Рішення
від 11.12.2023 по справі 420/22242/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/22242/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянув в порядку письмового провадження в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави до Бериславської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави до Бериславської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Бериславської міської ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області;

- зобов`язати Бериславську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Херсонською обласною прокуратурою під час вивчення стану додержання органами влади та місцевого самоврядування вимог законодавства України в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти встановлено, що в селі Раківка Бериславського району Херсонської області, яке входить до Бериславської міської ради, розміщений заклад освіти, правовстановлюючі документи на земельну ділянку під яким не оформлені, а саме Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради (далі - Раківський ЗПЗСО БМР), зареєстрований за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області. Позивач вказує, що відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, зареєстровано майновий комплекс Раківського ЗПЗСО БМР, власником якого € Бериславська міська рада, разом з тим відомості щодо оформлення речових прав на земельну ділянку під вказаним учбовим закладом відсутні. Згідно з інформаціями Бериславської міської військової адміністрації від 23.06.2023 № 732 та Бериславської міської ради від 30.07.2023 № 02- 34/169/23 встановлено, що речові права на земельну ділянку, якою користується Раківський ЗПЗСО БМР, не оформлені. Окрім того, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області листом від 15.08.2023 № 10-21-0.202-1821/2-23 повідомило, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо земельної ділянки за адресою Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, яка використовується під розміщення майнового комплексу Раківського ЗПЗСО БМP. 30.07.2023 року № 02-34/169/23. Також, листом Бериславської міської ради від 30.07.2023 № 02-34/169/23 повідомлено, що завершення роботи з розроблення правовстановлюючих документів на землю закладів освіти та фінансування зазначених заходів планувалося на середину 2022 року після перерозподілу залишків місцевого бюджету за 2021 рік. У зв`язку з російською агресією та відсутністю безпекових умов на території громади через постійні обстріли, можливість виконання таких заходів на даний момент відсутня. У зв`язку з цим, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку під зазначеним закладом освіти та рішення про затвердження проектів землеустрою та передачі земельної ділянки під зазначеними закладом освіти у власність або користування не ухвалювалися.

У позові вказано, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації на земельну ділянку, що знаходиться за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не розроблено та не видано. Таким чином, Херсонською обласною прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Раківського ЗПЗСО БМР відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування закладу освіти та здійснення покладених на нього функцій, що може призвести до негативних наслідків.

Отже, як стверджує позивач, Бериславською міською радою, із часу прийняття до комунальної власності Раківського ЗПЗСО БМР, не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу освіти.

Ухвалою суду від 29.08.2023 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

14.11.2023 року від Бериславської міської ради надійшов відзив, в якому відповідач вказує, що вимоги позивача, викладені в адміністративному позові, ним не визнаються повністю.

Відповідач зазначає, що 04 вересня 2023 року розпорядженням начальника Бериславської міської військової адміністрації №185 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під закладами освіти» надано Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (код ЄДРПОУ 44104074), дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,2100 га., що розташована за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, (Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради). 11 вересня 2023 року Управлінням освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради укладено договір про розроблення проекту землеустрою з Фізичною-особою підприємцем ОСОБА_1 . Строк дії договору до 31 грудня 2023 року.

Відповідач вказує, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, який затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 р. (зі змінами) с.Раківка внесено до зони можливих бойових дій, що, на даний час, унеможливлює виконання робіт з розроблення землеустрою, оскільки село постійно обстрілюється, оскільки перебуває в 20-ти кілометровій зоні від річки Дніпро.

У відзиві вказано, що Бериславська міська військова адміністрація робить все можливе для вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради.

З урахуванням вищевикладеного, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів у Херсонській області» від 17 липня 2020 року № 807-IX ліквідовано Бериславський, Білозерський, Великолепетиський, Великоолександрівський, Верхньорогачицький, Високопільський, Генічеський, Голопристанський, Горностаївський, Іванівський, Каланчацький, Каховський, Нижньосірогозький, Нововоронцовський, Новотроїцький, Олешківський, Скадовський та Чаплинський райони.

Пунктом 2 вказаної Постанови у Херсонській області утворено Бериславський, Генічеський, Каховський, Скадовський та Херсонський райони.

12 червня 2020 року розпорядженням Кабінету Міністрів України №726-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області» відповідно до абзацу першого пункту 7-1 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Херсонської області згідно з додатком, зокрема, Бериславську міську територіальну громаду.

До складу Бериславської міської територіальної громади увійшли місто Берислав, селище Шляхове та 8 сільських населених пунктів, а саме Новоберислав, Зміївка, Томарине, Урожайне, Тараса Шевченка, Раківка, Новосілка, Першотравневе.

Рішенням Бериславської міської ради від 02.12.2020 року № 19 «Про початок реорганізації Шляхівської, Новобериславської та Зміївської сільських рад шляхом приєднання до Бериславської міської ради» вирішено:

1. розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Шляхівської сільської ради (ЄРПОУ 24961980), розташованої за адресою: 74307, вул. Чкалова,1а , с. Шляхове, Бериславського району, Херсонської області, шляхом приєднання до Бериславської міської ради (ЄДРПОУ 04059906), розташованої за адресою: 74300,вул. 1 Травня,244 м. Берислав, Бериславського району, Херсонської області .

2. розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Новобериславської сільської ради (ЄРПОУ 00430918), розташованої за адресою: 74371, вул. Комарова, б.68, с. Новоберислав, Бериславського району, Херсонської області, шляхом приєднання до Бериславської міської ради (ЄДРПОУ 04059906), розташованої за адресою: 74300, вул. 1 Травня, 244, м. Берислав , Бериславського району, Херсонської області.

3. розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Зміївської сільської ради (ЄРПОУ 04401256), розташованої за адресою: 74372, вул. Набережна, б.16, с. Зміївка, Бериславського району, Херсонської області, шляхом приєднання до Бериславської міської ради (ЄДРПОУ 04059906), розташованої за адресою: 74300, вул. 1 Травня, 244, м. Берислав , Бериславського району, Херсонської області.

4. Бериславська міська рада є правонаступником прав та обов`язків Шляхівської, Новобериславської та Зміївської сільських рад з дня набуття повноважень Бериславською міською радою, обраною Бериславською міською об`єднаною територіальною громадою.

Рішенням Бериславської міської ради від 20.01.2021 року № 90 «Про правонаступництво закладів освіти заснованих реорганізованими територіальними громадами в особі Шляхівської, Зміївської, Новобериславської сільських рад» змінено засновника Раківського закладу повної загальної середньої освіти Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області шляхом виключення із складу засновників Шляхівської сільської ради та включення Бериславської міської ради. Також змінено назву «Раківського закладу повної загальної середньої освіти Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області» на нову «Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради» (далі- заклад освіти).

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради (далі Заклад) є комунальним закладом освіти Бериславської міської ради (далі Засновник).

Засновник делегує окремі функції управління діяльністю Закладом уповноваженому ним органу управління управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (далі Уповноважений орган управління), відповідно до розділу 5 цього Статуту.

Пунктами 1.2-1.4 Статуту визначено, що заклад у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Бериславської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, наказами управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради та цим Статутом.

Місцезнаходження Закладу: 74312, Херсонська область, Бериславський район, село Раківка, вулиця Нова, будинок 12.

Повне найменування Закладу: Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради.

Скорочене найменування Закладу: Раківський ЗПЗСО БМР.

Пунктом 5.1 Статуту визначено, що управління Закладу у межах повноважень, визначених законами та цим Cтатутом, здійснюють:

-Засновник;

-Уповноважений орган управління;

-директор Закладу;

-педагогічна рада Закладу;

-загальні збори Закладу;

-інші органи, передбачені чинним законодавством.

Згідно з п.6.1 Статуту матеріально-технічна база Закладу складає майно, вартість якого відображена у балансі. Майно, закріплене за Закладом, належить йому на праві оперативного управління та не може бути вилучене, крім випадків, визначених законодавством.

Для забезпечення освітнього процесу база Закладу складається з навчальних кабінетів, а також спортивних залів, бібліотек, архіву, медичних кабінетів, комп`ютерних класів, їдалень, приміщень для технічного персоналу тощо.

Заклад має у користуванні земельні ділянки, на яких розміщуються спортивні та ігрові майданчики, господарські будівлі, зелені насадження. Порядок, умови та форми набуття прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

З наданої до суду копії технічного паспорту майнового комплексу Раківського закладу повної загальної середньої освіти, судом встановлено, що останній розташований за адресою: вулиця Нова, 12, село Раківка, Бериславський район, Херсонська область.

Згідно із Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 11.02.2021 № 244028513 майновий комплекс Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради зареєстрований за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, власник Бериславська міська рада.

Рішенням Бериславської міської ради від 20.01.2021 № 86 «Про затвердження передавального акта щодо передачі майна, активів та зобов`язань Шляхівської сільської ради, яка припиняє діяльність в результаті реорганізації шляхом приєднання до Бериславської міської ради», прийнято безоплатно до комунальної власності майно Шляхівської сільської ради у тому числі й майновий комплекс Раківського закладу повної загальної середньої освіти зареєстрований за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12.

Відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, зареєстровано майновий комплекс Раківського ЗПЗСО БМР, власником якого є Бериславська міська рада.

Як зазначено відповідачем та встановлено судом, відомості щодо оформлення речових прав на земельну ділянку під вказаним учбовим закладом відсутні.

Судом встановлено, що Бериславською міською військовою адміністрацією листом від 23.06.2023 року № 732 було повідомлено позивача про те, що завершення роботи з розроблення правовстановлюючих документів на землю і будівлі закладів освіти та фінансування зазначених заходів планувалося на середину 2022 року, після перерозподілу залишків місцевого бюджету за 2021 рік.

У листі вказано, що у зв`язку з російською агресією та відсутністю безпекових умов на території громади, із-за постійних обстрілів, можливість виконання таких заходів, на даний момент, відсутня.

Судом встановлено, що Бериславською міською військовою адміністрацією листом від 30.07.2023 № 02- 34/169/23 вкотре було повідомлено позивача про те, що завершення роботи з розроблення правовстановлюючих документів на землю і будівлі закладів освіти та фінансування зазначених заходів планувалося на середину 2022 року, після перерозподілу залишків місцевого бюджету за 2021 рік. У листі вказано, що у зв`язку з російською агресією та відсутністю безпекових умов на території громади, із-за постійних обстрілів, можливість виконання таких заходів, на даний момент, відсутня та що у зв`язку з цим рішення про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою на земельні ділянки під закладами освіти та рішення про затвердження проектів землеустрою та передачі земельних ділянок під закладами освіти у власність або користування не ухвалювались.

Додатково у листі повідомлено, що на підставі наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13 липня 2023 року № 199 «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацію» територія Бериславської міської територіальної громади включена до переліку територій можливих бойових дій.

Окрім того, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області листом від 15.08.2023 № 10-21-0.202-1821/2-23 повідомило, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо земельної ділянки за адресою Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, яка використовується під розміщення майнового комплексу Раківського ЗПЗСО БMP.

Як стверджує відповідач фінансування робіт з розроблення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Закладу освіти було передбачено в бюджеті громади на 2022 рік, але у зв`язку з військовою агресією та тимчасовою окупацією Бериславської міської територіальної громади з 9 березня 2022 року по 11 листопада 2022 року, дані роботи не були проведені.

Судом встановлено, що 04 вересня 2023 року Розпорядженням начальника Бериславської міської військової адміністрації №185 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під закладами освіти» п.1.5 якого надано Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (код ЄДРПОУ 44104074), дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,2100 га., що розташована за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, (Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради).

11 вересня 2023 року Управлінням освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради укладено договір про розроблення проекту землеустрою з Фізичною-особою підприємцем ОСОБА_1 . Строк дії договору до 31 грудня 2023 року.

Вважаючи протиправною бездіяльність Бериславської міської ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Право комунальної власності передбачене статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до частин 1, 2, 5, 8 цієї статті територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно з пунктом 31 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо управління комунальною власністю належать повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту до їх відання належать такі власні (самоврядні) повноваження: 1) управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; 2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійно-технічної освіти у державних і комунальних загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, вищої освіти у комунальних вищих навчальних закладах, створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій (статті 29, 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 5 статті 11 Закону України "Про освіту" передбачено, що органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів освіти.

3гідно з частиною 3 статті 22, частиною 6 статті 25 Закону України "Про освіту", заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Засновник закладу освіти зобов`язаний зокрема забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до частин 1, 2 статті 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Так, згідно з пунктом "ґ" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України (в редакції Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року №2145-VIII) заклади освіти незалежно від форми власності набувають права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина 1 статті 92 Земельного кодексу України).

Відповідно до частин 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Як передбачено частинами 9, 10 статті 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За визначенням, наведеним у пункті 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 4 цього Закону державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: зокрема право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; інші речові права відповідно до закону.

Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Частиною 2 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до частин 1, 2 статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Як вже встановлено судом, рішенням Бериславської міської ради від 20.01.2021 року № 90 «Про правонаступництво закладів освіти заснованих реорганізованими територіальними громадами в особі Шляхівської, Зміївської, Новобериславської сільських рад» змінено засновника Раківського закладу повної загальної середньої освіти Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області шляхом виключення із складу засновників Шляхівської сільської ради та включення Бериславської міської ради. Також змінено назву «Раківського закладу повної загальної середньої освіти Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області» на нову «Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради» (далі- заклад освіти).

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради (далі Заклад) є комунальним закладом освіти Бериславської міської ради (далі Засновник).

Засновник делегує окремі функції управління діяльністю Закладом уповноваженому ним органу управління управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (далі Уповноважений орган управління), відповідно до розділу 5 цього Статуту.

Власником об?єкту нерухомого майна майнового комплексу Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради за адресою вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області зареєстровано Бериславську міську раду (а.с.73-74).

В той же час, відомості щодо оформлення речових прав на земельну ділянку під вказаним учбовим закладом відсутні.

Таким чином, Бериславська міська рада, будучи суб`єктом, який здійснює управління закладу, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не вжила необхідних дій для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, допускаючи протиправну бездіяльність.

За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Суд зазначає, що станом на дату звернення позивача до суду, відповідач не вживав жодних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів щодо яких і виник цей спір.

Отже вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності Бериславської міської ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області є такими, що підлягають задоволенню.

В той же час, щодо вимог позивача про зобов`язання Бериславської міської ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області, суд зазначає наступне.

Згідно частини першої, другої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Як вже встановлено судом, 04 вересня 2023 року Розпорядженням начальника Бериславської міської військової адміністрації №185 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під закладами освіти» п.1.5 якого надано Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (код ЄДРПОУ 44104074), дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,2100 га., що розташована за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, (Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради).

11 вересня 2023 року Управлінням освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради укладено договір про розроблення проекту землеустрою з Фізичною-особою підприємцем ОСОБА_1 . Строк дії договору до 31 грудня 2023 року.

Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради є окремою юридичною особою, заснованою у встановленому порядку та відповідно до положення про управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради, яке затверджено рішенням 1 сесії восьмого скликання Бериславської міської ради від 02.12.2020 р. № 18 є виконавчим органом Бериславської міської ради Бериславського району Херсонської області і діє у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Вказаним положенням визначено, що управління у своїй діяльності є підзвітним і підконтрольним міській раді, підпорядковане виконавчому комітету, міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольне компетентним структурним підрозділам Херсонської обласної державної адміністрації.

Координацію роботи управління здійснює заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, відповідно до розподілу обов`язків, затвердженого розпорядженням міського голови.

Пунктами 4.1-4.5 даного Положення про Управління визначено, що обов`язками та повноваженнями управління є: здійснення управління підпорядкованими закладами освіти, культури, спорту, заснованими міською радою; планування та розвиток мережі закладів освіти, культури, спорту на території міської ради; планування та забезпечення розвитку мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування; забезпечення доступності і потреб у дошкільній, початковій, базовій, повній загальній середній та позашкільній освіті для усіх громадян, які проживають на території міської ради; забезпечення на території міської ради рівних умов розвитку закладів освіти, культури, спорту та туризму усіх форм власності.

Суд зазначає, що відповідно до ст.122 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Оскільки, станом на дату вирішення даної справи відповідачем надано до суду докази вчинення дій щодо розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку орієнтовною площею 1,2100 га., що розташована за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, (Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради), тобто ключового етапу для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оскільки доказів того, що після отримання такого проєкту відповідачем вживатимуться перешкоди у формуванні земельної ділянки під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, суд робить висновок, що у задоволенні похідної вимоги позивача необхідно відмовити.

При цьому, суд враховує, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,2100 га., що розташована за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, (Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради) було надано саме Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради (код ЄДРПОУ 44104074).

Відповідно до ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до часткового задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 139, 205, 243, 245, 246, 255, 257- 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити частково позов Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави до Бериславської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправною бездіяльність Бериславської міської ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області.

Відмовити у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Бериславської міської ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області.

Відповідно до ст.255 КАС України, рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду

Згідно з ч. 1 ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач Перший заступник керівника Херсонської обласної прокуратури (вул. Софіївська, 19, м. Одеса, 65082, код ЄДРПОУ: 04851120).

Відповідач Бериславська міська рада (вул. 1 Травня, 244, м. Берислав, Бериславський район, Херсонська область, 74100, код ЄДРПОУ: 44179988).

Третя особа Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради (вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславський район, Херсонська область, 74312, код ЄДРПОУ 30616068).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 11.12.2023 року.

Суддя Н.В. Бжассо

Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115588059
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/22242/23

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні