Рішення
від 12.12.2023 по справі 460/25810/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 грудня 2023 року м. Рівне№460/25810/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в призначенні пенсії від 11.07.2023 №172650006690 та зобов`язання відповідача забезпечити нарахування та виплату пенсії згідно рішення про призначення пенсії за віком від 17.05.2023.

Ухвалою суду від 08.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позивач в обґрунтування позову зазначає, що згідно з рішенням пенсійного органу від 17.05.2023 їй призначено пенсію відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 30.04.2023. Однак, відповідно до рішення відповідача від 11.07.2023 відмовлено у призначенні пенсії зі зниженням пенсійного віку, з покликанням на те, що станом на 01.01.1993 вона не прожила у зоні гарантованого добровільного відселення не менше 3 років. Вважає такі твердження відповідача безпідставними, адже посвідченням потерпілого 3 категорії та довідкою органу місцевого самоврядування підтверджується факт її проживання у вказаній зоні не менше 3 років. Звертає увагу, що у зв`язку з сімейними обставинами з 27.06.1991 по 07.12.1998 майже не працювала у Новоставському та Сморжівському лісництвах (Клеванського лісгоспзагу) та проживала за місцем прописки у смт.Рокитне. Таким чином, вважає, що має право на зниження пенсійного віку відповідно до вимог статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а відповідач протиправно відмовив у призначенні пенсії. За наведеного, просить суд позов задовольнити повністю.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, де вказав, що додані до заяви про призначення пенсії документи, в тому числі довідка від 14.06.2023 №10-08/429 про реєстрацію в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області в період з 28.05.1986 по 20.08.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003 не підтверджує факт постійного проживання чи роботи ОСОБА_1 в зоні гарантованого добровільного відселення, оскільки згідно архівної довідки від 29.03.2023 №968/04-02 позивач працювала в період з 28.06.1991 по 27.06.1998 в Клеванському лісгоспзагу об`єднання Рівнеліс Новоставського лісництва (чиста зона). Постійне місце роботи позивача нерозривно пов`язане з її постійним місцем проживання, відтак факт роботи позивача у Клеванському лісгоспзагу заперечує факт проживання у зоні гарантованого добровільного відселення (смт. Рокитне) в цей період. Вказує, що період постійного проживання позивача у зоні гарантованого добровільного відселення становить 20 років 7 місяців 24 дні, однак станом на 01.01.1993 лише 3 місяці 10 днів. Крім цього, звертає увагу, що позивач у період з 01.09.1986 по 13.03.1991 навчалась на денній формі у московському лісотехнічному інституті. Зазначає, що вказаний навчальний заклад, знаходиться в м. москва, яке не відноситься до забрудненої території внаслідок аварії на ЧАЕС, окрім того зважаючи на значну відстань між м. москва та смт. Рокитне, постійний доїзд до місця навчання та проживання неможливий. Таким чином, оскільки заявником не підтверджено факт проживання або роботи у зоні гарантованого добровільного відселення станом на 01.01.1993 не менше 3 роки, то право на призначення пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відсутнє. На підставі викладеного просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Розглянувши позовну заяву та відзив на неї, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянкою, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням категорії 3 серії НОМЕР_1 , виданим 10.06.1998 Рівненською облдержадміністрацією.

Матеріалами справи підтверджується та не заперечується сторонами, що 17.05.2023 позивачу призначено пенсію зі зниженням пенсійного віку з 30.04.2023 відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, за наслідками розгляду заяви від 10.05.2023.

Відповідно до довідки Рокитнівської селищної ради №10-08/330 від 02.05.2023, ОСОБА_1 зареєстрована в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області з 28.04.1986 по 20.05.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003 та з 17.12.2003 по даний час.

Актом перевірки документів Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області №1700-1102-1/3878 від 06.06.2023 встановлено, що позивач зареєстрована в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області з 28.05.1986 по 20.08.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003 та з 17.12.2003; рекомендовано видати нову довідку.

Згідно з довідкою Рокитнівської селищної ради №10-08/429 від 14.06.2023, позивач зареєстрована в смт. Рокитне з 28.05.1986 по 20.08.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003, з 17.12.2003 по даний час.

Згідно з записами №№5-7 трудової книжки НОМЕР_2 , позивач з 27.06.1991 (наказ №52-к від 28.06.1991) по 04.12.1998 (наказ №92-к від 07.12.1998) працювала в Сморжівському та Новоставському лісництвах Клеванського лісгоспзагу.

Відповідно до довідки ДП Ліси України філії Костопільське лісове господарство (правонаступника Клеванського лісгоспзагу) №1036 від 31.07.2023, ОСОБА_1 працювала майстром побічного користування Сморжівського лісництва Клеванського лісгоспзагу та дійсно перебувала на лікарняному по вагітності та пологах в період з 14.12.1991 по 11.06.1992, з 28.04.1995 по 24.10.1995; з 12.06.1992 по 26.03.1995 у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (наказ №77-к від 18.19.1992), з 27.03.1995 по 26.03.1998 у відпустці по догляду за дитиною до 6 років (наказ №17-к від 24.03.1995), з 25.10.1995 по 10.08.1998 у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (наказ №64-к від 11.08.1998), з 07.12.1998 звільнена по переводу в Рокитнівський держлісгосп (наказ №92-к від 07.12.1998).

Відповідно до Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР №106 від 23.07.1991, смт.Рокитне Сарненського району Рівненської області відносяться до зони гарантованого добровільного відселення; смт.Клевань Рівненського райнону Рівненської області не відноситься до зони гарантованого добровільного відселення.

11.07.2023 Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області прийняло рішення №172650006690 про відмову у призначенні пенсії за віком за нормами статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у зв`язку з відсутністю необхідного періоду проживання в зоні гарантованого добровільного відселення 3 роки станом на 01.01.1993.

У вказному рішенні зазначено про те, що вік заявниці 54 роки 11 днів; страховий стаж становить 31 рік 9 місяців 5 днів. Станом на 01.01.1993 вона прожила у зоні гарантованого добровільного відселення 3 місяці 10 днів, а загальний період проживання становить 20 років 7 місяців 24 дні. Додані до заяви про призначення пенсії документи, в тому числі довідка від 14.06.2023 №10-08/429 про реєстрацію в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області в період з 28.05.1986 по 20.08.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003 не підтверджує факт постійного проживання чи роботи ОСОБА_1 в зоні гарантованого добровільного відселення, оскільки згідно архівної довідки від 29.03.2023 №968/04-02 позивач працювала в період з 28.06.1991 по 27.06.1998 в Клеванському лісгоспзагу об`єднання Рівнеліс Новоставського лісництва (чиста зона). Відповідно до листа від 04.07.2023 №598 на запит №1700-0302-8/55508 від 19.06.2023 надано копію документів, а саме: трудова книжка НОМЕР_3 від 14.07.1986 та диплом НОМЕР_4 , згідно яких у період з 01.09.1986 по 13.03.1991 вбачається навчання позивача на денній формі у московському лісотехнічному інституті.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Стаття 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно статтею 15 Закону України Про пенсійне забезпечення умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи або надається їм право на одержання пенсій на підставах, передбачених Законом України Про пенсійне забезпечення.

Статтею 49 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 №796-ХІІ (далі Закон №796-ХІІ) визначено, що пенсії особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4 встановлюються у вигляді а) державні пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Умови призначення пенсії за віком встановлено статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Зокрема, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років; з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - не менше 27 років; з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року не менше 28 років, з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - не менше 29 років, з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років.

Відповідно до абзацу 1 статті 55 Закону №796-ХІІ особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Згідно з абзацом п`ятим пункту 2 частини першої статті 55 Закону №796-ХІ особам, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні гарантованого добровільного відселення за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 3 років, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у такому порядку: 3 роки (початкова величина зниження пенсійного віку встановлюється лише особам, які постійно проживали або постійно працювали у зазначених зонах з моменту аварії по 31 липня 1986 року незалежно від часу проживання або роботи в цей період) та додатково 1 рік за 2 роки проживання, роботи, але не більше 6 років.

Як встановлено судом, позивач з 28.05.1986 по 20.08.1988 була зареєстрована, а отже проживала в смт. Рокитне, яке відноситься до зони гарантованого добровільного відселення.

Суд звертає увагу на те, що за змістом примітки до абзацу п`ятого пункту 2 частини першої статті 55 Закону № 796 для встановлення початкової величини зниження пенсійного віку на 3 роки постійне проживання або робота в зоні гарантованого добровільного відселення протягом усього періоду з моменту аварії по 31 липня 1986 року не є обов`язковим; достатньо, що особа, яка звернулася за призначенням пенсії, постійно проживала або працювала у вказаній зоні певний час у період з моменту аварії (тобто, з 26 квітня 1986 року) по 31 липня 1986 року.

Аналогічна правова позиція щодо встановлення початкової величини зниження пенсійного віку висловлена Верховним Судом в постанові від 6 лютого 2018 року у справі № 556/1153/17.

Таким чином, позивач має право на встановлення початкової величини зниження пенсійного віку на 3 роки, оскільки з 28.05.1986 по 31.07.1986 проживала у зоні гарантованого добровільного відселення.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач була зареєстрована в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області, а отже проживала в даному населеному пункті з 28.05.1986 по 20.08.1988 (2 роки 2 місяці 24 дні) та з 22.06.1991 по 01.01.1993 (1 рік 6 місяців 11 днів).

Зауваження пенсійного органу про навчання позивача з 01.09.1986 по 13.03.1991 у московському лісотехнічному інституті суд до уваги не бере, оскільки у вказаний період й не вбачається проживання позивача у зоні гарантованого добровільного відселення.

Крім цього, суд відхиляє як безпідставні й доводи відповідача про те, що довідка від 14.06.2023 №10-08/429 про реєстрацію в смт. Рокитне Сарненського району Рівненської області в період з 28.05.1986 по 20.08.1988, з 22.06.1991 по 01.01.2000, з 17.12.2002 по 16.12.2003 не підтверджує факт постійного проживання чи роботи ОСОБА_1 в зоні гарантованого добровільного відселення, оскільки згідно архівної довідки від 29.03.2023 №968/04-02 позивач працювала в період з 28.06.1991 по 27.06.1998 в Клеванському лісгоспзагу об`єднання Рівнеліс Новоставського лісництва (чиста зона).

Дійсно, відповідно до трудової книжки вбачається працевлаштування позивача в Клеванському лісгоспзагу, тобто в насеелному пункті, який не відноситься до зони гарантованого добровільного відселення.

В свою чергу позивачем у позовній заяві зазначено про те, що у зв`язку з сімейними обставинами з 27.06.1991 по 07.12.1998 майже не працювала у Клеванському лісгоспзагу та проживала за місцем прописки у смт.Рокитне.

Вказані доводи позивача підтверджуються довідкою ДП Ліси України філії Костопільське лісове господарство (правонаступника Клеванського лісгоспзагу) №1036 від 31.07.2023 про те, що ОСОБА_1 у вказані спірні періоди перебувала на лікарняному по вагітності та пологах, а також у відпустках по догляду за дитиною до досягнення нею 3 та 6 віку на підставі відповідних наказів.

Суд зауважує, що у відзиві на позовну заяву відповідач вищенаведене ніяким чином не спростовує.

Таким чином, період проживання позивача на території зони гарантованого добровільного відселення станом на 01.01.1993 становить більше 3 років (3 роки 9 місяців 4 дні).

Суд зазначає, що механізм подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 (із змінами внесеними постановою правління Пенсійного фонду України 26.04.2017 №9-1) (далі - Порядок №22-1).

До заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, в тому числі документи, які засвідчують особливий статус: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 року № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи).

При прийманні документів орган, що призначає пенсію перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів.

Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

При цьому, суд наголошує, що документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Потерпілий від Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до статті 15 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи довідка про період проживання, роботи на цих територіях є підставою для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях.

Отже, єдиним документом, що підтверджує статус громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користування пільгами, встановленими Законом України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або Потерпілий від Чорнобильської катастрофи.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним судом України в постанові від 04 вересня 2015 року (№690/23/15-а), Вищим адміністративним судом України в ухвалах від 05 травня 2017 року у справі №К/800/15193/17, від 03 жовтня 2017 року у справі №К/800/31990/17. Верховний Суд також підтримав таку позицію у своїй постановах від 27.02.2018 у справі №344/9789/17, від 28.03.2018 у справі №333/2072/17 (2а/333/122/17) та від 08.05.2018 у справі № 708/1022/17.

Видача посвідчень проводиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що таке посвідчення позивачу видане уповноваженим на те державним органом, який при видачі зазначеного посвідчення перевіряв достовірність поданих позивачем документів.

Відповідно до посвідчення категорії 3 серії НОМЕР_1 , виданим 10.06.1998 Рівненською облдержадміністрацією, ОСОБА_1 є громадянкою, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи.

Отже, наявне у позивача посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи 3 категорії підтверджує факт проживання на території зони гарантованого добровільного відселення станом на 01.01.1993 не менше трьох років та надає право на призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку відповідно до вимогст.55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

За сукупності встановлених обставин, суд зауважує, що позивач станом на 01.01.1993 прожила на території зони гарантованого добровільного відселення більше трьох років.

Суд зазначає, що обов`язковою умовою призначення пенсії на пільгових умовах за статтею 55 Закону №796 є досячнення особою відповідного віку.

Відповідно до статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, а саме пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно зі статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування право на призначення пенсії за віком мають особи після досягнення віку 60 років.

Судом встановлено, що на момент подання заяви до пенсійного органу про призначення пенсії на пільгових умовах, позивачу виповнилося 54 роки.

Згідно з абзацом п`ятим пункту 2 частини першої статті 55 Закону №796-ХІ особам, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні гарантованого добровільного відселення за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 3 років, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у такому порядку: 3 роки (початкова величина зниження пенсійного віку встановлюється лише особам, які постійно проживали або постійно працювали у зазначених зонах з моменту аварії по 31 липня 1986 року незалежно від часу проживання або роботи в цей період) та додатково 1 рік за 2 роки проживання, роботи, але не більше 6 років.

Як встановлено судом, період проживання позивача на території зони гарантованого добровільного відселення по 01.01.1993 становить 3 роки 9 місяців 4 дні, а також підлягає застосуванню початкова величина зниження пенсійного віку на 3 роки.

У спірному рішенні відповідачем зазначено, що загальний період проживання позивача у зоні гарантованого добровільного відселення становить 20 років 7 місяців 24 дні.

Матеріалами справи підтверджується проживання позивача у вказаній зоні більше 31 року.

Відтак, позивач має право на зменшення пенсійного віку на 6 років максимально.

Одночасно суд зауважує, що також обов`язковою умовою призначення пенсії на пільгових умовах за статтею 55 Закону №796 є наявність у особи відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Згідно зі статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років.

Таким чином, на момент досягнення необхідного віку, а саме станом на 2023 рік, страховий стаж позивача повинен становити не менше 30 років.

Відповідач у спірному рішенні вказав, що страховий стаж позивача становить 31 рік 9 місяців 5 днів.

Таким чином, у ОСОБА_1 наявний необхідний страховий стаж.

За наведеного в сукупності, суд дійшов висновку, що позивач має право на призначення пенсії відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, як особа, яка станом на 01.01.1993 прожила на території зони гарантованого добровільного відселення не менше 3 років, а також прожила достатню кількість років в цій зоні для зменшення пенсійного віку на 6 років максимально.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку, що Головнеуправління Пенсійного фонду України в Рівненській областібезпідставно та неправомірно 11.07.2023 відмовило позивачу у призначенні пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до ст.55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Отже, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області від 11.07.2023 №172650006690 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком за нормами статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи підлягає скасуванню.

Суд повторює, що відповідно до статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, а саме пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Матеріалами справи підтверджується та не заперечується сторонами, що з 30.04.2023 позивачу призначено пенсію зі зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на наслідками розгляду заяви від 10.05.2023.

За наведеного, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для захисту порушеного права позивача, шляхом визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівнеській області від 11.07.2023 №172650006690 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком за нормами статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та зобов`язання призначити та виплачувати позивачу пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 30.04.2023.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На переконання суду, відповідачем не доведено правомірності вчинених дій, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

За наведеного, позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд присуджує на користь позивача витрати по сплаті судового збору в сумі 1073,60 грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій- задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області від 11.07.2023 №172650006690 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком за нормами статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області призначити та виплачувати ОСОБА_1 з 30.04.2023 пенсію за віком на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку на підставі статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Пенсійного фонду України в Рівнеській області суму судового збору у розмірі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 12 грудня 2023 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_5 )

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Олександра Борисенка, буд. 7, м. Рівне,Рівненська обл.,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 21084076)

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115589120
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування

Судовий реєстр по справі —460/25810/23

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні