Постанова
від 11.12.2023 по справі 200/340/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2023 року справа №200/340/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 липня 2023 року у справі № 200/340/23 (головуючий І інстанції Льговська Ю.М.) за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 , з урахуванням заяви про усунення недоліків від 11.05.2023 року, звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (далі - відповідач) про:

- визнання протиправною бездіяльності з невиплати, як учаснику бойових дій, грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

- зобов`язання нарахувати та виплатити грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», з урахуванням виплачених коштів за цей період.

Ухвалою суду від 26 червня 2023 року замінено первісного відповідача на належного - Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2023 року позов задоволено:

- визнано протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради щодо невиплати позивачу як учаснику бойових дій разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту;

- зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради нарахувати та виплатити позивачу разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», з урахуванням виплачених коштів за цей період.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову через порушення норм матеріального, процесуального права.

Апелянт не згодний з врахуванням судом висновків Верховного суду в постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22, враховуючи окрему думку суддів касаційного суду в цій справі.

Апелянт, посилаючись на ч. 2 ст. 20 Закону № 389-VIII, ч. 7 ст. 20, абз. 3 пп. 2 п. 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, вважає у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач є учасником бойових дій, має право на пільги, встановлені для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 22 вересня 2016 року, проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_2 згідно витягу з наказу командира Військовій частині НОМЕР_2 від 2309.2021 року № 287.

За 2022 рік позивачу виплачено разову грошову допомогу до 5 травня, як учаснику бойових дій, у розмірі 1491 грн через рахунки Військової частини НОМЕР_2 , що підтверджується скриншотом банківського переказу.

Згідно листів Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 4 жовтня 2022 року № 01-15/68/0/208-22-75/209-22, від 1 листопада 2022 року № М-2152-3-1.8-1485 з бази даних Єдиного державного автоматизованого реєстру пільговиків (ЄДАРП) органів соціального захисту населення Донецької області вилучено інформацію про пільговиків, які мають право на отримання пільг відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу».

Одночасно позивач за інформацією управлінь соціального захисту населення Донецької області не значиться в списках переліку осіб, які мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, наданих військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями, а із заявою про виплату разової грошової допомоги до 5 травня позивач до управлінь соціального захисту населення Донецької області не звертався.

В свою чергу Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації лише розподіляє кошти для виплати допомоги між районними органами соціального захисту населення. Рекомендовано звернутись до керівництва за місцем проходження служби для з`ясування питання: до якого управління соціального захисту населення Донецької області був поданий перелік.

Згідно листа Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради від 14 березня 2023 року № 29-01-14/884 неможливо підтвердити чи спростувати інформацію щодо виплати позивачеві разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, оскільки станом на 30 вересня 2022 рік управління отримало інформацію в розрізі категорій та чисельності осіб, які мають право на отримання грошової допомоги.

Листом Військової частини НОМЕР_2 від 18 липня 2022 року № 692/1822 підтверджується подання інформації в розрізі категорій та чисельності осіб військової частини, які мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, саме до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради. Додатково у листі зазначено, що дані військовослужбовців до інших установ соціального захисту не надавалися.

Реєстром платіжних доручень розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 18 серпня 2022 року, у свою чергу, підтверджується переведення Управлінням праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради на номер банківського рахунку Військової частини НОМЕР_2 бюджетних коштів.

Згідно з п. 3 Постанови КМУ № 540 Міністерство оборони, Міністерство внутрішніх справ, Міністерство інфраструктури та інші утворені відповідно до законів військові формування, підприємства, установи та організації забезпечують подання до 31 травня поточного року структурним підрозділам з питань соціального захисту населення переліки осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України.

Відповідно до абз. 2 п. 3 Постанови КМУ № 540 у разі неможливості забезпечити подання органами, визначеними в абз. 1 цього пункту, до 31 травня поточного року структурним підрозділами з питань соціального захисту населення переліки осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, такі органи можуть подати до 30 вересня поточного року інформацію в розрізі категорій та чисельності осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, а також сум для виплати грошової допомоги.

Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі - Закон № 3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

Згідно ч. 5 статті 12 Закону України № 3551-ХІІ (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року № 367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

За пп. «б» підпункту 1 пункту 20 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI частину п`яту статті 12 Закону України № 3551-XII викладено у такій редакції: «щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення підпункту «б» підпункту 1 пункту розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону № 107-VI.

Згідно п. 5 цього рішення Конституційного Суду України положення Закону № 107-VI, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, що відповідає приписам частини другої статті 152 Конституції України.

Отже, на момент нарахування і виплати у 2022 році позивачу одноразової грошової допомоги діяла стаття 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367- XIV, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для учасників бойових дій - 5 мінімальних пенсій за віком.

Паралельно правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня з 1 січня 2015 року було врегульовано пунктом 26 розділу VI Бюджетного кодексу України.

За п. 26 розділу VI Бюджетного кодексу України норми і положення […] статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» […] застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі 1-247/2018 (3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей12,13,14,15та16 Закону № 3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно п. 2 цього рішення Конституційного Суду України положення пункту 26розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення, що відповідає приписам частини другої статті 152 Конституції України.

Отже, з 27 лютого 2020 року позивач набув право на виплату разової грошової допомоги у розмірах статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367- XIV.

Проте в 2022 році до Бюджетного кодексу України внесено нові зміни.

Згідно абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцевих та перехідних положень» Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України може приймати рішення щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Вказане положення є чинними та неконституційним не визнавалося.

На виконання цього пункту Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» від 07 травня 2022 року № 540. Цією постановою затверджено Порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань (далі Порядок № 540).

За абз. 1, 6 Додатку до Порядку № 540 разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується в таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1 491 гривня.

Отже, держава в особі Верховної Ради України бюджетним законодавством в умовах воєнного стану надала можливість Кабінету Міністрів України змінити (звузити) обсяги та розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня.

На момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році.

При виборі та застосуванні норм права судом враховано правові висновки Верховного Суду в постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22, згідно з яким не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та Порядок № 504), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.

Крім того, суд враховує ієрархію нормативно-правових актів, згідно з якою застосуванню підлягають саме положення Закону № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу, ніж Порядок № 540.

Статтею 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2022 рік» від 2 грудня 2021 року № 1928-IX встановлено, що у 2022 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня становить 1934 грн.

Таким чином,розмір разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2022 році становить 9670 грн. (1934 грн х 5).

Отже, виплата позивачу в 2022 році разової грошової допомоги в розмірі 1491 грн. не відповідаєстатті 12 Закону № 3551-XIIв редакції Закону № 367-XIV та свідчить про порушення його прав на отримання такої допомоги у належному розмірі. Недоплачена сума становить 8179 грн.

Суд не бере до уваги доводи відповідача про здійснення виплат в межах бюджетних асигнувань, оскільки гарантовані законом виплати, пільги тощо не можуть бути поставлені в залежність від видатків бюджету.

Апелянт не згодний з врахуванням судом висновків Верховного суду в постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22, враховуючи окрему думку суддів касаційного суду в цій справі.

Апеляційний суд зазначає, що врахування окремої думки судді не передбачено ч. 5 ст. 242 КАС України, оскільки при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені виключно в постановах Верховного Суду.

На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправною бездіяльності Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради щодо невиплати позивачу як учаснику бойових дій разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту; зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради нарахувати та виплатити позивачу разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі, передбаченому частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», з урахуванням виплачених коштів за цей період.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 липня 2023 року у справі № 200/340/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 11 грудня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено13.12.2023
Номер документу115552645
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —200/340/23

Постанова від 11.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Льговська Ю.М.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Льговська Ю.М.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Льговська Ю.М.

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Льговська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні