ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий суддя у першій інстанції: Дудар О.М.
29 листопада 2023 рокуЛьвівСправа № 460/11249/23 пров. № А/857/19910/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
головуючого судді:Бруновської Н.В.
суддів:Кузьмича С.М., Шавеля Р.М.
за участю секретаря судового засідання:Зінчук Ю.Р.
представника апелянта:Жучені Ю.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Азаташен" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року у справі № 460/11249/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Азаташен" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
09.05.2023р. позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Азаташен", (ТзОВ «Азаташен» ) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, у якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 28.02.2023р. №1198/17-00-04-02 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість;
- зобов`язати поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість з моменту її анулювання, із збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12.09.2023р. в позові відмовлено.
Не погоджуючись із даним рішенням, апелянт ТзОВ "Азаташен" подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом порушено норми матеріального та процесуального права.
Апелянт просить суд, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.09.2023р. скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Представник апелянта, Жученя Ю.Ю., в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав з підстав у ній зазначених та просив таку задовольнити.
Інші особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомленні про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 КАС України, що не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до ст.313 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, учасника процесу, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.
10.06.2020р. ТзОВ "Азаташен" зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків у контролюючому органі з 10.06.2020р. Основний вид діяльності товариства за КВЕД - 42.11 Будівництво доріг і автострад.
Із змісту витягу з реєстру платників податку на додану вартість від 10.07.2020р №2017144500021, видно, що ТзОВ "Азаташен" 01.08.2020р. зареєстроване платником податку на додану вартість.
У період лютий 2022 року січень 2023 року ТзОВ «Азаташен» подав контролюючому органу податкові декларації з податку на додану вартість: лютий 2022 року декларація від 06.06.2022р. №9064171940; березень 2022 року - декларація від 06.06.2022р. №9064171966; квітень 2022 року - декларація від 06.06.2022р. №9064171989; травень 2022 року - декларація від 21.06.2022р. №9088256849; червень 2022 року декларація від 22.08.2022р. №9163923104; липень 2022 року декларація від 22.08.2022р. №9163926926; серпень 2022 року декларація від 02.09.2022 №9173226050; вересень 2022 року декларація від 18.10.2022р. №9214108552; за жовтень 2022 року декларація від 18.11.2022р. №9246584630; листопад 2022 року декларація від 17.12.2022р. №92722579725; грудень 2022 року декларація від 17.01.2023р. №9299623886; січень 2023 року декларація від 18.02.2023р. №9028476204.
Зазначені податкові декларації подані з нульовими показниками, тобто свідчать про відсутність постачання/придбання позивачем товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
23.02.2023р. управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Рівненській області склав довідку №825/17-00-04-02-07. Платник подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з 01.02.2022р.-31.01.2023р. з показниками які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткованих операцій 00 гривень.
28.02.2023р. податковий орган прийняв щодо ТОВ "Азаташен" рішення №1998/17-00-04-02 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість відповідно до пп."г" п.184.1 ст.184 ПК України. Підстава відповідно до п.п.»г» п. 184.1 ст. 184 ПК України, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає органу державної податкової служби декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок) яка ( який) свідчить про відсутність постачання/ придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В п.184.1 ст.184 ПК України визначено, що реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку, і відбувається у випадках, визначених абзацами «а» - «з» цього пункту.
Відповідно до пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України анулювання реєстрації платника податку відбувається у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
п.184.2 ст.184 ПК України встановлено, що анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Вп.5.2 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014р. №1130, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2014р. №1456/26233 видно, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно п.п. «г» п.184.1 ст.184 розділу V ПК України 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого, ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. ( далі по тексту - Наказ № 1130)
п.5.5 Наказу № 1130 передбачено, що контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей).
Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава п.п. «г» п.184.1 ст.184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку) (п.п.3 абз.3 п.5.5. Наказу №1130).
Відповідно до п.5.6 Наказу № 1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
Тобто, подання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.
З метою вирішення питання щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган має враховувати останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації до складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Положення підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України не містять жодних застережень стосовно того, що 12 послідовних податкових місяців має бути обраховано саме з місяця реєстрації суб`єкта господарювання платником ПДВ, а тому суд першої інстанції обґрунтовано відхилив відповідні доводи позивача про те, що контролюючим органом невірно визначено період протягом якого позивач подає декларації з ПДВ з нульовими показниками.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта на те, що підставою для прийняття податковим органом оспорюваного рішення стало те, що ТзОВ "Азаташен" упродовж 12 послідовних податкових місяців подавав контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Одночасно, колегія суддів відхиляє доводи апелянта про те, що контролюючий орган неправильно визначив період, упродовж якого позивач подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, за необґрунтованістю.
Слід також зазначити, що підтверджуючим документом для прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації є відповідна довідка щодо анулювання такої реєстрації.
Зазначений висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постановах від 18.09.2019р. у справі №200/13263/18-а.
Стосовно доводів апелянта про те, що станом на момент виникнення спірних правовідносин діє особливий порядок адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного стану, а також смерть особи, яка згідно з договором надавала ТзОВ "Азаташен" послуги із складання і впорядкування бухгалтерських документів та підготовки звітності, суд апеляційної інстанції звертає увагу на таке.
01.01.2021р. ТзОВ "Азаташен" та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 ) уклали договір №21/01-1 надання комплексних аутсорсингових послуг, за умовами якого ФОП ОСОБА_1 зобов`язувалася надавати інформаційно-консультативні послуги за напрямками у сфері бухгалтерського, податкового та фінансового обліку господарської діяльності позивача.
З свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 , яке видане 01.04.2022р. Сарненським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів), видно, що ОСОБА_1 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Поряд з цим, п.11.3 договору надання комплексних аутсорсингових послуг від 01.01.2021р. №21/01-1 передбачено, що цей договір діє по 31 грудня 2021 року.
03.08.2020р. Наказом №08/20, який видано для забезпечення належного бухгалтерського обліку та вчасної подачі звітності, директор ТОВ "Азаташен" ОСОБА_2 підписання бухгалтерської фінансової, внутрішньогосподарської (управлінської), статистичної і податкової звітності товариства з 03 серпня 2020 року залишив за собою.
Отже, покликання апелянта на смерть 01.04.2022р. ОСОБА_1 , договір з якою припинив дію 31.12.2021р., не може визнаватися обставиною, що перешкоджала позивачу сформувати податкову звітність з податку на додану вартість у період лютий 2022 року - січень 2023 року належним чином.
Одночасно, суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта на те, що Указом Президента України "Про введення воєнного стану" від 24.02.2022р. №64/2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, в Україні з 05:30год. 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який продовжувався надалі Указами Президента України від 14.03.2022р. №133/2022, від 18.04.2022р. №259/2022, від 17.05.2022р. №341/2022, від 12.08.2022р. №573/2022, від 07.11.2022р. №757/2022, від 06.02.2023р. №58/2023, від 01.05.2023р. №254/2023, від 26.07.2023р. №451/2023 і триває донині.
У зв`язку з цим внесено зміни до законодавства щодо особливостей оподаткування в умовах воєнного стану.
Зокрема, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022р. №2260-IX внесено зміни до п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, п.п.69.1 якого передбачено звільнення платника податків від відповідальності за несвоєчасне виконання в умовах воєнного стану таких обов`язків:
-реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
-реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;
-реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних платниками акцизного податку акцизних накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції", або зведених акцизних накладних/розрахунків коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками), за умови забезпечення їх реєстрації протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції";
-подання оформлених з дотриманням порядку, встановленого статтею 230 цього Кодексу, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, або електронного документа за весь період починаючи з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції", із зазначенням фактичних залишків пального станом на перший та останній дні визначеного цим абзацом періоду та обсягу обігу пального та/або спирту етилового за цей період, за умови подання таких документів протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції";
-подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;
-строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);
-строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.
Зазначений перелік є вичерпним та не передбачає звільнення платника податків від обов`язку подавати контролюючому органу податкові декларації з податку на додану вартість згідно Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016п. №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016п. №159/28289.
Крім того, в силу п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022п. №225, зареєстровано 25.08.2022п. №96/38303, платник податків, у разі неможливості виконання податкового обов`язку, зобов`язаний подати до контролюючого органу не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що доказів подання такої заяви позивач суд не надав.
Крім того, апелянт не наводить жодних обставин, які б свідчили про те, що поведінка ТзОВ "Азаташен" у спірний період не була пасивною.
Отже, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про правомірність рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 28.02.2023р №1198/17-00-04-02 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТзОВ "Азаташен".
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки суб`єкт владних повноважень в особі Головного управління ДПС у Рівненській області діяв в межах повноважень та у спосіб визначений законами та Конституцією України.
Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
В ст.242 КАС України видно, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
ст.316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст.229,308,310,315,316,321,322,325,329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Азаташен" залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року у справі № 460/11249/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді С. М. Кузьмич Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 11.12.2023р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115555020 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні