Рішення
від 06.12.2023 по справі 160/24672/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2023 року Справа № 160/24672/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЮркова Е.О. за участі секретаря судового засіданняШпоти Я.С. за участі: представника позивача представника відповідача Таліпова А.Г., Степанов М.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

УСТАНОВИВ:

26 вересня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120160713 від 25 травня 2023 року;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120150713 від 25 травня 2023 року;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120120713 від 25 травня 2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що податкові повідомлення-рішення №0120150713, №0120160713, №0120120713від 25 травня 2023 року є протиправними, складеними без урахування фактичних обставин справи та таким, що підлягає скасуванню, оскільки прийнято на підставі необґрунтованих висновків акта перевірки №1282/04-36-07-13-05/5411245 від 31.03.2023 року. Позивач зазначає, що вказані висновки перевірки обґрунтовані взаємовідносинами КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) з ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), з ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), з ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), з ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), з ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), з TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), з ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), з ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091). В акті зазначено, що перевіркою встановлено лише документальне оформлення, а не реальне здійснення, господарських операцій саме цими контрагентами. Позивач зазначає, що в ході проведення перевірки Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" контролюючому органу надано всі необхідні документи для підтвердження дотримання вимог Податкового кодексу України при формуванні розміру податку на прибуток та розміру податку на додану вартість із контрагентами-постачальниками робіт/послуг за період, що перевірявся. Окрім цього, що господарські операції між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091), мають реальний характер, а тому оскаржувані податкові повідомлення-рішення є такими, що винесене з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягають скасуванню та визнанню протиправними.

Ухвалою суду від 02.10.2023 року було відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.

31.10.2023 відповідачем надано до суду відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини, викладені в акті перевірки №1282/04-36-07-13-05/5411245 від 31.03.2023 року, та вказано, що перевіркою не підтверджено реальність господарських взаємовідносин між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) з ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), з ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), з ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), з ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), з ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), з TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), з ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), з ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091). Оскільки відсутній факт формування згідно з абзацом другим ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» відповідного активу, як ресурсу контрольованого у результаті минулих подій внаслідок реального придбання у інших суб`єктів господарювання або власного виробництва. Тобто, відсутня господарська операція як певна дія або подія у визначенні абзацу п`ятого ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», в основі якої має бути дійсний рух певного активу.

Ухвалою суду від 06.12.2023 занесеною до протоколу судового засідання було закрито підготовче провадження та за згодою сторін розпочато слухання справи по суті.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Комунальне некомерційне підприємство Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) зареєстровано 07.04.1998 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та зареєстровано за юридичною/податковою адресою: (вул. Сергія Слісаренко, буд. 3, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., Кам`янський р-н, 51900; та є неприбутковою організацією, вид діяльності: 86.10 Діяльність лікарняних закладів (основний).

Судом встановлено, що 31.03.2023 на підставі наказів ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 03.03.2023 № 1079-п "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" (код ЄДРПОУ - 5411245)" та від 10.03.2023 № 1192-п "Про продовження строків проведення документальної позапланової виїзної перевірки комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" (код ЄДРПОУ 5411245)" проведена документальна позапланова виїзна перевірка КНПКМР "Міська лікарня №7" (код ЄДРПОУ 5411245) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по теперішній час, з питпнь здійснення контролю за повнотою нарахування та сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по теперішній час.

Перевірка проводилась з 06.03.2023 по 24.03.2023.

За результатами перевірки складено акт №1282/04-36-07-13-05/5411245 від 31.03.2023 року, у висновку якого зазначено про встановлення порушень:

1. пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПКУ, з урахуванням пп. 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 ПКУ, а також пункту 2 статті 9 Закону №996, витрати КНП КМР «Міська лікарня №7» завищено на загальну суму 71 459 349 грн, у т.ч.

- 2020 - 5 829 828 грн.

- 2021 - 29 558 122 грн.

- 2022 - 36 071 399 грн., не можуть вважатись такими, що документально підтверджені. Внаслідок цього, за нецільове використання бюджетних коштів донараховано податок на прибуток на загальну суму 12 862 683 грн. у т.ч.

- 2020 - 1 049 369 грн.

- 2021- 5 320 462 грн.

- 2022 - 6 492 852 грн.

2. п. 198.3 ст.198 Податкового Кодексу України від 02.12.10 № 2755-VI, зі змінами та

доповненнями, в результаті чого, занижено податок на додану вартість на загальну суму 9002 грн., у тому числі:

- серпень 2021 року - 7 000 грн.,

- грудень 2021 року - 2 002 грн.

3. п.п. 49.18.2 п.49.18 ст.49 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI (із змінами і доповненнями) - несвоєчасне подання звіту про пільги за 2019;

4. п.1 ч.2, п.4 ч.2 ст.6 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (із змінами та доповненнями),

5. р.ІІ п.2, р.ІІІ п.3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку», (форма № 1-ДФ), затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ).

6. порушення вимог п. 1, 2 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 № 265/95-ВР Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (із змінами та доповненнями), а саме: проведення розрахункових операцій без застосування реєстратора розрахункових операцій, без роздрукування та видачі відповідного розрахункового документу на суму 428 788,90 грн.

Відповідальність за вищезазначене порушення передбачена п. 1 ст. 17 Закону України від 06.07.1995 № 265/95-ВР Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (із змінами та доповненнями): Штрафна фінансова санкція складає: - вчинене вперше 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше 42,08 грн.

Вчинене в друге - 150% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вдруге. = 643 120,23 грн. (428 746,82 грн.* 150%).

На підставі акта перевірки №1282/04-36-07-13-05/5411245 від 31.03.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкові повідомлення-рішення форми «Р» та форми «ПС» від 25.05.2023 року:

- №0120160713, яким занижено податок на прибуток у загальній сумі 12 916 683 грн. та відповідно донараховано грошове зобов`язання з податку на прибуток в загальній сумі 12 916 683 грн., в тому числі: - основний платіж - 12 916 683 грн., штрафна санкція - 2 953 328,5 грн.;

- №0120150713, яким занижено податок на додану вартість у загальній сумі 9002 грн. та донараховано грошове зобов`язання з податку на додану вартість в загальній сумі 9002 грн., в тому числі: основний платіж - 9002 грн., штрафна санкція - 2250,5 грн.;

- №0120120713, штрафні санкції у розмірі 340 грн. (п. 120.1 ст. 120 ПКУ).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі по тексту - Податковий кодекс України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, визначено, що господарська діяльність - це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно з підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 138.1.1 пункту 138.1 статті 138 Податкового кодексу України витрати операційної діяльності включають: собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об`єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2-140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку.

Згідно пункту 138.2 статті 138 Податкового кодексу України витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

У разі якщо платник податку здійснює виробництво товарів, виконання робіт, надання послуг з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва за умови, що договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапної їх здачі, до витрат звітного податкового періоду включаються витрати, пов`язані з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг у цьому періоді.

Платник податку для визначення об`єкта оподаткування має право на врахування витрат, підтверджених документами, що складені нерезидентами відповідно до правил інших країн.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Згідно з пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

- дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

- дата отримання платником податку товарів/послуг.

За приписами пункту 198.3 наведеної статті, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (пункт «в» пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Із наведеного вбачається, що позивач, як платник податку, самостійно несе відповідальність за достовірність і своєчасність обчислення та внесення ним податку до бюджету відповідно до законодавства України, а визначальним фактором для формування податкового кредиту платником ПДВ є рух товарів (послуг) в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності такої особи - платника податку та наявність у платника податків виданої йому продавцем товару податкової накладної, оформленої з дотриманням вимог чинного законодавства та як підтверджує сплату податку на додану вартість у складі ціни товару.

Таким чином, для підтвердження включення до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплачених у складі ціни за придбану продукцію та виконані роботи, необхідні первинні документи, оформлені відповідно до вимог законодавства України.

Згідно з частиною 2 статті 3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні (далі - Закон) бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до частини 1 статті 9 цього Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету встановлений Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88 (далі по тексту - Наказ № 88).

Відповідно до пункту 1.2 Наказу № 88 господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.

Первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення (п.2.1 Наказу № 88).

Згідно з пунктом 2.4 Наказу № 88 первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.

Отже, наведені правові норми дозволяють платнику податку формувати податковий кредит у зв`язку з реальним придбанням товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що, в першу чергу, має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами, що містять достовірні відомості про обсяг та зміст господарської операції.

Сама по собі наявність первинних документів (актів надання послуг та податкових накладних) не може бути єдиною і достатньою підставою для підтвердження правомірності формування податкового кредиту, у разі не доведення реальності здійснених господарських операцій, а також не доведення факту дійсного руху активів та товару між учасниками відповідних операцій.

З цього приводу також звертається увага, що обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість сформованого податкового кредиту належними документами первинного обліку покладається на платника-покупця товарів (робіт, послуг), позаяк саме він є суб`єктом, який зменшує суму податкового зобов`язання з податку на додану вартість, що підлягає перерахуванню до бюджету на суму податкового кредиту. Отже, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Слід ураховувати, що наявність укладеного між учасниками господарської операції цивільно-правового договору або відсутність визнання такого договору недійсним або нікчемним сама собою не свідчить про реальність вчинення відповідної операції.

Отже, надаючи оцінку правомірності винесення податкових повідомлень-рішень, судом підлягає дослідженню факт реальності господарських операцій між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091).

Судом встановлено, що між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372) було укладено декілька типових договорів пов`язаних з ремонтои об`єктів Позивача: від 15.07.2021 №260-3132, від 15.07.2021 №262-3132, від 30.08.2021 №380-3132, від 13.12.2021 №460-3132, від 30.12.2021 №490-3132 відповідно до умов цих договорів ТОВ «Містобудування України» повинно було виконати роботи пов`язані з ремонтом об`єктів Позивача за адресою вул. Сергія Слісаренко, буд. 3, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл.

Реальність та виконання вищезазначених договорів підтверджується наступними документами:

- дефектними актами;

- протоколами узгодження цін;

- календарним графіком виконання робіт;

- планами фінансування обєкта;

- розрахунками на оплату: № 17 від 19.08.2021, № 44, 45 від 13.12.2021, № 46, 47, 48 від 24.12.2021;

- платіжними дорученнями: №4, 5 від 19.08.2021, №8, 9 від 29.10.2021, № 12, 13 від 09.12.2021, № 18, 19, 22, 23 від 15.12.2021, № 3, 4, 5, 6, 7, 24 від 24.12.2021, № 3, 4 від 31.03.2022;

- актами вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт 2021, 2022;

- актами приймання виконаних будівельних робіт №1, 2, 3 за 2021 та за 2022;

- довідками про вартість виконаних будівельних робіт за 2021, 2022.

Також між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580) було укладено декілька типових договір щодо постачання медичної техніки від 26.08.2020 року №75, від 11.12.2020 року №390, від 01.11.2020 року №264.

Реальність та виконання вищезазначених договорів підтверджується наступними документами:

- спецтфікаціями;

- розрахунком на попередню оплату № 28 від 01.11.2020 на загальну суму 204 000,00 грн. № 219 від 22.12.2020 на загальну суму 689 000 грн.;

- платіжними дорученнями № 902 від 02.11.2020 на суму 204 000,00 грн., №3 від 22.12.2020 на суму 689 000 грн.;

- податковоми накладними № 116 від 02.11.2020, №118 від 18.11.2020, № 162 від 22.12.2020 на суму 689 000 грн.

Між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504) було укладено декілька типових договір щодо постачання ТМЦ (цистерни, резервуар тощо) від 27.10.2021 №422 та від 29.10.2021 №425.

Реальність та виконання вищезазначених договорів підтверджується наступними документами:

- спецтфікаціями;

- розрахунком на попередню оплату № 422 від 27.10.2021 на загальну суму 2 750 000,00 грн. № 425 від 29.10.2021 на загальну суму 2 750 000,00 грн.;

- платіжними дорученнями № 2490 від 02.11.2020 на суму 2 750 000,00 грн., № 2544 від 29.10.2021 на суму 2 750 000,00 грн.;

- видаткові накладні;

КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350) укладено договір щодо постачання ТМЦ (цистерни, резервуари тощо) від 06.11.2020 року №30-11/2020

Реальність та виконання вищезазначеного договору підтверджується наступними документами:

- додатковою угодою від 16.11.2020;

- спецтфікацією;

- платіжними дорученнями № 1 від 27.11.2020, № 3 від 08.12.2020 на суму 600 000,00 грн. № 4 від 22.12.2020 на суму 2 100 000 грн.;

- видатковими накладними;

- розрахунком на оплату № 27 від 27.11.2020 на загальну суму 600 000,00 грн., № 28 від 03.12.2020 на суму 600 000,00 грн. № 29 від 16.12.2020 на суму 2 100 000 грн.;

- повідомленнями про введення в обіг та експлуатацію окркмих медичних виробів.

Між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470) укладено договір щодо виготовлення проектно-кошторисної документації від 06.04.2022 року № 80.

Реальність та виконання вищезазначеного договору підтверджується наступними документами:

- кошторисом проектно-кошторисної документації по об`єкту: «Капітальний ремонт комплексу будівель КНП КМР «Міська лікарня №7» за адресою: м.Кам`янське, вул. Сергія Слісаренка, 3»;

- додатковою угодою № 1, 2, 3, 4;

- календарним планом робіт;

- платіжною інструкцією № 4226 від 20.12.2022, ; 4524 від 29.08.2023, № 3867 від 27.09.2022.

Відповідно до додаткової угоди № 4 від 21.05.2023 виконання умов календарного плату виконання проектно-кошторисної документації продовжено до 31.12.2023.

Також між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294) укладено договір щодо поставки системи реєстрації медичної інформації та дослідне обладнання (офтальмологічне обладнання) від 06.06.2022 №139.

Реальність та виконання вищезазначеного договору підтверджується наступними документами:

- специфікацією;

- рахунком на оплату № 9 від 27.12.2022 на суму 14 071 400 грн.;

- платіжною інструкцією № 4308 від 29.12.2022;

- видатковою накладною № 9 від 27.12.2022.

КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840) було укладено договір з ТОВ «Трейд інвест холдинг» щодо постачання теплової енергії від 27.10.2020 №10/2020.

Реальність та виконання вищезазначеного договору підтверджується наступними документами:

- звітом про результати проведення процедури закупівлі;

- додатковою угодою № 1, 2 від 30.12.2020;

- рахунком на оплату № 9 від 09.11.2020, № 191 від 31.10.2020, № 232 від 11.12.2020, № 269 від 18.12.2020;

- актом приймання-передачі № 235 від 11.12.2020, № 272 від 18.12.2020;

- платіжним дорученням № 1 від 14.01.2021, № 378 від 16.11.2020, № 2673 від 29.11.2021.

Між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091) було укладено декілька типових договорів щодо постачання медичного обладнання та виробів медичного призначення від 16.12.2021 № 465, від 29.12.2021 № 477.

Реальність та виконання вищезазначених договорів підтверджується наступними документами:

- специфікаціями;

- рахунком на оплату № 465 від 16.12.2021 на суму 1 947 456 грн.;

- платіжим дорученням № 2794 від 22.12.2021, № 2823 від 23.12.2021, № 2830 від 24.12.2021, № 2831 від 24.12.2021;

- видатковою накладною № 1729 від 16.12.2021..

Суд зазначає, що наведені документи, складені за результатами здійснення вище наведених господарських операцій, містять усі необхідні реквізити, визначені статтею 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні і наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, а тому є первинними документами бухгалтерського та податкового обліку у розумінні зазначеного Закону, тобто містять: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис та інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, і, як наслідок, вони є такими, які підлягають обов`язковому врахуванню як в бухгалтерському, так і в податковому обліку.

Таким чином, вказані первинні документи бухгалтерського та податкового обліку підтверджують реальність та здійснення господарських операцій між КНПКМР "Міська лікарня №7" (ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) та ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091) у перевіряємий період.

Суд вказує, що в матеріалах справи відсутні докази того, що під час перевірки контролюючий орган встановив обставини, які б свідчили про умисел позивача на укладення договорів з контрагентами (та їх умислу) без наміру створити наслідки, які передбачені договором.

Навпаки, документально доведено виконання зобов`язань щодо отримання, оплати товару та послуг.

Відповідно до частини першої та другої статті 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

Суд звертає увагу на те, що на момент здійснення правовідносин підприємства, контрагенти позивача: ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091) були зареєстровані як юридичні особи, були платниками податку на додану вартість, що відповідачем не спростовано.

При цьому, відповідачем не наведено будь-яких посилань на наявність актів податкових органів документальних або зустрічних перевірок підприємств та/або рішень судів, якими було б встановлено відсутність господарських операцій у спірний період.

Також в акті перевірки не наведено інформації про наявність судових рішень, щодо визнання укладених правочинів недійсними.

Суд зазначає, що відсутність у контрагента позивача необхідної для ведення господарської діяльності кількості працівників, технічних, транспортних, інших виробничих ресурсів, відсутність за юридичною адресою на момент звірки не свідчить про безтоварність угод поставки з позивачем. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.01.2018 року № К/9901/873/18.

Відсутність у контрагентів позивача матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання ним господарської операції та не свідчить про одержання необґрунтованої податкової вигоди покупцем, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу).

Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом в постановах від 30.01.2018 року у справі № 2а/1770/3360/12, від 19.06.2018 року у справі № 826/7704/16.

Суд зазначає, що контролюючим органом всупереч вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не було доведено та надано належних доказів, які б свідчили, що наявні у контрагента трудові ресурси та матеріально - технічне забезпечення були недостатніми для виконання умов договорів поставки, укладеного з позивачем, як не було надано і доказів про наявність встановлених судами фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо неправомірної поведінки контрагента та злагодженості дій між ними.

Оцінка документів, як письмових доказів, здійснюється відповідно до положень процесуального принципу допустимості доказів, закріпленого на час вирішення спору статтею 74 Кодексу адміністративного судочинства України, частиною четвертою якої визначено, що обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи, а також враховуючи умови укладеного договору та специфіку придбаних товарів, суд робить висновок, що позивач має та надав суду відповідні належно оформлені первинні документи, які в сукупності свідчать про факт вчинення господарських операцій, натомість доводи контролюючого органу не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, оскільки з урахуванням закріпленої в ст. 204 Цивільного кодексу України презумпції правомірності правочину, а також враховуючи вимоги ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, за якою обов`язок доказування правомірності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень покладається на такого суб`єкта, контролюючий орган мав надати суду належні, достовірні та беззаперечні докази своїх тверджень про те, що задекларований позивачем податковий кредит за господарськими операціями з ТОВ «Містобудування України» (ЄДРПОУ 42960372), ТОВ «Метрологія України» (ЄДРПОУ 43454580), ТОВ «Брігс-Плюс» (код ЄДРПОУ 44254504), ТОВ «ПРОМО-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39932350), ТОВ «Проектна асоціація «Стройбат» (код ЄДРПОУ 44568470), TOB «ТАВІС-79» (код ЄДРПОУ 44892294), ТОВ «Трейд інвест холдинг» (код ЄДРПОУ 41430840), ПОГ «Надія» Спілки осіб з інвалідністю» (код ЄДРПОУ 43683091) сформовано безпідставно, які в реальності не виконувались.

Суд звертає увагу на те, що неприпустимість притягнення до відповідальності одного суб`єкта господарювання за неправомірні дії іншого підтверджується практикою Європейського Суду з прав людини. На сьогоднішній день, при вирішенні спорів з податковими органами можуть бути застосовані три основні рішення Європейського суду з прав людини у справах: Інтерсплав проти України (2007 рік, заява № 803/02), Булвес АД проти Болгарії (2009 рік, заява № 3991/03) і Бізнес Супорт Центр проти Болгарії (2010 рік, заява № 6689/03).

Рішення Європейського суду з прав людини у податкових спорах не дозволяють поставити публічний інтерес (наповнення бюджету) вище приватного (свобода господарської діяльності та захист права власності). За інших обставин платник податку не має нести відповідальність за порушення законодавства своїми контрагентами.

Так, в пункті 7.1 рішення у справі Булвес АД проти Болгарії Європейський Суд з прав людини дійшов такого висновку: ...Суд вважає, що компанія-заявник не повинна нести відповідальність за наслідки невиконання постачальником його обов`язків щодо своєчасного декларування ПДВ і, як наслідок, сплачувати ПДВ повторно разом із пенею. Суд вважає, що такі вимоги прирівнюються до надзвичайного обтяження для компанії-заявника, що порушило справедливий баланс, який повинен був підтримуватися між вимогами загальних інтересів та вимогами захисту права власності.

Вищенаведений висновок Європейський Суд з прав людини повторно підтвердив у рішенні по справі Бізнес СепортСентре проти Болгарії, пунктом 23 якого зазначено, що у разі виявлення податковими органами невиконання постачальником своїх обов`язків як платника ПДВ, вони могли б розпочати податкову перевірку цього постачальника, з тим щоб стягнути з нього належні платежі та штрафні санкції. Утім, як зазначив Суд, прямого впливу на оподаткування організації-заявника (Бізнес СепортСентре) це не мало б.

У пункті 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі Федорченко та Лозенко проти України висловлено позицію, відповідно до якої суд, при оцінці доказів, керується критерієм доведення поза розумними сумнівом. Тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

У справі Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства (рішення від 25 листопада 1999 року) Європейський суд з прав людини вказав, що однією з вимог, яка випливає зі словосполучення встановлений законом, є передбачуваність. Норму не можна вважати законом, якщо вона не сформульована достатньо чітко, що дає особі можливість керуватися цією нормою у своїх діях. З іншого боку, хоча визначеність у законі надзвичайно бажана, забезпечення її може призвести до надмірної ригідності, тоді як закон ніколи не повинен відставати від обставин, що змінюються. Ступінь чіткості, яку мають забезпечувати формулювання національних законів і яка в жодному випадку не може охопити всі непередбачувані обставини, значною мірою залежить від змісту певного документа, сфери, на яку поширюється закон, а також від кількості та статусу тих, кому він адресований.

З наведеного вбачається, що особа, діючи у відповідності до встановленої законодавством України поведінки у рамках певних обставин, очікує досягнення певного результату та прогнозує конкретні ситуації у правовідносинах з контролюючим органом.

А саме, при сплаті податку на додану вартість особа має розраховувати на використання податкового кредиту в порядку, визначеному податковим законодавством.

Отже, Європейський Суд з прав людини чітко визначає правило індивідуальної відповідальності платника податків. Тобто, добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.

Наявні у матеріалах справи документи не містять жодних доказів наявності між позивачем та його контрагентом взаємоузгоджених спільних зловмисних дій, спрямованих на порушення існуючого в державі суспільного ладу або моральних засад.

Отже, під час судового розгляду позивачем підтверджено реальне здійснення господарських операцій з придбання товару та послуг, їх використання в господарській діяльності, підтверджено виконання умов укладених договорів, надано доказів факту виконання договірних зобов`язань та відповідних розрахунків за укладеними договорами.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 25.05.2023 №0120120713 (форма «ПС»), яким застосовано до позивача штраф у розмірі 340,00 грн. за порушення п.п. 54.1 п. 54.3 ст.54, п. 58.1 ст 58 ПКУ, а саме неподання/несвоєчасне подання Звіту про суми податкових пільг за 2019 до контролюючого органу - суд зазначає, що докази підтвердження вказаного порушення матеріали справи не містять.

Враховуючи викладене, з огляду на те, що висновки акта перевірки №1282/04-36-07-13-05/5411245 від 31.03.2023 року, які ґрунтуються на нереальності правовідносин з вказаними контрагентами не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, відсутності належних доказів правомірності прийнятих відповідачем оскаржуваних податкових повідомлень-рішень отже, суд дійшов висновку, що прийняті у відношенні Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7": податкове повідомлення-рішення №0120150713, №0120160713, №0120120713 від 25 травня 2023 року підлягають скасуванню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 26 840 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 4530 від 21.09.2023 року.

З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 26 840 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями: 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" (вул. Сергія Слісаренко, буд. 3, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., Кам`янський р-н, 51900; ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120160713 від 25 травня 2023 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120150713 від 25 травня 2023 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №0120120713 від 25 травня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради "Міська лікарня №7" (вул. Сергія Слісаренко, буд. 3, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., Кам`янський р-н, 51900; ІК в ЄДРПОУ 05411245">05411245) понесені позивачем судові витрати в сумі 26 840 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 13 грудня 2023 року.

Суддя Е.О. Юрков

Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено15.12.2023
Номер документу115621984
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —160/24672/23

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 06.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Рішення від 06.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні