Постанова
від 12.12.2023 по справі 676/2900/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2023 року

м. Хмельницький

Справа № 676/2900/22

Провадження № 22-ц/4820/2190/23

Хмельницький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ: П`єнти І.В. (суддя-доповідач), Корніюк А.П., ТалалайО.І.,

розглянув в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Хмельницькобленерго» про відшкодування коштів та сплати пені, за апеляційною скаргою Акціонерного товариства «Хмельницькобленерго» на рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06 вересня 2023 року (суддя Вдовичинський А.В.).

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, ознайомившись з доводами апеляційної скарги, суд

в с т а н о в и в:

У червні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до АТ «Хмельницькобленерго» про зобов`язання вчинити дії, відшкодування коштів та сплати пені.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначала, що 24 лютого 2021 року вона уклала договір з Акціонерним товариством «Хмельницькобленерго» в особі Кам`янець-Подільського району електричних мереж №38 про стандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу. Згідно з пунктами 4.1., 4.3.,4.4 договору, плата за приєднання становить 455180,00 грн.

21.05.2021 позивачка оплатила 20% вартості за договором, що становить 9036 грн та 26.10.2021 оплатила 80 %, що становить 36 144 грн.

Проте, у визначений п.4.2.4 Кодексу системи розподілу, 60-денний строк з моменту повної оплати вартості підключення, відповідачем не було проведено підключення обладнання будинку позивача до електромережі.

Пунктом 5.1. договору передбачено, що у випадку порушення своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність, визначену договором та чинним законодавством.

Враховуючи те, що повна оплата за приєднання була здійснена позивачкою 26.10.2021, шістдесяти денний строк на приєднання електроустановки позивача до електричної мережі, визначений п.4.2.4 Кодексу систем розподілу, розпочався 27.10.2021 та закінчився 25.12.2021. Відтак, з 26.12.2021 розпочалося прострочення відповідачем приєднання електроустановки позивача до електричної мережі.

За розрахунками позивачки, розмір пені, нарахованої відповідно до п.5.3 договору, складає 7 996,86 грн, виходячи із таких розрахунків: 45,18 (0,1% від плати за приєднання) х 177 (кількість днів прострочення) = 7 996,86 грн.

Окрім того, прострочення приєднання електроустановки позивача до електричної мережі становить більше 120 днів, що, відповідно до п. 5.3 договору, є підставою для повернення позивачу 100% плати за приєднання у розмірі 45 180 грн.

18 березня 2022 року позивачка звернулася до відповідача із заявою про відшкодування коштів та сплати пені за порушення строків надання послуги з приєднання. Листом №2022-0513-1685 від 10.05.2022 відповідач відмовив у сплаті пені та поверненні плати за приєднання, посилаючись, зокрема, на сертифікат Торгово-промислової палати від 28.02.2022 №2021/02.0-7.1, яким засвідчено форс-мажорні обставини, а саме військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану на території України.

З урахуванням вищевикладеного, позивачка просила суд зобов`язати АТ «Хмельницькобленерго» підключити електроустановку ОСОБА_1 , що розташована за адресою АДРЕСА_1 до електричних мереж системи розподілу. Стягнути з відповідача пеню у розмірі 7996,86 грн та 100% плати за приєднання у розмірі 45180 грн.

Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області суду від 17 січня 2023 року провадження у справі в частині позовних вимог позивача про зобов`язання відповідача підключити її електроустановку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , до електричних мереж системи розподілу закрито.

Рішенням Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06 вересня 2023 року позов задоволено частково. Стягнуто з Акціонерного товариства «Хмельницькобленерго» в особі Кам`янець-Подільського району електричних мереж на користь ОСОБА_1 плату за приєднання у розмірі 45 180 грн та пеню у розмірі 2710,80 грн; 893,75 грн - судового збору.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, АТ "Хмельницькобленерго" подало апеляційну скаргу, в якій просить вказане рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. При цьому, посилається на порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що судом першої інстанції не враховано того, що відповідачем не здійснено приєднання об`єкту позивача з об`єктивних причин, які не залежать від відповідача, а саме необхідність у відведенні земельних ділянок. Відтак, у відповідності до абзацу 2 підпункту 4.2.4. Кодексу, пеня за порушення строків виконання зобов`язання за договором про приєднання на строк здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики не сплачується. Варто також і зважати на існування карантинних обмежень та введення воєнного стану в Україні, протягом яких позивачем розраховано розмір пені за прострочення виконання зобов`язання. Крім того, судом не було взято до уваги, що відповідно до п. 5.4. типового договору про приєднання до електричних мереж, строк виконання зобов`язань продовжується на строк дії обставин непереборної сили.

ОСОБА_1 у відзиві на апеляційну скаргу просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити рішення суду першої інстанції без змін. Зазначає, що у жовтні 2021 року представник відповідача повідомив позивача про завершення узгодження проєктної документації щодо електрозабезпечення об`єкта позивача та необхідність здійснення повної оплати вартості приєднання. Тому, сам факт виставлення рахунку на повну оплату вартості підключення свідчив про готовність відповідача здійснити підключення електроустановки позивача у 60-ти денний строк, визначений Кодексом систем розподілу, та про наявність усіх необхідних для цього умов. Враховуючи те, що повна вартість підключення була оплачена 26.10.2021, 60-ти денний термін на підключення закінчився 25.12.2021, який міг бути продовжений відповідачем за умови повідомлення позивача не пізніше ніж за 10 календарних днів до закінчення строку надання послуги з приєднання про збільшення строку проєктування не більше ніж на 30 календарних днів. Однак, позивач ніяких листів про продовження вказаного строку не отримувала. Крім того, вказує, що навіть після отримання земельної ділянки підключення електроустановки позивача було проведено через 141 день, що свідчить про значне, без поважних причин зволікання відповідача у підключенні, що призвело до порушення прав позивача та є підставою для нарахування пені та повернення 100% плати за підключення. Разом з тим, відповідачем не надано жодних доказів, які би підтвердили факт неможливості виконання обов`язку щодо підключення саме в силу введення карантинних обмежень та воєнного стану. Відтак, обставини щодо введення карантинних обмежень та воєнного стану не є форс-мажорною саме у відносинах сторін.

За змістом апеляційної скарги рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог не оскаржується, а тому апеляційним судом, відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України, не переглядається.

Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, відповідно до положень ст. 369 ЦПК України, за наявними у справі матеріалами без повідомлення учасників справи.

Колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

За змістом частини першої статті 367 ЦПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до пунктів 3 і 4 частини 1 статті 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Статтею 263 ЦПК України передбачено, що законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим (ч. 1 ст. 263 ЦПК України).

Разом з тим, рішення суду першої інстанції в частині задоволенння позовних вимог не відповідає вищевказаним вимогам закону.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено строки виконання укладеного з позивачкою договору про стандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу, що є підставою для стягнення сплаченої позивачкою суми за приєднання у сумі 45 180 грн, у зв`язку з перевищенням надання послуги з приєднання більше ніж на 120 календарних днів та пені у розмірі 2710 грн 80 коп. за період з 26.12.2021 по 23.02.2022.

Проте, з таким висновком суду першої інстанції не можна погодитись.

Встановлено, що 24 лютого 2021 року між ОСОБА_1 та Акціонерним товариством «Хмельницькобленерго» в особі Кам`янець-Подільського району електричних мереж №38 укладено договір про стандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу(а.с.21-23).

Розділом 1 зазначеного договору передбачено, що за цим договором до електричних мереж системи розподілу виконавця послуг, оператора малої системи розподілу або іншого власника електричних мереж (основного споживача) приєднується: житловий будинок, місце розташування об`єкта замовника: АДРЕСА_1 . Місце (точка) забезпечення потужності об`єкта замовника встановлюється на ЛЕП 10 кВ Л 92 оп.294. Точка приєднання (межа балансової належності об`єкта замовника) встановлюється на вихідні клеми ввідного комутаційного апарату. Тип приєднання об`єкта замовника стандартне. Величина потужності, замовленої до приєднання (у точці приєднання), 30 кВт. Категорія надійності електропостачання 3. Ступінь напруги в точці приєднання визначається напругою на межі балансової належності та буде становити 0,38 кВ, 2 клас.

Відповідно до пункту 2.1 договору, виконавець забезпечує приєднання електроустановок об`єкта замовника (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення та введення в експлуатацію електричних мереж зовнішнього електропостачання об`єкта замовника від місця забезпечення потужності до точки приєднання) відповідно до схеми зовнішнього електропостачання і проєктної документації та здійснює підключення електроустановок об`єкта замовника до електричних мереж системи розподілу на умовах цього договору.

Згідно п.2.2 договору, замовник оплачує виконавцю послуг вартість приєднання до електричних мереж системи розподілу на умовах цього договору.

Пунктом 3.1 договору передбачено, що виконавець послуг зобов`язаний: 3.1.1. розпочати (після виконання замовником зобов`язань щодо авансової оплати в розмірі 20% плати, визначеної п.4.1 цього договору) в установленому порядку приєднання об`єкта(електроустановок) замовника до електричних мереж системи розподілу. Забезпечити в установленому порядку приєднання(будівництво та введення в експлуатацію електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення об`єкта замовника від місця забезпечення потужності до точки приєднання) об`єкта (електроустановок) замовника до електричних мереж системи розподілу у строки, встановлені цим договором, після виконання замовником зобов`язань, визначених підпунктом 3.2.3 пункту 3.2 цього договору; 3.1.2 здійснити первинне підключення електроустановок замовника з метою проведення випробувань електрообладнання схеми зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника та підключити електроустановки замовника до електричних мереж системи розподілу після повної (стовідсоткової) оплати послуги з приєднання впродовж 5 робочих днів після отримання заяви замовника або впродовж 10 робочих днів, якщо підключення потребує припинення електроустановок інших користувачів, після виконання сторонами умов цього договору та укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії (або внесення змін до діючих договорів).

Згідно п.3.2.3 договору, замовник зобов`язаний оплатити на умовах цього договору вартість наданих виконавцем послуг з приєднання електроустановок замовника до електричних мереж системи розподілу в точці приєднання.

Відповідно до пункту 4.1. договору, плата за приєднання становить 45180,00 грн.

Абзацом 2 п.4.3 договору передбачено, що у випадку необхідності відведення земельних ділянок під будівництво об`єктів електроенергетики для приєднання електроустановок замовника оплата здійснюється відповідно до п.4.4 цього договору.

Відповідно до п.4.4 договору, замовник сплачує плату за приєднання на поточний рахунок виконавця послуг у такому порядку:

оплата в розмірі 20 плати, визначеної пунктом 4.1 цього договору, упродовж 5 робочих днів від дати підписання цього договору сторонами;

остаточний розрахунок у розмірі 80% плати, визначеної п.4.1. цього договору, упродовж 5 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати узгодження з усіма заінтересованими сторонами розробленої Виконавцем послуг проєктної документації щодо електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення об`єкта замовника.

Абзацом 1 п.5.3 договору встановлено, що за порушення строків виконання зобов`язання за цим договором винна сторона сплачує іншій стороні пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості приєднання за кожен день прострочення.

Згідно пп.4 абз.2 п.5.3 договору передбачено, що у разі порушення виконавцем послуг умов зобов`язання щодо строків надання послуги з приєднання: у разі перевищення строку надання послуги з приєднання, встановленого цим договором, більш ніж на 120 календарних днів виконавець послуг зобов`язаний повернути замовнику кошти, отримані як попередня оплата(у розмірі 100% плати, визначеної п.4.1 розділу 4 цього Договору) (крім випадків визначених Кодексом Кодексом системи розподілу).

Пунктом 7.1. договору встановлено, що цей договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами передбачених ним зобов`язань, але не довше ніж до 31.12.2021.

Відповідно до п.7.3 договору передбачено, що строк його дії може бути продовжений за вмотивованим зверненням однієї із сторін у порядку, встановленому чинним законодавством.

Технічні мови стандартного приєднання № 38 до електричних мереж електроустановок (додаток до договору) були видані 24.02.2021 відповідачем позивачу за підписом директора Кам`янець-Подільського РЕМ Грубі Г.Б. від 23.05.2021(а.с.19-20).

21.05.2022 ОСОБА_1 на підставі наданого відповідачем рахунку № 735/510 (а.с.105 на звороті) перерахувала на користь відповідача кошти у розмірі 9036 грн (а.с.8).

24.06.2021 директором Кам`янець-Подільського РЕМ було направлено директору з питань забезпечення бізнесу АТ «Хмельницькобленерго» лист з проханням надати дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єкт енергетики - КТП -1н орієнтовною площею 0,003 га в с. Кульчіївці, який буде встановлено на виконання приєднання № 38 від 24.02.2021 до електричних мереж електроустановки ОСОБА_1 (а.с.42).

20.07.2021 відповідачем було направлено клопотання голові Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0030 га в с.Кульчіївці для розміщення та обслуговування КТП-1н із земель комунальної власності на умовах оренди (а.с.11).

Рішенням одинадцятої сесії Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради від 08.09.2021 № 161/VIII надано дозвіл відповідачу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду із земель комунальної власності орієнтовною площею 0,0030 га в с. Кульчіївці для розміщення та обслуговування КТП-1н (а.с.12).

23.10.2021 відповідачем було надано позивачу для оплати рахунок № 1594/510 на суму 36144,00 грн (а.с.9).

26.10.2021 ОСОБА_1 на підставі наданого відповідачем рахунку № 1594/510 перерахувала на користь відповідача кошти у розмірі 36144 грн (а.с.10).

19.11.2021 позивачем було направлено Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг скаргу щодо врегулювання взаємовідносин із АТ «Хмельницькобленерго» в частині приєднання до електричних мереж її об`єкту (а.с.92).

02.12.2021 було зареєстровано в Державному земельному кадастрі на підставі заяви АТ «Хмельницькобленерго» від 22.11.2021 та проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 09.06.2021 ТОВ «ПоділляЗемЦентр» земельну ділянку, кадастровий номер 6822484800:01:003:0369, площею 0,0030 га, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку(а.с.109-111).

06.12.2021 відповідачем було направлено позивачу повідомлення в якому зазначено що підрядною організацією виготовлено проєктно-кошторисну документацію щодо електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення об`єкта замовника та землевпорядною організацією завершується виготовлення проєкту землеустрою, вказано на положення п.4.2.3 Кодексу системи розподілу, повідомлено, що фахівці товариства здійснюють всі можливі заходи з метою найшвидшого вирішення питання щодо відведення в установленому порядку земельних ділянок для розміщення об`єкту електроенергетики, та подальшого виконання будівельно-монтажних робіт, вказано що ТОВ «Подільський земельний центр» триває присвоєння кадастрового номеру земельної ділянки для ТП-10/04 кВ(а.с.39-41).

13.12.2021 відповідачем було подано клопотання до Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 6822484800:01:003:0369, площею 0,0030 га, в с.Кульчіївці для розміщення та обслуговування КТП-1н із земель комунальної власності на умовах оренди терміном на 49 років з відсотком орендної плати 3%(а.с.13).

06.01.2022 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, було надано позивачу відповідь на її звернення (а.с. 15-16), в якій зазначено з аналізу листа ОСР та інформації наявної в НКРЕКП, НКРЕКП вбачає в діях АТ «Хмельницькобленерго» ознаки порушення вимог підпункту 26 п.2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 р. № 1470(із змінами), якими передбачено, що ліцензіат повинен надавати послуги з приєднання електроустановки замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень ст. 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» за умови дотримання замовником вимог, встановлених Кодексом систем розподілу, зокрема порушення вимог п.4.2.4 глави 4.2 розділу IV Кодексу в частині недотримання строків надання послуги із стандартного приєднання до електричних мереж. Та роз`яснено ОСОБА_1 її право звернутися до відповідача із претензією щодо сплати штрафних санкцій за порушення умов договору.

Рішенням шістнадцятої сесії Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради від 11.02.2022 № 159/VIII затверджено проєкт землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки 14.02 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії площею 0,0030 га кадастровий номер 6822484800:01:003:0369, яка знаходиться в с.Кульчіївці та передано зазначену земельну ділянку АТ «Хмельницькобленерго» на умовах оренди терміном на 49 років (а.с.14).

18.03.2022 позивачем направлено відповідачу заяву про відшкодування коштів та сплати пені за порушення строків надання послуги з приєднання(а.с.17).

Листом від 10.05.2022 відповідачем надано позивачу відповідь щодо настання форс-мажорних обставин, з посиланням на те, що договір оренди земельної ділянки укладений з Слобідсько-Кульчієвецькою сільською радою було після підписання направлено на державну реєстрацію, однак в зв`язку із блокуванням з 24.02.2022 роботи системи ДЗК отримати витяг про НГО немає технічної можливості, договір оренди земельної ділянки буде укладено після отримання витягу про НГО, а також повідомлено, що в зв`язку з початком військової агресії російської федерації проти України на підставі сертифікату Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 та повідомлено, що строк виконання зобов`язання продовжено на строк дії обставин непереборної сили.

Договір оренди земельної ділянки площею 0,003 га, кадастровий номер 6822484800:01:003:0369, між АТ «Хмельницькобленерго» та Слобідсько-Кульчиєвецькою сільською радою укладено 25.07.2022 (а.с.58-61) та 25.07.2022 підписано акт приймання-передачі земельної ділянки (а.с.62).

Договір оренди земельної ділянки площею 0,003 га, кадастровий номер 6822484800:01:003:0369, між АТ «Хмельницькобленерго» та Слобідсько-Кульчиєвецькою сільською радою зареєстровано державним реєстратором виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради Манчуком В.С. 14.10.2022, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20.10.2022 (а.с.57).

12.12.2022 головним інженером Кам`янець-Подільського РЕМ складено повідомлення про надання послуги з приєднання № 38 від 24.02.2021 ОСОБА_1 (а.с.64-65).

Відповідно до відповіді Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №866/281-23 від 20.03.2023, заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, заявником якої є Кам?янець-Подільський PEM, зареєстровано в системі діловодства «Док Проф» 01.06.2022 за №32-8977/0/284-22, заява надійшла від центру надання адміністративних послуг Гуменецької сільської ради з реєстраційним номером 390/3-22 від 31.05.2022. У зв?язку з введенням в Україні воєнного стану на підставі Указу Президента від 22.02.2022 року №64/2022, у Відділі №2 Управління надання адміністративних послу Головного управління Держгеокадастру У Хмельницькій області встановлено простій, що виник не з вини працівників та зумовлений загрозою їх життю та здоров?ю. Виведення із простою працівників проводилось поступово з 23.05.2022, доступ до Національної кадастрової системи та системи діловодства надано з 01.06.2022 (а.с. 78).

Дані обставини підтверджуються матеріалами справи.

Статтею 11 ЦК України встановлено, що договори та інші правочини є однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимогвідповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За змістом ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 626 ЦК України).

Відповідно до положень пункту 1 частини 1 статті 10 Закону України «Про ринок електричної енергії» до повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у відносинах із суб`єктами електроенергетики належить погодження питань розміщення на підпорядкованій їм території об`єктів електроенергетики виходячи з інтересів територіальної громади.

Відповідно до частин першої - четвертої статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи передачі та оператори систем розподілу не мають права відмовити в приєднанні електроустановок замовника до системи передачі або системи розподілу за умови дотримання замовником кодексу системи передачі та кодексу систем розподілу.

Приєднання електроустановок до електричних мереж не має призводити до порушення нормативних вимог щодо надійності електропостачання та якості електричної енергії для користувачів електричної системи.

Послуга з приєднання електроустановок замовника до системи передачі та системи розподілу є платною послугою та надається оператором системи передачі або оператором системи розподілу відповідно до договору про приєднання.

Кодексом системи розподілу, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 310 (далі - Кодекс систем розподілу ( в редакції чинній на момент виникнення правовідносин)) визначаються умови приєднання електроустановок замовників до електричних мереж власників, які не є операторами системи розподілу.

Відповідно до пункту 2.1. Кодексу систем розподілу технічні умови на приєднання - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта замовника, заявленого до приєднання до електричних мереж, які повинні відповідати його розрахунковим технічним і технологічним параметрам та меті приєднання (виробництво, розподіл, споживання електричної енергії) та є невід`ємним додатком до договору про приєднання та складовою частиною завдання на проектування; замовник послуги з приєднання (замовник) - фізична або юридична особа, яка письмово або іншим способом, визначеним цим Кодексом, повідомила оператора системи розподілу про намір приєднати до електричних мереж новозбудовані електроустановки або змінити технічні параметри діючих електроустановок внаслідок реконструкції чи технічного переоснащення.

Відповідно до пункту 4.1.1. розділу 4 Кодексу систем розподілу, цей розділ регулює відносини, які виникають під час приєднання новозбудованих, реконструйованих чи технічно переоснащених електроустановок Замовників до електричних мереж.

В п. 4.2.2. розділу 4 Кодексу систем розподілу передбачено, що послуга зі стандартного приєднання передбачає виконання комплексу робіт, а саме: розроблення технічних умов, включаючи вимоги щодо влаштування вузла комерційного обліку; підготовку технічного завдання на проєктування; розроблення та узгодження з іншими заінтересованими сторонами проєктної документації на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника (до точки приєднання електроустановок замовника); здійснення, у разі необхідності, заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики; виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт. Послуга зі стандартного приєднання не включає послугу з влаштування комерційного обліку електричної енергії.

За положеннями пункту4.2.3.Кодексу системрозподілу,процедура наданняпослуги стандартногоприєднання передбачає:надання замовникомОСР заявипро приєднанняіз зазначеннямвідомостей танеобхідних документів,визначених упункті4.4.2глави4.4цього розділу; визначеннятипу приєднаннязалежно відвідстані тавеличини потужності.Відстань визначаєтьсяпо прямійлінії відпрогнозованої точкиприєднання електроустановокзамовника донайближчої точкив існуючих(діючих)електричних мережах(повітряналінія,трансформаторна підстанціяабо розподільнийпункт),що збігаєтьсязі ступенемнапруги вточці приєднання.За величинупотужності приймаєтьсязагальна величинапотужності електроустановокзамовника разомз існуючоюдозволеною потужністю.У разінедосягнення згодищодо визначеннятипу приєднаннясторони,у томучислі разомз представникамицентрального органувиконавчої влади,що реалізуєдержавну політикуз нагляду(контролю)в галузіелектроенергетики,мають намісцевості спільнопровести необхіднівимірювання,на підставіяких остаточновизначається типприєднання; підготовкуі видачузамовнику технічнихумов заформою,наведеною вдодатку4доцього Кодексу,розрахунку вартостіплати заприєднання доелектричних мережта рахункуна сплатуплати заприєднання; оплатузамовником вартостіприєднання відповіднодо умовдоговору проприєднання; підготовкуОСР проєктузовнішнього електрозабезпечення; виконанняОСР будівельнихробіт велектричних мережахвід точкизабезпечення потужностідо точкиприєднання електроустановокзамовника; поданняОСР робочоїнапруги вточку приєднанняелектроустановок замовника(наконтактні з`єднанняелектричних мереж(межабалансової належності)); надання ОСР замовнику у спосіб, указаний у заяві про приєднання, повідомлення про надання послуги з приєднання, що єдодатком 5до цього Кодексу (далі повідомлення).

Відповідно до положень пункту 1 частини 1статті 10Закону України «Про ринок електричної енергії»до повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у відносинах із суб`єктами електроенергетики належить погодження питань розміщення на підпорядкованій їм території об`єктів електроенергетики виходячи з інтересів територіальної громади.

Пунктом 4.2.4. Кодексу систем розподілу визначено, що строк надання послуги зі стандартного приєднання для електроустановок замовника першого ступеня потужності становить 45 календарних днів, починаючи з наступного робочого дня від дати оплати замовником ОСР вартості приєднання відповідно до договору про приєднання. Для електроустановок замовника другого ступеня потужності цей строк становить 60 календарних днів, починаючи з наступного робочого дня від дати оплати замовником ОСР вартості приєднання відповідно до договору про приєднання.

У разі необхідності збільшення строку надання послуги зі стандартного приєднання через затримку здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики (затримка в погодженні власника (власників) або Користувача (Користувачів) земельної ділянки (земельних ділянок)) ОСР не пізніше ніж за 10 календарних днів до закінчення строку надання послуги з приєднання письмово (або у спосіб, узгоджений із замовником) повідомляє замовника про збільшення строку проєктування не більше ніж на 30 календарних днів (з наданням документального підтвердження причин виникнення затримки та зазначенням найменування організацій, до яких звернувся ОСР щодо питання вирішення землевідведення з наданням копій офіційного листування). У разі неможливості здійснення ОСР у зазначені строки заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики (із причин, не залежних від ОСР) пеня за порушення строків виконання зобов`язання за договором про приєднання на строк здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики не сплачується, а плата за приєднання не підлягає зменшенню.

ОСР зобов`язаний, а замовник має право здійснювати всі можливі заходи в межах чинного законодавства з метою вирішення питання щодо відведення в установленому порядку земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики, у тому числі направлення відповідних листів до органів місцевого самоврядування та контролюючих органів, ініціювання проведення узгоджувальних нарад та робочих зустрічей в органах місцевого самоврядування за участю замовника (уповноваженого представника замовника) тощо з метою максимального прискорення здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики.

Після завершення здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики продовжується перебіг строку надання послуги з приєднання, встановленого умовами договору про приєднання, про що ОСР інформує замовника.

Згідно з вимогамист. 526 ЦК Українизобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цьогокодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться.

Цивільно-правова відповідальність - це покладення на порушника невигідних правових наслідків, що ґрунтуються на умовах договору або на законі, та, які полягають у позбавленні його певних прав або у заміні невиконання обов`язку новим, або у покладенні на цю особу нового додаткового обов`язку. Покладення на боржника нових додаткових обов`язків як заходу цивільно-правової відповідальності має місце, зокрема, у випадку стягнення неустойки (пені, штрафу).

Відповідно достатті 549 ЦК України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.

Згідно зістаттею 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, установлені договором або законом, у тому числі сплата неустойки.

Згідно до частин першої, третьоїстатті 614 ЦК України, особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Для приєднання електроустановки позивача з дотриманням належної якості та надійності є необхідність встановлення розвантажувальної ТП-10/0,4 кВ та відповідно будівництво до неї лінії 10 кВ, що потребує відведення земельної ділянки для розміщення ТП-10/0,4 кВ і опор ПЛ-10 кВ, саме тому виконавцем послуг на виконання умов про стандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу від 24.02.2021 здійснювалися заходи щодо відведення в установленому порядку земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики та оформлення права користування земельними ділянками відповідно до законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що ОСР вживалися заходи щодо відведення земельної ділянки для розміщення об`єкту електроенергетики: товариство зверталось до органу місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розробку проєкту землеустрою, про затвердження проєкту землеустрою, однак розгляд цих питань належить виключно до компетенції органу місцевого самоврядування і ОСР позбавлений можливості вплинути на пришвидшення процесу розгляду вказаних питань органом місцевого самоврядування. Таким чином, затримка здійснення вказаних заходів щодо відведення земельної ділянки відбулася з причин не залежних від ОСР, а тому відсутні підстави для покладання на відповідача відповідальності у вигляді сплати неустойки та повернення плати за приєднання.

Крім того, положеннями п.4.2.4. Кодексу систем розподілу визначено, що після завершення здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики продовжується перебіг строку надання послуги з приєднання, встановленого умовами договору про приєднання, про що ОСР інформує замовника. У разі неможливості здійснення ОСР заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики в строки, зазначені у пункті 4.2.4. Кодексу систем розподілу (із причин, не залежних від ОСР), пеня за порушення строків виконання зобов`язання за договором про приєднання на строк здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики не сплачується, а плата за приєднання не підлягає зменшенню.

І з цього приводу, підставними є доводи апеляційної скарги про те, що виконання ОСР зобов`язання за договором про приєднання у визначенні Кодексом систем розподілу строки було неможливим через тривалість прийняття заходів щодо відведення земельної ділянки для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики із причин, не залежних від ОСР.

Крім того, відповідно до Кодексу систем розподілу ОСОБА_1 також мала право здійснювати всі можливі заходи в межах чинного законодавства з метою вирішення питання щодо відведення в установленому порядку земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики, у тому числі направлення відповідних листів до органів місцевого самоврядування та контролюючих органів, ініціювання проведення узгоджувальних нарад та робочих зустрічей в органах місцевого самоврядування за участю замовника (уповноваженого представника замовника) тощо з метою максимального прискорення здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об`єктів електроенергетики.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції в частинні задоволених позовних вимог підлягає скасуванню з ухваленням апеляційним судом в цій частині нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до частини 13статті 141 ЦПК України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справу на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

На підставі частини 1статті 141 ЦПК України, з позивача ОСОБА_1 на користь АТ «Хмельницькобленерго» підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1339 грн 74 коп. (992,4*90% =893,16*150%=1339,74).

Керуючись ст. ст. 367, 374, 376, 382, 384 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Хмельницькобленерго» задовольнити.

Рішення Кам`янець-Подільськогоміськрайонного судуХмельницької областівід 06вересня 2023року вчастині задоволення позовних вимог про стягнення плати за приєднання, пені та вирішення питання про розподіл судового збору скасувати та ухвалити в цій частині нове судове рішення.

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про стягнення плати за приєднання у розмірі 45180 грн та пені у розмірі 2710 грн 80 коп. з 26.12.2021 по 23.02.2022 відмовити.

В решті рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Акціонерного товариства «Хмельницькобленерго» (вулицяХрановського,11А,місто ХмельницькийХмельницької області,29018,ЄДРПОУ 22767506) 1339 грн 74 коп. судового збору.

Постанова набираєзаконної силиз дняїї прийняттята касаційномуоскарженню непідлягає, крім випадків, встановлених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України.

Повне судове рішення складено 12 грудня 2023 року.

Суддя-доповідач І.В. П`єнта

Судді: А.П. Корніюк

О.І. Талалай

Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено15.12.2023
Номер документу115616269
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —676/2900/22

Постанова від 12.12.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

П'єнта І. В.

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

П'єнта І. В.

Ухвала від 16.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

П'єнта І. В.

Ухвала від 07.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

П'єнта І. В.

Рішення від 06.09.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 06.09.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 17.01.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 14.07.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні