2 статті 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком № 879, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» від 27.06.2007, пунктом 2 якого регламентовано, що габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Положеннями пункту 3 Порядку № 879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 879 встановлено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 %.
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (надалі - Правила № 30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з пунктом 4 Правил № 30 рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Так, єдиний порядок дорожнього руху на всій території України встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
При цьому, згідно підпункту 5-1 пункту 2 Порядку № 879 наведено визначення поняття «документальний габаритно-ваговий контроль» - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
Підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 879 наведено визначення поняття «великовагові та великогабаритні транспортні засоби» - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
На виконання Ухвали Київського окружного адміністративного суду від 26.05.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД" надіслано до суду 14.07.2021 Товарно-транспортні накладні (стор. 162 - 189 том І)
Згідно Товарно-транспортної накладної №0010801 АЛ транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 при зважуванні загальна маса Брутто становить 52,01т (стор. 185 том І), Товарно-транспортної накладної №010801 ДЗ від 01.08.2020 транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_5 при зважуванні загальна маса Брутто становить 50,8 т (стор. 178 том І).
Суд звертає увагу, що вищезазначеними Товарно-транспортними наклатними підтверджується, що транспортні засоби були завантажені Шротом сонячним негранульованими та дані транспортні засоби виїхали 01.08.2020 з пункту навантаження м. Запоріжжя, вул. Хорчова, 3 до пункту розвантаження м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, 1 і їх вага відповідає вазі, яка була установлена при зважуванні співробітниками відповідача та відображена у Актах проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт №221647 (час зважування 02.08.2020 о 01:05 год.), №221645 (час зважування 02.08.2020 о 01:05 год.).
Поряд з цим, суд звертає увагу, що подані позивачем Товарно-транспорті накладні до позовної заяви не приймаються до уваги, оскільки в них не зазначено час відправлення даних транспортних засобів у пункт розвантаження та Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД" надано до суду 26 шт. Товарно-транспортних накладних, які складені у період з 01.08.2020 по 02.08.2020.
Також, заслуговує на увагу той факт щодо перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, не заперечувалися водіями, які керували даними транспортними засобами та підписали вищезазначені Акти зважування - без зауважень.
З аналізу матеріалів справи та норм права, суд доходить висновку, що позивачем під час перевезення допустив перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, без дозволу на перевезення вантажу, що було встановлено відповідачем та відображено у вищезазначених Актах та Постановах про застосування адміністративно-господарських санкцій.
Суд критично ставиться до посилання позивача щодо того, що оскільки чинним законодавством забороняється перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів автомобільними дорогами (пункт 22.5 Правил дорожнього руху), то дозвіл на рух такого вантажу не видається, а може лише бути застосована відповідальність у вигляді плати за проїзд, з огляду на те, що перевізник повинен дотримуватись технічних характеристик, не навантажувати на автомобіль більше його технічних можливостей і не допускати перевантаження на вісі транспортного засобу.
Крім того, вищевказаними правовими нормами не передбачено можливості звільнення перевізника від відповідальності за порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом у випадку переміщення вантажу у вантажному відсіку автомобіля.
Також, суд звертає увагу, що переміщення вантажу під час руху є неприпустимим, оскільки його переміщення спричиняє збільшення динамічної маси транспортного засобу при гальмуванні, а також порушує стійкість транспортного засобу, що є загрозою для безпеки дорожнього руху.
Завантажуючи вантажний автомобіль в межах дозволеної фактичної маси, перевізник зобов`язаний враховувати дозволені навантаження на осі транспортного засобу, нерівномірний розподіл маси вантажу на осі, зміну маси транспортного засобу та можливе перевищення вагових параметрів після здійснення заправки автомобіля пальним, та використовувати, в таких випадках, транспортний засіб з відповідними технічними параметрами.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.01.2020 року по справі № 814/1460/16.
Посилання позивача на те, що так, як застосована відповідачем під час зважування Методика не розповсюджується на транспортні засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі, а тому результати вимірювання, здійсненні при відсутності затвердженої Методики, не можна вважати достовірними, зважаючи на неможливість встановлення точного показника навантаження на кожну з осей транспортного засобу з відповідним вантажем, суд не бере до уваги, з огляду на наступне.
Згідно статей 4, 29 Закону України «Про дорожній рух», статті 33 Закону України «Про автомобільні дороги» визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком № 879.
З 08.09.2017 пункт 19 Порядку № 879, який передбачав, що під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпека або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку, було виключено згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні» від 30.08.2017 № 671.
При цьому, суд звертає увагу, що відсутність методичних рекомендацій для зважування сипучих вантажів сама по собі не може бути підставою для незастосування до перевізника відповідальності, у зв`язку із порушенням ним законодавства про автомобільний транспорт, за умови підтвердження, у даному випадку вказаною вище довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю та товарно-транспортною накладною, факту перевищення транспортним засобом вагових параметрів.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 02.08.2018 року по справі № 820/1420/17, від 03.07.2019 року по справі № 819/1381/16.
Поряд з вищевикладеним, суд звертає увагу позивача, що перевізник має можливість перевозити вантаж не насипом, а з застосуванням тари чи контейнера, які унеможливлюють нерівномірність розподілу завантаження вантажу по транспортному обладнанню (висновок Верховного Суду у постанові від 29.01.2020 року у справі №814/1460/16).
Отже, водій, який здійснює вантажні перевезення, зокрема, сипучого вантажу великогабаритним автомобільним транспортом, зобов`язаний дотримуватись встановлених правил, з метою уникнення порушень законодавства про автомобільний транспорт та створення небезпеки для пішоходів та інших учасників дорожнього руху, а тому суд не приймає до уваги доводи позивача щодо сипучості вантажу, так як вони є необґрунтованими.
Так, під час розгляду справи в суді першої інстанції, відповідачем надано докази проходження сертифікації ваговим комплексом, а саме: свідоцтво про повірку засобу вимірювальної техніки.
Водночас, позивачем не надано до суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт несправності вагового обладнання, на якому здійснювався габаритно-ваговий контроль, істотних технічних дефектів приладу, що впливали на результати проведення такого контролю, або доказів зважування транспортного засобу іншим зважувальним обладнанням, ніж тим, щодо якого відповідачем надано свідоцтво про повірку.
Отже, обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю відповідає вимогам законодавства.
Відповідно до пункту 31-1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Наведеними правовими нормами визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю.
При цьому, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, зокрема, навантаження на вісі транспортного засобу, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів, а при перевезенні вантажу без відповідного дозволу настає адміністративно-господарська відповідальність, яка залежить від відсоткового перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (надалі - Порядок № 1567).
У відповідності до пункту 4 Порядку № 1567 державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно з пунктом 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).
Суд звертає увагу, що відповідачем до вищезазначених Актів перевірки долучено Товарно-транспорті накладні, у яких зазначено такі ж дані, які були установлені під час зважування, що у свою чергу підтверджує порушення позивачем вимог законодавства під час перевезення вантажу та застосування до Товариства адміністративно-господарських санкцій.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частиною 2 статті 74 КАС України установлено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що під час прийняття оскаржуваних постанов, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а тому позовні вимоги стосовно визнання протиправним та скасування постанов задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З аналізу матеріалів справи та норм права, суд доходить висновку, що відповідачем доведена правомірність винесення у відношенні позивача оскаржуваних наказів з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, а отже, позовні вимоги позивача не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю «Драйв-Транс» - відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115549328 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні