Справа № 144/1213/23
Провадження № 2/144/348/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" листопада 2023 р. смт. Теплик
Теплицький районний суд Вінницької області в складі:
головуючого судді - Германа О.С.,
з участю секретаря судового засідання Пігулі А.А.,
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні позовну заяву керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі позивача: Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області до ОСОБА_1 , фермерського господарства «ВЛОМ», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів : Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_2 про скасування державної реєстрації земельних ділянок та витребування земельних ділянок,
В С Т А Н О В И В:
01 вересня 2023 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів, про витребування земельної ділянки,відповідно доякої просить скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельні ділянки з кадастровими номерами 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590, площею 2 га кожна, припинивши право власності ОСОБА_1 на ці земельні ділянки та зареєстровані обтяження, скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590, площею 2 га кожна, витребувати у ОСОБА_1 та фермерського господарства «ВЛОМ» на користь Теплицької територіальної громади в особі Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку площею 2 га, межі якої знаходяться одночасно в межах земельних ділянок з кадастровими номерами: 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590 координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560, що була передана у власність, ОСОБА_2 згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020, відомості про яку у Державному земельному кадастрі набули статусу архівних.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-15942/15-19-СГ від 16.09.2019 задоволено клопотання ОСОБА_2 та надано йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-23806/15-19-СГ від 06.12.2019 на підставі клопотання ОСОБА_2 , затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 та надано йому у власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області площею 2 га, кадастровий номер 0522884600:10:002:0383, для ведення особистого селянського господарства, право власності на яку 19.12.2019 зареєстровано за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Таким чином, останнім використано право безоплатної приватизації земельної ділянки площею 2 га для з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Окрім того, встановлено, що 07.02.2020 ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-6660/15-20-СГ від 10.03.2020 ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області. В подальшому наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020 задоволено клопотання ОСОБА_2 від 19.05.2020 та затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0560 для ведення особистого селянського господарства, право власності на яку 24.06.2020 зареєстровано за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Водночас, при поданні клопотань про надання дозволу на розробку проектів землеустрою, затвердження проектів землеустрою та надання земельної ділянки у власність, що розташована на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області, ОСОБА_2 повідомив Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, що правом безоплатної приватизації земельної ділянки по даному виду цільового призначення не скористався. Таким чином, ОСОБА_2 повторно безкоштовно отримано у власність (у порядку приватизації) земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09.09.2020 посвідченого приватним нотаріусом Віннциького міського нотаріального округу, зареєстрованого в реєстрі за № 1279, ОСОБА_2 продав належну йому земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0560, ОСОБА_1 . Право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 зареєстровано 09.09.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. В подальшому, 30.11.2021 ОСОБА_1 звернулась до державного реєстратора Джулинської сільської ради Красиленко В.Б. з заявою про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0586, яка утворена внаслідок об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 та земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0561. На підставі поданої заяви, 30.11.2021 за ОСОБА_1 в Державному реєстрі речових прав зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га кадастровим номер 0523787000:01:000:0586. Крім того, 06.01.2023 ОСОБА_1 звернулась до державного реєстратора Джулинської сільської ради Красиленко В.Б. з заявами про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0590 та земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0589, які утворені внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 0523787000:01:000:0586. Державним реєстратором Джулинської сільської ради Красиленко В.Б., 06.01.2023 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0589, а також на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0590. Відповідно до листа Вінницької регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» № 4-1/81 від 11.07.2023, яке розробляло технічну документацію на відведення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 та поділ земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0586, межі земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 знаходяться одночасно в межах земельних ділянок з кадастровими номерами: 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590. Відповідно до договорів оренди від 10.03.2023, ОСОБА_1 передала земельні ділянки з кадастровими номерами 0523787000:01:000:0589 та
0523787000:01:000:0590 в оренду фермерському господарству «ВЛОМ». Право оренди земельних ділянок за ТОВ «ВЛОМ» 13.03.2023 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Ухвалою суду від 30.11.2023 прийнято заяву керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області про зміну предмету позову, відповідно до якої він просить: «Витребувати у ОСОБА_1 та фермерського господарства «ВЛОМ» на користь Теплицької територіальної громади в особі Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0523787000:01:000:0589 площею 2 га, яка фактично (за розміром та конфігурацією) відповідає земельній ділянці з кадастровим номером з 0523787000:01:000:0560, що була передана у власність ОСОБА_2 згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020, відомості про яку у Державному земельному кадастрі набули статусу архівних».
Прокурор, який діє в інтересах держави в особі: Теплицької селищноїради Гайсинськогорайону Вінницькоїобласті Бородіч О.О., в судове засідання не з`явилася, на адресу суду направила клопотання з прохання проводити судове засідання без присутності представника позивача, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник Теплицької селищної ради Гайсинського району в судове засідання не з`явився, на адресу суду направив клопотання з проханням проводити розгляд справи без присутності представника селищної ради.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, на адресу суду направила заяву з проханням проводити розгляд справи без її участі, позовні вимоги визнає.
Представник відповідача фермерського господарства «ВЛОМ», в судове засідання не з`явилися, повідомлялись належним чином про час та місце проведення судового засідання, заяви про відкладення судового засідання від них не надходило.
Від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, адресу суду надійшло клопотання з прохання проводити судове засідання без присутності представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, не заперечують, щодо задоволення позовних вимог.
Третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмета спору,на сторонівідповідача - ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином були повідомлені про день, час та місце розгляду.
Враховуючи зазначені вище положення, а також те, що сторони скористались своїм правом, врегульованим ч. 3 ст. 211 ЦПК України, заявляти клопотання про розгляд справи за їх відсутності, суд не вбачає підстав для відкладення розгляду справи та проводить його в даному підготовчому засіданні на підставі доказів наявних у справі.
Згідно з ч. ч. 3-4 ст. 200 ЦПК України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.
Згідно ч. 4 ст. 206 ЦПК України у разі визнання відповідачем позову суд, за наявності для того законних підстав, ухвалює рішення про задоволення позову.
Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України - кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Тому позивач, має право, гарантоване Конституцією України та іншими нормативними актами,на звернення до суду із відповідною позовною заявою за захистом своїх невизнаних чи оспорюваних прав та законних інтересів.
Згідно ч. 3 ч. 4 ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до вимог ч. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» - представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. 1ст. 81 ЦПК України- кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За положеннямистатті 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-15942/15-19-СГ від 16.09.2019 задоволено клопотання ОСОБА_2 та надано йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області. (а.с.25).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-23806/15-19-СГ від 06.12.2019 на підставі клопотання ОСОБА_2 , затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 та надано йому у власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області площею 2 га, кадастровий номер 0522884600:10:002:0383, для ведення особистого селянського господарства, право власності на яку 19.12.2019 зареєстровано за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. (а.с.26).
07.02.2020 ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області. (а.с.32).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-6660/15-20-СГ від 10.03.2020 ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області (а.с.33).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020 задоволено клопотання ОСОБА_2 від 19.05.2020 та затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у його власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Степанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0560 для ведення особистого селянського господарства, право власності на яку 24.06.2020 зареєстровано за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.35).
Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09.09.2020 посвідченого приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу, зареєстрованого в реєстрі за № 1279, ОСОБА_2 продав належну йому земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0560, ОСОБА_1 . Право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 зареєстровано 09.09.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.39-42).
30.11.2021 ОСОБА_1 звернулась до державного реєстратора Джулинської сільської ради Красиленко В.Б. з заявою про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0586, яка утворена внаслідок об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 та земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0561. На підставі поданої заяви, 30.11.2021 за ОСОБА_1 в Державному реєстрі речових прав зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 0523787000:01:000:0586 (а.с.43).
06.01.2023 ОСОБА_1 звернулась до державного реєстратора Джулинської сільської ради Красиленко В.Б. з заявами про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0590 та земельну ділянку кадастровий номер 0523787000:01:000:0589, які утворені внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 0523787000:01:000:0586. Державним реєстратором Джулинської сільської ради Красиленко В.Б., 06.01.2023 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0589, а також на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 0523787000:01:000:0590 (а.с.44-56).
Відповідно до листа Вінницької регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» № 4-1/81 від 11.07.2023, яке розробляло технічну документацію на відведення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 та поділ земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0586, межі земельної ділянки з кадастровим номером 0523787000:01:000:0560 знаходяться одночасно в межах земельних ділянок з кадастровими номерами: 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590 (а. с. 59).
Відповідно до договорів оренди від 10.03.2023, ОСОБА_1 передала земельні ділянки з кадастровими номерами 0523787000:01:000:0589 та 0523787000:01:000:0590 в оренду фермерському господарству «ВЛОМ». Право оренди земельних ділянок за ТОВ «ВЛОМ» 13.03.2023 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Вирішуючи питання про наявність підстав для задоволення позову суд виходить з наступного.
Відповідно дост.41 Конституції Українитаст.321 ЦК України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Статтею 41 Конституції Українитакож закріплено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 1, 2ст.78 ЗК України- право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до п. «а» ч.3ст.22 ЗК України- землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
За змістом статей116,118 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності, у тому числі в порядку безоплатної приватизації.
Згідно з ч. 4ст. 116 ЗК України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до п. "б" ч. 1ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз (постанова Верховного Суду від 20.05.2020 у справі №706/1685/16-ц).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями118,186-1 ЗК України.
Згідно з ч. 4ст.122ЗК України -центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч. 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Головне управління Держгеокадастру в області відповідно дост. 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», п.7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, п.8 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 № 1119, є територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань землеустрою - Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Головне управління Держгеокадастру в області діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженогоНаказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333(далі Положення), згідно з п.п. 13, 30 п. 4 якого, Головне управління Держгеокадастру в області відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному законодавством; здійснює державних нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі, зокрема, в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до ч.2ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_2 на час отримання у власність спірної земельної ділянки, вже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, отримавши у приватну власність земельні ділянки, а саме 19.12.2019 отримав земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 0522884600:10:002:0383 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області.
Таким чином, третя особа двічі скористався своїм правом на безоплатне отримання у власність земельної ділянки, передбаченимст.116 ЗК України, що є порушенням визначеного земельним законодавством порядку.
Відповідно достатті 131-1 Конституції Україниоргани прокуратури здійснюють представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ч.4ст.56 ЦПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до абз.3 ч.5ст.56 ЦПК України, у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч.3ст.23 Закону України «Про прокуратуру»прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно дост.80 ЗК України, ст.2,170,172,326,327,374 ЦК Україниправо власності на землі державної та комунальної власності належать державі Україна та територіальним громадам, які реалізують це право через відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до п.34 ч.1ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до п. «а», «є» ч.1ст.12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Отже, Теплицька селищна рада Гайсинського району Вінницької області є органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
На виконання вимогст. 23 Закону України «Про прокуратуру»керівником Гайсинської окружної прокуратури на адресу Теплицької селищної ради скеровано лист за № 51/2-520вих-23 від 24.05.2022, в якому повідомлено про виявлення факту порушення інтересів територіальної громади, а також про необхідність надання до прокуратури інформації щодо вжиття заходів по витребуванню спірної земельної ділянки в комунальну власність. (а.с.60-61).
Відповідно до листа Теплицької селищної ради за № 1069 від 29.05.2023, встановлено що селищна рада не вживала заходи щодо повернення спірної земельної ділянки в комунальну власність, оскільки дізналась про факт порушення з листа окружної прокуратури. При цьому в селищній раді відсутні документи, що стосуються вказаної земельної ділянки (а.с.62).
08.08.2023 за № 02.51/2-844 вих-23 керівником Гайсинської окружної прокуратури надіслано листа на адресу Теплицької селищної ради з викладом виявлених порушень вимог земельного законодавства та повідомлено, що прокуратура має намір звернутися із позовною заявою до Теплицького районного суду в інтересах Теплицької сільської ради. Також повідомлено, що у разі невжиття ними заходів самостійно необхідно повідомити про це окружну прокуратуру із зазначенням причин, які перешкоджають самостійно захищати порушені інтереси держави (а.с.63-65).
Листом за вих. №1575 від 10.08.2023, Теплицька селищна рада повідомила прокуратуру, що не заперечує, щодо звернення Гайсинської окружної прокуратури до суду в інтересах селищної ради (а.с.66).
Вказане дало підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області та звернення до суду із даним позовом.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна із чужого незаконного володіння (ст.387 ЦК України) та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ч.2ст. 152 ЗК України).
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цим діянням наслідкам.
У спорах про витребування майна суд встановлює обставини незаконного вибуття майна власника на підставі наданих сторонами належних, допустимих і достатніх доказів. При цьому, закон не вимагає встановлення судом таких обставин у іншій судовій справі, зокрема не вимагає визнання незаконними рішень, відповідно до яких відбулось розпорядження майном на користь фізичних осіб, у яких на підставі цих рішень виникли права.
Аналогічне визначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.02.2020 у справі за № 922/614/19 (Провадження № 12-157гс19).
З урахуванням наведених вимог закону і встановлених фактичних обставин справи, суд приходить до висновку, що оскільки ОСОБА_2 всупереч вимогам ст.116,118,121 ЗК Україниотримав увласність земельнуділянку земельнаділянка площею2га,з кадастровимномером 0523787000:01:000:0560для веденняособистого селянськогогосподарства ізземель державноївласності сільськогосподарськогопризначення,яка розташованана територіїСтепанівської сільськоїради Теплицькогорайону Вінницькоїобласті, впорядку приватизаціїнеправомірно,тому вінне мавправа відчужуватиїх ОСОБА_1 ,а ОСОБА_1 відповідно ФГ «ВЛОМ», а відтак ця земельна ділянка вибула із земель державної власності поза волею належного розпорядника і позовні вимоги щодо її витребування є обґрунтованими та доведеними.
В даному випадку ефективним способом захисту права власності (речового права) вважається вимога про витребування земельної ділянки з незаконного володіння (віндикаційний позов) в порядкустатті 387 ЦК України. На цьому, зокрема, наголошено у пункті 56 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц.
У пункті 72 даної постанови Велика Палата Верховного Суду зазначила, що визначальним критерієм для розмежування віндикаційного та негаторного позовів є відсутність або наявність у позивача володіння майном; відсутність або наявність в особи володіння нерухомим майном визначається виходячи з принципу реєстраційного підтвердження володіння; особа, до якої перейшло право власності на об`єкт нерухомості, набуває щодо нього всі правомочності власника, включаючи право володіння.
У той же час для витребування нерухомого майна, оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей387і388 ЦК України, є неефективними. Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (провадження № 12-97гс19, пункт 38), від 22.01.2020 у справі № 910/1809/18 (провадження № 12-148гс19, пункт 34), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 74).
Виходячи з обставин справи, належним способом захисту прав позивача в даному випадку є вимога про витребування майна із чужого незаконного володіння, яка і була заявлена разом з даними позовними вимогами та яка підлягає до задоволення.
Земля, як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади або органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної або комунальної власності.
Вочевидь, звертаючись до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області за дозволом на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, третя особи ОСОБА_2 діяв неправомірно, неправдиво вказавши, що право на безоплатну приватизацію по вищезазначеному цільовому призначенню вони не використали. В подальшому Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, приймаючи рішення щодо надання дозволу на розробку документації, її затвердження та передачу землі у власність, не перевірило обставин, необхідних для передачі землі у приватну власність ОСОБА_2 , та вчинило дії, які суперечать закону, що в свою чергу призвело до того, що спірні земельні ділянки вибули з володіння власника територіальної громади не з її волі.
Відтак, отримавши земельні ділянки на підставі завідомо неправдивих відомостей, треті особи не набули права власності у передбаченому законом порядку.
Отже, втручання держави у право власності ОСОБА_1 та ФГ «ВЛОМ» є виправданим, оскільки порушення чітко визначеного законодавством порядку надання земельних ділянок порушує суспільний інтерес на законний обіг землі, як національного багатства та положення законодавства України про зобов`язання органів влади діяти в межах своїх повноважень та у порядку передбаченому законом. Недотримання такого порядку тягне за собою свавілля державних органів та знищення правового порядку у державі.
Разом з тим, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 14.11.2018 по справі №183/1617/16 звертає увагу на те, що метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно.
З огляду на вказане, з метою належного відновлення порушеного права, враховуючи, що перешкод для застосування механізмустатті 388 ЦКне вбачається, суд вважає за необхідне витребувати у відповідачів на користь Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0523787000:01:000:0589 площею 2 га, яка фактично (за розміром та конфігурацією) відповідає земельній ділянці з кадастровим номером з 0523787000:01:000:0560, що була передана у власність ОСОБА_2 згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020, відомості про яку у Державному земельному кадастрі набули статусу архівних. Витребування спірної земельної ділянки з володіння відповідачів відповідає критерію законності: воно здійснюється на підставі нормистатті 388 ЦК Україниу зв`язку з порушенням органом виконавчої влади вимогЗК України.
Статтею 15ЦК України -визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно ч.1ст.4 ЦПК України- кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.1ст.13ЦПК України -суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог та на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно ч.1, 6ст.81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановленихЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.
Таким чином, аналізуючи вищевикладене, дослідивши обставини справи, перевіривши їх доказами, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи із принципів розумності, виваженості, справедливості, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора в заявлених ним межах та про існування правових підстав для їх задоволення.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд враховує наступне.
Згідно ч.1ст.141ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволено, тому з врахуванням вимогст.141 ЦПК України, з відповідача підлягає стягненнюна користь Вінницької обласної прокуратури сума судового збору.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 4, 10, 12, 13, 19, 81, 141, 200, 206, 259, 263, 265, 268 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі позивача: Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області до ОСОБА_1 , фермерського господарства «ВЛОМ», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів : Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_2 про витребування земельних ділянок - задовольнити.
Витребувати у ОСОБА_1 та фермерського господарства «ВЛОМ» на користь Теплицької територіальної громади в особі Теплицької селищної ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0523787000:01:000:0589 площею 2 га, яка фактично (за розміром та конфігурацією) відповідає земельній ділянці з кадастровим номером з 0523787000:01:000:0560, що була передана у власність ОСОБА_2 згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-11756/15-20-СГ від 08.06.2020, відомості про яку у Державному земельному кадастрі набули статусу архівних.
Стягнути з ОСОБА_1 та фермерського господарства «ВЛОМ» на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ: 02909909, банк отримувача: ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) судові витрати, сплачений судовий збір в сумі 6 710 (шість тисяч сімсот десять) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційної скарги не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Учасники справи, яким повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 11.12.2023.
Суддя
Суд | Теплицький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115608516 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Теплицький районний суд Вінницької області
Герман О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні