Рішення
від 06.12.2023 по справі 260/8251/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 грудня 2023 року м. Ужгород№ 260/8251/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Маєцької Н.Д.

при секретарі судового засідання Кустрьо В.М.

за участю:

представника позивача Кенийз Р.І.,

представника відповідача Станкович В.І.,

представника третьої особи Ковальчук Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Великобийганської сільської ради Берегівського району Закарпатської області до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, третя особа без сам остійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецбудпрораб» про визнання протиправним та скасування висновку,-

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 06 грудня 2023 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 11 грудня 2023 року.

Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Великобийганської сільської ради Берегівського району Закарпатської області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, третя особа без сам остійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецбудпрораб», в якій просить: визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області про результати мотінорингу закупівлі UA-2023-07-20-011542-a за предметом закупівлі Капітальний ремонт з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, с. Велика Бийгань, вулиця Головна, 61/б (ДК 021:2015:45453000-7) Капітальний ремонт і реставрація), яка проведена відділом освіти, культури, туризму, молоді та спорту Великобийганської сільської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20 липня 2023 року позивачем опубліковано оголошення про проведення процедури відкритих торгів UA-2023-07-20-011542-a за предметом закупівлі Капітальний ремонт з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, село Велика Бийгань, вул. Головна, буд. 61/б та уповноваженою особою оприлюднено тендерну документацію. Рішення щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця ТОВ «Спедбудпрораб» розміщено 09.08.2023 року та укладено договір підряду 16.08.2023 року. 21 серпня 2023 року відповідачем розпочато моніторинг процедури вищевказаної закупівлі. 08 вересня 2023 року відповідачем розміщено висновок за результатами проведення моніторингу, яким встановлено порушення законодавства в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозицій, інші порушення законодавства у сфері закупівель, відхилення тендерних пропозицій на підставах не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення).

Позивач вважає такий висновок необґрунтованим, упередженим, та винесеним без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи, та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а тому вважає, а тому просить його скасувати.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Квадрумбуд» встановлено, що замовником безпідставно відхилено найбільш економісно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «Квадрумбуд», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, чим порушено вимоги абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Під час моніторингу було встановлено, що тендерні пропозиції ТОВ «Еко Буд Сервіс» та ФОП « ОСОБА_1 » були відхилені за такими ж самими ознаками, за якими було відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Квадрумбуд». Відтак, за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог пунктів 2 та 5 ч. 1 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника з найменшою ціновою пропозицією.

Позивач надав суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що оскаржений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі є неконкретизованим, оскільки не містить чітких вимог щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень, не відповідає приписам п. 5 ч. 7 ст. 8 Закону № 922 ,який вимагає зазначення зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, що в свою чергу є порушенням вимог закону в частині змісту висновку, як акта індивідуальної дії.

Представник третьої особи надав суду пояснення, в яких зазначив, що усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі нібито порушень у запропонований відповідачем у висновку спосіб може призвести до порушення прав та інтересів третьої особи ТОВ «Спецбудпрораб» та мати негативні наслідки для репутації замовника, що є не пропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками. Також зазначив, що станом на день розгляду справи роботи з капітального ремонту з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу виконані на 70 %.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги з підстав, що наведені у позовній заяві та відповіді на відзив, просив їх задовольнити.

В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.

В судовому засіданні представник третьої особи підтримала вимоги позовної вимоги, з підстав наведених у письмових поясненнях та просив їх задовольнити.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.

20 липня 2023 року відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Великобийганської сільської ради на офіційному веб-сайті Prozorro опубліковано оголошення про проведення процедури відкритих торгів UA-2023-07-20-011542-a за предметом закупівлі Капітальний ремонт з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, с. Велика Бийгань, вулиця Головна, 61/б (ДК 021:2015:45453000-7) Капітальний ремонт і реставрація).

Відповідно до наказу Управління Західного офісу держаудитслужби "Про початок моніторингу закупівель" від 21 серпня 2023 року № 27-з розпочато моніторинг закупівлі UA-2023-07-20-011542-a за предметом закупівлі Капітальний ремонт з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, с. Велика Бийгань, вулиця Головна, 61/б (ДК 021:2015:45453000-7) Капітальний ремонт і реставрація).

За результатами моніторингу процедури закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за номером UA-2023-07-20-011542-a від 08.09.2023 року (далі - висновок).

Відповідно до вказаного висновку моніторингом встановлено наступне: Згідно оприлюдненої на веб - порталі Уповноваженого органу інформації встановлено, що Уповноваженою особою прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «КВАДРУМБУД» на підставах, що відображені в протокольному рішенні від 01.08.2023, зокрема: «....відповідно до додатку 3 тендерної документації: «При складанні ціни пропозиції (договірної ціни) на виконання підрядних робіт необхідно використовувати норми згідно Наказу Мінрегіону від 01.11.2021 №281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», зокрема згідно затверджених кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва». Договірна ціна має бути складена відповідно до діючих національних стандартів України з ціноутворення у будівництві, про що скласти довідку у довільній формі. ...Учасником наданий розрахунок договірної ціни з якого вбачається, що Учасник не включив кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, чим порушив вимоги тендерної документації. Враховуючи наведене тендерна пропозиція Учасника ТОВ «КВАДРУМБУД» не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.». Аналізом вимог додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі» тендерної документації встановлено, що при складанні ціни пропозиції (договірної ціни) на виконання підрядних робіт необхідно використовувати норми згідно наказу Мінрегіону від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», зокрема згідно затверджених кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва». Також, в договірній ціні учасник визначає вартість усіх запропонованих до виконання підрядних робіт з визначенням повного комплексу робіт, необхідних для виконання робіт, вказаних у Технічній специфікації. До договірної ціни надаються всі розрахунки, які є складовими по витратам. Учасник повинен надати: договірну ціну та пояснювальну записку до неї; відомість обсягів робіт; об`єктні та локальні кошториси; протокол узгодження цін на матеріали; підсумкову відомість ресурсів; ціни енергоносіїв та мастильних матеріалів враховані для розрахунку вартості машино-години; розрахунок загально-виробничих витрат до локального кошторису; підсумкову відомість ресурсів до локального кошторису, відомість ресурсів до локальних кошторисів, розрахунок розподілу трудовитрат за видами робіт для об`єкта будівництва; розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів (з економічним обґрунтуванням змін), розрахунки вартості машино-години власної будівельної техніки (якщо є в наявності будівельної організації) та/або вартості оренди машино-години орендованої будівельної техніки, яка буде застосовуватися для виконання замовлення, розрахунок витрат на перевезення робітників, на відрядження робітників, на перебазування підрядної організації та інші; розрахунок прибутку та адміністративних витрат, протокол узгодження цін на матеріальні ресурси. Договірна ціна та всі інші ціни повинні бути чітко визначені. Слід зауважити, що в тендерній документації відсутня пряма вимога щодо включення коштів на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами до договірної ціни. В ході опрацювання інформації та документів, поданих учасником ТОВ «КВАДРУМБУД» встановлено, що договірна ціна з вищеописаними розрахунками була наявна у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «КВАДРУМБУД», проте містила певні невідповідності, а саме не враховано кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами. Так, абзацом першим пункту 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов`язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. у складі тендерної пропозиції ТОВ «КВАДРУМБУД» на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам Замовника до предмета закупівлі надано всі необхідні розрахунки з даними, які не впливають на якість будівельних робіт по об`єкту. Інформація в цілому по будівельних роботах надана учасником в об`єктному кошторисі по кожному виду робіт та в зведеному розрахунку. Всі роботи зазначені в локальних кошторисах між собою перетинаються і ці види робіт можна перевірити в інших документах тендерної пропозиції. Види робіт і самі роботи по об`єкту є ідентичні і один одного доповнюють, є пов`язані між собою, що не впливає в загальному на цілісність та якість. Таким чином, в поданих учасником ТОВ «КВАДРУМБУД» розрахунках була зазначена вся необхідна інформація, яка вимагалась Замовником на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі у зведеній відомості виконання робіт Додатку 3 тендерної документації, в тому числі, договірній ціні, щодо якої була встановлена невідповідність в частині зазначення у розрахунку коштів на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами «-», а не цифрових (вартісних) даних. Враховуючи описане, невідповідність, яка була встановлена у договірній ціні та її усунення, не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, а отже підлягала виправленню у відповідності до пункту 43 Особливостей. Проте, в порушення пунку 43 Особливостей замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учаснику ТОВ «КВАДРУМБУД» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання умов технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Відтак, за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «КВАДРУМБУД» встановлено, що замовником безпідставно відхилено найбільш екнономічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «КВАДРУМБУД» , як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, чим порушено вимоги абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Під час здійснення моніторингу було встановлено, що тендерні пропозиції ТОВ «Еко Буд Сервіс» та ФОП «лукачина Сільвія Володимирівна» були відхилені за такими ж самими ознаками, за якими відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «КВАДРУМБУД», що відображено в протокольних рішеннях Уповноваженої особи від 02.08.2023 року та 03.08.2023 року.

Крім того, відповідно до оскарженого висновку моніторингу, В ході аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Спецбудпрораб» та визначення його переможцем процедури закупівлі встановлено наступне. Замовником у Додатку 3 тендерної документації встановлена наступна вимога: «Документальне підтвердження учасником належного поводження з відходами (сміття) відповідно до вимог, визначених чинним законодавством у сфері поводження з відходами, зокрема, Законом України «Про відходи» та даним додатком №3 до тендерної документації здійснюється шляхом надання в складі пропозиції гарантійного листа про те, що учасник гарантує забезпечення поводження з відходами та подальшим укладанням договору щодо послуг на вивезення побутових відходів з урахуванням перевезення сміття до 30 км. Така вимога встановлюється у зв`язку з тим, що в процесі виконання робіт (надання послуг) утворяться відходи (сміття), що потребуватиме передбачених законодавством дій щодо поводження з такими відходами (сміттям).» Однак, під час аналізу документів, поданих учасником ТОВ «Спецбудпрораб» у складі тендерної пропозиції встановлено, що всупереч вищеописаної вимоги гарантійного листа про те, що учасник гарантує забезпечення поводження з відходами та подальшим укладанням договору щодо послуг на вивезення побутових відходів з урахуванням перевезення сміття до ЗО км не надано. Проте в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей Замовником не розміщено в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах тендерної пропозиції ТОВ «Спецбудпрораб», що вимагалися на підтвердження умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначеним у Додатку 3 тендерної документації, визначеним у Додатку 3 тендерної документації, тим самим не надав можливість учаснику усунути такі невідповідності. Як наслідок, тендерна пропозиція Учасника ТОВ «Спецбудпрораб» підлягає відхиленню, відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Таким чином, за результатами моніторингу встановлено, що Замовником на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено учасника ТОВ «Спецбудпрораб», а укладено з ним договір від 16.08.2023 №3 на закупівлю робіт по капітальному ремонту з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, село Велика Бийгань, вулиця Головна 61 /б (ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) на загальну суму 4 100 214,64 гривень (з ПДВ). При цьому, Замовником відхилено тендерну пропозицію ТОВ «КВАДРУМБУД» з найнижчою ціновою пропозицією, яка становить 3 540 869,00 гривень та є менше на 559 345,64 гривень за цінову пропозицію переможця закупівлі ТОВ «Спецбудпрораб» (4 100 214,64 гривень), з яким Замовником укладено договір про закупівлю робіт за рахунок бюджетних коштів, чим зайво буде витрачено коштів місцевого бюджету на тотожну суму та призведе до негативних наслідків використання коштів місцевого бюджету. Такі дії Замовника порушують принципи здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, що може призвести до неефективного та нераціонального використання бюджетних коштів. Підсумовуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, абзацу першого пункту 43 та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Відповідно до оскарженого висновку моніторингу, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939- XII, статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов`язало здійснити заходи в установленому законодавством порядку, направлені на усунення порушень, допущених при розгляді тендерних пропозицій, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов`язань) за укладеним договором з ТОВ «Спецбудпрораб» від 16.08.2023 №3, з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частинами 1, 2 ст.1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993р. №2939-XII (надалі Закон №2939-XII) передбачено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.2 Закону №2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Так, пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016р. №43, передбачено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Згідно з п.7 вищезазначеного положення Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Таким чином, Державна аудиторська служба України, як центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю, уповноважена на здійснення моніторингу закупівель в порядку визначеному законом, а тому приймаючи рішення про початок моніторингу закупівлі та затверджуючи висновок за результатами моніторингу, діє в межах покладених на неї повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства.

Статтею 5 Закону №2939-XII встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України »Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922 -VIII (далі - Закон № 922) визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Частиною 1 статті 8 Закону № 922 визначено, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Підстави, за наявності яких керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) приймає рішення про початок моніторингу закупівлі, визначені пунктами 1-5 частини 2 статті 8 Закону, а саме: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3)повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4)виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Згідно з частиною 3 статті 8 Закону № 922 повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Відповідно до частини 6 статті 8 Закону № 922 за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини 7 статті 8 Закону № 922 у висновку обов`язково зазначаються:

1)найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2)назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3)унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4)опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5)зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень (частина 8 статті 8 Закону № 922).

У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку (частина 9 статті 8 Закону № 922).

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження (частина 10 статті 8 Закону № 922)/

Як вже встановлено судом, відповідно до наказу Управління Західного офісу держаудитслужби в Закарпатській області "Про початок моніторингу закупівель" від 21 серпня 2023 року № 27-з розпочато моніторинг закупівлі UA-2023-07-20-011542-a за предметом закупівлі Капітальний ремонт з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, с. Велика Бийгань, вулиця Головна, 61/б (ДК 021:2015:45453000-7) Капітальний ремонт і реставрація).

Згідно оприлюдненої на веб - порталі Уповноваженого органу інформації встановлено, що Уповноваженою особою прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «КВАДРУМБУД» на підставах, що відображені в протокольному рішенні від 01.08.2023, зокрема: учасником наданий розрахунок договірної ціни з якого вбачається, що учасник не включив кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, чим порушив вимоги тендерної документації. Враховуючи наведене тендерна пропозиція ТОВ «КВАДРУМБУД» не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Відповідно до вимог додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі» тендерної документації встановлено, що при складанні ціни пропозиції (договірної ціни) на виконання підрядних робіт необхідно використовувати норми згідно Наказу Мінрегіону від 01.11.2021 №281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», зокрема згідно затверджених кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва». Також, в договірній ціні Учасник визначає вартість усіх запропонованих до виконання підрядних робіт з визначенням повного комплексу робіт, необхідних для виконання робіт, вказаних у Технічній специфікації. До договірної ціни надаються всі розрахунки, які є складовими по витратам. Учасник повинен надати: договірну ціну та пояснювальну записку до неї; відомість обсягів робіт; об`єктні та локальні кошториси; протокол узгодження цін на матеріали; підсумкову відомість ресурсів; ціни енергоносіїв та мастильних матеріалів враховані для розрахунку вартості машино-години; розрахунок загально-виробничих витрат до локального кошторису; підсумкову відомість ресурсів до локального кошторису, відомість ресурсів до локальних кошторисів, розрахунок розподілу трудовитрат за видами робіт для об`єкта будівництва; розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів (з економічним обґрунтуванням змін), розрахунки вартості машино-години власної будівельної техніки (якщо є в наявності будівельної організації) та/або вартості оренди машино-години орендованої будівельної техніки, яка буде застосовуватися для виконання замовлення, розрахунок витрат на перевезення робітників, на відрядження робітників, на перебазування підрядної організації та інші; розрахунок прибутку та адміністративних витрат, протокол узгодження цін та матеріальні ресурси. Договірна ціна та всі інші ціни повинні бути чітко визначені.

В той же час, в тендерній документації відсутня пряма вимога щодо включення коштів на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами до договірної ціни.

В ході опрацювання інформації та документів, поданих учасником ТОВ «КВАДРУМБУД» встановлено, що договірна ціна з вищеописаними розрахунками була наявна у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «КВАДРУМБУД», проте містила певні невідповідності, а саме не враховано кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами.

Так, абзацом першим пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі - Особливості) імперативно визначені наступні умови та зобов`язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

При цьому, відповідно до абзацу другого пункту 43 Особливостей, під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Разом з тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «КВАДРУМБУД» на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам Замовника до предмета закупівлі надано всі необхідні розрахунки з даними, які не впливають на якість будівельних робіт по об`єкту. Інформація в цілому по будівельних роботах надана учасником в об`єктному кошторисі по кожному виду робіт та в зведеному розрахунку. Всі роботи зазначені в локальних кошторисах між собою перетинаються і ці види робіт можна перевірити в інших документах тендерної пропозиції. Види робіт і самі роботи по об`єкту є ідентичні і один одного доповнюють, є пов`язані між собою, що не впливає в загальному на цілісність та якість.

Таким чином, в поданих учасником ТОВ «КВАДРУМБУД» розрахунках була зазначена вся необхідна інформація, яка вимагалась Замовником на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі у зведеній відомості виконання робіт Додатку 3 тендерної документації, в тому числі, договірній ціні, щодо якої була встановлена невідповідність в частині зазначення у розрахунку коштів на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами «-», а не цифрових (вартісних) даних.

Враховуючи описане, невідповідність, яка була встановлена у договірній ціні та її усунення, не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, а отже підлягала виправленню у відповідності до пункту 43 Особливостей.

З огляду на вищевикладене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області 22.08.2023 року з метою отримання пояснень, стосовно ненадання можливості ТОВ «КВАДРУМБУД» виправити встановлені Уповноваженою особою невідповідності у поданих документах/інформації, що вимагалися тендерною документацією та не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, через електронну систему закупівель до замовника було направлено запит.

Позивачем (замовником) у наданих через електронну систему закупівель поясненнях від 24.08.2023 року, зокрема, зазначено, що замовник вважає, що невідповідності не відносяться до документів визначених пунктом 43 Особливостей, а їх виправлення призвело би до зміни вартості договірної ціни та цінової пропозиції учасників.

В той же час, замовником нічим не обґрунтовано не розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, яке носить зобов`язальний характер, оскільки замовник не може заздалегідь володіти інформацію щодо того, яким чином учасником буде виконано корегування таких невідповідностей.

Водночас, у відповідності до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Отже, норми пунктів 43 та 44 Особливостей дають підстави прийти до однозначного висновку, що тендерна пропозиція підлягає відхиленню, без надання можливості на усунення невідповідностей, при відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі у повному обсязі.

При цьому, у випадку надання інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі та наявності у даній інформації (та/або документах) певних невідповідностей Замовник відповідно до пункту 43 Особливостей зобов`язаний розмістити повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Таким чином, надані позивачем пояснення, не обґрунтовують прийняте рішення щодо ненадання учаснику ТОВ «КВАДРУМБУД» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, що підлягають виправленню згідно з пунктом 43 Особливостей, який є імперативною нормою та визначає обов`язок розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених, в тому числі, і на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, в яких наявні помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції - роботи з капітального ремонту з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, село Велика Бийгань, вулиця Головна 61/б (ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація)

Проте, в порушення пункту 43 Особливостей позивач не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учаснику ТОВ «КВАДРУМБУД» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання умов технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Відповідно до п. 4.41 Настанови з визначення вартості будівництва, яка є складовою кошторисних норм України у будівництві, які затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01.11.2021 року № 281 кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися з моменту складання інвесторської кошторисної документації. Кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, розраховуються виходячи зі строків будівництва, виду будівництва, структури робіт, вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, врахованих у локальних кошторисах (кошторисних розрахунках), та прогнозного зростання їх вартості, яке визначається на підставі прогнозних індексів цін виробників промислової продукції на наступні періоди, що встановлюються Кабінетом Міністрів України. Розрахований розмір цих коштів за узгодженням із замовником включається до зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва.

Відповідно до п.5.33 Настанови з визначення вартості будівництва, яка є складовою кошторисних норм України у будівництві, які затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01.11.2021 року № 281, передбачено, що до складу ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) включаються кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально- технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.

Кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, розраховуються виходячи зі строків будівництва, виду будівництва, структури робіт, вартості трудових та матеріально- технічних ресурсів, врахованих у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні), та на підставі прогнозних індексів цін виробників промислової продукції на наступні періоди, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, суд зазначає, що умовами документації не було встановлено обов`язку надання учасниками обґрунтованих розрахунків щодо визначення розміру коштів на покриття ризику всіх учасників будівництва.

Також, включення до договірної ціни додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами не є імперативною нормою, а включення чи не включення їх в договірну ціну підрядника залежить від ряду факторів, що характерні конкретним відносинам.

Однак, п.5.10 чинної редакції Настанови відсутня норма, яка містить обов`язок учасника процедури закупівлі включити до складу ціни пропозиції, кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами.

Більше того, п.5.33 також не містить такого обов`язку, оскільки ці витрати та ризики розраховуються виходячи із ряду факторів.

Таким чином ТОВ «КВАДРУМБУД» мав право самостійно прийняти рішення про відсутність необхідності включення коштів на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами у наявних правовідносинах.

Враховуючи вищеописане, за результатами аналізу питання дотримання позивачем законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «КВАДРУМБУД» встановлено, що позивачем безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «КВАДРУМБУД», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, чим порушено вимоги абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

При цьому, тендерні пропозиції ТОВ «Еко Буд Сервіс» та ФОП « ОСОБА_1 » були відхилені за такими ж самими ознаками, за якими відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «КВАДРУМБУД», що відображено в протокольних рішеннях Уповноваженої особи від 02.08.2023 року та 03.08.2023 року.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, про порушення вимог пунктів 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, абзацу першого пункту 43, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника з найменшою ціновою пропозицією.

Крім того, судом встановлено, що у позивачем у Додатку 3 тендерної документації встановлена наступна вимога: Документальне підтвердження учасником належного поводження з відходами (сміття) відповідно до вимог, визначених чинним законодавством у сфері поводження з відходами, зокрема, Законом України «Про відходи» та даним додатком №3 до тендерної документації здійснюється шляхом надання в складі пропозиції гарантійного листа про те, що учасник гарантує забезпечення поводження з відходами та подальшим укладанням договору щодо послуг на вивезення побутових відходів з урахуванням перевезення сміття до 30 км. Така вимога встановлюється у зв`язку з тим, що в процесі виконання робіт (надання послуг) утворяться відходи (сміття), що потребуватиме передбачених законодавством дій щодо поводження з такими відходами (сміттям).»

Однак, під час аналізу документів, поданих учасником ТОВ «Спецбудпрораб» у складі тендерної пропозиції встановлено, що всупереч вищеописаної вимоги гарантійного листа про те, що учасник гарантує забезпечення поводження з відходами та подальшим укладанням договору щодо послуг на вивезення побутових відходів з урахуванням перевезення сміття до 30 км не надано.

В той же час, в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей позивачем не розміщено в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах тендерної пропозиції ТОВ «Спецбудпрораб», що вимагалися на підтвердження умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначеним у Додатку 3 тендерної документації, тим самим не надав можливість учаснику усунути такі невідповідності.

Разом з тим, за результатами моніторингу встановлено, що позивачем на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено учасника ТОВ «Спецбудпрораб», а укладено з ним договір від 16.08.2023 №3 на закупівлю робіт по капітальному ремонту з усунення аварійного пошкодження даху будівлі спортзалу за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, село Велика Бийгань, вулиця Головна 61/б (ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) на загальну суму 4 100 214,64 гривень (з ПДВ).

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до переконання, що оскаржений висновок № UA-2023-07-20-011542-a в частині виявлених порушень є обґрунтованим і відповідає обставинам справи.

Стосовно зобов`язальної частини висновку щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 3 розділу III «Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку» Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 р. № 552, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.10.2020 р. за № 958/35241 (далі - Порядок) у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно- правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Як встановлено судом, за результатами моніторингу процедури закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за номером UA-2023-07-20-011542-a, відповідно до норм частини 6 статті 8 Закону, в якому зазначено опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі та зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до вимог пункту 3 Порядку у констатуючій частині висновку про результати моніторингу закупівлі зазначено, що керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Південним офісом Держаудитслужби зобов`язано Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Суд звертає увагу, що згідно частини 7 статті 8 Закону у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Отже, законодавець встановив можливість проведення органами державного фінансового контролю моніторингу процедур закупівель, у тому числі, коли договори про закупівлю, укладені за результатами проведених замовникам процедур закупівель, знаходяться вже на стадії виконання сторонами та до кінцевого виконання сторонами своїх зобов`язань.

Разом з тим, позивач зазначає про неконкретизованість у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі способу усунення виявлених порушень, посилаючись, зокрема на постанову Верховного Суду від 04 травня 2023 року у справі № 160/5890/22.

Однак, суд звертає увагу, що висновки, викладені у вказаній постанові Верховного Суду стосуються правовідносин, які не є подібними, не відповідають обставинам цієї справи та оскаржуваному висновку, оскільки, в даному випадку висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області містить спосіб (шлях) усунення виявлених порушень, запропонований Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області замовнику.

Суд зазначає, що оскаржуваний висновок містить посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку порушення законодавства у сфері публічних закупівель та запропоновано шлях усунення порушень, а саме дії, які повинен вчинити замовник.

Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.

Отже, у разі дотримання вимог Закону відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено.

Як вбачається зі змісту висновку, відповідач конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 26.10.2022 року у справі № 420/693/21, від 31.01.2023 року у справі № 260/2993/21 від 02.03.2023 року у справі № 160/4436/21, від 28.09.2023 року у справі №140/13717/21.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить переконання, що оскаржений висновок є обґрунтованим і відповідає обставинам справи.

Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність дій, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позовної заяви Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Великобийганської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, с. Велика Бийгань, вул. Головна, буд. 61, код ЄДРПОУ 44069687) до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ 40922492), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецбудпрораб» (Кіровоградська область, Голованіський район, м. Гайворон, вул. Гайворонська, буд. 1 К, код ЄДРПОУ 44973886) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяН.Д. Маєцька

Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115585728
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування висновку

Судовий реєстр по справі —260/8251/23

Рішення від 06.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні