МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2023 р. № 400/10722/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом:Акціонерного товариства "Кредобанк", вул. Сахарова, 78,Львів,79026,
до відповідача:Територіального сервісного центру МВС №4841 РСЦ ГСЦ МВС в Миколаївській області, провулок Транспортний, 1а/1,Миколаїв,54020,
треті особи:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 ,
про:зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
Позивач- Акціонерне товариство «Кредобанк» звернувся до суду з позовом до Територіального сервісного центру МВС №4841 РСЦ ГСЦ МВС в Миколаївській області про зобов`язання здійснити перереєстрацію транспортного засобу CHEVROLET CAPTIVA CG26F VIN-код: НОМЕР_1 на першого власника ОСОБА_1 .
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідач протиправно на виконання рішення суду про визнання договору купівлі-продажу транспортного засобу недійсним не здійснив його перереєстрацію відповідно до п.35 Постанови КМУ №1388 від 07.09.1998.
Відповідач надав суду відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки позивачу відмовлено відповідно до норм чинного законодавства.
Позивач надав суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що всі наступні договори купівлі-продажу також є недійсними, тому відповідач повинен був здійснити перереєстрацію транспортного засобу на ОСОБА_1 . Рішенням суду не визначалось право власності на транспортний засіб, оскільки такого спору у справі не було.
Ухвалою суду від 18.09.2023 залучено до участі справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача пояснення суду не надали.
Справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Позивач у позові зазначив, що у зв`язку із неналежним виконанням своїх обов`язків перед АТ «Кредобанк», зі сторони ОСОБА_1 , та незаконним відчуженням свого майна третім особам, з метою уникнення від сплати заборгованості та виконання судового рішення щодо стягнення з ОСОБА_1 заборгованості по кредитному договору, а також враховуючи той факт, що ОСОБА_1 відчужив своє майно (транспортний засіб CHEVROLET CAPTIVA, номерний знак: НОМЕР_2 ), то АТ «Кредобанк» був змушений звернутися до суду із позовною заявою про визнання недійсним договору купівлі-продажу №4841/2020/1910830 від 31.01.2020 року.
Постановою Кропивницького апеляційного суду від 18 квітня 2023 року позовні вимоги АТ «Кредобанк» було задоволено та визнано недійсним договір купівлі-продажу транспортного засобу №4841/2020/1910830 від 31.01.2020 року, який укладений між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
26.05.2023року представником АТ «Кредобанк» була направлена заява до Територіального сервісного центру МВС № 4841 РСЦ ГСЦ МВС в Миколаївській області з вимогою здійснити перереєстрацію транспортного CHEVROLET CAPTIVA на першого власника, а саме ОСОБА_1 .
06.06.2023року Територіальним сервісним центром МВС № 4841 РСЦ ГСЦ МВС в Миколаївській області була надана відповідь на заяву представника АТ «Кредобанк», в якій відмовлено у здійсненні перереєстрації вищезазначеного транспортного засобу, оскільки він зареєстрований за іншою особою, не зазначеній в копії постанови суду в якості відповідачів. Також у відповіді було зазначено, що в копії постанови суду не визнано право власності на транспортний засіб, а також не скасовано (не визнано недійсними) подальші угоди, які були вчинені відносно вказаного транспортного засобу.
Відповідно до Єдиного державного реєстру транспортних засобів 02 жовтня 2021 року відбулась перереєстрація ТЗ з ОСОБА_2 на ОСОБА_3 у ТСЦ № 2347 РСЦ ГСЦ МВС в Запорізькій області на підставі договору купівлі - продажу укладеному в ТСЦ від 02.10.2021 року № 2347/2021/2834941.
20 жовтня 2021 року ТЗ було перереєстровано з ОСОБА_3 на ОСОБА_4 . Підставою став договір купівлі - продажу від 20.10.2021 року № 2347/2021/2865961.
Відповідач зазначив, що на теперішній час реєстрація ТЗ на ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу визнаного недійсним судом - є неактуальна. Станом на 19 жовтня 2023 року ТЗ зареєстровано за ОСОБА_4 на підставі договору купівлі - продажу від 20.10.2021.
Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання урегульовано Законом України від 30 червня 1993 року № 3353-XII «Про дорожній рух» (далі - Закон № 3353-XII).
У статті 34 Закону № 3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 1388 Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.
Згідно із пунктом 8 Порядку державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Приписами пункту 35,40 Порядку № 1388 встановлено, що перереєстрація транспортних засобів на одного з подружжя проводиться на підставі їх спільної заяви, свідоцтва про реєстрацію і засвідчених у встановленому порядку копії свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя.
Підставою для перереєстрації транспортного засобу є також свідоцтво про реєстрацію та копії договору про поділ спільного майна подружжя, свідоцтва про право на спадщину або рішення суду про визнання недійсними договору купівлі-продажу, міни, дарування, що засвідчені в установленому порядку.
Зняття з обліку транспортних засобів (крім вибракування транспортного засобу в цілому) проводиться в сервісному центрі МВС або в центрі надання адміністративних послуг на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України чи спеціальний статус особи, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного або приватного виконавця чи рішення суду та за умови проведення експертного дослідження фахівцями, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів і внесення відповідних відомостей, що містяться у висновку експертного дослідження, до Єдиного державного реєстру транспортних засобів з урахуванням вимог пункту 15 цього Порядку.
Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів скасовується:
-на підставі документів, що підтверджують установлення факту знищення, підробки або зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна або заміни без відповідного дозволу номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу;
-на підставі відомостей про транспортний засіб, який під час здійснення його державної реєстрації (перереєстрації) або зняття з обліку перебував під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів;
-у разі визнання недійсним правочину, на підставі якого проводилася державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортного засобу;
-у разі встановлення факту підроблення митних документів або нездійснення митного оформлення транспортного засобу.
Відповідно до вищезазначених норм реєстрація транспортних засобів та зняття з обліку проводиться на підставі заяв власників. Позивач не надав суду доказів того, що він є власником транспортного засобу CHEVROLET CAPTIVA. Надана суду та відповідачу постанови Кропивницького апеляційного суду від 18.03.2023 по справі № 404/4385/21, яким визнано недійним договір купівлі-продажу транспортного засобу CHEVROLET CAPTIVA
від 31.01.2020, укладений між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , право власності за позивачем на транспортний засіб не визнано.
Пунктом 35 постанови КМУ №1388 передбачена можливість перереєстрації транспортного засобу на підставі рішення суду про визнання недійсними договору купівлі-продажу, але відповідачем надана інформація, що спірний транспортний засіб зареєстрований за ОСОБА_4 , який не є стороною у справі № 404/4385/21 та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким власником спірного транспортного засобу став ОСОБА_4 недійсним не визнавався.
Суд відхиляє посилання позивача на те, що всі подальші договори купівлі-продажу спірного транспортного засобу є недійсними, оскільки це твердження не ґрунтується на законі та порушує ст.41 Конституції України, якою визначено, що право приватної власності є непорушним.
Також суд зазначає, що у практиці ЄСПЛ напрацьовано три головні критерії, які слід оцінювати на предмет відповідності втручання в право особи на мирне володіння своїм майном принципу правомірного втручання, сумісного з гарантіями статті 1 Протоколу першого ЄКПЛ, а саме: (1) чи є втручання законним; (2) чи переслідує воно "суспільний інтерес"; (3) чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.
Тому правових підстав у відповідача зареєстровати транспортний засіб за ОСОБА_1 , при цьому позбавивши право власності на транспортний засіб ОСОБА_5 немає.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав. Позивач всупереч ст.77КАС України не довів суду, яким чином відновляться його права при перереєстрації транспортного засобу на третю особу.
За таких обставин, суд вважає, що рішення відповідачем прийнято відповідно до вимог встановлених до рішення суб`єкта власних повноважень ст.2 КАС України, оскільки є обґрунтованим.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивач не довів суду, що відповідач діяв протиправно, тому позов задоволенню не підлягає.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115549801 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні