Рішення
від 29.11.2023 по справі 130/47/23
ЖМЕРИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

2/130/508/2023

130/47/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" листопада 2023 р. м. Жмеринка

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області в складі:

головуючого судді Порощука П.П.,

за участі секретаря Маліщук Н.А.,

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в м.Жмеринка за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області Філімонова О.В. в інтересах держави в особі Жмеринської міської ради до ОСОБА_1 та ПП «Атлант»-М», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області про витребування земельної ділянки,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області Філімонов О.В. в інтересах держави в особі Жмеринської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 та ПП «Атлант»-М» про витребування земельної ділянки. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Жмеринською окружною прокуратурою за результатами вивчення стану законності при розпорядженні земельними ділянками державної власності на території Жмеринської міської територіальної громади виявлено порушення вимог Земельного кодексу України при наданні Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області у приватну власність громадянам України земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства. Окружною прокуратурою на вказаному геопорталі за посиланням та згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно інформацію про громадян, які неодноразово отримали у власність земельні ділянки в порядку безоплатної приватизації землі для ведення особистого селянського господарства, зокрема на території Жмеринського району Вінницької області, що є порушенням вимог ст.116,121 Земельного кодексу України. Так, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно установлено, що на підставі наказу Головного управління Держеокадастру у Вінницькій області № 2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,00 газ кадастровим номером 0521085000:04:002:0142, що розташована на території Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства.

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019державним реєстратором Северинівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області03.09.2019 зареєстроване право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142за ОСОБА_1 (номер запису про право власності / довірчої власності: 33101503, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна:1908191705210). Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019є незаконним.

За вказаною вище громадянкою до прийняття наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019 про надання земельної ділянки у власність, вже було зареєстровано право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Вищеольчедаївської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області площею 2,00 га (кадастровий номер 0522881600:02:001:0044). Підставою для реєстрації права власності був наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-4854/15-17-сг від 13.04.2017. Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання у власність спірної земельної ділянки (на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019), використала своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Київській області№ 2-4854/15-17-сг від 13.04.2017). Таким чином, всупереч вимогам ст.ст.116,118,121 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 , при зверненні до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою від 22.07.2019, та, зазначаючи при цьому, що не скористався правом безоплатної приватизації земельної ділянки по даному виду використання, надав недостовірну інформацію, оскільки раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Окрім цього, при здійсненні функцій із розпорядження землями, зокрема здійснюючи розгляд клопотання ОСОБА_1 про передачу спірної земельної ділянки у власність, посадові особи Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, перевіривши його та встановивши вже реалізоване ним право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, відповідно до вимог ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, мали не допустити зазначених порушень, відмовити у погодженні та затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який не відповідає положенням закону, відмовити ОСОБА_1 у передачі спірної земельної ділянки у власність. Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, приймаючи оспорюваний наказ, не перевірило факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, тим самим порушивши вимоги ст.19 Конституції України, Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, ст.ст.116-118 ЗК України, ст.186-1 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин), ст.ст.2,6 Закону України «Про землеустрій», що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності. Спірна земельна ділянка вибула із державної власності внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання, тобто поза волею власника цих земельних ділянок держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області. Тому, наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-688/15-19-СГ від 17.01.2019, якимзатверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_2 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,00 газ кадастровим номером 0521085000:04:003:0079, що розташована на території Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства, суперечить актам цивільного законодавства і порушує інтереси держави, а тому є незаконним. У подальшому, ОСОБА_1 , після отримання у власність спірної земельної ділянки,передав її в оренду ПП «АТЛАНТ-М» (код ЄДРПОУ: 32890236) згідно договору оренди землі б/н 09102019 від 09.10.2019.Право оренди земельної ділянки зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11.10.2019 (номер запису про інше речове право: 33705517). На даний час, земельна ділянка з кадастровим номером0521085000:04:002:0142 перебуває у фактичному користуванні ПП «АТЛАНТ-М». При встановленні підстав для витребування земельної ділянки у ОСОБА_1 , також наявні підстави для витребування її від особи, якій спірна земельна ділянка передана в оренду ПП «АТЛАНТ-М», яке є незаконним володільцем. Враховуючи те, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства площею 1,00 газ кадастровим номером 0521085000:04:002:0142, що розташована на території Жмеринської міської територіальної громади (колишня територія Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області), є незаконним, а тому зазначена земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та ПП «АТЛАНТ-М» у комунальну власність. Органом уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, з урахуванням законодавчих змін, на даний час, є Жмеринська міська рада Вінницької області. витребування земельної ділянки становить «суспільний», «публічний» інтерес, оскільки зумовить задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання безоплатної передачі у власність громадянам земель сільськогосподарського призначення, а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на землю Українського народу.

Ухвалою від 17.04.2023 року відкрито провадження по справі та призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою від 15.03.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

В судове засідання представник позивача прокурор Лук`янчук Д.О. не з`явився, попередньо надав заяву про розгляд справи у його відсутність, позовні вимоги підтримав.

Представник позивача Жмеринської міської ради Козаков Г. в судове засідання не з`явився, попередньо надав заяву про розгляд справи у його відсутність, позовні вимоги підтримав.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, надавши заяву про розгляд справи у її відсутність та при вирішені справи покладалась на розсуд суду.

Представник відповідача ПП «Атлант»-М» в судове засідання не з`явився, причини його неявки суду невідомі, будь-яких заяв та клопотань суду не надав.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області Римський М. в підготовче судове засідання не з`явилася, надавши заяву про розгляд справи у її відсутність.

Судом встановлено, що згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 25.11.2021 за ОСОБА_1 11.10.2019 було зареєстровано право власності на земельну ділянку кадастровий номер 0521085000:04:002:0142, витяг надано на підставі ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» (а.с.94-96).

Наказом Головного управління від 03.04.2019 № 2-4341/15-19 СГ ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,00 га із земель державної власності на території Рівської сільської ради ( а.с.106).

Відповідно до клопотання ОСОБА_1 , адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, він просив затвердити проект та передати у власність земельну ділянку площею 1,00 га на території Жмеринського району Рівської сільської ради для особистого селянського господарства. Остання також повідомила, що правом безоплатної передачі у власність земельної ділянки по даному цільовому призначенню не скористався (а.с.108).

Наказом Головного управління №2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Рівської сільської ради та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1,00 га з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 (а.с.107).

Відповідно до клопотання ОСОБА_1 , адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, він просив затвердити проект та передати у власність земельну ділянку площею 1,00 га на території Рівської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу сільськогосподарського призначення. Остання також повідомила, що правом безоплатної передачі у власність земельної ділянки по даному цільовому призначенню не скористалася (а.с.108).

Згідно даних Витягу з Державного земельного кадастру від 12.07.2019, земельна ділянка кадастровий номер 0521085000:04:002:0142 зареєстрована відділом у Жмеринському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, що також стверджується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Реєстром прав власності на нерухоме майно, відповідно до якого за ОСОБА_1 рахується земельна ділянка площею 1,00 га, з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 (а.с.109-113).

Наказом Головного управління №2-8720/15-16-СГ від 08.07.2016 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га із земель державної власності на території Вищеольчедаївської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області (а.с.114).

Відповідно до клопотання ОСОБА_1 , адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, він просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га на території Вищеольчедаївської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу сільськогосподарського призначення. Останній також повідомив, що правом безоплатної передачі у власність земельної ділянки по даному цільовому призначенню не скористався (а.с.116).

Наказом Головного управління №2-2854/15-17-СГ від 13.04.2017 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Вищеольчедаївської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 0524881600:02:001:0044 (а.с.115).

Відповідно до клопотання ОСОБА_1 , адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, вона просив затвердити проект землеустрою та передати у власність земельну ділянку площею 2,0 га на території Вищеольчедаївської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу сільськогосподарського призначення (а.с.116).

Згідно копі витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0505064082016 інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі за ОСОБА_1 відсутня (а.с.117-120).

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13060/15-19-СГ від державним реєстратором Северинівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області 03.09.2019 зареєстроване право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 за ОСОБА_1 (номер запису про право власності / довірчої власності: 33101503, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна:1908191705210) (а.с.121).

Згідно копії договору оренди землі від 09.10.2019 року орендодавець ОСОБА_1 передала, а орендар орендарю, прийняв в строкове платне володіння та користування земельну ділянку кадастровий номер 0521085000:04:002:0142 сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області (а.с.237-241).

Вказані докази суд приймає до уваги, так як вони містять інформацію щодо предмета доказування, одержані в порядку встановленому законом.

Відповідно до ст.4 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатись органи та особи, яким законом надано право звертатись до суду в інтересах інших осіб або держави чи суспільних інтересах.

Позов прокурора до суду спрямований на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, тобто оспорюються порушені права держави.

Згідно правовим висновком, викладеним у постанові Верховного Суду України від 18.09.2013 року в справі за № 6-92цс13, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.

Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної особи Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі "Трегубенко проти України" від 02.11.2004 категорично ствердив, що "правильне застосування законодавства незаперечно становить "суспільний інтерес" (п.54).

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованого Законом України "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів N 2, 4, 7 та 11 до Конвенції, згідно ч.1 ст.9 Конституції України, ст.10 ЦК України кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном; ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Предметом безпосереднього регулювання статті 1 Першого протоколу є втручання держави в право на мирне володіння майном, зокрема, й позбавлення особи права власності на майно шляхом його витребування на користь держави.

Відповідно до ч.1 ст.14 Конституції України, ч.1 ст.1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно із ч.1 ст.13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст.152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Згідно положень ст.ст.4, 5 ЗК України завданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

Стаття 80 ЗК України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування; держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.

Згідно ч.1 ст.83, ч.1 ст.84, ст.122 ЗК України земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За своєю правовою природою право оренди це один із видів речового права на чуже майно, в тому числі на земельну ділянку, яке складається з права тимчасового володіння та користування цим майном. Правом передачі земельної ділянки в оренду наділений лише її власник.

Отже, якщо орендар отримує земельну ділянку від особи, яка не має правомочності на передання її в оренду, то такий орендар є особою, що набула земельну ділянку за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави, та зобов`язаний повернути її власнику.

Згідно з ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з ч. 4 ст.116 ЗК УкраїниПередача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.

Статтею 121 ЗК України визначені норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Так, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: зокрема, для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 гектара.

З урахуванням вимог статей 116, 118, 121, 123, 134 ЗК України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додаткові земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої палати Верховного Суду від 24.04.2019 у справі №525/1225/15-ц, а також у постановах Верховного суду від 20.05.2020 у справі 3706/1685/16-ц та від 27.10.2020 у справі №381/375/19.

У той же час, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. (ч.2 ст.19 Конституції України).

На Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області покладено серед іншого функцію державного нагляду (контролю), моніторингу та охорони земель відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області. У даному випадку, ще на стадії погодження розробленого проекту землеустрою, яке здійснювалось Головним управлінням, останнє повинно було перевірити розроблений проект на відповідність вимогам законів, у тому числі положенням ч.4 ст.116, п."б" ч.1 ст.121 ЗК України, та лише в разі встановлення такої відповідності його погоджувати.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно зі ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

При цьому правом оспорювати правочин і вимагати проведення реституції ЦК України наділяє не лише сторону (сторони) правочину, але й інших, третіх осіб, що не є сторонами правочину, визначаючи їх статус як "заінтересовані особи" (ст.ст.215, 216 ЦК України).

Визнання угоди недійсною є одним зі способів захисту прав на землю, передбаченим ч.3 ст.152 ЗК України.

Захист порушених прав особи, яка вважає себе власником майна, але не володіє ним, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до особи, яка володіє цим майном, (у разі відсутності між ними зобов`язально-правових відносин), якщо для цього існують підстави, передбачені ст.388 ЦК України, які, зокрема, дають право витребувати майно у добросовісного набувача.

Витребування майна від добросовісного набувача залежить від обставин вибуття майна з володіння власника та оплатності (безоплатності) придбання цього майна набувачем.

Так, від добросовісного набувача, який оплатно придбав майно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати це майно лише у разі, якщо майно було загублене власником або особою, якій майно було передане власником у володіння, або викрадене у того чи іншого, або вибуло з їхнього володіння іншим шляхом не з їхньої волі (ч.1 ст.388 ЦК України).

Отже, спірні правовідносини, пов`язані з вибуттям земельної ділянки із державної чи комунальної власності, становлять суспільний, публічний інтерес.

В цьому випадку із ОСОБА_1 , суспільний інтерес полягає у поверненні у розпорядження держави земельної ділянки, що є умовою реалізації функцій держави із забезпечення громадян правом власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, забезпечення рівності можливостей усіх громадян використати власне право на землю, явно переважає приватний інтерес у неправомірному отриманні у власність ОСОБА_1 спірної земельної ділянки вдруге по тому самому виду її цільового призначення, який свідомо порушуючи закон шляхом обману органу державної влади, набув право власності на неї та у подальшому передав в оренду ПП «Атлант»-М».

Відповідно до п.10 Постанови Пленуму Верховного суду України від 06.11.2009 №9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" рішення суду про задоволення позову про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації за власником, а також скасування попередньої реєстрації.

Відповідно до правових висновків, які викладені у постанові верховного суду від 17.11.2021 у справі №672/386/20, майно підлягає витребуванню у останнього набувача без необхідності визнання недійсним останніх правочинів щодо такого майна. При цьому витребування спірної земельної ділянки також у орендаря, який виступає користувачем земельної ділянки, тобто останнім набувачем, відповідатиме меті віндикаціного позову, спрямованого на захист прав власника майна.

На аналогічні норми законодавства посилалась і позивач у своєму позові.

Відповідно до ч.1 ст.82 ЦПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.

Отже, в судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 на час отримання земельної ділянки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019, площею 1,00 га, з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області, вже використала своє право, набувши у 2017 році у власність земельну ділянку з кадастровим номером 0522881600:02:001:0044.

Тому наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-13060/15-19-СГ від 05.08.2019 є незаконним, а тому земельна ділянка сільскогосподарсьвого призначення для ведення особистого селянського господарства площею 1 га з кадастровим номером 0521085000:04:002:0142, що розташована на території Жмеринської міської територіальної громади (колишня територія Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області), підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та ПП «Атлант»-М» у комунальну власність.

Відповідно до ч.7 ст.158 ЦПК України у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Ухвалою Жмеринського міськрайонного суду від 16.05.2023 заяву позивача про забезпечення позову по даній цивільній справі було задоволено та накладено арешт на земельну ділянку площею 1 га, кадастровий номер 0521085000:04:002:0142, для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Жмеринської міської територіальної громади (колишня територія Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області).

Таким чином, суд роз`яснює, що у зв`язку із задоволенням позову заходи забезпечення позову по даній справі продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи у відповідності до положень ч.7 ст.158 ЦПК України.

Відповідно дост.141 ЦПК України, суд покладає на відповідачів обов`язок по відшкодуванню судових витрат в рівних частинах.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3-13, 19, 76-81, 89, 259, 263-265, 274 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Витребувати у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , мешканки АДРЕСА_1 , зареєстрованої по АДРЕСА_2 на користь держави в особі Жмеринської міської ради Вінницької област (код ЄДРПОУ: 03084233, вул.Центральна,4, м.Жмеринка, Вінницької області, 23100) земельну ділянку площею 1,00 газ кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Жмеринської міської територіальної громади (колишня територіяРівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області).

Витребувати у ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АТЛАНТ-М» (код ЄДРПОУ: 32890236, вул.Одеська, буд.157, м.Жмеринка, Вінницька область, 23100,) на користь держави в особі Жмеринської міської ради Вінницької області (код ЄДРПОУ: 03084233, вул.Центральна,4, м.Жмеринка, Вінницької області, 23100) земельну ділянку площею 1,00 газ кадастровим номером 0521085000:04:002:0142 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Жмеринської міської територіальної громади (колишня територія Рівської сільської ради Жмеринського району Вінницької області).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , мешканки АДРЕСА_1 , зареєстрованої по АДРЕСА_2 на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача: ДКСУ м.Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 2481 грн. та заяви про забезпечення позову в сумі 620,3 грн.

Стягнути з ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АТЛАНТ-М» (код ЄДРПОУ: 32890236, вул.Одеська, буд.157, м.Жмеринка, Вінницька область, 23100,) на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача: ДКСУ м.Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 2481 грн. та заяви про забезпечення позову в сумі 620,3 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Порощук П.П.

СудЖмеринський міськрайонний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення29.11.2023
Оприлюднено13.12.2023
Номер документу115558365
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —130/47/23

Рішення від 03.06.2024

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 24.05.2024

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 22.01.2024

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Рішення від 29.11.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 25.10.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 21.08.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 18.07.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

Ухвала від 17.05.2023

Цивільне

Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області

Порощук П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні