Постанова
від 12.12.2023 по справі 420/9270/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/9270/23

Перша інстанція: суддя Пекний А.С.,

повний текст судового рішення

складено 11.09.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченка К.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в інтересах яких діє адвокат Глущенко Ангеліна Миколаївна, звернулися до суду з адміністративним позовом до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року №04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з головним бухгалтером фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 та поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_1 головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області;

- визнати незаконним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року №04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 та поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_2 начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області;

- стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за період з 18 листопада 2022 року по дату ухвалення рішення суду як оплату за час вимушеного прогулу;

- стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь ОСОБА_2 середній заробіток за період з 18 листопада 2022 року по дату ухвалення рішення суду як оплату за час вимушеного прогулу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12.11.2022 року на електронну адресу mihalsovet@ukr.net надійшло розпорядження начальника військової адміністрації від 12.11.2022 року №1 щодо зобов`язання на період дії воєнного стану визначити місце перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області в м. Миколаїв Миколаївської області та зобов`язання ОСОБА_2 забезпечити переміщення комп`ютерної техніки, наявних баз даних, ключів та логинів, а також наявної документації на паперових та електронних носіях у визначене пункті 1 цього розпорядження тимчасове місце дислокації (перебування).

У вищевказаному розпорядженні як на підставу визначення місця дислокації «ФВ» Новомиколаївської с/р в м. Миколаєві ОСОБА_3 посилається на розпорядження начальника обласної Військової адміністрації від 11.11.2022 року №272.

В свою чергу, розпорядження від 11.11.2022 року №272 не містить жодних розпорядчих зобов`язальних приписів щодо «ФВ» Новомиколаївської с/р, натомість в пункті 1 зазначено: «Начальникам районних військових адміністрацій: Херсонської - ОСОБА_6 та Скадовської - ОСОБА_4 , начальникам військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів разом із представниками до 12 листопада 2022 року прибути до міста Миколаєва Миколаївської області для здійснення повноважень».

Розпорядженням від 11.11.2022 року №272 начальник обласної військової адміністрації зобов`язував начальників військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів прибути до міста Миколаєва для здійснення повноважень, проте цим розпорядженням не зумовлювалась в обов`язковому порядку зміна місця дислокації «ФВ`Новомиколаївської с/р.

ОСОБА_2 було надіслано на електронну адресу начальника Новомиколаївської СВА лист від 14.11.2022 року, змістом якого повідомлено наступне: «[...] будівля даної установи захоплена окупаційними військами країни агресора. Доступ до кабінетів, комп`ютерної техніки, а також до наявної документації на паперових носіях відсутній».

Комунікація, зв`язок та обмін інформацією та документами, між «ФВ» Новомиколаївської сільської ради та начальником Новомиколаївської СВА був забезпечений, проте невиконання розпорядження щодо передислокації «ФВ`Новомиколаївської сільської ради неможливо було виконати у зв`язку з бойовими діями та станом тимчасової окупації.

У подальшому 17.11.2022 року ОСОБА_2 на Viber, а 19.11.2022 року на Telegram отримала повідомлення від ОСОБА_5 про надсилання наказу про призупинення трудових відносин від 17.11.2022 року № 04-к.

Згідно з додатком 1 до оскаржуваного наказу призупинено дію трудового договору з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_2 та головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_1 .

Позивачі вважають оскаржуваний наказ незаконним, таким, що порушує їх трудові права, спричиняє стан фінансової незахищеності внаслідок відсутності коштів для існування в умовах тимчасової окупації, винесений як приховане покарання за невиконання розпорядження від 12.11.2022 року №1.

Підстави для призупинення трудових правовідносин з позивачами за оскаржуваним наказом є формальними, невиправданими та такими, що не мають фактичного підтвердження.

Необ`єктивність начальника Новомиколаївської СВА ОСОБА_3 при винесенні оскаржуваного наказу підтверджується зокрема й тим, що того ж самого дня - 17.11.2022 року винесено розпорядження №02 від 17.11.2022 року «Про встановлення альтернативних способів ознайомлення працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області із рішенням щодо трудових відносин», при тому, що з даним наказом позивачів ознайомлено не було, що вказує на формальне дотримання процедури.

Більше того, наказом Новомиколаївської СВА № 06-к від 25.11.2022 року оголошено простій не з вини працівників з 25.11.2022 року для працівників виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області згідно з переліком (Додаток 1).

З урахуванням всього вищевказаного абсолютно очевидним є невиправдане призупинення дії трудових договорів з позивачами при одночасному оголошенні простою для всіх працівників виконавчого комітету, зазначене вказує на суб`єктивні мотиви начальника Новомиколаївської СВА ОСОБА_3 відносно позивачів та вибірковий підхід до вирішення кадрових питань.

Позивачі вважають, що призупинення дії трудових договорів відбулось з грубим порушенням вимог діючого законодавства та конституційних прав, наказ від 17.11.2022 року №04-к є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою від 02.05.2023 року причини пропуску строку звернення до суду визнано поважними, поновлено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 пропущений строк звернення до суду, провадження у справі відкрито та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

24.05.2023 року Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що відповідач позов не визнає.

Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що відповідно до розпорядження начальника Новомиколаївської СВА від 17.11.2022 року №04-к підставою для призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 стали наступні обставини:

- збройна агресія російської федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації території Новомиколаївської сільської територіальної громади Скадовського району Херсонської області;

- неможливість у таких умовах забезпечити збереження конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров`я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

- неможливість забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області.

Позивачі у своєму позові не змогли спростувати факту наявності вказаних обставин та того, то вони спричинили неможливість сторін трудового договору виконувати умови трудового договору.

Відповідно до вимог ч.1 ст.13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки. передбачені трудовим договором. Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Аналіз вказаної норми надає підстави для висновку, що достатніми підставами для прийняття роботодавцем рішення про призупинення дії трудового договору є:

- факт збройної агресії проти України;

- неможливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором;

- причинно-наслідковий зв`язок між фактом збройної агресії проти України та неможливістю обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Новомиколаївська СВА вважає, що усі 3 вказані обставини мали та мають місце у взаємовідносинах із ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а тому оспорюване розпорядження є законним.

З огляду на викладене відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

26.05.2023 року Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області подано до суду відзив на позовну заяву, аналогічний за змістом відзиву на позовну заяву, що надійшов до суду 24.05.2023 року.

02.06.2023 року до суду від представника позивачів надійшла відповідь на відзив. Позивачі та їхній представник зазначають, що головною умовою для призупинення дії трудового договору є абсолютна неможливість надання роботодавцем та виконання працівником відповідної роботи. За умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору. Крім того, позивачі взагалі не повідомлялися про призупинення дії трудового договору ні засобами мобільного зв`язку, ні електронною поштою та за відсутності зафіксованої процедури обміну електронними документами між роботодавцем та працівником, вказана процедура припинення дії трудового договору з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проведена з порушенням чинного законодавства.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року № 04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з головним бухгалтером фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 .

Поновлено з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 .

Стягнуто з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (75710, Херсонська область, Скадовський район, с. Михайлівна, вул. Шкільна, 84, код ЄДРПОУ 43958762) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 18 листопада 2022 року по 11 вересня 2023 року у сумі 125815 (сто двадцять п`ять тисяч вісімсот п`ятнадцять) грн. 95 коп., з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Допущено негайне виконання рішення в частині стягнення на користь ОСОБА_1 заробітної плати за один місяць, з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області (75712, Херсонська область, Скадовський район, с. Новомиколаївка, пр. Миру, буд. 26, код ЄДРПОУ 44801151) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп.

Визнано протиправним та скасовано наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року № 04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 .

Поновлено з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 .

Стягнуто з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (75710, Херсонська область, Скадовський район, с. Михайлівна, вул. Шкільна, 84, код ЄДРПОУ 43958762) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 18 листопада 2022 року по 11 вересня 2023 року у сумі 163117 (сто шістдесят три тисячі сто сімнадцять) грн. 53 коп., з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Допущено негайне виконання рішення в частині стягнення на користь ОСОБА_2 заробітної плати за один місяць, з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області (75712, Херсонська область, Скадовський район, с. Новомиколаївка, пр. Миру, буд. 26, код ЄДРПОУ 44801151) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп.

Не погоджуючись з вищезазначеним судовим рішенням Новомиколаївська сільська військова адміністрація Скадовського району Херсонської області подала апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Апелянт вважає рішення суду першої інстанції незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню з підстав неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи та неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому, на думку апелянта, є всі підстави для скасування рішення.

Відповідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про звільнення з займаної посади головного бухгалтера Михайлівської сільської ради в порядку переведення для подальшої роботи в фінансовому відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського р-ну» від 10.12.2020 року №176 звільнено з займаної посади головного бухгалтера Михайлівської сільської ради ОСОБА_1 з 10.12.2020 року в порядку переведення до Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради, призначено на посаду головного бухгалтера Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області з 11.12.2020 року.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про призначення ОСОБА_2 » від 22.04.2021 року №46 призначено ОСОБА_2 на посаду начальника фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради з 23.04.2021 року в порядку переведення як таку, що пройшла конкурс, з оплатою праці згідно штатного розпису.

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про організацію роботи та оплату праці працівників апарату виконавчого комітету, структурних підрозділів та бюджетних установ Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні» встановлено простій у роботі працівників апарату виконавчого комітету та структурних підрозділів Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні з оплатою праці згідно затвердженого штатного розпису.

Рішенням Виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 08.07.2022 року №33 скасовано п.1 рішення позачергового засідання виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 22.03.2022 року №23 «Про організацію роботи та оплату праці працівників апарату виконавчого комітету, структурних підрозділів та бюджетних установ Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні» та викладено його в новій редакції:

« 1. Запровадити з 01 липня 2022 року:

1.1. Дистанційну форму роботи для посадових осіб фінансового відділу Нововмиколаївської сільської ради, посадових осіб та службовців виконавчого комітету сільської ради з оплатою праці згідно штатного розпису.

1.2. Встановити простій у роботі технічного персоналу виконавчого комітету сільської ради з оплатою праці згідно штатного розпису».

Наказом Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 08.07.2022 року №14 запроваджено дистанційну форму роботи для посадових осіб фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради з 01 липня 2022 року до закінчення обставин, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Згідно з Додатком 1 до наказу №14 від 08.07.2022 року до дистанційної роботи залучено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з 01.07.2022 року до закінчення воєнного стану.

Відповідно до розпорядження Херсонської обласної військової адміністрації «Про організацію діяльності військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів Херсонської області» від 11.11.2022 року №272 начальникам районних військових адміністрацій: Херсонської - ОСОБА_6 та Скадовської - ОСОБА_4 , начальникам військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів разом із представниками до 12 листопада 2022 року прибути до міста Миколаєва, Миколаївської області для здійснення своїх повноважень.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 12.11.2022 року №1 зобов`язано:

1. На період дії воєнного стану визначити тимчасове місце перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43958762) відповідно до Розпорядження начальника Херсонської обласної військової адміністрації №272 від 11.11.2022 року «Про організацію діяльності військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів Херсонської області» м. Миколаїв, Миколаївської області.

2. Начальнику Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 до 19.11.2022 року:

2.1. Забезпечити переміщення комп`ютерної техніки, наявних баз данних, ключів та логинів, а також наявної документації на паперових та електронних носіях у визначеному п.1 цього розпорядження тимчасове місце дислокації (перебування);

2.2. Наказом по відділу повідомити підлеглих працівників про зміну робочого місця у відповідності до ст.3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного часу».

Наказом Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 14.11.2022 року №10 з метою забезпечення безперебійної та ефективної взаємодії Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області з Фінансовим відділом Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області наказано:

1. Довести до відома працівників фінансового відділу розпорядження Начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 12 листопада 2022 року №1 «Про визначення тимчасового місця перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області».

2. Ознайомити працівників фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області про зміну робочого місця у відповідності до статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного часу».

Листом від 14.11.2022 року №01-10/26 ОСОБА_2 повідомила начальника Новомиколаївської сільської адміністрації Скадовського району Херсонської області ОСОБА_3 про неможливість виконання розпорядження від 12.11.2022 року №1.

Наказом Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17.11.2022 року №04-к «Про призупинення трудових правовідносин із працівниками» констатуючи, то станом на момент видання цього наказу для Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та окремих працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, визначених у додатку 1 до цього наказу, є неможливим виконання обов`язків, передбачених трудовим договорам у зв`язку із:

- збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації території Новомиколаївської сільської територіальної громади Скадовського району Херсонської області;

- неможливістю у таких умовах забезпечити конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров`я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

- неможливістю забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області;

- призупинено дію трудового договору із працівниками виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, а саме з ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , на строк з 17.11.2022 року та не більше, ніж до моменту припинення або скасування воєнного стану, настання якого є умовою відновлення дії трудового договору.

Встановлено спосіб обміну інформації із працівниками, із якими призупинено дію трудового договору, шляхом листування за адресою електронної пошти Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області nnikol21092022@gmail.com.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17.11.2022 року №02 встановлено альтернативні способи ознайомлення працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області із рішеннями щодо трудових відносин.

Відповідно до листа від 02.12.2022 року №01-10/27, адресованого начальнику Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області ОСОБА_3 , за підписом начальника фінансового відділу, повідомлено, що працівники фінансового відділу ознайомлені з наказом начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації від 17.11.2022 року №04-К.

Вважаючи наказ Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області про призупинення трудових договорів протиправним, позивачі звернулися до суду із цим позовом.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю, передбачені статтями 43-46 Конституції України.

Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ (далі - Указ), в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Статтею 1 Закону України від 15 березня 2022 року №2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі - Закон №2136-ІХ) передбачено, що цей Закон визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України.

У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону №2136-ІХ в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону №2136-ІХ главу XIX «Прикінцеві положення» Кодексу законів про працю України доповнено пунктом 2 такого змісту: «Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

З огляду на вищевикладене положення Закону №2136-ІХ, які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працю, мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону №2136-ІХ також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.

Статтею 13 Закону №2136-ІХ визначено, що призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням і не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.

Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.

Наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).

У разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору працівником або профспілкою за дорученням працівника (працівників) відповідний наказ (розпорядження) може бути оскаржений до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу, який, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом, що є обов`язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису.

Приписи у разі оскарження наказу (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами, зазначеними в абзаці другому частини другої цієї статті, можуть бути внесені роботодавцеві за погодженням з військовою адміністрацією.

Припис центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу може бути оскаржений роботодавцем протягом 10 календарних днів у судовому порядку.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України.

ОБГРУНТУВАННЯ ДОВОДІВ СТОРІН

Вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд першої інстанції виходив з того, що, призупиняючи дію трудового договору з позивачами на підставі статті 13 Закону №2136-ІХ, відповідач констатував неможливість виконання обов`язків, передбачених трудовим договором у зв`язку з:

- збройною агресією російської федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації території Новомиколаївської сільської територіальної громади Скадовського району Херсонської області;

- неможливістю у таких умовах забезпечити конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров`я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

- неможливістю забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області.

Разом з тим, як вбачається з аналізу положень частини 1 статті 13 Закону, таке право роботодавця настає за певних умов. Такими умовами призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником - виконувати її. До того ж побудова цієї норми закону вказує на те, що законодавець передбачив одночасне настання як неможливості роботодавцем надати роботу, так і неможливість виконувати цю роботу працівником.

Отже, як вважає суд першої інстанції, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати роботу. Лише наявність правової норми, яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору не є достатньою. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності обставин, що передбачає така норма права.

Щодо абсолютної неможливості надавати роботу та виконувати її, то роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, в свою чергу, працівник - не може виконати роботу. Зокрема, про абсолютну неможливість надання роботодавцем роботи в контексті призупинення трудового договору може свідчити випадки неможливості забезпечувати працівників умовами праці, внаслідок того, що необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва знищені в результаті бойових дій або їх функціонування з об`єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а переведення працівника на іншу роботу або залучення його до роботи за дистанційною формою організації праці неможливо.

Тому за умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору.

Таким чином, суд першої інстанції вважає, що призупинення дії трудового договору з позивачами є незаконним, оскільки обставин неможливості відповідача у зв`язку з військовою агресією проти України надати позивачам роботу, а останнім її виконувати в цій справі не встановлено.

Отже, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського не доведено законність та обґрунтованість наказу «Про призупинення трудових правовідносин із працівниками» №04-к від 17.11.2022 року про призупинення дії трудового договору з 17.11.2022 року з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_2 та головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_1.

Зокрема, на думку суду першої інстанції, не доведено, що на час видання оскаржуваного наказу, існували обставини, які виключали можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором. Тобто, що існувала абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її.

Таким чином, з урахуванням наведеного, суд першої інстанції вважає за необхідне поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_1 головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області та з ОСОБА_2 начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області.

Крім того, суд першої інстанції вважає за необхідне стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради на користь позивачів середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 18 листопада 2022 року по 11 вересня 2023 року.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до вимог ч.1 ст.13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором. Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Аналіз вказаної норми дає підстави для висновку, що достатніми підставами для прийняття роботодавцем рішення про призупинення дії трудового договору є:

- факт збройної агресії проти України;

- неможливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором;

- причинно-наслідковий зв`язок між фактом збройної агресії проти України та неможливістю обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо відсутності у спірних правовідносинах обставин, які є підставою для призупинення дії трудового договору з позивачами.

При цьому, наявність факту збройної агресії проти України є загальновідомою обставиною, а тому, колегія суддів вважає за необхідне дослідити та надати оцінку обставинам, що вказують на неможливість обох сторін виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Так, стосовно наявності обставин неможливості виконувати обов`язки трудового договору зі сторони відповідачів, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до вимог ст.2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» цей Закон визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб.

Згідно з вимогами п.7 ст.1 цього ж Закону тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частина території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.

Згідно з вимогами ч.1 ст.9 цього ж Закону, державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ч.1 ст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

З урахуванням наведеного, колегія суддів зазначає, що на сьогоднішній день не існує жодного нормативно-правового акту, який би врегулював правила організації роботодавцями умов проходження громадянами України публічної служби в органах місцевого самоврядування на тимчасово окупованій території. Отже, у суб`єкта владних повноважень, як роботодавця, немає можливості забезпечити безпечні та здорові умови праці для працівника, забезпечити засобами виробництва та службовими, у тому числі конфіденційними матеріалами, для працівника, який продовжує проживання на тимчасово окупованій території. Крім того, продовження дії трудового договору в умовах проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на окупованій території, надання їм прав доступу до державних, у тому числі бюджетних інформаційно-телекомунікаційних баз даних становило б потенційну небезпеку для діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, адже ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не можуть гарантувати, що вони не перебувають під впливом представників держави-агресора, які можуть використати надані їм повноваження та доступ до інформації та ресурсів з метою вчинення диверсій проти України. На думку, колегії суддів, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , як посадові особи органу місцевого самоврядування, також мають право здійснювати надані їм повноваження, які є одночасно і її трудовими функціями, виключно на підконтрольній території України.

У контексті наведених доводів, колегія суддів також звертає увагу на наступні приписи законодавства.

Так, відповідно до вимог п.35 «Плану дій органів виконавчої влади та місцевого самоврядування під час збройної агресії Російської Федерації проти України», затвердженого розпорядження КМ України від 01.04.2022 року №265-р (із відміткою «для службового користування»), серед всього іншого, зобов`язано органи місцевого самоврядування та місцеві військові адміністрації невідкладно забезпечити блокування/відключення кваліфікованих електронних підписів, облікових записів, доступів до державних реєстрів, переліків та інформаційних систем, баз даних, хмарних сховищ, можливості здійснення реєстраційних дій у державних реєстрах з робочих місць державних реєстраторів та нотаріусів.

Таким чином, з огляду на обов`язковість припинення доступу до державних інформаційних баз даних на тимчасово окупованих територіях, сам факт продовження роботи позивачів протягом 2022 року суперечив вищенаведеному розпорядженню КМ України, оскільки становив ризик розголошення службової інформації.

Колегія суддів вважає, що організаційні питання забезпечення позивачів засобами захисту службової інформації, яка ними буде опрацьовуватиметься у разі дистанційної роботи та виконання посадових обов`язків, не має можливості, оскільки позивачі перебувають на непідконтрольній українській владі території, а будь-яка інформація, яка опрацьовується відповідачами в цілому, може бути використана представниками окупаційної російської влади.

Як встановлено колегією суддів, позивачі не позбавлені у доступі до державної служби в Україні, що відповідає гарантованому законодавством про державну службу принципу забезпечення рівного доступу до державної служби.

У той же час бажання і готовність позивачів виконувати свої обов`язки, передбачені трудовим договором та отримувати заробітну плату, працюючи на непідконтрольній українській владі території дистанційно, не відповідає чинному законодавству України, діючи у межах спірних правовідносин, відповідачі чітко та послідовно виконують приписи нормативно-правових актів та діють правомірно.

Відтак, у Новомиколаївської СВА не було ані законних підстав, ані можливості виконувати трудові обов`язки як роботодавця за умов, якщо ОСОБА_1 та ОСОБА_2 продовжують проживання на тимчасово окупованій території.

Стосовно неможливості виконувати умови трудового договору зі сторони ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , колегія суддів зазначає наступне.

Так, сторона позивачів акцентувала увагу, що позивачі, нібито, не мають жодного доступу до конфіденційних даних працівників Новомиколаївської СВА чи виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради, а тому не погоджується, що наведена обставина перешкоджає виконанню умов трудового договору.

Однак, це спростовується матеріалами справи, копії яких додано до позову, а також змістом самої позовної заяві.

Виходячи із п.2 наданої представником позивачів копії Положення про Фінансовий відділ Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, затвердженого рішенням Новомиколаївської сільської ради від 03.12.2020 року №12, основними завданнями Фінансового відділу є, серед всього іншого:

- проведення разом з іншими виконавчими органами сільської ради, структурними підрозділами ради аналізу фінансово-економічного стану територіальної громади, перспектив її подальшого розвитку;

- розроблення в установленому порядку проекту сільського бюджету та його прогнозу на середньостроковий період і подання їх на попередній розгляд та схвалення виконавчому комітету ради;

- представлення прогнозу бюджету та проекту рішення про бюджет сільської ради, схвалених виконавчим комітетом ради, на засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях ради.

Таким чином, виконуючи свої владні повноваження та трудові функції як начальника та головного бухгалтера Фінвідділу, відповідно, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 не можуть не взаємодіяти із іншими працівниками Новомиколаївської СВА та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради, у зв`язку із чим є очевидним, що вони матимуть доступ до їх персональних даних.

У свою чергу, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не можуть гарантувати захищеності доступу до цих даних на тимчасово окупованій території, а так само, не можуть гарантувати, що вони не перебувають під впливом окупаційних військ чи окупаційної адміністрації.

Таким чином, з огляду на те, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не могли та не можуть гарантувати в умовах окупації захищеності службових даних, у тому числі персональних даних інших працівників, вони не могли продовжувати виконувати обов`язки за трудовим договором і така обставина, на думку суду апеляційної інстанції, обґрунтовано зазначена у розпорядженні про призупинення дії трудового договору.

Стосовно обставини відсутності стабільного зв`язку, колегія суддів зазначає наступне.

Так, у якості однієї із підстав для задоволення позову позивачі посилаються на факти спілкування начальника Фінвідділу ОСОБА_8 із начальником Новомиколаївської СВА ОСОБА_3 за допомогою засобів зв`язку.

Наведені факти Новомиколаївською СВА не спростовуються, водночас - зовсім не свідчать про те, що стабільний зв`язок був та є.

У якості доказів спілкування із начальником Новомиколаївської СВА представник позивача надає роздруківки скріншотів із мобільного телефону, очевидно - із додатку «Vіbеr».

На одному із скріншотів зафіксоване наступне повідомлення від імені ОСОБА_2 , датоване 01.11.2022 року:«Доброго вечора. Шановна ОСОБА_3 . Вибачте, що відразу не відповіла на Ваш запит. У нас дуже поганий зв`язок. У фінвідділі працює тільки два спеціаліста (начальник та бухгалтер). Працюєм онлайн, виїхати не можемо за сімейними обставинами» (т.1 а.с. 121).

Тобто, навіть із вказаного повідомлення вбачається, що начальник Фінвідділу ОСОБА_2 сама визнає проблеми із зв`язком, що спричинило затримку відповіді на запит начальника Новомиколаївської СВА.

Окрім того, засоби ЗМІ та офіційні особи неодноразово публікували повідомлення про відключення мобільного зв`язку українських операторів на тимчасово окупованій лівобережній частині Херсонської області.

Колегія суддів зазначає, що позивачі займають відповідальні та важливі посади, адже відсутність того чи іншого фінансового документа, поданого у належні строки, може призвести до відсутності фінансування галузей суспільного життя Новомиколаївської сільської територіальної громади, у т.ч. після деокупації територій України.

А відтак, колегія суддів вважає, що у начальника Новомиколаївської СВА не було жодних підстав розраховувати на те, що у відповідальний момент із ОСОБА_2 та ОСОБА_1 буде зв`язок і вони зможуть вчасно відреагувати на поставлені завдання та надіслати результат їх виконання у вигляді відповідних документів чи проектів документів.

Тому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що обставина відсутності стабільного зв`язку із ОСОБА_2 та ОСОБА_1 обґрунтовано наведена у спірному розпорядженні як підстава для призупинення дії трудового договору.

У зв`язку із збройною агресією проти України у Новомиколаївської СВА не було достатньо гарантій, що позивачі особисто виконували б трудові функції, а не замість неї це робили б представники окупаційних військ чи адміністрації, використовуючи її ключі та логіни, або що вони не перебували б під впливом окупаційної адміністрації.

Відповідно до вимог ч.1 ст.21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації.

Із змісту вказаної норми вбачається, що визначальною ознакою трудового договору є пов`язаність трудових прав і обов`язків із особою працівника - трудовий договір має виконуватись працівником особисто.

Водночас, в умовах збройної агресії проти України та тимчасової окупації території Скадовського району Херсонської області у начальника Новомиколаївської СВА не було жодних гарантій, що трудовий договір ОСОБА_1 та ОСОБА_2 виконували б особисто.

Зокрема, існував та існує достатній ризик, що від імені ОСОБА_2 та ОСОБА_1 та з використанням їх ключів та паролів міг діяти працівник спеціальних служб держави-агресора або такі служби могли б мати на ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . певний вплив з метою вчинення диверсій проти України з використанням їх повноважень.

Таким чином, колегія суддів вважає, що розпорядження Новомиколаївської СВА про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_2 та ОСОБА_1 є законним та обґрунтованим.

Стосовно доводів апеляційної скарги щодо неможливості продовження трудових відносин під час перебування відповідачів на тимчасово окупованій території, колегія суддів зазначає наступне.

Так, підставою для призупинення трудових відносин є саме неможливість виконання обома сторонами обов`язків, передбачених трудовим договором.

А відтак, ст.13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» неможливо правильно інтерпретувати без розуміння, що є обов`язками, передбаченими трудовим договором.

Також, відповідно до вимог ст.139 КЗпП України «Обов`язки працівників» працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження роботодавця, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна роботодавця, з яким укладено трудовий договір.

Також, відповідно до вимог ст.8 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» основними обов`язками посадових осіб місцевого самоврядування є:

- додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування;

- додержання прав та свобод людини і громадянина;

- збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків, а також іншої інформації, яка згідно із законом не підлягає розголошенню;

- постійне вдосконалення організації своєї роботи, підвищення професійної кваліфікації;

- сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, ініціативність і творчість у роботі;

- шанобливе ставлення до громадян та їх звернень до органів місцевого самоврядування, турбота про високий рівень культури, спілкування і поведінки, авторитет органів та посадових осіб місцевого самоврядування;

- недопущення дій чи бездіяльності) які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування та держави.

В свою чергу, згідно із ст.141 КЗпП України «Обов`язки роботодавців» роботодавець повинен правильно організувати працю працівників, створювати умови для зростання продуктивності праці, забезпечувати трудову і виробничу дисципліну, неухильно додержувати законодавства про працю і правил охорони праці, здійснювати заходи щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню), уважно ставитися до потреб і запитів працівників, поліпшувати умови їх праці та побуту.

Отже, для правильного застосування ст.13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» немає сенсу перелічувати усі трудові обов`язки, які не може виконувати працівник та роботодавець в умовах збройної агресії.

Також, у контексті наведених норм права колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо задоволення позовних вимог.

Згідно листа від 14.11.2022 року №01-10/26, доданого до позову, начальник Фінвідділу ОСОБА_2., серед всього іншого, зазначає наступне: «Доводжу до Вашого відома, що адмінбудівля Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області до введення воєнного стану знаходиться за адресою: с. Михайлівна, Скадовський район, Херсонська область, вул. Шкільна, 84. На даний час будівля даної установи захоплена окупаційними військами країни агресора. Доступ до кабінетів, комп`ютерної техніки, а також наявної документації на паперових носіях відсутній.

Проте, працівниками фінансового відділу забезпечено зберігання бази даних програмного забезпечення, яке використовується у бюджетному процесі ІАС «LOGICA» та АІС «Місцеві бюджети», електронних ключів та логінів, печатки фінансового відділу» (т.1 а.с.127).

Незважаючи на той факт, що у позивачів відсутній доступ до наявної документації на паперових носіях, до позовної заяви додано багато копій саме паперових документів, виконаних від імені Фінвідділу, а також інших органів місцевого самоврядування з підписами та відбитками печаток відповідних посадових осіб.

Стосовно задоволення позовних вимог про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, колегія суддів вважає, що і вимоги є похідними від вимог про визнання незаконним та скасування розпорядження про призупинення дії трудового договору, то вони також не підлягають задоволенню у зв`язку із необґрунтованістю основних вимог.

Також, колегія суддів звертає увагу, що ст.236 КЗпП України застосовується до випадків незаконного звільнення та/або незаконного переведення, а не до призупинення трудових відносин.

В рамках даної справи, жодна із обставин не мала місце, а Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не передбачає стягнення з роботодавців будь-якого роду компенсацій у разі скасування рішення про призупинення дії трудового договору.

Тому, суд першої інстанції необґрунтовано застосував приписи ст.236 КЗпП України до спірних правовідносин.

Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно з вимогами ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до приписів ст.317 КАС України підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення є неправильне застосування норм матеріального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 317; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області - задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року по справі №420/9270/23 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу - скасувати.

Прийняти у справі №420/9270/23 нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , ОСОБА_2 .

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді Н.В. Вербицька К.В. Кравченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115591271
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/9270/23

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні