ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/11877/23 Суддя (судді) першої інстанції: Лапій С.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Епель О.В., Файдюка В.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Оіл" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Захід-Оіл" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про:
- визнання протиправним та скасування рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.01.2023: №8003676/41892490, №8003684/41892490, №8003678/41892490, №8003677/41892490, №8003682/41892490, №8003683/41892490, №8003681/41892490, №8003680/41892490, №8003675/41892490, №8003671/41892490, №8003674/41892490, №8003679/41892490, №8003672/41892490, №8003673/41892490, №8003733/41892490, №8003714/41892490, №8003712/41892490, №8003720/41892490, №8003725/41892490, №8003724/41892490, №8003695/41892490, №8003729/41892490, №8003727/41892490, №8003699/41892490, №8003693/41892490, №8003692/41892490, №8003731/41892490, №8003707/41892490, №8003728/41892490, №8003721/41892490, №8003717/41892490, №8003709/41892490, №8003715/41892490, №8003701/41892490, №8003694/41892490, №8003691/41892490, №8003705/41892490, №8003718/41892490, №8003716/41892490, №8003686/41892490, №8003688/41892490, №8003722/41892490, №8003690/41892490, №8003710/41892490, №8003713/41892490, №8003700/41892490, №8003711/41892490, №8003698/41892490, №8003708/41892490, №8003719/41892490, №8003726/41892490, №8003723/41892490, №8003703/41892490, №8003730/41892490, №8003706/41892490, №8003702/41892490, №8003696/41892490, №8003689/41892490, №8003687/41892490, №8003704/41892490, №8003685/41892490, №8003697/41892490, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у місті Києві.
- зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 01.12.2022 №1, від 01.12.2022 №2, від 02.12.2022 №3, від 02.12.2022 №4, від 05.12.2022 №5, від 05.12.2022 №6, від 06.12.2022 №7, від 06.12.2022 №8 , від 07.12.2022 №9, від 08.12.2022 №10, від 09.12.2022 №11, від 12.12.2022 №12, від 13.12.2022 №13, від 14.12.2022 №14, виписаних постачальником товару - ТОВ «ЗАХІД-ОІЛ» покупцю ТОВ «ТЕОН ПЛЮС», днем їх фактичного подання.
- зобов`язати ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 23.12.2021 №148, від 23.12.2021 №149 , від 23.12.2021 №150 , від 23.12.2021 №151 , від 24.12.2021 №152 , від 24.12.2021 №153, від 24.12.2021 №154 , від 24.12.2021 №155 , від 25.12.2021 №156 , від 25.12.2021 №157 , від 25.12.2021 №158 , від 25.12.2021 №159 , від 26.12.2021 №160, від 27.12.2021 №161 , від 27.12.2021 №162 , від 27.12.2021 №163 , від 27.12.2021 №164 , від 27.12.2021 №165 , від 27.12.2021 №166 , від 27.12.2021 №167 , від 27.12.2021 №168 , від 27.12.2021 №169, від 27.12.2021 №170 , від 27.12.2021 №171 , від 27.12.2021 №172 , від 27.12.2021 №173, від 27.12.2021 №174 , від 28.12.2021 №175 , від 28.12.2021 №176, від 28.12.2021 №177, від 28.12.2021 №178, від 29.12.2021 №179, від 29.12.2021 №180 , від 30.12.2021 №181, від 30.12.2021 №182, від 30.12.2021 №183, від 30.12.2021 №184, від 30.12.2021 №185 , від 30.12.2021 №186, від 30.12.2021 №187 , від 30.12.2021 №188, від 30.12.2021 №189, від 30.12.2021 №190, від 30.12.2021 №191, від 30.12.2021 №192 , від 30.12.2021 №193 , від 30.12.2021 №194 , від 30.12.2021 №195, виписаних постачальником товару - ТОВ «ЗАХІД-ОІЛ» покупцю ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «СТАЛЬКОМ», днем їх фактичного подання.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ЗАХІД-ОІЛ» складено податкові накладні від 01.12.2022 №1 на загальну суму 4 954 212,70 грн., в т.ч. ПДВ 825 702,12 грн., від 01.12.2022 №2 на загальну суму 5 011 444,12 грн, в т.ч. ПДВ 835 240,69 грн., від 02.12.2022 №3 на загальну суму 4 929 317,00 грн, в т.ч. ПДВ 821 552,83 грн., від 02.12.2022 №4 на загальну суму 5 099 952,70 грн, в т.ч. ПДВ 849 992,12 грн., від 05.12.2022 №5 на загальну суму 4 992 777,07 грн, в т.ч. ПДВ 832 129,51 грн., від 05.12.2022 №6 на загальну суму 5 067 770,03 грн, в т.ч. ПДВ 844 628,34 грн., від 06.12.2022 №7 на загальну суму 4 900 404,98 грн, в т.ч. ПДВ 816 734,16 грн., від 06.12.2022 №8 на загальну суму 4 974 039,14 грн, в т.ч. ПДВ 829 006,52 грн., від 07.12.2022 №9 на загальну суму 5 211 264,13 грн, в т.ч. ПДВ 868 544,02 грн., від 08.12.2022 №10 на загальну суму 5 409 180,00 грн, в т.ч. ПДВ 901 530,00 грн., від 09.12.2022 №11 на загальну суму 5 056 052,40 грн, в т.ч. ПДВ 842 675,40 грн., від 12.12.2022 №12 на загальну суму 5 846 944,50 грн, в т.ч. ПДВ 974 490,75 грн., від 13.12.2022 №13 на загальну суму 5 261 922,00 грн, в т.ч. ПДВ 876 987,00 грн., від 14.12.2022 №14 на загальну суму 4 878 686,70 грн, в т.ч. ПДВ 813 114,45 грн., отримувачем (покупцем) за якими є ТОВ «ТЕОН ПЛЮС», від 23.12.2021 №148 на загальну суму 1 489 225,39 грн., в т.ч. ПДВ 248 204,23 грн., від 23.12.2021 №149 на загальну суму 1 126 727,64 грн, в т.ч. ПДВ 187 787,94 грн., від 23.12.2021 №150 на загальну суму 1 489 225,39 грн., в т.ч. ПДВ 248 204,23 грн., від 23.12.2021 №151 на загальну суму 1 126 727,64 грн., в т.ч. ПДВ 187 787,94 грн., від 24.12.2021 №152 на загальну суму 2 506 607,70 грн., в т.ч. ПДВ 417 767,95 грн., від 24.12.2021 №153 на загальну суму 1 552 603,33 грн., в т.ч. ПДВ 258 767,22 грн., від 24.12.2021 №154 на загальну суму 1 598 726,34 грн., в т.ч. ПДВ 266 454,39 грн., від 24.12.2021 №155 на загальну суму 4 501 717,98 грн., в т.ч. ПДВ 750 286,33 грн., від 25.12.2021 №156 на загальну суму 3 346 726,91 грн., в т.ч. ПДВ 750 286,33 грн., від 25.12.2021 №157 на загальну суму 2 357 003,92 грн., в т.ч. ПДВ 392 833,99 грн., від 25.12.2021 №158 на загальну суму 3 953 711,76 грн., в т.ч. ПДВ 658 951,96 грн., від 25.12.2021 №159 на загальну суму 1 502 832,04 грн., в т.ч. ПДВ 250 472,01 грн., від 26.12.2021 №160 на загальну суму 3 394 475,68 грн., в т.ч. ПДВ 565 745, 95 грн., від 27.12.2021 №161 на загальну суму 778 136,00 грн., в т.ч. ПДВ 129 689,33 грн., від 27.12.2021 №162 на загальну суму 3 667 736,95 грн., в т.ч. ПДВ 611 289,49 грн., від 27.12.2021 №163 на загальну суму 2 808 476,05 грн., в т.ч. ПДВ 468 079, 34 грн., від 27.12.2021 №164 на загальну суму 1 329 148,80 грн., в т.ч. ПДВ 221 524,80 грн., від 27.12.2021 №165 на загальну суму 1 514 930,17 грн., в т.ч. ПДВ 252 488,36 грн., від 27.12.2021 №166 на загальну суму 3 536 869,26 грн., в т.ч. ПДВ 589 478,21 грн., від 27.12.2021 №167 на загальну суму 1 489 225,39 грн., в т.ч. ПДВ 248 204,23 грн., від 27.12.2021 №168 на загальну суму 1 386 459,73 грн., в т.ч. ПДВ 231 076,62 грн., від 27.12.2021 №169 на загальну суму 1 589 795,32 грн., в т.ч. ПДВ 264 965,89 грн., від 27.12.2021 №170 на загальну суму 1 514 930,17 грн., в т.ч. ПДВ 252 488,36 грн., від 27.12.2021 №171 на загальну суму 1 514 930,17 грн., в т.ч. ПДВ 252 488,36 грн., від 27.12.2021 №172 на загальну суму 1 573 244,21 грн., в т.ч. ПДВ 262 207,37 грн., від 27.12.2021 №173 на загальну суму 1 552 603,33 грн., в т.ч. ПДВ 258 767,22грн., від 27.12.2021 №174 на загальну суму 3 805 786,10 грн., в т.ч. ПДВ 634 297,68 грн., від 28.12.2021 №175 на загальну суму 1 100 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 183 333,33 грн., від 28.12.2021 №176 на загальну суму 3 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 500 000,00 грн., від 28.12.2021 №177 на загальну суму 5 900 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 983 333,33 грн., від 28.12.2021 №178 на загальну суму 3 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 500 000,00 грн., від 29.12.2021 №179 на загальну суму 5 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 833 333,33 грн., від 29.12.2021 №180 на загальну суму 5 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 833 333,33 грн., від 30.12.2021 №181 на загальну суму 10 400 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 733 333,33 грн., від 30.12.2021 №182 на загальну суму 10 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 666 666,67 грн., від 30.12.2021 №183 на загальну суму 13 800 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 2 300 000,00 грн., від 30.12.2021 №184 на загальну суму 50 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 8 333 333,33 грн., від 30.12.2021 №185 на загальну суму 8 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 333 333,33 грн., від 30.12.2021 №186 на загальну суму 36 900 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 6 150 000,00 грн., від 30.12.2021 №187 на загальну суму 4 254 444,00 грн., в т.ч. ПДВ 709 074,00 грн., від 30.12.2021 №188 на загальну суму 7 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 166 666,67 грн., від 30.12.2021 №189 на загальну суму 8 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1333 333,33 грн., від 30.12.2021 №190 на загальну суму 8 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 333 333,33 грн., від 30.12.2021 №191 на загальну суму 3 052 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 508 666,67 грн., від 30.12.2021 №192 на загальну суму 5 948 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 991 333,33 грн., від 30.12.2021 №193 на загальну суму 9 800 000,00 грн., в т. ч. ПДВ 1 633 333,33 грн., від 30.12.2021 №194 на загальну суму 20 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 3 333 333,33 грн., від 30.12.2021 №195 на загальну суму 50 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 8 333 33,33 грн., отримувачем (покупцем) згідно яких є ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «СТАЛЬКОМ» (код ЄДРПОУ 39122725) (далі разом - податкові накладні)
Вказані податкові накладні направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). Проте, згідно отриманих квитанцій їх реєстрацію зупинено, оскільки «платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем направлено на адресу ГУ ДПС у Львівській області відповідні повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування (далі - також ПН/РК), реєстрацію яких зупинено та копії підтверджуючих фінансово-господарські операції документів.
Разом з тим, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у місті Києві (далі також - Комісія) про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 03.01.2023 №8003676/41892490, №8003684/41892490, №8003678/41892490, №8003677/41892490, №8003682/41892490, №8003683/41892490, №8003681/41892490, №8003680/41892490, №8003675/41892490, №8003671/41892490, №8003674/41892490, №8003679/41892490, №8003672/41892490, №8003673/41892490, №8003733/41892490, №8003714/41892490, №8003712/41892490, №8003720/41892490, №8003725/41892490, №8003724/41892490, №8003695/41892490, №8003729/41892490, №8003727/41892490 №8003699/41892490, №8003693/41892490, №8003692/41892490, №8003731/41892490, №8003707/41892490, №8003728/41892490, №8003721/41892490, №8003717/41892490, №8003709/41892490, №8003715/41892490, №8003701/41892490, №8003694/41892490, №8003691/41892490, №8003705/41892490, №8003718/41892490, №8003716/41892490, №8003686/41892490, №8003688/41892490, №8003722/41892490, №8003690/41892490, №8003710/41892490, №8003713/41892490, №8003700/41892490, №8003711/41892490, №8003698/41892490, №8003708/41892490, №8003719/41892490, №8003726/41892490, №8003723/41892490, №8003703/41892490, №8003730/41892490, №8003706/41892490, №8003702/41892490, №8003696/41892490, №8003689/41892490, №8003687/41892490, №8003704/41892490, №8003685/41892490, №8003697/41892490 ТОВ «ЗАХІД-ОІЛ» було відмовлено у реєстрації вказаних вище податкових накладних.
Не погоджуючись з відмовою у прийнятті до реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до п.п. 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У разі, якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Відповідно до п. 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Цією постановою затверджено Порядок, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів (далі Порядок № 1165).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пункту 7 вказаного Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункт 8 Порядку № 1165).
Згідно пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 вказаного Порядку визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, з вищенаведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У свою чергу у квитанціях про зупинення реєстрації ПН в обов`язковому порядку зазначається не лише сам критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, а й вказується розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
У квитанції про зупинення реєстрації спірних ПН даних про розрахунковий показник критерію (їв) ризиковості платника податку не наведений.
При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.
Нечітке формулювання органом ДПС у вказаній квитанції підстав для зупинення реєстрації податкової накладної з вказівкою про те, що така податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, зумовило необхідність подання позивачем для відповідача тих документів, якими була оформлена відповідна господарська операція.
У свою чергу, додатком 1 до Порядку № 1165 затверджено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких відноситься наступний критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, Додатком 2 до Порядку № 1165 затверджено Перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість, а саме:
1. Обсяг постачання, зазначений платником податку на додану вартість (далі - платник податку) в податкових накладних/розрахунках коригування(крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) у поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
2. Платник податку здійснює на постійній основі протягом будь-яких чотирьох звітних місяців з останніх шести місяців реєстрацію в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування на постачання товарів/послуг за одним і тим самим кодом товару/послуги згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг.
3. Залишкова вартість основних засобів для платників податку на прибуток підприємств на кінець звітного (податкового) періоду (звітний (податковий) період обирається відповідно до пунктів 137.4 і 137.5 статті 137 Податкового кодексу України для певної групи платників) становить більше 5 млн. гривень та відображена у звітності, за якою граничні строки її подання передують календарному дню розрахунку такого показника, за умови, що з початку попереднього року керівник та засновник не змінювалися.
4. Площа наявних у платника податку у власності (на праві власності/користування) орендованих земельних ділянок становить не менше 200 гектарів включно або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності - не менше 0,5 гектара (станом на 1 січня поточного року), що задекларовані до 20 лютого поточного року та за які сплачено суму податкового зобов`язання з плати за землю у строки, передбачені законодавством.
5. Сплачено суму єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на одного працюючого, що перевищує суму такого єдиного внеску з мінімальної заробітної плати у 2 рази за останні 12 місяців, за умови, що з початку попереднього року керівник та/або засновник платника податку не змінювалися та середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п`яти осіб.
6. Загальна сума сплачених у попередньому звітному році сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, становить більше 10 млн. гривень.
Разом із тим, відповідачами не надані суду належні та допустимі докази перевірки поданих позивачем на реєстрацію податкових накладних на відповідність ознакам безумовної реєстрації, а також перевірки позивача на наявність показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість.
Водночас, із урахуванням наведених положень Порядку № 1165 суд вважає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у нього сумнівів, пов`язаних із легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Згідно з частиною п`ятою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом, зокрема у постанові від 04 грудня 2018 року справі №821/1173/17.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено, що позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами по операціям за спірними податковими накладними щодо наявності підстав для їх реєстрації, які, із незрозумілих причин, не були враховані при прийнятті спірних рішень.
Разом із тим, надаючи оцінку рішенням відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Більше того, у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних податковим органом не було зазначено, яка саме наявна у нього податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених у поданих для реєстрації податкових накладних, та які документи необхідно надати позивачу для її спростування.
Суд зазначає, що чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наведений висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Суд звертає увагу, що відповідачами не з`ясовувано специфіку проведених господарських операцій та не визначено перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданих позивачем податкових накладних, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Водночас, факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує факту здійснення платником податків господарських операцій, що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Поряд з викладеним, суд враховує постанову Верховного Суду від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 у якій вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з частиною першої статті 17 Закону України "Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основних свобод та протоколи до неї і практику Європейського суду, як джерела права.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" (заява №29979/04) підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування", який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Також Європейський суд з прав людини у справі "Лелас проти Хорватії" зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати своєчасного виконання своїх обов`язків.
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", "Ґаші проти Хорватії", "Трґо проти Хорватії").
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про скасування оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відповідно до пункту 19 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Пунктом 20 Порядку № 1246, встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили таким рішенням суду.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі спірні податкові накладні, датами їх фактичного надходження.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя О.В.Епель
суддя В.В.Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115553634 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні